Jeg har et problem med rystelser i bilen, når jeg på motorvej kører ind i en venstrekurve.
Har fået udmålt og justeret hjulene, men det er bare blevet værre.
Rapport vedhæftet - jeg synes, det ser lidt "underligt" ud, men må erkende at jeg ikke har forstand på hvordan det skal være.
Leder efter data for korrekt udmåling. En servicemanual ?
Nogen der kan hjælpe med oplysning om hvor jeg finder det?
Har naturligvis fået hjulene afbalanceret adskillige gange - uden det hjælper.
Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Redaktør: Bestyrelsen
- FAF
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
FAF Hvidovre
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Man kan ikke svare et spørgsmål med et spørgsmål, så jeg svarer:
Få en Haynes til bilen. Bogen giver hjulvinkler og afstand-data.
1) Har værkstedet ikke bilens data?
2) Hvordan kan værkstedet justere hjulindstillinger, uden bilens data?
3) Det er vel værkstedets opgave, at løse problemer med undervognen?
4) Er det kantinedamer som laver bilen?
Få en Haynes til bilen. Bogen giver hjulvinkler og afstand-data.
1) Har værkstedet ikke bilens data?
2) Hvordan kan værkstedet justere hjulindstillinger, uden bilens data?
3) Det er vel værkstedets opgave, at løse problemer med undervognen?
4) Er det kantinedamer som laver bilen?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- FAF
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Mange tak for dit svar.
Ja, min bekymring er, at det måske er kantinedamen, der har foretaget "justeringen", hvorfor jeg efterspørger foreskrifter for en sådan justering.
Kender ikke Haynes, men antager, at det er en servicemanual for bilen.
Vil lede på nettet efter en sådan.
Kan du give mig et link til hvor jeg skal finde den, vil jeg være taknemig for et hint.!
Tak.
Ja, min bekymring er, at det måske er kantinedamen, der har foretaget "justeringen", hvorfor jeg efterspørger foreskrifter for en sådan justering.
Kender ikke Haynes, men antager, at det er en servicemanual for bilen.
Vil lede på nettet efter en sådan.
Kan du give mig et link til hvor jeg skal finde den, vil jeg være taknemig for et hint.!
Tak.
FAF Hvidovre
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Hej FAF
På den "gamle" 9-5 kan man ikke umiddelbart justere camber/caster uden fiksfakserier, så derfor justeres kun toe = almindelig sporing af styretøjet.
Vær dog opmærksom på at det billede har indsat viser at der er brugt data for en nyere 9-5 model (YS3G) end den du kører i. Hvis værkstedet har brugt disse data er din bil muligvis justeret forkert.
Jeg kan dog ikke rigtigt se at dette skulle kunne give eller fjerne vibrationer. Det er langt mere sandsynligt at der er defekte eller slidte dele i styrtøjet.
Normalt ved sporing mærker mekanikeren efter for slør. Det kan dog være gummibøsninger der er slidt hvilket er svært at mærke ved almindelig inspektion.
Jeg synes du skal prøve at finde et værksted som specialiserer sig i SAAB af den årgang. De har nok et bud på hvad der kan forsøges for at løse problemet.
Jeg kan godt finde data til dig, men find et "bedre" værksted er nok mit bedste råd. Skriv evt. hvor i landet du bor, så kan nogen sikkert anbefale en specialist i nærheden.
MVH Mads
På den "gamle" 9-5 kan man ikke umiddelbart justere camber/caster uden fiksfakserier, så derfor justeres kun toe = almindelig sporing af styretøjet.
Vær dog opmærksom på at det billede har indsat viser at der er brugt data for en nyere 9-5 model (YS3G) end den du kører i. Hvis værkstedet har brugt disse data er din bil muligvis justeret forkert.
Jeg kan dog ikke rigtigt se at dette skulle kunne give eller fjerne vibrationer. Det er langt mere sandsynligt at der er defekte eller slidte dele i styrtøjet.
Normalt ved sporing mærker mekanikeren efter for slør. Det kan dog være gummibøsninger der er slidt hvilket er svært at mærke ved almindelig inspektion.
Jeg synes du skal prøve at finde et værksted som specialiserer sig i SAAB af den årgang. De har nok et bud på hvad der kan forsøges for at løse problemet.
Jeg kan godt finde data til dig, men find et "bedre" værksted er nok mit bedste råd. Skriv evt. hvor i landet du bor, så kan nogen sikkert anbefale en specialist i nærheden.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Rep manualen og reservedels kataloget er der linket til her.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=1&t=32661
Og nej det er ikke kantine damen der har udmålt din bil.
Og deres apparat har åbenbart ikke et komplet dadasæt på netop din bil bedømt ud fra billedet.
På denne model kan man kun justere sporing foran, uden special værktøj.
Sporing og camber kan justeres bag med special værktøj, eller viden om modellen.
Men det kommer nok til at koste ekstra.
Caster fejlen for ville jeg ikke bekymre mig om da vinklerne er ens.
Camber forskellen er meget stor.
Men den giver ikke rystelser i bilen.
Der er noget der kunne tyde på at du har en skæv bæream, dårlige bøsninger, en skæv spindel, eller støddæmper, og i værste fald en skæv karosse.
Og som bager ville jeg stille spørgsmålet hvad vil kunden betale for at få udbedret denne fejl.
Og kantine damen i mig ville fortælle , ingen ting da det sikkert ikke fjerner rysteriet.
Mekanikerne ville fortælle kunden at der er en fejl i forvognens indstillinger, og det kan komme til at koste mange penge inden fejlen er udbedret. Og rysteriet sikker ikke vil blive fjernet.
Kassedamen har nu lukket for kassen.
Og hvad ved jeg jeg er bare kok.
Jensen er inde på det rigtige find et værksted med speciale i SAAB.
Det kan være at de kender til dit problem.0
MVH
Morten
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=1&t=32661
Og nej det er ikke kantine damen der har udmålt din bil.
Og deres apparat har åbenbart ikke et komplet dadasæt på netop din bil bedømt ud fra billedet.
På denne model kan man kun justere sporing foran, uden special værktøj.
Sporing og camber kan justeres bag med special værktøj, eller viden om modellen.
Men det kommer nok til at koste ekstra.
Caster fejlen for ville jeg ikke bekymre mig om da vinklerne er ens.
Camber forskellen er meget stor.
Men den giver ikke rystelser i bilen.
Der er noget der kunne tyde på at du har en skæv bæream, dårlige bøsninger, en skæv spindel, eller støddæmper, og i værste fald en skæv karosse.
Og som bager ville jeg stille spørgsmålet hvad vil kunden betale for at få udbedret denne fejl.
Og kantine damen i mig ville fortælle , ingen ting da det sikkert ikke fjerner rysteriet.
Mekanikerne ville fortælle kunden at der er en fejl i forvognens indstillinger, og det kan komme til at koste mange penge inden fejlen er udbedret. Og rysteriet sikker ikke vil blive fjernet.
Kassedamen har nu lukket for kassen.
Og hvad ved jeg jeg er bare kok.
Jensen er inde på det rigtige find et værksted med speciale i SAAB.
Det kan være at de kender til dit problem.0
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- FAF
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Kære Mads og Morten.
Mange tak for jeres indlæg.
Jeg henvendte mig til en "specialist" i udmåling og dæk - men skulle nok som I foreslår, have bruget et ordentligt SAAB værksted med eksakt kendskab til min bil.
Jeg bor i Hvidovre, har ikke super gode erfaringer med SAAB/Opel i Glostrup, eller Anders i ..Slettet grundet GDPR....
Hvis I kender en god mekaniker på Sjælland, kører jeg gerne dertil.
Har også overvejet at køre til Sand i Højer, som jeg hører skulle være eksperten der kan klare næsten alt!
Hører meget gerne forslag.
Tak.
Mange tak for jeres indlæg.
Jeg henvendte mig til en "specialist" i udmåling og dæk - men skulle nok som I foreslår, have bruget et ordentligt SAAB værksted med eksakt kendskab til min bil.
Jeg bor i Hvidovre, har ikke super gode erfaringer med SAAB/Opel i Glostrup, eller Anders i ..Slettet grundet GDPR....
Hvis I kender en god mekaniker på Sjælland, kører jeg gerne dertil.
Har også overvejet at køre til Sand i Højer, som jeg hører skulle være eksperten der kan klare næsten alt!
Hører meget gerne forslag.
Tak.
FAF Hvidovre
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Prøv SAAB i Birkerød.
Her Sidder den gamle tekniske service chef for saab danmark, som værkfører.
MVH
Morten
Her Sidder den gamle tekniske service chef for saab danmark, som værkfører.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- FAF
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Mange tak Morten.
Jeg kontakter SAAB Birkerød.
VH Finn
Jeg kontakter SAAB Birkerød.
VH Finn
FAF Hvidovre
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Hej Finn
Held og lykke med det. Det er nok under alle omstændigheder en god ide at finde en erfaren mekaniker til at løse problemet, der jo næppe har noget med hjulindstillinger eller afbalancering at gøre. Må jeg komme med endnu et gæt: Det kunne være bremserelateret (fx en hængende caliper). Det har jeg oplevet på min 9K, hvor en erfaren SAAB-mekaniker straks fandt fejlen. Jeg har også prøvet det på en tjenestebils-VW, hvor værkstedet først skiftede dæk, afbalancerede og andet dyrt, inden de tog sig sammen til at ordne bremserne.
Mvh/NC
Held og lykke med det. Det er nok under alle omstændigheder en god ide at finde en erfaren mekaniker til at løse problemet, der jo næppe har noget med hjulindstillinger eller afbalancering at gøre. Må jeg komme med endnu et gæt: Det kunne være bremserelateret (fx en hængende caliper). Det har jeg oplevet på min 9K, hvor en erfaren SAAB-mekaniker straks fandt fejlen. Jeg har også prøvet det på en tjenestebils-VW, hvor værkstedet først skiftede dæk, afbalancerede og andet dyrt, inden de tog sig sammen til at ordne bremserne.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Hej Finn
Udover det førnævnte kan det også være en sprængning i et dæk. Jeg har prøvet noget lignende og det viste sig i starten kun ved motorvejshastighed.
Men under alle omstændigheder lyder det som en god ide at lade SAAB Birkerød undersøge bilen.
Hvis de skulle give fortabt er der jo også andre SAAB specialister i nærområdet. MVH Mads
Udover det førnævnte kan det også være en sprængning i et dæk. Jeg har prøvet noget lignende og det viste sig i starten kun ved motorvejshastighed.
Men under alle omstændigheder lyder det som en god ide at lade SAAB Birkerød undersøge bilen.
Hvis de skulle give fortabt er der jo også andre SAAB specialister i nærområdet. MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- FAF
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Mange tak for dit bud. Mekanikeren hos SAAB i Birkerød foreslog i sidste uge, da vi prøvekørte bilen, at vi skulle se på bremserne.
Det blev ordnet i går.
Bagbremserne var helt "væk" og blev skiftet med nye skiver m.m.
Hjulene afbalanceret 100%
Desværre har det ikke hjulpet.
Må høre hos dem på mandag, om de har checket bremsekalibrene også!
Måske er jeg heldig, at de IKKE har, og det "bare" er problemet.
Ellers må vi starte forfra
Mange tak for dit input.
VH Finn
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Hej NC.NC_Ribe skrev: ↑25. feb 2018, 14:45Hej Finn
Held og lykke med det. Det er nok under alle omstændigheder en god ide at finde en erfaren mekaniker til at løse problemet, der jo næppe har noget med hjulindstillinger eller afbalancering at gøre. Må jeg komme med endnu et gæt: Det kunne være bremserelateret (fx en hængende caliper). Det har jeg oplevet på min 9K, hvor en erfaren SAAB-mekaniker straks fandt fejlen. Jeg har også prøvet det på en tjenestebils-VW, hvor værkstedet først skiftede dæk, afbalancerede og andet dyrt, inden de tog sig sammen til at ordne bremserne.
Mvh/NC
Mange tak for dit bud. Mekanikeren hos SAAB i Birkerød foreslog i sidste uge, da vi prøvekørte bilen, at vi skulle se på bremserne.
Det blev ordnet i går.
Bagbremserne var helt "væk" og blev skiftet med nye skiver m.m.
Hjulene afbalanceret 100%
Desværre har det ikke hjulpet.
Må høre hos dem på mandag, om de har checket bremsekalibrene også!
Måske er jeg heldig, at de IKKE har, og det "bare" er problemet.
Ellers må vi starte forfra
Mange tak for dit input.
VH Finn
FAF Hvidovre
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
- FAF
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Tak for din melding.
Dækkene er "gennemset", hvorfor de er "frikendte"
Som NC skriver, kan det være bremsekalibrere, hvilket jeg vil tale med værkstedet om på mandag.
Håber det er problemet.
Skal til Norge i påsken og skulle nødigt køre 2.500 km, med en bil, der ikke p.t. er køreglæde i
VH Finn
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Hej Mads.Jensen skrev: ↑25. feb 2018, 17:12Hej Finn
Udover det førnævnte kan det også være en sprængning i et dæk. Jeg har prøvet noget lignende og det viste sig i starten kun ved motorvejshastighed.
Men under alle omstændigheder lyder det som en god ide at lade SAAB Birkerød undersøge bilen.
Hvis de skulle give fortabt er der jo også andre SAAB specialister i nærområdet.
rute.JPG
MVH Mads
Tak for din melding.
Dækkene er "gennemset", hvorfor de er "frikendte"
Som NC skriver, kan det være bremsekalibrere, hvilket jeg vil tale med værkstedet om på mandag.
Håber det er problemet.
Skal til Norge i påsken og skulle nødigt køre 2.500 km, med en bil, der ikke p.t. er køreglæde i
VH Finn
FAF Hvidovre
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
9-5 2,3 T Bio Vector Griffin Estate 2010
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Tag ud til ..Slettet grundet GDPR..., de er vildt dygtige til at fixe den slags.
Saab er tæmme ømfindige mht. styrtøj, ophæng og dæk.
De er stillet så de er velstyrrende, til gengæld skal alle dele være i meget god mekaniske stand, eller ryster de som bare pokker.
Rysterier kan også skyldes trækakslerne mv.
Så smut til ..Slettet grundet GDPR..., så bliver turen til Norge er drøm
Saab er tæmme ømfindige mht. styrtøj, ophæng og dæk.
De er stillet så de er velstyrrende, til gengæld skal alle dele være i meget god mekaniske stand, eller ryster de som bare pokker.
Rysterier kan også skyldes trækakslerne mv.
Så smut til ..Slettet grundet GDPR..., så bliver turen til Norge er drøm
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Viking skrev:
Saab er temmelige ømfindtlige mht. styrtøj, ophæng og dæk.
Du taler nok om GM SAABer.
True SAABer tåler mange bank.
Saab er temmelige ømfindtlige mht. styrtøj, ophæng og dæk.
Du taler nok om GM SAABer.
True SAABer tåler mange bank.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjuludmåling 95 2,3t Bio Griffin Sport 2010 YS3EL
Hej
Er der ingen, der vil forholde sig til problemet:
Mvh/NC
Er der ingen, der vil forholde sig til problemet:
? Hverken afbalancering/dæk eller hjul/styretøjsindstilling giver vel disse symptomer? Viking har jo ret i, at det også kan skyldes trækaksler, men ellers vil jeg stadig gætte på, at en hængende forhjulsbremse kan give disse vibrationer, når man drejer (de kommer sikkert også senere ved ligeudkørsel). Uden at bedømme (eller fordømme) kvaliteten af værkstederne på djævleøen vil jeg igen gøre opmærksom på, at det var en erfaren SAAB-MEKANIKER, der løste mit problem. Én af hans unge kollegaer sagde efterfølgende: Hvad skulle vi gøre uden Hans...). Og mine bitre erfaringer med et VW-værksted var altså et sted med det allerbedste ry (dygtige mekanikere og værkførere). Så Finn: Få SAAB i Birkerød til at tjekke de forreste calipre og skiver, og så ville jeg nok fremover finde et værksted med en erfaren mekaniker i stedet for en erfaren værkfører.Jeg har et problem med rystelser i bilen, når jeg på motorvej kører ind i en venstrekurve.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66