I mandags indregisterede jeg min 900 CAB fra 1987, og glad var jeg, nu skulle vi bare have solskin hver dag; men den skulle jo prøves af. Det gik også fint indtil turboen blev sat på arbejde, så røg slangen til intercoleren af, og så opdagede jeg, at det hele var fedtet til i olie. Hvad skyldes det, er det turboen, der smider olie ind i indsugningen, eller er der underkompression på motoren. Jeg har været ude for sidste sommer, at når jeg rigtig lod turboen arbejde, så hoppede udluftningen på ventildækslet af. Er der nogen i klubben, der har nogle gode tips til en rimelig pris, så jeg kan blive en glad SAAB mand igen.
Tak.
Kurt. tlf. 25248417.
Olie i indsugningen på min 900 turbo.
Redaktør: Bestyrelsen
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Hej Kurt!
Ja, fænomenet er så velkendt, at man tror, det er løgn! Som jeg ser det, er der ingen umiddelbar grund til bekymring, da det næsten er uundgåeligt, at dette optræder. Der er ej heller nogen "oliefælde" på sådan en bil, da ånderørsslangen fra ventildæksel så vidt vides går direkte ned i turboens indsugning, og derved VIL der være en lettere olietåge i dennes indsugningsluft, som igen vil fortsætte med ladeluften igennem intercooleren og videre ind i motorens indsugning!
At du er bekymret for et evt. overtryk i "bundkarret" (underkompression) er ganske forståeligt, eftersom du skriver, at førnævnte slange springer af, når møllen er sat på arbejde. Jeg håber så sandelig, at dette blot skyldes en slatten/mørnet gummibøsning i dækslet. For at være sikker og for at få ro i sjælen, kan du få lavet en "cylindertæthedsprøve" på et værksted for at fastslå, hvorvidt der slipper ladetryk forbi stemplerne - så at sige. Jeg mener, at grænseværdien ligger på maks. 20% for dette
Vi håber det bedste og krydser fingre!
/Henrik
Ja, fænomenet er så velkendt, at man tror, det er løgn! Som jeg ser det, er der ingen umiddelbar grund til bekymring, da det næsten er uundgåeligt, at dette optræder. Der er ej heller nogen "oliefælde" på sådan en bil, da ånderørsslangen fra ventildæksel så vidt vides går direkte ned i turboens indsugning, og derved VIL der være en lettere olietåge i dennes indsugningsluft, som igen vil fortsætte med ladeluften igennem intercooleren og videre ind i motorens indsugning!
At du er bekymret for et evt. overtryk i "bundkarret" (underkompression) er ganske forståeligt, eftersom du skriver, at førnævnte slange springer af, når møllen er sat på arbejde. Jeg håber så sandelig, at dette blot skyldes en slatten/mørnet gummibøsning i dækslet. For at være sikker og for at få ro i sjælen, kan du få lavet en "cylindertæthedsprøve" på et værksted for at fastslå, hvorvidt der slipper ladetryk forbi stemplerne - så at sige. Jeg mener, at grænseværdien ligger på maks. 20% for dette
Vi håber det bedste og krydser fingre!
/Henrik
- svenT16
- SAAB-MANIAC
ja vil også bakke henrik op, de turboer jeg har haft laver det samme nummer. og jeg har valgt ikke at tænke mere på det, og regner med at det er normalt.
man kan jo også spørge sig selv om hvad man andet kan gøre end at tjekke olie, slanger, og at alt andet er i orden. og så ellers gi den noget gas... hehe. det er jo det en turbo er lavet til, husk det.
man kan jo også spørge sig selv om hvad man andet kan gøre end at tjekke olie, slanger, og at alt andet er i orden. og så ellers gi den noget gas... hehe. det er jo det en turbo er lavet til, husk det.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- Nicolai
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Hvor meget olie er der lige tale om her? På de turbobiler jeg har haft har der også altid ligget lidt olie i indsugningen, men ikke sådan at det hele har været fedtet til. Hvis bilen ikke oser eller har et stort olieforbrug ville jeg heller ikke være bekymret.
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
- SGT
- SAAB-MANIAC
Prøv lige at tjekke om din ventil på den tynde slange fra topdækslet virker.
Hvis ikke tryksættes krumtaphuset under ladetryk og olien vælter ud ved pakdåser og gennem det tykke ånderør.
Og evt. op ved oliepinden
Hvis ikke tryksættes krumtaphuset under ladetryk og olien vælter ud ved pakdåser og gennem det tykke ånderør.
Og evt. op ved oliepinden
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Jeg havde turbo og IC rør afmonteret i går på min 87 CAB og der var olie film og lidt olie snask hist og her. (Jeg smør ventiler med motor olie
) Tjekkede turboen og der var det normale slør. Turboen fløjter ikke og så længe motoren ikke oser når der gives pedal skulle det være ok.
Hvis slangen falder ud af ventildækslet skal du have en ny stram gummie "hylse" 75 15 190 " Bushing ", de dør med tiden...
Hvis slangen falder ud af ventildækslet skal du have en ny stram gummie "hylse" 75 15 190 " Bushing ", de dør med tiden...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Det der sker er at: Slangen imellem ventildækselet og indsugnings rør er hvor olien kommer fra. Altså de olie dampe der kommer ud af det hul i ventildækselet bliver suget ind igennem indsugningsrøret, for at motoren kan brænde det af. Mange ældre biler kører med sådan et system.
I mine øjne er det et skod system, for olie dampene sænker oktan tallet i benzin/luft blandingen (tændingsbanke opstår lettere). Der er præsis derfor mange nye biler har oliefælde ligesom på 9-5'erne mf. Det er også derfor mange tunet biler kører med oliefælde, det er ikke kun bling bling.
Jeg kører selv uden den skod slange til indsugningen, fordi jeg netop også have en masse olie i min intercooler samt trykrøret imellem intercooler og spjældhus. Efter jeg har afmonteret slangen så har der ikke været skyggen af olie.
I mine øjne er det et skod system, for olie dampene sænker oktan tallet i benzin/luft blandingen (tændingsbanke opstår lettere). Der er præsis derfor mange nye biler har oliefælde ligesom på 9-5'erne mf. Det er også derfor mange tunet biler kører med oliefælde, det er ikke kun bling bling.
Jeg kører selv uden den skod slange til indsugningen, fordi jeg netop også have en masse olie i min intercooler samt trykrøret imellem intercooler og spjældhus. Efter jeg har afmonteret slangen så har der ikke været skyggen af olie.
MVH Lars Kristensen
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Hehe, det er lidt et skod system, Lars... Min 8v'er kører på samme måde som din... Når det er sagt, så er min 9k fuldstændig knas hamrende tør i indsugningen, faktisk så tør at jeg nær aldrig havde fået gummi-bøjningen af gasspjældet da jeg lige skulle have den af. Den genanvender olie-dampene uden det fedter skidtet til.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/