# Plankan's garage..... #
Redaktør: Bestyrelsen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
# Plankan's garage..... #
Og nogle af de Projekt biler som har og har haft sin plads der.
Købte mig for nogle dage siden et ny kamera som jeg skal have til bilerne -
samt eventuelle projekter som måske dukker op.
Testede det så igår da jeg havde besøg
Her ser vi 1 stk 219 Talladegarød OG 900 årgang 1992 -
som jeg får lov til og "nusse" med:
Næsten ikke til og se, at den rent faktisk har rundet de 330.000 Km
Har nogle dejlige lækre 16" Aero med poleret kant
Aero "kåpor" i bilens farve :
Llidt af en standard de fleste af os kører med herover:
Hun er "født" som en 118 Kw/160 Hk Fpt -
eller Ftt (Full Trycks Turbo) som vi siger herover:
Så derfor findes også den senere variant af APC nål som kom just 1992:
Men der bor lidt flere heste hjemme idag end de 160
Her på den første STCS træf ring Knutstorp 6 april:
Købte mig for nogle dage siden et ny kamera som jeg skal have til bilerne -
samt eventuelle projekter som måske dukker op.
Testede det så igår da jeg havde besøg
Her ser vi 1 stk 219 Talladegarød OG 900 årgang 1992 -
som jeg får lov til og "nusse" med:
Næsten ikke til og se, at den rent faktisk har rundet de 330.000 Km
Har nogle dejlige lækre 16" Aero med poleret kant
Aero "kåpor" i bilens farve :
Llidt af en standard de fleste af os kører med herover:
Hun er "født" som en 118 Kw/160 Hk Fpt -
eller Ftt (Full Trycks Turbo) som vi siger herover:
Så derfor findes også den senere variant af APC nål som kom just 1992:
Men der bor lidt flere heste hjemme idag end de 160
Her på den første STCS træf ring Knutstorp 6 april:
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Oh høj den er flot….
Talladegarød. Ummmm
Whale tail: Ummmmm
Vil du bytte med min Silver Aero Hun har kun kørt 210kkm….
Saab sportsvogne skal være røde…
Mangler den ikke en Aero ”kjolepakke”….
Dælme lækker vogn….
Talladegarød. Ummmm
Whale tail: Ummmmm
Vil du bytte med min Silver Aero Hun har kun kørt 210kkm….
Saab sportsvogne skal være røde…
Mangler den ikke en Aero ”kjolepakke”….
Dælme lækker vogn….
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
"A" som har bilen syntes ikke det passer sig med hele "kittet" -
så han nøjes bare med at have for og bagdel af Aero pakken vilket jo også giver bilen en lidt anden design
Næ, gør den ikke.viking skrev:Oh høj den er flot….
Mangler den ikke en Aero ”kjolepakke”….
"A" som har bilen syntes ikke det passer sig med hele "kittet" -
så han nøjes bare med at have for og bagdel af Aero pakken vilket jo også giver bilen en lidt anden design
Senest rettet af plankan 10. maj 2014, 19:44, rettet i alt 1 gang.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
men det er ikke min afdeling
så må vi jo se om du også kan lide den næste som er på G her
Re: # Plankan
Næ det er der ikke, der bliver skam også pudset og nusset en hel del med "knofedt" -vibjan skrev:Hun er da smuk, ikke mange pletter at se
Mvh Jan.
men det er ikke min afdeling
Takker -Den_Gamle skrev:Som altid: spændende indhold i garagen du har
så må vi jo se om du også kan lide den næste som er på G her
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
Her har vi så en "arbetshäst"-
d v s en bil der er tænkt at bruges som en 24/7 i al slags vejr.
Det er en 9000 CSE 2.3T/170 A50 som årgang 1997 med farvekode 230 Scarabegrøn -
samt læderkabine af typen L37.
Ud over dette, så har den også et dejligt option -
nemlig saab's store sound system
Den er døbt til "Rassel" og årsagen til det kommer vi straks til
"N" som ejer den idag, er 3'e ejer og bilen har idag kørt små 240.000 Km
Ved købet af bilen byttede vi både radiatoren samt kupé blæseren.
Det skulle dog vise sig senere at den blæser fra skruvat åbenbart ikke var noget og have -
da den kort efter montering fik en meget irriterende lyd som plast mod plast ved de lave o/min
så "N" fandt senere en helt ny saab orginal på "tradera"
Her er så den operation igang:
Blev desværrer ikke så mange billeder på just det -
glemte nemlig lige at ladde kameraet
Det øvre gummiophæng til motor'en -
ja det er også lidt af en "klassiker" på 9000:
Så det byttes ud en gang for alle -
og godt man har eget hjemmelavet verktøj til det:
Voilá:
Nu sidder den hvor den skal
Der var også nogle trætte/matte bremser:
Samt dårlige manchetter:
Så alt dette endte med at Rassel fik den helt store omgang:
fordi når vi nu alligevel havde skilt så meget ad, ja så kunne vi jo også lige så godt ........
Bytte hjullejer:
Dejlige skruer der sidder der
Men de sad slet ikke så farligt som det så ud:
Så af med "knuden":
Gøre ordentligt rent -
samt på med et par saab orginal:
Og jo -
de findes skam endnu :
Blev også bestilt en omgang "gummi" til bærearmen:
Slet ingen slør der efter 245.00 Km
Og et nyt led skal der også være plads til
Sådan -
det begynder at ligne en bil igen:
Har s'føglig da også byttet de sorte "støtter" mellem framen og bærearmen:
samt nye krængningsstabilisator.
Og tur var da det, for den ene gik af ved demonteringen
Samme omgang venter på den anden side -
blot med den forskel at det indre gummi til krængningsstabilisator'n var "kaput":
Så på med et frisk nyt:
Og så begynder det også at ligne en bil på højer siden igen:
Nye bremseskiver fra Ate med tilhørende klosser :
Færdigt arbejde:
Måske ikke det "smukkeste":
Men her kommer funktionen først da det er en brugsbil -
og så det at vi havde temlig kort tid på os
Meeeeeen -
der var tid nok til og lege med dette her
Rassel har fået vokseværk og ville gerne være en Fpt
Desværrer så var det stik til MV (wastegate ventil) så dårligt at det måtte byttes ud:
Havde aldrig været brugt, men åbenbart siddet alt for udsat for vind og vejr -
så et bedre brugt så dagen lys:
Voilá:
Så skal denne lille "prop" af
Sådan:
"N" havde købt et 199 Hk kit som en sjov ting for billige penge -
og da det jo er ganske let og lave en 9K er om til Fpt -
så hvoffer ikke
Så det færdige resultat:
Og det der blev over
d v s en bil der er tænkt at bruges som en 24/7 i al slags vejr.
Det er en 9000 CSE 2.3T/170 A50 som årgang 1997 med farvekode 230 Scarabegrøn -
samt læderkabine af typen L37.
Ud over dette, så har den også et dejligt option -
nemlig saab's store sound system
Den er døbt til "Rassel" og årsagen til det kommer vi straks til
"N" som ejer den idag, er 3'e ejer og bilen har idag kørt små 240.000 Km
Ved købet af bilen byttede vi både radiatoren samt kupé blæseren.
Det skulle dog vise sig senere at den blæser fra skruvat åbenbart ikke var noget og have -
da den kort efter montering fik en meget irriterende lyd som plast mod plast ved de lave o/min
så "N" fandt senere en helt ny saab orginal på "tradera"
Her er så den operation igang:
Blev desværrer ikke så mange billeder på just det -
glemte nemlig lige at ladde kameraet
Det øvre gummiophæng til motor'en -
ja det er også lidt af en "klassiker" på 9000:
Så det byttes ud en gang for alle -
og godt man har eget hjemmelavet verktøj til det:
Voilá:
Nu sidder den hvor den skal
Der var også nogle trætte/matte bremser:
Samt dårlige manchetter:
Så alt dette endte med at Rassel fik den helt store omgang:
fordi når vi nu alligevel havde skilt så meget ad, ja så kunne vi jo også lige så godt ........
Bytte hjullejer:
Dejlige skruer der sidder der
Men de sad slet ikke så farligt som det så ud:
Så af med "knuden":
Gøre ordentligt rent -
samt på med et par saab orginal:
Og jo -
de findes skam endnu :
Blev også bestilt en omgang "gummi" til bærearmen:
Slet ingen slør der efter 245.00 Km
Og et nyt led skal der også være plads til
Sådan -
det begynder at ligne en bil igen:
Har s'føglig da også byttet de sorte "støtter" mellem framen og bærearmen:
samt nye krængningsstabilisator.
Og tur var da det, for den ene gik af ved demonteringen
Samme omgang venter på den anden side -
blot med den forskel at det indre gummi til krængningsstabilisator'n var "kaput":
Så på med et frisk nyt:
Og så begynder det også at ligne en bil på højer siden igen:
Nye bremseskiver fra Ate med tilhørende klosser :
Færdigt arbejde:
Måske ikke det "smukkeste":
Men her kommer funktionen først da det er en brugsbil -
og så det at vi havde temlig kort tid på os
Meeeeeen -
der var tid nok til og lege med dette her
Rassel har fået vokseværk og ville gerne være en Fpt
Desværrer så var det stik til MV (wastegate ventil) så dårligt at det måtte byttes ud:
Havde aldrig været brugt, men åbenbart siddet alt for udsat for vind og vejr -
så et bedre brugt så dagen lys:
Voilá:
Så skal denne lille "prop" af
Sådan:
"N" havde købt et 199 Hk kit som en sjov ting for billige penge -
og da det jo er ganske let og lave en 9K er om til Fpt -
så hvoffer ikke
Så det færdige resultat:
Og det der blev over
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: # Plankan
Godt at se den daglige slider få en god omgang "TLC".
Det er en formidabel slider , de sene 9K 2,3 T.... En fantastisk cruiser...
Flot arbejde..
Eller som jeg tit omtalte min egen tidl. 9K 2,3 ltt (170HK) der blev en 240 HK:
9k llt er en mursten, stage 2 gør den til en flyvende mursten. Fantastisk motorvejs æder på lige stræk...
Det er en formidabel slider , de sene 9K 2,3 T.... En fantastisk cruiser...
Flot arbejde..
Eller som jeg tit omtalte min egen tidl. 9K 2,3 ltt (170HK) der blev en 240 HK:
9k llt er en mursten, stage 2 gør den til en flyvende mursten. Fantastisk motorvejs æder på lige stræk...
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
På de 54 Mil (540 Km) som "N" havde ned til mig, hvor de 500 Km var ren motorvej -
blev bilen klokket til ikke mindre en 0,76 med en hastighed af ca 120 Km/t
Det er guf prestanda af en dyt med så stor motor set i dagens lys
det skulle da heller ikke undre mig om ejeren af bilen får smag på mere power
Som vi siger herover: " Mera vill gärna ha ännu mera"
Re: # Plankan
Ja det er det virklig.viking skrev:Godt at se den daglige slider få en god omgang "TLC".
Det er en formidabel slider , de sene 9K 2,3 T....En fantastisk cruiser..
På de 54 Mil (540 Km) som "N" havde ned til mig, hvor de 500 Km var ren motorvej -
blev bilen klokket til ikke mindre en 0,76 med en hastighed af ca 120 Km/t
Det er guf prestanda af en dyt med så stor motor set i dagens lys
Pænt takviking skrev:Flot arbejde..
Jo -viking skrev:Eller som jeg tit omtalte min egen tidl. 9K 2,3 ltt (170HK) der blev en 240 HK:
9k llt er en mursten, stage 2 gør den til en flyvende mursten. Fantastisk motorvejs æder på lige stræk...
det skulle da heller ikke undre mig om ejeren af bilen får smag på mere power
Som vi siger herover: " Mera vill gärna ha ännu mera"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
Vi hopper videre til en af de ande biler som har haft sin plads i garagen, nemlig denne:
1 stk OG 900 T16 Fpt årgang 1991 og ægte US bil
Historien siger at det engang i tiden var et svensk par bosat i det store land -
de fik bilen i gave da de giftede sig derover.
Efter en del år bestemte de sig så for at flytte hjem igen -
tog bilen med som sk "flyttgods"
Her ser vi nogle af de ting der gør forskellen på just US bilerne:
Som instrumenthuset ser ud på exportmodellerne til US, en bensinmåler som ikke viser "liter"
En anden sjov ting -
er dette her som er 1'e generation af "night panel"
Desværrer ville det sig sådan, at bilen måske nok ikke var passet helt for godt derover -
for den blev stående en hel del år efter ankomsten til Sverige.
Var en hel del defekter som gjorde det umuligt at få den godkent ved syn -
samt at den kun gik på 3 cyl
Men "P" som ejede bilen dengang fik da de største felj lavet -
men stadievæk var der mange felj tilbage inden den var klar for syn.
Her fik jeg så en høflig forspørgelse om jeg muligvis havde lyst med den udfordring .....
Og jeg har jo svært for det
1 stk OG 900 T16 Fpt årgang 1991 og ægte US bil
Historien siger at det engang i tiden var et svensk par bosat i det store land -
de fik bilen i gave da de giftede sig derover.
Efter en del år bestemte de sig så for at flytte hjem igen -
tog bilen med som sk "flyttgods"
Her ser vi nogle af de ting der gør forskellen på just US bilerne:
Som instrumenthuset ser ud på exportmodellerne til US, en bensinmåler som ikke viser "liter"
En anden sjov ting -
er dette her som er 1'e generation af "night panel"
Desværrer ville det sig sådan, at bilen måske nok ikke var passet helt for godt derover -
for den blev stående en hel del år efter ankomsten til Sverige.
Var en hel del defekter som gjorde det umuligt at få den godkent ved syn -
samt at den kun gik på 3 cyl
Men "P" som ejede bilen dengang fik da de største felj lavet -
men stadievæk var der mange felj tilbage inden den var klar for syn.
Her fik jeg så en høflig forspørgelse om jeg muligvis havde lyst med den udfordring .....
Og jeg har jo svært for det
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
En af de mange fejl og defekter som stod på listen -
ja det var benzin måleren som altid viste tom, samt at det dryppede og lugtede benzin der bag
Umedelbart ikke så megen defekt at se -
men lugten var der godt nok:
Men når man skruede låget af
En anden bedre brugt blev hentet ind fra lageret:
Og så fungerede det + at det også var tæt igen
Beklædslen der bag mellem lygterne har det med at "skrynkle" på sedan bilerne -
så sådan en blev også byttet:
Et andet var, at motorn "hoppede" af og til ved start ......
Men bevares -
behøver man og sige mere når man ser dette:
ja det var benzin måleren som altid viste tom, samt at det dryppede og lugtede benzin der bag
Umedelbart ikke så megen defekt at se -
men lugten var der godt nok:
Men når man skruede låget af
En anden bedre brugt blev hentet ind fra lageret:
Og så fungerede det + at det også var tæt igen
Beklædslen der bag mellem lygterne har det med at "skrynkle" på sedan bilerne -
så sådan en blev også byttet:
Et andet var, at motorn "hoppede" af og til ved start ......
Men bevares -
behøver man og sige mere når man ser dette:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
Idag har vi så haft et byte af dynamo på den røde OG 900 først i denne tråd:
Som det kan se ud i sådan en af slagsen fra 1992:
Her så uden dynamo:
En bedre brugt fra bil som ejeren tidligere haft -
og kan "gå i god" for - dog med nye kul i
Og der færdige resultet:
Ikke nogen vild stor model størrer operation som sådan -
men samtidig en god social stund med masser af "snak"
Som det kan se ud i sådan en af slagsen fra 1992:
Her så uden dynamo:
En bedre brugt fra bil som ejeren tidligere haft -
og kan "gå i god" for - dog med nye kul i
Og der færdige resultet:
Ikke nogen vild stor model størrer operation som sådan -
men samtidig en god social stund med masser af "snak"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
Så har vi atter engang haft den røde baron på besøg:
For små 2 uge siden begyndte så "anti lock" lampen at spøge lidt -
lyste visse dage, blinkede andre
Så vi tog og lavede en test på samtlige af de 4 sensor's ude ved hjulene -
kom frem til at den var gal der bag.
Den ene sensor, venster bag havde al for høj værdi -
mens den højre lå på grænsen.
Nå, men grundet testen så byttede vi så den på venster side:
Her ligger den så
og her er den "nye" :
Her sidder den så på sin plads:
Men p g a manglen på ankerplade her
ja så valgte jeg at trække kablet over/forbi bremserøret og med et plastclips sikre kablet i selve røret
Og nej, der er ikke lov på ankerplader herover.
Der må bare ikke sidde "skarpe kanter" af gammle rustne plader -
så mange tager dem helt af istedet.
Her ses også de beskidte "stålombundna" bremseslanger som "A" har runt om på sin bil:
Ellers er her en dejlig udsikt i cocpittet på denne dyt :mrcool
Har spurgt ham, om ikke at vi skulle bygge det lidt mere "nice" så det ser fabriksmonteret ud :
Men "A" trives med det lidt mere "rå", så det lader vi så være med
For små 2 uge siden begyndte så "anti lock" lampen at spøge lidt -
lyste visse dage, blinkede andre
Så vi tog og lavede en test på samtlige af de 4 sensor's ude ved hjulene -
kom frem til at den var gal der bag.
Den ene sensor, venster bag havde al for høj værdi -
mens den højre lå på grænsen.
Nå, men grundet testen så byttede vi så den på venster side:
Her ligger den så
og her er den "nye" :
Her sidder den så på sin plads:
Men p g a manglen på ankerplade her
ja så valgte jeg at trække kablet over/forbi bremserøret og med et plastclips sikre kablet i selve røret
Og nej, der er ikke lov på ankerplader herover.
Der må bare ikke sidde "skarpe kanter" af gammle rustne plader -
så mange tager dem helt af istedet.
Her ses også de beskidte "stålombundna" bremseslanger som "A" har runt om på sin bil:
Ellers er her en dejlig udsikt i cocpittet på denne dyt :mrcool
Har spurgt ham, om ikke at vi skulle bygge det lidt mere "nice" så det ser fabriksmonteret ud :
Men "A" trives med det lidt mere "rå", så det lader vi så være med
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
Så har vi haft besøg af den røde baron igen
Men ikke p g a noget vi ikke vidste om -
mere fordi vi fandt lidt andre småfejl fra gangen hvor vi byttede ABS giver.
Opdagede nemlig dengang at bøsningerne til the antirollbar var godt "slappe"
Så nye blev bestilt:
Og når vi nu alligevel var igang dernede -
så hvoffer ikke også bytte suppefilter't som vi siger herover
Men vi starter med bøsningerne -
de var så dårlige, at de kunne trykkes ud med pegefingeren
Og så sad den ydre "ring" jo s'føgelig tilbage
Så det var lige til at pille skittet helt ned -
går hurtigere og bliver bedre i den siste ende.
Atter klar til montage på plads:
De nye bøsninger:
Og så "skidtfilter't" til sist -
det lugter jo ikke godt altså
Jobb well done -
så kører "Baronen" godt igen
Men ikke p g a noget vi ikke vidste om -
mere fordi vi fandt lidt andre småfejl fra gangen hvor vi byttede ABS giver.
Opdagede nemlig dengang at bøsningerne til the antirollbar var godt "slappe"
Så nye blev bestilt:
Og når vi nu alligevel var igang dernede -
så hvoffer ikke også bytte suppefilter't som vi siger herover
Men vi starter med bøsningerne -
de var så dårlige, at de kunne trykkes ud med pegefingeren
Og så sad den ydre "ring" jo s'føgelig tilbage
Så det var lige til at pille skittet helt ned -
går hurtigere og bliver bedre i den siste ende.
Atter klar til montage på plads:
De nye bøsninger:
Og så "skidtfilter't" til sist -
det lugter jo ikke godt altså
Jobb well done -
så kører "Baronen" godt igen
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
Fin tråd, og fine biler
Knapper på baronen:
Jeg går ud fra at de to knapper i den røde baron er til F og P pot. Bliver synsmanden ikke gasblå i ansigtet når han ser den slags Hvad er den nederste dims under radioen?
Knapper på baronen:
Jeg går ud fra at de to knapper i den røde baron er til F og P pot. Bliver synsmanden ikke gasblå i ansigtet når han ser den slags Hvad er den nederste dims under radioen?
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
for det er lige hvad det er
og det kunne jo i teorien også være til noget helt andet end lige motor'n.
Men de er ikke lige så hys på de svenske syn's stationer som i DK -
ikke så længe du komme ind og viser en fin og godt passet vogn
så man kan se om motor går for mager't/fedt etc etc
Re: # Plankan
Godt gået -Den_Gamle skrev:Fin tråd, og fine biler
Knapper på baronen:
Jeg går ud fra at de to knapper i den røde baron er til F og P pot.
for det er lige hvad det er
Næ, er da ikke sket på de snart 4 år de har siddet der -Den_Gamle skrev: Bliver synsmanden ikke gasblå i ansigtet når han ser den slags
og det kunne jo i teorien også være til noget helt andet end lige motor'n.
Men de er ikke lige så hys på de svenske syn's stationer som i DK -
ikke så længe du komme ind og viser en fin og godt passet vogn
Det de en ekstra lambdamåler -Den_Gamle skrev:Hvad er den nederste dims under radioen?
så man kan se om motor går for mager't/fedt etc etc
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
Her kan vi godt lave en mindre opdate med 1 stk 9000
Hvis jeg nu siger at det er årgang 98 og bilen er orginal
(Ja ja, der mangler et emblem på klappen)
kan ekspert panelet her så fortælle mig hvad det er for en af slagsen
Årsagen til at jeg har den på "besøg" er at der er "pipfugle/fuglesang" i vandpumpen.
Der var også slør i hjulet når man mærkede efter.
Og med en 9K'er når man skal lave noget -
så er det oftest af med kantlist/innerskærm:
Et byte af vandpumpe resultere også i at den dejlige "multibrem" skal af -
dette er ikke til at lege med hvis man ikke har lidt respekt for sagen.
Jeg har dog fået et stykke hjemmelavet verktøj, lavet af min saab ven fra langt længere oppe i landet
Her ser man så at mistankerne på pumpen var korrekte
Ny vs gammel pumpe:
Og det gamle bagstykke skal vi lige have med igen:
Og så lige have byttet disse 2 O-ringe
Og så voilá
En ny rem fra "de gode år"
Her ses så at de 2 ruller/hjul er med i arbejdet
Bare til og smækker det hele på plads igen -
og så ud med dytten
Hvis jeg nu siger at det er årgang 98 og bilen er orginal
(Ja ja, der mangler et emblem på klappen)
kan ekspert panelet her så fortælle mig hvad det er for en af slagsen
Årsagen til at jeg har den på "besøg" er at der er "pipfugle/fuglesang" i vandpumpen.
Der var også slør i hjulet når man mærkede efter.
Og med en 9K'er når man skal lave noget -
så er det oftest af med kantlist/innerskærm:
Et byte af vandpumpe resultere også i at den dejlige "multibrem" skal af -
dette er ikke til at lege med hvis man ikke har lidt respekt for sagen.
Jeg har dog fået et stykke hjemmelavet verktøj, lavet af min saab ven fra langt længere oppe i landet
Her ser man så at mistankerne på pumpen var korrekte
Ny vs gammel pumpe:
Og det gamle bagstykke skal vi lige have med igen:
Og så lige have byttet disse 2 O-ringe
Og så voilá
En ny rem fra "de gode år"
Her ses så at de 2 ruller/hjul er med i arbejdet
Bare til og smækker det hele på plads igen -
og så ud med dytten
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: # Plankan
Uhh, det er lidt af et suttet bolsche, må man i sandhed sige (selvom rød ikke lige er min smag).
Mit gæt er, at denne nydelige vogn er en såkaldt 9000 Classic MY98, enten 2,0t eller 2,3t (150 el. 170 hp).
Det kunne såmænd også have været en Classic 225, altså en 2,3 liters fuldtryksturbo med Mitsu-mølle, som Aero´en havde, men her ser det dog ud til, at bilen savner magnetventilen, så derfor udelukker jeg denne.
Man ser beviset for, at det er den sidste årgang, med de synlige bolthuller på fælgene. Det gjaldt både for 15 og for 16" alufælgene (sidstnævnte iøvrigt også std. på en den "store" med 225 hp).
Modellen er karakteriseret for at være en slags hybrid mellem en Aero og en A50. Man ser således ofte i specielt svenske salgsannoncer, at de betegnes "A50 Classic" eller "150A Classic" etc.
Jeg mener bestemt også, at disse modeller har A50-interiør, med de særprægede, 2-farvede lædersæder, enten i beige eller sort. Sidstnævnte med indlæg af ruskind.
Bilen er på flere fronter en overgangsmodel til 9-5´eren. Der er ingen anden info på ventildækslet ud over fabrikat. Der burde ellers have stået enten "2,0" eller "2,3". Plus - og det er snart det bedste - at motornummeret´s bogstav "W" indikerer forbedringer/forstærkninger i drivlinien, med bl.a. en stærkere gearkasse i de manuelle udgaver. I hvert fald på 2,0t.
Ellers står disse "Classic´s" i fuld Aero-optik, som en A50 ville gøre.
Det skulle ikke undre, om den ligefrem er Maj måned 1998... (???)
Rart iøvrigt at se, at du stadig er i live og i bedste vanlige stil forsyner os med herlige billeder af særligt min egen favoritmodel, 9000. TAK FOR DET
/Henrik
Mit gæt er, at denne nydelige vogn er en såkaldt 9000 Classic MY98, enten 2,0t eller 2,3t (150 el. 170 hp).
Det kunne såmænd også have været en Classic 225, altså en 2,3 liters fuldtryksturbo med Mitsu-mølle, som Aero´en havde, men her ser det dog ud til, at bilen savner magnetventilen, så derfor udelukker jeg denne.
Man ser beviset for, at det er den sidste årgang, med de synlige bolthuller på fælgene. Det gjaldt både for 15 og for 16" alufælgene (sidstnævnte iøvrigt også std. på en den "store" med 225 hp).
Modellen er karakteriseret for at være en slags hybrid mellem en Aero og en A50. Man ser således ofte i specielt svenske salgsannoncer, at de betegnes "A50 Classic" eller "150A Classic" etc.
Jeg mener bestemt også, at disse modeller har A50-interiør, med de særprægede, 2-farvede lædersæder, enten i beige eller sort. Sidstnævnte med indlæg af ruskind.
Bilen er på flere fronter en overgangsmodel til 9-5´eren. Der er ingen anden info på ventildækslet ud over fabrikat. Der burde ellers have stået enten "2,0" eller "2,3". Plus - og det er snart det bedste - at motornummeret´s bogstav "W" indikerer forbedringer/forstærkninger i drivlinien, med bl.a. en stærkere gearkasse i de manuelle udgaver. I hvert fald på 2,0t.
Ellers står disse "Classic´s" i fuld Aero-optik, som en A50 ville gøre.
Det skulle ikke undre, om den ligefrem er Maj måned 1998... (???)
Rart iøvrigt at se, at du stadig er i live og i bedste vanlige stil forsyner os med herlige billeder af særligt min egen favoritmodel, 9000. TAK FOR DET
/Henrik
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja 240 Imolaröd er måske lidt af en smagssag
Men du kan da bare dette her "gylle" -
det er en 2.0t Classic
Kan ikke lige det der med 9K'erne -
men den er taget i trafik 1'e gang 30 sept 1998
Re: # Plankan
hf-eco-power skrev:Uhh, det er lidt af et suttet bolsche, må man i sandhed sige (selvom rød ikke lige er min smag).
Ja 240 Imolaröd er måske lidt af en smagssag
hf-eco-power skrev:Mit gæt er, at denne nydelige vogn er en såkaldt 9000 Classic MY98, enten 2,0t eller 2,3t (150 el. 170 hp).
Men du kan da bare dette her "gylle" -
det er en 2.0t Classic
Så sant som det er skrevethf-eco-power skrev:Man ser beviset for, at det er den sidste årgang, med de synlige bolthuller på fælgene. Det gjaldt både for 15 og for 16" alufælgene
(sidstnævnte iøvrigt også std. på en den "store" med 225 hp).
Modellen er karakteriseret for at være en slags hybrid mellem en Aero og en A50. Man ser således ofte i specielt svenske salgsannoncer, at de betegnes "A50 Classic" eller "150A Classic" etc.
Jeg mener bestemt også, at disse modeller har A50-interiør, med de særprægede, 2-farvede lædersæder, enten i beige eller sort.Sidstnævnte med indlæg af ruskind.
hf-eco-power skrev: Bilen er på flere fronter en overgangsmodel til 9-5´eren. Der er ingen anden info på ventildækslet ud over fabrikat. Der burde ellers have stået enten "2,0" eller "2,3". Plus - og det er snart det bedste - at motornummeret´s bogstav "W" indikerer forbedringer/forstærkninger i drivlinien, med bl.a. en stærkere gearkasse i de manuelle udgaver. I hvert fald på 2,0t.Ellers står disse "Classic´s" i fuld Aero-optik, som en A50 ville gøre.
Det skulle ikke undre, om den ligefrem er Maj måned 1998... (???)
Kan ikke lige det der med 9K'erne -
men den er taget i trafik 1'e gang 30 sept 1998
Jo tak, vi tager en dag af gangen fra nu af.hf-eco-power skrev:Rart iøvrigt at se, at du stadig er i live og i bedste vanlige stil forsyner os med herlige billeder af særligt min egen favoritmodel, 9000. TAK FOR DET
/Henrik
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Ja, det forstår jeg udmærket. Tilværelsen kan iblandt være hård ved os. Blot du "lover" at give livstegn en gang imellem, er jeg personligt meget godt tilfreds.
Med de bedste ønsker fremover
/Henrik (en glad vinder af din gættekonkurrence og med tak for ordene iøvrigt!)
Re: # Plankan
plankan skrev:Jo tak, vi tager en dag af gangen fra nu af
Ja, det forstår jeg udmærket. Tilværelsen kan iblandt være hård ved os. Blot du "lover" at give livstegn en gang imellem, er jeg personligt meget godt tilfreds.
Med de bedste ønsker fremover
/Henrik (en glad vinder af din gættekonkurrence og med tak for ordene iøvrigt!)
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
Der har også været endnu et besøg af den røde baron.
A gik og beklagede sig over bilen "sejlede" lå ikke særligt godt på vejen -
samt var enormt følsom for sidevind.....
Fejlen fandt vi da også -
nemlig i den bagerste region
Så der blev straks bestilt en omgang af de sorte Powerflex
Desværrer blev der ingen billeder af dem -
men beviset på at fejlen blev udbedret ses her:
Første sæsong af STCS på ring Knutstorp:
A gik og beklagede sig over bilen "sejlede" lå ikke særligt godt på vejen -
samt var enormt følsom for sidevind.....
Fejlen fandt vi da også -
nemlig i den bagerste region
Så der blev straks bestilt en omgang af de sorte Powerflex
Desværrer blev der ingen billeder af dem -
men beviset på at fejlen blev udbedret ses her:
Første sæsong af STCS på ring Knutstorp:
- swolff
- EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: # Plankan
Er jeg den eneste der kun har røde krydser i alle indlægne fra plankan????
:mrcool
ps. også glad for at du er tilbage
:mrcool
ps. også glad for at du er tilbage
----------------------------------------------------------------------
Smart 453 Passion 2016
Cadillac STS 3.6 V6 Sport Luxury 2006 - LY7
#nofacebook #notmee #saabforlife #andnowcadillac #;-)
AL magt til tvivlerne.................måske!
Smart 453 Passion 2016
Cadillac STS 3.6 V6 Sport Luxury 2006 - LY7
#nofacebook #notmee #saabforlife #andnowcadillac #;-)
AL magt til tvivlerne.................måske!
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
Så har vi sørme da haft danskerbesøg i dag
Bestod af en 9K'er som led af en lidt mere "typisk" 9K sygdom:
Nemlig kontaktstykket til tændningen:
Ny vs gammel, Ikke meget at se på billederne.
Her var problemet at det opstod knæklyde når man drejede nøglen -
samt at den ikke fjedrede tilbage efter start
Og når vi alligevel var i gang -
så også et olieskift på gearkasse ........
Bestod af en 9K'er som led af en lidt mere "typisk" 9K sygdom:
Nemlig kontaktstykket til tændningen:
Ny vs gammel, Ikke meget at se på billederne.
Her var problemet at det opstod knæklyde når man drejede nøglen -
samt at den ikke fjedrede tilbage efter start
Og når vi alligevel var i gang -
så også et olieskift på gearkasse ........
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
Det er dejligt at se, at der er liv i garagen
Agerer du egentlig stadig postordre-mellemlager ?
Agerer du egentlig stadig postordre-mellemlager ?
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Vad har du på G da
Re: # Plankan
Den_Gamle skrev:Det er dejligt at se, at der er liv i garagen
Agerer du egentlig stadig postordre-mellemlager ?
Vad har du på G da
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan
Jaeh jo...
Jeg tittar lidt på Blocket af og til
Bla. a. fandt jeg nogle super aero fælge som jeg godt kunne bruge. Jeg finder så ud af, at de er lokaliseret ca. 1000km oppe i Sverige
Jeg tittar lidt på Blocket af og til
Bla. a. fandt jeg nogle super aero fælge som jeg godt kunne bruge. Jeg finder så ud af, at de er lokaliseret ca. 1000km oppe i Sverige
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Er det et originalt Saab bundstykke du monterer
Jeg faldt lige over en af dine ældre kommentarer, længere oppe på siden:
"Men de er ikke lige så hys på de svenske syn's stationer som i DK"
Nej, det skal jeg lige love for..... Min 9000, nysynet i Sverige
Jeg faldt lige over en af dine ældre kommentarer, længere oppe på siden:
"Men de er ikke lige så hys på de svenske syn's stationer som i DK"
Nej, det skal jeg lige love for..... Min 9000, nysynet i Sverige
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
De fragter også fælge både med og uden dæk på
Re: # Plankan
Så må du bruge Bussgods til at få dem herned til skåneDen_Gamle skrev:Jaeh jo...
Jeg tittar lidt på Blocket af og til
Bla. a. fandt jeg nogle super aero fælge som jeg godt kunne bruge.
Jeg finder så ud af, at de er lokaliseret ca. 1000km oppe i Sverige
De fragter også fælge både med og uden dæk på
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ved ikke om det er blevet bedre eller værre i dag -
nu hvor 50% er lagt ud til "private" aktører
Det kommer sådan lidt an på hvilken vej vinden den blæser med synet dengang.Carlsson skrev:Jeg faldt lige over en af dine ældre kommentarer, længere oppe på siden:
"Men de er ikke lige så hys på de svenske syn's stationer som i DK"
Nej, det skal jeg lige love for..... Min 9000, nysynet i Sverige
Ved ikke om det er blevet bedre eller værre i dag -
nu hvor 50% er lagt ud til "private" aktører
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Og så har vi da fået et større projekt på G her.
Det er samme dyt som er kommet "tilbage" igen
Der blev skrevet tidligere i denne tråd -
at vi også byttede olie i gearkasse.
Det gjorde vi fordi at den var begyndt med et mærkeligt "fenomen"
hvor ved vi tog en chance og byttede olien som det billigere første alternativ.
Olien skal da guderne vide -
at den så ud som noget som baby'er efterlader i en ble
Og så meget til "rester" som der sad i magneten har jeg sjældent set
Men men, den gik bare ikke.
Bilen lavede dagene efter, stadievæk samme fenomén -
om end bare lidt værre.
Så i mandags mødte dette syn mig:
Jeg gik så straks på jagt efter en anden gearkasse -
og her fandt jeg ikke mindre end et fund
En gearkasse fra en årgang 1995 - den rigtige FM57 101 -
og så med en garanteret kilometerstand på 52.460 Km :mrcool
Der er "klass A" garanti på den -
d v s 1 år eller 10K kilometer
Det eneste "krux", var at jeg måtte op og hente den personligt -
og det var en tur på ikke mindre en 320 Km.
Men hvad gør man ikke for sådan en gearkasse :Idonno
Så Tirsdagen stod på en tur til mönsterås T/r:
Udsigten fra "das 9-5 cocpit"
Dette er da ikke så galt igen:
Fremme ved destinationen fik jeg så lov til at prøve/bruge mit lastpakett -
som tøsen jo er udrustet med:
Hold da k**t hvor saab tænkte på det meste dengang
Og så retur hjem igen:
Vel hjemme kunne jeg så konstatere -
at gearkassen ikke havde flyttet sig en eneste millimeter.
Jeg kunne t o m have min hatthylla på sin plads
Så vi bakker lige ind i garagen med "dyrgripen":
Som vi så laster af:
Den er godt veldokumenteret
Er som ny:
Man skulle ikke tro den har været monteret i en bil
Jeg spurgte da jeg hentede den -
om gearkassen var fra en bil hvor hele bilen kun havde kørt disse 52.460 Km ....
Og, ja det var det
Det er samme dyt som er kommet "tilbage" igen
Der blev skrevet tidligere i denne tråd -
at vi også byttede olie i gearkasse.
Det gjorde vi fordi at den var begyndt med et mærkeligt "fenomen"
hvor ved vi tog en chance og byttede olien som det billigere første alternativ.
Olien skal da guderne vide -
at den så ud som noget som baby'er efterlader i en ble
Og så meget til "rester" som der sad i magneten har jeg sjældent set
Men men, den gik bare ikke.
Bilen lavede dagene efter, stadievæk samme fenomén -
om end bare lidt værre.
Så i mandags mødte dette syn mig:
Jeg gik så straks på jagt efter en anden gearkasse -
og her fandt jeg ikke mindre end et fund
En gearkasse fra en årgang 1995 - den rigtige FM57 101 -
og så med en garanteret kilometerstand på 52.460 Km :mrcool
Der er "klass A" garanti på den -
d v s 1 år eller 10K kilometer
Det eneste "krux", var at jeg måtte op og hente den personligt -
og det var en tur på ikke mindre en 320 Km.
Men hvad gør man ikke for sådan en gearkasse :Idonno
Så Tirsdagen stod på en tur til mönsterås T/r:
Udsigten fra "das 9-5 cocpit"
Dette er da ikke så galt igen:
Fremme ved destinationen fik jeg så lov til at prøve/bruge mit lastpakett -
som tøsen jo er udrustet med:
Hold da k**t hvor saab tænkte på det meste dengang
Og så retur hjem igen:
Vel hjemme kunne jeg så konstatere -
at gearkassen ikke havde flyttet sig en eneste millimeter.
Jeg kunne t o m have min hatthylla på sin plads
Så vi bakker lige ind i garagen med "dyrgripen":
Som vi så laster af:
Den er godt veldokumenteret
Er som ny:
Man skulle ikke tro den har været monteret i en bil
Jeg spurgte da jeg hentede den -
om gearkassen var fra en bil hvor hele bilen kun havde kørt disse 52.460 Km ....
Og, ja det var det
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så er det bare med at komme i gang, så man ved hvor meget der skal bestilles "hjem".
Ind med dytten, op med klappen:
Her nede under trykrør/batteri og sikrings/relæboks skal vi til
Så der er jo kun en ting at gøre:
Så er vi af med batterihylden
og det som også sidder på den som motor til fartpilot etc etc:
Trykrør samt insug til Turbo er nu også gone
Så er der lidt kontakter/gearshifter/ samt hydraulik som også skal af:
Gad dog vide hvad man har lavet med denne bagerste inder skærm -
for at den skal se sådan ud
Ikke så lidt den er i stykker
Kan se at vi skal have bestil x 4 nye lagerstöd -
lidt af en "sygdom" på 9K:
Tiden er kommet for at demonterer -
trækaksel/bremser samt fjederben:
Sådan ser det ud efter det er gjord:
Så nu er der "kun" selve framen og så skruerne til gearkasse tilbage:
Ind med dytten, op med klappen:
Her nede under trykrør/batteri og sikrings/relæboks skal vi til
Så der er jo kun en ting at gøre:
Så er vi af med batterihylden
og det som også sidder på den som motor til fartpilot etc etc:
Trykrør samt insug til Turbo er nu også gone
Så er der lidt kontakter/gearshifter/ samt hydraulik som også skal af:
Gad dog vide hvad man har lavet med denne bagerste inder skærm -
for at den skal se sådan ud
Ikke så lidt den er i stykker
Kan se at vi skal have bestil x 4 nye lagerstöd -
lidt af en "sygdom" på 9K:
Tiden er kommet for at demonterer -
trækaksel/bremser samt fjederben:
Sådan ser det ud efter det er gjord:
Så nu er der "kun" selve framen og så skruerne til gearkasse tilbage:
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det er ikke fordi, den ikke kan mere, men fordi den ikke må ? :bigcrying
Aha, så er det derfor, det "render ud" ved 260? :unsureplankan skrev:Handler ikke om hvad de kan -Carlsson skrev:Kan disse nymodens Saab'er virkeligt ikke køre hurtigere
mere om hvad de må ude på vejene
Det er ikke fordi, den ikke kan mere, men fordi den ikke må ? :bigcrying
Sláinte
Mick
Mick
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Nej du, der er alt for mange 0'er -
og mangler en 5'er for at det skal være en rigtig saab
Ehh, en rigtig saabCarlsson skrev:Nu er du jo igang med en rigtig Saab. Når du er færdig og skal prøvekøre den, bør du tænke på hvad den kan, og ikke hvad Stockholm pamperne har bestemt at du må
Nej du, der er alt for mange 0'er -
og mangler en 5'er for at det skal være en rigtig saab
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Nå men vi har en gearkasse som skal ned i dag.
Der er her "kun" 2 ting tilbage som sådan -
og det er framen samt gearkasse:
Med alle skruer løst og kun disse 2 tilbage:
Ja så kan man "tippe" den ene halvdel af framen ned:
Når man så får den ned -
så skal man lige være pas på dette her:
Der ligger et mellem læg eller en "pladebid" om man så vil
Men de sidste 2 skruer ude -
ja så har du en halv løs frame:
Og den lægger vi over hjørnet for ting der skal gøres rent:
Med framen nede, så er der selve gearkasse tilbage.
Og det er sådan set først nu at det tiltænkte arbejde "begynder":
Nu er vi kun små 7-8 skruer fra og have en løs gearkasse
Og voilá, der kom den ned
Herinde gemmer der sig så en kopling:
Og den skal vi også lige have lavet en inspektion af.
Jeg fik fortalt at den skulle være byttet for ca 1 år siden -
men dette her ser bare ikke særligt godt ud
Den er efter en mere nøje rengøring ikke i særlig god stand:
Det er flere sprækker i den.
Samt gamle grimme mærker/nitter
efter en godt nedkørt gammel fd kopling.
Men bag svinghjulet ser vi så en pakdåse:
Det siges, at man ikke skal pille ved noget som fungerer -
men jeg ved nu ikke rigtigt her:
Jeg har jo det rigtige værktøj til en sådan operation -
så gad vide om ikke den skal byttes ud med en anden saab original pak dåse
En anden ting der er ved at være en standard på gamle 9K'ere -
der er dette her:
Støttebøjlen til katalysatoren som mange gange er "væk/knækket" -
så en sådan skal vi have fat i på næste tur til skroten
Så nu kan vi begynde at gøre status på selve operationen
Der er her "kun" 2 ting tilbage som sådan -
og det er framen samt gearkasse:
Med alle skruer løst og kun disse 2 tilbage:
Ja så kan man "tippe" den ene halvdel af framen ned:
Når man så får den ned -
så skal man lige være pas på dette her:
Der ligger et mellem læg eller en "pladebid" om man så vil
Men de sidste 2 skruer ude -
ja så har du en halv løs frame:
Og den lægger vi over hjørnet for ting der skal gøres rent:
Med framen nede, så er der selve gearkasse tilbage.
Og det er sådan set først nu at det tiltænkte arbejde "begynder":
Nu er vi kun små 7-8 skruer fra og have en løs gearkasse
Og voilá, der kom den ned
Herinde gemmer der sig så en kopling:
Og den skal vi også lige have lavet en inspektion af.
Jeg fik fortalt at den skulle være byttet for ca 1 år siden -
men dette her ser bare ikke særligt godt ud
Den er efter en mere nøje rengøring ikke i særlig god stand:
Det er flere sprækker i den.
Samt gamle grimme mærker/nitter
efter en godt nedkørt gammel fd kopling.
Men bag svinghjulet ser vi så en pakdåse:
Det siges, at man ikke skal pille ved noget som fungerer -
men jeg ved nu ikke rigtigt her:
Jeg har jo det rigtige værktøj til en sådan operation -
så gad vide om ikke den skal byttes ud med en anden saab original pak dåse
En anden ting der er ved at være en standard på gamle 9K'ere -
der er dette her:
Støttebøjlen til katalysatoren som mange gange er "væk/knækket" -
så en sådan skal vi have fat i på næste tur til skroten
Så nu kan vi begynde at gøre status på selve operationen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Det er for øvrigt også begyndt at blive lige vel langsomt -
så skulle ikke overraske mig om lo***t snart går ned om og hjem.
så er der mange billeder som forsvinder igen
Sikkert nok, men jeg gider ikke sidde og vente på et forum:Carlsson skrev:Wow
Fed billedserie. Men det var nu bedre da du brugte thumbnails og store billeder...
En hurtig "edit" af det sidste indlæg ville være super
Det er for øvrigt også begyndt at blive lige vel langsomt -
så skulle ikke overraske mig om lo***t snart går ned om og hjem.
så er der mange billeder som forsvinder igen
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Jeg har ikke haft problemer med dem
Men helt generelt, burde billederne i disse projekt tråde ikke uploades til en ukendt server.
Det er jo intet mindre end en katastrofe når disse værdifulde tråde pludselig bliver ubrugelige pga. manglende billeder.
Nu lærte jeg f.eks at pille en halv forbro af
Men kun fordi jeg læste indlægget inden billederne forsvandt op i den blå luft...
Men helt generelt, burde billederne i disse projekt tråde ikke uploades til en ukendt server.
Det er jo intet mindre end en katastrofe når disse værdifulde tråde pludselig bliver ubrugelige pga. manglende billeder.
Nu lærte jeg f.eks at pille en halv forbro af
Men kun fordi jeg læste indlægget inden billederne forsvandt op i den blå luft...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ny dag, nye udfordringer og nye brister som skal laves
Fik lavet en lille liste på ting og sager som jeg gerne måtte kigge på -
som t.ex sprinklerbeholderen der bare sidder så dejligt på en 9K
Man fjerner lige blinkers:
Og så sidder der en kontakt til al det elektriske på beholderen:
Og sådan ser filuren ud når den er demonteret:
Og ganske rigtigt, så har den standard sjukan
som mange 9K'ere ryger ud for
Så den skriver vi lige på listen til næste tur på skroten
Så havde vi et halvt fortøj der skulle gøres i orden til vi får de nye dele:
Godt nok ikke så meget lagerstöd tilbage her
Og så kigger vi lige på denne her bøsning -
alt for meget "space" her
Og se lige her
Der er nye på G i ordern
Fik lavet en lille liste på ting og sager som jeg gerne måtte kigge på -
som t.ex sprinklerbeholderen der bare sidder så dejligt på en 9K
Man fjerner lige blinkers:
Og så sidder der en kontakt til al det elektriske på beholderen:
Og sådan ser filuren ud når den er demonteret:
Og ganske rigtigt, så har den standard sjukan
som mange 9K'ere ryger ud for
Så den skriver vi lige på listen til næste tur på skroten
Så havde vi et halvt fortøj der skulle gøres i orden til vi får de nye dele:
Godt nok ikke så meget lagerstöd tilbage her
Og så kigger vi lige på denne her bøsning -
alt for meget "space" her
Og se lige her
Der er nye på G i ordern
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Sådan lige som vi er ved at være klar med det som skulle gøres rent og ligge klar -
til de nye dele ankommer:
Så skal jeg da ellers love for at vi er røget på ekstra arbejde.
Et eller andet FJOLS har under bilens levetid
fjernet denne klap som skulle sidde i den forreste del af hjulhuset
Dette er jo fuldstændig idiotisk da der så opstår skader på komponenterne bagtil
Og se da bare her:
Se engang på dette vandrør
Er jo bare tid spørgsmål om tid før vandet forsvinder den vej:
Og her med dette "hjul"
Hvor gummiet er ved at slippe efter
For at komme til dette vandrør så må spænderen af -
og her hvor jeg er ved at aflaste den:
Ja så kan jeg godt mærke at der er noget galt -
for den går sammen "i kanter og hak"
Et hurtigt tjek at løbehjulene -
de er fuldstændig færdige
Her er da også noget "galt" med skruen til dette løbehjul.
Den skal jo gå den modsatte vej når det skal løsnes -
og det gør det bare ikke
Ser ikke rigtigt ud som dengang bilen forlod fabrikken:
Og så selve spænderen:
:Idonno
Ja jeg lader billederne tale for sig selv:
Her ser man årsagen til hvorfor at spænderen har haft disse "kanter":
Der er ganske enkelt kommet vand og skidt igennem med tiden:
Jeg besluttede mig for at demontere vandrøret nu -
inden der kommer en gearkasse tilbage i bilen.
Er meget lettere at komme til på venstre siden som det er nu.
Her inde "gemmer" sig røret
Sidder med 2 skruer i/på termostathuset:
Her kommer røret frem til en 90* bøjning lige ned til vandpumpen:
OBS at man altså er nød til og løsne både servopumpe -
samt generator for denne operation:
Siste skrue tilbage inden det er klart for demontering:
Som sker ved at man først trækker røret tilbage mod kupén -
og derefter så vrikker ud gennem hjulhuset
OBS Man skal lige være passelig med den
O-ring der kan følge med ud inde fra vandpumpen OBS
Voilá
Ikke andet end en 100% tikkende "bombe":
Ser da heller for godt ud her på den del inde ved pumpen:
Ajaba
Remhjulet sidst tilbage:
Men det må pænt vente til at svinghjulet kommer tilbage på sin plads -
eller kan man jo ikke låse motor
Det bliver en lang dag på skroten i morgen :mrcool
til de nye dele ankommer:
Så skal jeg da ellers love for at vi er røget på ekstra arbejde.
Et eller andet FJOLS har under bilens levetid
fjernet denne klap som skulle sidde i den forreste del af hjulhuset
Dette er jo fuldstændig idiotisk da der så opstår skader på komponenterne bagtil
Og se da bare her:
Se engang på dette vandrør
Er jo bare tid spørgsmål om tid før vandet forsvinder den vej:
Og her med dette "hjul"
Hvor gummiet er ved at slippe efter
For at komme til dette vandrør så må spænderen af -
og her hvor jeg er ved at aflaste den:
Ja så kan jeg godt mærke at der er noget galt -
for den går sammen "i kanter og hak"
Et hurtigt tjek at løbehjulene -
de er fuldstændig færdige
Her er da også noget "galt" med skruen til dette løbehjul.
Den skal jo gå den modsatte vej når det skal løsnes -
og det gør det bare ikke
Ser ikke rigtigt ud som dengang bilen forlod fabrikken:
Og så selve spænderen:
:Idonno
Ja jeg lader billederne tale for sig selv:
Her ser man årsagen til hvorfor at spænderen har haft disse "kanter":
Der er ganske enkelt kommet vand og skidt igennem med tiden:
Jeg besluttede mig for at demontere vandrøret nu -
inden der kommer en gearkasse tilbage i bilen.
Er meget lettere at komme til på venstre siden som det er nu.
Her inde "gemmer" sig røret
Sidder med 2 skruer i/på termostathuset:
Her kommer røret frem til en 90* bøjning lige ned til vandpumpen:
OBS at man altså er nød til og løsne både servopumpe -
samt generator for denne operation:
Siste skrue tilbage inden det er klart for demontering:
Som sker ved at man først trækker røret tilbage mod kupén -
og derefter så vrikker ud gennem hjulhuset
OBS Man skal lige være passelig med den
O-ring der kan følge med ud inde fra vandpumpen OBS
Voilá
Ikke andet end en 100% tikkende "bombe":
Ser da heller for godt ud her på den del inde ved pumpen:
Ajaba
Remhjulet sidst tilbage:
Men det må pænt vente til at svinghjulet kommer tilbage på sin plads -
eller kan man jo ikke låse motor
Det bliver en lang dag på skroten i morgen :mrcool
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
"Ser da heller for godt ud her på den del inde ved pumpen:"
Det kan du vist ikke klandre den manglende klap for
"Det bliver en lang dag på skroten i morgen"
Ja, stænklapper i god stand er svære at finde
Det kan du vist ikke klandre den manglende klap for
"Det bliver en lang dag på skroten i morgen"
Ja, stænklapper i god stand er svære at finde
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Og så kan vi fra nu af -
begynde at stryge nogle af de mange ting der står på "listen"
Hvoffer da ikke starte med en dør -
som just mangler en liste
Det gør den så ikke nu længere:
Jeg var jo som sagt på skroten i dag -
og fik alt jeg skulle bruge
Røret fra vandpumpen som jeg viste billeder af i går........
Ja det er også afklaret:
Dette "nye" skal nok holde resten af denne bil's tid
Jeg måtte jo som sagt også demontere genertor for at komme til -
og da jeg gjorde det, så opdagede jeg også dette :
Så jeg tog en anden med hjem fra skroten.
Men på denne dyt, så sidder der PF bøsninger der -
så den org måtte pænt lade livet.
Jeg fik æren af at arve dette hjemmelavet værktøj fra min gamle læremester -
da han lukkede "butikken":
Det er spec lavet til at ikke bare kunne demontere -
men også til at kunne montere en ny bøsning i bilen på plads:
Sådan D
Så var det afklaret:
Sprinklerbeholderen stod også på tur.
Jeg fandt en fin en, men dog fra en bil uden bagrudevisker -
det betyder så en motor mindre, så en skulle flyttes "over" fra den gamle.
Men her ser vi den "nye" klar:
Klar til at indtage sin plads:
Og her tages ingen chancer -
så disse 2 gevind har fået sig en omgang:
Her ser vi så alt det elektriske koblet sammen "på ny":
En smart måde at gøre det på -
bare lige tage Højre blinkers væk
Her så på sin plads:
Nu sider alt som det skal, vand er der også fyldt på -
så i morgen tidlig håber jeg at der er tørt på gulvet under :sunglasses
Nåede desværre ikke at tage billeder hvor det hele var koblet sammen -
tiden smuttede fra mig, og jeg havde et svinghjul som skulle afleveres til en tur i drejebænk.
to be continued
begynde at stryge nogle af de mange ting der står på "listen"
Hvoffer da ikke starte med en dør -
som just mangler en liste
Det gør den så ikke nu længere:
Jeg var jo som sagt på skroten i dag -
og fik alt jeg skulle bruge
Røret fra vandpumpen som jeg viste billeder af i går........
Ja det er også afklaret:
Dette "nye" skal nok holde resten af denne bil's tid
Jeg måtte jo som sagt også demontere genertor for at komme til -
og da jeg gjorde det, så opdagede jeg også dette :
Så jeg tog en anden med hjem fra skroten.
Men på denne dyt, så sidder der PF bøsninger der -
så den org måtte pænt lade livet.
Jeg fik æren af at arve dette hjemmelavet værktøj fra min gamle læremester -
da han lukkede "butikken":
Det er spec lavet til at ikke bare kunne demontere -
men også til at kunne montere en ny bøsning i bilen på plads:
Sådan D
Så var det afklaret:
Sprinklerbeholderen stod også på tur.
Jeg fandt en fin en, men dog fra en bil uden bagrudevisker -
det betyder så en motor mindre, så en skulle flyttes "over" fra den gamle.
Men her ser vi den "nye" klar:
Klar til at indtage sin plads:
Og her tages ingen chancer -
så disse 2 gevind har fået sig en omgang:
Her ser vi så alt det elektriske koblet sammen "på ny":
En smart måde at gøre det på -
bare lige tage Højre blinkers væk
Her så på sin plads:
Nu sider alt som det skal, vand er der også fyldt på -
så i morgen tidlig håber jeg at der er tørt på gulvet under :sunglasses
Nåede desværre ikke at tage billeder hvor det hele var koblet sammen -
tiden smuttede fra mig, og jeg havde et svinghjul som skulle afleveres til en tur i drejebænk.
to be continued
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Og Yes, der var tørt på gulvet i morges -
så kan vi strege sprinklerbeholderen fra listen :mrcool
Her ser vi så "staget" til katalysator:
Er ret så ofte man begynder at se det er knækket på bilerne.
Her som det skal sidde på sin plads:
Sammen med den gummiring der er tætning til gearkassens højre udgang.
Hvad historien ikke fortæller, er at den som sad på bilen var dårlig.
Her ses forskellen:
Her var jeg så heldig, at nogle havde demonteret en motor -
så denne lå løst lige i nærheden
Klappet og klart her til gearkasse skal på igen:
Så har jeg ellers flyttet signalgiveren til speedometer over:
Så er det også afklaret:
Og skaffet det plastic der enten var skadet eller -
manglede på bilen
De første nye dele er ved at komme hjem:
Det går oftest "tjep" med delene fra Orio:
En ny pakning til ventilkåben:
Og en slavCyl. inklusive lejer til koblingen:
så kan vi strege sprinklerbeholderen fra listen :mrcool
Her ser vi så "staget" til katalysator:
Er ret så ofte man begynder at se det er knækket på bilerne.
Her som det skal sidde på sin plads:
Sammen med den gummiring der er tætning til gearkassens højre udgang.
Hvad historien ikke fortæller, er at den som sad på bilen var dårlig.
Her ses forskellen:
Her var jeg så heldig, at nogle havde demonteret en motor -
så denne lå løst lige i nærheden
Klappet og klart her til gearkasse skal på igen:
Så har jeg ellers flyttet signalgiveren til speedometer over:
Så er det også afklaret:
Og skaffet det plastic der enten var skadet eller -
manglede på bilen
De første nye dele er ved at komme hjem:
Det går oftest "tjep" med delene fra Orio:
En ny pakning til ventilkåben:
Og en slavCyl. inklusive lejer til koblingen: