9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Redaktør: Bestyrelsen
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg har opdaget at min SAAB 9-5 SE 2001 kørt 237000 km er begyndt svine meget med olie neden under. Men jeg er i tvivl om det kommer fra motoren eller fra gearkassen. Jeg tror at det kommer fra gearkassen, men jeg kan ikke rigtig se hvorfra det kommer? Men hvordan tjekker jeg gearkasseolien og hvor skal man evt. fylde det på? Hvor kan den være utæt ? Hvad sker der hvis gearkassen løber tør for olie, kan man høre eller mærke det før det går galt? Jeg har noteret hvornår jeg har efterfyldt motorolie siden jeg skifte det.
Her er mine notater for efterfyldning af motorolie:
Olieskift + filter 3,5 L 0 km 28-12-2017
efterfyld 0,3L 674 km 15-01-2018
efterfyld 0,4L 687 km yderlige 04-02-2018
efterfyld 0,2 L ca 2659 km yderlige 24-04-2018
efterfyld 0,5 L 6948 km yderlige 13-10-2018
i alt kør/ efterfyldt 1,4 L 10968 km i alt 13-10-2018
Er det et normalt olieforbrug? Eller tyder det på utæthed ved motorolien?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Her er mine notater for efterfyldning af motorolie:
Olieskift + filter 3,5 L 0 km 28-12-2017
efterfyld 0,3L 674 km 15-01-2018
efterfyld 0,4L 687 km yderlige 04-02-2018
efterfyld 0,2 L ca 2659 km yderlige 24-04-2018
efterfyld 0,5 L 6948 km yderlige 13-10-2018
i alt kør/ efterfyldt 1,4 L 10968 km i alt 13-10-2018
Er det et normalt olieforbrug? Eller tyder det på utæthed ved motorolien?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Måske træt pakdåse bag svinghjulet?..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Nå, men ellers kan udsivende olie komme flere steder fra. Edwins´ bud lyder plausibelt. Men der er flere syndere i spil her. Det bedsre er vel nok at få bilen på lift, inspicere, rengøre for oliesvineriet og så køre en kort tid igen, op på liften en gang til, og så skulle det gerne være lettere at konstatere. Vær i den forbindelse også OBS på ventildækselpakningen (selvom det oftest kun er svedninger derfra)...
/Henrik
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Ikke for at afspore emnet, men jeg undrer mig her: Hvad er pointen i at efterfylde med disse småsjatter? Efter min overbevisning opnår du ikke noget særligt ved det, snarere tværtimod. Det siges, at man ikke bør efterfylde, sålænge oliestanden står mel. MIN. og MAX. på pinden. Dvs. før der mangler rundt en liters penge. Godt, at du er OBS pådin motor, men du risikerer blot, at den efterhældte mængde bliver "ædt" af motoren. Hvorfor, ved jeg ikke. Det er bare, hvad jeg engang har hørt/læst.Olieskift + filter 3,5 L 0 km 28-12-2017
efterfyld 0,3L 674 km 15-01-2018
efterfyld 0,4L 687 km yderlige 04-02-2018
efterfyld 0,2 L ca 2659 km yderlige 24-04-2018
efterfyld 0,5 L 6948 km yderlige 13-10-2018
Nå, men ellers kan udsivende olie komme flere steder fra. Edwins´ bud lyder plausibelt. Men der er flere syndere i spil her. Det bedsre er vel nok at få bilen på lift, inspicere, rengøre for oliesvineriet og så køre en kort tid igen, op på liften en gang til, og så skulle det gerne være lettere at konstatere. Vær i den forbindelse også OBS på ventildækselpakningen (selvom det oftest kun er svedninger derfra)...
/Henrik
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Kontroller din krumtaps hus ventilation.
Slangerne har en tendens til at gå i opløsning og revne.
Kontroller at du har den seneste udgave af systemet.
De første udgaver havde en kedelig tendens til at blokerer for ventilationen.
Hvilket medfører et højt olieforbrug eller at olien bliver presset ud af div, pakninger, grundet højt tryk inde i motorblokken.
MVH
Morten
Slangerne har en tendens til at gå i opløsning og revne.
Kontroller at du har den seneste udgave af systemet.
De første udgaver havde en kedelig tendens til at blokerer for ventilationen.
Hvilket medfører et højt olieforbrug eller at olien bliver presset ud af div, pakninger, grundet højt tryk inde i motorblokken.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Olien sprøjter åbenbart lidt over det hele, så måske kommer det fra den højre drivaksel?
Jeg har tage nogle billeder:
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 120142.jpg
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 120214.jpg
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 120511.jpg
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 121532.jpg
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 0125_1.jpg
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 121532.jpg
Jeg har tage nogle billeder:
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 120142.jpg
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 120214.jpg
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 120511.jpg
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 121532.jpg
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 0125_1.jpg
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/2 ... 121532.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Bedømt ud fra farven så ligner det motorolie.
Lav en grundig motorvask, og kør en kort tur undersøg for olie læk, start fra toppen af motoren, og arbejd dig ned.
Det er helt umuligt at sige hvor lækken stammer fra med en motor der er indsmurt i olie på denne måde.
MVH
Morten
Lav en grundig motorvask, og kør en kort tur undersøg for olie læk, start fra toppen af motoren, og arbejd dig ned.
Det er helt umuligt at sige hvor lækken stammer fra med en motor der er indsmurt i olie på denne måde.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Ok, jeg prøver at rense den med klude og evt. motorrens. Hvad med højtryksrenser går det?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Højtryksrens og især damprensning er superfint hvis man vil have en masse arbejde bagefter !!!!
Så det bør nok undgås.
Det nemmeste er motorrens, evt. fra Biltema https://www.biltema.dk/bilpleje/bilvask ... 2000033768
Gerne med lidt hjælp fra en pensel, til at gnide godt på oliekagerne.
Lad affedtningsmidlet sidde et stykke tid og så bagester forsigtig afskylle med lidt vand.
Hvis biltema midlet ikke virker krads nok, så køb noget i en marine shop
Eller:
https://www.oliesug.nu/Produkter/Affedtningsmiddel-
Saab har generationers nedarvet trang til at savle fra ventildækselpakningen.
Det er et velkendt savle sted.
Den kan savle hele vejen rundt om dækslet. Så afrens og kik grundig omkring ventildækslet.
Pakningen mellem gearkasse og motor kan og vil savle over tid. Meen sjælden i de mængder du viser.
Og så er der alle plastrør mv. De bliver hårde og revner….
Så det bør nok undgås.
Det nemmeste er motorrens, evt. fra Biltema https://www.biltema.dk/bilpleje/bilvask ... 2000033768
Gerne med lidt hjælp fra en pensel, til at gnide godt på oliekagerne.
Lad affedtningsmidlet sidde et stykke tid og så bagester forsigtig afskylle med lidt vand.
Hvis biltema midlet ikke virker krads nok, så køb noget i en marine shop
Eller:
https://www.oliesug.nu/Produkter/Affedtningsmiddel-
Saab har generationers nedarvet trang til at savle fra ventildækselpakningen.
Det er et velkendt savle sted.
Den kan savle hele vejen rundt om dækslet. Så afrens og kik grundig omkring ventildækslet.
Pakningen mellem gearkasse og motor kan og vil savle over tid. Meen sjælden i de mængder du viser.
Og så er der alle plastrør mv. De bliver hårde og revner….
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Viking har helt ret. Højtryksrenser er noget lort. Vand overalt. Vand i elektriske stik. Vand i kabler. Vand på bagsider af pakdåser.
Motorrens og aftørring med en ternet klud. Ingen motorvejkørsel. (Vinden blæser olie fra arnestedet)
Motorrens og aftørring med en ternet klud. Ingen motorvejkørsel. (Vinden blæser olie fra arnestedet)
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hvis man ved hvad man gør, så er en højtryksrenser den Nemmeste måde at rense en motor.
Men insisterer man på at trykke vand ind i stik, elektriske komponenter, og pakdåser, så kommer problemerne helt af sig selv.
Et affedtnings middel en børste og en vandslange er nok mere sikkert, men man skal stadig undgå samme typer af komponenter.
MVH
Morten
Men insisterer man på at trykke vand ind i stik, elektriske komponenter, og pakdåser, så kommer problemerne helt af sig selv.
Et affedtnings middel en børste og en vandslange er nok mere sikkert, men man skal stadig undgå samme typer af komponenter.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Nu tror jeg at jeg har fundet utætheden. Det var en slange som sidder under generatoren som jeg fik øje på ved at lyse op nede fra. Jeg kunne direkte se huller i slangen, som var blevet repareret med tape engang før min tid af en mekaniker og det går altså ikke længere. Se billederne hvad hedder sådan en slange?
https://pic2url.dk/20181015143639jpg
https://pic2url.dk/20181015144244jpg
https://pic2url.dk/20181015144232jpg
https://pic2url.dk/20181015145824jpg
I første omgang slap jeg for at gøre motoren pinlig ren for olie. Da jeg ikke lige har en ny slange så lappede jeg den igen med nyt tape. Puste igennem den for at se om den var tæt, men først var der ikke gennemgang men til sidst lykkedes det mig at få den tæt midlertidigt indtil jeg for fat i en ny slange.
Efter at jeg har kørt en del kilometer kan jeg ikke mærke slangen er utæt. Men der skete noget mærkeligt. Da jeg havde kørt en tur på ca. 5 km og kom til et lyskryds, så gik bilen pludselig i stå, den ville ikke tage gas. Jeg prøvede at starte igen og gav den fuld gas og så udviklede der sig en enormt mængde lysegår tykt røg så jeg dårligt kunne se ud af ruderne. Men jeg kørte, da der holdt nogen bagved. Røgen forsvandt og jeg kørte ca. 12 km hjem uden problemer. Hvad var lige det der skete. Når motoren er varm, så synes jeg at det lugter af brændt gummi, men det er ikke den slange jeg har tapet. Meget mærkeligt hvad mon det var??
https://pic2url.dk/20181015143639jpg
https://pic2url.dk/20181015144244jpg
https://pic2url.dk/20181015144232jpg
https://pic2url.dk/20181015145824jpg
I første omgang slap jeg for at gøre motoren pinlig ren for olie. Da jeg ikke lige har en ny slange så lappede jeg den igen med nyt tape. Puste igennem den for at se om den var tæt, men først var der ikke gennemgang men til sidst lykkedes det mig at få den tæt midlertidigt indtil jeg for fat i en ny slange.
Efter at jeg har kørt en del kilometer kan jeg ikke mærke slangen er utæt. Men der skete noget mærkeligt. Da jeg havde kørt en tur på ca. 5 km og kom til et lyskryds, så gik bilen pludselig i stå, den ville ikke tage gas. Jeg prøvede at starte igen og gav den fuld gas og så udviklede der sig en enormt mængde lysegår tykt røg så jeg dårligt kunne se ud af ruderne. Men jeg kørte, da der holdt nogen bagved. Røgen forsvandt og jeg kørte ca. 12 km hjem uden problemer. Hvad var lige det der skete. Når motoren er varm, så synes jeg at det lugter af brændt gummi, men det er ikke den slange jeg har tapet. Meget mærkeligt hvad mon det var??
Senest rettet af GBNielsen 15. okt 2018, 21:52, rettet i alt 2 gange.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Ja i følge nr. på slangen jeg har taget af er det nr. 555 60 462, men i følge EPC Artikelnummer og på diverse indkøbssider så hedder den slange der går til ventildækslet 555 60 463, og den anden slange som går op til et stålrør hedder 555 60 462, så der er sikker også brugt en forkert slange?? mekaniker dog alt som ikke kan ses har ingen ondt af. Nå men jeg har tænkt mig at bestille begge slanger. Jeg bestiller også denne fidus.
https://www.skruvat.com/Slang-vevhusven ... 92181.aspx
Jeg ved ikke om den har nogen betydende funktion, men den sidder ikke rigtig fast på den lille slange mere. Har prøvet tidligere med loctite.
https://www.skruvat.com/Slang-vevhusven ... 92181.aspx
Jeg ved ikke om den har nogen betydende funktion, men den sidder ikke rigtig fast på den lille slange mere. Har prøvet tidligere med loctite.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hvis dit system ikke ser ud som på billedet i linken
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 31200.html
Så har du det gamle system, og bør absolut opgradere.
Man bør købe dette kit også.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 98-03.html
Så er alle slanger i systemet friske, og tætte.
Hvis det kun er en enkelt slange man har brug for, så er det nemt at finde rundt i.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 9-5-98-03/
MVH
Morten
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 31200.html
Så har du det gamle system, og bør absolut opgradere.
Man bør købe dette kit også.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 98-03.html
Så er alle slanger i systemet friske, og tætte.
Hvis det kun er en enkelt slange man har brug for, så er det nemt at finde rundt i.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 9-5-98-03/
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Ja, den nuværende utætte slange ser ud til at passe på en 2,3 samme årgang, lyt til Morten
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
ok, jeg kendte ikke Speedparts, men jeg har nu bestilt opdaterings kit og også tillægs kit for at få alle slanger med. pris ialt incl. fragt 773 SEK = ca. 555 Dkr Hos Skruvat ville de tre dele i det gamle system blive ca. 422 kr så de ekstra 133 kr håber jeg er givet godt ud, hvis ellers jeg kan finde ud af / komme til at monterer det over generatoren.
Senest rettet af GBNielsen 19. okt 2018, 22:34, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Så modtog jeg opgraderings kit mv. i går torsdag kl. 11. Det var imponerende hurtig levering sådan. Men jeg har først monteret diverse slanger i dag. Det var meget vanskeligt at montere det hele oppe fra, men det lykkedes dog alligevel. Også slangen ned til bundkaret var helt mør for den gik over da jeg ville trække den op. Efter montering af diverse slanger startede jeg motoren og lod den køre i ca. 15 min. Jeg havde lagt et stort stykke pap under motoren for at se om den dryppede med olie, men der kom ikke en dråbe. Senere ville jeg køre en tur ca. 20 km, men da jeg havde kørt 5 km begyndet motorkontrollampen at blinke vildt og jeg kørte straks ind til siden og stoppede motoren.
Mens jeg kørte kunne jeg godt mærke at der kom nogle små ryk. Da jeg åbnede motorhjelmen kunne jeg igen lugte noget som brændt gummi, men jeg kunne ikke se hvor det kom fra. Jeg kiggede under bilen og nu kunne jeg se at det dryppede med olie. Men da der sidde en plastik skærm under motoren kan man ikke direkte se hvor olien drypper fra. Jeg havde min mobilscan med, så jeg tog en test på stedet:
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 88a7058c0d
Jeg startede igen og motorkontrollampen var nu slukket og så ville jeg køre hjem, men nu kom der igen en hvid/grå rør dog ikke så kraftig som den anden dag. Det lykkedes mig så at køre de 5 km hjem, hvor jeg med lys og lygte ledte efter olielæk uden held.
Hvor har olielæk indflydelse på motorens gang??? Det kan jo tyde på, at der kommer olie ind i forbrændingskammeret men hvorfra?
Jeg kan se lidt olie ved turboen/under, men det flyder ikke med olie:
https://pic2url.dk/20181019190354jpg
https://pic2url.dk/20181019190422jpg
https://pic2url.dk/20181019190454jpg
https://pic2url.dk/20181019190503jpg
https://pic2url.dk/20181019190412jpg
https://pic2url.dk/20181019190412jpg
og jeg har monteret erstatnings kit rigtig efter skitserne. Det kan vist ikke monteres forkert.
Original tændrør og kassette skiftet den 20 maj 2018 og har nu kør ca. 6200 km.
Så hvad er der galt?
Mens jeg kørte kunne jeg godt mærke at der kom nogle små ryk. Da jeg åbnede motorhjelmen kunne jeg igen lugte noget som brændt gummi, men jeg kunne ikke se hvor det kom fra. Jeg kiggede under bilen og nu kunne jeg se at det dryppede med olie. Men da der sidde en plastik skærm under motoren kan man ikke direkte se hvor olien drypper fra. Jeg havde min mobilscan med, så jeg tog en test på stedet:
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 88a7058c0d
Jeg startede igen og motorkontrollampen var nu slukket og så ville jeg køre hjem, men nu kom der igen en hvid/grå rør dog ikke så kraftig som den anden dag. Det lykkedes mig så at køre de 5 km hjem, hvor jeg med lys og lygte ledte efter olielæk uden held.
Hvor har olielæk indflydelse på motorens gang??? Det kan jo tyde på, at der kommer olie ind i forbrændingskammeret men hvorfra?
Jeg kan se lidt olie ved turboen/under, men det flyder ikke med olie:
https://pic2url.dk/20181019190354jpg
https://pic2url.dk/20181019190422jpg
https://pic2url.dk/20181019190454jpg
https://pic2url.dk/20181019190503jpg
https://pic2url.dk/20181019190412jpg
https://pic2url.dk/20181019190412jpg
og jeg har monteret erstatnings kit rigtig efter skitserne. Det kan vist ikke monteres forkert.
Original tændrør og kassette skiftet den 20 maj 2018 og har nu kør ca. 6200 km.
Så hvad er der galt?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hold dig til ture under 5 km...
Du kan tjekke om det kommer ind via udluftningen fra krumtaphus, der kan jo være noget ophobet den lige skal af med hvis det ikke er helt rengjort eller turboen
Du kan tjekke om det kommer ind via udluftningen fra krumtaphus, der kan jo være noget ophobet den lige skal af med hvis det ikke er helt rengjort eller turboen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Rens motoren først.
Eller kan du jagte olie lækager resten af bilens liv,
Afmonter tændrørede og læg et biller op, som dette, Disse rør har kørt ca 2000 km med et olieforbrug på ca. 1,2 l på 1000 km.
Hoved parten af det olieforbrug var grundet en slidt turbo.
Typisk så startede den i en grå røgsky, når motoren havde stået stille i over 7 timer.
Røgen forsvandt efter kort tids kørsel.
En helt død turbo kan snildt lægge ind 4 sporet hovedvej ind i røgslør.
Af med indsugnings røret til turboen.
Den skal dreje frit.
der må være lidt radialt slør i lejet, og intet aksialt slør.
Dobbelt tjek slanger og at envejs ventiler vender rigtigt..
MVH
Morten
Eller kan du jagte olie lækager resten af bilens liv,
Afmonter tændrørede og læg et biller op, som dette, Disse rør har kørt ca 2000 km med et olieforbrug på ca. 1,2 l på 1000 km.
Hoved parten af det olieforbrug var grundet en slidt turbo.
Typisk så startede den i en grå røgsky, når motoren havde stået stille i over 7 timer.
Røgen forsvandt efter kort tids kørsel.
En helt død turbo kan snildt lægge ind 4 sporet hovedvej ind i røgslør.
Af med indsugnings røret til turboen.
Den skal dreje frit.
der må være lidt radialt slør i lejet, og intet aksialt slør.
Dobbelt tjek slanger og at envejs ventiler vender rigtigt..
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg har tjekket montering af slanger og envejsventiler 3 stk. I følge pilene skulle det være monteret korrekt , men jeg kom i tvivl, da skitsen godt kan være lidt misvisende i forhold til pilene på den ene slange, som kommer nede fra "kassen" (venstre tud) og går til T-stykket.
Her er min montering med angivelse af pile.
https://pic2url.dk/Montering-af-slange-enretterejpg
(Jeg kan ikke huske hvordan man sætter et billede direkte ind på siden her? Så derfor linket.)
Håber jeg har monteret slanger og ventiler rigtigt.
Jeg fortsætter med Mortens gode vejledning.
Her er min montering med angivelse af pile.
https://pic2url.dk/Montering-af-slange-enretterejpg
(Jeg kan ikke huske hvordan man sætter et billede direkte ind på siden her? Så derfor linket.)
Håber jeg har monteret slanger og ventiler rigtigt.
Jeg fortsætter med Mortens gode vejledning.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Her er de 4 tændrør:
https://pic2url.dk/20181020135442jpg
https://pic2url.dk/20181020135459jpg
De er lidt sodet set fra enden:
https://pic2url.dk/20181020140746jpg
https://pic2url.dk/20181020135442jpg
https://pic2url.dk/20181020135459jpg
De er lidt sodet set fra enden:
https://pic2url.dk/20181020140746jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
ikke noget kønt syn. Det kunne være en motor som er kradset sønder pga. gammel sur motorolie. Fruen har en '95 9000 2.3, som har kørt 400.
Den kører abeskønt, jeg har ikke raget med den. Bilen har fået ny olie/filter hver 10.000. 9000 har vistnok samme motor som 9-5.
Den kører abeskønt, jeg har ikke raget med den. Bilen har fået ny olie/filter hver 10.000. 9000 har vistnok samme motor som 9-5.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hvis det var en gammel 900 med karburator så ville jeg sige at du havde glemt at skubbe choker håndtaget ind.
Bliver motoren nogensinde driftsvarm ?
Tændrørene når aldrig selv renselses temperaturen, og er meget sorte.
Mange småture kan gøre det men her taler vi under 4-10 km pr tur.
Skift tændrørene og fejlen vil forsvinde kortvarigt.
Indtil du har fundet ud af om det er termostaten, eller temperatur føleren der der driller.
At uploade billeder er nemt .
tryk på feltet Vedhæftede filer. under det vindu du skriver i.
Tryk på Tilføj filer.
Og vælg en fil på din computer.
MVH
Morten
Bliver motoren nogensinde driftsvarm ?
Tændrørene når aldrig selv renselses temperaturen, og er meget sorte.
Mange småture kan gøre det men her taler vi under 4-10 km pr tur.
Skift tændrørene og fejlen vil forsvinde kortvarigt.
Indtil du har fundet ud af om det er termostaten, eller temperatur føleren der der driller.
At uploade billeder er nemt .
tryk på feltet Vedhæftede filer. under det vindu du skriver i.
Tryk på Tilføj filer.
Og vælg en fil på din computer.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Kan mobilscan fortælle om der er noget galt med termostat eller termodføler ?
Hvor er det lige at indsugnings rør og turboen sidder?
Hvor er det lige at indsugnings rør og turboen sidder?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Er numrende på tændrørene 100% ens? synes at ane et 8 tal på øverste i billedet, svært at se.
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Alle tændrør er købt samtidig det samme sted. Det er svært at se på billede, men det står 6ES. ==> BCPR6ES-11 Tændrør NGK
monteret 13-05-2018.
monteret 13-05-2018.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Synes altså stadig der står et 8 tal på det øverste, kunne jo have været i forkert æske, læs lige engang på hvert tændrør.
Med motor på driftstemperatur, godt 80 grader, check om motortemperaturen holder sig oppe når du kører og ikke sænkes af fartvinden, det kan du med din scanner, hvis ikke, er termostaten defekt i åben tilstand.
Tag den tykke slange af gasspjældet og kig efter oliegriseri.
Du kan muligvis også se på værdierne for katalysatoren på scanneren om der er megen forurening, nogen der er klogere på dette melder sig nok snart.
Og så kan turboen jo være synderen.
Med motor på driftstemperatur, godt 80 grader, check om motortemperaturen holder sig oppe når du kører og ikke sænkes af fartvinden, det kan du med din scanner, hvis ikke, er termostaten defekt i åben tilstand.
Tag den tykke slange af gasspjældet og kig efter oliegriseri.
Du kan muligvis også se på værdierne for katalysatoren på scanneren om der er megen forurening, nogen der er klogere på dette melder sig nok snart.
Og så kan turboen jo være synderen.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Mht. olieindfnadrede tændrør: Kan man tænke sig slidte olieskraberinge? Måske paraplyer?
Mht. motortemp: Jeg har en infrarød temperaturpistol. Den er ganske nøjagtig. Skyd på thermostathuset, når motoren kører og få en god temperaturvisning.
Mht. motortemp: Jeg har en infrarød temperaturpistol. Den er ganske nøjagtig. Skyd på thermostathuset, når motoren kører og få en god temperaturvisning.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg formoder du har fundet turboen? Den sidder nede under udstødningsmanifoldet på billede 2 kan du se wastegaten på turboen. Hvis du piller indsugnings røret af kan du tjekke for slør på turboen. Mit bud ville være turboen. Men ellers er min erfaring at de motor godt kan drikke noget olie. Da jeg havde en bil med b205 motor var det nok også omkring en liter på 10.000 km. Jeg kørte 150 kkm i den så lidt erfaring. Men det er meget afhængig af kørsel mønster hvis du kører mange korte turer i den er den virkelig led ved olien. Det er ikke samme motor som en 9000 så den kan ikke bruges som sammenligning.
Min turbo røg ved 220 kkm og det er vidst meget normalt at det er levetiden på den turbo. Tvivler på at tændrør skulle skabe olieforbrug det er nok nærmere brændstof det kan koste på. Alternativt paraplyer som nævnt så kunne man prøve en gang olie service rens, måske det kan gøre noget.
Min turbo røg ved 220 kkm og det er vidst meget normalt at det er levetiden på den turbo. Tvivler på at tændrør skulle skabe olieforbrug det er nok nærmere brændstof det kan koste på. Alternativt paraplyer som nævnt så kunne man prøve en gang olie service rens, måske det kan gøre noget.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg er ikke fagmand, så jeg ved ikke hvad slidte olieskraberinge eller paraplyer er.
Jeg har EPC.exe så jeg kan se på skitsen: Supercharging system - Turbocharger (1998 - 2010), B205, B235 men det er jo på engelsk eller svensk, så hvad skal jeg kigge efter? Men jeg kan se af papirerne at turbo komplet mv. er skiftet en gang i 2013 ved km ca. 185000 km, så turboen har kør ca. 51000 km.
Pris ialt 10728 kr , heraf arbejdsløn 3200 kr.
Jeg har EPC.exe så jeg kan se på skitsen: Supercharging system - Turbocharger (1998 - 2010), B205, B235 men det er jo på engelsk eller svensk, så hvad skal jeg kigge efter? Men jeg kan se af papirerne at turbo komplet mv. er skiftet en gang i 2013 ved km ca. 185000 km, så turboen har kør ca. 51000 km.
Pris ialt 10728 kr , heraf arbejdsløn 3200 kr.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
1,4 liter olie på små 11.000 km er ingenting.
Med mindre turboen døde her i de sidste dage.
Afmonter rør nr 5 på din tegning, og ryk i akslen som beskrevet.
Ja mobilscan kan aflæse motortemperaturen.
Gå ud til bilen en tidlig morgenstund. sæt tænding på, Kig på motor temperaturen.
Den skal helst ligge i nærheden af den faktiske luft temperatur +- 2 grader.
Start motoren og kør en tur. først bykørsel..
Efter en 2-3 km skal vi helst have en temperatur på over 60 grader.
Og efter ca 5 km skal vi ligge på omkring de 88 grader.
Meget under og termostaten er meget sandsynligt defekt, men temperatur føleren kan også fejlvise.
Ud på landevejen, eller motorvejen. kør et par km eller mere. hvis temperaturen falder stødt, til 78 grader eller derunder. så er termostaten defekt.
MVh
Morten
Med mindre turboen døde her i de sidste dage.
Afmonter rør nr 5 på din tegning, og ryk i akslen som beskrevet.
Ja mobilscan kan aflæse motortemperaturen.
Gå ud til bilen en tidlig morgenstund. sæt tænding på, Kig på motor temperaturen.
Den skal helst ligge i nærheden af den faktiske luft temperatur +- 2 grader.
Start motoren og kør en tur. først bykørsel..
Efter en 2-3 km skal vi helst have en temperatur på over 60 grader.
Og efter ca 5 km skal vi ligge på omkring de 88 grader.
Meget under og termostaten er meget sandsynligt defekt, men temperatur føleren kan også fejlvise.
Ud på landevejen, eller motorvejen. kør et par km eller mere. hvis temperaturen falder stødt, til 78 grader eller derunder. så er termostaten defekt.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg har lige pille det tykke rør af til karburatoren og og der er masser af oliesnask.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Har du olie i de nye slanger til krumtaphus ventilationen ?
Er svaret ja, så tag en kompressions prøve.
Hvis nej så kontroller turboen.
MVh
Morten
Er svaret ja, så tag en kompressions prøve.
Hvis nej så kontroller turboen.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
God fejlsøgning.
Køb ingenting, men find plastickortet frem.
Køb ingenting, men find plastickortet frem.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg har nu fjernet indsugnings røret og det hele er sjasket til i olie både udvendig spændebånd og indvendig i rør og turbo, skal det være det?
Der er ikke noget aksialt slør og måske en anelse radialt slør og turboen drejer fint rundt.
Der er ikke noget aksialt slør og måske en anelse radialt slør og turboen drejer fint rundt.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Det kan sagtens være olie rester fra det gamle krumtaps hus ventilation system.
Der var notorisk for at ikke kunne ventilere godt nok, og dermed smide olie ind i indsugningen, i relativt store mængder.
Olie rester i indsugnings systemet er ikke unormalt, men grå/blå røg ud af udstødningen er unormalt.
Har du meget olie i den nye slange fra krumtaps hus ventilationen, der sidder på stålrører til indsugnings systemet ?
MVH
Morten
Der var notorisk for at ikke kunne ventilere godt nok, og dermed smide olie ind i indsugningen, i relativt store mængder.
Olie rester i indsugnings systemet er ikke unormalt, men grå/blå røg ud af udstødningen er unormalt.
Har du meget olie i den nye slange fra krumtaps hus ventilationen, der sidder på stålrører til indsugnings systemet ?
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Ja der er olie på det stålrør.
som jeg synes er alt for løs. O-rings indvendig mål er ca. 50,5 og udv. flangemål er ' 49,7 og o-rings tykkelse er kun ø 2,4 om det er den orginale o-ring har jeg ikke undersøgt endnu. Men det har vel ikke noget med motorens gang/røg at gøre.
Jeg har målt motorens temperatur. Udendørs temperaturen er målt til 12,5 grader og mobilscan viste motor temperatur på 13 grader.
De andre nye slanger er der ikke meget olie på, men motoren har jo også stået stille et på dage nu.
Der er utætheder der hvor indsugningsrøret er monteret på turboen med spændebånd og en o-ring nr 6som jeg synes er alt for løs. O-rings indvendig mål er ca. 50,5 og udv. flangemål er ' 49,7 og o-rings tykkelse er kun ø 2,4 om det er den orginale o-ring har jeg ikke undersøgt endnu. Men det har vel ikke noget med motorens gang/røg at gøre.
Jeg har målt motorens temperatur. Udendørs temperaturen er målt til 12,5 grader og mobilscan viste motor temperatur på 13 grader.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Motorens gang skyldes de meget sorte tændrør, der er til at smide i skraldespanden.
Glem alt om at prøve at rense dem det vil ikke virke.
Dankortet skal i brug.
Indkøb 4 nye tændrør, monter dem og kør en tur. kig på temperaturene, som beskrevet oven over.
Og meld tilbage.
MVH
Morten
Glem alt om at prøve at rense dem det vil ikke virke.
Dankortet skal i brug.
Indkøb 4 nye tændrør, monter dem og kør en tur. kig på temperaturene, som beskrevet oven over.
Og meld tilbage.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
+ Et vred olie og filter.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Er det mon ikke det gamle krumtapsudluftningssystem der har snasket hele systemet ind i olie invendigt?
Intercooler plus rør rør mv. kan sagtens være godt fyldt med olie.
Det kan godt være det nye system ikke sviner, men det har det gamle system gjort.
Der kan godt gå en del tid med at få olien "suget" væk.
Er der oliefælde i 9-5 inter cooleren?????
Selvfølge til olieskraberinge og "olie tyvene" ie. ventilstamme pakdåserne, blive trætte, meeeen.
Tror mere på intercooler mv. er fyldt godt op.
Højt olieforbrug skyldes ofte de små luft kontraventiler ikke virker, men dem har du skiftet og så bør der blive ro....
Intercooler plus rør rør mv. kan sagtens være godt fyldt med olie.
Det kan godt være det nye system ikke sviner, men det har det gamle system gjort.
Der kan godt gå en del tid med at få olien "suget" væk.
Er der oliefælde i 9-5 inter cooleren?????
Selvfølge til olieskraberinge og "olie tyvene" ie. ventilstamme pakdåserne, blive trætte, meeeen.
Tror mere på intercooler mv. er fyldt godt op.
Højt olieforbrug skyldes ofte de små luft kontraventiler ikke virker, men dem har du skiftet og så bør der blive ro....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Ingen oliefælde indbygget i intercooleren.
Men det kan være en ide at afmontere slangerne fra køleren, og lade den stå i et par dage, for at dryppe af.
Men lad os afvente resultater, når motoren kommer til at køre ordentligt igen, før vi maler fanden på væggen.
MVH
Morten
Men det kan være en ide at afmontere slangerne fra køleren, og lade den stå i et par dage, for at dryppe af.
Men lad os afvente resultater, når motoren kommer til at køre ordentligt igen, før vi maler fanden på væggen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hvis aktuelt for din Saab Gunnar, lidt at fordrive tiden med, medens den drypper af:
http://johnossaab9-5.synthasite.com/9-5-sump-drop.php
https://www.eeuroparts.com/blog/2071/10 ... -saab-9-5/
http://johnossaab9-5.synthasite.com/9-5-sump-drop.php
https://www.eeuroparts.com/blog/2071/10 ... -saab-9-5/
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Tak 4Roger for meget interessante link. Måske også lidt bekymrende.
Tændrør er bestilt i går, så jeg afventer.
Tændrør er bestilt i går, så jeg afventer.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Gunnar, jeg er ked af, at budskabet om at alle biler, uanset bilmærke, kan kun køre 10.000 km. mellem olie/filter skift,
er ikke læst.
Overskridelser af max. 10.000 er teknisk svineri. Følgerne er ødelagte turboer. Sønderskrubbede motorer eller total havari.
er ikke læst.
Overskridelser af max. 10.000 er teknisk svineri. Følgerne er ødelagte turboer. Sønderskrubbede motorer eller total havari.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Rens af bundkar vil altid være en god ide på den motor. Og så kan du overveje sådan en omgang ved et olieskift: http://additivspecialisten.dk/shop/cata ... d-4410-p24
Har prøvet dette og det så ud til at virke fortrinligt men alt mulig andet virker sikkert lige så fint. Min mekaniker anbefaler et ligende produkt til de Saab motor (han laver kun saab)
Håber du får løst dit problem!
Har prøvet dette og det så ud til at virke fortrinligt men alt mulig andet virker sikkert lige så fint. Min mekaniker anbefaler et ligende produkt til de Saab motor (han laver kun saab)
Håber du får løst dit problem!
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg har bestilt nye tændrør og forventer at modtage dem om 1-2 dage.
I mellemtiden har jeg samlet det hele, turbo indsugning mv. og jeg havde renset de gamle tændrør før Morten frarådede at rense dem.
Så da jeg havde samlet det hele, kun jeg ikke lade vær med at starte. Den startede med det samme, det røg ikke bagud og den kunne også modtage gas. Jeg kiggede i motorrummet for at se om der var nogle utætheder, men det så fint ud det hele. Jeg lod bilen køre i tomgang i ca. 27 min og jeg målte løbende motortemperaturen med min mobilscan og herunder er målingerne. Motorkontrollampen lyste ikke på noget tidspunkt.
efter ca. 5 min 41 grader
15 min 75 grader
22 min 94 grader
23 min 99 grader
27 min 95 grader
Så slukkede jeg motoren. Jeg kørte ingen steder, men gav lidt gas i kort tid efter ca. 15 min.
I mellemtiden har jeg samlet det hele, turbo indsugning mv. og jeg havde renset de gamle tændrør før Morten frarådede at rense dem.
Så da jeg havde samlet det hele, kun jeg ikke lade vær med at starte. Den startede med det samme, det røg ikke bagud og den kunne også modtage gas. Jeg kiggede i motorrummet for at se om der var nogle utætheder, men det så fint ud det hele. Jeg lod bilen køre i tomgang i ca. 27 min og jeg målte løbende motortemperaturen med min mobilscan og herunder er målingerne. Motorkontrollampen lyste ikke på noget tidspunkt.
efter ca. 5 min 41 grader
15 min 75 grader
22 min 94 grader
23 min 99 grader
27 min 95 grader
Så slukkede jeg motoren. Jeg kørte ingen steder, men gav lidt gas i kort tid efter ca. 15 min.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg er i tvivl om man ville kunne se en fejl på termostaten hvis den holder i tomgang, det plejer at vise sig under kørsel at den falder i temperatur, men jeg har dog lidt svært ved at tro det kan give olieforbrug, men sikkert sorte tændrør pga for meget benzin.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Vi har set olieindfnadrede tændrør.
Sodede rør kan skyldes af fed blanding, i en grad som vil udløse CHECK ENGINE..
Sodede rør kan skyldes af fed blanding, i en grad som vil udløse CHECK ENGINE..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Edwins dette er et billede af tændrør slidte og med et højt olieforbrug.
Op´s billede ligner mere At tændrørene bliver druknet i benzin, men det er svært at bedømme, når man ikke lige er der rent fysisk.
Testen i tomgang viser en ting at temperatur sensoren virker tilforladelig.
En test på gaden vil give lidt flere svar.
Lavede en måling her til morgen.
Efter 5 minutters bykørsel 60 grader
10 minutters bykørsel, og termostaten åbnede ved 88 grader.
Landevej så pendlede den imellem 84 grader og 88 grader.
Bykørsel efter 15 minutter og den ramte 92 grader.
Blot for at give en ide om hvad temperaturene bør være, ved en udetemperatur på 9 grader.
Benzin tilskuddet ved kold motor slår fra ved 55 grader, og lambdasonderne bliver aktive.
MVH
Morten
Og ingen check engine lampe.Op´s billede ligner mere At tændrørene bliver druknet i benzin, men det er svært at bedømme, når man ikke lige er der rent fysisk.
Testen i tomgang viser en ting at temperatur sensoren virker tilforladelig.
En test på gaden vil give lidt flere svar.
Lavede en måling her til morgen.
Efter 5 minutters bykørsel 60 grader
10 minutters bykørsel, og termostaten åbnede ved 88 grader.
Landevej så pendlede den imellem 84 grader og 88 grader.
Bykørsel efter 15 minutter og den ramte 92 grader.
Blot for at give en ide om hvad temperaturene bør være, ved en udetemperatur på 9 grader.
Benzin tilskuddet ved kold motor slår fra ved 55 grader, og lambdasonderne bliver aktive.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk