Banner cycler

96 GL som hverdagsbil?

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

16. feb 2012, 21:12

Ja... det kunne da også blive en fed tur! hehe.
Min gamle lære fra motorlære hentede et rugbrød i rigtig god stand til ingen penge der oppe.


Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Brugeravatar
Jsa
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 322
Tilmeldt: 4. okt 2004, 10:37

18. feb 2012, 12:42

Umeå. Herregud, der er stadigvæk langt til nordnorge derfra. Min halvsøster boede i Vadsø, nord for Kirkenæs, på den anden side af varangerfjorden i 4, år fra 92 til 96. Min søster og jeg, tilbragte usansynligt mange timer på bagsædet af far's Skoda 120. Og hold nu fast, det var den samme 120'er vi kørte op i begge gange i 94 og 96. Men fantastisk tur.
Tog op, bil hjem igen, og telt på nakken, og så få en tur/ferie ud af det. Det lyder absolut som en god plan.
Nu:
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

29. feb 2012, 17:24

Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

29. feb 2012, 17:56

Han kører godt til i føret.. :shock:

SAAB 96 er den SAAB model som sidst standses af snehøjde og en af de mest suveræne tohjulstrukne glatførebiler der overhelehovedet er fremstillet. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

29. feb 2012, 18:00

Det er bare surt de absolut vil have alt det salt på vejene. Ryd og så bedre dæk.. evt. pigdæk.

Solgaard jeg har sendt dig en mail ang. din 96'er. Den er da meget fin:-)

Hvad koster en 99 turbo combi normalt i synstand?
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
slyngborg
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. jul 2004, 20:09

1. mar 2012, 08:31

Ved det er svært at finde en og900 i god stand i dag, men du får så meget bil for pengene. Hvis du kan finde en turbo er det endnu sjovere, hvis man passer bilen med vand og olie, så er der bil i mange år frem. Pas dog på med at finde en turbo som har været skruet for meget i.

Min første bil var en og900 T8 fra 83, har den iøvrigt stadigvæk og den tror jeg aldrig jeg slipper.

Hvis min og900 var i tip top stand, og kørte lide længere per liter så tøvede jeg ikke med at skifte min 9-3 cab ud.
1983 OG900 T8 Projekt!

2001 9-3 SE Cab
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

1. mar 2012, 08:42

Ja, min ven har en og900i fra 91. Den er også dejlig, men jeg kan godt lide 96'eren for dens historie. Og så er det forhåbentligt billigere at forsikre den, frem for de senere...
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

1. mar 2012, 09:57

Hvad gør man med topstykket for at kunne køre på blyfri benzin?
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6959
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

1. mar 2012, 10:02

Hvis det er topstykket på en V4, så tager man det af, får isat ventilsæder af panserstål og monterer det igen...en operation som koster lidt hos en cylinderservice værksted + en sæt motorpakninger og en weekends arbejde.

Du kan sagtens køre blyfri MEN ventilsæderne på en v4 motor bliver hurtigt slidt og du skal indstille ventiler ofte samt må planlægge at få lavet topstykke tidligere hvis du kører blyfri på den. Der er flere som kører blyfri og det virker fint men slidet øges.

Casper Fischer herinde har tidligere lavet 4 sæt topstykker (8 ialt) til mig og de er super fine og kører upåklageligt.

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6959
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

1. mar 2012, 10:05

Billede

Billede
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 17. feb 2005, 20:04

1. mar 2012, 10:06

... eller anvender "blytilsætning" :arrow:
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

1. mar 2012, 10:25

Det er noget man bør gøre, hvis topstykkerne af anden årsag skal renoveres.

Jeg kørte i rigtigt mange år og hældte blytilsætning i min 900 T8 fra '83, da jeg ikke kunne finde et definitivt svar på, hvorvidt den var blyfri eller blyfri ikke. Det fandt jeg for et par år siden og holdt så op med at hælde det stads i.

I gamle dage, da den blyfri blev indført, sad der anvisninger på tankstationerne, om hvilke biler der kunne køre blyfrit og hvilke der ikke kunne. Ved SAAB stod der noget pladder om "blytilsætning ved hver anden tankning."

Næhh, ikke her. Enten kan bilen ubetinget køre blyfrit, eller også kan den ikke. Så hveranden tankning betød for mig bly hver gang. Tankstationerne betaler sgu ikke mine nedgnaskede ventiler og sæder, fordi jeg har kørt blyfrit i en bil som ikke kan undvære blytilsætning. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

1. mar 2012, 12:02

Af samme grund sendte jeg min triump T110 topstykke til Wembleyog fik portet, trevinkel sæder og F1 ventiler i. Huraah hvor det virker.... Nu kan den ånde og holde til det...

i DK er Casper fisher (esbjer cyl service stedet).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

1. mar 2012, 12:18

Hvad koster en sådan konvertering?
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 17. feb 2005, 20:04

1. mar 2012, 14:51

Og så er det forhåbentligt billigere at forsikre den, frem for de senere...

Hvorfra har du det Sigurd... jo som veteran HVIS du har en brugsbil på normale vilkår eller er der næppe forskel
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
sigurd
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2012, 23:08

1. mar 2012, 21:54

Jeg tænkte bare at der ville være forskel på en 1.5 og en 2.0...??

Men efter de tilbud jeg har indhentet ser det lidt ligegyldigt ud. Jeg må prøve med nogle personlige møder og så skrue op for charmen...
Yamaha Fs1 k1 '78
Kreidler Florett '71
... Trommevirvel...
SAAB 96 V4 '70 - Det gule lyn AKA. Anna

Tilbage til "Veteran Forum"