Hej, jeg er ny i dette forum (og i SKD). Jeg har været heldig at få fat i en 9000 CD aut. 92, som jeg går og pusler med i garagen, nu mens vinter og salt hærger hverdagsbilen.
Jeg er faldet over en besynderlig ting: En lygtejusteringsmotor i højre side, men ikke i venstre! Ingen justeringsknap, men kabling findes (...selvfølgelig). Har man mon givet op halvvejs? Mystisk!
Da jeg snart ikke kan finde på flere småpillerier på denne dejlige bil, kunne jeg godt tænke mig at etablere hele lygtejusteringen. "Huggeren" har jeg ikke tid til, men hvis nogen derude har lygtemotor og evt. justeringsknap til overs, vil jeg gerne høre om det.
Det er i øvrigt en fantastisk karet. Den har gået 80kkm, og ser ud som ny, med læderstue og vildt meget udstyr. Jeg har aldrig ejet SAAB før, men har altid drømt om netop denne model, som har en af de flotteste karosser der nogensinde er tegnet. En anden SAAB jeg faktisk også godt kunne tænke mig med tiden, er en af de gamle to-taktere som jeg mindes fra Roskilde Ring. Hvad står et godt eksemplar mon i idag?
Lygtejusteringsmotor 9000
Redaktør: Bestyrelsen
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
CToP - allerførst vil jeg håbe for dig, at du fremover vil finde megen inspiration og glæde ved denne herlige side (ligesom jeg selv
)!
Så pas på! Man bliver nemt afhængig af det..
Nå, tilbage til emnet: Jeg kunne godt fristes til at spørge, om din (nye) vogn er udstyret med aut. niveauregulering? Grunden er dels det faktum med den ene lygtejust.motor og dels den manglende kontakt! Særligt det sidste lyder underligt, hvorimod det andet meget vel kunne forekomme, hvis tidligere ejer har måttet skifte lygten i den ene side og har fået fat i en anden model! (?) En del ad disse CD modeller var i sin tid udstyret med netop denne finesse.
Jeg husker faktisk ikke helt, om det kræver et helt andet lygtehus, når der skal monteres el-motor, men prøv lige at se efter, om der er "levnet" plads til en sådan fætter. Jeg kan muligvis være behjælpelig med de rette stumper, så du er velkommen til at melde dig igen!
Vh.
Henrik
Så pas på! Man bliver nemt afhængig af det..
Nå, tilbage til emnet: Jeg kunne godt fristes til at spørge, om din (nye) vogn er udstyret med aut. niveauregulering? Grunden er dels det faktum med den ene lygtejust.motor og dels den manglende kontakt! Særligt det sidste lyder underligt, hvorimod det andet meget vel kunne forekomme, hvis tidligere ejer har måttet skifte lygten i den ene side og har fået fat i en anden model! (?) En del ad disse CD modeller var i sin tid udstyret med netop denne finesse.
Jeg husker faktisk ikke helt, om det kræver et helt andet lygtehus, når der skal monteres el-motor, men prøv lige at se efter, om der er "levnet" plads til en sådan fætter. Jeg kan muligvis være behjælpelig med de rette stumper, så du er velkommen til at melde dig igen!
Vh.
Henrik
- CToP
- SAAB NET NYBEGYNDER
Tak for svaret Henrik
Ja, jeg er helt sikker på at jeg vil få glæde af dette forum. Jeg har fulgt det lidt på sidelinien en måneds tid, og fået menge gode fif. Så det med det vanedannende tror jeg på!
I følge den tiligere ejer, som jeg kender lidt til og stoler på, så har bilen aldrig været skadet og dermed repareret "for alvor". Til gengæld er han blottet for viden og indsigt om biler, og en "ikke så heldig" mekaniker i sydfrankrig kan selvfølgelig godt have lavet det lille nummer, hvis der har været fejl på systemet. Det er jo en nem løsning.
Det ser i øvrigt ud som om det er samme slags lygtehus i begge sider, og at motoren blot sættes på, der hvor den manuelle stilleskrue sidder. Stikket til motoren hænger i øvrigt ved siden af.
Det med automatisk niveauregulering har jeg faktisk set et eller andet sted i omtale af bilen. Det vil jeg forske lidt i.
MVH
Carsten
Ja, jeg er helt sikker på at jeg vil få glæde af dette forum. Jeg har fulgt det lidt på sidelinien en måneds tid, og fået menge gode fif. Så det med det vanedannende tror jeg på!
I følge den tiligere ejer, som jeg kender lidt til og stoler på, så har bilen aldrig været skadet og dermed repareret "for alvor". Til gengæld er han blottet for viden og indsigt om biler, og en "ikke så heldig" mekaniker i sydfrankrig kan selvfølgelig godt have lavet det lille nummer, hvis der har været fejl på systemet. Det er jo en nem løsning.
Det ser i øvrigt ud som om det er samme slags lygtehus i begge sider, og at motoren blot sættes på, der hvor den manuelle stilleskrue sidder. Stikket til motoren hænger i øvrigt ved siden af.
Det med automatisk niveauregulering har jeg faktisk set et eller andet sted i omtale af bilen. Det vil jeg forske lidt i.
MVH
Carsten
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Jep - gør det! I så fald er højdejusteringen omsonst
. Ingen tvivl om, at ledningerne er der. Det er de for den sags skyld også på en gammel 88´er, men jeg er dog interesseret i at vide, om du kan se med sikkerhed, at der oprindeligt har været en motor koblet på!?
/Henrik
/Henrik
- CToP
- SAAB NET NYBEGYNDER
Det bliver desværre nok først i morgen at jeg står på hovedet i den igen.
Ja, det med kablerne har jeg opdaget. Der er faktisk ikke så få løse stik rundt omkring. Jeg kan dog næsten ikke forestille mig hvad man ellers skulle finde på at putte i for 16 år siden.
Men ved du hvor giveren til højdejusteringen sidder? Det må da være et sted i bagvognen forestiller jeg mig.
mvh Carsten
Ja, det med kablerne har jeg opdaget. Der er faktisk ikke så få løse stik rundt omkring. Jeg kan dog næsten ikke forestille mig hvad man ellers skulle finde på at putte i for 16 år siden.
Men ved du hvor giveren til højdejusteringen sidder? Det må da være et sted i bagvognen forestiller jeg mig.
mvh Carsten
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Hvis vi snakker om niveaureguleringen af undervognen, skulle dette klares alene af de specielle støddæmpere/fjedre, som også fandtes blandt meget andet godt i SAAB´s tilbehørskataloger fra dengang
Aut. niveauregulering/højdekorrektion findes da også...men kun i biler med orig. Xenon-lygter
(E-udstyr til 9-3SS, f.eks.)
/Henrik
Aut. niveauregulering/højdekorrektion findes da også...men kun i biler med orig. Xenon-lygter
/Henrik
- CToP
- SAAB NET NYBEGYNDER
Hej igen. Så fik jeg kigget det hele efter i sømmene, og målt efter. Det er direkte forbindelse fra stikket i instrumentpanelet til begge lygtemotorstik (parallelt). Stikket i instrumentpanelet var bundet fast på kabelbundtet, sådan som man normalt gør fra fabrikken når det ikke skal bruges. Lygterne ser lige gamle ud, og som sagt har bilen efter sigende ikke været skadet, og bærer da heller ikke andre præg af det. Min konklusion: Motoren på højre lygte er nok bare røget i ved en fejltagelse "i tidernes morgen" i Trollhättan, måske lige før frokost, haha. Jeg mangler blot at teste om højre lygte reagerer når man sætter en styrespænding på. Hvis ikke den virker, vil jeg nok overveje en extra gang om jeg gider etablere systemet.
/Carsten
/Carsten