# Plankan's garage..... #
Redaktør: Bestyrelsen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så er det bare med at komme i gang, så man ved hvor meget der skal bestilles "hjem".
Ind med dytten, op med klappen:
Her nede under trykrør/batteri og sikrings/relæboks skal vi til
Så der er jo kun en ting at gøre:
Så er vi af med batterihylden
og det som også sidder på den som motor til fartpilot etc etc:
Trykrør samt insug til Turbo er nu også gone
Så er der lidt kontakter/gearshifter/ samt hydraulik som også skal af:
Gad dog vide hvad man har lavet med denne bagerste inder skærm -
for at den skal se sådan ud
Ikke så lidt den er i stykker
Kan se at vi skal have bestil x 4 nye lagerstöd -
lidt af en "sygdom" på 9K:
Tiden er kommet for at demonterer -
trækaksel/bremser samt fjederben:
Sådan ser det ud efter det er gjord:
Så nu er der "kun" selve framen og så skruerne til gearkasse tilbage:
Ind med dytten, op med klappen:
Her nede under trykrør/batteri og sikrings/relæboks skal vi til
Så der er jo kun en ting at gøre:
Så er vi af med batterihylden
og det som også sidder på den som motor til fartpilot etc etc:
Trykrør samt insug til Turbo er nu også gone
Så er der lidt kontakter/gearshifter/ samt hydraulik som også skal af:
Gad dog vide hvad man har lavet med denne bagerste inder skærm -
for at den skal se sådan ud
Ikke så lidt den er i stykker
Kan se at vi skal have bestil x 4 nye lagerstöd -
lidt af en "sygdom" på 9K:
Tiden er kommet for at demonterer -
trækaksel/bremser samt fjederben:
Sådan ser det ud efter det er gjord:
Så nu er der "kun" selve framen og så skruerne til gearkasse tilbage:
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det er ikke fordi, den ikke kan mere, men fordi den ikke må ? :bigcrying
Aha, så er det derfor, det "render ud" ved 260? :unsureplankan skrev:Handler ikke om hvad de kan -Carlsson skrev:Kan disse nymodens Saab'er virkeligt ikke køre hurtigere
mere om hvad de må ude på vejene
Det er ikke fordi, den ikke kan mere, men fordi den ikke må ? :bigcrying
Sláinte
Mick
Mick
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Nej du, der er alt for mange 0'er -
og mangler en 5'er for at det skal være en rigtig saab
Ehh, en rigtig saabCarlsson skrev:Nu er du jo igang med en rigtig Saab. Når du er færdig og skal prøvekøre den, bør du tænke på hvad den kan, og ikke hvad Stockholm pamperne har bestemt at du må
Nej du, der er alt for mange 0'er -
og mangler en 5'er for at det skal være en rigtig saab
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Nå men vi har en gearkasse som skal ned i dag.
Der er her "kun" 2 ting tilbage som sådan -
og det er framen samt gearkasse:
Med alle skruer løst og kun disse 2 tilbage:
Ja så kan man "tippe" den ene halvdel af framen ned:
Når man så får den ned -
så skal man lige være pas på dette her:
Der ligger et mellem læg eller en "pladebid" om man så vil
Men de sidste 2 skruer ude -
ja så har du en halv løs frame:
Og den lægger vi over hjørnet for ting der skal gøres rent:
Med framen nede, så er der selve gearkasse tilbage.
Og det er sådan set først nu at det tiltænkte arbejde "begynder":
Nu er vi kun små 7-8 skruer fra og have en løs gearkasse
Og voilá, der kom den ned
Herinde gemmer der sig så en kopling:
Og den skal vi også lige have lavet en inspektion af.
Jeg fik fortalt at den skulle være byttet for ca 1 år siden -
men dette her ser bare ikke særligt godt ud
Den er efter en mere nøje rengøring ikke i særlig god stand:
Det er flere sprækker i den.
Samt gamle grimme mærker/nitter
efter en godt nedkørt gammel fd kopling.
Men bag svinghjulet ser vi så en pakdåse:
Det siges, at man ikke skal pille ved noget som fungerer -
men jeg ved nu ikke rigtigt her:
Jeg har jo det rigtige værktøj til en sådan operation -
så gad vide om ikke den skal byttes ud med en anden saab original pak dåse
En anden ting der er ved at være en standard på gamle 9K'ere -
der er dette her:
Støttebøjlen til katalysatoren som mange gange er "væk/knækket" -
så en sådan skal vi have fat i på næste tur til skroten
Så nu kan vi begynde at gøre status på selve operationen
Der er her "kun" 2 ting tilbage som sådan -
og det er framen samt gearkasse:
Med alle skruer løst og kun disse 2 tilbage:
Ja så kan man "tippe" den ene halvdel af framen ned:
Når man så får den ned -
så skal man lige være pas på dette her:
Der ligger et mellem læg eller en "pladebid" om man så vil
Men de sidste 2 skruer ude -
ja så har du en halv løs frame:
Og den lægger vi over hjørnet for ting der skal gøres rent:
Med framen nede, så er der selve gearkasse tilbage.
Og det er sådan set først nu at det tiltænkte arbejde "begynder":
Nu er vi kun små 7-8 skruer fra og have en løs gearkasse
Og voilá, der kom den ned
Herinde gemmer der sig så en kopling:
Og den skal vi også lige have lavet en inspektion af.
Jeg fik fortalt at den skulle være byttet for ca 1 år siden -
men dette her ser bare ikke særligt godt ud
Den er efter en mere nøje rengøring ikke i særlig god stand:
Det er flere sprækker i den.
Samt gamle grimme mærker/nitter
efter en godt nedkørt gammel fd kopling.
Men bag svinghjulet ser vi så en pakdåse:
Det siges, at man ikke skal pille ved noget som fungerer -
men jeg ved nu ikke rigtigt her:
Jeg har jo det rigtige værktøj til en sådan operation -
så gad vide om ikke den skal byttes ud med en anden saab original pak dåse
En anden ting der er ved at være en standard på gamle 9K'ere -
der er dette her:
Støttebøjlen til katalysatoren som mange gange er "væk/knækket" -
så en sådan skal vi have fat i på næste tur til skroten
Så nu kan vi begynde at gøre status på selve operationen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Det er for øvrigt også begyndt at blive lige vel langsomt -
så skulle ikke overraske mig om lo***t snart går ned om og hjem.
så er der mange billeder som forsvinder igen
Sikkert nok, men jeg gider ikke sidde og vente på et forum:Carlsson skrev:Wow
Fed billedserie. Men det var nu bedre da du brugte thumbnails og store billeder...
En hurtig "edit" af det sidste indlæg ville være super
Det er for øvrigt også begyndt at blive lige vel langsomt -
så skulle ikke overraske mig om lo***t snart går ned om og hjem.
så er der mange billeder som forsvinder igen
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Jeg har ikke haft problemer med dem
Men helt generelt, burde billederne i disse projekt tråde ikke uploades til en ukendt server.
Det er jo intet mindre end en katastrofe når disse værdifulde tråde pludselig bliver ubrugelige pga. manglende billeder.
Nu lærte jeg f.eks at pille en halv forbro af
Men kun fordi jeg læste indlægget inden billederne forsvandt op i den blå luft...
Men helt generelt, burde billederne i disse projekt tråde ikke uploades til en ukendt server.
Det er jo intet mindre end en katastrofe når disse værdifulde tråde pludselig bliver ubrugelige pga. manglende billeder.
Nu lærte jeg f.eks at pille en halv forbro af
Men kun fordi jeg læste indlægget inden billederne forsvandt op i den blå luft...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ny dag, nye udfordringer og nye brister som skal laves
Fik lavet en lille liste på ting og sager som jeg gerne måtte kigge på -
som t.ex sprinklerbeholderen der bare sidder så dejligt på en 9K
Man fjerner lige blinkers:
Og så sidder der en kontakt til al det elektriske på beholderen:
Og sådan ser filuren ud når den er demonteret:
Og ganske rigtigt, så har den standard sjukan
som mange 9K'ere ryger ud for
Så den skriver vi lige på listen til næste tur på skroten
Så havde vi et halvt fortøj der skulle gøres i orden til vi får de nye dele:
Godt nok ikke så meget lagerstöd tilbage her
Og så kigger vi lige på denne her bøsning -
alt for meget "space" her
Og se lige her
Der er nye på G i ordern
Fik lavet en lille liste på ting og sager som jeg gerne måtte kigge på -
som t.ex sprinklerbeholderen der bare sidder så dejligt på en 9K
Man fjerner lige blinkers:
Og så sidder der en kontakt til al det elektriske på beholderen:
Og sådan ser filuren ud når den er demonteret:
Og ganske rigtigt, så har den standard sjukan
som mange 9K'ere ryger ud for
Så den skriver vi lige på listen til næste tur på skroten
Så havde vi et halvt fortøj der skulle gøres i orden til vi får de nye dele:
Godt nok ikke så meget lagerstöd tilbage her
Og så kigger vi lige på denne her bøsning -
alt for meget "space" her
Og se lige her
Der er nye på G i ordern
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Sådan lige som vi er ved at være klar med det som skulle gøres rent og ligge klar -
til de nye dele ankommer:
Så skal jeg da ellers love for at vi er røget på ekstra arbejde.
Et eller andet FJOLS har under bilens levetid
fjernet denne klap som skulle sidde i den forreste del af hjulhuset
Dette er jo fuldstændig idiotisk da der så opstår skader på komponenterne bagtil
Og se da bare her:
Se engang på dette vandrør
Er jo bare tid spørgsmål om tid før vandet forsvinder den vej:
Og her med dette "hjul"
Hvor gummiet er ved at slippe efter
For at komme til dette vandrør så må spænderen af -
og her hvor jeg er ved at aflaste den:
Ja så kan jeg godt mærke at der er noget galt -
for den går sammen "i kanter og hak"
Et hurtigt tjek at løbehjulene -
de er fuldstændig færdige
Her er da også noget "galt" med skruen til dette løbehjul.
Den skal jo gå den modsatte vej når det skal løsnes -
og det gør det bare ikke
Ser ikke rigtigt ud som dengang bilen forlod fabrikken:
Og så selve spænderen:
:Idonno
Ja jeg lader billederne tale for sig selv:
Her ser man årsagen til hvorfor at spænderen har haft disse "kanter":
Der er ganske enkelt kommet vand og skidt igennem med tiden:
Jeg besluttede mig for at demontere vandrøret nu -
inden der kommer en gearkasse tilbage i bilen.
Er meget lettere at komme til på venstre siden som det er nu.
Her inde "gemmer" sig røret
Sidder med 2 skruer i/på termostathuset:
Her kommer røret frem til en 90* bøjning lige ned til vandpumpen:
OBS at man altså er nød til og løsne både servopumpe -
samt generator for denne operation:
Siste skrue tilbage inden det er klart for demontering:
Som sker ved at man først trækker røret tilbage mod kupén -
og derefter så vrikker ud gennem hjulhuset
OBS Man skal lige være passelig med den
O-ring der kan følge med ud inde fra vandpumpen OBS
Voilá
Ikke andet end en 100% tikkende "bombe":
Ser da heller for godt ud her på den del inde ved pumpen:
Ajaba
Remhjulet sidst tilbage:
Men det må pænt vente til at svinghjulet kommer tilbage på sin plads -
eller kan man jo ikke låse motor
Det bliver en lang dag på skroten i morgen :mrcool
til de nye dele ankommer:
Så skal jeg da ellers love for at vi er røget på ekstra arbejde.
Et eller andet FJOLS har under bilens levetid
fjernet denne klap som skulle sidde i den forreste del af hjulhuset
Dette er jo fuldstændig idiotisk da der så opstår skader på komponenterne bagtil
Og se da bare her:
Se engang på dette vandrør
Er jo bare tid spørgsmål om tid før vandet forsvinder den vej:
Og her med dette "hjul"
Hvor gummiet er ved at slippe efter
For at komme til dette vandrør så må spænderen af -
og her hvor jeg er ved at aflaste den:
Ja så kan jeg godt mærke at der er noget galt -
for den går sammen "i kanter og hak"
Et hurtigt tjek at løbehjulene -
de er fuldstændig færdige
Her er da også noget "galt" med skruen til dette løbehjul.
Den skal jo gå den modsatte vej når det skal løsnes -
og det gør det bare ikke
Ser ikke rigtigt ud som dengang bilen forlod fabrikken:
Og så selve spænderen:
:Idonno
Ja jeg lader billederne tale for sig selv:
Her ser man årsagen til hvorfor at spænderen har haft disse "kanter":
Der er ganske enkelt kommet vand og skidt igennem med tiden:
Jeg besluttede mig for at demontere vandrøret nu -
inden der kommer en gearkasse tilbage i bilen.
Er meget lettere at komme til på venstre siden som det er nu.
Her inde "gemmer" sig røret
Sidder med 2 skruer i/på termostathuset:
Her kommer røret frem til en 90* bøjning lige ned til vandpumpen:
OBS at man altså er nød til og løsne både servopumpe -
samt generator for denne operation:
Siste skrue tilbage inden det er klart for demontering:
Som sker ved at man først trækker røret tilbage mod kupén -
og derefter så vrikker ud gennem hjulhuset
OBS Man skal lige være passelig med den
O-ring der kan følge med ud inde fra vandpumpen OBS
Voilá
Ikke andet end en 100% tikkende "bombe":
Ser da heller for godt ud her på den del inde ved pumpen:
Ajaba
Remhjulet sidst tilbage:
Men det må pænt vente til at svinghjulet kommer tilbage på sin plads -
eller kan man jo ikke låse motor
Det bliver en lang dag på skroten i morgen :mrcool
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
"Ser da heller for godt ud her på den del inde ved pumpen:"
Det kan du vist ikke klandre den manglende klap for
"Det bliver en lang dag på skroten i morgen"
Ja, stænklapper i god stand er svære at finde
Det kan du vist ikke klandre den manglende klap for
"Det bliver en lang dag på skroten i morgen"
Ja, stænklapper i god stand er svære at finde
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Og så kan vi fra nu af -
begynde at stryge nogle af de mange ting der står på "listen"
Hvoffer da ikke starte med en dør -
som just mangler en liste
Det gør den så ikke nu længere:
Jeg var jo som sagt på skroten i dag -
og fik alt jeg skulle bruge
Røret fra vandpumpen som jeg viste billeder af i går........
Ja det er også afklaret:
Dette "nye" skal nok holde resten af denne bil's tid
Jeg måtte jo som sagt også demontere genertor for at komme til -
og da jeg gjorde det, så opdagede jeg også dette :
Så jeg tog en anden med hjem fra skroten.
Men på denne dyt, så sidder der PF bøsninger der -
så den org måtte pænt lade livet.
Jeg fik æren af at arve dette hjemmelavet værktøj fra min gamle læremester -
da han lukkede "butikken":
Det er spec lavet til at ikke bare kunne demontere -
men også til at kunne montere en ny bøsning i bilen på plads:
Sådan D
Så var det afklaret:
Sprinklerbeholderen stod også på tur.
Jeg fandt en fin en, men dog fra en bil uden bagrudevisker -
det betyder så en motor mindre, så en skulle flyttes "over" fra den gamle.
Men her ser vi den "nye" klar:
Klar til at indtage sin plads:
Og her tages ingen chancer -
så disse 2 gevind har fået sig en omgang:
Her ser vi så alt det elektriske koblet sammen "på ny":
En smart måde at gøre det på -
bare lige tage Højre blinkers væk
Her så på sin plads:
Nu sider alt som det skal, vand er der også fyldt på -
så i morgen tidlig håber jeg at der er tørt på gulvet under :sunglasses
Nåede desværre ikke at tage billeder hvor det hele var koblet sammen -
tiden smuttede fra mig, og jeg havde et svinghjul som skulle afleveres til en tur i drejebænk.
to be continued
begynde at stryge nogle af de mange ting der står på "listen"
Hvoffer da ikke starte med en dør -
som just mangler en liste
Det gør den så ikke nu længere:
Jeg var jo som sagt på skroten i dag -
og fik alt jeg skulle bruge
Røret fra vandpumpen som jeg viste billeder af i går........
Ja det er også afklaret:
Dette "nye" skal nok holde resten af denne bil's tid
Jeg måtte jo som sagt også demontere genertor for at komme til -
og da jeg gjorde det, så opdagede jeg også dette :
Så jeg tog en anden med hjem fra skroten.
Men på denne dyt, så sidder der PF bøsninger der -
så den org måtte pænt lade livet.
Jeg fik æren af at arve dette hjemmelavet værktøj fra min gamle læremester -
da han lukkede "butikken":
Det er spec lavet til at ikke bare kunne demontere -
men også til at kunne montere en ny bøsning i bilen på plads:
Sådan D
Så var det afklaret:
Sprinklerbeholderen stod også på tur.
Jeg fandt en fin en, men dog fra en bil uden bagrudevisker -
det betyder så en motor mindre, så en skulle flyttes "over" fra den gamle.
Men her ser vi den "nye" klar:
Klar til at indtage sin plads:
Og her tages ingen chancer -
så disse 2 gevind har fået sig en omgang:
Her ser vi så alt det elektriske koblet sammen "på ny":
En smart måde at gøre det på -
bare lige tage Højre blinkers væk
Her så på sin plads:
Nu sider alt som det skal, vand er der også fyldt på -
så i morgen tidlig håber jeg at der er tørt på gulvet under :sunglasses
Nåede desværre ikke at tage billeder hvor det hele var koblet sammen -
tiden smuttede fra mig, og jeg havde et svinghjul som skulle afleveres til en tur i drejebænk.
to be continued
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Og Yes, der var tørt på gulvet i morges -
så kan vi strege sprinklerbeholderen fra listen :mrcool
Her ser vi så "staget" til katalysator:
Er ret så ofte man begynder at se det er knækket på bilerne.
Her som det skal sidde på sin plads:
Sammen med den gummiring der er tætning til gearkassens højre udgang.
Hvad historien ikke fortæller, er at den som sad på bilen var dårlig.
Her ses forskellen:
Her var jeg så heldig, at nogle havde demonteret en motor -
så denne lå løst lige i nærheden
Klappet og klart her til gearkasse skal på igen:
Så har jeg ellers flyttet signalgiveren til speedometer over:
Så er det også afklaret:
Og skaffet det plastic der enten var skadet eller -
manglede på bilen
De første nye dele er ved at komme hjem:
Det går oftest "tjep" med delene fra Orio:
En ny pakning til ventilkåben:
Og en slavCyl. inklusive lejer til koblingen:
så kan vi strege sprinklerbeholderen fra listen :mrcool
Her ser vi så "staget" til katalysator:
Er ret så ofte man begynder at se det er knækket på bilerne.
Her som det skal sidde på sin plads:
Sammen med den gummiring der er tætning til gearkassens højre udgang.
Hvad historien ikke fortæller, er at den som sad på bilen var dårlig.
Her ses forskellen:
Her var jeg så heldig, at nogle havde demonteret en motor -
så denne lå løst lige i nærheden
Klappet og klart her til gearkasse skal på igen:
Så har jeg ellers flyttet signalgiveren til speedometer over:
Så er det også afklaret:
Og skaffet det plastic der enten var skadet eller -
manglede på bilen
De første nye dele er ved at komme hjem:
Det går oftest "tjep" med delene fra Orio:
En ny pakning til ventilkåben:
Og en slavCyl. inklusive lejer til koblingen:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Der blev taget en pæn del af det -
lige før man kan sige at det er "tuning"
Nej, der er ikke noget der snyder her.bolsen skrev:Hej Plankan
Hvor meget blev der drejet af svinghjulet?? -
ud fra borehullerne ser det ud til at der er taget en hel del -
men det kan være billederne snyder...........
Der blev taget en pæn del af det -
lige før man kan sige at det er "tuning"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så har vi da fået pakker i dag
De 2 Blå er dog til mig
Lidt som juleaften:
Eller måske som en "skattekiste":
Her er alt indehold taget op:
Dette som skal bruges til den grønne 9K'er:
Her er så lidt til Missy:
Også lidt til Ruby:
Så lad og gå ud i garagen og fortsætte på projektet
1 Stk gammel pakdåse er taget ud
Sådan ser det ud når den er borte:
Ny vs Gammel pakdåse
Og så er det tid til dunder værktøjet
Her har vi så det som står på "meny'n":
Og sådan her går det til på bare nogle få minuter
Tror at billederne "taler" for sig selv:
Næste "meny" på G:
Vi skal have 1 stk svinghjul tilbage på sin plads:
Og så skal vi have skruerne låst godt fast
Voilá:
Desværre må vi holde her med selve koblingen -
dersom at jeg har fundet "defekter" på lamellen
Ikke lige hvad man forventer sig når man bestiller dele fra Maptun
De 2 Blå er dog til mig
Lidt som juleaften:
Eller måske som en "skattekiste":
Her er alt indehold taget op:
Dette som skal bruges til den grønne 9K'er:
Her er så lidt til Missy:
Også lidt til Ruby:
Så lad og gå ud i garagen og fortsætte på projektet
1 Stk gammel pakdåse er taget ud
Sådan ser det ud når den er borte:
Ny vs Gammel pakdåse
Og så er det tid til dunder værktøjet
Her har vi så det som står på "meny'n":
Og sådan her går det til på bare nogle få minuter
Tror at billederne "taler" for sig selv:
Næste "meny" på G:
Vi skal have 1 stk svinghjul tilbage på sin plads:
Og så skal vi have skruerne låst godt fast
Voilá:
Desværre må vi holde her med selve koblingen -
dersom at jeg har fundet "defekter" på lamellen
Ikke lige hvad man forventer sig når man bestiller dele fra Maptun
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Det ser godt ud, det er bedre at finde fejl på lammelerne inden den kommer ud og kører.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Nå, men det nytter jo ikke og græde over spildt mælk -
så jeg gik i gang med alt det på højre side som jo også skulle gås efter.
Som t.ex disse dejlige "lagerstöd"
Ikke alt ville sådan lige gå pænt af
Sådan, 1 stk bærearm
samt 1 stk "spindelled" som det pænt hedder på svensk:
Bagerste bøsning er ofte lidt af en "sygdom" på en gammel 9K'er:
Men det fikser en omgang PF :mrcool
Årsagen til at det blev disse "sorte" värstingar -
ja det beror på at de alm PF var restnoteret
PF vs slidt original
Dette er da guf
Nå men vi skal have det tilbage igen -
bare med fabr nye dele på tak
Her ser vi de nye lagerstöd
Og her das spindelled:
Ser godt ud med de nye PF
Og så til det sidste -
nemlig en renoveret spænder -
2 nye løberuller, en ny rem fra Goodyear -
samt et andet bedre remhjul:
Så nu har vi reddet denne 9K'er fra en model større katastrofe
Her på højre side kan jeg ikke lave mere før opstart af motor -
samt et "tjek" af de ting og sager der er udbedret.
Ser at sprinklerbeholderen nu mere holder 100% tæt:
:mrcool
så jeg gik i gang med alt det på højre side som jo også skulle gås efter.
Som t.ex disse dejlige "lagerstöd"
Ikke alt ville sådan lige gå pænt af
Sådan, 1 stk bærearm
samt 1 stk "spindelled" som det pænt hedder på svensk:
Bagerste bøsning er ofte lidt af en "sygdom" på en gammel 9K'er:
Men det fikser en omgang PF :mrcool
Årsagen til at det blev disse "sorte" värstingar -
ja det beror på at de alm PF var restnoteret
PF vs slidt original
Dette er da guf
Nå men vi skal have det tilbage igen -
bare med fabr nye dele på tak
Her ser vi de nye lagerstöd
Og her das spindelled:
Ser godt ud med de nye PF
Og så til det sidste -
nemlig en renoveret spænder -
2 nye løberuller, en ny rem fra Goodyear -
samt et andet bedre remhjul:
Så nu har vi reddet denne 9K'er fra en model større katastrofe
Her på højre side kan jeg ikke lave mere før opstart af motor -
samt et "tjek" af de ting og sager der er udbedret.
Ser at sprinklerbeholderen nu mere holder 100% tæt:
:mrcool
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Der var også lidt hydraulik som skulle byttes inde -
og sjovt hvad man af og til finder i bilerne:
Her sidder hovedcyl så:
Godt trykket ind:
Men ud skal den, og ude er den også nu:
Ny vs Gammel slange:
Sådan:
Så mangler vi bare en kobling så gearkasse kan komme op på sin plads.
Så går vi i krig med den venstre bøsning til bærearmside:
Og se lige engang den her bøsning
Men nu er den arm da også klar for en ny fight
og sjovt hvad man af og til finder i bilerne:
Her sidder hovedcyl så:
Godt trykket ind:
Men ud skal den, og ude er den også nu:
Ny vs Gammel slange:
Sådan:
Så mangler vi bare en kobling så gearkasse kan komme op på sin plads.
Så går vi i krig med den venstre bøsning til bærearmside:
Og se lige engang den her bøsning
Men nu er den arm da også klar for en ny fight
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
I denne dags ventende tid fandt jeg lige et par andre småting der også kunne fikses.
Jeg skulle alligevel en tur til malmö, så hvoffer da ikke også lige tage turen forbi en skrot -
og så lige købe 2 ting til.
Denne beholder for kølervand var under al kritik -
grundet en gammel "skade" har man ikke kunne se vandstanden:
Så jeg fik fat i en der er noget kønnere:
Nu kan man da se vandstanden
Købte også nogle nye pære -
her de samme LED som jeg også har i Ruby til P-lys:
Så da jeg kørte bilen ind i garagen, at der ikke var lys i den højre tågelygte -
det er der så nu
Kan huske jeg hørte ejeren til bilen -
beklage sig lidt over det manglende "el-udtag" her:
Det har vi så lige ordnet
Formoder ikke at indehaveren til bilen også sidder og ryger i den -
så derfor gør vi sådan her
I morgen skulle den "nye/anden" kobling gerne komme -
alt er klart for den og så kan vi smække det hele på plads igen
Jeg skulle alligevel en tur til malmö, så hvoffer da ikke også lige tage turen forbi en skrot -
og så lige købe 2 ting til.
Denne beholder for kølervand var under al kritik -
grundet en gammel "skade" har man ikke kunne se vandstanden:
Så jeg fik fat i en der er noget kønnere:
Nu kan man da se vandstanden
Købte også nogle nye pære -
her de samme LED som jeg også har i Ruby til P-lys:
Så da jeg kørte bilen ind i garagen, at der ikke var lys i den højre tågelygte -
det er der så nu
Kan huske jeg hørte ejeren til bilen -
beklage sig lidt over det manglende "el-udtag" her:
Det har vi så lige ordnet
Formoder ikke at indehaveren til bilen også sidder og ryger i den -
så derfor gør vi sådan her
I morgen skulle den "nye/anden" kobling gerne komme -
alt er klart for den og så kan vi smække det hele på plads igen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Og der kom den anden kobling så:
Dog stadievæk baseret på Sachs:
Nå men det er bare med at komme i gang -
og her ser vi hvad der atter engang står på meny:
Begynder med at montere centrerings dorn:
Og så en lamelplade:
Og til sidst selve "huset":
Voilá, det sidder som det skal:
Der hoppede gearkassen på plads, som jeg altid tjekker/kobler-
hydraulikken på inden resten kommer på plads
Og det fungere som det skal :mrcool
Der er dog bestilt PF bøsning til gearkasse, men
den er desværre ikke kommet endnu, så vi køre uden den lige i starten.
Og så i med de dyre dråber -
1.8 Liter af slagsen:
Det er så blevet tid for resten af framen
Og så endelig af med alle støtter
Nu sidder hele pakken helt af sig selv
Ting og sager finder deres vej tilbage igen:
Nu er der ikke så langt tilbage igen
to be continued
Dog stadievæk baseret på Sachs:
Nå men det er bare med at komme i gang -
og her ser vi hvad der atter engang står på meny:
Begynder med at montere centrerings dorn:
Og så en lamelplade:
Og til sidst selve "huset":
Voilá, det sidder som det skal:
Der hoppede gearkassen på plads, som jeg altid tjekker/kobler-
hydraulikken på inden resten kommer på plads
Og det fungere som det skal :mrcool
Der er dog bestilt PF bøsning til gearkasse, men
den er desværre ikke kommet endnu, så vi køre uden den lige i starten.
Og så i med de dyre dråber -
1.8 Liter af slagsen:
Det er så blevet tid for resten af framen
Og så endelig af med alle støtter
Nu sidder hele pakken helt af sig selv
Ting og sager finder deres vej tilbage igen:
Nu er der ikke så langt tilbage igen
to be continued
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Er det en ny gearkasse eller har du haft gang i pussekluden?
Det er en nydelse at se på.
Det er en nydelse at se på.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Så er vi ved at være ved vejs ende her.
Glemte desværre at tage de sedvanlige billeder -
jeg kørte på ren automatik da det hele gik som på "räls"
Men sådan her tager det sig ud i dag, i det højre hjulhus -
ikke længere nogen defekt indre skærm her:
Og den forreste del:
På højre side er der nu mere Lukket af som der skal være
Så nu kan alle delene få lov til at være "i fred".
Så var der lige en ting til, nemlig dette at der stort set -
manglede alt plastic under til på bilen
Sad kun denne lille 90* hjørnebid på højre side:
Det har jeg så nu bygget op/tilbage igen:
sådan som det skal se ud:
Så var der lige en ting til
(Hvor har jeg dog hørt den før)
Nemlig dette her -
En motor der er begyndt at "svede" lidt:
Ikke særligt smart lige over for manifolden
Så af med alle 16 skruer:
Og op med låget
Købte jo som sagt en saab original pakning til dette
Kan aldrig lige huske i hvilken rækkefølge de skruer skal spændes
Gad dog også vide hvem pokker som lige "regnede" denne rækkefølge ud:
Nå, men så var det tid til at prøve de nye ting af:
En utrolig herlig kobling er det blevet til
Og en superb feeling i denne "nye" gearkasse
Så denne tøs er ikke "afskrevet" endnu -
hun har masser tilbage at give på de Danske veje :mrcool
Så efter en lille, men dejlig aftentur, så var det
tilbage i garagen for en "tjeckpoint"
Og der kan jeg så bare konstatere -
at alt er som det skal være.
sådan her ser så "das fine" ud efter de lange dage i garagen:
Smuk er den, skal bare lige en tur på skroten -
og se om jeg kan finde det "låg" der skal sidde over Cyl.
Inde i bilen er alt også som det skal være -
så jeg kan godt lægge denne fine måtte tilbage igen
Så i morgen tidlig håber jeg at der er tørt på gulvet under bilen
Glemte desværre at tage de sedvanlige billeder -
jeg kørte på ren automatik da det hele gik som på "räls"
Men sådan her tager det sig ud i dag, i det højre hjulhus -
ikke længere nogen defekt indre skærm her:
Og den forreste del:
På højre side er der nu mere Lukket af som der skal være
Så nu kan alle delene få lov til at være "i fred".
Så var der lige en ting til, nemlig dette at der stort set -
manglede alt plastic under til på bilen
Sad kun denne lille 90* hjørnebid på højre side:
Det har jeg så nu bygget op/tilbage igen:
sådan som det skal se ud:
Så var der lige en ting til
(Hvor har jeg dog hørt den før)
Nemlig dette her -
En motor der er begyndt at "svede" lidt:
Ikke særligt smart lige over for manifolden
Så af med alle 16 skruer:
Og op med låget
Købte jo som sagt en saab original pakning til dette
Kan aldrig lige huske i hvilken rækkefølge de skruer skal spændes
Gad dog også vide hvem pokker som lige "regnede" denne rækkefølge ud:
Nå, men så var det tid til at prøve de nye ting af:
En utrolig herlig kobling er det blevet til
Og en superb feeling i denne "nye" gearkasse
Så denne tøs er ikke "afskrevet" endnu -
hun har masser tilbage at give på de Danske veje :mrcool
Så efter en lille, men dejlig aftentur, så var det
tilbage i garagen for en "tjeckpoint"
Og der kan jeg så bare konstatere -
at alt er som det skal være.
sådan her ser så "das fine" ud efter de lange dage i garagen:
Smuk er den, skal bare lige en tur på skroten -
og se om jeg kan finde det "låg" der skal sidde over Cyl.
Inde i bilen er alt også som det skal være -
så jeg kan godt lægge denne fine måtte tilbage igen
Så i morgen tidlig håber jeg at der er tørt på gulvet under bilen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Og yes -
der er snustørt på garagegulvet under 9K'ern :mrcool
Så er der kun tilbage at afslutte med det sidste på "listen":
Nemlig at C- låsen ikke fungere på højre frem:
Så, af med den gamle og på med en anden....
Og så kører det igen som det skal
Så var der lige den lille kåbe jeg skrev om i går.
Den har vi så her på sin plads:
Så med den på plads -
så er der ikke meget mere jeg kan gøre her:
Nu håber jeg da så, at ejeren til dytten her -
får mange dejlige og bekymringsfrie mil ude på vejene
der er snustørt på garagegulvet under 9K'ern :mrcool
Så er der kun tilbage at afslutte med det sidste på "listen":
Nemlig at C- låsen ikke fungere på højre frem:
Så, af med den gamle og på med en anden....
Og så kører det igen som det skal
Så var der lige den lille kåbe jeg skrev om i går.
Den har vi så her på sin plads:
Så med den på plads -
så er der ikke meget mere jeg kan gøre her:
Nu håber jeg da så, at ejeren til dytten her -
får mange dejlige og bekymringsfrie mil ude på vejene
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Så kom dagen hvor det blev tid til at støve en gammel tråd af
Ud over at have/køre 2 andre projekttråde, ja bliver denne her -
det meste up to date med hvad der står i min garage just nu
Tråden om Amy samt Cego -
ja det er ikke helt nået dertil endnu
I dagene, så har jeg fået endnu en 9K i min garage For at forstå hvordan det hele hænger sammen -
så skal vi lige et smut tilbage i tiden...
(Endnu en bil jeg endnu ikke har fået lagt op/skrevet om )
D.27 Oktober det herrens forrige år alá 2019, ja så dukker en -
1 ejeres 1998 A50 op i den "underbara färgen" #257 Midnight Blue Pearl Man skal huske på at, denne #257 kom 1997 -2003
så den er som sådan lidt "rare" på en 9K: Og KM standen på denne tøs -
ja den er heller ikke lige frem noget at skamme sig over Det er så en af mine Saab venner's "X - kone" jeg har hjulpet med denne 9K
(Og Jo, de er skam bedste venner i dag, så no hard feelings der )
Kort tid efter dette, ja så dukkede jo Cego op i mit liv og det blev vist for meget for -
"Peter V4" som jeg kalder ham, så han ville også have en
Så her er den så, 1 stk 1998 i den senere variant alá "Classic" Også den "lille" 2.0t men i den dejlige #240 Imolaröd
Ud over at have/køre 2 andre projekttråde, ja bliver denne her -
det meste up to date med hvad der står i min garage just nu
Tråden om Amy samt Cego -
ja det er ikke helt nået dertil endnu
I dagene, så har jeg fået endnu en 9K i min garage For at forstå hvordan det hele hænger sammen -
så skal vi lige et smut tilbage i tiden...
(Endnu en bil jeg endnu ikke har fået lagt op/skrevet om )
D.27 Oktober det herrens forrige år alá 2019, ja så dukker en -
1 ejeres 1998 A50 op i den "underbara färgen" #257 Midnight Blue Pearl Man skal huske på at, denne #257 kom 1997 -2003
så den er som sådan lidt "rare" på en 9K: Og KM standen på denne tøs -
ja den er heller ikke lige frem noget at skamme sig over Det er så en af mine Saab venner's "X - kone" jeg har hjulpet med denne 9K
(Og Jo, de er skam bedste venner i dag, så no hard feelings der )
Kort tid efter dette, ja så dukkede jo Cego op i mit liv og det blev vist for meget for -
"Peter V4" som jeg kalder ham, så han ville også have en
Så her er den så, 1 stk 1998 i den senere variant alá "Classic" Også den "lille" 2.0t men i den dejlige #240 Imolaröd
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Det blev så tid for en prøvetur
så som, at 1 ud af de 3 pære i SID er "død" Men vel ude på den lidt større vej, ja så opdager jeg endnu flere fejl -
at te.x fartpiloten ikke fungere, men det viser sig hurtigt hvorfor En standardfejl viser sig også -
nemlig temp. måler.
Den vil ikke tjenstgøre i kl: 09/21 som den sig bør Ellers må man da sige, at Saab fik til det -
men denne #240 Imolarød Men......
Selv ikke denne smukke farve kan skjule den næste lille "defekt" -
som består sig her: Uanset hvor meget eller hvor lidt -
ja så laddes der ikke mere end 13.6
Ud over dette, ja så findes der masser af -
små idiotiske "kosmetisk'e" defekter som højre dør for: Spotlight bag i samme side -
den mangler vist lige "lindsen" Ene belysning til nummerplade -
den er blevet naturligt "tonet" Andre problemer som ikke kan ses på billeder -
ja det er C-lås som ikke fungere, sikring dertil brænder af.
Kupébelysning fungere ej heller, men den kan måske hænge sammen med problemet -
omkring C-lås
Her er med andre ord, nok at tage fat i -
så bare med at få "Baronen" op på bukkerne
Ned gennem den lille by:
Blev en tur der hurtigt afslørede lidt hist og her -så som, at 1 ud af de 3 pære i SID er "død" Men vel ude på den lidt større vej, ja så opdager jeg endnu flere fejl -
at te.x fartpiloten ikke fungere, men det viser sig hurtigt hvorfor En standardfejl viser sig også -
nemlig temp. måler.
Den vil ikke tjenstgøre i kl: 09/21 som den sig bør Ellers må man da sige, at Saab fik til det -
men denne #240 Imolarød Men......
Selv ikke denne smukke farve kan skjule den næste lille "defekt" -
som består sig her: Uanset hvor meget eller hvor lidt -
ja så laddes der ikke mere end 13.6
Ud over dette, ja så findes der masser af -
små idiotiske "kosmetisk'e" defekter som højre dør for: Spotlight bag i samme side -
den mangler vist lige "lindsen" Ene belysning til nummerplade -
den er blevet naturligt "tonet" Andre problemer som ikke kan ses på billeder -
ja det er C-lås som ikke fungere, sikring dertil brænder af.
Kupébelysning fungere ej heller, men den kan måske hænge sammen med problemet -
omkring C-lås
Her er med andre ord, nok at tage fat i -
så bare med at få "Baronen" op på bukkerne
- ClausSAAB
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Du er bare detaljens mand Det er bare herligt. Så kommer der igen en SAAB på gaden uden kosmetiske fejl
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Lad os bare sige, der kommer en Saab 9000 ud og køre igen i bedre stand -
for shit hvor den dog er "forsømt" af forrige ejer
Vel oppe på bukkerne, ja så får man sådan en dejlig arbejdsplads -
så hvorfor så ikke starte i den lettere ende med status på tændrør.
Tændkassette demonteret -
her ser man for øvrigt, at den er fra år 2005, Uge 22: Og så fik jeg "æren" af at opleve noget jeg ikke har på meget længe -
med tændrør: Havde nær troet jeg ikke fik dem "op" uden at gevindet fulgte med shit som de ser ud Efter det skræk scenario, så af med den store plastickåbe her: Vil nemlig gerne tjekke hvordan "kupéfilter" ser ud -
og det gemmer sig her under: Ja også det har da set bedre tider -
samt at det er den billige variant i "papir" Vakuumslanger overrasker nu ikke når man har set alt andet En multirem der også gerne vil ansøge om pension: Og hvem monter da batterisko på sådan en her måde ....... Her begynder jeg og indse, at "Baronen" -
trænger til en større kærlig hånd hvis han skal være i "gamet" denne sæsong.
Tid til at tage hjul af for yderligere inspektion -
men selv dette skulle da også bliver noget af en "rysare" .......
Knastørre hjulbulter -
skulle forlænge denne "fornøjelse" Men skam den som giver sig og her -
ser man så lige ved første blik X4 bremser: Ja de skal under alle omstændighedder af, om ikke også mere -
men næste bliver så lige at tage turen "undertil"
Re: # Plankan's garage..... #
Lad os bare sige, der kommer en Saab 9000 ud og køre igen i bedre stand -
for shit hvor den dog er "forsømt" af forrige ejer
Vel oppe på bukkerne, ja så får man sådan en dejlig arbejdsplads -
så hvorfor så ikke starte i den lettere ende med status på tændrør.
Tændkassette demonteret -
her ser man for øvrigt, at den er fra år 2005, Uge 22: Og så fik jeg "æren" af at opleve noget jeg ikke har på meget længe -
med tændrør: Havde nær troet jeg ikke fik dem "op" uden at gevindet fulgte med shit som de ser ud Efter det skræk scenario, så af med den store plastickåbe her: Vil nemlig gerne tjekke hvordan "kupéfilter" ser ud -
og det gemmer sig her under: Ja også det har da set bedre tider -
samt at det er den billige variant i "papir" Vakuumslanger overrasker nu ikke når man har set alt andet En multirem der også gerne vil ansøge om pension: Og hvem monter da batterisko på sådan en her måde ....... Her begynder jeg og indse, at "Baronen" -
trænger til en større kærlig hånd hvis han skal være i "gamet" denne sæsong.
Tid til at tage hjul af for yderligere inspektion -
men selv dette skulle da også bliver noget af en "rysare" .......
Knastørre hjulbulter -
skulle forlænge denne "fornøjelse" Men skam den som giver sig og her -
ser man så lige ved første blik X4 bremser: Ja de skal under alle omstændighedder af, om ikke også mere -
men næste bliver så lige at tage turen "undertil"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Vel undetil, ja så mødes man af dette syn her:
det er noget af en std ting at holde efter på en 9Kér Og her ser de ikke ud som det er gjort på en rum tid: Der er 4 stk af dem -
men ikke nogle af de her er noget at spare på Skal vist også have fat i en anden -
venstre bagerste inderskærm "foran" Man mødes også af en total "snasket" gearkasse Godt ser det ikke ud, men jeg tror alligevel ikke
at det er selve gearkasse som er "utæt" kommer længere oppefra: Samt at man også kan se servo slange her: Ja den bidrager også til det Noget der endog kan ses i beholder -
som lige precis er nede på "MIN" Så skulle man tro -
at vandpumpe ikke vidste bedre : Noget som atterigen synes i "beholder" Andet der undervej, sådan lige "skær" i øjne: ja det er så "Pakdåse" her: Så, det er da dejligt -
man har noget at muntre sig med i disse tider
På svensk hedder de "Lagerstöd" -det er noget af en std ting at holde efter på en 9Kér Og her ser de ikke ud som det er gjort på en rum tid: Der er 4 stk af dem -
men ikke nogle af de her er noget at spare på Skal vist også have fat i en anden -
venstre bagerste inderskærm "foran" Man mødes også af en total "snasket" gearkasse Godt ser det ikke ud, men jeg tror alligevel ikke
at det er selve gearkasse som er "utæt" kommer længere oppefra: Samt at man også kan se servo slange her: Ja den bidrager også til det Noget der endog kan ses i beholder -
som lige precis er nede på "MIN" Så skulle man tro -
at vandpumpe ikke vidste bedre : Noget som atterigen synes i "beholder" Andet der undervej, sådan lige "skær" i øjne: ja det er så "Pakdåse" her: Så, det er da dejligt -
man har noget at muntre sig med i disse tider
- ClausSAAB
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Øv da det ligner flere dages arbejde
God påske Regin
God påske Regin
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Det er skam da ikke øv
Er bare blevet til en lidt større "udfordring"
(Så sent som idag kom der lige lidt mere på listen)
Jeg får alle delene kørt til dørren her i morgen -
så kan jeg da holde mig "isoleret" her i disse tider
I lige måde Claus
Re: # Plankan's garage..... #
Det er skam da ikke øv
Er bare blevet til en lidt større "udfordring"
(Så sent som idag kom der lige lidt mere på listen)
Jeg får alle delene kørt til dørren her i morgen -
så kan jeg da holde mig "isoleret" her i disse tider
I lige måde Claus
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Tid til status på bremserne....
Se om de er til at skille ad -
og om det meste også "går let" som sig bør
Venstre side faktisk helt okey -
luftnippel er også med i "legen" Højre side, også helt okey -
luftnippel her er også med i "legen" Når vi så kommer om bagtil
Ja det gider jeg slet ikke og pille ved -
højre ok "kärvar" funktionen til håndbremse
Venstre, ja det ligner mest af alt -
noget der er hentet op fra Titanic
Så den dag sluttede med en "sådan cirka" liste ................ Men vejret var helt super for sådan en dag
Se om de er til at skille ad -
og om det meste også "går let" som sig bør
Venstre side faktisk helt okey -
luftnippel er også med i "legen" Højre side, også helt okey -
luftnippel her er også med i "legen" Når vi så kommer om bagtil
Ja det gider jeg slet ikke og pille ved -
højre ok "kärvar" funktionen til håndbremse
Venstre, ja det ligner mest af alt -
noget der er hentet op fra Titanic
Så den dag sluttede med en "sådan cirka" liste ................ Men vejret var helt super for sådan en dag
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Nå, så er stunden kommet til den der mystiske "el fejl" omkring C-lås -
samt belysning inde i stue/kupé
Det hele begynder som sådan med at,
absolut intet fungere, verken belysning eller C-lås
C-lås fungerede ikke med nøgle eller via "remote"
Tester så først med en ny/anden fungerende ECU til just C-lås -
og så kommer der sørme også belysning inde i stue
Viser sig også i samme omgang -
at kun venstre bagdør har funktion på C-lås
Men efter en 2-3 gange med lås/luk op, ja så "smækker" sikring til just C-lås
I samme omgang, ja så får man et andet "sjovt" symptom op/frem -
nemlig på "pictogram" som advarer/lyser med at bagsmækken er "åben" til trots at den er lukket Dette "fenomen" kan man provokere frem i x3 omgange -
alá:
Åben vilken af de 4 døre du end vil, lige i det første ja så tænder "pictogram" korrekt for den dør som åbner -
åbne samme dør lidt mere og så lyser det atter op for bagsmækken
Tænd oppe i himmel for belysning inde i stue -
ja så tænder den atter igen ......
Med tændning på, læg så bakgear i -
og du får atter igen samme fenomen op ..............
Selv omme i bagage er der slukker for belysning, men vælger man belysning "fra" der bag
ja så ophører alle disse "dumheder" med advarsel om bagsmæk i "pictogram"
Jeg bestemmer mig så for at teste alle "låsknapper" individuelt og se så lige -
der til viser det sig at højre bagdør, ja den kan man verken trykke ned eller "hive" op i
Kun en ting at gøre her, til trods for at det er "tight" med plads -
nemlig af med dørside: Og se så lige der med dørsiden demonteret -
mon ikke vi er fejlen som sådan på sporet Ikke nok med at diverse plastic er gået i stykker/af, ja så havde C-lås motor også "skudt sig ud af position" -
den var ikke til at "rubbe" ud af sin position
Den skal så demonteres, for at testes med en anden jeg har fra OG 900 -
denne "passer" ikke i en 9K som sådan, men har den samme elektriske funktion Og.............
Hvad sker der så lige her -
jo med motor fra OG 900 så fungere det med aktivering fra "Remoter"
Men ................
Det er kun de bagerste døre der "reagere"
Så er det lige man begynder at tænke -
hvor store er "odds" for at 3 ud af 4 C-lås motorer er "døde"
Men, den må jeg bare pænt godtage -
for det er lige precis hvad hele sagen "hænger sig på"
Så på "indkøbslisten" kommer der også lige X3 C- låsmotor også -
de er heldigvis stadievæk til at "plukke" fra samme sølvfarvede 9K på skroten i Helsingborg (Jeg har jo den savnede dør på Cego idag, så der sidder den 3'e motor)
Her med dagens "fangst" Tog også lige el-antennen fra den Spotlight højre bag, den manglede jo "lindsen" Så den kommer også fra samme 9K Så var den "klar" igen for tjeneste Blinkers "spark" havde sine defekter den med: Blot at demontere: Men den sad ikke tilbage på bilen i helsingborg, for "Claus" plukkede den med til DK på hans seneste tur herover -
så jeg måtte forbi Landskrona og hente en fra 1998 "Classic"
samt belysning inde i stue/kupé
Det hele begynder som sådan med at,
absolut intet fungere, verken belysning eller C-lås
C-lås fungerede ikke med nøgle eller via "remote"
Tester så først med en ny/anden fungerende ECU til just C-lås -
og så kommer der sørme også belysning inde i stue
Viser sig også i samme omgang -
at kun venstre bagdør har funktion på C-lås
Men efter en 2-3 gange med lås/luk op, ja så "smækker" sikring til just C-lås
I samme omgang, ja så får man et andet "sjovt" symptom op/frem -
nemlig på "pictogram" som advarer/lyser med at bagsmækken er "åben" til trots at den er lukket Dette "fenomen" kan man provokere frem i x3 omgange -
alá:
Åben vilken af de 4 døre du end vil, lige i det første ja så tænder "pictogram" korrekt for den dør som åbner -
åbne samme dør lidt mere og så lyser det atter op for bagsmækken
Tænd oppe i himmel for belysning inde i stue -
ja så tænder den atter igen ......
Med tændning på, læg så bakgear i -
og du får atter igen samme fenomen op ..............
Selv omme i bagage er der slukker for belysning, men vælger man belysning "fra" der bag
ja så ophører alle disse "dumheder" med advarsel om bagsmæk i "pictogram"
Jeg bestemmer mig så for at teste alle "låsknapper" individuelt og se så lige -
der til viser det sig at højre bagdør, ja den kan man verken trykke ned eller "hive" op i
Kun en ting at gøre her, til trods for at det er "tight" med plads -
nemlig af med dørside: Og se så lige der med dørsiden demonteret -
mon ikke vi er fejlen som sådan på sporet Ikke nok med at diverse plastic er gået i stykker/af, ja så havde C-lås motor også "skudt sig ud af position" -
den var ikke til at "rubbe" ud af sin position
Den skal så demonteres, for at testes med en anden jeg har fra OG 900 -
denne "passer" ikke i en 9K som sådan, men har den samme elektriske funktion Og.............
Hvad sker der så lige her -
jo med motor fra OG 900 så fungere det med aktivering fra "Remoter"
Men ................
Det er kun de bagerste døre der "reagere"
Så er det lige man begynder at tænke -
hvor store er "odds" for at 3 ud af 4 C-lås motorer er "døde"
Men, den må jeg bare pænt godtage -
for det er lige precis hvad hele sagen "hænger sig på"
Så på "indkøbslisten" kommer der også lige X3 C- låsmotor også -
de er heldigvis stadievæk til at "plukke" fra samme sølvfarvede 9K på skroten i Helsingborg (Jeg har jo den savnede dør på Cego idag, så der sidder den 3'e motor)
Her med dagens "fangst" Tog også lige el-antennen fra den Spotlight højre bag, den manglede jo "lindsen" Så den kommer også fra samme 9K Så var den "klar" igen for tjeneste Blinkers "spark" havde sine defekter den med: Blot at demontere: Men den sad ikke tilbage på bilen i helsingborg, for "Claus" plukkede den med til DK på hans seneste tur herover -
så jeg måtte forbi Landskrona og hente en fra 1998 "Classic"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Venstre fordør får så også lige en ny "donator" motor til C-lås:
afsluttes der også med "donator" lygteglas Der er mange som desværre spænder skruen til det, lidt for hårdt -
det kan de ikke "tåle" og sprækker/går så i stykker I den samme omgang, ja så kan jeg konstatere -
at den eneste side/dør hvor C-lås fungerede ......
Ja det var også den side -
hvor dørbeklædning af årsag "ukendt" sad helt af !"#¤%&/&%¤ <------- (Censur) De kan godt være lidt "kikset" at få på plads -
men derfra og så til at lade dette gå for sig
Nej det var en "ommer" på andes "regning" Og .........
Nu vi alligevel er igang -
så flytter vi os helt tilbage til venstre bag Til den der El-antenne som kun vill gå op 2 "etager" -
før man så hørte den "skar tænder" En "El-antenne" koster 120:- og man får lov til at teste/prøve den, før man betaler/handler -
så det kan ikke svare sig med bøvlet med et nyt "Spröt" Så, ud med den gamle: Og her ligger "donatorn" -
så bare i med den Og vupti: Så er der ski fungerende El-antenne -
i bedste stil igen Afslutter med lidt af dagens "resultat" Er ski dejligt når man selv ser resultatet -
af en dags arbejde
Højre side foran ligeledes samme -afsluttes der også med "donator" lygteglas Der er mange som desværre spænder skruen til det, lidt for hårdt -
det kan de ikke "tåle" og sprækker/går så i stykker I den samme omgang, ja så kan jeg konstatere -
at den eneste side/dør hvor C-lås fungerede ......
Ja det var også den side -
hvor dørbeklædning af årsag "ukendt" sad helt af !"#¤%&/&%¤ <------- (Censur) De kan godt være lidt "kikset" at få på plads -
men derfra og så til at lade dette gå for sig
Nej det var en "ommer" på andes "regning" Og .........
Nu vi alligevel er igang -
så flytter vi os helt tilbage til venstre bag Til den der El-antenne som kun vill gå op 2 "etager" -
før man så hørte den "skar tænder" En "El-antenne" koster 120:- og man får lov til at teste/prøve den, før man betaler/handler -
så det kan ikke svare sig med bøvlet med et nyt "Spröt" Så, ud med den gamle: Og her ligger "donatorn" -
så bare i med den Og vupti: Så er der ski fungerende El-antenne -
i bedste stil igen Afslutter med lidt af dagens "resultat" Er ski dejligt når man selv ser resultatet -
af en dags arbejde
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: # Plankan's garage..... #
Så blev det tid til at gå i krig med det der "større" af slagsen
som siger mig, at her er noget rivende ravende galt Med AC kompressor lagt til side, ja så har vi "udsigten" til noget -
af alt som skal fikses, nemlig vandpumpen: Fæste til AC kompressor demonteret, vandpumpe også -
og sikke noget griseri
At bytte vandpumpe på en 9K, er ikke det sjoveste man kan finde på Næste "arbejdesplads": Vi skal også have byttet thermostaten: Sådan ser den ud Med den borte, så er næste Giveren til temp. måler inde i "huset"-
der er jo det der std problem, så jeg chanser på det er den som "spøger" her Nytt vs gammelt: Meeeen......
Før det kan monteres -
ja så skal der lige gøres lidt "rent" Sådan her skal det se ud, temp. giveren er allerede monteret -
nu mangler vi så bare lite termostaten Sådan, og i "klokken 12" position -
som den skal sidde: Låget på igen -
samt resten af det øvrige der nu måtte demonteres Og ang AC-kompressor, jo der var noget galt -
mangler lige det meste af "magbetkoplingen"
Remmen skal af:
Og med det afklaret, en nærmere inspektion -som siger mig, at her er noget rivende ravende galt Med AC kompressor lagt til side, ja så har vi "udsigten" til noget -
af alt som skal fikses, nemlig vandpumpen: Fæste til AC kompressor demonteret, vandpumpe også -
og sikke noget griseri
At bytte vandpumpe på en 9K, er ikke det sjoveste man kan finde på Næste "arbejdesplads": Vi skal også have byttet thermostaten: Sådan ser den ud Med den borte, så er næste Giveren til temp. måler inde i "huset"-
der er jo det der std problem, så jeg chanser på det er den som "spøger" her Nytt vs gammelt: Meeeen......
Før det kan monteres -
ja så skal der lige gøres lidt "rent" Sådan her skal det se ud, temp. giveren er allerede monteret -
nu mangler vi så bare lite termostaten Sådan, og i "klokken 12" position -
som den skal sidde: Låget på igen -
samt resten af det øvrige der nu måtte demonteres Og ang AC-kompressor, jo der var noget galt -
mangler lige det meste af "magbetkoplingen"