Skurrende lyd fra??
Redaktør: Bestyrelsen
- denelias
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Jeg har lagt mærke til en lyd, som jeg vil beskrive som en "skurrende" lyd. Lyder lidt som om der var noget der stødte på højre hjul. Først troede jeg det var hornet der var faldet af og lå i inderskærmen. Jeg har også haft hjullejet under mistanke men da det max er 2 år gammelt skulle det vel ikke være der, det kommer fra. Lyden skifter karakter når der er bevægelse i undervognen.. Hvis jeg giver gas, bliver lyden forstærket. Når jeg drejer til venstre, bliver lyden også kraftigere. Er det mon lejerne i den kære gamle gearkasse der siger: NU kan jeg snart ikke mere! ? Nogen der har et bud?
C900 t8 85
Denelias
C900 t8 85
Denelias
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

den er svær, men den indre knude kan vel godt lave den lyd ? den ydre vil sige klonk klonk..

SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- tono
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
- Jakob-Jensen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Hej Dennis
Kunne det måske være rustne bremseskiver, som har en kant de skraber på ankerpladen med???
Kunne det måske være rustne bremseskiver, som har en kant de skraber på ankerpladen med???
My Turbo Turns Faster Than Yours
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Jeg har prøvet det samme i en Saab 9k 1995.
Rust bevirkede at ankerpladen blev presset ind mod bremseskiven.
Det var rust på forhjuls leje enheden en støbejerns "dimmegreje"
Rusten blev afrenset og nye ankernavplader blev monteret. Så var den støj væk !!
Rust bevirkede at ankerpladen blev presset ind mod bremseskiven.
Det var rust på forhjuls leje enheden en støbejerns "dimmegreje"
Rusten blev afrenset og nye ankernavplader blev monteret. Så var den støj væk !!
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- denelias
Ok:-) mange tak for jeres bud. Men hvis det nu skulle vise sig at være ankerpladerne, så er det jo ikke noget der er til at få fingerne i vel?
Denelias
Denelias
- dragedems

og rigtigt, de fåes ikke mere som nye, men bl.a. kim, verningeauto, kan levere brugte..
Re: Skurrende lyd fra??
du kan godt undvære dem ..... de er der for at forhindre tilsmudsning af skiverne..denelias skrev:Ok:-) mange tak for jeres bud. Men hvis det nu skulle vise sig at være ankerpladerne, så er det jo ikke noget der er til at få fingerne i vel?
Denelias
og rigtigt, de fåes ikke mere som nye, men bl.a. kim, verningeauto, kan levere brugte..
SAAB 9000 CSi 1997
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Nu skriver du at du har monteret nye lejer også. Det samme har jeg lige gjort i weekenden sammen med nye knoggel led og nye bære kugler!
Men jeg opdagede efter jeg havde presset de gamle lejer ud og de nye i, at jeg var kommet til at bøje bespændingen til caliperen lidt, så bremse åget gik på bremse skiven, så bespændingen (det øverste hul) fik nogle kraftige slag med en slag hammer, så blev det rettet op igen, så det kunne jo være det samme er sket for dig!
Jeg afmonterede begge ankerplader pga de bolte ikke var til at løsne, og som Smedegaard skriver så har det ingen betydning. Og hvis syns hallen brokker sig, så siger du bare at de ikke kan skaffes mere, og så skal de syne den.
Men jeg opdagede efter jeg havde presset de gamle lejer ud og de nye i, at jeg var kommet til at bøje bespændingen til caliperen lidt, så bremse åget gik på bremse skiven, så bespændingen (det øverste hul) fik nogle kraftige slag med en slag hammer, så blev det rettet op igen, så det kunne jo være det samme er sket for dig!
Jeg afmonterede begge ankerplader pga de bolte ikke var til at løsne, og som Smedegaard skriver så har det ingen betydning. Og hvis syns hallen brokker sig, så siger du bare at de ikke kan skaffes mere, og så skal de syne den.
MVH Lars Kristensen
- denelias
Ok, så vil jeg pille ankerpladerne af. Ja det skulle jeg jo så ha gjort da jeg havde hele klumben i hånden... Måske er det et job for vinkelsliberen? Tak for tips og triks 
- denelias
Nu har jeg kikket nærmere på de ankerplader. Det var ikke dem. Jeg har også tjekket hjullejeslør, det var der heller ikke noget af. Bilen var på lift da jeg prøvede at lokalisere fejlen. Jeg satte gang i motor med gearkassen i 3 gear, hvor det er værst. Men der skal åbenbart belastning på, før lyden kommer. Jeg havde også fat i trækakslen, der var slør ved venstre tripode... Tjekkede om der var fedt. Ved den ydre drivknude var spænnebåndet løst, så der var blevet slynget fedt ud. Fik fyldt nyt fedt i og sat nyt bånd på. Håbede på at det var fejlen med manglende fedt i knuden, men nej. Men det må være en drivlinje fejl, for det forsvinder når jeg kobler ud.. Godt jeg har en god kasse på lager 
Denelias
Denelias
- T-Slot
- Kontakt:
kan det være de små fjedre i koblingen som er knækket og larmer?
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
- Vels
- SAAB-MANIAC
Eller kæden(erne) i primær huset der er slappe - det skurrer ihvertilfælde.

- denelias
Men jeg er HELT sikker på at lyden kommer fra højre side. Hvis det var kobling eller kædestøj så burde lyden jo ikke komme fra siden... eller kan den vandre ud til siden og snyde mig??? Det som jeg lidt har tænkt er,,, kan et hjulleje være defekt selvom der ikke er noget slør? Det virker nemlig meget som det kunne være lejet. Når jeg drejer til højre, er der intet støj. Kører jeg lige ud er der lidt(og støjen påvirkes af undervognens bevægelse op og ned, været ned) drejer jeg til venstre bliver det rigtigt fælt... Hvis jeg giver gas, bliver det værre. Slipper jeg gasen, stopper støjen. Hmmmm. Lyder det ikke MEGET som et hjulleje? 
Jeg må dog indrømme at de andre gange jeg har hørt hvordan et defekt hjulleje lyder, da var det mere en rungende end skurende lyd)
OG det som jeg fatter brik af: Det er der meget lidt, eller næsten ikke, når bilen er kold.......
Jeg må dog indrømme at de andre gange jeg har hørt hvordan et defekt hjulleje lyder, da var det mere en rungende end skurende lyd)
OG det som jeg fatter brik af: Det er der meget lidt, eller næsten ikke, når bilen er kold.......
- Nicolai
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Har du tjekket dine styrekugler? Havde næsten de samme symptomer på min M90 LTT, og jeg var også ret sikker på at det var et hjulleje i højre side, da lydene kom ved belastning (venstre sving). Opdagede så til syn at der var slør i højre styrekugle, skiftede den og så var det væk!
Det må have været noget med at højre hjul kom i resonans på en eller anden måde, anden forklaring kan jeg ikke finde. Men det er da nem at tjekke.
Mvh Nicolai
Det må have været noget med at højre hjul kom i resonans på en eller anden måde, anden forklaring kan jeg ikke finde. Men det er da nem at tjekke.
Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
- Leifdalsgaard
- denelias
Men der jo intet slør. Jeg må sige at de lejer jeg har set som var itu, der var der også slør. Men ok, jeg har jo heller ikke set alt
De lejer der sidder foran er fra biltema... måske er de ikke i top kvalitet, men de er ikke en dag over 1½ år gamle. Men de var billige.... host! Nå, nu må jeg se om det kunne være en lille styrekugle først, det ville jo være dejligt.
Denelias
Denelias
- Jensen
- Administrator
Ja, hvis den holder kæft når man kobler ud, så er det sandsynligvis som Rene skriver udrykkerlejet. Jeg skal snart selv have skiftet mit...
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Edwins

- Kontakt:
På ældre SAABer kan man altså også godt høre meget svagt at transmissionen løber med, med sluppet koblingspedal, i frigear med stillestående bil. Med nedtrådt pedal løber det farten af sig og der bliver stille. 
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- denelias
Rene og Mads: Hvis det var udrykkerlejet, ville den så ikke først larme når jeg træder pedalen i bund? Edwins: Jo, det der gør den bestemt også, og sikke en fred der bliver når jeg træder pedalen i bund.
Noget nyt i min sag er at den ikke laver denne støj når den er kold......
Noget nyt i min sag er at den ikke laver denne støj når den er kold......
- Edwins

- Kontakt:
Syge udrykkerlejer høres oftest med nedtrådt pedal, men det omvendte er også set, nemlig tavshed ved pedaltråd. 
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
- Når nu man kører lystigt derudaf, i hvilketsomhelst gear, koblingen sluppet og foden helt væk fra pedalen, løber svinghjul og koblingsnav(koblingsplade) og højgearsaksel rundt med samme hastighed. Der er altså ingen differencehastighed mellem højgearsaksel og svinghjul. Højgearsakslen ligger bare og er styret i innerraceren i svinghjulslejet. Lejet står helt stille. Ja, det ruller rundt, fordi det sidder i svinghjulet, men inder-og yderracer har ingen forskelshastighed. Så pr. definition står lejet stille.
Udrykkerlejet løber rundt, sandsynligvis med samme hastighed som svinghjulet, kun ganske let belastet af trykket fra solfjedrene, når man kører derudaf.
Som ung bilist og selvbestaltet automekanikeraspirant, (er flyvemekaniker) lærte jeg at koblingspedalen er nedtrådt i kortest tid muligt. Man skulle lade som om at det var en gammel Folkevognsboble med carbonleje (kulbaneleje). Hvis man konsekvent holder koblingen nede på ubestemt tid, i en sådan bil, vil kulbanelejet overhede og destruere sig selv. Vores biler har kugleleje, i stedet for kulbaneleje.
Jeg har jo tit som gæst i andre folks biler bemærket deres køremåde. De stopper for rødt, sætter bilen i 1ste, og sidder gerne med koblingen nedtrådt i 2 minutter, hvis lysene i krydset dikterer dette.
Når jeg ser at jeg kommer til at standse før rødt, linder jeg af på gassen, til der ikke er nogen difference i gearkassens valgte synchro og skubber så bilen ud af gear. (Gearer ikke konstant ned under decelerationen, mens koblingsnav og synchromeshringe ædes op for ingenting) Triller i frigear op til rødt og holder så øje med lysene. Når den tværgående trafik bliver gul, sætter jeg bilen i gear.
Så er jeg lisså klar til at køre, som ham som har siddet og rådnet op med nedtrådt kobling i 2 minutter. Og mit udrykkerleje og svinghulsleje vil med garanti hellere bo hos mig, end hos ham med mælkesyre i venstrebenet.
Udrykkerlejet løber rundt, sandsynligvis med samme hastighed som svinghjulet, kun ganske let belastet af trykket fra solfjedrene, når man kører derudaf.
Som ung bilist og selvbestaltet automekanikeraspirant, (er flyvemekaniker) lærte jeg at koblingspedalen er nedtrådt i kortest tid muligt. Man skulle lade som om at det var en gammel Folkevognsboble med carbonleje (kulbaneleje). Hvis man konsekvent holder koblingen nede på ubestemt tid, i en sådan bil, vil kulbanelejet overhede og destruere sig selv. Vores biler har kugleleje, i stedet for kulbaneleje.
Jeg har jo tit som gæst i andre folks biler bemærket deres køremåde. De stopper for rødt, sætter bilen i 1ste, og sidder gerne med koblingen nedtrådt i 2 minutter, hvis lysene i krydset dikterer dette.
Når jeg ser at jeg kommer til at standse før rødt, linder jeg af på gassen, til der ikke er nogen difference i gearkassens valgte synchro og skubber så bilen ud af gear. (Gearer ikke konstant ned under decelerationen, mens koblingsnav og synchromeshringe ædes op for ingenting) Triller i frigear op til rødt og holder så øje med lysene. Når den tværgående trafik bliver gul, sætter jeg bilen i gear.
Så er jeg lisså klar til at køre, som ham som har siddet og rådnet op med nedtrådt kobling i 2 minutter. Og mit udrykkerleje og svinghulsleje vil med garanti hellere bo hos mig, end hos ham med mælkesyre i venstrebenet.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- denelias
Jeg kan fint identificere min kørsel med din ang. koblingsteknik. Er selv uddannet lastvognsmekaniker så jeg ved da også lidt, men det er lang tid siden... Jeg kan bare ikke se hvordan lyden skulle komme derfra. Lyden må betegnes som en skurren/rumlen/raslen. Den er efterhånden så slem at jeg kan mærke den i karossen! Det er helt tydeligt at den kommer fra højre side. Når jeg drejer til venstre bliver den kraftigere, til højre forsvinder den. Kører jeg ligeud er den der næsten konstant, dog ikke hvis den lige er startet=kold. Giver jeg gas, bliver det kraftigere som stiger med rpm. Slipper jeg gassen forsvinder støjen, uanset gear. Hvad med den inderste tripode? Kunne den lave de numre?
- Jensen
- Administrator
Hmm. Ved nærmere eftertanke kan jeg kun give Edwins ret. Udrykkerlejet kører kun rundt når koblingen er trådt ud, derfor er det ikke det der er galt med min bil. Det må være noget i gearkassen. Der må da være noget garanti på sådan en kasse eller hvad, Søren? 
Det lyder ikke godt Dennis, med den forklaring hælder jeg til at det er noget med differentialet...
MVH Mads
Det lyder ikke godt Dennis, med den forklaring hælder jeg til at det er noget med differentialet...
MVH Mads
- Edwins

- Kontakt:
Med de sidst beskrevne symptomer, lyder det som Leifdalsgaard, øverst på denne side:
Det er et hjulleje , når den støjer som du beskriver ved drejning
Turbotrip, hvis man sidder og gearer ned under deceleration, for så endeligt at komme til fuldt stop for rødt lys, fuel cut-off eller ej, har man jo slidt synchromeshringe og koblingsbelægning, udrykkerleje og svinghjulsleje for ingenting. Det er meget nemmere, hurtigere og billigere at skifte bremser.
Ergo, svinet i frigear og tril. "Tril, for helvede, tril!", som Dirch Passer ville have sagt det i en Cirkusrevy. Et kort shot mellemgas og så i gear til hastigheden, hvis vi kører igen. Således skånes synchromeshringe og synchroer optimalt, og er er så helt på toppen, når en nar i en Bimmer skal nakkes.
- Sagde Edwins, køremådemæsigt opdraget af de første 7 år som bilist, i en totakter med friløb.. Med friløb er det dog ikke nødvendigt at sætte i frigear, bare slip gassen. Total bevægelsesminimalisme.

Det er et hjulleje , når den støjer som du beskriver ved drejning
Turbotrip, hvis man sidder og gearer ned under deceleration, for så endeligt at komme til fuldt stop for rødt lys, fuel cut-off eller ej, har man jo slidt synchromeshringe og koblingsbelægning, udrykkerleje og svinghjulsleje for ingenting. Det er meget nemmere, hurtigere og billigere at skifte bremser.
- Sagde Edwins, køremådemæsigt opdraget af de første 7 år som bilist, i en totakter med friløb.. Med friløb er det dog ikke nødvendigt at sætte i frigear, bare slip gassen. Total bevægelsesminimalisme.

Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- rene
- SAAB-PSYCHO
Jeg gearer nu også ned som turbotrip, og holder endda gerne koblingen nedtrådt i længere tid..gearkassen kan sagtens tåle nedgearingerne, og min kobling er alligevel slidt op længe før mit udrykkerleje uanset hvor meget jeg lader den trille i frigear fremfor at geare ned og motorbremse...
Vacuum sucks!!...

- Edwins

- Kontakt:
Vist kan gearkassen tåle det, men spurgte man den, var den helst fri for nedgearinger til ingen verdens nytte når man nu ved at man kommer til at holde helt stille længere fremme.
Én ting er nedgearinger i raceøjemed, for at holde motoren i momentkurven, en anden er at bruge koblingen som bremse og gnaske synchroringe for at komme til at holde helt stille bag en stang af 100 biler på motorvejen.
Var jeg passager i min egen bil, og oplevede praktikken, havde jeg høfligst anmodet føreren om at spare den praktik til sin egen bil.
SAAB har ikke sarte synchromeshringe men det er der andre biler der har.
Kammesjuk Pede har nu heldigvis tomatgear i sin bil:
Gearskift op i en bil, foregår brutalt, med smækken i gear, uden den umærkelige pause mellem gearskift, som skåner ringe og giver tid til synkronisering. Dette uden at der køres race mod nogen. Han kan ikke bremse uden at gearene følger med når han kører op til friskskiftet rødt.
Således havde han barberet sin firma-Alfa 156, da den var 33.000 km. gammel. Nye ringe i 2nden og 3die. Næste gang holdt den 40 før den røg på værksted igen. En SAAB havde klart holdt til det i længere tid, men man krummer sgu tæer når man kører med ham.
Altsammen til ingen verdens nytte, blot dårlig betjening af bilen. Havde han gjort det i raceøjemed var det forståeligt. Hvorfor holde bilen klar til at springe frem, når man nu ved for et faktum at den deceleration man er i gang med ender med at man holder helt
stille?
F. eks. kørsel op bag i en fed bilkø, eller kørsel hen mod fuldt stop. Det er sgu synd for bilen.
Men jaja, each to his own. Gør det blot ikke i min bil, den skal have ringe klar til lynskift når der skal voldaccelereres, hvilket dog uhyre sjældent sker. Fanden stå i at gnaske dem af på decelerations-malpraktik.
Når jeg så også siger at jeg ikke gider at skrue på min bil, må jeg så selvfølgeligt også være medvirkende, qva min køremåde, til at det ikke er nødvendigt at skrue på den.
Her i Storkøbenhavn står der en nød på hvert gadehjørne og glor på en gennem et optisk instrument, så det er småt med hurtige accelerationer. Plus at Gud og hvermand, bumser og subsistensløse, har bil, så Storkøbenhavns biler er som sardiner i dåse.
Når jeg så siger at jeg ikke gider at skrue, har jeg så selvfølgeligt lært min kone at behandle hendes bil ordentligt, mht. gear og koblingspraktik. Bla. brugte hun koblingspedalen som fodhviler da jeg lærte hende at kende.
Det koblingsnav som jeg just har udtaget af min gamle 99 har kørt 150.000. Det er ødelagt af WD-40, pga. fastrustet højgearsaksel, men slidmæssigt kunne jeg godt have genanbragt navet..
Én ting er nedgearinger i raceøjemed, for at holde motoren i momentkurven, en anden er at bruge koblingen som bremse og gnaske synchroringe for at komme til at holde helt stille bag en stang af 100 biler på motorvejen.
Var jeg passager i min egen bil, og oplevede praktikken, havde jeg høfligst anmodet føreren om at spare den praktik til sin egen bil.
SAAB har ikke sarte synchromeshringe men det er der andre biler der har.
Kammesjuk Pede har nu heldigvis tomatgear i sin bil:
Gearskift op i en bil, foregår brutalt, med smækken i gear, uden den umærkelige pause mellem gearskift, som skåner ringe og giver tid til synkronisering. Dette uden at der køres race mod nogen. Han kan ikke bremse uden at gearene følger med når han kører op til friskskiftet rødt.
Således havde han barberet sin firma-Alfa 156, da den var 33.000 km. gammel. Nye ringe i 2nden og 3die. Næste gang holdt den 40 før den røg på værksted igen. En SAAB havde klart holdt til det i længere tid, men man krummer sgu tæer når man kører med ham.
Altsammen til ingen verdens nytte, blot dårlig betjening af bilen. Havde han gjort det i raceøjemed var det forståeligt. Hvorfor holde bilen klar til at springe frem, når man nu ved for et faktum at den deceleration man er i gang med ender med at man holder helt
stille?
F. eks. kørsel op bag i en fed bilkø, eller kørsel hen mod fuldt stop. Det er sgu synd for bilen.
Her i Storkøbenhavn står der en nød på hvert gadehjørne og glor på en gennem et optisk instrument, så det er småt med hurtige accelerationer. Plus at Gud og hvermand, bumser og subsistensløse, har bil, så Storkøbenhavns biler er som sardiner i dåse.
Når jeg så siger at jeg ikke gider at skrue, har jeg så selvfølgeligt lært min kone at behandle hendes bil ordentligt, mht. gear og koblingspraktik. Bla. brugte hun koblingspedalen som fodhviler da jeg lærte hende at kende.
Det koblingsnav som jeg just har udtaget af min gamle 99 har kørt 150.000. Det er ødelagt af WD-40, pga. fastrustet højgearsaksel, men slidmæssigt kunne jeg godt have genanbragt navet..
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- rene
- SAAB-PSYCHO
Jeg har så heller ikke min bil for at være med i et økonomiløb...min måde at køre på skal jo ikke afspejles af hvor svage syncroer andre bilmærker har...når man efter 200.000km med nedgearinger stadig ikke kan se slidtage på ringene, sker der nok ikke noget ved at køre som de fleste andre...
Jeg har det på samme måde som dig..jeg gider ikke skrue..men jeg gider heller ikke være en belastning for mig selv ved at køre og være hysterisk over om tingene blev slidt, så jeg skruer når det er tid..og har det sjovt i mellemtiden..
Et nav der har kørt 150.000 er også klar til en udskiftning...jeg gider ikke køre rundt med noget så slidt når en ny virker bedre og længere..
Jeg har det på samme måde som dig..jeg gider ikke skrue..men jeg gider heller ikke være en belastning for mig selv ved at køre og være hysterisk over om tingene blev slidt, så jeg skruer når det er tid..og har det sjovt i mellemtiden..
Et nav der har kørt 150.000 er også klar til en udskiftning...jeg gider ikke køre rundt med noget så slidt når en ny virker bedre og længere..
Vacuum sucks!!...

- SGT
- SAAB-MANIAC
Idet jeg kører ind i den by jeg bor i, sætter jeg i 4. gear og fuel-cutter 1 km. ned ad en bakke.
Er det måske spildt?
1 km. der ikke koster én dråbe benzin.
I det her tilfælde kan det ihvertfald godt betale sig at "slide" på kobling og syncromesh-ring.
Gearkasser renoverer jeg selv....
Men i dit tilfælde Edwins, med k-jet eller karburator og en gearkasse der ikke hører til verdens bedste, kan jeg godt forstå du ikke gør det.
Hvor mange og900 ejere har ikke en kold vinterdag oplevet, at når der skiftes til 2. gear, børstes der tænder.
Idet jeg kører ind i den by jeg bor i, sætter jeg i 4. gear og fuel-cutter 1 km. ned ad en bakke.
Er det måske spildt?
1 km. der ikke koster én dråbe benzin.
I det her tilfælde kan det ihvertfald godt betale sig at "slide" på kobling og syncromesh-ring.
Gearkasser renoverer jeg selv....
Men i dit tilfælde Edwins, med k-jet eller karburator og en gearkasse der ikke hører til verdens bedste, kan jeg godt forstå du ikke gør det.
Hvor mange og900 ejere har ikke en kold vinterdag oplevet, at når der skiftes til 2. gear, børstes der tænder.
Senest rettet af SGT 18. jan 2008, 21:47, rettet i alt 1 gang.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- Edwins

- Kontakt:
Denelias, hvis vi ser verden fra udrykkerlejets eller svinghjulslejets synspunkt, hvis et af disse lejer støjer, ved de jo ikke om bilen drejer eller kører op og ned i terrainet, lyden burde være den samme.
Eller også har du slået 2 fluer med ét smæk: Lejefnadder i koblingsmekanismus og et dårligt hjulleje. På én gang.
Jeg har selv just fået en hjullejeting på den bil der ellers aldrig fejler noget.
Med øvelse at begynde. Et stks. forhjulslejebytte forude. 172 på klokken. Man er ikke imponeret.
Turbotrip, sådan løber min bil da også mod et højt gear for at holde hastigheden, eller dæmpe den, med sluppet gas ned af en lang faldende strækning.
Men jeg gearer ikke ned, hvor selv jeg, med min begrænsede opfattelsesevne, kan se at jeg kommer til at holde stille, når farten er løbet af bilen. Fra højt gear kommer den i frigear og bremserne klarer resten, mens gearkassen fiser husleje af. Koblingsfoden på gulvet.
Man kunne ikke slå morens '83 900 carb. i gearene, heller ikke kold, den var bare stram at skifte gear på, indtil der var rørt lidt rundt i suppen. Gearkassen blev til armeringsjern efter 308.000 pålidelige km.
Hendes spritnye 900 fra '93 med 290 på uret har jeg én gang slået synchroen på, ved skift til 2. gear, i koldt vejr, indrømmet.
Men vafaen, kammesjuk Pede gjorde en ny Alfa 156 ubrugelig på 33.000 km. Med hans vederstyggelige kørefacon havde en SAAB nok holdt 150.000 før det at skifte fra 1. til 2. og fra 2. til 3. blev en kunst.
Eller også har du slået 2 fluer med ét smæk: Lejefnadder i koblingsmekanismus og et dårligt hjulleje. På én gang.
Jeg har selv just fået en hjullejeting på den bil der ellers aldrig fejler noget.
Turbotrip, sådan løber min bil da også mod et højt gear for at holde hastigheden, eller dæmpe den, med sluppet gas ned af en lang faldende strækning.
Men jeg gearer ikke ned, hvor selv jeg, med min begrænsede opfattelsesevne, kan se at jeg kommer til at holde stille, når farten er løbet af bilen. Fra højt gear kommer den i frigear og bremserne klarer resten, mens gearkassen fiser husleje af. Koblingsfoden på gulvet.
Man kunne ikke slå morens '83 900 carb. i gearene, heller ikke kold, den var bare stram at skifte gear på, indtil der var rørt lidt rundt i suppen. Gearkassen blev til armeringsjern efter 308.000 pålidelige km.
Hendes spritnye 900 fra '93 med 290 på uret har jeg én gang slået synchroen på, ved skift til 2. gear, i koldt vejr, indrømmet.
Men vafaen, kammesjuk Pede gjorde en ny Alfa 156 ubrugelig på 33.000 km. Med hans vederstyggelige kørefacon havde en SAAB nok holdt 150.000 før det at skifte fra 1. til 2. og fra 2. til 3. blev en kunst.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
Ja, så ved man at det er tid til et oversyn af bremserne, som er svært meget lettere end at rode med præmaturt nedslidt gearkasse, afhøvlet koblingsnav og baldret udrykkerleje fordi man har brugt det forkert. 
- Sagde Freewheelin' Franklin..

- Sagde Freewheelin' Franklin..

Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
Men jeg gider heller ikke være en belastning for mig selv ved at køre og være hysterisk over om tingene blev slidt.
Der er ikke take om at være en belastning for sig selv, tværtom. Det er man, når man konstant skal sidde og røre i suppen, mens koblingen livligt bearbejdes, for ingensomhelst nyttes skyld, når man ved at der skal stoppes helt op lige om lidt.
Der kan vel heller ikke være tale om at være en belastning for sig selv, når man som jeg, statsautoriseret bevægelsesøkonom, dasker bilen i frigear, sætter fødderne på gulvet og med en finger på rattet afventer hvad der sker forude, afsluttende med at højrefoden føres frem og standser bilen. Der står den så og pludrer i frigear, indtil det bliver tid at køre igen. En belastning for sig selv må da være at arme og ben går på en, for at bringe bilen til standsning?
Hysteri kender jeg ikke til, det har jeg folk til.
Rene skrev yderligere:
Et nav der har kørt 150.000 er også klar til en udskiftning.
Hvad ved du dog om det? I musikbøgerne står der at det ikke kan betale sig at genanbringe et nav, hvis der er mindre end 0,8 mm. fra nittehoveder til friktionsflade. Det var der i tilfældet med mit nav, som nu er ødelagt af WD-40.
Men jeg er dog ikke i tvivl om at en gearstangsvirtuos har høvlet sit nav ned på 150.000 km.
Lid det eller ej. Anerkend det eller ej: En gearkasse og kobling som bliver brugt til at decelerere bilen bilen med, slides mere end en anden bil, hvis fører godt ved at det suverænt bedste decelerationsmedium på en bil er dens bremser. Er de ikke det, er der noget galt med bremserne.
Og for så lige at komme i forkøbet: Der ikke tale om bjergkørsel, hvor korrekt gearvalg og motorbremsning er alfa og bodega, men om at formålsløst at sidde og røre i suppe og bearbejde pedal, når man kan se at dér, længere fremme kommer man sgu til at holde bomstille.
Hvorfor er det lykkedes at slå konens nuværende bil i koldt vejr, i 2. gear, med 292 på klokken, men ikke hendes forrige bil med 308 på uret?
Selv Aase fra kantinen kan svaret: Fordi de to biler har været udsat for forskellig kørefacon gennem deres livstid.
Jeg kan heller ikke slå gear i min 415.000 99'er. Jeg har selv kørt de 170.000, de andre km. må være kørt af en anden bilist der var god ved sin bil.
Jeg anfægter ikke folks ret til at køre lige som det passer dem, det er deres bil. Bare vi får slået fast at godt af det har bilen ikke, at blive betjent af en kok som skal røre i suppen hele tiden.
Tag skræmmeeksemplet, kammerat Pede: Hans Mercedes er ham dybt taknemmelig for at han købte den med automatgear. Mercedes er ikke berømt for slidstærke manuelle gearkasser, og med hans udsøgt skrækkelige behandling af manuelle gearkasser ville det have voldt ham alvorlige kvaler indenfor alt for lang tid.
Men OK, bare han har haft det skægt under kørslen, er det vel også til at bære, at skaffe en anden gearkasse, som han så kan gå i gang med at rundbarbere.
Men jeg gider heller ikke være en belastning for mig selv ved at køre og være hysterisk over om tingene blev slidt.
Der er ikke take om at være en belastning for sig selv, tværtom. Det er man, når man konstant skal sidde og røre i suppen, mens koblingen livligt bearbejdes, for ingensomhelst nyttes skyld, når man ved at der skal stoppes helt op lige om lidt.
Der kan vel heller ikke være tale om at være en belastning for sig selv, når man som jeg, statsautoriseret bevægelsesøkonom, dasker bilen i frigear, sætter fødderne på gulvet og med en finger på rattet afventer hvad der sker forude, afsluttende med at højrefoden føres frem og standser bilen. Der står den så og pludrer i frigear, indtil det bliver tid at køre igen. En belastning for sig selv må da være at arme og ben går på en, for at bringe bilen til standsning?
Hysteri kender jeg ikke til, det har jeg folk til.
Rene skrev yderligere:
Et nav der har kørt 150.000 er også klar til en udskiftning.
Hvad ved du dog om det? I musikbøgerne står der at det ikke kan betale sig at genanbringe et nav, hvis der er mindre end 0,8 mm. fra nittehoveder til friktionsflade. Det var der i tilfældet med mit nav, som nu er ødelagt af WD-40.
Men jeg er dog ikke i tvivl om at en gearstangsvirtuos har høvlet sit nav ned på 150.000 km.
Lid det eller ej. Anerkend det eller ej: En gearkasse og kobling som bliver brugt til at decelerere bilen bilen med, slides mere end en anden bil, hvis fører godt ved at det suverænt bedste decelerationsmedium på en bil er dens bremser. Er de ikke det, er der noget galt med bremserne.
Og for så lige at komme i forkøbet: Der ikke tale om bjergkørsel, hvor korrekt gearvalg og motorbremsning er alfa og bodega, men om at formålsløst at sidde og røre i suppe og bearbejde pedal, når man kan se at dér, længere fremme kommer man sgu til at holde bomstille.
Hvorfor er det lykkedes at slå konens nuværende bil i koldt vejr, i 2. gear, med 292 på klokken, men ikke hendes forrige bil med 308 på uret?
Selv Aase fra kantinen kan svaret: Fordi de to biler har været udsat for forskellig kørefacon gennem deres livstid.
Jeg kan heller ikke slå gear i min 415.000 99'er. Jeg har selv kørt de 170.000, de andre km. må være kørt af en anden bilist der var god ved sin bil.
Jeg anfægter ikke folks ret til at køre lige som det passer dem, det er deres bil. Bare vi får slået fast at godt af det har bilen ikke, at blive betjent af en kok som skal røre i suppen hele tiden.
Tag skræmmeeksemplet, kammerat Pede: Hans Mercedes er ham dybt taknemmelig for at han købte den med automatgear. Mercedes er ikke berømt for slidstærke manuelle gearkasser, og med hans udsøgt skrækkelige behandling af manuelle gearkasser ville det have voldt ham alvorlige kvaler indenfor alt for lang tid.
Men OK, bare han har haft det skægt under kørslen, er det vel også til at bære, at skaffe en anden gearkasse, som han så kan gå i gang med at rundbarbere.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- denelias
Det med hvordan vi kører i vores dejlige Saaber, er jo meget personligt. Det er nærmest en religion ala` valg af olie mv
Jeg er nok mere morfar typen der nyder at køre min bil nænsomt og behageligt. På motorvej elsker jeg at mærke samt høre turboen arbejde
Nå men for at vende tilbage til min mislyd(ikke fordi i ikke må tale om andet) Så er det med stor glæde at jeg kan fortælle hvad der gav denne underlige lyd. Forrør mod karossen!
Det med at den ikke laver lyden når den er kold, er jo at metallet udvider sig når det bliver opvarmet. Især når røret bliver glødende. Det bliver en fed weekend det her
tak for alle jeres tanker.
Nå men for at vende tilbage til min mislyd(ikke fordi i ikke må tale om andet) Så er det med stor glæde at jeg kan fortælle hvad der gav denne underlige lyd. Forrør mod karossen!
- Leifdalsgaard
Edwins jeg kører ligesom dig,kører nem en halv kilometer gratis i frigear inden et byskilt eller sving.Det med at geare ned så gearret passer med hastigheden skulle jeg gøre på en racer skole i sverige,men bruger det aldrig
- SGT
- SAAB-MANIAC
Nu er mit kørselsbehov heldigvis ikke så stort, så jeg fortsætter med min kørestil....
Nu er mit kørselsbehov heldigvis ikke så stort, så jeg fortsætter med min kørestil....
Senest rettet af SGT 19. jan 2008, 16:55, rettet i alt 1 gang.
SAAB är bra!
- rene
- SAAB-PSYCHO
Nu er det jo på ingen måde op til dig at afgøre hvad jeg syns er en belastning...
Så jo der er helt klart tale om at være en belastning hvis jeg skal benytte samme kørestil som dig...det er fordi folk er forskellige siger Aase fra kantinen...
Ang om kobling er klar til udskiftning efter 150.000...det ved jeg da rigeligt om...har selv set hvordan min kobling ser ud efter 10.000...så 150.000 det holder den helt sikkert ikke..og det er ikke nedgearinger der slider den...
Det er muligt den slides mere end en kasse hvor der køres søndagskørsel, men den holder fint til at blive slidt den smule mere...Og jeg har ikke købt den bil jeg har for at bruge den til økonomiløb og kedsommelig kørsel...
Nu er det jo på ingen måde op til dig at afgøre hvad jeg syns er en belastning...
Så jo der er helt klart tale om at være en belastning hvis jeg skal benytte samme kørestil som dig...det er fordi folk er forskellige siger Aase fra kantinen...
Ang om kobling er klar til udskiftning efter 150.000...det ved jeg da rigeligt om...har selv set hvordan min kobling ser ud efter 10.000...så 150.000 det holder den helt sikkert ikke..og det er ikke nedgearinger der slider den...
Det er muligt den slides mere end en kasse hvor der køres søndagskørsel, men den holder fint til at blive slidt den smule mere...Og jeg har ikke købt den bil jeg har for at bruge den til økonomiløb og kedsommelig kørsel...
Vacuum sucks!!...

- Saab-daniel

- Kontakt:
Hehe, Denilas, PRÆCIS sådan et problem havde jeg også med min t8'er, pudsigt jeg ikke tænkte på det i dit tilfælde! 
Godt du fik det løst!
Daniel.
Godt du fik det løst!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Jensen
- Administrator
Jeg havde også en mærkelig klonk lyd når jeg drejede til den ene side her for et års tid siden. Lyden blev værre og værre og jeg bestilte to nye trækaksler. Det viste sig dog også at være et udstødningsophæng der var knækket, så nu der er to nye trækaksler på lager jeg ikke kan bruge til noget 
Ja tænk alle de tanker og diskutioner sådan en irriterende mislyd kan afføde...
Ja tænk alle de tanker og diskutioner sådan en irriterende mislyd kan afføde...