Hej alle sammen.
Min Saab 900 turbo med APC er fra 1983. Den kører forrygende, og motoren smider hverken olie eller har nogen mislyde.
Men når jeg giver den rigtigt meget gas i andet og tredje gear - altså tager den op i de høje omdrejninger - slår den nogengange fra. Det har den ikke gjort tidligere. Når den rammer de høje omdrejninger er det som om noget bremser den. Så går omdrejningerne lidt ned, og farten falder - og derefter kører den helt normalt igen.
Der er absolut ingen problemer, hvis jeg bare kører den normalt og skifter gear ved 'normale' omdrejninger.
Er der nogen, som har en forklaring? Kan jeg have ødelagt turboen (måske et dumt spørgsmål)?
Vh Morten.
Problemer med turboen
Redaktør: Bestyrelsen
- Vels
- SAAB-MANIAC
Hej,
Tvivler på at det er din turbo - det jeg tror der sker, er at den begynder at banke og APC'en lukker ned for alt det sjove så maskinen skånes.
Det tyder på at du enten : har noget tænding der står forkert, dårlige tænddele, for varme / kolde tændrør eller ganske simpelt at du kører på oktan 95 i stedet for 98 oktan.
Tvivler på at det er din turbo - det jeg tror der sker, er at den begynder at banke og APC'en lukker ned for alt det sjove så maskinen skånes.
Det tyder på at du enten : har noget tænding der står forkert, dårlige tænddele, for varme / kolde tændrør eller ganske simpelt at du kører på oktan 95 i stedet for 98 oktan.

- m-skjoldager
- SUPER SAAB FREAK
- Vels
- SAAB-MANIAC
Hej,
Oktan tallet er groft sagt et tal for hvor "banke modstandsdygtig" benzinen er. Forstået på den måde at desto højere Oktan tal, jo mere skal der til før benzinen "selvantænder". Når benzin selvantænder opstår der detonationsagtige forhold i cylinderen og benzinen når at "eksplodere" før stemplet kommer i top, overtrykket vil tvinge stemplet ned selvom der er på vej op - også kaldet banken.
Banken kan være så voldsom at du kan sammenligne det med en forhammer der bliver svinget for fuld kraft mod stemplet og prøver at tvinge det modsatte vej før det har været oppe og vende. En motor kan banke sig selv i småstykker hvis ikke det bliver stoppet og det er her APC'en kommer ind i billedet. Via en bankesensor detekterer den når maskinen begynder at banke og skruer ned for ladetrykket da dette faktisk forstærker effekten - maskinen bliver jo tvangsfodret med ekstra ilt.
Du kan da prøve Oktan 98 eller VPower fra Shell Oktan 97. At du først mærker det nu, kan være temperatur betinget da kold luft fylder mindre end varm og maskinen vil med kold luft få ekstra ilt.
Holder den ikke op på andet Oktan-tal ville jeg bestemt fejlsøge på det andet,.. en maskine må for alt i verden ikke banke.
Oktan tallet er groft sagt et tal for hvor "banke modstandsdygtig" benzinen er. Forstået på den måde at desto højere Oktan tal, jo mere skal der til før benzinen "selvantænder". Når benzin selvantænder opstår der detonationsagtige forhold i cylinderen og benzinen når at "eksplodere" før stemplet kommer i top, overtrykket vil tvinge stemplet ned selvom der er på vej op - også kaldet banken.
Banken kan være så voldsom at du kan sammenligne det med en forhammer der bliver svinget for fuld kraft mod stemplet og prøver at tvinge det modsatte vej før det har været oppe og vende. En motor kan banke sig selv i småstykker hvis ikke det bliver stoppet og det er her APC'en kommer ind i billedet. Via en bankesensor detekterer den når maskinen begynder at banke og skruer ned for ladetrykket da dette faktisk forstærker effekten - maskinen bliver jo tvangsfodret med ekstra ilt.
Du kan da prøve Oktan 98 eller VPower fra Shell Oktan 97. At du først mærker det nu, kan være temperatur betinget da kold luft fylder mindre end varm og maskinen vil med kold luft få ekstra ilt.
Holder den ikke op på andet Oktan-tal ville jeg bestemt fejlsøge på det andet,.. en maskine må for alt i verden ikke banke.
Senest rettet af Vels 6. feb 2008, 17:48, rettet i alt 1 gang.

- m-skjoldager
- SUPER SAAB FREAK
Tak for svaret. Den banker ikke (ltså ingen lyd), så jeg vil forsøge mig med noget tykkere benzin.
- Vels
- SAAB-MANIAC
Det er ikke sikkert du når at høre at den banker før APC'en har opdaget at den gør det.. Men det betyder ikke at den ikke gør det.
Man kan faktisk via APC'en føre et par ledniger ud og have en diode i bilen så man kan se hvornår banken bliver detekteret.
Jeg kan ikke lige huske hvordan konstruktionen er skruet sammen, men det kan Casper Ankersen, Daniel Fischer og andre med garanti forklare nemt.
Man kan faktisk via APC'en føre et par ledniger ud og have en diode i bilen så man kan se hvornår banken bliver detekteret.
Jeg kan ikke lige huske hvordan konstruktionen er skruet sammen, men det kan Casper Ankersen, Daniel Fischer og andre med garanti forklare nemt.

- SGT
- SAAB-MANIAC
Hvor meget ladetryk kører du med?
Kunne lyde som om du er oppe og hilse på trykvagten engang imellem.
Hvordan har dine tændrør det?
Hvis der er for stort gnist-gab, er det ikke sikkert den kan tænde ved højt ladetryk.
Kunne lyde som om du er oppe og hilse på trykvagten engang imellem.
Hvordan har dine tændrør det?
Hvis der er for stort gnist-gab, er det ikke sikkert den kan tænde ved højt ladetryk.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- Vels
- SAAB-MANIAC
Hvis det er trykvagten knalder den jo brændstofpumpen og bilen står pludselig meget stille i forhold til et splitsekund før - så den tror jeg da ikke helt på.
Men det andet har du ganske givet ret i Turbotrip.
Men det andet har du ganske givet ret i Turbotrip.

- svenT16
- SAAB-MANIAC
når den blir ældre kan bankesensoren osse aktiveres af ventilklapren osv.
en af de ting man må ta med når saaben blir ældre. hehe
en af de ting man må ta med når saaben blir ældre. hehe
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Ingen tvivl om, at når den er helt "oppe at ringe" som her, er det et must, at alting står efter bogen samt, at tændingsanlægget/benzinindsprøjtningen med tilskudsanordning virker korrekt. Tænding skal stå på 20 gr. f.ø.d. v/ 2000 o/min. med bortkoblet vacuumslange til strømfordeleren.
Den bør kunne køre problemfrit på 95 oktan og ja.....tændingsbanken er nok ikke noget, du som fører hører noget til, da systemet (APC) er så hurtigtarbejdende, at det rent faktisk er i stand til at "fange" en begyndende bankning. Det arbejder med en frekvens på 12 Hz, dvs. det kan regulere ladetrykket op til 12 gange i sekundet
Min gamle T8´er uden APC skulle endda instilles til 23 gr. f.ø.d., og den gik klokkerent hele vejen op til max. Til gengæld skal det retfærdigvis nævnes, at maskinen i dén model kun kører med et kompressionsforhold på 7,2:1. I min bil var der tillige (naturligvis) eftermonteret en intercooler fra en 16´er, hvilket givetvis også vil afhjælpe dette problem en smule.
Så, du må vist i gang med systematisk at gå det hele lidt igennem, er jeg bange for!
/Henrik
P.S.: Det er ganske korrekt, at en ældre APC-sensor godt kan blive lige lovlig følsom med alderen, hvorfor der hurtigt kan ske en ureglementeret neddrosling af effekten
Den bør kunne køre problemfrit på 95 oktan og ja.....tændingsbanken er nok ikke noget, du som fører hører noget til, da systemet (APC) er så hurtigtarbejdende, at det rent faktisk er i stand til at "fange" en begyndende bankning. Det arbejder med en frekvens på 12 Hz, dvs. det kan regulere ladetrykket op til 12 gange i sekundet
Min gamle T8´er uden APC skulle endda instilles til 23 gr. f.ø.d., og den gik klokkerent hele vejen op til max. Til gengæld skal det retfærdigvis nævnes, at maskinen i dén model kun kører med et kompressionsforhold på 7,2:1. I min bil var der tillige (naturligvis) eftermonteret en intercooler fra en 16´er, hvilket givetvis også vil afhjælpe dette problem en smule.
Så, du må vist i gang med systematisk at gå det hele lidt igennem, er jeg bange for!
/Henrik
P.S.: Det er ganske korrekt, at en ældre APC-sensor godt kan blive lige lovlig følsom med alderen, hvorfor der hurtigt kan ske en ureglementeret neddrosling af effekten
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Jeg havde intet problem med at høre tændingsbanken på min 8v inden jeg satte megasquirt til at lytte efter tændingsbanken (megasquirt er så meget hurtigere, at den når at fange det mindste banken og justerer tændingen herefter), med APC kan man nå at opleve 3-4-5 bank inden den får justeret rigtigt ned. Dette er i det mindste min oplevelse med det gamle apc-system til 8v'en...
En diode kan indsættes mellem 12v og pin5 på de gamle bokse, og 12v og pin19 på de nye bokse (nye sidder i forskærmen, de gamle under bagsædet).
Mvh,
Daniel.
En diode kan indsættes mellem 12v og pin5 på de gamle bokse, og 12v og pin19 på de nye bokse (nye sidder i forskærmen, de gamle under bagsædet).
Mvh,
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- SGT
- SAAB-MANIAC
[quote="m-skjoldager"]Hej alle sammen.
Min Saab 900 turbo med APC er fra 1983. Den kører forrygende, og motoren smider hverken olie eller har nogen mislyde.
Men når jeg giver den rigtigt meget gas i andet og tredje gear - altså tager den op i de høje omdrejninger - slår den nogengange fra. Det har den ikke gjort tidligere.
Jeg troede, at dét kunne være trykvagten.
Men når jeg giver den rigtigt meget gas i andet og tredje gear - altså tager den op i de høje omdrejninger - slår den nogengange fra. Det har den ikke gjort tidligere.
Jeg troede, at dét kunne være trykvagten.
SAAB är bra!
- Saab-daniel

- Kontakt:
Det lyder også som om det kan være trykvagten Søren... Men vi er nødt til at have Skjoldager på banen for at oplyse om det er som om han "spiser rattet" eller om bilen blot kommer til at accelerer langsommere... 
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- svenT16
- SAAB-MANIAC
slår den fra som i "nu mister jeg lidt effekt/ turbo tryk" eller som i " motoren cutter for alt og slukker og lukker ned, for at starte op igen sekundet efter" ????????
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- m-skjoldager
- SUPER SAAB FREAK
Tak for svar, alle sammen. Har ikke lige været ved computeren - derfor først svar nu..
Og desværre er jeg nok så uteknisk anlagt, at jeg ikke kan komme med meget uddybning.. Ander ikke hvordan man tester ladetrykket eller hvad trykvagten er.
Men når det sker er det oppe ved cirka 5000 omdrejninger. Den går ned i fart og accelerer langsommere. Lidt ligesom hvis den hvis den var røget ud af gear. MEN.. det giver ikke noget ordentligt ryk, så det føles som om, motoren sætter helt ud, og man er ved at få rattet i maven. Det føles blot som om den mister pusten et sekund eller to, hvorefter den bliver helt normal igen.
Den har ikke gjort det før, mens jeg har haft den, og så vidt vides heller ikke de sidste 10 år hos sidste ejer.
???
Og desværre er jeg nok så uteknisk anlagt, at jeg ikke kan komme med meget uddybning.. Ander ikke hvordan man tester ladetrykket eller hvad trykvagten er.
Men når det sker er det oppe ved cirka 5000 omdrejninger. Den går ned i fart og accelerer langsommere. Lidt ligesom hvis den hvis den var røget ud af gear. MEN.. det giver ikke noget ordentligt ryk, så det føles som om, motoren sætter helt ud, og man er ved at få rattet i maven. Det føles blot som om den mister pusten et sekund eller to, hvorefter den bliver helt normal igen.
Den har ikke gjort det før, mens jeg har haft den, og så vidt vides heller ikke de sidste 10 år hos sidste ejer.
???
- Saab-daniel

- Kontakt:
Hvor lang tid siden er det der er lavet service på den? Dvs, skiftet tænddele, olie, filter osv? Jeg kunne godt have tænddele mistænkt, at gnisten måske bliver blæst ud...
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- m-skjoldager
- SUPER SAAB FREAK
Det er ikke mere end 3 måneder siden den fik hele turen, før den blev synet uden anmærkninger. Men jeg ved ikke, om tænddelene er gamle. Hvordan kan man tjekke, om de okay?
- Saab-daniel

- Kontakt:
Ej, du kan tjekke standen på rotor og rotor-dæksel ved at tage dækslet af og undersøge hvordan pointsene ser ud i dækslet og hvordan rotoren ser ud. Derudover kan kabler undersøges for revner, ligesom de kan ohmes ud, mener det er omkring 1400ohm kablerne skal ligge på, men det er ud fra huskeren. Tændrørene kan tjekkes, tag gerne et billede og smid det herop på forummet, så kan vi hjælpe med at diagnosticere...
Daniel.
Ej, du kan tjekke standen på rotor og rotor-dæksel ved at tage dækslet af og undersøge hvordan pointsene ser ud i dækslet og hvordan rotoren ser ud. Derudover kan kabler undersøges for revner, ligesom de kan ohmes ud, mener det er omkring 1400ohm kablerne skal ligge på, men det er ud fra huskeren. Tændrørene kan tjekkes, tag gerne et billede og smid det herop på forummet, så kan vi hjælpe med at diagnosticere...
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Hvis du ikke har skiftet rotor og fordeler dæksel inden for et år er det gammelt. Det ældes meget hurtigt. Ikke noget stort problem ved alm. kørsel, men med speeder foden dybt i gulvtæppet giver slidte tændings dele problemer.
Kablerne skal helst ikke være over 2-3 år gamle......
(Mit store ønske til næste jul : DI tænding til min OG 900....)
Forrige jul "fik" jeg en dobbel weber til Sonetten
Sidste jul fik vi nyt køkken
Næste jul skal det være DI
Kablerne skal helst ikke være over 2-3 år gamle......
(Mit store ønske til næste jul : DI tænding til min OG 900....)
Forrige jul "fik" jeg en dobbel weber til Sonetten
Sidste jul fik vi nyt køkken
Næste jul skal det være DI