Hej!!
Ville høre om nogen vidste hvad det kunne skyldes at min 900 T8 ikke kører særlig langt på literen.. Ved MEGET pæn kørsel sniger den sig ikke over 6-7 km/l.. Knalder man derimod til den, ligger det ca. på 3 km/l.
Er der nogen der ved hvad det kan skyldes? Har hørt det kan have noget med tændingsbanken at gøre? For APC justerer ned i tryk hvis man knalder til den.
Det skal siges at den også kan hoppe lidt af og til ved lidt gas..
Nogen forklaringer?
Mvh Michael
Dårlig benzinøkonomi i 900 T8
Redaktør: Bestyrelsen
- T-Slot
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Lugter bilen af benzin?
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
- Saab-ilac
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Tror jeg havde en benzin øko på ca 5.5 km/l (gennemsnit) i min T8 fra 86. Tror hvis du vil have flere km ud af den skal du nok have monteret MS (Mega Squirt) på. Det er egentlig en ombygning til EFI.
Snak med Daniel herinde fra. Han er vist ret meget inde i det. Han satte det på sin OG900 T8..
Men kan også være den var ved at være slidt i bund..
Cheers
Mattias
Snak med Daniel herinde fra. Han er vist ret meget inde i det. Han satte det på sin OG900 T8..
Men kan også være den var ved at være slidt i bund..
Cheers
Mattias
Mitglied nummer: 377
- Miffi
- SUPER SAAB FREAK
Nej, den lugter ikke af benzin..
5,5 km/l lyder ikke af særlig meget hehe..
Tror det var wikipedia der gav mig den oplysning om, at tændingsbanken ville forårsage dårlig benzinøkonomi.. Kan det passe?
Mvh Michael
5,5 km/l lyder ikke af særlig meget hehe..
Tror det var wikipedia der gav mig den oplysning om, at tændingsbanken ville forårsage dårlig benzinøkonomi.. Kan det passe?
Mvh Michael
Mvh Michael
- Saab-ilac
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Miffi.. Må indrømme jeg ikke helt ved det. Men et af benzinslugerne ved den T8 motor er det mekaniske insprøjtningssystem.
Men under alle omstændigheder vil en dårligt indstillet motor bruge mere benzin, og hvis det er tændingsbanken i værste fald give gennemhullet stempler (smeltet)..
Så kunne godt være du skulle få den indstillet. Du kan jo montere en banke-diode så du kan se når den banker i motoren.
Den skal monteres i APC boksen. Du skal lodde nogle ledninger på. Kan ikke lige huske hvilke ben det er...
Cheers
Mattias
Men under alle omstændigheder vil en dårligt indstillet motor bruge mere benzin, og hvis det er tændingsbanken i værste fald give gennemhullet stempler (smeltet)..
Så kunne godt være du skulle få den indstillet. Du kan jo montere en banke-diode så du kan se når den banker i motoren.
Den skal monteres i APC boksen. Du skal lodde nogle ledninger på. Kan ikke lige huske hvilke ben det er...
Cheers
Mattias
Mitglied nummer: 377
- khs
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Min T8 gik 8-10 til hverdag og en enkelt gang fik jeg den på bilferie op på 11,3 på tre tanke i træk. Bliver indspræjtningssystemmet slidt og gammelt er det helt håbløst at justere igen.... Det nemmeste er nok at få det MS sat på 
Se eventuelt her http://www.hakke.dk/bil/Blandet/Verksta ... tem-CI.PDF og her http://www.hakke.dk/bil/Blandet/Bosch-manual.PDF Pas på det er filer på 46 og 14 Mb ....
Rettelse: Jeg havde skrevet at T8'eren havde været oppe på 13km/l. Det er ikke rigtigt. Det er 11,3km/l. Det andet ville sgu' have været fantastisk
Se eventuelt her http://www.hakke.dk/bil/Blandet/Verksta ... tem-CI.PDF og her http://www.hakke.dk/bil/Blandet/Bosch-manual.PDF Pas på det er filer på 46 og 14 Mb ....
Rettelse: Jeg havde skrevet at T8'eren havde været oppe på 13km/l. Det er ikke rigtigt. Det er 11,3km/l. Det andet ville sgu' have været fantastisk
Senest rettet af khs 7. feb 2008, 07:45, rettet i alt 3 gange.
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Karsten
SKD medlem 222
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
9.1, målt med pedantisk nøjagtighed, fra hovedstaden til Fanø. 110-120 med blød fod hele vejen. Her på Danmarks saltstøtte, Amager, hvor man ikke får megen fred for trafiklys er vi vel på 7- 7.5 km/l.
'83 900 T8, mellemkøler og tomatgear. T i Tomatgear står for Tørstig på en så gammel bils autogearkasse, dog kører den længere end din på en liter af det dyre stads.
Miffi, med al respekt tror jeg at din bil skulle have en kærlig hånd og et par småjusteringer her og der..
'83 900 T8, mellemkøler og tomatgear. T i Tomatgear står for Tørstig på en så gammel bils autogearkasse, dog kører den længere end din på en liter af det dyre stads.
Miffi, med al respekt tror jeg at din bil skulle have en kærlig hånd og et par småjusteringer her og der..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- BAAS
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
kører du på alle ventiler?
Miffi skrev:Hej!!
Ville høre om nogen vidste hvad det kunne skyldes at min 900 T8 ikke kører særlig langt på literen.. Ved MEGET pæn kørsel sniger den sig ikke over 6-7 km/l.. Knalder man derimod til den, ligger det ca. på 3 km/l.
Er der nogen der ved hvad det kan skyldes? Har hørt det kan have noget med tændingsbanken at gøre? For APC justerer ned i tryk hvis man knalder til den.
Det skal siges at den også kan hoppe lidt af og til ved lidt gas..
Nogen forklaringer?
Mvh Michael
9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
- Jensen
- Administrator
Da jeg satte turbo på gik min ikke over 8 km/l. Det viste sig at være warm-up regulatoren (den som sidder på termostathuset) som havde en fejl. Dette er meget udbredt på de gamle motorer. Jeg fik Daniels gamle, og nu har jeg haft den oppe på 13 km/l. Så man kan sagtens få en bil med k-jetronic til at køre "langt" på literen. Systemet har dog andre begrænsninger der gør at et elektronisk ditto altid vil være en fordel.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Miffi - at dømme ud fra dine indlæg den sidste måneds tid, bliver den bil åbenbart ved med at drille dig. Det er sagt så mange gange før - også i andre sammenhænge: Få ALT tjekket og gået igennem, punkt for punkt, ude i maskinrummet. Start inderfra og arbejd udefter, dvs. få maskinens tilstand diagnosticeret (kompressionstest bl.a.), og derefter alt det, der er ude omkring: Indsprøjtning (styretryk v/ kold og varm motor, systemtryk, fuldlast, dysernes forstøvning, koldstartanordning mm), tændingsanlægget, CO v/ tomgang og ved simuleret fuldlast, osv. osv............!
Alt det andet med at prøve sig frem med at afblænde en ventil her og dér, rokke lidt rundt ved B-pumperelæet og andre spidsfindige garagetricks er og bliver forbigående lappeløsninger! Hvis ikke du selv magter opgaven eller har det nødvendige udstyr, så få en venlig sjæl til at hjælpe dig! Det er nok for langt at køre >250 km til det sydlige af Jylland til undertegnedes matrikel(
), men var det ikke noget med, at du på et tidspunkt var ved at få en aftale med en kyndig person herindefra?
Iøvrigt er K-jetronic systemet så ganske udmærket og på nogle områder nærmest genialt indrettet, og tro mig: Man kan SAGTENS få det til at spille, således det fungerer noget nær perfekt under alle tænkelige forhold, og helt på linie med, hvad khs skriver ovenover om økonomien i en T8´er: 8-10 km/l i snit, op mod 11-11,5 km/l på lange ture.
Dette matcher perfekt min nu afdøde 81´er, som ikke kunne pines længere end 7 km/l, da jeg fik den, for senere i takt med div. justeringer/forbedringer at gå mere og mere økonomisk, og til slut kørte den stabilt 9-10 km/l - hver gang året rundt! Bedste resultat: 11,6 km/l på en længere tur (om vinteren!) Ja, jeg var målløs
Håber for dig, at du kommer problemerne til livs én gang for alle!
/Henrik
Alt det andet med at prøve sig frem med at afblænde en ventil her og dér, rokke lidt rundt ved B-pumperelæet og andre spidsfindige garagetricks er og bliver forbigående lappeløsninger! Hvis ikke du selv magter opgaven eller har det nødvendige udstyr, så få en venlig sjæl til at hjælpe dig! Det er nok for langt at køre >250 km til det sydlige af Jylland til undertegnedes matrikel(
Iøvrigt er K-jetronic systemet så ganske udmærket og på nogle områder nærmest genialt indrettet, og tro mig: Man kan SAGTENS få det til at spille, således det fungerer noget nær perfekt under alle tænkelige forhold, og helt på linie med, hvad khs skriver ovenover om økonomien i en T8´er: 8-10 km/l i snit, op mod 11-11,5 km/l på lange ture.
Dette matcher perfekt min nu afdøde 81´er, som ikke kunne pines længere end 7 km/l, da jeg fik den, for senere i takt med div. justeringer/forbedringer at gå mere og mere økonomisk, og til slut kørte den stabilt 9-10 km/l - hver gang året rundt! Bedste resultat: 11,6 km/l på en længere tur (om vinteren!) Ja, jeg var målløs
Håber for dig, at du kommer problemerne til livs én gang for alle!
/Henrik
- Leifdalsgaard
Hvis det var min bil ville jeg kontrollere hvad CO% er med varm motor,den skal være mellem 0,2-1,0 sæt den omkring 1 hvis den er for lav kan bilen give nogle ryk ved påløb
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
CO skal være: 1,5 +/- 0,5% for en turbo! 1,0 +/- 0,5% for en i´er!
Et godt råd (baseret på egne oplevelser): Justér CO til mel. 1,5 og 2,0% på en T8´er.
/Henrik
Et godt råd (baseret på egne oplevelser): Justér CO til mel. 1,5 og 2,0% på en T8´er.
/Henrik
- Leifdalsgaard
- RuneSM
Min T8 var bragende fejljusteret med et gennemsnit på 5 km/l og op til 3 km/l på en tank hvor jeg bare havde kørt lidt hurtigt, og så var den altid næsten umulig at starte.
Co'en var 0,3 i tomgang :S
Co'en var 0,3 i tomgang :S
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
En for lav CO giver ikke pr. automatik et lavt forbrug - måske snarere tværtimod!(?) Motoren vil i givet fald skulle presses for meget for at lave det samme stykke arbejde - efter min bedste overbevisning.
Hold dig til den nominelle værdi og læg gerne en ½% oveni (på de lidt ældre årgange)
/Henrik
Hold dig til den nominelle værdi og læg gerne en ½% oveni (på de lidt ældre årgange)
/Henrik
- RuneSM
Det ved jeg udemærket godt, jeg fik den bare aldrig indstillet.
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan