Når, man nu tænker på klimaet, temperaturstigninger, vandstandsstigninger, CO2 udledninger og en fjern ø-stat, hvor de nu står i vand til knæene...
Så får man den ide at købe en LED-pære, som teoretisk vil spare en miljøet for en 1/8 dL diesel i hele bilens levetid
Endnu mere fromme er EU, som har tænkt meget og længe over dette... og har stillet krav!
... og er kommet frem til at pæren selv skal tænde og slukke efter behov ved hjælp af en indbygget lyssensor
Dette fungere bare!
Ingen lys om dage, lys om aftenen, lys i tunler, lys i regnvejr osv...
OG får man en bemærkning til syn...
...i Danmark skal man have nummer pladelyset tændt om dagen!
Klima og den danske stat...
Redaktør: Bestyrelsen
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Klima og den danske stat...
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
- Mette Vuns
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Klima og den danske stat...
LED er uden tvivl vejen frem når det kommer til miljø.
Lys-sensor ideen har dog det problem at den fejler i tåge. Lyset lige omkring bilen "ser ud til" at være fint, da lyset reflekteres på vandpartiklerne. Der er da vist en masse biler med dette efterhånden
Og så synes jeg man skal have kursus i tågelygter til alle bilister. Jeg tæller som regel 1 ud af 5 bilister der husker tågelygterne i tåge - resten går jeg udfra ikke ved hvor knappen er, eller antager de tænder selv
Men ja, LED-lygter, el/bioethanol, så er vi rimelig godt sikret - elektriciteten skal selvfølgelig komme fra bæredygtige kilder, ellers er vi næsten lige vidt. Desværre er det længe siden Danmark har været foregangsland på miljø... Det er ikke nemt at være grøn i Danmark.
Lys-sensor ideen har dog det problem at den fejler i tåge. Lyset lige omkring bilen "ser ud til" at være fint, da lyset reflekteres på vandpartiklerne. Der er da vist en masse biler med dette efterhånden
Og så synes jeg man skal have kursus i tågelygter til alle bilister. Jeg tæller som regel 1 ud af 5 bilister der husker tågelygterne i tåge - resten går jeg udfra ikke ved hvor knappen er, eller antager de tænder selv
Men ja, LED-lygter, el/bioethanol, så er vi rimelig godt sikret - elektriciteten skal selvfølgelig komme fra bæredygtige kilder, ellers er vi næsten lige vidt. Desværre er det længe siden Danmark har været foregangsland på miljø... Det er ikke nemt at være grøn i Danmark.
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Klima og den danske stat...
Nej, det er umuligt i et land som har 22 skatteministre
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Mette Vuns
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Klima og den danske stat...
Nå ja, og så kan man ikke bare sætte LED lygter på en Saab uden at ligne et fly der taxier rundt i en lufthavn.
De blinker hvert 3. sekund (hvis de er slukket) når systemet sender en test-impuls for at kontrollere at alt virker.
Jeg skiftede mine bak-pærer til LED, men må erkende jeg hellere må gå tilbage til glødepærer
Hvis man skifter til LED i de lygter der altid er tændt, går det nok - f.eks. baglygterne/nummerpladelygte.
De blinker hvert 3. sekund (hvis de er slukket) når systemet sender en test-impuls for at kontrollere at alt virker.
Jeg skiftede mine bak-pærer til LED, men må erkende jeg hellere må gå tilbage til glødepærer
Hvis man skifter til LED i de lygter der altid er tændt, går det nok - f.eks. baglygterne/nummerpladelygte.
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: Klima og den danske stat...
Sammen med LED skal der en last modstand på biler med CAN bus...
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Klima og den danske stat...
Led pærer eftermonteret i udvendige lygter er ulovlige, da de ikke spreder lyset godt nok.
Og det kan jeg egentligt godt forstå efter at have kørt bag en Audi hvor kun 70% af nummerpladen var synlig.
Lys sensorer virker bare hvis de er ordentligt programmerende, og placeret rigtigt i bilen.
Jeg har en grim plan om at kombinere lys sensoren ind så ledes at tågelyset er tændt i stilling 0 og når det bliver mørkt så går den på nærlys, aka stilling 3 på lys kontakten.
Spørgsmålet er bare om jeg kan slukke for positions lyset lovligt på en OG 9-3
Tågelys er en hel anden historie, som mange ikke forstår at bruge, da det kræver at man skal trykke på en knap efter forholdene
MVH
Morten
Og det kan jeg egentligt godt forstå efter at have kørt bag en Audi hvor kun 70% af nummerpladen var synlig.
Lys sensorer virker bare hvis de er ordentligt programmerende, og placeret rigtigt i bilen.
Jeg har en grim plan om at kombinere lys sensoren ind så ledes at tågelyset er tændt i stilling 0 og når det bliver mørkt så går den på nærlys, aka stilling 3 på lys kontakten.
Spørgsmålet er bare om jeg kan slukke for positions lyset lovligt på en OG 9-3
Tågelys er en hel anden historie, som mange ikke forstår at bruge, da det kræver at man skal trykke på en knap efter forholdene
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk