Banner cycler

Nyt 3-hjulet legetøj.

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

Nyt 3-hjulet legetøj.

5. feb 2008, 14:09

Møder 15-24 på jobbet i disse dage. Imellem bilvask, udveksling af løgnehistorier og TV kiggeri, bliver der også surfet.

Er tit inde på DBA og kigge på gamle knallerter, når der er nogle. Fandt så en gammel drøm, en Monark invalideknallert med Sachs Saxonette m. 2 automatgear. (De kan beholde de danske Trilet invalideknallerter med Puch motor.)

Sendte annoncen via mail til min ven, ham med falske airbag OK printene. (Hans kones Galf har nu også airbag OK..)

Han, min lidelsesfælle, med samme forkærlighed for gamle svenske knallerter købte den sgu, mens jeg bare tænkte på at gøre det, spekulerende over hvor jeg slulle få plads til den. Arrghh!

Misundelsens brød er svært at sluge. Han istandsætter den og vi trimmer den til 45-50 km/t., som er en passende hastighed i nærmiljøet.

Den er fra, et slag på tasken 1962-1963. Sikke et design! Glæder mig som et lille barn til at prøve den. Vi blev enige om at man altid kan påberåbe sig at være mentalt invalid når man kører på den.

Den gamle HA'er, Bjørn Andersen havde et helvede med de danske bilmyndigheder, for at få en Trike godkendt engang sidst i '70'erne. Nu har Joon sgu fået sig én for 4900 pix. Det blir' en fed sommer. :mrgreen:

Vi har nu 13 gamle køretøjer fra Monark-Crescent Bolaget i Varberg. Nogle med patina, andre i mint condition. Alle kan køre og er i orden. 8)

Joons Trike, Monark Invalidmoped, typ 901722:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Sidste billede er fra computerens righoldige Monark-Crescent bibliotek. Træk i det røde håndtag for start. En Sachs dømmes ikke i orden, hvis der kræves mere end 2 startforsøg. Dragør Kommune havde 2 flakmopeder, altså disse knallerter med stort lad foran, som Joon og jeg passede for kommunen, som kørte hjemmehjælp på dem, indtil de blev forbudt. Sterling Airways havde 2 Monark flakmopper, som kørte mellem hangarerne i lufthavnen. Røde og hvide, som flyene, med "S" på tanken og hvad har vi.

Tak, Herre, for vores 50 cc. legetøj.. :D

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Nyt 3-hjulet legetøj.

5. feb 2008, 17:40

Hej

Min svigermor havde en i starten af halvfjerserne. Hun kørte to ture på den. Den sidste tur endte inde på en mark efter at have nedlagt et elektrisk hegn.
Problemet var, at maskinen ikke drejede, når man lænede sig til siden, som hun var vant til på en tohjulet.

Bjarne
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
Nikolaj

Nyt 3-hjulet legetøj.

5. feb 2008, 18:25

;-)
og900 cab ønskes ;-)
Brugeravatar
viking

Nyt 3-hjulet legetøj.

6. feb 2008, 12:38

Min fætter istandsatte en Crescent ladknallert fra 60erne sidste år. Den bliver brugt når han skal på havnen med åleruser og små garn. Dertil er den meget "snyg"

Magen til denne type :

http://www.veteranmopeder.com/moped197.htm

Bare væsentligt mere istandsat !!!!
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

6. feb 2008, 13:02

Som jeg ved det, er ladknallerterne forbudt. Det er da årsagen til at kommunen skaffede sig af med de to hjemmehjælpsmodeller de havde.

Lovgivningen har vistnok været lidt flydende omkring disse køretøjer. Politiet sagde: Kør ordentligt og vis hensyn med dit Fiat 500 brede køretøj på cykelstierne.

Overleveringen og ammestuehistorien er at en ladknallert i København fragtede en petroleumskakkelovn på ladet, som ikke var forsvarligt surret. Under en kraftig opbremsning skulle denne kakkelovn have forladt ladet og kvæstet en ældre dame. Det skulle have slået hoved på sømmet og de blev forbudt.

De laster pr. spec. 150 kg, men kan fragte betragteligt mere uden at kny. Det fleste var udstyret med Sachs motor med 3 håndgear. Sachsen er suverænt den mest sejtrækkende motor af de 50cc. totaktere der har siddet på udbuddet af knallerter på det Skandinaviske marked. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

6. feb 2008, 19:47

Svenskerne går skam meget op i deres knallertkulturarv, og er stolte af ladknallerten, flakmopeden.

Her en Flakis med small-block V8:

Billede :shock:

Ak, ja, når man er veteranknallertfreak som jeg, kan det også give problemer med konen..

Billede

Med lem nr. 262
Bennyfrom
EXTREME SAAB FREAK

7. feb 2008, 07:29

Edwins skrev:Svenskerne går skam meget op i deres knallertkulturarv, og er stolte af ladknallerten, flakmopeden.

Ak, ja, når man er veteranknallertfreak som jeg, kan det også give problemer med konen..

Billede
En sovende mand med 2 knallerter
Brugeravatar
viking

7. feb 2008, 13:03

De fleste ladmodeller der er til salg er "egen import" fra SV og så bliver betjenten mobset....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

7. feb 2008, 14:18

Politiet har ikke en skid styr på stelnumre, og kan således ikke se om en knallert er kommet ind gennem en generalimportør, eller er en selvhenter fra Sverige.

I Sverige kan man have 4 veteranknallerter på samme forsikring, men vé en hvis en ejers 2 knallerter antræffes samtidigt. :shock:

Den går ikke herhjemme, der skal suges blod på hver enkelt knallert. Således har en kammesjuk 3 ens dataplader på sine modeller, så kan sagen klares med én ansvarsforsikring, som prismæssigt består af 85% afgift til Staten.

Her har vi løftet katapultsædet på en Compact. Bag stangen til at låse baghjulet med, ses TSV eller VoV godkendelsen, som er Svenska Vägvärkets typegodkendelse af knallerten. Den køber Politiet som stelnummer, selvom det indhuggede stelnummer sidder et helt andet sted:

Billede

Som sagt, de har ikke styr på nogetsomhelst mht. gamle knallerter, så det kan ikke være bedre. :D

(98 oktan mærket er fra de helt unge år, hvor også jeg troede at der var mere guf i højoktanbenzin. Den kører fint på 85 oktan benzin. Den har komper 6:1 og er ej planet eller på anden vis højkomprimeret.)

Når en model skal køre stærkt skal den ikke planes, det skal den kun hvis den skal trække en plov i marken. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
ih514
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

18. feb 2008, 09:09

Ak ja jeg mindes stadigvæk min første knallert en sort Skylon årgang 1955 med en indbygget smald tank i stellet årlig forsikringspræmie 16 ellet 19kr husker det ikke helt præcist men det var under en tyver for en knallert ansvarsforsikring nu skal det tilføjes at året jeg fik knallert var 1971.
Mvh Preben
Saab 9-5 Aero automatic 2001
mail: prebenjensen514@gmail.com
www.pj-technology.dk
rene
SAAB-PSYCHO

18. feb 2008, 11:25

Edwins skrev: Når en model skal køre stærkt skal den ikke planes, det skal den kun hvis den skal trække en plov i marken. :wink:
Mit topstykke er da planet så meget så du ikke kan dreje motoren over kompression med håndkraft...knap 30hk og den er udelukkende lavet til at køre stærkt med en hulens masse omdrejninger... :wink:
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

18. feb 2008, 12:41

Kunne det have været en Skylon Fladtank?

Billede

Vennen Joon har en lille sticker nederst på bagskærmen, på en af raketterne: Rigtige knallerter har kædetræk, gear og egerhjul.

Dette 3-hjulede køretøj er en giftig sag at køre på, mht. styrgeometri, den har slet ikke samme dynamik som en tohjuler. Følgeligt er hans mål om 60+ nedsat til mere mådelige 45-50. Klart at denne '63 model har kabelopererede skivebremser. Bagakslen er delt og motoren kædetrækker på v. baghjul.

Krumtappakdåserne var blevet til bakelit, så knallerten kørte som en pose nødder. Den har nu fået nye, og det hjalp svært.

Denne Sachs Saxonette motor er en skæg fætter, den skifter sgu gear lissom en rigtig tomatkasse, en blød flydende fornemmelse. Bagdelen er dog at den har centrifugalkobling, så den brøler op under igangsætning uden at der sker ret meget, lissom en plasticscootermotor. For en ikke-invalid, havde knallerten været bedre tjent med en 3 håndgearsmotor fra en lastmoped.

Her sideskjoldet som han har lagt maling i, og monteret en google, som vi har på flere Sachsmotorer. Disse motorer har en svaghed for at tage kondensvand i olien, Således monterer man et kighul, som google jo betyder, så man kan se om olien ligner kaffe med fløde, eller for Saxonettens vedkommende, milkshake. Han har en hel pose oliestandglas fra en kompressorfabrik:

Billede

Rene, jeg har kun siddet totaktstunernes råd efterretteligt, ligesom de svenskere, som under Toa Tin Nationals kører 201m. på 10 sek med 50 cc. motorer. For høj kompression bliver til varme (dårlig fyldning), tændingsbanken og satte stempler.

Lidt godis fra Rilles Trimmarsida:
Om toppmodifikationer finns egentligen inte så mycket att säga om. Det enda man som lekman kan göra åt den är att plana den, dvs. skala av ett lager metall på undersidan, så att kompressionen blir större. Teoretiskt sett ska då hojen gå bättre och få mer effekt. Men ofta så går den inte så mycket bättre, eftersom att 2-taktarens största fiende är värme, och värme är det som skapas mer av då kompressionen höjs, så slutar det oftast i värmenypning, och ingen som helst höjd effekt. (Nypning: Klemning, stempelsætning) :wink: Desuden er gevinsten ved højkomprimering af en totakter ikke så høj, som at gøre det samme ved en firetakter.

Sidste års vinder af Toa Tin Nationals, en Gilera, med Zündapp motor og gas:

Billede

Rene, tag op og bank dem tilbage til stenalderen, hvis din 50 cc. knallert har 30 HK. Du vil skrive historie både i TT Nationals og deres Cannonball Run. :wink:

Toa Tin køres på Tullinge Flygplats, nu omdøbt til Tullinge Raceway. Acceleration. Cannonball Run køres på offentlig vej. Tophastighed.

Med lem nr. 262
rene
SAAB-PSYCHO

18. feb 2008, 12:57

Hvem har sagt jeg har en knallert?..og at jeg har 30hk på 50ccm?... :shock:

Hvis de sætter stempler på for høj kompression har de vel lavet noget forkert på deres motor..for det sker ikke for mig selv med over 20.000 o/min... :wink:
Senest rettet af rene 18. feb 2008, 23:33, rettet i alt 1 gang.
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
kim96v4

18. feb 2008, 17:34

kig lige her der er sgu en rap zundapp

http://www.topplocksverkstan.se/Bildfilm.html :shock:

jeg har selv lavet er vespa ciao der render 90 :wink:
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende

project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

18. feb 2008, 21:40

Ja, med medvind, ned ad bakke, solen i ryggen, hjemvé og stærk skidetrang kan den nok køre så stærkt.

Dette sammenrend af Jawa stel, Suzuki forgaffel, Kreidler tank- og 2g motor og Monark rustfri skærme, hjemmelavet Monoshock bagsvinger, Yamaha 750 cc. forskive og plasticscooterforskivebagbremse går rundt 60-65, men til gengæld kan den bremse, som ses på dimensioneringen af forbremsen.

Billede

At I tør køre så stærkt på papblikknallerter som Maxi og Ciao med Raleigh cykeltromlebremsedimensionering er da betegnelsen for modighed. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
kim96v4

18. feb 2008, 22:27

det er sgu ikke det at køre stærkt på en ciao der er sjovt ...det er at lave den :wink:
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende

9K cse 2,0 T
rene
SAAB-PSYCHO

18. feb 2008, 23:37

Ciao var også meget taknemmelige at tune...havde en kammerat der fik bygget membranstyret dobbeltkarburator på plus en masse andet italiensk gejl...118km/t.. 8)
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

19. feb 2008, 02:46

Ingen højere?

Første........anden.......

Billede :wink:

Med lem nr. 262
rene
SAAB-PSYCHO

19. feb 2008, 04:18

Hvordan er det nu?...nåh jo...tyv tror jo hver mand stjæler...og der er du et glimrende eksempel edwins.. :wink:
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
kim96v4

19. feb 2008, 07:24

9K cse 2,0 T
rene
SAAB-PSYCHO

19. feb 2008, 12:22

De lyver jo nok også som var de betalt for det...ingen kan da køre fra en gammel svensk budcykel... :lol:
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

19. feb 2008, 15:04

På en gammel svensk budcykel kan der sidde en Sachs eller JLO motor, på hhv. 47 og 48 cc. på. Med lidt snilde, en god værktøjskollektion og en pose viden kan en sådan budcykel vel komme til at skyde 75-80. Den har ligesom Ciao og Maxi slet ikke bremser til det.

Men hvis jeg køber en helt anden motor på 83 eller 100 cc., som i dette tilfælde Ciao folk gør, får man nogle andre hastigheder, men så taler vi jo ikke længere knallert, som jeg troede vi gjorde, men motorcykel. Fænomenet hedder papkassetuning, ja i dette tilfælde hænges en helt anden motor på.

Jeg kan snildt få en Velo Solex til at spole 120. Der skal såmænd bare laves intensive forandringer af stellet, som set på disse Ciao, som er lavet af pressede Hansadåser, hvor der så påsvejses rør og ting, forstærkninger allevegne, anden forgaffel og hvad har vi.

Denne Velo vil være aldeles hidsig med en tunet MZ 150 cc. motor på. Men er det så en knallert? Ikke i min lille tyveknægtsagtige verden. Ejheller i lovens verden, som specificerer en knallertmotor til max. 50 cc.

Jeg har selv været uheldig at forelske mig i et fabrikat som kun giver 47 cc. at lege med. Med lærebøger, fræsere og file og extrem gearing er det kun lykkedes at gøre 79 km/t. med en 2 gears motor, liggende ned på den. Motoren er så heller ikke en fra 6-7 HK neddroslet kæmpeportet membran- eller drejeventilstyret sag, men en motor udviklet i '53, med stempelstyrede porte, med løbende småmodifikationer, som aldrig var dimensioneret til at få en knallert til at køre mere end 50.

Billede

Men klart, hvis jeg anskaffer en hidsig japansk 125 cc. RD motor på 25-27 HK og tilpasser så den kan sidde på køretøjet, bliver det garanteret den hurtigste "knallert" på havnen.

Hvis man slår op i en nyredigeret Guiness Book of Records, under menneskelige bedrifter, vil rubrikken "Mest fortærskede løgnehistorier" omhandle de påståede tophastigheder for tunede knallerter. Hvis det altså er tuning at hænge en anden, større motor på køretøjet. :?

Hvis mange af disse unge mennesker, som slynger om sig med fantasihastigheder havde lidt begreb om fysikkens love, specielt det kedelige faktum at luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden, og at rullemodstanden stiger nogenlunde lineært med hastigheden, kunne det være at der blev indblandet en anelse beskedenhed og tilbageholdenhed i fortællingerne om bedrifterne på Nurbürgring. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
kim96v4

19. feb 2008, 20:41

heh du er sgu en fin fyr edwins

den ciao jeg har lavet har også en 74CC cyl som jeg har købt og det samme gælder udstødningen men motorblokken har jeg selv lavet menbran inds. på der er støbt alu filet og reageret
jeg skal en dag få taget nogle billeder af den så du kan se det ikke bare er "papkasse" tuning der vil jeg give dig ret det bliver for kedeligt

med original cyl der er modificeret og hjemmelavet udstødning kunne jeg klemme 70-75 km/h ud af den hvis jeg ikke husker helt forkert

kim

9K cse 2,0 T
rene
SAAB-PSYCHO

19. feb 2008, 22:52

Jeg kender godt nok ikke nogen der har skiftet motoren ud med en anden...
Men papkassetuning er til gengæld i mine øjne ikke nær så kedeligt som at tøffe rundt med sløve 79km/t på en gammel grim pigeknallert..
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
ih514
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

19. feb 2008, 23:57

Næste gang min yngeste datter kommer hjem skal jeg få hinde til at oploute et billede af min første knallert godtnok ikke med mig som fører men min lillebror efter at det har været en tur i skanneren
Mvh Preben
www.pj-technology.dk
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

20. feb 2008, 00:04

Mjoee, men selvskabte bedrifter giver et bedre kick til selv'et end papkasser med færdige ting i. Og hylder også det gamle ædle princip om at det hellere må koste lidt tid, end en masse penge. Og ja, så tilfredsheden over at drible rundt på en anordning som ikke alle de andre pöbeldyr også har. At tune en sværttunet motor er vel også en sport?

Mht. "pigeknallert" har jeg et helt andet effektivt sted at være macho i, ikke i hvordan min skaldede knallert ser ud. For mig er alle fartøjer unisex. At Arnold Schwartzenegger kommer cruisende forbi på en pigecykel kan ikke få mig til at latre.

Når et overlækkert skår på en 1100 cykel, udaccelererer alle mændene, som er 25-30 kg. tungere end hende på samme cykler, er hendes køns status vel stadigt den samme? Hun ville nok blive ked af det, hvis hun vandt en barbermaskine.. :roll:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

20. feb 2008, 00:06

rene skrev:Jeg kender godt nok ikke nogen der har skiftet motoren ud med en anden...
Men papkassetuning er til gengæld i mine øjne ikke nær så kedeligt som at tøffe rundt med sløve 79km/t på en gammel grim pigeknallert..
Nu er der jo ingen grund til at blive personlige når det i virkeligheden bare er et bilforum for bilfolk ! Dog vil jeg kommentere at uanset om det er en nyere grim knallert, en gammel grim eller bare en knallert ville jeg skide grønne grise ved at rulle 79 km/t på sådan et apparat. Så for mig er et aldrig et spørgsmål om at gide....men i det tilfælde om ikke at ville/turde. Det er alligevel sjældent at man på en cykelsti med god smag i munden og forsvarligt kan opnå den slags hastigheder uden at smadre sig selv eller andre til lirekassemænd...

nok om det, hold jer muntre og ja, vi har allesammen kørt mindst dobbelt så hurtigt som vores genbo på den blå traktor :wink:

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
SÅB
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

20. feb 2008, 00:13

Heey Edwins, Min søn på 16 har opskiften på athente over 18HK på det du kalder plastikknallert...... P.S. Den blev målt til over 160km/t på rullefælt. Okay det skal så også lige siges at der sagde han STOP..... Så blev der pillet af igen til den "kun kørte 120" Og så har jeg lige købt en "45" for 1500.-.kr med plade
SÅB
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

20. feb 2008, 00:29

Vist er det et bilforum, men der er vel også plads til off topics som små totaktere, hvor større 843 cc. totaktsfolk findes. Forskellen er dog at hvis jeg spørger hvor stærkt en forumdebattørs SAAB TT går, så får jeg sandheden?. :?

Landevejen er vel det eneste rette rullefelt?

Med lem nr. 262
Brugeravatar
ih514
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

20. feb 2008, 00:43

Drejer verden sig om hvor stærkt vi kan kører for så har jeg da noget til gode endnu.
Jeg har til dato haft 2 biler jeg ikke vidste hvor stærk de kunne køre den første var en og 900 turbo jeg lod den ikke trække til 200km på tælleren den næste er en 9Ker turbo den har ejheller fået lov til mere end 200km på tælleren men iguder det går hurtigt og når folk spørger mig hvor hurtigt den kan køre siger jeg blot den er elektronisk begrændset til ca. 240km for så når min omd. tæller 6000omd. og så afbrydes strømmen til benzinpumpen jeg ved udmærket at de ser noget underlig ud i ansigtet men det er rigtigt og jeg tror selv på at den kan nå derop men jeg har ikke lyst til at prøve.
Mvh Preben
www.pj-technology.dk
Brugeravatar
SÅB
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

20. feb 2008, 00:49

Heey igen Edwins Det kan vi godt blive enige om..... Skal vi så ikke bruge en vores elskede SAABer som kontrolant???? Det er jo desværre sådan at en SAAB har et af de mest præcise tællere ,stadig. Jeg havde en 99 fra 1976 da de begyndte at sætte de "mærkelige skilte der viser farten"op den passede med det der blev vist, det har alle de SAABer jeg har haft indtil dato gjort
SÅB
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
rene
SAAB-PSYCHO

20. feb 2008, 01:59

Speedy skrev:
rene skrev:Jeg kender godt nok ikke nogen der har skiftet motoren ud med en anden...
Nu er der jo ingen grund til at blive personlige når det i virkeligheden bare er et bilforum for bilfolk ! Dog vil jeg kommentere at uanset om det er en nyere grim knallert, en gammel grim eller bare en knallert ville jeg skide grønne grise ved at rulle 79 km/t på sådan et apparat. Så for mig er et aldrig et spørgsmål om at gide....men i det tilfælde om ikke at ville/turde. Det er alligevel sjældent at man på en cykelsti med god smag i munden og forsvarligt kan opnå den slags hastigheder uden at smadre sig selv eller andre til lirekassemænd...

nok om det, hold jer muntre og ja, vi har allesammen kørt mindst dobbelt så hurtigt som vores genbo på den blå traktor :wink:

Mvh. Anders
Åhh...så det er forbeholdt udvalgte brugere at være personlig??... :roll:

Hvis det er personligt at jeg syns en sachs er grim, har du vist sovet i timen, eller vendt det blinde øje til, i en hel del andre indlæg..at edwins ud fra hans åbenbart ringe kendskaber til nyere knallerter kalder andre løgnere osv reagerer du sjovt nok ikke på...og samme fremgangsmåde ses desværre mange steder her på siden efterhånden...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

20. feb 2008, 10:51

Den lille grimme tøseknallert som blev importeret til Danmark i ca. 5000 eksemplarer mellem 1967 og 1983, hvoraf forbløffende mange kører endnu, er ikke en "Sachs Monark" som de så ofte kaldes, men en Monark Compact eller en Crescent Compact. Samme knallert, samme fabrik, men forskellige dekaler.

Billede

Jeg har ikke kaldt nogen for løgnere, blot belyst at fantasien løber løbsk når der tales om knallerters tophastigheder. Nu er der så blevet indblandet motorcykler i snakken, da der tales om 75, 83 og 100 cc.

Jeg må medgive at mit kendskab til plasticscootere er forbløffende lille, da det allerede under første scooterperiode i 50 og 60'erne blev fastslået at det køreegenskabsmæssigt var en død sild, som aldrig kom til at matche en ordentlig velocipede. Første scooterperiode fremkom dog med mange spændende kønne designs, hvilket ikke just kan siges om disse bombastiske tankstunge gale hvepse som ses i dag. Har man set én, har man set dem alle.

Når de klædes af, findes der under plasticskjoldene et forbløffende klejnt minicykelstel indenunder. Tøseknallert må her vel også være en passende betegnelse: Bare drej på gasrullen, og når det går for stærkt, så klem på grebene. Ganske inspirerende.

Billede

Med lem nr. 262
rene
SAAB-PSYCHO

20. feb 2008, 18:29

Jamen helt enig...de nye scootere er heller ikke et specielt kønt syn...og som du siger bliver de om muligt endnu grimmere når de mangler plastik...meen...der er altså også enkelte modeller der er bygget op i kraftig rørstel og kan klare en hel del kilo...men jo de er stadig grimme uden plastik...

Og det var ikke specielt sachs der var en grim "pigeknallert"...puch maxi, ciao og andre af samme udforming ryger under en kam, uagtet at de måske kører godt...næh giv mig en Honda CD50 (suverænt kongen af knallerter)

Billede

Eller en yamaha 4gear, det er for mig rigtige knallerter...og den gamle skrøne med at yamaha 4gear ikke kan holde må stamme fra bund elendige hjemmemekanikere der tror en skrue først sidder ordenligt fast når den har været over gevind og en omgang tilbage...samme kegler som købte 2.sorteringsdele hos t-hansen og giver knallerten skylden for deres egen fejl..
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede

Tilbage til "Off Topic !!!"