Hjælp Saab og900 motor
Redaktør: Bestyrelsen
- soren517
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Hjælp Saab og900 motor
Hej alle
Jeg har her i weekenden lavet noget af en bummert på min gamle 900.
Den skulle vækkes til live efter et langt vinterhi ved noget familie, da jeg uden at tænke yderligere over det bare satte batteriet på opdagede jeg at jeg have vendt batteriet forkert, så bilen nåede at få modsat pol i nogle sekunder før jeg fik flået minus af. Den røg lidt nede fra generatoren et sted som gjorde at jeg opdagede det.
Det nåede desværre at gøre skade, for jeg kan ikke få den til at starte, der er fin strøm på, da både lys, blæser, radio mm. Virker. Men når jeg drejer nøglen på start sker der intet, den siger ikke en lyd fra starteren, der er heller ikke nogen kontrol lamper der lyser på nær p og !
Jeg prøvede at kortslutte starteren men den kører lige så fint rundt.
Er der nogen der ved hvorfor den ikke vil starte når alt andet virker? Sidder der en skjult sikring et sted som er sprunget eller er det en ny motor?
Det er en 900i fra 87, motor er b201
Alt hjælp modtages med kyshånd
Mvh. Søren
Jeg har her i weekenden lavet noget af en bummert på min gamle 900.
Den skulle vækkes til live efter et langt vinterhi ved noget familie, da jeg uden at tænke yderligere over det bare satte batteriet på opdagede jeg at jeg have vendt batteriet forkert, så bilen nåede at få modsat pol i nogle sekunder før jeg fik flået minus af. Den røg lidt nede fra generatoren et sted som gjorde at jeg opdagede det.
Det nåede desværre at gøre skade, for jeg kan ikke få den til at starte, der er fin strøm på, da både lys, blæser, radio mm. Virker. Men når jeg drejer nøglen på start sker der intet, den siger ikke en lyd fra starteren, der er heller ikke nogen kontrol lamper der lyser på nær p og !
Jeg prøvede at kortslutte starteren men den kører lige så fint rundt.
Er der nogen der ved hvorfor den ikke vil starte når alt andet virker? Sidder der en skjult sikring et sted som er sprunget eller er det en ny motor?
Det er en 900i fra 87, motor er b201
Alt hjælp modtages med kyshånd
Mvh. Søren
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
SAAB 900I
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Afbrændte elektroniske/elektriske stumper:
Startspærre.
Sikringer.
Tændingsmodul.
Injection ECU, hvis der en ECU.
Generator dioder og spændingsregulator.
Forvent flere ødelæggelser.
Første udgift vil være en palle fuld af kvajebajere..
Startspærre.
Sikringer.
Tændingsmodul.
Injection ECU, hvis der en ECU.
Generator dioder og spændingsregulator.
Forvent flere ødelæggelser.
Første udgift vil være en palle fuld af kvajebajere..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Start med at kontrollere alle de sikringer du kan finde i bilen.
Køb en palle kvaje barer, som Edvins anbefaler.
Og håb på at det kun er en sikring, ellers har du behov før bajerne, da det kan blive en langvarig og dyr fejlfinding.
Som Edwins beskriver.
MVH
Morten
Køb en palle kvaje barer, som Edvins anbefaler.
Og håb på at det kun er en sikring, ellers har du behov før bajerne, da det kan blive en langvarig og dyr fejlfinding.
Som Edwins beskriver.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Selve motoren er ikke skadet. Slet ikke.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- soren517
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Jeg har desværre tjekket alle sikringer og relæer men de fejler intet. Vi trak iøvrigt bilen igang hvor den kørte upåklageligt!
Men starte vil den ikke. Men det ser vist ud til at jeg skal se lidt på motor næste weekend, nu har jeg da en idé om hvad jeg skal se efter.
Så må jeg, som i siger, nok lige runde grænsen først
Men starte vil den ikke. Men det ser vist ud til at jeg skal se lidt på motor næste weekend, nu har jeg da en idé om hvad jeg skal se efter.
Så må jeg, som i siger, nok lige runde grænsen først
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
SAAB 900I
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Dog, der er en overlevelseschance, hvis tændingen har ikke været på med polvendt batteri. Generatoren er sikkert blevet ristet.
Polvending er et klokkeklart drabsforsøg.
Polvending er et klokkeklart drabsforsøg.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Normalt, et startermotor-elsystem er ligeglad om systemet er polvendt.
Er der startspærre i bilen?
Er der startspærre i bilen?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Et polvendt relæ skades ikke. Et polvendt relæ vil frastøde sine kontakter.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- SAAB97
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Hej Søren
Du skriver at du har trukket bilen igang og at motoren kører fint, det er godt for så er det "kun" startmotoren eller den strømkreds som aktiverer startmotoren som er fejl på.
På startmotoren er de tykke kabler (fra batteri og generator) og en tynd kabel, den tynde som sider for sig selv på et stik på startmotoren er det kabel som giver signal til startmotoren til at køre, tag denne kabel af og mål spænding når du forsørge at starte motoren hvis det ikke er noget spænding på den kabel så er det strømkredsen som aktiverer starteren som er fejl på, hvis det er spænding på kablet så er det nok startmotoren som er dårlig (hvilket ikke er usandsynligt) da bilen har stået i mange år (ir rust) en startmotor kan du få hos Erik i thisted eller Verninge auto på fyn, og du kan naturligves prøve at skille starteren ad og rense checke kontakt fladerne
held og lykke
Boy
Du skriver at du har trukket bilen igang og at motoren kører fint, det er godt for så er det "kun" startmotoren eller den strømkreds som aktiverer startmotoren som er fejl på.
På startmotoren er de tykke kabler (fra batteri og generator) og en tynd kabel, den tynde som sider for sig selv på et stik på startmotoren er det kabel som giver signal til startmotoren til at køre, tag denne kabel af og mål spænding når du forsørge at starte motoren hvis det ikke er noget spænding på den kabel så er det strømkredsen som aktiverer starteren som er fejl på, hvis det er spænding på kablet så er det nok startmotoren som er dårlig (hvilket ikke er usandsynligt) da bilen har stået i mange år (ir rust) en startmotor kan du få hos Erik i thisted eller Verninge auto på fyn, og du kan naturligves prøve at skille starteren ad og rense checke kontakt fladerne
held og lykke
Boy
- Peter_Vinter
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Og pas for guds skyld på med håndværktøj, ure og ringe når du arbejder ved starteren med spænding på de tykke kabler. De kommer direkte fra batteriet, er ikke forsynet med sikringer og kan smelte nærmest alt, der ved et uheld rører ved plusklemmen og en steldel samtidig.
Krydser fingre for at den fine gamle dame snart kommer godt ud og køre igen.
Krydser fingre for at den fine gamle dame snart kommer godt ud og køre igen.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Jeg prøver igen:
Er der startspærre i bilen?
Er der startspærre i bilen?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Om starteren virker er nemt at fejlsøge.
Man tager en lille skruetrækker, sætter den op kablet der kommer fra batteriet.
Og fører den ned på fladstikket der kommer fra tændingslåsen, den tynde ledning.
Husk at sætte bilen i frigear
MVH
Morten
Man tager en lille skruetrækker, sætter den op kablet der kommer fra batteriet.
Og fører den ned på fladstikket der kommer fra tændingslåsen, den tynde ledning.
Husk at sætte bilen i frigear
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- soren517
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Jeg havde heldigvis ikke tænding på, da jeg dummede mig.
Jeg har forsøgt at kortslutte starten. Den kører fint rundt, men skyder ikke ud.
Tak, for de mange muligheder. Nu ved jeg da, hvordan jeg skal starte min fejlsøgning.
Jeg har forsøgt at kortslutte starten. Den kører fint rundt, men skyder ikke ud.
Tak, for de mange muligheder. Nu ved jeg da, hvordan jeg skal starte min fejlsøgning.
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
SAAB 900I
- SAAB97
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Hej Søren
OK du har haft held at det ikke er noget som er blevet ristet.
Starteren kører rundt når du kortslutter den, så skal den afmonteres og renses/smøres så er den OK igen, det er ingen overraskelse når man tænker på at bilen har stået i mange år.
Hilsen
Boy
OK du har haft held at det ikke er noget som er blevet ristet.
Starteren kører rundt når du kortslutter den, så skal den afmonteres og renses/smøres så er den OK igen, det er ingen overraskelse når man tænker på at bilen har stået i mange år.
Hilsen
Boy
- soren517
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Hej alle
Nu har jeg fået skiftet spændings regulatoren bag på generatoren, den var blevet ristet. Så nu lyser batteri kontrollampen igen ved tænding!
Mine overvejelser går nu på starteren, starteren kører rundt ved kortslutning men den går ikke i indgreb.
Starteren reagerer ikke når jeg drejer nøglen, er det noget inde i starteren eller er det noget elektronik der går op til starteren den er gal med? (Jeg har ikke taget den af endnu med regner med at gøre det i morgen)
Hvad gør det såkaldte tændingsmodul? Den der lille klods trykt med 7-1 foran venstre skærm? Har den noget med starteren at gøre eller styrer den selve tændingen?
Mvh. Søren
Nu har jeg fået skiftet spændings regulatoren bag på generatoren, den var blevet ristet. Så nu lyser batteri kontrollampen igen ved tænding!
Mine overvejelser går nu på starteren, starteren kører rundt ved kortslutning men den går ikke i indgreb.
Starteren reagerer ikke når jeg drejer nøglen, er det noget inde i starteren eller er det noget elektronik der går op til starteren den er gal med? (Jeg har ikke taget den af endnu med regner med at gøre det i morgen)
Hvad gør det såkaldte tændingsmodul? Den der lille klods trykt med 7-1 foran venstre skærm? Har den noget med starteren at gøre eller styrer den selve tændingen?
Mvh. Søren
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
SAAB 900I
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Af med starteren, rens akslen til drevet, og giv det lidt tynd olie.
Det var måske problem nr 1 løst.
Nr 2 kræver lidt udstyr, en prøvelampe Eller en 21w. pære den er bedre.
Sæt den på den tynde ledning på starteren, og den skal lyse når tændings låsen drejes over til start.
Ingen lys, mål nede på selve bundstykket, ingen lys her defekt bundstykke.
Lys et lednings brud et eller andet sted.
MVH
Morten
Det var måske problem nr 1 løst.
Nr 2 kræver lidt udstyr, en prøvelampe Eller en 21w. pære den er bedre.
Sæt den på den tynde ledning på starteren, og den skal lyse når tændings låsen drejes over til start.
Ingen lys, mål nede på selve bundstykket, ingen lys her defekt bundstykke.
Lys et lednings brud et eller andet sted.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Har også / eller næsten prøvet det, da batteriet på min Jag blev afkoblet og skulle kobles til igen.
( Der skulle nye tændrør i motoren samt frisk poly W rem på).
To sorte ens ledninger. Fik sat stel til plus og skulle lige til at sætte den sidste pol på da jeg så at den ikke lignede nogede der var minus.
4mm fra at den kom på. !!!!
Det gav koldsved..
Efter det er ledninger mærket med Rød til Plus og Sort/Blå til Minus.
Og batterierne er mærket op + - så det kan ses tydeligt.....
Det kan ødelægge alt muligt kostbart elektronik.
( Der skulle nye tændrør i motoren samt frisk poly W rem på).
To sorte ens ledninger. Fik sat stel til plus og skulle lige til at sætte den sidste pol på da jeg så at den ikke lignede nogede der var minus.
4mm fra at den kom på. !!!!
Det gav koldsved..
Efter det er ledninger mærket med Rød til Plus og Sort/Blå til Minus.
Og batterierne er mærket op + - så det kan ses tydeligt.....
Det kan ødelægge alt muligt kostbart elektronik.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Vazzå, Søren, er du kommet til en konklusion?
Find en stump ledning. Sæt ledningen på den fede terminal med tyk rød ledning på starteren. Sæt den anden ende til stik-spaden på indrykningsmagneten.
Pas nu på den fede røde ledning. Der er altid knald på ledningen. Man kan lave en ENORM kortslutning, hvis den lille stump ledning rammer stel.
Husk: Bil i frigear og tænding i OFF, før du prøver starteren. Forvent at motoren tørner.
Find en stump ledning. Sæt ledningen på den fede terminal med tyk rød ledning på starteren. Sæt den anden ende til stik-spaden på indrykningsmagneten.
Pas nu på den fede røde ledning. Der er altid knald på ledningen. Man kan lave en ENORM kortslutning, hvis den lille stump ledning rammer stel.
Husk: Bil i frigear og tænding i OFF, før du prøver starteren. Forvent at motoren tørner.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Hvad laver et tændingsmodul? Det er en flad sort fandang på en kraftig aluplade.
Tændingsmodulet er en forstærker. Den forstærker det svage signal fra Hall føleren i fordeleren. Tændingsmodulet giver signal til tændspolen. Hall føleren erstatter platinerne.
Tændingsmodulet er en forstærker. Den forstærker det svage signal fra Hall føleren i fordeleren. Tændingsmodulet giver signal til tændspolen. Hall føleren erstatter platinerne.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- soren517
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Hmmmm
status er, at jeg har haft startmotoren af, og afprøvet den med et løst batteri, nogle startkabler og en ledning til at aktive den med. Og den fungerede som den skal
det er jo både godt og ondt, for hvad er der så galt? Jeg fulgte den gule ledning til et lidt trist stik lige under strømfordeleren, som jeg lige fik renset op, dog uden nogen ændring i problemet
Min teori er, efter lidt arbejde med et voltmeter, at starteren ikke får det signal i den gule ledning som skal aktivere den. Jeg tænker om det er nøglen den er gal med? Er der noget elektronik tændingsignalet går i gennem før det når starteren
Nyt spørgsmål!
Kontrol lamper ved tænding ?
Hvad skal lyde i instrumentpanelet når man sætter tænding på?
Mvh søren
status er, at jeg har haft startmotoren af, og afprøvet den med et løst batteri, nogle startkabler og en ledning til at aktive den med. Og den fungerede som den skal
det er jo både godt og ondt, for hvad er der så galt? Jeg fulgte den gule ledning til et lidt trist stik lige under strømfordeleren, som jeg lige fik renset op, dog uden nogen ændring i problemet
Min teori er, efter lidt arbejde med et voltmeter, at starteren ikke får det signal i den gule ledning som skal aktivere den. Jeg tænker om det er nøglen den er gal med? Er der noget elektronik tændingsignalet går i gennem før det når starteren
Nyt spørgsmål!
Kontrol lamper ved tænding ?
Hvad skal lyde i instrumentpanelet når man sætter tænding på?
Mvh søren
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
SAAB 900I
- soren517
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Så et tændingsmodul kan ikke umiddelbart være synderen? det var jo ellers nemt
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
SAAB 900I
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Godtså:
Man skal måle gennemgang i den gule ledning til starteren.
1) Kan du bruge et ohmmeter? (I mange tilfælde er en prøvelampe bedre.)
2) Kan du læse/forstå et el-diagram?
3) Har du tilgang til et relevant diagram?
Er der ikke årsag at mistænke batteri fuck up (polvending) har skabt et dårligt startsystem. Elektronik er ikke indblandet i startsystemet.
2 lamper skal lyse ved tænding ON: Olielampe og ladelys. Begge skal slukke når motoren kører.
Fejlen kan være en syg tændingskontakt. Det er sjældent set. GM SAABer har lortetændingskontakter.
Man skal måle gennemgang i den gule ledning til starteren.
1) Kan du bruge et ohmmeter? (I mange tilfælde er en prøvelampe bedre.)
2) Kan du læse/forstå et el-diagram?
3) Har du tilgang til et relevant diagram?
Er der ikke årsag at mistænke batteri fuck up (polvending) har skabt et dårligt startsystem. Elektronik er ikke indblandet i startsystemet.
2 lamper skal lyse ved tænding ON: Olielampe og ladelys. Begge skal slukke når motoren kører.
Fejlen kan være en syg tændingskontakt. Det er sjældent set. GM SAABer har lortetændingskontakter.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Der er flere mulige lysende lamper, afhængigt model/variant.
Olietryk, ladelampe, ANTI LOCK, bremselampe, airbag og håndbremselampe.
(RTFM)
Olietryk, ladelampe, ANTI LOCK, bremselampe, airbag og håndbremselampe.
(RTFM)
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- soren517
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Jeg kan godt måle ohm, men el diagram må jeg sige pas. Er et el diagram en tegning over ledningsnettet? Eller er jeg helt galt på den? Jeg har de 2 værkstedsbøger til og900 der umiddelbart findes hvor der i den ene er ledningsnet i.
Den er fra 87, men en 88 model. Så ved ikke om det er en gammel tændingelås der er i
Hmm olielampen lyser ikke?! men batteriet gør efter jeg skiftede spændingsregulatoren
Hvad kan det skyldes?
Mvh. Søren
Den er fra 87, men en 88 model. Så ved ikke om det er en gammel tændingelås der er i
Hmm olielampen lyser ikke?! men batteriet gør efter jeg skiftede spændingsregulatoren
Hvad kan det skyldes?
Mvh. Søren
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
SAAB 900I
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Søren, du blander æbler og appelsiner. Polvending har ikke dræbt olielyset.
Olielampen SKAL lyse, med stoppet motor.
Fjern ledningen fra oliekontakten. Få en hjælper, til at kigge på olielampen. Sæt ledningen til stel. Hvis lampen lyser,
er oliekontakten defekt.
Din bog viser om oliekontaktens placering. Oliekontakten indeholder en membran og en fjeder. Når kontakten bliver gammel bliver membranen stiv og træg.
Jeg har byttet 2 kontakter, på fruens SAAB og på vennen Pers SAAB. De fik en høflig skideballe for at overse manglende olielys.
Vennen Lars havde en Mercer. Han passede ikke sin bil. Bilen løb tør for olie. Hans kone kørte i bilen. Ca. 10 km. ude fik hun olielyset i synet. Hun vidste ikke hvad det betød. Hun vendte bilen og kørte hjem. Hun kom ikke hjem med bilen. Motoren brændte sammen. Lars havde ikke hældt olie i motoren. Motoren var færdig, den kunne kun bruges som bøjesten i Øresund.
En duelig fører vil øjeblikkeligt stoppe motoren, når lyset kommer på..
Olielampen SKAL lyse, med stoppet motor.
Fjern ledningen fra oliekontakten. Få en hjælper, til at kigge på olielampen. Sæt ledningen til stel. Hvis lampen lyser,
er oliekontakten defekt.
Din bog viser om oliekontaktens placering. Oliekontakten indeholder en membran og en fjeder. Når kontakten bliver gammel bliver membranen stiv og træg.
Jeg har byttet 2 kontakter, på fruens SAAB og på vennen Pers SAAB. De fik en høflig skideballe for at overse manglende olielys.
Vennen Lars havde en Mercer. Han passede ikke sin bil. Bilen løb tør for olie. Hans kone kørte i bilen. Ca. 10 km. ude fik hun olielyset i synet. Hun vidste ikke hvad det betød. Hun vendte bilen og kørte hjem. Hun kom ikke hjem med bilen. Motoren brændte sammen. Lars havde ikke hældt olie i motoren. Motoren var færdig, den kunne kun bruges som bøjesten i Øresund.
En duelig fører vil øjeblikkeligt stoppe motoren, når lyset kommer på..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- soren517
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Det var nu ikke fordi jeg troede at det var derfor, men fordi du virker som en der har styr på en motor Grunden til at jeg spurgte var at det er svært at finde ud af hvilke kontrollamper det skal lyse ved tænding, fordi jeg godt kunne se at der manglede noget
Men da jeg trak bilen igang tidligere var der ikke noget der lyste, jeg er selv meget opmærksom så div. Lamper og går meget op i at tjekke div. Oliestande og kølevæske med jævne mellemrum.
Men alt i alt så går jeg igang med tændingslåsen idag og ser muligvis også på det andet, så må vi se om det er den der er synderen
Men da jeg trak bilen igang tidligere var der ikke noget der lyste, jeg er selv meget opmærksom så div. Lamper og går meget op i at tjekke div. Oliestande og kølevæske med jævne mellemrum.
Men alt i alt så går jeg igang med tændingslåsen idag og ser muligvis også på det andet, så må vi se om det er den der er synderen
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
SAAB 900I
- Marty
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Hej.
Har du undersøgt om det ikke “bare” er dit bundstykke i til nøglen der er blevet ristet. Jeg kan forstå at du kan fåmtænding på, men at der så ikke sker noget derefter. Sæt en lang ledning på din startmotors relæ med en kabelsko. en blå sko passer fint. Da du jo kan få tænding på bilen, så vidt jeg har forstået, så sættet den til. den anden ende af din nu påsatte ledning holder du hen på batteriets plus pol. Hvis bilen starter har du fundet fejlen.
Har du undersøgt om det ikke “bare” er dit bundstykke i til nøglen der er blevet ristet. Jeg kan forstå at du kan fåmtænding på, men at der så ikke sker noget derefter. Sæt en lang ledning på din startmotors relæ med en kabelsko. en blå sko passer fint. Da du jo kan få tænding på bilen, så vidt jeg har forstået, så sættet den til. den anden ende af din nu påsatte ledning holder du hen på batteriets plus pol. Hvis bilen starter har du fundet fejlen.
Valgte SAAB da 99 blev vist frem i 1966 og købte da jeg blev gammel nok.
Har haft: 99 L, 99 turbo, OG 900Turbo automat, 9000 CC Turbo, NG900 Turbo, 9-5 2,3t SE Estate, 9-5 Aero Aut. 2006 BIO.
Roder med biler i Hvidovre
Har haft: 99 L, 99 turbo, OG 900Turbo automat, 9000 CC Turbo, NG900 Turbo, 9-5 2,3t SE Estate, 9-5 Aero Aut. 2006 BIO.
Roder med biler i Hvidovre
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Byt tændingskontakten. Tag chancen. Kontakten er ikke skadet af polvending. Fejlsøgningen er ikke færdiggjort. Køv en huggerkontakt.
Husk: RTFM. Read the Fucking Manual. Det første trin er at fjerne minusledningen fra batteriet. Der skal bruges en opslidset top, for fjernelse af konsollen mellem forsæderne. Lav en tegning af ledningsplacering før fjernelsen af ledningerne. Tag evt. et billede.
Pøj Pøj med det..
Husk: RTFM. Read the Fucking Manual. Det første trin er at fjerne minusledningen fra batteriet. Der skal bruges en opslidset top, for fjernelse af konsollen mellem forsæderne. Lav en tegning af ledningsplacering før fjernelsen af ledningerne. Tag evt. et billede.
Pøj Pøj med det..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- soren517
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Det er lidt sørgeligt men projektet bliver sat på pause da det er løbet løbsk, jeg har fejlsøgt på kryds og på tværs af det hele, og det er kun gået den gale vej. Jeg står med en bil der hverken kan starte, lade og skal have komplet ny udstødning. Og min tekniske kompetence rækker ikke til det. Så bilens plader bliver afleveret og så får Erik Thyregod lov til at lave den fra a til z når der er sparet penge sammen til det
Men tak for hjælpen da det har givet mig en bedre forståelse af sådan en ellers dejlig bil
Mvh. Søren
Men tak for hjælpen da det har givet mig en bedre forståelse af sådan en ellers dejlig bil
Mvh. Søren
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
SAAB 900I
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Hej Søren
Det var da trist . Hvorfor vil du aflevere pladerne? Skal den til syn nu?
Thyregod kan da helt sikkert klare den, men har du ikke en "ven, du kan ringe til" (evt. her fra forummet), som kan hjælpe, så du kan blive kørende igen for rimelige penge?
En OG900 er jo ikke raketvidenskab rent elektronisk, og du har jo også haft motoren i gang, så fejlene burde kunne findes og afhjælpes med lidt hjælp og ekstrastumper.
Har du helt styr på, at startmotoren virker? Dvs. også indrykkermagneten, når det er alvor (altså når den er monteret i bilen)? Hvis ja, har du så tjekket bundstykket i tændkontakten. Modsat Edwins har jeg nemlig oplevet svigt af disse på både OG900 og 9K (som jo heller ikke er en GM-SAAB), så det er en oplagt fejlkilde.
I forhold til den manglende ladning: Udover spændingsregulatoren, som du har skiftet, er det vel oplagt, at ladedioderne er blevet ristet ved en polvending. Altså en ny (brugt) generator. Det burde være til at finde. Eventuelt kan du måske få en godt brugt, hvor du så på et tidspunkt kan samle en god brugt af de gode stumper fra denne og din nuværende (som vel ikke er særligt slidt?).
Udstødningen er jo en almindelig sliddel, som tidligere har været rimelig i pris. Det er den vist ikke længere, men søg her på forummet efter gode (evt. rustfri) løsninger.
Jeg håber, du finder en løsning.
Mvh/NC
Det var da trist . Hvorfor vil du aflevere pladerne? Skal den til syn nu?
Thyregod kan da helt sikkert klare den, men har du ikke en "ven, du kan ringe til" (evt. her fra forummet), som kan hjælpe, så du kan blive kørende igen for rimelige penge?
En OG900 er jo ikke raketvidenskab rent elektronisk, og du har jo også haft motoren i gang, så fejlene burde kunne findes og afhjælpes med lidt hjælp og ekstrastumper.
Har du helt styr på, at startmotoren virker? Dvs. også indrykkermagneten, når det er alvor (altså når den er monteret i bilen)? Hvis ja, har du så tjekket bundstykket i tændkontakten. Modsat Edwins har jeg nemlig oplevet svigt af disse på både OG900 og 9K (som jo heller ikke er en GM-SAAB), så det er en oplagt fejlkilde.
I forhold til den manglende ladning: Udover spændingsregulatoren, som du har skiftet, er det vel oplagt, at ladedioderne er blevet ristet ved en polvending. Altså en ny (brugt) generator. Det burde være til at finde. Eventuelt kan du måske få en godt brugt, hvor du så på et tidspunkt kan samle en god brugt af de gode stumper fra denne og din nuværende (som vel ikke er særligt slidt?).
Udstødningen er jo en almindelig sliddel, som tidligere har været rimelig i pris. Det er den vist ikke længere, men søg her på forummet efter gode (evt. rustfri) løsninger.
Jeg håber, du finder en løsning.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Hjælp Saab og900 motor
Sørgeligt. Du bliver flået levende i værk$tedet.
Indkøbsliste til huggeren:
1 Tændingskontakt.
1 Generator.
Den gamle generator har 9 døde dioder, 6 statordioder og 3 feltdioder.
Jeg køber lyddunke og rør hos Autodoc. Undgå fabrikat Bosal. Det er noget græsseligt lort. Støj og dårlig pasning.
https://www.autodoc.dk/
Indkøbsliste til huggeren:
1 Tændingskontakt.
1 Generator.
Den gamle generator har 9 døde dioder, 6 statordioder og 3 feltdioder.
Jeg køber lyddunke og rør hos Autodoc. Undgå fabrikat Bosal. Det er noget græsseligt lort. Støj og dårlig pasning.
https://www.autodoc.dk/
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262