Banner cycler

E85 i flensborg

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

E85 i flensborg

7. feb 2008, 22:31

For dem der af og til kører over den dansk-tyske grænse efter Øller , kan man også fylde tanken op med noget E85 nu.

Jeg kører nu selv på en 30% E85 blanding.
Erfaring efter ca 100 km:
-Koldstart uæntret.
-alm kørsel stort set uændret
( måske skal man give ligt mere gas end normalt men jeg kan ikke sikkert mærke det )
-måske lidt blødere motorgang
-Fuld acceleration og turbo ladeuret ryger laangt højere op end tidligere ,det Mærkes.. :D

Benzin økonomi kan jeg ikke sige noget om ennu.
Prisen er ca 7 Dkr / Liter (0,95 Euro)
Kan købes på tanken ved Calles shop ( Forbi danfoss )
Dog skal de lige frigive tanken , inden fra butikken inden man kan tanke.
( for at undgå kunder der tanker forkert )

Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

E85 i flensborg

7. feb 2008, 22:41

Det lyder nu lidt spændende, hvilken bilmodel har du testet på?

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Deja-wuzzz

E85 i flensborg

7. feb 2008, 22:49

Bilen er en OG900 Aero '89, med ACP modicifering.
Det skal siges at blandinge var 25liter 95 octan og 11 liter E85.
Ladeuret går længe ca. 60% ind i det røde felt under boost og falder derefter til 40%
Normalt med 95 Octan når den max op 40% og falder lynhurtigt (pga. tændingsbanknning) til ca 20% op i det røde felt.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

E85 i flensborg

8. feb 2008, 08:22

Kan OG900 ombygges til ren E85 ?

Den kan 9k jo i SV...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

E85 i flensborg

8. feb 2008, 08:34

E85 kan sagtens kører på en c900, det gjorde jeg i Trollhätten i sommers. Det fjernede alt hvad der ligende tændings banken. Men jeg syntes den blev en smule mere tam end normalt. Det er måske klart nok fordi, det svarer næsten til at man skruer ned for tændingen. Derved opnår man masser af ladetryk, men speeder responce er ikke så hurtig.
Henrik solgaard sagde det lugtede af grill bar da han kørte bag ved mig, men jeg ved ikke om det var fordi han var sulten :-)

E85 er dog hård ved mange ting på bilen. Messingen i benzin pumpen bliver ædt samt pakningerne har heller ikke godt af det!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

E85 i flensborg

8. feb 2008, 08:47

Derudover vil bilen jo komme til at køre magert, da der skal større mængde flydende varer til at lave samme AFR med E85. Det skal man holde sig for øje. Derfor kræver det (hvis det skal køre ordentligt) en mapning til netop denne type benzin. Nøjes man med en lille blanding (f.eks. 15-20 procent), så burde det kunne køre rimeligt.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

Re: E85 i flensborg

8. feb 2008, 09:00

Kaas skrev:E85 er dog hård ved mange ting på bilen. Messingen i benzin pumpen bliver ædt samt pakningerne har heller ikke godt af det!
Samt lakken omkring tankstudsen, skulle også være udsat. Så man skal nok ikke stå og slatte alt for meget med det.

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
Brugeravatar
viking

8. feb 2008, 09:41

Hvis der bliver re-mapning af cpu-en til E85, hvad sker der så når der køres på ren benzin ?
Bliver blandingen for fed ?

Den kan vel selv blande efter belastningen, eller kræver det et styresystem fra 9k med lambda sonde ?
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

8. feb 2008, 11:57

9-5Aero skrev:
Kaas skrev:E85 er dog hård ved mange ting på bilen. Messingen i benzin pumpen bliver ædt samt pakningerne har heller ikke godt af det!
Samt lakken omkring tankstudsen, skulle også være udsat. Så man skal nok ikke stå og slatte alt for meget med det.

M.v.h.
Pis pis pis, så er det slut med at sniffe benzin :-)
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

8. feb 2008, 12:29

viking skrev:Hvis der bliver re-mapning af cpu-en til E85, hvad sker der så når der køres på ren benzin ?
Bliver blandingen for fed ?
Spørgsmålet er, om ændringen ligger inden for MAP'ens arbejdsområde? Det kunne være sjovt at vide, om en E85 Saab, har et større arbejdsområde i MAP'en, netop af samme årsag. Men jeg vil mene, at hvis det kommer udenfor motorstyringens mulige arbejdsområde, så vil man få en "CE" - adaptionsfejl.

M.v.h.

Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

8. feb 2008, 21:46

Ehm... Lad os lige skille tingene ad. Det jeg talte om herover er selve benzin-mappet (dvs hvad vi siger til dyserne, de skal skyde ind i motoren).
MAP som jeg læser det fra 9-5Aero herover er = Manifold Air Pressure (sensor), MAP'ens arbejdsområde er på en 9k fra -1bar til 1.5bar. Passer det for mig?
Den første definition er hvad der er vigtigt i den her forbindelse, hvor meget benzin vi sender ind.
Når bilen kører med Lambda-korrektion (dvs regulerer tæt omkring 14.7Afr eller lambda 1) er når bilen står i tomgang, accellerer let eller cruiser. Om E85 kan bruges her, afgøres af, hvor meget ECU'en tillader at regulerer ud fra lambda'ens signal, indtil man rammer ca 14.7Afr. Tillader den ikke regulering nok, kommer bilen til at køre for magert ved brug af E85. Mappes denne om til E85, kører bilen fed på benzin. Og hvorfor så det? Jo, fordi der skal MERE (mængdemæssigt) E85 til at lave samme AFR-forhold.
En almindelig lambda-sonde (smal-båndssonde) styring KAN måske klare at køre på begge dele, men i ren form, vil det nødvendigt ændre maps, efter min allerbedste overbevisning, for at være sikker på bilen ikke kører magert, personligt ville jeg ikke turde satse på det...
Grunden til at en Biopower vogn kan håndtere begge dele, er formentligt at bilerne kører med en wideband lambda-sonde der kan levere et PRÆCIST AFR-resultat til ECU'en (samt at denne er væsentligt mere advanceret en de ældre smal-båndsstyringer) og således har mulighed for at skyde efter de AFR-forhold motoren har brug for i et givent område. Dette er ikke muligt med en smal-båndssonde der kun er præcis omkring AFR14.7.
Og at køre på E85 svarer altså ikke til at sætte tændingen ned, derimod kan bilen tage mere fortænding (og dermed give bedre off-boost respons også) på E85, fordi banke-grænsen er forskubbet.
Mvh,
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

9. feb 2008, 01:58

Meget interessant beskrivelse, må jeg sige! Der er vist én, der har sat sig ind i sagerne, men jeg bliver lige nødt til at spørge, hvad AFR er for en størrelse? Har det noget med blandingsforholdet at gøre, da lambdasonden jo kontinuerligt giver besked til ECU´en om sammensætningen i udstødningsgassen (hvis man kan udtrykke det sådan?) :roll:

Har hørt noget om, at man i vort broderland kan erhverve sig et E85-ombygningskit til 9k´erne, eksempelvis. Hvad indebærer dette helt præcist af komponenter mv.?

/Henrik
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

9. feb 2008, 03:59

Tillad mig at hive emnet ned på knallertniveau:

Når Svensken hælder E85 på veteranmopeden, i stedet for spritten i halsen og benzinen i tanken, måste han göra 2 ting for at den kører ordentligt:

Han skal avancere tændingen og lukke lidt op for den stilbare strålespids.

- Det er det som Daniel fortæller, i en nogenting mere avanceret form end min. :wink

AFR er vel den kemisk korrekte blanding? Det stoichiometriske forhold for et givent brændstof. Et sødt ord, nemt at stave til, og nemt at udtale. Det rigtige forhold mellem brændstof og luft er jo forskelligt, afhængigt af hvilket fluidum motoren kører på. :wink:

For os totaktsfreaks bør vi så også tage i betragtning, at sprit og benzolblandinger ikke er godt for totaktere, da de kan nedbryde nogle totaktsolier. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

9. feb 2008, 09:07

Jeg lagde mærke til da jeg kørte med E85 at taken hurtigere blev tom. Det viser måske Daniels terori om at den ikke når 14.7 AFR men prøver ved at spøjte en masse benzin ind. Som sagt så følte det som om at bilen blev til tam, det skyldes måske alt den for meget benzin. Jeg ved godt at jeg så kunne have advanceret tændingen efter det, men det ville jeg ikke da jeg kun lige skulle prøve det der vidunder benzin som tilmed også var meget billigere!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

9. feb 2008, 11:46

Ja sgu, det er noget rigtigt lækkert kram, svensken mapper deres biler om efter det.
Det kit man kan købe, mener jeg har at gøre med slanger osv der kan holde til E85 der ellers æder originale benzin-slanger.
Er der en chip med, så er man da rigtigt fint kørende :)
Det stoichiometriske korrekte forhold er 14.7AFR (air/fuel ratio) og er hvor din KAT arbejder bedst. Det er ikke der din motor arbejder bedst under alle forhold, SLET ikke.
Ved let belastning og Cruise skyder fabrikkerne efter 14.7, da KAT'en arbejder bedst her, og man dermed får renest udstødnings-gas. Jeg kører 16.3AFR når jeg cruiser i min c900 med megasquirt (dvs mindre benzin i forhold til luft) og kører dermed længere på literen. Jeg har ikke KAT, så jeg kan gøre hvad jeg vil.
Når bilen får PEBER justerer min c900 ned til ca 11.5 AFR (mere benzin i forhold til luft). Smider jeg nu E85 i tanken uden at ændre på andet, vil jeg få et AFR-forhold der er mere magert (dvs f.eks 17AFR når jeg cruiser) hvilket kan give dårlig motorgang. Dette kan jeg leve med, men jeg kan IKKE leve med at bilen f.eks kun får et AFR-forhold på 13.5 når bilen får noget at leve af = varmere i forbrændings-kammeret hvilke i sidste ende kan havarere en motor...
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
khs

9. feb 2008, 22:02

Apropos blanding ved forskellige belastninger. Jeg læste en gang om at man ved høje omdrejninger og belastning skulle helt ned på 10 dele luft for at katalysatoren har noget at arbejde med og ikke brænder sammen. Den kan ikke tåle at køre magert heller :-) Det var på Mazdas lille sexede sekser...
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

10. feb 2008, 09:04

Det lyder meget rigtig, men 10:1 er meget fed.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

10. feb 2008, 10:39

Saab-daniel skrev:Ehm... Lad os lige skille tingene ad. Det jeg talte om herover er selve benzin-mappet (dvs hvad vi siger til dyserne, de skal skyde ind i motoren).
MAP som jeg læser det fra 9-5Aero herover er = Manifold Air Pressure (sensor), Mvh,
Daniel.
Så har du ikke forstået det jeg skriver. Jeg snakker om MAP'en som ligger i Trionic. Altså de parametre, som den stiller tryk, benzin, tænding m.v. efter... ;)

M.v.h.

Brugeravatar
khs

10. feb 2008, 16:58

Kaas: Ja det er en fed omgang og kun til når den køre fulde omdrejninger og fuld last:

Her er en måling på en række-4 mazda maskine. (jeg fandt ikke det jeg havde læst om sekseren) Læg mærke til at den rammer 1:10....

http://www.mazdas247.com/forum/showthre ... =123651572

Her er lidt mere tekst om hvodan man kan forlænge en katalysators liv ved at forhindre den i at blive for varm ved at tilsætte ekstra bensin.....

http://www.freepatentsonline.com/7155901.html

Er der nogen herinde der ligger inde med materiale om AFR på vores Saab'er stil med det fra Mazda'en??? Og hvad med dem der tuner med enten med chip eller MS?? Er det her noget der tages højde for, eller køber man bare en ny Kat når den brænder sammen?
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

10. feb 2008, 22:07

Jeg har ikke selv kat, så det bekymrer jeg mig ikke så meget om. MEN, kan da afsløre, at langt de fleste nyere biler kører et benzin-forhold der veksler tæt omkring 14.7 på al kørsel i vacuum. Det gælder min bekendtes Seat Leon (der nu kører megasquirt og 500+ hk). Det er i dette forhold kat'en virker bedst. Det du snakker om, Karsten, læser jeg som når man slipper speederen ved meget høje omdrejninger og lader bilen motor-bremse hvor bilen laver fuel-cut off for at spare benzin, men ikke lukker helt af, fordi den netop skal ha' lidt benzin for at kat'en ikke bliver for varm... Vis mig gerne hvorhenne andet står, da jeg ikke lige umiddelbart kan finde det, men naturligvis er interesseret i det...
Jeg skyder efter følgende AFR-forhold på min c900 med megasquirt:
Billede
Jeg ved min storebrors vogn sigter efter 14.7 under vacuum, og justere ned til omkring 11 ved hård kørsel, samt yderligere længere ned, hvis bilen viser lidt tændingsbanken, for at forsøge at kvæle denne.
Jeg har efterhånden sat mig ret godt ind i AFR og indflydelse herpå, samt lambda-sonde osv, så hvis jeg kan bruges til noget, så sig til... :)
Mvh,
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
khs

10. feb 2008, 23:41

Så så, Daniel :-) Ja gu fanden kan du da bruges. Det er da meningen at du skal komme med din viden. Ikke spørge om du skal komme med den... Det er jo derfor jeg skriver om nogen gider kommenterer den tekst jeg sagtens kan have misforstået. Jeg kan huske at have læst en tekst om at det var ved fuld last, men tager jeg fejl er det ok med mig. Så er det ikke første gang. Jeg søger bare viden.
Jeg er med på at det skal mere fed blanding til ved fuldlast og kan se at du går helt ned til 12 dele luft. Brormands åbenbart ned til 11 og under....

Mit spørgsmål går i retning af levetid ved belastningen på katalysatoren. Som jeg har forstået det, er det sådan en leverer, frisk luft ved tomgang, men ved fuld last gør den ikke megen nytte. I min søgen efter de links jeg postede, fandt jeg en tekst om forskellen på at måle før og efter katalysatoren ved fuldlast og fulde omdrejninger. Den nævnte at der kun var 0,3 afr til forskel... Egentlig overraskende, når nu der fokuseres så meget på at de skal være på. Der er sjovt at tomgang betyder så meget i hele det her spil om katalysator på bilerne, men det er vel ok nå nu de fleste bybiler mest holder i kø :-)

Vi må finde mere information om tilskudets betydning for katalysatorens levetid... Jeg googler videre :-)
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
khs

11. feb 2008, 08:47

Så har jeg sovet og ser verden meget klarere :-)
Jeg læste dit indlæg lidt negativt i går, Daniel og svarede nok lidt skarpt. Nu har jeg læst dit indlæg igen og mener ikke det forholder sig sådan....

Jeg har også kigget på Mazda'ens map og kan ikke se andet end at det viser afr ved fuldlast. Dellast giver vel ikke nogen mening når man måler heste på en Dyno :-) Den skyder altså ret meget bensin ind mellem 5400 og 6800. I min søgen fandt jeg ud af at der er en term der handler om "COT at WOT" dvs. catalyst overtemp protection at wide open throttle. Prøv at google på "catalyst overtemp protection"
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

11. feb 2008, 12:45

Hej Karsten!
Hehe, tror vi fik talt lidt forbi hinanden, jeg ville blot nævne at jeg genre ville bidrage med noget opklarende, hvis jeg kunne det i forhold til de links du sendte, jeg kunne ikke selv se noget i linkene som hentydede til de ting du snakkede om (mere benzin = bedre liv for Kat'en i under WOT).
Jeg sidder på jobbet og har ikke tid til en længere omgang pt, men vil se lidt nærmere på det i aften.
Og forresten, så drejer mine indlæg sig kun om turbo-motorer... ;)
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

11. feb 2008, 21:31

Hej igen Karsten.
Enig mht mazda'en, den får så meget benzin at den mister en del effekt, det er helt sikkert. Jeg tenderer til at tro der er noget i vejen et eller andet sted siden den går så fed, tror næppe nogen saab går så fed.
Klar det er under fuld-last på et rullefelt, andet er jo ligegyldigt på dette tidspunkt, kan man sige :)
Jeg tror bestemt ikke kat'en har det godt under fed blanding, eller under mager, for den sags skyld, 14.7 AFR er hvor den har det bedst, der har vi lambda 1...
Dejligt med en go diskussion vedrørerende blanding, alternativ fuel, mapning med videre...
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
khs

12. feb 2008, 09:17

Jeps. Fedt med debat :-) Problemstillingen fra de seneste indlæg i denne tråd bliver garanteret ikke mindre når der kommer E85 i tanken..... Med hensyn til at katalysatoren har det bedst ved 14,7. Det er vel egentlig der den virker bedst, men hvis den får hård belasning i dette område, bliver den for varm og så virker den ikke bagefter (eller slides for hurtigt)..... Jeg har set at amerikanerne har krav om to lambdesonder. En på hver side af katalysatoren og at det skal være system til at undgå at kat'en brænder af ved overophedning. Nu er den triste Mazda en sugebil, men kat'en er ved egentlig ligeglad om det er en to liters turbo eller en tre liters sugemotor der stopper gas ned i halsen på den. Bortset fra at turbomotoren nok kan levere højere udgangstemperatur og derved gøre problemmet endnu størrere.

En anden ting jeg har tænkt på: Alt det her lambda gejl virker jo alligevel ikke ved fuld skrue. Jeg har læst mig til at alt det fine med justeringer og målinger kun er i det lave og midterste område hvor afr ligger inden for hvad sonden kan klare, men at nogen nye biler har bredbåndssonde så de kan regulere på toppen også. Daniel: Kører du med bredbåndssensor hele tiden eller kun til indkøring?

Jeg må altså tage mig sammen og samle mig en MS. Det er altså skide spændende det her emne :-)
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
khs

12. feb 2008, 20:32

Fandt lidt, da jeg kiggede på MegaSquirt, en tabel med lambda 1 på forskellige bændstoffer....

Benzin 14,7
Ethanol 9.0
Methanol 6,5
Propan 15,7
Diesel 14,5

Der er en del forskel på benzin og ethanol, så motorstyringen skal vist ikke være helt lige glad med hvad slæden kører på :-)
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

12. feb 2008, 22:51

Yes sir, KHS, både til at du skal samle en omgang MS, og til at jeg kører konstant med bredbåndsmåling. Det afslører MED DET SAMME om jeg eventuelt har en pumpe der er død, en regulator der ikke duer eller lignende, hvis jeg f.eks skyder den af og jeg ikke får mit forventede AFR-forhold... ;)
En fin tabel, den er opgivet i softwaren til en Innovative LC-1 også, har bare ikke disse grejer installeret på min arbejds-pc, og har generelt ikke tid til at gå på nettet på jobbet, ikke pt i det mindste... :D
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

13. feb 2008, 19:26

Kan da lige tilføje at man i tyskland ved lov har vedtaget at alt brænstof i fremtiden skal være E10 på nær super plus
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Deja-wuzzz

14. feb 2008, 02:05

Bare lige for at blande mig lidt igen...
Det er fint med at AFR-Forholdet mellem benzin og luft er der hvor den skal.
Når det drejer sig om admindelig kørsel , bruger jeg bilen på følgende måde :
I tilfælde af irration over andre bilister -> "hurtigt væk fra fjoldset"
Eller hvis en eller anden har tartoveret "2 Fast 4 You Bitch" på siden af bilen sååå...
Men da der sjældent er brug for mere en 92-95 octan til at ordne disse typer ,så går al den gode 98 octan tilspilde.
Hvis man gerne vil beholde max Boost , men ikke gider betale ca 11kr literen for 98 octan, for at give den "sjældent" gas engang imellem...
Så vil det måske være en god ide at tanke noget E85...
Hvis motorbelastningen er lav gør det vel ikke noget at AFR-Forholder ikke er Tip-Top i orden hvis der gives gas kortvarigt ?
Så økomonisk set vil det måske være bedre ar blande benzin / E85 fremfor at tanke 98 octan.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

14. feb 2008, 07:35

kvaliteten af benzin har osse indflydelse af hvor langt du kan køre på literen. De udskældte motorer fra mitsubishi af GDI typen der for ca 8 år siden kom i carisma kunne ikke leve op til de foreskrifter de selv fra fabrikken havde udstukket. grunden hertil skyldes at benzin kvaliteten i europa var for dårlig, i forhold til den de kører med i japan. lidt tankevækkende. :wink:
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
khs

14. feb 2008, 09:34

Jeg sidder og tænker på at man jo kan bruge det her E85 som booster.... Er der nogen af jer der ligger inde med tabeler over hvilket oktantal man havner på ved forskellige oktantyper tilsat forskellige procentdel E85???? Tanken var at købe 5-6 stk 10 liter dunke og så købe E85 næste gang jeg alligevel er i Sverige og så lige smide 10 liter i tanken før jeg tanker herhjemme.....

Tilføjet: Det vil også være rart med en afr ved lambda 1 tabel.....
Senest rettet af khs 14. feb 2008, 10:07, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

14. feb 2008, 09:55

Deja-wuzz, jeg ville ikke satse ved at køre med ren E85, BESTEMT ikke... "Bare en kort lille accelleration" kan tage livet af en motor. Det er sådan set lidt to modstridende elementer jeg benytter sig af mht E85, hvis vi tænker i forhold til tændingsbanken.
1. E85 har højere oktan-tal = Større fasthed overfor tændingsbanken
vs
2. E85 skal bruge mere i MÆNGDE for at have et blandings-forhold der er korrekt for motoren for at:
* Køle stempler tilstrækkeligt
* Opnå den ønskede effekt
* Modstå tændingsbanken

Derfor er det et problem at smide E85 i tanken, uden at køre med et tilpasset benzin-system.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
khs

14. feb 2008, 10:24

Jeg faldt over den her information jeg synes er værd at læse i forbindelse med denne tråd :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/E85_in_standard_engines
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
viking

14. feb 2008, 10:45

De sene 9k modeller kan ombygges til E85. Det må være noget med dysser, slanger CPU der skal arbejdes med.

Nordic Uhr. arbejder med ombygningerne.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz

15. feb 2008, 00:19

Ok jeg giver efter , og tør nok ikke køre min tank med ca 30% E85 op , men fylder mere benzin på.
Bilen går ellers superb med den blanding jeg kører på lige nu.
Jeg kunne læse i artiklen fra wikipedia at 10-20% ethanol skulle være rimligt sikkert at køre på , så mon ikke jeg skulle satse på dette.

khs man kan måske regne det ud fra forholdsregning da 100% ethanol har et octan på ca 116.
En blanding på 5% hæver octanen +1,5:
http://www.oliebranchen.dk/Pro/Biobr%C3 ... enzin.aspx
Senest rettet af Deja-wuzzz 15. feb 2008, 13:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Deja-wuzzz

15. feb 2008, 00:57

hmm...kan man redigere i allerede oprettede indlæg ?
Senest rettet af Deja-wuzzz 15. feb 2008, 13:38, rettet i alt 1 gang.
troels
SAAB-PSYCHO

15. feb 2008, 01:16

Deja-wuzzz skrev:hmm...kan man redigere i allerede oprettede indlæg ?
Ja du vælger knappen "Edit" i bunden i højre side af dit eget indlæg somdu gerne vil rette.

Der kommer så en linie ind nederst i indlægget om at det er rettet,

mvh
Troels
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

15. feb 2008, 06:32

ellers er der måske en E10 blanding der kan bruges. SAAB skulle have sagt god for den på biler fra 1986 og frem http://www.abc.net.au/brisbane/stories/s1466787.htm
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC

15. feb 2008, 09:31

jeg har fast monteret bredbåndslamba i min 9k aero som kører med et 350 hk set op. Den kører i tomgang 14,6 i AFR og det samme under normal kørsel. Men får den pisk falder den til ca 12 og så når min bankediode giver et enkelt blink falder AFR lidt så den stopper med at banke. den falder helt ned til lidt 10.8 når det går vildest for sig. Det skal siges at motoren tændingsbanker lidt så måske AFR ville være en smugle anderledes hvis den kørte optimalt. Jeg vil anbefale alle som tuner at montere en bredbåndslamba sonde og en bankediode så kan det ikke gå helt galt. Havde jeg det for et år siden havde jeg ikke haft motor skade
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

15. feb 2008, 10:55

Lige præcis Brormand, en bredbåndssonde er vejen frem hvis man tuner på vognen, der er ingen substitut, og er rigtigt rart at følge med i!
Casper A, balladen med de benzin-stationer der sælger E10, sælger jo stadig som oktan 95, dvs ethanolen giver ingen oktan-fordel, blot en renere udstødning, og ringere benzin-økonomi = tak for ingenting! Jeg ville hellere købe 98 eller 95 oktan benzin, og så selv spæde 10% ethanol i, DET ville rykke fint... :)
KHS: Meget interessant artikel, jeg tyggede mig igennem det meste af den igår, men det underbygger egentligt fint de informationer jeg havde på forhånd... :)
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
khs

15. feb 2008, 11:02

Daniel: Ja, artiklen kom ikke med det helt store nyheder, blot sådan lidt gennemgang af emnet :-)

Jeg har se at Fischer klanen kommer til langfredagstræf. Jeg er ved at få familien indstillet på er jeg ikke er hjemme den dag.... Jeg MÅ altså se jeres biler og det I har gjort ved dem... Det er bare pisse spændende....

Vil det sige at jeres motorstyring justerer blandingen ved alle belastninger og gør det via bredbåndssonden så den selv justerer inde efter om I kører på E0 eller E30 ????

Det med at der er ethanol i bensinen i forvejen er temmelig vigtig hvis man selv blander mere ethanol i. V-power er vist med ethanol, så man skal vel bruge en almindelig 95 eller 98 oktan og ikke noget med "grøn" bensin fra Statoil.....
Senest rettet af khs 15. feb 2008, 12:26, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC

15. feb 2008, 11:25

nej min bil kører med standart lambasonde og "standart" motorstyring. Jeg har en extra lambasonde monteret i mit forrør også et fastmonteret ur i bilen. Jeg tror ikke at min bil ville kunne justere efter om der kommer etanol i tanken
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
Brugeravatar
khs

15. feb 2008, 11:30

Det må man da kunne få MS til,,,, eller va?????
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC

15. feb 2008, 12:00

jo det kan man nok men her skal vi have Daniel ind i billedet. Jeg kører kun på 98 oktan. på min gamle motor kørte jeg mest på 95 og BANG det dur ikke når man tunet. Og så er er jo også en markant forskel i hvordan bilen trækker 98 skal der til :lol:
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

15. feb 2008, 12:16

Saab-daniel skrev:Casper A, balladen med de benzin-stationer der sælger E10, sælger jo stadig som oktan 95, dvs ethanolen giver ingen oktan-fordel, blot en renere udstødning, og ringere benzin-økonomi = tak for ingenting! Jeg ville hellere købe 98 eller 95 oktan benzin, og så selv spæde 10% ethanol i, DET ville rykke fint... :)
Daniel.
I Danmark er det oveikøbet kun E05....

M.v.h.

Brugeravatar
khs

15. feb 2008, 12:26

Er der kun Statoils bio og Shells V-power der har ethanol iblandet ????
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
mindblower
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

15. feb 2008, 15:07

:!:
Senest rettet af mindblower 5. sep 2008, 22:31, rettet i alt 1 gang.
Nothing I can do about it now !
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

15. feb 2008, 15:51

Det har du ret i Daniel. Tanken var nu også at hvis bilerne kan kører på E10 så må man kunne regne lidt frem og tilbage på en almindelig 95oktan og en E85 og på den måde få en blanding af 95oktan og E85 der lander på en E % omkring de 10 uden at gå på kompromi med oktanen og stadigvæk holde sig på en E andel der gavner mere end den skader
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

15. feb 2008, 18:05

khs skrev:Er der kun Statoils bio og Shells V-power der har ethanol iblandet ????
Shell's V-Power er mig bekendt, ikke tilsat Ethanol.

M.v.h.

Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

15. feb 2008, 20:58

Hej igen...
Rigtigt, MS kan fint styre det... Eller hvad andet du ellers har tænkt at putte i tanken (udover Diesel sådan indtil videre i det mindste), bare du kan definere det stoichmetriske forhold, og det kan vi, hvis vi ved hvad vi putter i tanken.
Korrekt hvad Casper skriver, standard-motorstyringen kan ikke bruge præcision fra en bredbåndssonde til noget (du kan kode signalet til at lade som om en af udgangene er en smalbåndssonde, bare med større præcision, så motorstyringen forstår signalet, men den justerer stadig kun omkring 14.7AFR og kun ved Cruise, let last og tomgang). DET kan megasquirt til gengæld da man her kan sigte direkte efter et specifikt AFR-forhold konstant, så hvis du vil cruise med 16 afr, så gør du det (jeg cruiser med 16.3 i min T8, og kører dermed mere magert end alle biler med Kat).
Jeg aner ikke hvilke benzin-typer der er tilsat Ethanol udover statoil's 95oktan der har 5% ehtanol iblandet, de E10 jeg hentyder til er Casper Ankersens tekst omkring hvad der er på vej i Tyskland, for det kunne man tænke sig kom til DK på et tidspunkt på et tidspunkt, plus jeg selv kunne finde på at køre en tur sydpå... Der vil jeg da gerne vide hvad der ryger i... :)
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Tilbage til "Classic Forum"