Jeg har nogle ventil løfter som trigger af h til når bilen er kold. Jeg kan se de koster en hel del så det bliver en dyr omgang hvis man skal skifte alle 16 stk.
Er der nogle måder at teste de løfter på eller andre gode råd?
Det drejer sig om et 2.3 topstykke!
Ventil løfter
Redaktør: Bestyrelsen
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Hej Lars.
Og du er sikker på, at det ikke er din oliepumpe, som er slidt?
M.v.h.
Og du er sikker på, at det ikke er din oliepumpe, som er slidt?
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
dem kan jeg skaffe til 1600 incl moms. Så er det enda de lettet af dem. Dem til 95 og 93 de vejer 10 gram mindre end den gamle type. Svante kører med den type. Ellers har jeg nogle brugte på lager. Ring 28965591
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Jeg ved ikke om det er oliepumpen, den kan jo kun testet ved at sætte et ur på, men er hvad den vise i bar osv? Der skal jo også laves et eller andet apdaptor ved olietryks kontakten for at måle det. Jeg har godt en anden liggende fra en anden motor, men der ikke lige så nem at komme til at skifte!
Casper: Jeg kunne godt være interesseret i de nye typer der. Jeg prøvede ellers at ringe til dig idag på arbejdet, men du var ikke til at træffe idag. Det var før jeg skrev denne tråd!
Jeg kan se triscan har også nogle, men jeg tror ikke de kan være med i pris, uden at vide det dog!
Jeg ved ikke om det er oliepumpen, den kan jo kun testet ved at sætte et ur på, men er hvad den vise i bar osv? Der skal jo også laves et eller andet apdaptor ved olietryks kontakten for at måle det. Jeg har godt en anden liggende fra en anden motor, men der ikke lige så nem at komme til at skifte!
Casper: Jeg kunne godt være interesseret i de nye typer der. Jeg prøvede ellers at ringe til dig idag på arbejdet, men du var ikke til at træffe idag. Det var før jeg skrev denne tråd!
Jeg kan se triscan har også nogle, men jeg tror ikke de kan være med i pris, uden at vide det dog!
MVH Lars Kristensen
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Du kan ikke nødvendigvis se det på olietrykket. Det kan være at din oliepumpe har en lille ridse - p.g.a. der har været skidt igennem - og det gør, at den pumper lidt luft med op til trykkerne = tikken.Kaas skrev:Hej Henrik!
M.v.h.
- SGT
- SAAB-MANIAC
Du kan ikke nødvendigvis se det på olietrykket. Det kan være at din oliepumpe har en lille ridse - p.g.a. der har været skidt igennem - og det gør, at den pumper lidt luft med op til trykkerne = tikken.
Pumper luft???
Og hvor skulle det luft så komme fra?
Hvis der er en ridse i gavl, pumpelåg eller tandhjul, kan det få trykket til at falde. Men mest i tomgang.
Pumper luft???
Hvis der er en ridse i gavl, pumpelåg eller tandhjul, kan det få trykket til at falde. Men mest i tomgang.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
Sad og tænkte det samme.Det er dine løftere der er dårlige. Du kan give os et kald og jeg kan forklarer dig hvordan du finder synderen.
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kaas .- Hvad med at komme en flaske Bell Add i motorolien og lade den køre i tomgang i en time,det skal i det gamle olie som så skiftes efter den time,så vidt jeg husker er det Bell Add 3 du skal bruge,det har kunnet tage støjen nogle gange
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Jeg er godt nok ikke den store tilhænger af alle disse der tilsætnings stoffer, selvom vi nu også sælger det! Men det kunne jo selvfølgelig komme an på en prøve!!
Motoren er renoveret men det er nogle år siden nu. Det var en svensker som har renoveret den og så kørt så vidt jeg husker omkring 5000 kilometer, derefter er den kommet ud og så har den stået stille i et godt stykke tid. Ihvertilfælde over et år!
Anders: Jeg ringer nok lige til jer på et tidspunkt, enten idag eller en anden dag, nu må vi se hvor travlt dagen kommer til at blive
Motoren er renoveret men det er nogle år siden nu. Det var en svensker som har renoveret den og så kørt så vidt jeg husker omkring 5000 kilometer, derefter er den kommet ud og så har den stået stille i et godt stykke tid. Ihvertilfælde over et år!
Anders: Jeg ringer nok lige til jer på et tidspunkt, enten idag eller en anden dag, nu må vi se hvor travlt dagen kommer til at blive
MVH Lars Kristensen
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Så jo - pumper luft i den olie, som pumpes op til ventilerne. Men det er jo godt, at I er så kloge, at hvis I ikke har oplevet det, så kan det ikke være dét.
M.v.h.
Ja, pumper luft!!! Oplevde det med en tidligere 9000, som efter skift af oliepumpe, pludselig en dag efter høje rpm, begyndte at tikke meget i ventiler. Havde tidligere ikke sagt noget. Jeg indkøbte 16 nye stk. løftere, da mek'eren mente at det var dem. Det viste sig, at det var det ikke. Gode dyr var rådne, så efter en samtale med Dr. Boost (hvis det siger dig noget), konkluderede han, at det måtte være oliepumpen, som pumpede luft til ventilerne. Mek'eren fik afmonteret bundkar m.v. og genmonterede den gamle oliepumpe. Og vupti! Ikke mere tikken. Efter en nærmere inspektion af den nye oliepumpe, kunne vi konkludere, at den havde en lille bitte ridse, sandsynligvis forårsaget af skidt, som var kommet fra bundkarret, som ikke var blevet rengjort af mek'eren før genmontage!Turbotrip skrev:Pumper luft???
Så jo - pumper luft i den olie, som pumpes op til ventilerne. Men det er jo godt, at I er så kloge, at hvis I ikke har oplevet det, så kan det ikke være dét.
M.v.h.
- khs
Den spydige bemærkning skal jeg huske til et velvalgt øjeblik en gang ved lejlighed.. Den var godMen det er jo godt, at I er så kloge, at hvis I ikke har oplevet det, så kan det ikke være dét.
Senest rettet af khs 4. mar 2008, 20:47, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Karsten
SKD medlem 222
- autoanders
- Kontakt:
- Vels
- SAAB-MANIAC
Der kommer vel ikke luft i olie pumpen, men hvis man "pisker" olie vil det som så mange andre vædsker skumme. Alt efter olietype, kvalitet og pris er der tilsat mere eller mindre "anti foam" ( på dansk - anti skumme middel ). En ridse eller grat i pumpen eller ganske simpelt olie med knap så meget anti foam - kunne vel i teorien godt give skum/bobler i olien. Nogen har sikkert set bobler på oliepinden før hvis der har været en utæthed et sted eller på lavkvalitetolie. På Volvo's 2,9 Liters ( fx. 960 3,0 ) er det et problem med pakningerne ved snablen har jeg hørt, så den kan begynde at tikke. Holder man stille bagefter og giver den nogen omdrejninger hjemme i indkørslen forsvinder tikken igen for en periode ( den del har jeg overværet ).
Det kunne da være en plausibel forklaring........ måske , måske ikke
Men jeg vil da gerne høre eksperterne om de mener den holder i teorien.
Uden self. at være ekspert eller på anden vis være generende samt uden intention om at skulle støde/miskreditere eller på anden vis være forulempende, - vil jeg da gerne gætte.slettet grundet GDPR.... skrev:Ja man lærer jo hver dag. Men det mig stadig en gåde hvordan luften kommer ind i olie pumpen
Der kommer vel ikke luft i olie pumpen, men hvis man "pisker" olie vil det som så mange andre vædsker skumme. Alt efter olietype, kvalitet og pris er der tilsat mere eller mindre "anti foam" ( på dansk - anti skumme middel ). En ridse eller grat i pumpen eller ganske simpelt olie med knap så meget anti foam - kunne vel i teorien godt give skum/bobler i olien. Nogen har sikkert set bobler på oliepinden før hvis der har været en utæthed et sted eller på lavkvalitetolie. På Volvo's 2,9 Liters ( fx. 960 3,0 ) er det et problem med pakningerne ved snablen har jeg hørt, så den kan begynde at tikke. Holder man stille bagefter og giver den nogen omdrejninger hjemme i indkørslen forsvinder tikken igen for en periode ( den del har jeg overværet ).
Det kunne da være en plausibel forklaring........ måske , måske ikke
Men jeg vil da gerne høre eksperterne om de mener den holder i teorien.

- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Efter en snak med Anders og et telefon opkald til det firma Casper arbejder ved, så fik jeg ventilerne til at klappe i! Nøøøøøj hvor var det dejligt!
Jeg prøvede også bell add just in case! Det endte med at jeg skiftede alle løfterne pga de nye jeg fik ikke var magen til de gamle. De nye vejer ikke så meget som de gamle!
Første gang jeg startede motoren tikkede den sku stadig, jeg lod bilen stå i tomgang i lang tid hvor den stadig tikkede. Men søndag morgen da jeg startede den, så var lyden væk og den er ikke kommet tilbage endnu
Efter en snak med Anders og et telefon opkald til det firma Casper arbejder ved, så fik jeg ventilerne til at klappe i! Nøøøøøj hvor var det dejligt!
Jeg prøvede også bell add just in case! Det endte med at jeg skiftede alle løfterne pga de nye jeg fik ikke var magen til de gamle. De nye vejer ikke så meget som de gamle!
Første gang jeg startede motoren tikkede den sku stadig, jeg lod bilen stå i tomgang i lang tid hvor den stadig tikkede. Men søndag morgen da jeg startede den, så var lyden væk og den er ikke kommet tilbage endnu
MVH Lars Kristensen
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Ergo har du måttet skifte samtlige løftere til nogen fra Casper, som er lettede for at få problemet med tikkeriet løst?
/A
/A
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk