jeg har fået anskaffet mig en OG9-3 B204R som var blevet negligeret ganske grumt, men med fint potentiale. Læder, scarab green, aircon, benzinfyr, fornuftig servive historie.
Der skal nok komme billeder af den.
SAAB 9-3 B204R
Redaktør: Bestyrelsen
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
SAAB 9-3 B204R
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
SAAB 9-3 B204R - Vinduesmekanisme
En af de mest irriterende fejl der skulle laves først var ve. bagdørs vindue. Det var holdt oppe med gaffa tape, da regulator mekanismen til vinduet var gået i stykker, så ud med kalorius for at se hvad der var galt.
Den lille hvide plastikholder, der kører i glideskinnen var knækket.
Reservedelen blev købt på amazon for 8.99$
http://www.amazon.com/gp/product/B00BT1GTM2
Metalklipsen, der holder wiren skulle genbruges, så bore bore
Wiren var snoet som spaghetti på udflugt, så den skulle lige rulles op igen.
I med den nye plastikholder, jeg bruger svejsetangen så den ikke flytter sig når jeg sætter wiren på plads.
Med plastikholderen under kontrol, så kom den anden ende af wiren på plads.
Wupti, så er wiren på plads
Metalklipsen skulle på og så kører vinduet igen.
Den lille hvide plastikholder, der kører i glideskinnen var knækket.
Reservedelen blev købt på amazon for 8.99$
http://www.amazon.com/gp/product/B00BT1GTM2
Metalklipsen, der holder wiren skulle genbruges, så bore bore
Wiren var snoet som spaghetti på udflugt, så den skulle lige rulles op igen.
I med den nye plastikholder, jeg bruger svejsetangen så den ikke flytter sig når jeg sætter wiren på plads.
Med plastikholderen under kontrol, så kom den anden ende af wiren på plads.
Wupti, så er wiren på plads
Metalklipsen skulle på og så kører vinduet igen.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
SAAB 9-3 B204R - Vinduesmekanisme
Ja, hvad er det man siger .......
Det er det lille som oftest gør det store
Det er det lille som oftest gør det store
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Justering af tromlen til varmeregulering
Det sædvanlige problem med varmereguleringen på ng900/og9-3 skyldes, at luftfordelerboksen som tromlen sidder i, vrider sig og smøringen mellem plastikfladerne kokser til. Alt i alt så bliver tromlen svær at dreje og det kommer nemt til at koste et knækket plastikkardanled. SAAB har gennem tiderne udsendt flere bulletins rettet mod biler med MCC ang. dette og den ene løsning har afløst den anden. På biler med ACC ender det med at stepmotoren står af eller æder tandhjulene, omend tromlen skal sidde meget fast før det sker.
Alle SAABs løsningerne går på at få rettet luftfordelerboksen ud så tromlen kan drejes. På begge mine og9-3 er jeg endt med, at bruge begge de løsninger som saab foreslår kombineret med en tør teflon/ptfe spray.
Det endte med at se sådan her ud, vist på højre side.
Venstre sider er lige sådan, bare spejlvendt.
Skruen til højre er løsnings forslaget fra den første bulletin
Skruen til venstre er løsnings forslaget fra den anden bulletin
Det er lidt noget fedteri at få det til at spille, noget med stramme skruen halv omgang og så teste friktionen på tromlen. Først den ene skrue og så den anden
Yderligere så var kablet til kold/varm luftmikseren blevet så slidt i inderstrømpen at den ikke kunne holde positionen, men gled en lille smule når den var slået helt over på kold luft.
Nyt kabel så der ikke blev lunket i bilen her i sommers.
Alle SAABs løsningerne går på at få rettet luftfordelerboksen ud så tromlen kan drejes. På begge mine og9-3 er jeg endt med, at bruge begge de løsninger som saab foreslår kombineret med en tør teflon/ptfe spray.
Det endte med at se sådan her ud, vist på højre side.
Venstre sider er lige sådan, bare spejlvendt.
Skruen til højre er løsnings forslaget fra den første bulletin
Skruen til venstre er løsnings forslaget fra den anden bulletin
Det er lidt noget fedteri at få det til at spille, noget med stramme skruen halv omgang og så teste friktionen på tromlen. Først den ene skrue og så den anden
Yderligere så var kablet til kold/varm luftmikseren blevet så slidt i inderstrømpen at den ikke kunne holde positionen, men gled en lille smule når den var slået helt over på kold luft.
Nyt kabel så der ikke blev lunket i bilen her i sommers.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Justering af tromlen til varmeregulering
Et slattent upræcist gearskifte skulle der rådes bod på.
Ud med denne her
Ind med denne her
Sådan endte resultatet
Det højre ophæng er skiftet og gearskiftet føles meget bedre. Så mangler jeg bare det bagerste ophæng, det er indkøbt, men mere kunne jeg ikke nå i går.
/Rune
Ud med denne her
Ind med denne her
Sådan endte resultatet
Det højre ophæng er skiftet og gearskiftet føles meget bedre. Så mangler jeg bare det bagerste ophæng, det er indkøbt, men mere kunne jeg ikke nå i går.
/Rune
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Fin tråd Rune Nu har jeg jo fået en bil næsten magen til, så er det sjovt at se hvad andre går og roder med på deres.
Skriv gerne lidt om dine erfaringer generelt med bilen. Modellen har jo nogle normale fejl som kan være svære at komme til livs, f.eks. vibrationer i styretøjet.
Jeg skiftede også gearkasseophæng mit kort efter jeg købte bilen da jeg håbede at et nyt ville give færre vibrationer, hvilket jeg også synes at det har (lidt i hvert fald).
Jeg bruger for øvrigt også ofte "kondomhandsker". Så er det meget lettere at få hænderne rene bagefter.
MVH Mads
Skriv gerne lidt om dine erfaringer generelt med bilen. Modellen har jo nogle normale fejl som kan være svære at komme til livs, f.eks. vibrationer i styretøjet.
Jeg skiftede også gearkasseophæng mit kort efter jeg købte bilen da jeg håbede at et nyt ville give færre vibrationer, hvilket jeg også synes at det har (lidt i hvert fald).
Jeg bruger for øvrigt også ofte "kondomhandsker". Så er det meget lettere at få hænderne rene bagefter.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
@Carlsson: Kondomhandskerne er til fordi at undgå alt for snavsede fingre.
Nu er det og9-3 nr. 2 så lidt kender jeg til den. Den har pæne skærmkanter bagtil (ligesom og9-3 nr 1), men skulle lige lappes i de foreste skærme, den var gennemtærret bag inderskærmen.
Vibrationerne i styretøjet var de klassiske ved 110-130 km/t hvorefter de aftager. Det er ikke slemt efter skift til vinterhjul 195/65/15 frem for slidte sommerhjul 205/55/16. Jeg har dog ikke været på motorvej med vinterhjulene.
Jeg vil også lige kontrollere den inderste bøsning på styrestangen, da den også kan give vibrationer hvis den er slidt. Superflex har et repkit til og9-3 og 9000
Jeg er rimelig sikker på at de slidte bøsninger i bærearmen som har sin del af skylden, de bliver skiftet eller også gør hele bærearmen med de kraftige fra meyle eller moog.
Den inderste medbringer er formentlig slidt (passagersiden skulle være den hyppigste på og9-3) og giver vibration ved acceleration (ps. man kan godt bliver glad for 200 hk)
Nu er det og9-3 nr. 2 så lidt kender jeg til den. Den har pæne skærmkanter bagtil (ligesom og9-3 nr 1), men skulle lige lappes i de foreste skærme, den var gennemtærret bag inderskærmen.
Vibrationerne i styretøjet var de klassiske ved 110-130 km/t hvorefter de aftager. Det er ikke slemt efter skift til vinterhjul 195/65/15 frem for slidte sommerhjul 205/55/16. Jeg har dog ikke været på motorvej med vinterhjulene.
Jeg vil også lige kontrollere den inderste bøsning på styrestangen, da den også kan give vibrationer hvis den er slidt. Superflex har et repkit til og9-3 og 9000
Jeg er rimelig sikker på at de slidte bøsninger i bærearmen som har sin del af skylden, de bliver skiftet eller også gør hele bærearmen med de kraftige fra meyle eller moog.
Den inderste medbringer er formentlig slidt (passagersiden skulle være den hyppigste på og9-3) og giver vibration ved acceleration (ps. man kan godt bliver glad for 200 hk)
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Ferieklar før vinterferien til Norge krævede efterspænding af topstykket, by ventildækselpakning og ny kølervæske.
Af med det gamle ventildæksel
Det er set være, men også pænere.
Efterspænding efter
https://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
Det gik fint indtil nr 8, så kunne jeg ikke få toppen på bolten og jeg kiggede ned og så at den tidligere ejer eller dennes mekaniker havde efterladt
en top til topstykkets bolte. Ud af dette kan man udlede at han har afsluttet med bolt nummer 8 og derfor har spændt dem i forkert rækkefølge.
Af med det gamle ventildæksel
Det er set være, men også pænere.
Efterspænding efter
https://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
Det gik fint indtil nr 8, så kunne jeg ikke få toppen på bolten og jeg kiggede ned og så at den tidligere ejer eller dennes mekaniker havde efterladt
en top til topstykkets bolte. Ud af dette kan man udlede at han har afsluttet med bolt nummer 8 og derfor har spændt dem i forkert rækkefølge.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Så længe tilspændingen sker i en spiralbevægelse, så går det nok.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Uanset om "det gør noget" eller ej, så er der vel ingen ordentlig mekaniker, der afslutter et stykke arbejde uden at kontrollere om han har alt værktøjet. Hvis han ikke har, er noget gået galt, og værktøjet skal findes.
Sláinte
Mick
Mick
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Ja, ups ting glemmes.
Men så har du en ekstra top.
Jeg har set følgende glemt:
En keddeldragt, madpakke og en værkstøjkasse glemt inde i en gas kolonne... Uhhhh.
Men værktøj Skal bruges i motoren, ikke glemmes i motoren...
Men så har du en ekstra top.
Jeg har set følgende glemt:
En keddeldragt, madpakke og en værkstøjkasse glemt inde i en gas kolonne... Uhhhh.
Men værktøj Skal bruges i motoren, ikke glemmes i motoren...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Læger glemmer af og til også noget inden i folk. Det er der ikke noget usædvanligt i. Men hvordan f... man kan glemme sin madpakke er jo helt uforståeligt. Alarmklokkerne må jo have ringet et eller andet sted omkring frokost.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- troels
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Tjaa vi har prøvet at værkstedet havde knækket unbrakonøgle i en af "gliderne" på forbremse ifm. skift af forhjulsleje, dette var hos aut. Ford værksted på vores focus. Praktikanten må jo have opdaget at nøglen knækkede, men lod blot stumpen sidde, i stedet for lige at skrue gliderne ud og sætte en ny i. Den skal vel spændes med 20-30 Nm, men var nok spændt lidt mere
Selvgjort er velgjort.
Troels
Selvgjort er velgjort.
Troels
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Den top har siddet der et stykke tid, den var let beget over det hele. Jeg fik en god griner over den opdagelse.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few