# Plankan's garage..... #
Redaktør: Bestyrelsen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Der blev taget en pæn del af det -
lige før man kan sige at det er "tuning"
Nej, der er ikke noget der snyder her.bolsen skrev:Hej Plankan
Hvor meget blev der drejet af svinghjulet?? -
ud fra borehullerne ser det ud til at der er taget en hel del -
men det kan være billederne snyder...........
Der blev taget en pæn del af det -
lige før man kan sige at det er "tuning"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så har vi da fået pakker i dag
De 2 Blå er dog til mig
Lidt som juleaften:
Eller måske som en "skattekiste":
Her er alt indehold taget op:
Dette som skal bruges til den grønne 9K'er:
Her er så lidt til Missy:
Også lidt til Ruby:
Så lad og gå ud i garagen og fortsætte på projektet
1 Stk gammel pakdåse er taget ud
Sådan ser det ud når den er borte:
Ny vs Gammel pakdåse
Og så er det tid til dunder værktøjet
Her har vi så det som står på "meny'n":
Og sådan her går det til på bare nogle få minuter
Tror at billederne "taler" for sig selv:
Næste "meny" på G:
Vi skal have 1 stk svinghjul tilbage på sin plads:
Og så skal vi have skruerne låst godt fast
Voilá:
Desværre må vi holde her med selve koblingen -
dersom at jeg har fundet "defekter" på lamellen
Ikke lige hvad man forventer sig når man bestiller dele fra Maptun
De 2 Blå er dog til mig
Lidt som juleaften:
Eller måske som en "skattekiste":
Her er alt indehold taget op:
Dette som skal bruges til den grønne 9K'er:
Her er så lidt til Missy:
Også lidt til Ruby:
Så lad og gå ud i garagen og fortsætte på projektet
1 Stk gammel pakdåse er taget ud
Sådan ser det ud når den er borte:
Ny vs Gammel pakdåse
Og så er det tid til dunder værktøjet
Her har vi så det som står på "meny'n":
Og sådan her går det til på bare nogle få minuter
Tror at billederne "taler" for sig selv:
Næste "meny" på G:
Vi skal have 1 stk svinghjul tilbage på sin plads:
Og så skal vi have skruerne låst godt fast
Voilá:
Desværre må vi holde her med selve koblingen -
dersom at jeg har fundet "defekter" på lamellen
Ikke lige hvad man forventer sig når man bestiller dele fra Maptun
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det ser godt ud, det er bedre at finde fejl på lammelerne inden den kommer ud og kører.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Nå, men det nytter jo ikke og græde over spildt mælk -
så jeg gik i gang med alt det på højre side som jo også skulle gås efter.
Som t.ex disse dejlige "lagerstöd"
Ikke alt ville sådan lige gå pænt af
Sådan, 1 stk bærearm
samt 1 stk "spindelled" som det pænt hedder på svensk:
Bagerste bøsning er ofte lidt af en "sygdom" på en gammel 9K'er:
Men det fikser en omgang PF :mrcool
Årsagen til at det blev disse "sorte" värstingar -
ja det beror på at de alm PF var restnoteret
PF vs slidt original
Dette er da guf
Nå men vi skal have det tilbage igen -
bare med fabr nye dele på tak
Her ser vi de nye lagerstöd
Og her das spindelled:
Ser godt ud med de nye PF
Og så til det sidste -
nemlig en renoveret spænder -
2 nye løberuller, en ny rem fra Goodyear -
samt et andet bedre remhjul:
Så nu har vi reddet denne 9K'er fra en model større katastrofe
Her på højre side kan jeg ikke lave mere før opstart af motor -
samt et "tjek" af de ting og sager der er udbedret.
Ser at sprinklerbeholderen nu mere holder 100% tæt:
:mrcool
så jeg gik i gang med alt det på højre side som jo også skulle gås efter.
Som t.ex disse dejlige "lagerstöd"
Ikke alt ville sådan lige gå pænt af
Sådan, 1 stk bærearm
samt 1 stk "spindelled" som det pænt hedder på svensk:
Bagerste bøsning er ofte lidt af en "sygdom" på en gammel 9K'er:
Men det fikser en omgang PF :mrcool
Årsagen til at det blev disse "sorte" värstingar -
ja det beror på at de alm PF var restnoteret
PF vs slidt original
Dette er da guf
Nå men vi skal have det tilbage igen -
bare med fabr nye dele på tak
Her ser vi de nye lagerstöd
Og her das spindelled:
Ser godt ud med de nye PF
Og så til det sidste -
nemlig en renoveret spænder -
2 nye løberuller, en ny rem fra Goodyear -
samt et andet bedre remhjul:
Så nu har vi reddet denne 9K'er fra en model større katastrofe
Her på højre side kan jeg ikke lave mere før opstart af motor -
samt et "tjek" af de ting og sager der er udbedret.
Ser at sprinklerbeholderen nu mere holder 100% tæt:
:mrcool
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Der var også lidt hydraulik som skulle byttes inde -
og sjovt hvad man af og til finder i bilerne:
Her sidder hovedcyl så:
Godt trykket ind:
Men ud skal den, og ude er den også nu:
Ny vs Gammel slange:
Sådan:
Så mangler vi bare en kobling så gearkasse kan komme op på sin plads.
Så går vi i krig med den venstre bøsning til bærearmside:
Og se lige engang den her bøsning
Men nu er den arm da også klar for en ny fight
og sjovt hvad man af og til finder i bilerne:
Her sidder hovedcyl så:
Godt trykket ind:
Men ud skal den, og ude er den også nu:
Ny vs Gammel slange:
Sådan:
Så mangler vi bare en kobling så gearkasse kan komme op på sin plads.
Så går vi i krig med den venstre bøsning til bærearmside:
Og se lige engang den her bøsning
Men nu er den arm da også klar for en ny fight
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
I denne dags ventende tid fandt jeg lige et par andre småting der også kunne fikses.
Jeg skulle alligevel en tur til malmö, så hvoffer da ikke også lige tage turen forbi en skrot -
og så lige købe 2 ting til.
Denne beholder for kølervand var under al kritik -
grundet en gammel "skade" har man ikke kunne se vandstanden:
Så jeg fik fat i en der er noget kønnere:
Nu kan man da se vandstanden
Købte også nogle nye pære -
her de samme LED som jeg også har i Ruby til P-lys:
Så da jeg kørte bilen ind i garagen, at der ikke var lys i den højre tågelygte -
det er der så nu
Kan huske jeg hørte ejeren til bilen -
beklage sig lidt over det manglende "el-udtag" her:
Det har vi så lige ordnet
Formoder ikke at indehaveren til bilen også sidder og ryger i den -
så derfor gør vi sådan her
I morgen skulle den "nye/anden" kobling gerne komme -
alt er klart for den og så kan vi smække det hele på plads igen
Jeg skulle alligevel en tur til malmö, så hvoffer da ikke også lige tage turen forbi en skrot -
og så lige købe 2 ting til.
Denne beholder for kølervand var under al kritik -
grundet en gammel "skade" har man ikke kunne se vandstanden:
Så jeg fik fat i en der er noget kønnere:
Nu kan man da se vandstanden
Købte også nogle nye pære -
her de samme LED som jeg også har i Ruby til P-lys:
Så da jeg kørte bilen ind i garagen, at der ikke var lys i den højre tågelygte -
det er der så nu
Kan huske jeg hørte ejeren til bilen -
beklage sig lidt over det manglende "el-udtag" her:
Det har vi så lige ordnet
Formoder ikke at indehaveren til bilen også sidder og ryger i den -
så derfor gør vi sådan her
I morgen skulle den "nye/anden" kobling gerne komme -
alt er klart for den og så kan vi smække det hele på plads igen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Og der kom den anden kobling så:
Dog stadievæk baseret på Sachs:
Nå men det er bare med at komme i gang -
og her ser vi hvad der atter engang står på meny:
Begynder med at montere centrerings dorn:
Og så en lamelplade:
Og til sidst selve "huset":
Voilá, det sidder som det skal:
Der hoppede gearkassen på plads, som jeg altid tjekker/kobler-
hydraulikken på inden resten kommer på plads
Og det fungere som det skal :mrcool
Der er dog bestilt PF bøsning til gearkasse, men
den er desværre ikke kommet endnu, så vi køre uden den lige i starten.
Og så i med de dyre dråber -
1.8 Liter af slagsen:
Det er så blevet tid for resten af framen
Og så endelig af med alle støtter
Nu sidder hele pakken helt af sig selv
Ting og sager finder deres vej tilbage igen:
Nu er der ikke så langt tilbage igen
to be continued
Dog stadievæk baseret på Sachs:
Nå men det er bare med at komme i gang -
og her ser vi hvad der atter engang står på meny:
Begynder med at montere centrerings dorn:
Og så en lamelplade:
Og til sidst selve "huset":
Voilá, det sidder som det skal:
Der hoppede gearkassen på plads, som jeg altid tjekker/kobler-
hydraulikken på inden resten kommer på plads
Og det fungere som det skal :mrcool
Der er dog bestilt PF bøsning til gearkasse, men
den er desværre ikke kommet endnu, så vi køre uden den lige i starten.
Og så i med de dyre dråber -
1.8 Liter af slagsen:
Det er så blevet tid for resten af framen
Og så endelig af med alle støtter
Nu sidder hele pakken helt af sig selv
Ting og sager finder deres vej tilbage igen:
Nu er der ikke så langt tilbage igen
to be continued
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Er det en ny gearkasse eller har du haft gang i pussekluden?
Det er en nydelse at se på.
Det er en nydelse at se på.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så er vi ved at være ved vejs ende her.
Glemte desværre at tage de sedvanlige billeder -
jeg kørte på ren automatik da det hele gik som på "räls"
Men sådan her tager det sig ud i dag, i det højre hjulhus -
ikke længere nogen defekt indre skærm her:
Og den forreste del:
På højre side er der nu mere Lukket af som der skal være
Så nu kan alle delene få lov til at være "i fred".
Så var der lige en ting til, nemlig dette at der stort set -
manglede alt plastic under til på bilen
Sad kun denne lille 90* hjørnebid på højre side:
Det har jeg så nu bygget op/tilbage igen:
sådan som det skal se ud:
Så var der lige en ting til
(Hvor har jeg dog hørt den før)
Nemlig dette her -
En motor der er begyndt at "svede" lidt:
Ikke særligt smart lige over for manifolden
Så af med alle 16 skruer:
Og op med låget
Købte jo som sagt en saab original pakning til dette
Kan aldrig lige huske i hvilken rækkefølge de skruer skal spændes
Gad dog også vide hvem pokker som lige "regnede" denne rækkefølge ud:
Nå, men så var det tid til at prøve de nye ting af:
En utrolig herlig kobling er det blevet til
Og en superb feeling i denne "nye" gearkasse
Så denne tøs er ikke "afskrevet" endnu -
hun har masser tilbage at give på de Danske veje :mrcool
Så efter en lille, men dejlig aftentur, så var det
tilbage i garagen for en "tjeckpoint"
Og der kan jeg så bare konstatere -
at alt er som det skal være.
sådan her ser så "das fine" ud efter de lange dage i garagen:
Smuk er den, skal bare lige en tur på skroten -
og se om jeg kan finde det "låg" der skal sidde over Cyl.
Inde i bilen er alt også som det skal være -
så jeg kan godt lægge denne fine måtte tilbage igen
Så i morgen tidlig håber jeg at der er tørt på gulvet under bilen
Glemte desværre at tage de sedvanlige billeder -
jeg kørte på ren automatik da det hele gik som på "räls"
Men sådan her tager det sig ud i dag, i det højre hjulhus -
ikke længere nogen defekt indre skærm her:
Og den forreste del:
På højre side er der nu mere Lukket af som der skal være
Så nu kan alle delene få lov til at være "i fred".
Så var der lige en ting til, nemlig dette at der stort set -
manglede alt plastic under til på bilen
Sad kun denne lille 90* hjørnebid på højre side:
Det har jeg så nu bygget op/tilbage igen:
sådan som det skal se ud:
Så var der lige en ting til
(Hvor har jeg dog hørt den før)
Nemlig dette her -
En motor der er begyndt at "svede" lidt:
Ikke særligt smart lige over for manifolden
Så af med alle 16 skruer:
Og op med låget
Købte jo som sagt en saab original pakning til dette
Kan aldrig lige huske i hvilken rækkefølge de skruer skal spændes
Gad dog også vide hvem pokker som lige "regnede" denne rækkefølge ud:
Nå, men så var det tid til at prøve de nye ting af:
En utrolig herlig kobling er det blevet til
Og en superb feeling i denne "nye" gearkasse
Så denne tøs er ikke "afskrevet" endnu -
hun har masser tilbage at give på de Danske veje :mrcool
Så efter en lille, men dejlig aftentur, så var det
tilbage i garagen for en "tjeckpoint"
Og der kan jeg så bare konstatere -
at alt er som det skal være.
sådan her ser så "das fine" ud efter de lange dage i garagen:
Smuk er den, skal bare lige en tur på skroten -
og se om jeg kan finde det "låg" der skal sidde over Cyl.
Inde i bilen er alt også som det skal være -
så jeg kan godt lægge denne fine måtte tilbage igen
Så i morgen tidlig håber jeg at der er tørt på gulvet under bilen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Og yes -
der er snustørt på garagegulvet under 9K'ern :mrcool
Så er der kun tilbage at afslutte med det sidste på "listen":
Nemlig at C- låsen ikke fungere på højre frem:
Så, af med den gamle og på med en anden....
Og så kører det igen som det skal
Så var der lige den lille kåbe jeg skrev om i går.
Den har vi så her på sin plads:
Så med den på plads -
så er der ikke meget mere jeg kan gøre her:
Nu håber jeg da så, at ejeren til dytten her -
får mange dejlige og bekymringsfrie mil ude på vejene
der er snustørt på garagegulvet under 9K'ern :mrcool
Så er der kun tilbage at afslutte med det sidste på "listen":
Nemlig at C- låsen ikke fungere på højre frem:
Så, af med den gamle og på med en anden....
Og så kører det igen som det skal
Så var der lige den lille kåbe jeg skrev om i går.
Den har vi så her på sin plads:
Så med den på plads -
så er der ikke meget mere jeg kan gøre her:
Nu håber jeg da så, at ejeren til dytten her -
får mange dejlige og bekymringsfrie mil ude på vejene
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Så kom dagen hvor det blev tid til at støve en gammel tråd af
Ud over at have/køre 2 andre projekttråde, ja bliver denne her -
det meste up to date med hvad der står i min garage just nu
Tråden om Amy samt Cego -
ja det er ikke helt nået dertil endnu
I dagene, så har jeg fået endnu en 9K i min garage For at forstå hvordan det hele hænger sammen -
så skal vi lige et smut tilbage i tiden...
(Endnu en bil jeg endnu ikke har fået lagt op/skrevet om )
D.27 Oktober det herrens forrige år alá 2019, ja så dukker en -
1 ejeres 1998 A50 op i den "underbara färgen" #257 Midnight Blue Pearl Man skal huske på at, denne #257 kom 1997 -2003
så den er som sådan lidt "rare" på en 9K: Og KM standen på denne tøs -
ja den er heller ikke lige frem noget at skamme sig over Det er så en af mine Saab venner's "X - kone" jeg har hjulpet med denne 9K
(Og Jo, de er skam bedste venner i dag, så no hard feelings der )
Kort tid efter dette, ja så dukkede jo Cego op i mit liv og det blev vist for meget for -
"Peter V4" som jeg kalder ham, så han ville også have en
Så her er den så, 1 stk 1998 i den senere variant alá "Classic" Også den "lille" 2.0t men i den dejlige #240 Imolaröd
Ud over at have/køre 2 andre projekttråde, ja bliver denne her -
det meste up to date med hvad der står i min garage just nu
Tråden om Amy samt Cego -
ja det er ikke helt nået dertil endnu
I dagene, så har jeg fået endnu en 9K i min garage For at forstå hvordan det hele hænger sammen -
så skal vi lige et smut tilbage i tiden...
(Endnu en bil jeg endnu ikke har fået lagt op/skrevet om )
D.27 Oktober det herrens forrige år alá 2019, ja så dukker en -
1 ejeres 1998 A50 op i den "underbara färgen" #257 Midnight Blue Pearl Man skal huske på at, denne #257 kom 1997 -2003
så den er som sådan lidt "rare" på en 9K: Og KM standen på denne tøs -
ja den er heller ikke lige frem noget at skamme sig over Det er så en af mine Saab venner's "X - kone" jeg har hjulpet med denne 9K
(Og Jo, de er skam bedste venner i dag, så no hard feelings der )
Kort tid efter dette, ja så dukkede jo Cego op i mit liv og det blev vist for meget for -
"Peter V4" som jeg kalder ham, så han ville også have en
Så her er den så, 1 stk 1998 i den senere variant alá "Classic" Også den "lille" 2.0t men i den dejlige #240 Imolaröd
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Det blev så tid for en prøvetur
så som, at 1 ud af de 3 pære i SID er "død" Men vel ude på den lidt større vej, ja så opdager jeg endnu flere fejl -
at te.x fartpiloten ikke fungere, men det viser sig hurtigt hvorfor En standardfejl viser sig også -
nemlig temp. måler.
Den vil ikke tjenstgøre i kl: 09/21 som den sig bør Ellers må man da sige, at Saab fik til det -
men denne #240 Imolarød Men......
Selv ikke denne smukke farve kan skjule den næste lille "defekt" -
som består sig her: Uanset hvor meget eller hvor lidt -
ja så laddes der ikke mere end 13.6
Ud over dette, ja så findes der masser af -
små idiotiske "kosmetisk'e" defekter som højre dør for: Spotlight bag i samme side -
den mangler vist lige "lindsen" Ene belysning til nummerplade -
den er blevet naturligt "tonet" Andre problemer som ikke kan ses på billeder -
ja det er C-lås som ikke fungere, sikring dertil brænder af.
Kupébelysning fungere ej heller, men den kan måske hænge sammen med problemet -
omkring C-lås
Her er med andre ord, nok at tage fat i -
så bare med at få "Baronen" op på bukkerne
Ned gennem den lille by:
Blev en tur der hurtigt afslørede lidt hist og her -så som, at 1 ud af de 3 pære i SID er "død" Men vel ude på den lidt større vej, ja så opdager jeg endnu flere fejl -
at te.x fartpiloten ikke fungere, men det viser sig hurtigt hvorfor En standardfejl viser sig også -
nemlig temp. måler.
Den vil ikke tjenstgøre i kl: 09/21 som den sig bør Ellers må man da sige, at Saab fik til det -
men denne #240 Imolarød Men......
Selv ikke denne smukke farve kan skjule den næste lille "defekt" -
som består sig her: Uanset hvor meget eller hvor lidt -
ja så laddes der ikke mere end 13.6
Ud over dette, ja så findes der masser af -
små idiotiske "kosmetisk'e" defekter som højre dør for: Spotlight bag i samme side -
den mangler vist lige "lindsen" Ene belysning til nummerplade -
den er blevet naturligt "tonet" Andre problemer som ikke kan ses på billeder -
ja det er C-lås som ikke fungere, sikring dertil brænder af.
Kupébelysning fungere ej heller, men den kan måske hænge sammen med problemet -
omkring C-lås
Her er med andre ord, nok at tage fat i -
så bare med at få "Baronen" op på bukkerne
- ClausSAAB
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Du er bare detaljens mand Det er bare herligt. Så kommer der igen en SAAB på gaden uden kosmetiske fejl
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Lad os bare sige, der kommer en Saab 9000 ud og køre igen i bedre stand -
for shit hvor den dog er "forsømt" af forrige ejer
Vel oppe på bukkerne, ja så får man sådan en dejlig arbejdsplads -
så hvorfor så ikke starte i den lettere ende med status på tændrør.
Tændkassette demonteret -
her ser man for øvrigt, at den er fra år 2005, Uge 22: Og så fik jeg "æren" af at opleve noget jeg ikke har på meget længe -
med tændrør: Havde nær troet jeg ikke fik dem "op" uden at gevindet fulgte med shit som de ser ud Efter det skræk scenario, så af med den store plastickåbe her: Vil nemlig gerne tjekke hvordan "kupéfilter" ser ud -
og det gemmer sig her under: Ja også det har da set bedre tider -
samt at det er den billige variant i "papir" Vakuumslanger overrasker nu ikke når man har set alt andet En multirem der også gerne vil ansøge om pension: Og hvem monter da batterisko på sådan en her måde ....... Her begynder jeg og indse, at "Baronen" -
trænger til en større kærlig hånd hvis han skal være i "gamet" denne sæsong.
Tid til at tage hjul af for yderligere inspektion -
men selv dette skulle da også bliver noget af en "rysare" .......
Knastørre hjulbulter -
skulle forlænge denne "fornøjelse" Men skam den som giver sig og her -
ser man så lige ved første blik X4 bremser: Ja de skal under alle omstændighedder af, om ikke også mere -
men næste bliver så lige at tage turen "undertil"
Re: # Plankan's garage..... #
Lad os bare sige, der kommer en Saab 9000 ud og køre igen i bedre stand -
for shit hvor den dog er "forsømt" af forrige ejer
Vel oppe på bukkerne, ja så får man sådan en dejlig arbejdsplads -
så hvorfor så ikke starte i den lettere ende med status på tændrør.
Tændkassette demonteret -
her ser man for øvrigt, at den er fra år 2005, Uge 22: Og så fik jeg "æren" af at opleve noget jeg ikke har på meget længe -
med tændrør: Havde nær troet jeg ikke fik dem "op" uden at gevindet fulgte med shit som de ser ud Efter det skræk scenario, så af med den store plastickåbe her: Vil nemlig gerne tjekke hvordan "kupéfilter" ser ud -
og det gemmer sig her under: Ja også det har da set bedre tider -
samt at det er den billige variant i "papir" Vakuumslanger overrasker nu ikke når man har set alt andet En multirem der også gerne vil ansøge om pension: Og hvem monter da batterisko på sådan en her måde ....... Her begynder jeg og indse, at "Baronen" -
trænger til en større kærlig hånd hvis han skal være i "gamet" denne sæsong.
Tid til at tage hjul af for yderligere inspektion -
men selv dette skulle da også bliver noget af en "rysare" .......
Knastørre hjulbulter -
skulle forlænge denne "fornøjelse" Men skam den som giver sig og her -
ser man så lige ved første blik X4 bremser: Ja de skal under alle omstændighedder af, om ikke også mere -
men næste bliver så lige at tage turen "undertil"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Vel undetil, ja så mødes man af dette syn her:
det er noget af en std ting at holde efter på en 9Kér Og her ser de ikke ud som det er gjort på en rum tid: Der er 4 stk af dem -
men ikke nogle af de her er noget at spare på Skal vist også have fat i en anden -
venstre bagerste inderskærm "foran" Man mødes også af en total "snasket" gearkasse Godt ser det ikke ud, men jeg tror alligevel ikke
at det er selve gearkasse som er "utæt" kommer længere oppefra: Samt at man også kan se servo slange her: Ja den bidrager også til det Noget der endog kan ses i beholder -
som lige precis er nede på "MIN" Så skulle man tro -
at vandpumpe ikke vidste bedre : Noget som atterigen synes i "beholder" Andet der undervej, sådan lige "skær" i øjne: ja det er så "Pakdåse" her: Så, det er da dejligt -
man har noget at muntre sig med i disse tider
På svensk hedder de "Lagerstöd" -det er noget af en std ting at holde efter på en 9Kér Og her ser de ikke ud som det er gjort på en rum tid: Der er 4 stk af dem -
men ikke nogle af de her er noget at spare på Skal vist også have fat i en anden -
venstre bagerste inderskærm "foran" Man mødes også af en total "snasket" gearkasse Godt ser det ikke ud, men jeg tror alligevel ikke
at det er selve gearkasse som er "utæt" kommer længere oppefra: Samt at man også kan se servo slange her: Ja den bidrager også til det Noget der endog kan ses i beholder -
som lige precis er nede på "MIN" Så skulle man tro -
at vandpumpe ikke vidste bedre : Noget som atterigen synes i "beholder" Andet der undervej, sådan lige "skær" i øjne: ja det er så "Pakdåse" her: Så, det er da dejligt -
man har noget at muntre sig med i disse tider
- ClausSAAB
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Øv da det ligner flere dages arbejde
God påske Regin
God påske Regin
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Det er skam da ikke øv
Er bare blevet til en lidt større "udfordring"
(Så sent som idag kom der lige lidt mere på listen)
Jeg får alle delene kørt til dørren her i morgen -
så kan jeg da holde mig "isoleret" her i disse tider
I lige måde Claus
Re: # Plankan's garage..... #
Det er skam da ikke øv
Er bare blevet til en lidt større "udfordring"
(Så sent som idag kom der lige lidt mere på listen)
Jeg får alle delene kørt til dørren her i morgen -
så kan jeg da holde mig "isoleret" her i disse tider
I lige måde Claus
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Tid til status på bremserne....
Se om de er til at skille ad -
og om det meste også "går let" som sig bør
Venstre side faktisk helt okey -
luftnippel er også med i "legen" Højre side, også helt okey -
luftnippel her er også med i "legen" Når vi så kommer om bagtil
Ja det gider jeg slet ikke og pille ved -
højre ok "kärvar" funktionen til håndbremse
Venstre, ja det ligner mest af alt -
noget der er hentet op fra Titanic
Så den dag sluttede med en "sådan cirka" liste ................ Men vejret var helt super for sådan en dag
Se om de er til at skille ad -
og om det meste også "går let" som sig bør
Venstre side faktisk helt okey -
luftnippel er også med i "legen" Højre side, også helt okey -
luftnippel her er også med i "legen" Når vi så kommer om bagtil
Ja det gider jeg slet ikke og pille ved -
højre ok "kärvar" funktionen til håndbremse
Venstre, ja det ligner mest af alt -
noget der er hentet op fra Titanic
Så den dag sluttede med en "sådan cirka" liste ................ Men vejret var helt super for sådan en dag
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Nå, så er stunden kommet til den der mystiske "el fejl" omkring C-lås -
samt belysning inde i stue/kupé
Det hele begynder som sådan med at,
absolut intet fungere, verken belysning eller C-lås
C-lås fungerede ikke med nøgle eller via "remote"
Tester så først med en ny/anden fungerende ECU til just C-lås -
og så kommer der sørme også belysning inde i stue
Viser sig også i samme omgang -
at kun venstre bagdør har funktion på C-lås
Men efter en 2-3 gange med lås/luk op, ja så "smækker" sikring til just C-lås
I samme omgang, ja så får man et andet "sjovt" symptom op/frem -
nemlig på "pictogram" som advarer/lyser med at bagsmækken er "åben" til trots at den er lukket Dette "fenomen" kan man provokere frem i x3 omgange -
alá:
Åben vilken af de 4 døre du end vil, lige i det første ja så tænder "pictogram" korrekt for den dør som åbner -
åbne samme dør lidt mere og så lyser det atter op for bagsmækken
Tænd oppe i himmel for belysning inde i stue -
ja så tænder den atter igen ......
Med tændning på, læg så bakgear i -
og du får atter igen samme fenomen op ..............
Selv omme i bagage er der slukker for belysning, men vælger man belysning "fra" der bag
ja så ophører alle disse "dumheder" med advarsel om bagsmæk i "pictogram"
Jeg bestemmer mig så for at teste alle "låsknapper" individuelt og se så lige -
der til viser det sig at højre bagdør, ja den kan man verken trykke ned eller "hive" op i
Kun en ting at gøre her, til trods for at det er "tight" med plads -
nemlig af med dørside: Og se så lige der med dørsiden demonteret -
mon ikke vi er fejlen som sådan på sporet Ikke nok med at diverse plastic er gået i stykker/af, ja så havde C-lås motor også "skudt sig ud af position" -
den var ikke til at "rubbe" ud af sin position
Den skal så demonteres, for at testes med en anden jeg har fra OG 900 -
denne "passer" ikke i en 9K som sådan, men har den samme elektriske funktion Og.............
Hvad sker der så lige her -
jo med motor fra OG 900 så fungere det med aktivering fra "Remoter"
Men ................
Det er kun de bagerste døre der "reagere"
Så er det lige man begynder at tænke -
hvor store er "odds" for at 3 ud af 4 C-lås motorer er "døde"
Men, den må jeg bare pænt godtage -
for det er lige precis hvad hele sagen "hænger sig på"
Så på "indkøbslisten" kommer der også lige X3 C- låsmotor også -
de er heldigvis stadievæk til at "plukke" fra samme sølvfarvede 9K på skroten i Helsingborg (Jeg har jo den savnede dør på Cego idag, så der sidder den 3'e motor)
Her med dagens "fangst" Tog også lige el-antennen fra den Spotlight højre bag, den manglede jo "lindsen" Så den kommer også fra samme 9K Så var den "klar" igen for tjeneste Blinkers "spark" havde sine defekter den med: Blot at demontere: Men den sad ikke tilbage på bilen i helsingborg, for "Claus" plukkede den med til DK på hans seneste tur herover -
så jeg måtte forbi Landskrona og hente en fra 1998 "Classic"
samt belysning inde i stue/kupé
Det hele begynder som sådan med at,
absolut intet fungere, verken belysning eller C-lås
C-lås fungerede ikke med nøgle eller via "remote"
Tester så først med en ny/anden fungerende ECU til just C-lås -
og så kommer der sørme også belysning inde i stue
Viser sig også i samme omgang -
at kun venstre bagdør har funktion på C-lås
Men efter en 2-3 gange med lås/luk op, ja så "smækker" sikring til just C-lås
I samme omgang, ja så får man et andet "sjovt" symptom op/frem -
nemlig på "pictogram" som advarer/lyser med at bagsmækken er "åben" til trots at den er lukket Dette "fenomen" kan man provokere frem i x3 omgange -
alá:
Åben vilken af de 4 døre du end vil, lige i det første ja så tænder "pictogram" korrekt for den dør som åbner -
åbne samme dør lidt mere og så lyser det atter op for bagsmækken
Tænd oppe i himmel for belysning inde i stue -
ja så tænder den atter igen ......
Med tændning på, læg så bakgear i -
og du får atter igen samme fenomen op ..............
Selv omme i bagage er der slukker for belysning, men vælger man belysning "fra" der bag
ja så ophører alle disse "dumheder" med advarsel om bagsmæk i "pictogram"
Jeg bestemmer mig så for at teste alle "låsknapper" individuelt og se så lige -
der til viser det sig at højre bagdør, ja den kan man verken trykke ned eller "hive" op i
Kun en ting at gøre her, til trods for at det er "tight" med plads -
nemlig af med dørside: Og se så lige der med dørsiden demonteret -
mon ikke vi er fejlen som sådan på sporet Ikke nok med at diverse plastic er gået i stykker/af, ja så havde C-lås motor også "skudt sig ud af position" -
den var ikke til at "rubbe" ud af sin position
Den skal så demonteres, for at testes med en anden jeg har fra OG 900 -
denne "passer" ikke i en 9K som sådan, men har den samme elektriske funktion Og.............
Hvad sker der så lige her -
jo med motor fra OG 900 så fungere det med aktivering fra "Remoter"
Men ................
Det er kun de bagerste døre der "reagere"
Så er det lige man begynder at tænke -
hvor store er "odds" for at 3 ud af 4 C-lås motorer er "døde"
Men, den må jeg bare pænt godtage -
for det er lige precis hvad hele sagen "hænger sig på"
Så på "indkøbslisten" kommer der også lige X3 C- låsmotor også -
de er heldigvis stadievæk til at "plukke" fra samme sølvfarvede 9K på skroten i Helsingborg (Jeg har jo den savnede dør på Cego idag, så der sidder den 3'e motor)
Her med dagens "fangst" Tog også lige el-antennen fra den Spotlight højre bag, den manglede jo "lindsen" Så den kommer også fra samme 9K Så var den "klar" igen for tjeneste Blinkers "spark" havde sine defekter den med: Blot at demontere: Men den sad ikke tilbage på bilen i helsingborg, for "Claus" plukkede den med til DK på hans seneste tur herover -
så jeg måtte forbi Landskrona og hente en fra 1998 "Classic"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Venstre fordør får så også lige en ny "donator" motor til C-lås:
afsluttes der også med "donator" lygteglas Der er mange som desværre spænder skruen til det, lidt for hårdt -
det kan de ikke "tåle" og sprækker/går så i stykker I den samme omgang, ja så kan jeg konstatere -
at den eneste side/dør hvor C-lås fungerede ......
Ja det var også den side -
hvor dørbeklædning af årsag "ukendt" sad helt af !"#¤%&/&%¤ <------- (Censur) De kan godt være lidt "kikset" at få på plads -
men derfra og så til at lade dette gå for sig
Nej det var en "ommer" på andes "regning" Og .........
Nu vi alligevel er igang -
så flytter vi os helt tilbage til venstre bag Til den der El-antenne som kun vill gå op 2 "etager" -
før man så hørte den "skar tænder" En "El-antenne" koster 120:- og man får lov til at teste/prøve den, før man betaler/handler -
så det kan ikke svare sig med bøvlet med et nyt "Spröt" Så, ud med den gamle: Og her ligger "donatorn" -
så bare i med den Og vupti: Så er der ski fungerende El-antenne -
i bedste stil igen Afslutter med lidt af dagens "resultat" Er ski dejligt når man selv ser resultatet -
af en dags arbejde
Højre side foran ligeledes samme -afsluttes der også med "donator" lygteglas Der er mange som desværre spænder skruen til det, lidt for hårdt -
det kan de ikke "tåle" og sprækker/går så i stykker I den samme omgang, ja så kan jeg konstatere -
at den eneste side/dør hvor C-lås fungerede ......
Ja det var også den side -
hvor dørbeklædning af årsag "ukendt" sad helt af !"#¤%&/&%¤ <------- (Censur) De kan godt være lidt "kikset" at få på plads -
men derfra og så til at lade dette gå for sig
Nej det var en "ommer" på andes "regning" Og .........
Nu vi alligevel er igang -
så flytter vi os helt tilbage til venstre bag Til den der El-antenne som kun vill gå op 2 "etager" -
før man så hørte den "skar tænder" En "El-antenne" koster 120:- og man får lov til at teste/prøve den, før man betaler/handler -
så det kan ikke svare sig med bøvlet med et nyt "Spröt" Så, ud med den gamle: Og her ligger "donatorn" -
så bare i med den Og vupti: Så er der ski fungerende El-antenne -
i bedste stil igen Afslutter med lidt af dagens "resultat" Er ski dejligt når man selv ser resultatet -
af en dags arbejde
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Så blev det tid til at gå i krig med det der "større" af slagsen
som siger mig, at her er noget rivende ravende galt Med AC kompressor lagt til side, ja så har vi "udsigten" til noget -
af alt som skal fikses, nemlig vandpumpen: Fæste til AC kompressor demonteret, vandpumpe også -
og sikke noget griseri
At bytte vandpumpe på en 9K, er ikke det sjoveste man kan finde på Næste "arbejdesplads": Vi skal også have byttet thermostaten: Sådan ser den ud Med den borte, så er næste Giveren til temp. måler inde i "huset"-
der er jo det der std problem, så jeg chanser på det er den som "spøger" her Nytt vs gammelt: Meeeen......
Før det kan monteres -
ja så skal der lige gøres lidt "rent" Sådan her skal det se ud, temp. giveren er allerede monteret -
nu mangler vi så bare lite termostaten Sådan, og i "klokken 12" position -
som den skal sidde: Låget på igen -
samt resten af det øvrige der nu måtte demonteres Og ang AC-kompressor, jo der var noget galt -
mangler lige det meste af "magbetkoplingen"
Remmen skal af:
Og med det afklaret, en nærmere inspektion -som siger mig, at her er noget rivende ravende galt Med AC kompressor lagt til side, ja så har vi "udsigten" til noget -
af alt som skal fikses, nemlig vandpumpen: Fæste til AC kompressor demonteret, vandpumpe også -
og sikke noget griseri
At bytte vandpumpe på en 9K, er ikke det sjoveste man kan finde på Næste "arbejdesplads": Vi skal også have byttet thermostaten: Sådan ser den ud Med den borte, så er næste Giveren til temp. måler inde i "huset"-
der er jo det der std problem, så jeg chanser på det er den som "spøger" her Nytt vs gammelt: Meeeen......
Før det kan monteres -
ja så skal der lige gøres lidt "rent" Sådan her skal det se ud, temp. giveren er allerede monteret -
nu mangler vi så bare lite termostaten Sådan, og i "klokken 12" position -
som den skal sidde: Låget på igen -
samt resten af det øvrige der nu måtte demonteres Og ang AC-kompressor, jo der var noget galt -
mangler lige det meste af "magbetkoplingen"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Videre i misionen "stop griseriet"
Her ser vi et snart mere typisk sted -
som der ofte med tiden "giver efter": For at komme til der: Hvis man vil være på den sire side, ja så -
skal ventilkåben af: Her ser vi så "syndebukken", at få den ud "baglængdes" -
det er svært om måske ikke umuligt Dette er den 4'e jeg bytter nu, har prøvet at "lege" -
lidt med dem, men finder denne måde/metode den bedste/sikrste: At helt enkelt slå den igennem -
bare lige husk på lægget noget som "tager imod": Og sådan ser den så ud i sin "helhed" Der er så en gut inden for Saab'eriet som kom denne ide her Skal bare lige have gjort rent først: Og Voilá Afslutningsvis, så på med en ny Saab org pakning -
andet er ikke at tænke på, da de "andre" er for "tynde": I samme omgang, nu vi alligevel er igang på denne plads: Skader ikke at være nøje heller, tager blot runt 1 minut -
lige at tjekke afstanden er de korrekte 1.1 (Og ikke 1.85 som de gamle havde)
Midt det hele -
ja så kom der sørme pakke hjem lige til dørren Så vi ikke går og keder os i påskeferien
Her ser vi et snart mere typisk sted -
som der ofte med tiden "giver efter": For at komme til der: Hvis man vil være på den sire side, ja så -
skal ventilkåben af: Her ser vi så "syndebukken", at få den ud "baglængdes" -
det er svært om måske ikke umuligt Dette er den 4'e jeg bytter nu, har prøvet at "lege" -
lidt med dem, men finder denne måde/metode den bedste/sikrste: At helt enkelt slå den igennem -
bare lige husk på lægget noget som "tager imod": Og sådan ser den så ud i sin "helhed" Der er så en gut inden for Saab'eriet som kom denne ide her Skal bare lige have gjort rent først: Og Voilá Afslutningsvis, så på med en ny Saab org pakning -
andet er ikke at tænke på, da de "andre" er for "tynde": I samme omgang, nu vi alligevel er igang på denne plads: Skader ikke at være nøje heller, tager blot runt 1 minut -
lige at tjekke afstanden er de korrekte 1.1 (Og ikke 1.85 som de gamle havde)
Midt det hele -
ja så kom der sørme pakke hjem lige til dørren Så vi ikke går og keder os i påskeferien
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
En hurtig tjek, bekræfter alt er der -
så bare med at få det ind der bag: Og så ellers videre med at få gjort rent.
Da det ser ud til engang i tiden, at have begyndt "oppefra" -
jamen så er vi også startet "oppefra"
Men det her, det duer bare ikke
den remspænder vil jeg have af og gjort ren Så vi skal have "åbnet op" her: Og der kom det meste af spænderen af: Og så lige godt tage resten med: Videre ind under motor -
denne her lille plade skal også af: Spec værktøj til at låse svinghjul med: Årsagen dertil, det lille remhjul skal jo også af: Grundet en pakdåse som "sveder" lige vel meget: Men den lader vi sidde lidt endnu, jeg vil gerne have det -
bare en lille smule renere før her skal demonteres noget.
En måde at gøre dette på -
"genbrug" af et gammelt udtjent hjul På denne måde bliver der "beskyttet" fra skidt -
men jeg kan komme så meget bedre til at gøre rent Langsomt, men sikkert tager det sig -
lang vej tilbage endnu: Men nu kan jeg så gå videre til næste objekt -
som vi starter her med: Låget af: Og så få suget overflødig gemmel væske op:
så bare med at få det ind der bag: Og så ellers videre med at få gjort rent.
Da det ser ud til engang i tiden, at have begyndt "oppefra" -
jamen så er vi også startet "oppefra"
Men det her, det duer bare ikke
den remspænder vil jeg have af og gjort ren Så vi skal have "åbnet op" her: Og der kom det meste af spænderen af: Og så lige godt tage resten med: Videre ind under motor -
denne her lille plade skal også af: Spec værktøj til at låse svinghjul med: Årsagen dertil, det lille remhjul skal jo også af: Grundet en pakdåse som "sveder" lige vel meget: Men den lader vi sidde lidt endnu, jeg vil gerne have det -
bare en lille smule renere før her skal demonteres noget.
En måde at gøre dette på -
"genbrug" af et gammelt udtjent hjul På denne måde bliver der "beskyttet" fra skidt -
men jeg kan komme så meget bedre til at gøre rent Langsomt, men sikkert tager det sig -
lang vej tilbage endnu: Men nu kan jeg så gå videre til næste objekt -
som vi starter her med: Låget af: Og så få suget overflødig gemmel væske op:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Med så meget det nu gik at suge op fra servo beholder -
bliver det næste at demontere servopumpe samt generator.
Det er lidt af et arbejde med sk "kædereaktion" -
for skal man have generator ned/ud, ja så skal servopumpe også ned.
Men, nu skal servo ikke bare ned her -
vi skal også igang med at forberede for bytte af slange til "ditto"
Der er ikke for meget plads at lege på, og ofte -
ja så ser det også ud som om det hele er rustet fast.
Jeg personlig, plejer at "cutte" slanganslutningen -
sådan tæt på pumpen: Årsag dertil, jo fordi så er det nemlig meget lettere med hjælp af 16'er hylse/spärrnyckel -
lige at få det løs medens pumpen sidder fast Selve pumpen, ja den sidder med 2 skruer -
som man tager her igennem: Man skal også lige huske/tænke på, at selve slangen -
den sidder også monteret fast her inde med en lille "Torxskrue" Her går vi så igang med de 2 skruer, det er 13'er "skalle" på dem -
og kan klares som her (Læg gerne lige lidt ekstra opmærksomhed når du skal tage de 2 skruer.
De er af "åben type" d v s at mellem hovedet og til gevind, der er de udsat for al skidt etc etc -
kan m a o altså let blive til et mareridt ved at knække/gå af)
Med servopumpen demonteret, ja så er det desværre ikke nok i sig selv -
vi er også nød til at have "Holder" demonteret Holderen sidder i sig med 4 skruer, igen 13'er "skalle", men vi starter lige med at -
løsne den øverste skrue (insex) til generator: Den skal kun løsnes lige i det første, kan alligevel ikke komme ud/af -
grundet den trænge plads
Derefter tid til den nederste skrue, af samme type -
den skal vi dog have helt ud/af: Så igang med selve holderen, de 4 skruer hvoraf 1 sidder godt gemt af vejen -
hvis man er "ny" på dette stykke arbejde: Sådan her ser de ud incl den nederste til generator: Her sammen med holderen: Årsagen til at den øverste skrue skulle løsnes, jo for så kan man bedre "vrikke lidt" med generator -
når den også skal ud af holderen den "deler" med servopumpen
Med holderen demonteret, ja så er tiden kommet til generator.
( Nu har du s'føgelig husket at skrue ledninger af generator )
Nu er det tid til at skrue den øverste skrue ud af sit gevind: Lade den sidde pænt så den kommer ned sammen med generatoren: Der er som sagt, ikke plads nok til at få den øverste skrue ud -
men her ser man hvordan Saab løste det problem.
Gevindet sidder som sig bør, længst bag -
men der er så lavet en fin åbning så den føgler pænt med generator Nu er der pludselig masser af plads her, ikke bare til at gøre rent -
men også til at byttes servoslangen
bliver det næste at demontere servopumpe samt generator.
Det er lidt af et arbejde med sk "kædereaktion" -
for skal man have generator ned/ud, ja så skal servopumpe også ned.
Men, nu skal servo ikke bare ned her -
vi skal også igang med at forberede for bytte af slange til "ditto"
Der er ikke for meget plads at lege på, og ofte -
ja så ser det også ud som om det hele er rustet fast.
Jeg personlig, plejer at "cutte" slanganslutningen -
sådan tæt på pumpen: Årsag dertil, jo fordi så er det nemlig meget lettere med hjælp af 16'er hylse/spärrnyckel -
lige at få det løs medens pumpen sidder fast Selve pumpen, ja den sidder med 2 skruer -
som man tager her igennem: Man skal også lige huske/tænke på, at selve slangen -
den sidder også monteret fast her inde med en lille "Torxskrue" Her går vi så igang med de 2 skruer, det er 13'er "skalle" på dem -
og kan klares som her (Læg gerne lige lidt ekstra opmærksomhed når du skal tage de 2 skruer.
De er af "åben type" d v s at mellem hovedet og til gevind, der er de udsat for al skidt etc etc -
kan m a o altså let blive til et mareridt ved at knække/gå af)
Med servopumpen demonteret, ja så er det desværre ikke nok i sig selv -
vi er også nød til at have "Holder" demonteret Holderen sidder i sig med 4 skruer, igen 13'er "skalle", men vi starter lige med at -
løsne den øverste skrue (insex) til generator: Den skal kun løsnes lige i det første, kan alligevel ikke komme ud/af -
grundet den trænge plads
Derefter tid til den nederste skrue, af samme type -
den skal vi dog have helt ud/af: Så igang med selve holderen, de 4 skruer hvoraf 1 sidder godt gemt af vejen -
hvis man er "ny" på dette stykke arbejde: Sådan her ser de ud incl den nederste til generator: Her sammen med holderen: Årsagen til at den øverste skrue skulle løsnes, jo for så kan man bedre "vrikke lidt" med generator -
når den også skal ud af holderen den "deler" med servopumpen
Med holderen demonteret, ja så er tiden kommet til generator.
( Nu har du s'føgelig husket at skrue ledninger af generator )
Nu er det tid til at skrue den øverste skrue ud af sit gevind: Lade den sidde pænt så den kommer ned sammen med generatoren: Der er som sagt, ikke plads nok til at få den øverste skrue ud -
men her ser man hvordan Saab løste det problem.
Gevindet sidder som sig bør, længst bag -
men der er så lavet en fin åbning så den føgler pænt med generator Nu er der pludselig masser af plads her, ikke bare til at gøre rent -
men også til at byttes servoslangen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Her har vi så "Dynamo/generator" efter den er blevet demonteret:
ja så fik vi under kørsel, en relativ "lav" værdi ud på ladning af batteri Måske ikke så mærkeligt igen -
når man ser hvad der er "tilbage" på regulator'n Her er den lille "ny" så Så bare til at lave det samme igen -
blot i modsat rækkefølge Og her -
så atter igen med "låg" på en "sag" Endnu et monument afklaret -
og klart til montering lidt senere frem endnu
Det er sådan en af slagsen her
Og vi skal have denne "kåbe" af:
Bag den ser det sådan her ud:
Og her er den så, "laddningsregulator'n"
Som en del der måske læser tråden her, husker det -ja så fik vi under kørsel, en relativ "lav" værdi ud på ladning af batteri Måske ikke så mærkeligt igen -
når man ser hvad der er "tilbage" på regulator'n Her er den lille "ny" så Så bare til at lave det samme igen -
blot i modsat rækkefølge Og her -
så atter igen med "låg" på en "sag" Endnu et monument afklaret -
og klart til montering lidt senere frem endnu
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Tænk hvor uundværlige Haynes manualer ville være hvis Plankan havde skrevet/illustreret dem
Nu må man sandelig håbe at billederne ikke forsvinder som det tidligere skete med eksterne servere...
Nu må man sandelig håbe at billederne ikke forsvinder som det tidligere skete med eksterne servere...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Du er langt fra den første som skriver det
Men desværre, så var det først omkring 2007 jeg begyndte -
at være "aktiv" på internetforum, og jeg har ikke mange andre bilmærker end Saab jeg kan "lide"
Se, det ansvar overlader jeg flittigt til SKD
For min egen del personligt -
så ligger de sparet i sepr. Hårddisk samt diverse USB
Re: # Plankan's garage..... #
Du er langt fra den første som skriver det
Men desværre, så var det først omkring 2007 jeg begyndte -
at være "aktiv" på internetforum, og jeg har ikke mange andre bilmærker end Saab jeg kan "lide"
Se, det ansvar overlader jeg flittigt til SKD
For min egen del personligt -
så ligger de sparet i sepr. Hårddisk samt diverse USB
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Og............
Så vender det her -
D v s at vi nu er nået "halvvejs" igennem alt det der skal laves og ordnes med
Tiden er så kommet til at montere "Generator/Dynamo" og servo pumpe tilbage igen -
men før vi gør det, ja så skal der lige lægges lidt opmærksomhed med just holderen til disse.
De sidder rimligt "tight" når man demontere dem, så en god ting at gøre før montering -
ja det er at man lige "presser/trykker" disse "bøsninger lidt tilbage: Ved at gøre dette, ja så behøver man ikke at "vrikke" lige så meget -
når de skal på plads igen
Så det er tid til at lave en "ommer", altså montere det i den modsatte rækkefølge -
og her er så "generator/dynamo" tilbage på sin plads men denne "øverste skrue": Her ser man også, at den ny servo-slange, er kommet på plads -
den venter blot på pumpen
Atterigen er "holderen på plads -
her ses det også at "generator/dynamo" nu er fastmonteret med sine 2 skruer: Og der indtog pumpen så sin ordinære plads: Her har pumpen så fået "kontakt" med den ny slange Skinner som "katteskit i måneskin" I den anden "ende" af slangen -
ser det lige så godt ud Ser ikke lige så godt ud med "resterne" -
men der er også bevilget 1/1 fuld "pension" her fra Som en del måske husker det, så valgte jeg at også demontere -
"strækkeren" til multiremmen: Den trængte til en ordentligt rengøring -
og den skal vi så have tilbage i "tjeneste" bid for bid: Se bare der -
nu begynder det at ligne noget Ikke klogt som der havde samlet sig en masser af skit -
"nede i" og "omkring" det meste Denne her er vist nok fra vandpumpe Men denne her er ukendt for mig.....
Så vender det her -
D v s at vi nu er nået "halvvejs" igennem alt det der skal laves og ordnes med
Tiden er så kommet til at montere "Generator/Dynamo" og servo pumpe tilbage igen -
men før vi gør det, ja så skal der lige lægges lidt opmærksomhed med just holderen til disse.
De sidder rimligt "tight" når man demontere dem, så en god ting at gøre før montering -
ja det er at man lige "presser/trykker" disse "bøsninger lidt tilbage: Ved at gøre dette, ja så behøver man ikke at "vrikke" lige så meget -
når de skal på plads igen
Så det er tid til at lave en "ommer", altså montere det i den modsatte rækkefølge -
og her er så "generator/dynamo" tilbage på sin plads men denne "øverste skrue": Her ser man også, at den ny servo-slange, er kommet på plads -
den venter blot på pumpen
Atterigen er "holderen på plads -
her ses det også at "generator/dynamo" nu er fastmonteret med sine 2 skruer: Og der indtog pumpen så sin ordinære plads: Her har pumpen så fået "kontakt" med den ny slange Skinner som "katteskit i måneskin" I den anden "ende" af slangen -
ser det lige så godt ud Ser ikke lige så godt ud med "resterne" -
men der er også bevilget 1/1 fuld "pension" her fra Som en del måske husker det, så valgte jeg at også demontere -
"strækkeren" til multiremmen: Den trængte til en ordentligt rengøring -
og den skal vi så have tilbage i "tjeneste" bid for bid: Se bare der -
nu begynder det at ligne noget Ikke klogt som der havde samlet sig en masser af skit -
"nede i" og "omkring" det meste Denne her er vist nok fra vandpumpe Men denne her er ukendt for mig.....
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Den sidste er en clips fra en folkevogn brugt til fastgørelse af inderskærme og lignende.
En meget bedre løsning en de plast møtrikker som der ellers bruges, og får skruen til at brække af karossen, når man forsøger at løsne den.
MVH
Morten
En meget bedre løsning en de plast møtrikker som der ellers bruges, og får skruen til at brække af karossen, når man forsøger at løsne den.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Folkevogns dimser i en ægte Saab
Intet under at bilen har givet problemer...
Re: # Plankan's garage..... #
Folkevogns dimser i en ægte Saab
Intet under at bilen har givet problemer...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Så har vi kun en siste ting tilbage at lave/fikse -
før der atter igen kan monteres multirem ......
Og det er så selve vandpumpen
Dem der følger tråden, de husker sikkert -
at jeg skrev om hvordan den var utæt: Byte af vandpumpe på en 9K er ikke bland det mest sjove -
men sådan her ser den ud: Her ser man så "medbringeren" -
som sidder mellem pumpen og motor: Sådan en operation her, ja den kræver at man "genbruger" dele fra den gamle pumpe -
nemlig selve bagstykket: Med tanke på hvor meget arbejde det er og bytte den -
ja så gider jeg ikke med andet end en "org" af slagsen Ny vs gammel pumpe: Medbringeren består af 2.stk O-ringe -
en stor og en "mindre": Ren og fin, samt med nye vs gamle O-ringe: Her skal den så sidde, og på det ældre T5 blok -
ja, der er lavet plads/styrning til den "studs" man ser på medbringeren: (Husker det som at styrningen "forsvandt" på T7'erne)
Det er bare ikke sådan lige at komme til her, eller til at "se" hvad man har gang i -
så dette billede var taget med mit kamera.
Men det går ikke i det lange løb -
kan ikke tage billeder for hver gang man skal "se" noget
Et tips er så istedet at bruge et spejl -
jeg bruger selv et af slagsen fra OG 9-5 Det placere man let og "easy" her: Og får så en helt "underbar" udsigt
En der her viser at "medbringeren" sidder fint hvor den skal Den nye pumpe er så klar: Med bagstykke og alt, klar til montering Så skal den bare ned på plads, men lige en ting til at huske på -
nemlig at montere ny O-ring her:
To be continued
før der atter igen kan monteres multirem ......
Og det er så selve vandpumpen
Dem der følger tråden, de husker sikkert -
at jeg skrev om hvordan den var utæt: Byte af vandpumpe på en 9K er ikke bland det mest sjove -
men sådan her ser den ud: Her ser man så "medbringeren" -
som sidder mellem pumpen og motor: Sådan en operation her, ja den kræver at man "genbruger" dele fra den gamle pumpe -
nemlig selve bagstykket: Med tanke på hvor meget arbejde det er og bytte den -
ja så gider jeg ikke med andet end en "org" af slagsen Ny vs gammel pumpe: Medbringeren består af 2.stk O-ringe -
en stor og en "mindre": Ren og fin, samt med nye vs gamle O-ringe: Her skal den så sidde, og på det ældre T5 blok -
ja, der er lavet plads/styrning til den "studs" man ser på medbringeren: (Husker det som at styrningen "forsvandt" på T7'erne)
Det er bare ikke sådan lige at komme til her, eller til at "se" hvad man har gang i -
så dette billede var taget med mit kamera.
Men det går ikke i det lange løb -
kan ikke tage billeder for hver gang man skal "se" noget
Et tips er så istedet at bruge et spejl -
jeg bruger selv et af slagsen fra OG 9-5 Det placere man let og "easy" her: Og får så en helt "underbar" udsigt
En der her viser at "medbringeren" sidder fint hvor den skal Den nye pumpe er så klar: Med bagstykke og alt, klar til montering Så skal den bare ned på plads, men lige en ting til at huske på -
nemlig at montere ny O-ring her:
To be continued
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Voilá
Der sidder den så på sin plads:
Noget der "desværre" ikke følger med sådan en ny pumpe -
ja det er diverse små pakninger samt møtrikker.
Men det skal ikke stoppe en -
sådan noget findes på "lager" her
Downpipe samt Lambda atter igen på plads: Holder til AC har også fundet vejen tilbage, i samme omgang -
ja så skal ledning til Lambda lige "sikres" sammen med den Med det gjort samt "clipset" ledning fast i rør -
ja så begynder vi at kunne se lyset i tunnel
Der sidder den så på sin plads:
Noget der "desværre" ikke følger med sådan en ny pumpe -
ja det er diverse små pakninger samt møtrikker.
Men det skal ikke stoppe en -
sådan noget findes på "lager" her
Downpipe samt Lambda atter igen på plads: Holder til AC har også fundet vejen tilbage, i samme omgang -
ja så skal ledning til Lambda lige "sikres" sammen med den Med det gjort samt "clipset" ledning fast i rør -
ja så begynder vi at kunne se lyset i tunnel
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Nu suser det bare der u´af
Med vandpumpen afklaret, det siste af det helt "store" på motor -
ja så skal vi til at "nyde" det næste stykke arbejde
Vi skal nemlig til den der pakdåse -
som sidder og sveder lidt Sådan noget gider vi ikke med her -
så den skal bare ud og nyde sin fortjente "pension" Men før den "ny" kan overtage det ansvar -
ja så må vi lige gøre det rent og fint Og her er den så Når jeg bytter disse pakdåser, ja så er der kun dette ene alternativ -
d v s den "røde" org. af slagsen Pakdåser, ja det er noget "skrøbeligt" noget, som man skal behandle med respekt -
det er ikke særlig svært at "ødelægge" en pakdåse med forkert/uforsigtig montering
Så her tager vi ikke nogen chance -
vi gør det med Saab's eget org værktøj Med den nye pakdåse "ombord" Ja så er vi klar til "afgang" Den skal helt enkelt skrues ind med den org af slagsen: Og den har vi så her, klar til fight: Siste tjek før "afgang": Ser helt okey ud: "Touchdown" Der gik det hele så i "bund"
Med vandpumpen afklaret, det siste af det helt "store" på motor -
ja så skal vi til at "nyde" det næste stykke arbejde
Vi skal nemlig til den der pakdåse -
som sidder og sveder lidt Sådan noget gider vi ikke med her -
så den skal bare ud og nyde sin fortjente "pension" Men før den "ny" kan overtage det ansvar -
ja så må vi lige gøre det rent og fint Og her er den så Når jeg bytter disse pakdåser, ja så er der kun dette ene alternativ -
d v s den "røde" org. af slagsen Pakdåser, ja det er noget "skrøbeligt" noget, som man skal behandle med respekt -
det er ikke særlig svært at "ødelægge" en pakdåse med forkert/uforsigtig montering
Så her tager vi ikke nogen chance -
vi gør det med Saab's eget org værktøj Med den nye pakdåse "ombord" Ja så er vi klar til "afgang" Den skal helt enkelt skrues ind med den org af slagsen: Og den har vi så her, klar til fight: Siste tjek før "afgang": Ser helt okey ud: "Touchdown" Der gik det hele så i "bund"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Af med skrue igen:
jo som på nyt igen Atterigen tid til at "låse" værktøj ved svinghjul: Og der sidder det så atter på sin plads: Så er det "fit for fight" med et nyt "rem-kit" -
starter med de 2 støttehjul: Step by step: Igen skal vi have mit eget spec værktøj i brug -
eller får vi da aldrig nogen rem på Og se bare der -
det er jo sådan det skal se ud på en 9K'er
Og hvordan ser det hele så ud efter den omgang -jo som på nyt igen Atterigen tid til at "låse" værktøj ved svinghjul: Og der sidder det så atter på sin plads: Så er det "fit for fight" med et nyt "rem-kit" -
starter med de 2 støttehjul: Step by step: Igen skal vi have mit eget spec værktøj i brug -
eller får vi da aldrig nogen rem på Og se bare der -
det er jo sådan det skal se ud på en 9K'er
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Her kunne det så være fristene, at montere inderskærme tilbage på studs -
men næh, jeg vil gerne lige se så alt også er tæt og fungere som det skal
Vi er alligevel ikke færdige endnu, der er stadievæk en ting som skal fikse's -
en af "de 3" som ofte sender en 9K på skroten i dag, hvis man ikke er en "GDS" er
(Eller har venner/bekendte som er det)
Som det er nu, så står vi stadievæk med en motor, der er dræneret på kølervæske -
her er det bare med at komme i gang: Ja den er god nok -
vi skal have byttet "radiator/element" Et arbejde nogen skyr som pesten -
eller som andre bare tager det som det nu kommer Men okey, der findes da andre ting og sager -
som er bare lidt "sjovere" at lave på en 9K'er
Som det tager sig ud:
AC radiator og Kupeblæser samt kupé radiator/element: Det "værste" med dette arbejdes moment -
ja det er at der er så meget af det i just plastic
Som t.ex denne lille fine Arm: For gud's skyld pas på med den -
går den af, ja så er du på "Ski***en"
Den sidder så "låst" med et "clips": Ud/af med wire og læg den pænt "til side": Næste er at løsne det elektriske til kupé blæser: Så er det, at vi skal ned og "åbne op" for den låsning -
som kupé blæser nu sidder "låst i" Der sidder en i hver side, lidt svært at fange på billede -
så det kommer jeg tilbage til når blæser er demonteret.
AC-radiator er her "trukket til side", holdes i skak med et bånd -
derefter kan man "vrikke" blæsermotor op/fri: Det er dog lige vel meget tight her, så er du ikke på humør -
eller er rustet med masser af tålmodighed, så skal du lade det være
Men her er blæser ude og så er der frit udsyn -
ned til "akvariet" som man i Saab kredse har døbt denne plads til: Der er oftest ikke noget kønt syn der møder en -
er der aldrig byttet "radiator/element" ja så kan det altså tage sig sådan her ud: Her ser man ret let at der er "lækage" på G -
m a o derfor der let kan blive "dugget" på ruder inde i stue når det er fugtigt ude to be continued......
men næh, jeg vil gerne lige se så alt også er tæt og fungere som det skal
Vi er alligevel ikke færdige endnu, der er stadievæk en ting som skal fikse's -
en af "de 3" som ofte sender en 9K på skroten i dag, hvis man ikke er en "GDS" er
(Eller har venner/bekendte som er det)
Som det er nu, så står vi stadievæk med en motor, der er dræneret på kølervæske -
her er det bare med at komme i gang: Ja den er god nok -
vi skal have byttet "radiator/element" Et arbejde nogen skyr som pesten -
eller som andre bare tager det som det nu kommer Men okey, der findes da andre ting og sager -
som er bare lidt "sjovere" at lave på en 9K'er
Som det tager sig ud:
AC radiator og Kupeblæser samt kupé radiator/element: Det "værste" med dette arbejdes moment -
ja det er at der er så meget af det i just plastic
Som t.ex denne lille fine Arm: For gud's skyld pas på med den -
går den af, ja så er du på "Ski***en"
Den sidder så "låst" med et "clips": Ud/af med wire og læg den pænt "til side": Næste er at løsne det elektriske til kupé blæser: Så er det, at vi skal ned og "åbne op" for den låsning -
som kupé blæser nu sidder "låst i" Der sidder en i hver side, lidt svært at fange på billede -
så det kommer jeg tilbage til når blæser er demonteret.
AC-radiator er her "trukket til side", holdes i skak med et bånd -
derefter kan man "vrikke" blæsermotor op/fri: Det er dog lige vel meget tight her, så er du ikke på humør -
eller er rustet med masser af tålmodighed, så skal du lade det være
Men her er blæser ude og så er der frit udsyn -
ned til "akvariet" som man i Saab kredse har døbt denne plads til: Der er oftest ikke noget kønt syn der møder en -
er der aldrig byttet "radiator/element" ja så kan det altså tage sig sådan her ud: Her ser man ret let at der er "lækage" på G -
m a o derfor der let kan blive "dugget" på ruder inde i stue når det er fugtigt ude to be continued......
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Der er nok stadievæk en hel del 9K'ere som ikke har fået byttet dette element endnu -
hvis det er, ja så er dette syn her ikke noget ualmindeligt Her ser vi så låsningen jeg skrev om til kupéblæser: Den skal "åbnes ud af og det gør man lettest -
med X2 lange skruetrækkere der sættes "i klemme" mellem blæser og lås: Har så fået elementet ud, ikke noget videre smukt syn
Sådan her ser en komplet kupéblæser ud til en 9K
Set fra denne side af, ser man også låsningen: Samt den der arm (Ja "blæser'n" skal gøres ren inden montering)
Man burde endelig have byttet dem begge, men at finde en blæsermotor -
i dag, er ikke helt så let som det har været
Desuden skal man jo heller ikke "pille" ved/på noget der jo "fungere" siges det Nå, men tilbage igen til "akvariet" Og dette "dejlige" syn.
Foruden at al skit som skal væk, ja skal man også lige tage tilfælde i agt og -
tjekke "drænerings kanalerne så de ikke også er "fyldt/stoppet"
Glem ikke at, også lige tage en "kiggert" ved den samme til AC: Og sådan her må det gerne se ud -
gør det hele så meget mere "trevligt" at arbejde med Kassetten også gjort klar til det nye element: Gammel element som går på "pension" -
på billede med "efterfølgeren" som tar over
to be continued......
hvis det er, ja så er dette syn her ikke noget ualmindeligt Her ser vi så låsningen jeg skrev om til kupéblæser: Den skal "åbnes ud af og det gør man lettest -
med X2 lange skruetrækkere der sættes "i klemme" mellem blæser og lås: Har så fået elementet ud, ikke noget videre smukt syn
Sådan her ser en komplet kupéblæser ud til en 9K
Set fra denne side af, ser man også låsningen: Samt den der arm (Ja "blæser'n" skal gøres ren inden montering)
Man burde endelig have byttet dem begge, men at finde en blæsermotor -
i dag, er ikke helt så let som det har været
Desuden skal man jo heller ikke "pille" ved/på noget der jo "fungere" siges det Nå, men tilbage igen til "akvariet" Og dette "dejlige" syn.
Foruden at al skit som skal væk, ja skal man også lige tage tilfælde i agt og -
tjekke "drænerings kanalerne så de ikke også er "fyldt/stoppet"
Glem ikke at, også lige tage en "kiggert" ved den samme til AC: Og sådan her må det gerne se ud -
gør det hele så meget mere "trevligt" at arbejde med Kassetten også gjort klar til det nye element: Gammel element som går på "pension" -
på billede med "efterfølgeren" som tar over
to be continued......
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Med det nye element på plads, klart til at tjenestegøre:
og så ellers frem med skohornet Og "seger'n e min" klarade det helt uden at lave "skader" på den der arm Så bare med at få den koblet direkt Så er det meste tilbage på sin plads -
det begynder igen at ligne en 9K: Så vi "pakker sammen" her: Fortsætter med dette, som er et nyt filter til Kupé -
det "rigtige" af slagsen som er med "aktiv kol" Ned på plads med det: Og så et lille "låg" på der Så er vi ved vejs ende med endnu en større ting/operation, i "pannrummet" er der -
vist kun lidt servicedetaljer og diverse som mangler før en opstart er mulig
Ja så skal vi have blæser tilbage igen, lige med at huske hvordan rækkefølgen nu var -og så ellers frem med skohornet Og "seger'n e min" klarade det helt uden at lave "skader" på den der arm Så bare med at få den koblet direkt Så er det meste tilbage på sin plads -
det begynder igen at ligne en 9K: Så vi "pakker sammen" her: Fortsætter med dette, som er et nyt filter til Kupé -
det "rigtige" af slagsen som er med "aktiv kol" Ned på plads med det: Og så et lille "låg" på der Så er vi ved vejs ende med endnu en større ting/operation, i "pannrummet" er der -
vist kun lidt servicedetaljer og diverse som mangler før en opstart er mulig
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Noget af et lille "gidsel" ikke bare på 9K, men som sådan -
på de fleste Saab'er, ja det er "vakuumslanger"
Det er endeligt ikke klogt, hvad dårlige vakuumslanger -
kan give for "symptomer/effekter"
Her er vi ikke så langt fra sådan en "omgang" -
så jeg går lige "all in" på det, spec. som det første jeg får øje på, er dette her Det duer bare ikke -
og det ser ikke meget bedre ud i den anden "ende": Handler man ca 2 meter, ja så er der nok -
og lidt til det hele Er der nogen som husker batteripolen på "-" negativ side: Ikke så mærkeligt den ikke ville længere ned Nåja, let fikset -
og efter en god nat med oplader: Så blev det tid til at gøre det på den rigtige måde Lige i begge sider skal det være, fedt på polerne -
for at forhindre "korrosion" som på den gode gamle tid Olie i gearkasse skal byttes, konstaterede hurtigt -
at den var, den gamle af slagsen fra før tiden 2002.
Det duer ikke, så den skal vi have "konverteret" -
dette gøres med at tage 1 liter som man "skyller" gearkassen igennem med: Rød og fin er den Og rinner let igennem også Næste på tur, det var luftfilter og i guderne hvor det dog ser ud som sider i -
lige før at det "kollapser" og istedet for "kvæler" motor Men så er det jo også "feltemas" det bedste Nej, det skal erstattes med et nyt "frisk" af slagsen
på de fleste Saab'er, ja det er "vakuumslanger"
Det er endeligt ikke klogt, hvad dårlige vakuumslanger -
kan give for "symptomer/effekter"
Her er vi ikke så langt fra sådan en "omgang" -
så jeg går lige "all in" på det, spec. som det første jeg får øje på, er dette her Det duer bare ikke -
og det ser ikke meget bedre ud i den anden "ende": Handler man ca 2 meter, ja så er der nok -
og lidt til det hele Er der nogen som husker batteripolen på "-" negativ side: Ikke så mærkeligt den ikke ville længere ned Nåja, let fikset -
og efter en god nat med oplader: Så blev det tid til at gøre det på den rigtige måde Lige i begge sider skal det være, fedt på polerne -
for at forhindre "korrosion" som på den gode gamle tid Olie i gearkasse skal byttes, konstaterede hurtigt -
at den var, den gamle af slagsen fra før tiden 2002.
Det duer ikke, så den skal vi have "konverteret" -
dette gøres med at tage 1 liter som man "skyller" gearkassen igennem med: Rød og fin er den Og rinner let igennem også Næste på tur, det var luftfilter og i guderne hvor det dog ser ud som sider i -
lige før at det "kollapser" og istedet for "kvæler" motor Men så er det jo også "feltemas" det bedste Nej, det skal erstattes med et nyt "frisk" af slagsen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
It's alive
Og ja, det er sådan lidt "hist og her" med det -
for jo nok har jeg fået "generator/dynamo" til at yde hvad der forventes af den : Men lige så .... ¤%&/()= <------ "!censur" -
ja så vil temp. måler ikke gøre det samme
Som det ser ud når blæser går igang ude i "pannrummet" Men jo, det er da noget bedre end før: Men stadievæk ikke godt nok
Men men, alt andet er da i det mindste "tæt" -
så jeg kan med "gott samvete" lægge låg på"akvariet" Lader dette hvile lidt, samt lægge en ny order -
på hvad jeg tror der skal til for at "justere" problemet
Og ja, det er sådan lidt "hist og her" med det -
for jo nok har jeg fået "generator/dynamo" til at yde hvad der forventes af den : Men lige så .... ¤%&/()= <------ "!censur" -
ja så vil temp. måler ikke gøre det samme
Som det ser ud når blæser går igang ude i "pannrummet" Men jo, det er da noget bedre end før: Men stadievæk ikke godt nok
Men men, alt andet er da i det mindste "tæt" -
så jeg kan med "gott samvete" lægge låg på"akvariet" Lader dette hvile lidt, samt lægge en ny order -
på hvad jeg tror der skal til for at "justere" problemet
- Peter_Vinter
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Hej Regin,
Du skriver "Olie i gearkasse skal byttes, konstaterede hurtigt -
at den var, den gamle af slagsen fra før tiden 2002.
Det duer ikke, så den skal vi have "konverteret" -
dette gøres med at tage 1 liter som man "skyller" gearkassen igennem med".
Så bliver jeg nysgerrig, jeg har lige har skiftet gearkasseolie på min nye, gamle 9-3 Cab fra 1999 (skifter konsekvent alle væsker, slanger, etc. når jeg får en ny brugt bil ind). Kan du fortælle lidt mere om 'gammel' / 'ny' gearkasseolie og hvad der blev lavet om i 2002?
Hilsener,
Peter
Du skriver "Olie i gearkasse skal byttes, konstaterede hurtigt -
at den var, den gamle af slagsen fra før tiden 2002.
Det duer ikke, så den skal vi have "konverteret" -
dette gøres med at tage 1 liter som man "skyller" gearkassen igennem med".
Så bliver jeg nysgerrig, jeg har lige har skiftet gearkasseolie på min nye, gamle 9-3 Cab fra 1999 (skifter konsekvent alle væsker, slanger, etc. når jeg får en ny brugt bil ind). Kan du fortælle lidt mere om 'gammel' / 'ny' gearkasseolie og hvad der blev lavet om i 2002?
Hilsener,
Peter