Banner cycler

Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

2. jun 2022, 23:28

Hej

Da jeg ikke p.t. kan skaffe en værdig afløser til min 9K, er jeg nu på udkig efter en 9-5. Jeg har desværre ikke råd til den fine, næsten nye, hos Svend Wind, men mere noget i retning af en ikke for godt brugt til under 50 kkr. (helst under de 40 kkr.) med morfargear og benzinmotor. I det prislag har jeg set combi og sedan, Aero, Griffin og Linear (Hirsch) fra årgang 00 til 09 med 200-300 kkm på klokken. Der findes også (for dyre) med lavere km-tal og nogle (som regel) ret billige med væsentligt højere km-tal.

Kan I hjælpe med nogle gode råd til, hvad jeg især skal vægte? Ved hvilket km-tal begynder en 9-5 at blive dyr at holde? Er der årgange (jeg ser nok bort fra de første), man skal holde sig fra? Hvilke andre faldgruber skal man holde øje med?

Jeg kan nævne to yderpunkter, jeg har kig på:

1) En 2,0t sedan Griffin fra 2009, der har kørt 210.000 km (motor er skiftet, og har kun kørt 110.000 km). Den har alt i udstyr (incl. xenonlygter med automatisk nedblænding), men nogle skrammer, en enkelt "rustboble" i skærmkanten, ligesom elforsædernes læderbetræk har temmelig meget "patina". Udstødningen ser færdig ud, men det er jo småting at skifte -især hvis prisen på 50 kkr. kan forhandles lidt ned. Et år til syn.

2) En 2,3 Aero combi fra 2000 med 283.000 km på klokken. Énejers med tilsyneladende fejlfrit læderindtræk og alt det udstyr, som hører en Aero til. Nysynet.
(Nå, den er vist blevet solgt i dag, men hvad skulle jeg have været obs på?).

Det, jeg gerne vil have lidt tips til. er fx xenonlygter. De er vel vanvittigt dyre at vedligeholde? Jeg er klar over, at de giver et fint lys, men kan (gode) halogenlygter ikke gå an i 9-5'eren? Jeg er jo vant til (og tilfreds med) lygterne i 9K, bare de er i orden. Ligeledes olieslam: Kan man ikke gå ud fra, at biler med dette problem enten har fået det løst eller er gået til de evige jagtmarker? Jeg har kig på flere med fuld servicehistorik, men det kan vel godt dække over, at man har fulgt GM/SAAB's anbefaling om olieskift for hver 20 kkm? Og det er vel ikke helt godt nok?

Jeg vil blive glad for lidt gode (og dårlige) erfaringer fra jer :D .

Mvh/NC


9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

3. jun 2022, 08:14

Det er umuligt at sætte et km tal på hvornår alt begynder at eksplodere omkring ørene på en.
Men skal vi ikke bare sige at de har overskredet deres sidste salgsdato.
Så det er et spørgsmål om held, og hvor pedantisk de foregående ejere har holdt bilen, og her siger en fyldt service bog ingenting om det.
Et service er bare en garanti for at service komponenter er blevet udskiftet, og bilen er blevet gennemgået.
Men det siger intet om at de anbefalede reparationer er blevet udført.
Så det kan blive et særdeles dyrt bekendtskab hvis man ikke kan lave noget selv.
Personligt ville jeg vælge en 2,3 med tomat gear før Dame Edna faceliftet, da kvaliteten i kabinen blev væsentligt forringet.
Rust i bagskærm kanter er nærmest standard på alle årgange.
Alt hvad der ligner en gummislange i motorrummet, er nok møre.
Linserne i Xenon lygterne er slidt op. Det er et generelt problem på alle biler.
Olie sludge det lider alle årgange af, så det er ned med bundkarret for en kontrol, og rens!!
En skylning af gearkassen er også et krav.
Før køb få lavet en gennemgang af bilen, af en SAAB specialist, hvis man ikke er en særdeles dreven hjemme mekanikker.
Og som et minimum få lavet en komplet fejlkode udlæsning af bilen.
Det er så seler og livrems metoden,
Hvis man er heldig så finder man en guld bil, og er man uheldig så finder man en lortebil, men det gælder alle biler.
Ud af de 9 SAABer der har været i denne familie så har vi kun haft en virkelig lortebil , men det skal siges at både min bror og jeg er uddannede mekanikere, så vi ved lidt om biler.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

3. jun 2022, 22:59

Griffin modellen med skiftet motor kan godt være en god mulighed..

Den har "Silver top" motor der er bedre end første gen. ( eller gen. 1 1/2) som Aeroen er.

Olie skal skifted hver 10kkm, 15-20 kkm er et "issue"

9-5 er ret sjældent et billigt bil-ejerskab.
Kostbare i dele, svære at få reppet og de har issues med motoren.
Hvorfor er motoren skiftet på Griffin modellen ?
Hvis den nye motor serviceres og bruges på samme måde som den gamle, kan problemet opstå igen.

Man kan ikke længere købe billige nye motorblokke til 9-5.
Selve bilen, gearkasse og undervogn er bygget godt og robust.

Motor er bygget ala: Brittish Layland

Er Aeroen interessant?

Den er godt nok gammel og rust begynder at blive et stort issue på de tidlige modeller.
Og Aero modellen har ofte levet et hårdt lov.

Forvent "tungt" brændstofforbrug. Ie <10km/l med autogear.
Sidste år var 10km/l ikke vildt slemt, meeen snart 20kr/l så begynder det at blive kostbart... ie 2kr./km. i brændstof-omkst.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

4. jun 2022, 00:09

Hej Morten og Viking

Tak for input (flere vil selvfølgelig være velkomne). Når jeg spørger til kritisk km-tal er det pga. erfaringerne med min første 9K. Den havde kørt 318.000 km, da jeg købte den, og nåede kun lige at runde de 400.000, inden den blev taget ud af drift (af en palle belægningssten). Den var på det tidspunkt moden til den helt store omgang med motor, gearkasse og hvad der ellers kan nævnes, og blev den første SAAB, jeg har haft, der ikke døde af rust. Ejerskabet var langt fra billigt -i første omgang for SAAB i Ribe, der forbilledligt dækkede garantireparationer -senere måtte jeg jo selv til læderet. Den var chippet til 210 hk, og det var måske medvirkende til dens relative skrøbelighed. Havde jeg kunnet skifte drivlinjen til én med tomatgear, havde det været en oplagt løsning for mig. I stedet blev det en anden med et væsentligt lavere km-tal (døde bl.a. af rust) og tilsvarende min nuværende, som også dør af rust. Mit nuværende kørselsbehov er meget begrænset ift. de 25 kkm årligt, jeg tidligere har haft, men erfaringerne gør, at jeg nødigt køber en bil med tæt ved eller over 300 kkm på klokken. Ret mig, hvis jeg er helt galt afmarcheret ift. 9-5.

Griffin'en har de ulemper, Morten nævner (måske lidt mangelfuld interiørkvalitet, xenon etc.), og de spørgsmål, som Viking stiller (hvorfor er motoren skiftet, hvorfor sælge en så dejlig vogn) -det kan sælger givetvis opklare i dette tilfælde.

Aeroen har næppe levet et hårdt liv, når den er énejers og står så pænt. Hvis den stadig skulle være til salg, kunne jeg være fristet -jeg kan jo godt lide de lidt ældre SAAB'er -jo ældre og mere ægte SAAB, jo bedre :D .

Hvad er forskellen på Aero og Griffin? Hvad mener du, Morten, med kvalitetsforskel på før og efter Edna (det er vel MY05)? Hvad mener du, Viking, med, at Silver Top er bedre end de ældre? Og gælder det stadig, at en chippet 2,0 har superrespons og spinner som en symaskine (men er lidt skrøbelig), mens 2,3 er mere robust men også virker mere "tung i det"?

På forhånd tak for (yderligere) input :) .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

4. jun 2022, 10:01

Aeroen havde den kraftigste motor, og var lidt mere sportslig anlagt.
Griffen var en model med mere udstyr end basismodellen
Og hvordan bilen var udstyret kom helt an på den første ejer, og hvor mange krydser han havde sat i option listen.
Det var kun et spørgsmål om den endelige pris på bilen.
Forskellen i kvalitet, den har du helt fint beskrevet i dit første indlæg.
Hvorfor den første motor blev skiftet, det er efter min mening fuldstændigt underordnet.
Ja der blev løbende foretaget forbedringer i motorens levetid.
Men det ændrede ikke på at de kunne slamme til. De er ekstremt afhængige af den rigtige olie kvalitet, og det rigtige olieskiftinterval, som kan variere alt efter hvordan bilen bliver brugt.
Tydelige fare tegn når man handler privat, der holder en hestetrailer, eller en stor campingvogn på grunden, og bilen er udstyret med træk.
Bilen er kørt varm inden man ankommer tidligt på formiddagen i weekenden.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

4. jun 2022, 10:08

Hvis du kan vente med at købe en bil til en gang i august i år, så sætter jeg min 9-5 SE Combi 2001 til salg Reg. nr VN 57155. nu 280.000 km
Den har været i familiens eje siden 2003 og skal først synes næste gang 8. juni 2023
så alt hvad der er lavet på den siden 2003 har jeg noteret eller regninger på.
Jeg sælger den ikke fordi jeg er utilfreds med den, men fordi jeg har fået et tilbud, som jeg ikke kan sige nej til. Bil fra 2016 pris. 0 kr. kun for mig.
De fleste at de ting som er lavet på SAAB´ en siden november 2016, kan du følge herinde på SKD, f.eks juni 2021 tætning af motor og ny kobling 15.000 kr hos autoværksted.
Prisen bliver vi enige om, men den er slet ikke oppe i 30-40.000 kr.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

4. jun 2022, 23:20

Hej igen

Glemte lige en enkelt ting mht. Griffin'en: Den har en P-skive fra Carglass... Giver det samme alarmlamper, som på en 9K (sandsynlig rust i ruderammen osv. osv.)? Eller kan jeg være mere rolig med en 9-5? (jeg har tidligere kørt en laang forgæves tur efter en tilsyneladende fin 9K, hvor den samvittighedsfulde ejerinde havde fået skiftet forrude -med rustbobler i rammen til følge). Her er der ingen synlige skader (bortset fra P-skiven...).

Morten: Den har træk, men holder på en offentlig P-plads i Dragør, så der er nok ikke så mange hints at hente der :D .

Gunnar: Mange tak for tilbuddet, men jeg kan desværre ikke vente så længe. Jeg har jo fulgt dig og bilen med interesse, og den kunne bestemt være en mulighed (omend den ikke ligefrem har betrygget mig i, at ejerskab af en nyere SAAB er problemfrit :wink: ).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

5. jun 2022, 07:40

Udskiftning af forrude betyder ikke automatisk rust i ruderammen :wink:
Finder du en med en original forrude så kan du næppe se ud af ruden :!:
Vil der opstå flere fejl på en 9-5 ift, en 9000, ja det vil der.
Der er flere komponenter i bilen, de enkelte systemer taler med hinanden, og Overvågningen af defekte komponenter er blevet meget bedre.
Kombiner det med at de blev langt bedre til at beregne levetiden på komponenterne.
Så vil der opstå flere fejl.
Et teoretisk eksempel.
Gasspjælds sensoren får en fejl.
På en 9000 vil motor, og eller eventuelt gearkasse lampen lyse, bilen kører lidt dårligere, men det er til at leve med.
Det samme sker på en 9-5
Motoren går i limp home mode, og har ingen trækkraft.
Gearkassen går i limp home mode, og vil ikke skifte gear som normalt.
Og cruise control virker ikke længere.
I første tilfælde skal der kun udskiftes en sensor, i det andet tilfælde så skal man have et nyt komplet gasspjæld.
Og prisforskellen på de 2 komponenter er meget stor.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

5. jun 2022, 16:04

Denne kunne være værd at se på
https://www.facebook.com/groups/9057550 ... 1099871540

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

6. jun 2022, 10:43

Hej,

Jeg har først kørt en 2000 9-5 fra 160-270.000 km over ca. 8 år med få problemer.
Derefter forsøgt med MB og BMW i samme alder og km, opgivet på grund af alt for mange problemer.
Kører nu 2009 9-5 (2.0 Hirsch, Estate, Aut., næsten alt i udtsyr, ingen rust) som jeg har kørt fra 220-280.000, igen få problemer.

Jeg ønsker mig en bil som kan trække 2000 kg, kan kun køre med båden (Købt efter SAAB er købt) helt tom, alt udstyr i bilen men tør ikke købe anden bil for så har jeg ikke tid til at fiske fordi jeg skal skrue i bilen. SAAB 9-5 trækker kun 1800 kg. Jeg kan selvfølgelig købe en ny bil eller næste ny bil af andet bilmærke men det koster mange penge.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 404
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

6. jun 2022, 14:27

Peter Z: NG 9-5 XWD må trække 2000 kg, så der er en mulighed med de rigtig mærker
SAAB - the most intelligent car ever built.
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Køb af brugt 9-5: Gode råd ønskes

6. jun 2022, 20:11

Hej Steen,

NG9-5 XWD Estate er vanskelige at finde til en rimelig pris, hvis den eksisterer, der er som jeg husker kun nogle få NG Estate.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5

Tilbage til "Modern Forum"