24. mar 2008, 12:02
netroM, jo det er rigtigt at et stort batteri er at foretrække.
Når nu jeg dræner f.eks 5 aH, en tænkt kapacitetsværdi, af batteriet under start, fyldes de i batteriet igen under drift, helt på samme måde, som hvis jeg havde drænet 5 Ah af et 40 aH batteri.
Når man så en skønne dag står med en startsur bil, som uden indgreb udefra kan startes efter lidt tørnen er det store batteri at foretrække. Det er også mere eftergivende når man f. eks. har glemt kabinelyset.
Der kom nogle biler i midtfirserne, som man må latre over, bla. Fiat. Der sad en kornfed generator på 80 A i bilen, og et snotbatteri på 33 Ah. Når det så rigtigt blev svinekoldt, faldt både batterikapacitet og evne til at levere startstrøm fra batteriet.
Så stod kollegaen dér med en 2 mdr. gammel bil som ikke kunne starte, mens Edwins forlængst var forsvundet ud i snedriverne i hans dengang 22-23 år gamle prutorgel til 5500,-
Så jo, der skal være alt det batteri, som batteribakken rummer.

Det er ikke nok med et lille nuser batteri ovre i hjørnet af batteribakken. Jeg skar lidt i min '63 TT og byttede det originale 33 aH til et 60 aH. Har aldrig haft kapacitets- eller halvfladproblemer med at en 25 A jævnstrømsdynamo holdt det store batteri på mærkerne.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262