Banner cycler

Vedr. Rustarbejde på OG900

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Anders_Kristensen
SUPER SAAB FREAK

14. jan 2008, 19:44

Hej alle SAAB folk.:)
Jeg har nu fået min nye 900 T16 90 op på en lift, og som i alle sikkert ved, dukker der mere rust op jo mere man banker rundt på undervognen, og for det skilt af. Jeg har et par spørgsmål. De to foreste bærende vanger skal skiftes, da de er meget tynde, i det jern der er tilbage på dem! Ved det er et stort arbejde, og at sikkert både motor og styretøj m.m. skal ud, for at det kan blive gjort ordentligt. Er der nogen der har erfaringer om dette?
Og, jeg har også to huller i højre bagskærmen lige hvor pyntelisten sidder, skal det svejses indefra, og så spartles udefra, eller hvad?
Ud over alt dette skal der skiftes:
- Begge stabilisatorer ved bagaxlen.
- Motorrumsbund skal laves.
- Bagagerumsbund skal laves.
- Muligvis skal begge bagerst skærmkanter skiftes, i hvert fald den højre.
- Der er store huller i begge bagerste hjulhuse som skal laves.
- Motorhjelm, Bagklap, Døre og forskærme skal skiftes :(
Såe, den er rimelig rusten af sin alder og være, desværre.

Der er billeder af de fleste værste steder her:
http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=115241

Jeg har dog lavet kransen hvor baglygterne sidder, og en masse huller der ned efter. Jeg købte den af Eriks Auto i Thisted, og hjælper ham lidt i weekenden med at skille gamle biler af. Så jeg håber han kan hjælpe mig lidt med at skaffe delene. Jeg håber jeg kan få svejset den op, til når jeg bliver 18.

Mange SAAB hilsner fra Anders

MVH Anders Kristensen
Imolarød 900i 16v 2.1 årg. 1993.
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

14. jan 2008, 23:06

Du behøver ikke rykke motoren ud for at skifte vangerne foran. men hvad med kardangtunlerne hvordan ser de ud ?

se evt min tidligere tråd om netop kardangtunnel rep http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... b1397aa3b1
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Anders_Kristensen
SUPER SAAB FREAK

15. jan 2008, 15:09

Kardantunnelerne er sådan set fine nok, men trænger til rustbeskyttelse.
MVH Anders Kristensen
Anders_Kristensen
SUPER SAAB FREAK

18. jan 2008, 19:26

Har lige været ved at svejse et hul indefra, på højre bagskærm lige der hvor pyntelisten sidder, mellem dør og hjulhus. Da jeg så går ud for at se det udvendigt, ser jeg at hele det nederste er bagskærmen er bøjet ind, jeg har hverken hammeret eller ligende på det. Hvad skylles dette?, og kan bulen rettes op igen, til den oprindelige pasform?, eller skal den evt. spartles ud?. Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig.!
MVH Anders Kristensen
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

18. jan 2008, 19:44

Har du monteret en ny plade i bagskærmen og fuldsvejset den? så har du varmet pladen så den derved har "slået" sig, dette er næsten umuligt at rette op igen, jeg mener at kunne huske noget med at man kan varme med svejseflammen fra et autogen svejseværk, men om det kun er til "sprællemænd" kan jeg ikke huske.

Selv om det er forsent i denne omgang, så punktsvejs "lapper" i døre skærme m.m. du kan godt ende med en "fuld svejsning" man flytter svejsepistolen rundt. fra punkt til punkt med god afstand imellem og holder en lille pause, så varmen ikke bliver for voldsom.

Mvh
Jan
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.

http://www.saab-brochuresamling.dk
Anders_Kristensen
SUPER SAAB FREAK

18. jan 2008, 19:51

Tak for hurtigt svar.! :)
Jeg har svejset pladen på indefra, rep-pladen var større end hullet, så det er ikke kant-svejset hvis det er det du mener. Jeg klippede hul i rep-pladen med en tang, så der er sådan nogle små huller man svejser den fast i.
MVH Anders Kristensen
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

19. jan 2008, 11:06

Det sker nemt at tingende giver sig under arbejdet og såden an sammentrækning du har fået er nem at komme til at lave. Når jeg laver sådan noget (og jeg hader det) logger jeg huller i det der skal monters og skruer det hele sammen med pladeskruer i hver anden/tredie loggehul først. Når det passer og målene er ok punktsvejser jeg i de resterende loggehulle mens pladestykkerne holder fast sammen så der ikke er luft mellem delene. Når alle hullerne er svejset skrues skrurne ud en ad gangen og svejes til. Jeg kusker (nogen gange) at kontrollere målene undervejs i forløbet. Skulle lysten og behovet være der kan der nu fuldsvejses i små portioner her og der til hele stykket er svejset. Man kan med fordel køle svejsningerne med en våd klud hver gang der er svejset. Så bliver pladerne ikke så varme og det giver sig ikke så meget.
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222

Tilbage til "Classic Forum"