Side 1 af 1

Direktionsvognen!

: 2. maj 2010, 14:21
af Carnivore
Så har jeg købt min første Saab, bare et super tilbud, som jeg ikke kunne sige nej til!

Det er en OG900C, kaburatormodel fra 1989, den har kørt 304.000km, har servo, centrallås og motorvarmer, og ud fra hvad jeg kan se, kørt som noget direktionsvogn for en fabrik, deraf navnet "Direktionsvognen".

Jeg ville meget gerne have haft en Turbo, men det kommer nok en dag, denne skal trodsalt bare udfylde pladsen som bil nummer to.

Jeg har brugt ~2 timer på at polere den, da lakken vare HELT mat, nu mangler den bare ny forstøddæmper, så skulle den race igennem syn :D

Billede

Billede

Billede

Billede

Og et sidste, bare for sjov:
Billede

Direktionsvognen!

: 2. maj 2010, 14:52
af michno
Tillykke med vognen. Den ser rigtig godt ud!

Noget helt andet : Jeg kan se at også du skjuler nummerpladen. Mange gør det her på siden. Hvad er årsagen til dette? Hvordan kan reg. nummeret evt misbruges?

Michno

Direktionsvognen!

: 2. maj 2010, 14:59
af Carnivore
Tak tak :) Det med at sløre nummerplade er faktisk kun fordi jeg skulle prøve at bruge mit Photoshop Elements til nogle forskellige ting, for at lære det at kende, så ikke rigtig nogen større mening i det :D

Direktionsvognen!

: 2. maj 2010, 15:38
af LarsJ
flot bil.
savner fanme min embasade blå 900 nu lige.
min blev desvære hurtigt kedelig mat blå igen.
håber du bliver glad for den.

man har kunnet mælde biler til syn bare man havde nr. pladenm hved ikke om man kan det mere.
hvis bilen havde noget vildt udstyr eller måske en ting man mangler, som man ikke kan se udefra er det jo også noget nemmere at finde bilen.

: 2. maj 2010, 15:47
af saabif
Svært at se, hvorfor du ikke skulle være tilfreds med den,så stort tillykke med den nye bil

Direktionsvognen!

: 2. maj 2010, 15:53
af troels
Hej Carnivore

Super flot vogn du har, med fin lak og vist ikke for meget rust i lakken. Forlygtevaskerne har det typiske problem med at de ikke virker 100%. Støddæmperne kan du jo købe mange steder Biltema, Mekonomen, Speedparts.se jeg selv brugte Partsforsaabs.com blot så du har lidt inspiration :D Lidt synd at det ikke er med turbomotor, min egen er med turbomotor, men til gengæld en rustbunke ift. din :lol:

Michno: Den debat om nr.plader har vist været i tidligere indlæg. Hvis man nu skal være lidt "paranoia" så kan nr.pladen i nogle tilfælde bruges til at identificere din bopæl og dermed kan bilen måske blive udsat for tyveri/indbrud hvis tyven ser netop den radio eller bil som han ønsker. Den kan også bruges til at snage i om folk f.eks. har lånt til bilen og om det er firma der står som ejer. Hvis man f.eks. har dårlig økonomi så kan folk f.eks. se om Skat eller andre har foretaget udlæg i bilen. Der er også en der nævnte at hvis bilen sættes til salg, så er der kollegaer der byder på bilen for at være sjove over for sælger da de reelt ikke ønsker at købe bilen. Kender en der var indblandet i lidt road-rage eller hvad det nu kaldes på nudansk når bilister får lyst til at slå hinanden ihjel for ikke at overhale hurtigt nok eller komme hurtigt nok over et lyskryds, ja der var politiet da også inde på at man måske skulle overveje at skifte nr.plader for at få lidt mere tryghed for at modparten ikke på senere tidspunkt skulle opsøge bilen/ejeren.

mvh
Troels

Direktionsvognen!

: 2. maj 2010, 16:00
af Carnivore
Troels: Har bestilt to støddæmpere hos Biltema, ved ikke med kvaliteten, men nu må vi se, til 189,- stykket er det værd at prøve :)
Der er lidt rust ved rudesprosen på den ene bagdør, i tagrenden i den ene side og ved det ene sidespejl, samt, selvfølgelig i dørbundene, men bilen starter og kører super, så det er til at klare! Til gengæld er bunden helt rustfri!

: 2. maj 2010, 18:48
af Cecilius
Tilykke, den er virkelig flot

: 2. maj 2010, 19:50
af saabbat
Tillykke
Det er den fine model med kromlister og rustfrie hjulkapsler. Der står 900c på bagklappen. Ved du om den har karburator eller er det en med indsprøjtning?

Bjarne

: 2. maj 2010, 19:52
af Carnivore
Saabbat: Den har kaburator, og 99 vilde hk... Eller, der var 99 da den var ny :P

: 2. maj 2010, 20:37
af Edwins
100 HK. :sunglasses

: 2. maj 2010, 21:04
af Den_Gamle
Ja, jeg vil også mene at det officielle tal er 100Hk. Er det en 8V'er? For så havde jeg en med samme motor før min nuværende som er med turbo. Det er sgu nok en 8V, mon ikke alle 16V'erne var med injection...

Fun faktoren er noget (meget) højere med turbo, men tilgængæld er sådan en karburator-slæde nem at holde kørende. Det er lige før at det originale værkstøjs-sæt er tilstrækkeligt i de fleste tilfælde :lol:

M.h.t. Lakken, så var min også mat (den er sort) og sløret , da jeg købte den, men jeg polerede med en excentersliber (med pude på altså) og den blev fin. Den blev dog lidt mat igen med tiden, men så fik den en tur til på udvalgte steder med excentersliberen og ellers med hånden, så blev den fin igen. Derefter har je også poleret den et par gange i hånden. Her i foråret, da jeg vaskede den efter vinter, blev den blank uden polering, så hvis man gør det nogle gange, så tror jeg at det får en mere varig effekt.

Har selv købt støddæmpere hos Bilteme en gang, men synes at de var lidt bløde, men nu er det jo heller ikke en racer, så mon ikke det går.

: 3. maj 2010, 04:43
af Edwins
Right, karbonade-900 kører nok længere end nogle af de andre, urørt, da den er så relativt effektsvag at SAABs lortegearkasser ikke træder igennem her. :wink:

Min kone kørte i en 20 kliks '83 900 carb. i 9 år. Hvis den ikke rådnede op om ørerne på hende havde hun haft den endnu. :sunglasses

1 parfumeforstøver på en motor "H" gav 100 HK. 2 gav 108 og bedre benzøkonomi på samme motor. Injection gav 118 HK. :wink:

: 3. maj 2010, 08:00
af saabbat
Hej

Ikke for at afspore din tråd om den fine direktionsvogn. Men er der nogen der har erfaring med at skifte karburatoren ud med injektion. Såvidt jeg ved findes der en udgave uden katatlysator.

Bjarne

: 3. maj 2010, 13:07
af Marty
Hej Bjarne
Det er nemt at skifte til indsprøjtning. Du skal bare skaffe en indsugningsmannifold, indspøjtningssystem, lidt el-ledninger der klikkes på stikket i venstre skærm ved sikringsboksen. Indsprøjtningsknast og en ny bensintiank med elektrisk pumpe. De gamle ting er kun til at lægge på lager. Og så lige 5 - 6 timers arbjede, så kører du.
Har lavet det et par gange i 80-erne
Marty

: 3. maj 2010, 16:44
af saabbat
Hej Marty

Indspøjtningsknast - Jeg er med på de andre ting du nævner- men knasten - er det noget med benzinpumpen eller hvorfor skal knastakslen skiftes.

Bjarne

: 3. maj 2010, 18:19
af slyngborg
saabbat skrev:Hej Marty

Indspøjtningsknast - Jeg er med på de andre ting du nævner- men knasten - er det noget med benzinpumpen eller hvorfor skal knastakslen skiftes.

Bjarne
Jep der er et excentrisk spor i indsugningsknasten på karburator modellerne som skubber til gaflen der kommer fra den mekanisk benzinpumpe.

: 3. maj 2010, 19:02
af Edwins
- Da jeg købte hendes forhenværende 900 5D Carb. fra '83, havde den elektrisk benzpumpe af S.U.-type, men en Mitsubishi.

Jeg spurgte hvorfor og fik at vide at nogen havde mokket et injection-låg på motoren, for at konvertere fra carb til injection. Af en årsag havde man fortrudt på halvvejen, og havde sat carb på igen. :roll:

Der sad en spritny mekanisk benzpumpe på topstykket, men den sad bare for at lukke hullet derind. Der var jo ingen eccentrik til at skubbe på gaflen fra benzinpumpen. :shock:

: 3. maj 2010, 19:16
af saabbat
Men, hvis man skifter til injektion - så er det vel bare at lukke hullet. Jeg er ikke helt med på, hvorfor knasten skal skiftes. Husk på jeg er skolelærer.

Bjarne

: 3. maj 2010, 19:26
af slyngborg
saabbat skrev:Men, hvis man skifter til injektion - så er det vel bare at lukke hullet. Jeg er ikke helt med på, hvorfor knasten skal skiftes. Husk på jeg er skolelærer.

Bjarne
Nej det er jo sådan set heller ikke nødvendigt skulle jeg mene! - Tør ikke sige om der forskel på knasterne med hensyn til åbne og lukke. Iér motoren indsugningsknast åbner vidst 10grader f.ø.d og lukker ved 54 grader e.n.d. Ved ikke med kabu. modellerne, men det er der sikkert andre der har mere styr på :wink:

: 3. maj 2010, 19:28
af viking
Den kommer iøvrigt til at yde 100 kW !! med elec. insp.

Jeg havde en 136 HK 9000 16v 2,0i my 88 en kort årgang i England. Så der er da forbedrings muligheder...
9k og 0,9k havde samme block dengang...

Lidt kedeligt uden turbo men ultra slidstærk...

: 3. maj 2010, 20:50
af Jensen
Ifølge diverse bøger og kloge folk herinde er det ingen forskel på timingen på en henholdsvis indsprøjtnings- eller karburator knast. Men jeg kørte en overgang med en karburator knast i min 900i, og der var mærkbar fortskel. Den skulle piskes op over 2500 o/min før der var en smule moment, hvor den trak rent fra ~1800 med i'er knasten.
Men du kan sagtens montere indsprøjtningsanlæg på karburator topstykket, da injectorerne sidder i manifolden.
Det giver for øvrigt kun (teoretisk) 118 hk når det er en 8v med k-jetronic. Min egen blev i sin tid målt til 108.
MVH Mads

: 3. maj 2010, 22:07
af Leifdalsgaard
Min SAAB 900i 8v fra 1989 er målt til 119 HK. så der var de hjemme alle sammen

: 3. maj 2010, 22:13
af plankan
Så skal vi da vist også lige bytte tanken hvis det skal være enligt "bogen" :roll:

Så vidt jeg ved,er der ikke lavet plads (hul) till den bensinpumpe i tanken på de biler der er født med kaburator.

: 3. maj 2010, 22:25
af Marty
UHov hov det med tanken havde jeg nævnt plankan.

: 3. maj 2010, 23:02
af plankan
Marty skrev:UHov hov det med tanken havde jeg nævnt plankan.
Havde du da sørme også -

My bad :oops:

: 4. maj 2010, 07:45
af SGT
viking skrev:Den kommer iøvrigt til at yde 100 kW !! med elec. insp.

Jeg havde en 136 HK 9000 16v 2,0i my 88 en kort årgang i England. Så der er da forbedrings muligheder...
9k og 0,9k havde samme block dengang...

Lidt kedeligt uden turbo men ultra slidstærk...
Tvivler på der kommer så mange heste ud når det er en 8v motor og den 9000 du havde var 16v :wink: