Sædehynden/bunden af sædet i min ovre lækre Saab OG900 Aero er præget at tidens tand.
Læderbetrækket er fint og intakt, men hynden er nedtrampet og skæv.
Hvad gør jeg ved det ?
Ny bund vil vel hjælpe, men hvad med skumpuden ????
Hvem kan reppe det, eller lave en ny skumpude ?
Sædehynder OG900 rep eller skift ??
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Sædehynder OG900 rep eller skift ??
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Sædehynder OG900 rep eller skift ??
Din lokale møbel polster, eller saddelmage burde være i stand til at afhjælpe dit problem.
Eller sindhent tilbud, fra forskellige.
Bare husk kvalitet og pris hænger sammen.
Da det er et håndværk, og gode materialer koster ekstra.
MVH
Morten
Eller sindhent tilbud, fra forskellige.
Bare husk kvalitet og pris hænger sammen.
Da det er et håndværk, og gode materialer koster ekstra.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Sædehynder OG900 rep eller skift ??
Hej Viking
Er der ingen (her, eller fx SAAB-Erik), der ligger inde med gode, brugte sæder? Jeg kunne forestille mig, at en ny bund + hynden fra et passagersæde ville løse problemet. Det skal "bare" være den rigtige kvalitet (SAAB havde stor forskel på polstringen i luksussæderne i forhold til standard).
Mvh/NC
Er der ingen (her, eller fx SAAB-Erik), der ligger inde med gode, brugte sæder? Jeg kunne forestille mig, at en ny bund + hynden fra et passagersæde ville løse problemet. Det skal "bare" være den rigtige kvalitet (SAAB havde stor forskel på polstringen i luksussæderne i forhold til standard).
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Sædehynder OG900 rep eller skift ??
Jeg er ikke bekymret over at det koster nogle tusinde kroner at få ordnet sædet.
Bilen er afskrevet da jeg købte den 2012. Så de faste omkostninger på Silver Aero er minimale.
Så er der råd til kvalitets arbejde..
Har købt ny fjedre bund til sædet, så kan det komme i samtidigt.
Det sidste skum til OG900 blev støbt for over 25 år siden , og skum degenerer over tid, så der skal nok noget frisk materiale til..
Bilen er afskrevet da jeg købte den 2012. Så de faste omkostninger på Silver Aero er minimale.
Så er der råd til kvalitets arbejde..
Har købt ny fjedre bund til sædet, så kan det komme i samtidigt.
Det sidste skum til OG900 blev støbt for over 25 år siden , og skum degenerer over tid, så der skal nok noget frisk materiale til..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Jeg er sikker på, at jeg vil kunne finde et fint eksemplar af en skumpude/sædehynde i gemmerne. Højst sandsynligt fra et passagersæde og i rette udformning (kontur). Det store spørgsmål er blot, om delen passer fra en 9000 over i en 900 fra M87? Jeg husker det ikke. Er der nogen, der evt. ved det?
I givet fald vil hynden være med just.bar (og fungerende) el-varme, som jeg formoder din Aero har i førersiden, ikke?
Et andet tip ifm. "nedsunken" hynde er, at man snildt kan lime en 10-15 mm skumplade i bunden af denne, for simpelthen at gøre delen tykkere og dermed udligne sliddet. Det giver et noget mere "fast" sæde. Har gjort det et par gange efterhånden.
For øvrigt, viking: Har der ikke indsneget sig en lille "misforståelse" i din bilsignatur? Ser ud til, at kælenavnene for dine 900´er har byttet plads
/Henrik
Re: Sædehynder OG900 rep eller skift ??
Dav!viking skrev: ↑20. feb 2018, 07:56Sædehynden/bunden af sædet i min ovre lækre Saab OG900 Aero er præget at tidens tand.
Læderbetrækket er fint og intakt, men hynden er nedtrampet og skæv.
Hvad gør jeg ved det ?
Ny bund vil vel hjælpe, men hvad med skumpuden ????
Hvem kan reppe det, eller lave en ny skumpude ?
Jeg er sikker på, at jeg vil kunne finde et fint eksemplar af en skumpude/sædehynde i gemmerne. Højst sandsynligt fra et passagersæde og i rette udformning (kontur). Det store spørgsmål er blot, om delen passer fra en 9000 over i en 900 fra M87? Jeg husker det ikke. Er der nogen, der evt. ved det?
I givet fald vil hynden være med just.bar (og fungerende) el-varme, som jeg formoder din Aero har i førersiden, ikke?
Et andet tip ifm. "nedsunken" hynde er, at man snildt kan lime en 10-15 mm skumplade i bunden af denne, for simpelthen at gøre delen tykkere og dermed udligne sliddet. Det giver et noget mere "fast" sæde. Har gjort det et par gange efterhånden.
For øvrigt, viking: Har der ikke indsneget sig en lille "misforståelse" i din bilsignatur? Ser ud til, at kælenavnene for dine 900´er har byttet plads
/Henrik
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Sædehynder OG900 rep eller skift ??
Hej Viking
Jeg mener ikke, at skum nødvendigvis behøver at degenerere over tid, hvis det er den rigtige kvalitet. Jeg erindrer fx ikke, at skummet fra min '66-er 96TT mistede spændstigheden (det føltes som naturskum/latex). Det kan nok siddes træt, men næppe hvis det kommer fra passagersædet.
Henrik: Uden at kunne måle det længere (konen har solgt sin OG900) er jeg ret sikker på, at hynderne fra 9K er noget mere "bredbagede" end i OG900. 9K er vel også den første SAAB, der ikke kan dele sæde med alle modeller tilbage til SAAB 92?
Mvh/NC
Jeg mener ikke, at skum nødvendigvis behøver at degenerere over tid, hvis det er den rigtige kvalitet. Jeg erindrer fx ikke, at skummet fra min '66-er 96TT mistede spændstigheden (det føltes som naturskum/latex). Det kan nok siddes træt, men næppe hvis det kommer fra passagersædet.
Henrik: Uden at kunne måle det længere (konen har solgt sin OG900) er jeg ret sikker på, at hynderne fra 9K er noget mere "bredbagede" end i OG900. 9K er vel også den første SAAB, der ikke kan dele sæde med alle modeller tilbage til SAAB 92?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Sædehynder OG900 rep eller skift ??
Jeg skiftede betrækket på min føresæde forige år. Skummet var stadig fint og overhovedet ikke smuldret.
Det var en smule trykket efter 485.000km og 29år men ikke slemt. For et genoprette den originale facon lagde jeg ca et 10mm tykt skumgummi under fjederbunden på ca 20x20cm. Derudover gav jeg hele skum bunden en tur med damp.
Dampen fra en lille håndholdt damprenser "skydes" ind i skummet, varmen får skumgummiet til at expandere til sin oprindelige form.
Dette virkede for mig og resultatet blev som et nyt sæde igen.
Det var en smule trykket efter 485.000km og 29år men ikke slemt. For et genoprette den originale facon lagde jeg ca et 10mm tykt skumgummi under fjederbunden på ca 20x20cm. Derudover gav jeg hele skum bunden en tur med damp.
Dampen fra en lille håndholdt damprenser "skydes" ind i skummet, varmen får skumgummiet til at expandere til sin oprindelige form.
Dette virkede for mig og resultatet blev som et nyt sæde igen.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Sædehynder OG900 rep eller skift ??
Damp tingen lyder interessant, da jeg selv lider af let sammensunkne sæder efter små 350k km.
Men jeg må nok nøjes med at dampe dem fra bagsiden, da sædevarmen, er limet på oversiden.
MVH
Morten
Men jeg må nok nøjes med at dampe dem fra bagsiden, da sædevarmen, er limet på oversiden.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Sædehynder OG900 rep eller skift ??
Hov jo det er rigtigt Henrik
Der er bytte om på Silver Aero og Cab-en
Ups..
De flotte lyse sæder i den sølvgrå er lækre lædersæder fra en eng. Aero.
Jeg købte dem af Jacob Jensen i 2011
Så jeg sidder egenligt på passagersædet. .
Selve bunden huggede jeg fra det gamle sæde således at både venstre og højre sæde kan tippes og vippes.
Var det ikke i 92 at 900 ændrede sædet så det havde samme hejs som 9K ???
Det kan være det hjælper med ny fjedre bund og lidt fyldeskum under hynden.
Har en helt komplet 3 dørs flot OG900 grå læderstue på lager, kunne hugge lidt fra det, men sættet skulle egentligt laves om til et værksteds-sofasæt.
Der er bytte om på Silver Aero og Cab-en
Ups..
De flotte lyse sæder i den sølvgrå er lækre lædersæder fra en eng. Aero.
Jeg købte dem af Jacob Jensen i 2011
Så jeg sidder egenligt på passagersædet. .
Selve bunden huggede jeg fra det gamle sæde således at både venstre og højre sæde kan tippes og vippes.
Var det ikke i 92 at 900 ændrede sædet så det havde samme hejs som 9K ???
Det kan være det hjælper med ny fjedre bund og lidt fyldeskum under hynden.
Har en helt komplet 3 dørs flot OG900 grå læderstue på lager, kunne hugge lidt fra det, men sættet skulle egentligt laves om til et værksteds-sofasæt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"