Forskel på ng900 / og900
Redaktør: Bestyrelsen
- Nils
- SAAB NET NYBEGYNDER
Som begynder i Saab verdenen er der ofte noget man ikke forstår. Hvorfor kalder i 900 modellerne for ng900 og og900, findes der andre betegnelser for 900 serien ?
Mvh. Nils
Mvh. Nils
- Saabine
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
OG900 står for "Original Generation" 900 og NG står for "New Generation" 900...
OG900 er de "gamle" SAAB 900 fra 1979-1993 og NG900 er fra 1994 og opefter, hvor GM havde opkøbt SAAB...
OG900 er de "gamle" SAAB 900 fra 1979-1993 og NG900 er fra 1994 og opefter, hvor GM havde opkøbt SAAB...
SAAB 99 GLi 4d 1983
SAAB 900 T16 AERO 1987
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=327618

Savner de gode gamle SAAB-tider..
SAAB 900 T16 AERO 1987

- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Og900, Old Generation 900. SAABs sidste bil uden utidig indblanding i hvordan man laver bil. Descendant af SAAB 99, som igen havde konstruktionsprincipper fra SAAB 93/96 i sig. Kom i 1979. Udgik 1993 og erstattedes af Ng900. Har kultstatus i dag.
Ng900, den nyere 900. Konstruktionen dikteret af General Motors. En "luksus-Opel".
Og900:

Ng900:

Ng900, den nyere 900. Konstruktionen dikteret af General Motors. En "luksus-Opel".
Og900:

Ng900:

En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Saabine
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Jeg har hørt at OG kan stå for både "Original Generation" og "Old Generation"
Men betydningen er jo stort set den samme i denne sammenhæng
Men betydningen er jo stort set den samme i denne sammenhæng
SAAB 99 GLi 4d 1983
SAAB 900 T16 AERO 1987

SAAB 900 T16 AERO 1987

- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
), at NG900 også kaldes GM900 (GM=General Motors?)
Endelig bliver den suveræne OG900 nogen gange betegnet CL900 (CL=Classic?)
...eller er det mig, der vrøvler?
/Henrik
Endelig bliver den suveræne OG900 nogen gange betegnet CL900 (CL=Classic?)
...eller er det mig, der vrøvler?
/Henrik
- Edwins

- Kontakt:
Jeg har sgu ikke set dig vrøvle endnu, Henrik, og har da også set Og900 betegnet som "Classic".
Når en model videreudvikles gennem mange år kommer der jo tilnavne. Boeing 737, verdens bedst sælgende trafikfly (Over 3000 produceret), som jeg har 28 års teknisk erfaring med, har 3 tilnavne:
De første (1967) 737-100/200 hedder "737 Jurassic".
Næste modelserie (1983) 737-300/400/500 er "737 Classic".
Seneste modelserie (1997) 737-600/700/800/900 er "737 Next Generation".
Typen er simpelhen så genial, at man har kogt suppe på den i over 40 år.
Den er dog ikke så afvigende i sine konstruktionsprincipper, modellerne imellem, som Ng900 er i forhold til Og900.

Ingen SAAB model er desværre så længe i produktion, at navnet "Jurassic" kan gælde.
Når en model videreudvikles gennem mange år kommer der jo tilnavne. Boeing 737, verdens bedst sælgende trafikfly (Over 3000 produceret), som jeg har 28 års teknisk erfaring med, har 3 tilnavne:
De første (1967) 737-100/200 hedder "737 Jurassic".
Næste modelserie (1983) 737-300/400/500 er "737 Classic".
Seneste modelserie (1997) 737-600/700/800/900 er "737 Next Generation".
Typen er simpelhen så genial, at man har kogt suppe på den i over 40 år.

Ingen SAAB model er desværre så længe i produktion, at navnet "Jurassic" kan gælde.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
...og dog, Edwins! Ud fra din udmærkede sammenligning med de kære Boeing-fly, ses jo, at "Jurassic" nåede at leve i det meste af 16 år, inden næste generation tog over. En OG900 fra "Svenska Aeroplan Aktie Bolaget) nåede minsandten at fejre hele 15 år´s produktion (regnes Cab´en med, bliver det 16!
). Så måske det også her var på sin plads at kalde denne klippestabile og helt igennem unikke kultbil for...ja, "Jurassic"?
Apropos Boeing: Modellerne 727, 737 og 747 er ret så velkendte modeller over hele globus´en, men hvad med 720´eren? Har selv fløjet i sådan en for år tilbage, og flyet var netop (efter sigende) fra slut-tresserne. Blev den produceret sideløbende med 737´eren? Mig bekendt var det en 4-motores (i ét plan) med plads til ca. 280 pers.
Ja, det var lige en sidebemærkning, men jeg er sikker på, du kender svaret.
Iøvrigt tak for de anerkendende ord i din indledning!
/Henrik
Apropos Boeing: Modellerne 727, 737 og 747 er ret så velkendte modeller over hele globus´en, men hvad med 720´eren? Har selv fløjet i sådan en for år tilbage, og flyet var netop (efter sigende) fra slut-tresserne. Blev den produceret sideløbende med 737´eren? Mig bekendt var det en 4-motores (i ét plan) med plads til ca. 280 pers.
Ja, det var lige en sidebemærkning, men jeg er sikker på, du kender svaret.
Iøvrigt tak for de anerkendende ord i din indledning!
/Henrik
- Edwins

- Kontakt:
Boeing 720 var helt korrekt en anelse mindre model af Boeing 707, hovedsageligt fremstillet til amerikansk indenrigsflyning. Den havde lavere startvægt end 707'eren og visse aerodynamiske raffinementer, som gjorde at den fløj tæt på 1000 km/t.
Den var 4-motoret og havde også den karakteristiske HF-antenne stikkende frem fra halefinnen. Den holdt 184 gæster. Maersk Air havde 5 720-051B, med kraftigere 707 understel og kraftigere motorer, som var købt af Northwest Orient i Staterne, af min far, som var som var indkøbschef i Maersk Air. De blev solgt til Conair (Spies) i 1981 for 32 mill. kr., incl. værktøj og reservedele. Det kostede Maersk Airs adm. direktør jobbet, da Maersk koncernen havde arbejde endnu 2 år til dem. Spies var mægtigt glad for denne "foræring".
Jeg nåede som lærling at arbejde 1 år på typen, før de forsvandt.
Her en af dem i Frankfurt i 1980:

106 tons max. takeoff vægt. De sidste 707-320C Intercontinental vejede 149 tons.
Den var 4-motoret og havde også den karakteristiske HF-antenne stikkende frem fra halefinnen. Den holdt 184 gæster. Maersk Air havde 5 720-051B, med kraftigere 707 understel og kraftigere motorer, som var købt af Northwest Orient i Staterne, af min far, som var som var indkøbschef i Maersk Air. De blev solgt til Conair (Spies) i 1981 for 32 mill. kr., incl. værktøj og reservedele. Det kostede Maersk Airs adm. direktør jobbet, da Maersk koncernen havde arbejde endnu 2 år til dem. Spies var mægtigt glad for denne "foræring".
Jeg nåede som lærling at arbejde 1 år på typen, før de forsvandt.
Her en af dem i Frankfurt i 1980:
106 tons max. takeoff vægt. De sidste 707-320C Intercontinental vejede 149 tons.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

og900 = SAAB900 Typ I eller Modell 1
ng900 = SAAB900 Typ II eller Modell 2
kan bl.a ses her:
http://www.auto-centro.de/shop1/Saab_Cabrio.html
og900 = SAAB900 Typ I eller Modell 1
ng900 = SAAB900 Typ II eller Modell 2
kan bl.a ses her:
http://www.auto-centro.de/shop1/Saab_Cabrio.html
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

http://www.auto-centro.de/shop1/einbau- ... ab-900.pdf
du kan jo bare kigge på den pdf der linkes til...der er forklaring og tegningkhs skrev:Dragedems: Fed side du linker til.... Kender du nogen der har erfaring med acryl windbreakerne på og900Cab ???? Hvordan f... sætter man dem fast...??
http://www.auto-centro.de/shop1/einbau- ... ab-900.pdf
SAAB 9000 CSi 1997
- Edwins

- Kontakt:
Velbekomme, Nils. Ja, en tråd kan hurtigt afspores men kan lige så hurtigt komme på sporet igen.
Er du SAAB-ejer, eller spekulerer du bare på at blive det?
Er du SAAB-ejer, eller spekulerer du bare på at blive det?
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Nils
- SAAB NET NYBEGYNDER
Ja men , jeg er da Saab ejer, godtnok en 9-3 fra 99 med lavtryk. Ja vi kunne have fået billigere og mere økonomisk bil (den kører ca 8km /L, fordi konen bruger den til og fra arbejde 4 km hver vej med 3 start/stop hver vej). Men vi valgte den pga. komforten, sikkerhed, rimeligt med kraft der kan udbygges. Der har ikke været problemer med den i de 2år vi har kørt den. Men Saab interessen tog fat , da vi var i Trollhätten sommeren 2007, dog må jeg sige at de udstillede biler på saab museet ikke var renoveret helt perfekt.
Men det er en helt anden historie.
Mvh. Nils
Mvh. Nils
- Gundestrup
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Mvh
Ken Gundestrup
Hmmmm, nok kører jeg for tiden Opel 900 men lidt historie kan man stadig godt indeholde. Aeroplan blev vist ændret til Automobil da man begyndte at kigge i netop automobilets retning. Dette skete så hut jeg visker efter verdenskrigene hvor efterspørgslen på militære fly faldt. Navnet er derefterhf-eco-power skrev:"Svenska Aeroplan Aktie Bolaget)
Svenska Automobil Aktie Bolaget
Mvh
Ken Gundestrup
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Husk nu på at bilerne stadig får lov til at køre rundt ude i virkeligheden til diverse arrangementer rundt om i verden og derfor ikke fremtræder som nyere end da de oprindeligt forlod fabrikkenNils skrev:Men Saab interessen tog fat , da vi var i Trollhätten sommeren 2007, dog må jeg sige at de udstillede biler på saab museet ikke var renoveret helt perfekt.
Vi skal visk noget længere hend i historien før det navne skift kommer på tale. så vidt jeg lige husker er det først da GM overtager hele dynen at den ændring i navnet skerGundestrup skrev:hf-eco-power skrev:"Svenska Aeroplan Aktie Bolaget)
Hmmmm, nok kører jeg for tiden Opel 900 men lidt historie kan man stadig godt indeholde. Aeroplan blev vist ændret til Automobil da man begyndte at kigge i netop automobilets retning. Dette skete så hut jeg visker efter verdenskrigene hvor efterspørgslen på militære fly faldt. Navnet er derefter
Svenska Automobil Aktie Bolaget
Mvh
Ken Gundestrup
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Edwins

- Kontakt:
Eco-power har helt ret, det er stadigvæk som han skriver, mht. SAAB's forkortelsesbetydning.
Det var/er en flyvemaskinefabrik, som slog sig på bilproduktion, for at udnytte den ekspertise og maskinpark man havde opbygget under krigen.
Det var/er en flyvemaskinefabrik, som slog sig på bilproduktion, for at udnytte den ekspertise og maskinpark man havde opbygget under krigen.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Gundestrup
Dog ændres navnet allerede i 1965 fra Svenska Aeroplan Aktiebolaget til Saab-Scania, en sammentrækning af Svenska Aeroplan Aktiebolaget og Aktiebolag Scania-Vabis.
Der kan læses meget mere om det på bl.a. følgende side:
http://www.saabnet.com/tsn/models/2001/pr4.html
http://www.saabhistory.com/1969/01/01/t ... t-or-saab/
Interessant er det bl.a. at læse at firmanavnet altid blev skrevet med store bogstaver altså SVENSKA AEROPLAN AKTIEBOLAGET mens forkortelsen altid var med små bogstaver efter S'et, altså Saab.
Ligeledes er det interessant at læse at Griffen først landede i koncernen i 1984 som logo. Jeg troede egentlig den var en smule ældre.....Men der kan man bare se
Det er vi ikke uenige om. Men forkortelsen ændrede stadig mening fra Svenska Aeroplan Aktiebolaget til Svenska Automobil Aktiebolaget. Det var dog en del senere som Casper har gjort opmærksom på, nemlig i 1990 at det ene "A" skiftede betydning.Edwins skrev:Eco-power har helt ret, det er stadigvæk som han skriver, mht. SAAB's forkortelsesbetydning.
Dog ændres navnet allerede i 1965 fra Svenska Aeroplan Aktiebolaget til Saab-Scania, en sammentrækning af Svenska Aeroplan Aktiebolaget og Aktiebolag Scania-Vabis.
Der kan læses meget mere om det på bl.a. følgende side:
http://www.saabnet.com/tsn/models/2001/pr4.html
http://www.saabhistory.com/1969/01/01/t ... t-or-saab/
Interessant er det bl.a. at læse at firmanavnet altid blev skrevet med store bogstaver altså SVENSKA AEROPLAN AKTIEBOLAGET mens forkortelsen altid var med små bogstaver efter S'et, altså Saab.
Ligeledes er det interessant at læse at Griffen først landede i koncernen i 1984 som logo. Jeg troede egentlig den var en smule ældre.....Men der kan man bare se
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
- Gundestrup
Men fly, bil, truck samt elektronik har vist ikke meget - hvis overhovedet noget - med hinanden at gøre idag. Eller hva'Edwins skrev:var/er en flyvemaskinefabrik
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
- Edwins

- Kontakt:
Næhh, men det har ikke ændret betydningen af de 4 bogstaver. Langt op i tresserne brystede de sig jo også med deres aner i flyindustrien, i deres bilreklamer.
Hvis Volvo fandt på at lave en kummefryser, ville den sikkert også hedde Volvo, selvom det på latrin betyder:
At rulle, ell. Jeg ruller.
Hvis Volvo fandt på at lave en kummefryser, ville den sikkert også hedde Volvo, selvom det på latrin betyder:
At rulle, ell. Jeg ruller.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Gundestrup
Nej selvfølgelig ikke. De betyder stadig SVENSKA AUTOMOBIL AKTIEBOLAGET som de har gjort siden 1990Edwins skrev:Næhh, men det har ikke ændret betydningen af de 4 bogstaver.
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
- Edwins

- Kontakt:
Hold nu op med det pjat. Så en JAS 39 Gripen eller en SAAB 2000 skal have identitet, som værende fremstillet på en bilfabrik?
Deres bildivision hedder SAAB Automobile, men de 4 bogstaver står for det samme som det har gjort siden 1937.
Der kommer lige en Wikipedia på sagen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab
Hvis en millardær ved navn Olsen købte B&O, kan man altså heller ikke bare lave navnet/institutionen om til Bang & Olsen.
MG, BMW, FIAT og hvad andre forkortelser der er blevet til navne, kommer til at hedde det de hedder, til institutionerne ikke længere eksisterer, og lidt til.
Svenska Aeroplan Aktie Bolaget. Basta.
Deres bildivision hedder SAAB Automobile, men de 4 bogstaver står for det samme som det har gjort siden 1937.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab
Hvis en millardær ved navn Olsen købte B&O, kan man altså heller ikke bare lave navnet/institutionen om til Bang & Olsen.
MG, BMW, FIAT og hvad andre forkortelser der er blevet til navne, kommer til at hedde det de hedder, til institutionerne ikke længere eksisterer, og lidt til.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Gundestrup
Om det er klogt at gøre det og om det "ødelægger" mærket er en sag for sig selv. F.eks. er der et mobilselskab der en hed et eller andet som jeg ikke kan huske hvad var, så skete der lidt opkøb - nøjagtig som med Saab - og så hed det pludselig ORANGE. Firmaet/mærket har vist siden skiftet navn en gang eller to siden.
Det kan godt være wikipedia skriver som de gør. Men denne side har også en mening om det:
http://www.saabgroup.com/en/AboutSaab/T ... panies.htm
Automobilet Saab har intet med Saab Aeroplan at gøre idag. bortset fra at de to selskaber har en aktie i en fælledes fortid.
At der står SAAB på et automobil idag betyder ikke at bilen er fra Svenska Aktiebolaget (som i øvrigt er i ét ord og med lille b). SAAB på den 4-hjulede er et Brand/mærke der har rødder i en snart fjern fortid.
Lidt som at DAD har rødder i Disneyland After Dark
Men vi bliver nok aldrig helt enige om dette emne Edwins...
Og dermed spejl-basta....eller noget.......
Og hvorfor kan Olsen så ikke detEdwins skrev:Deres bildivision hedder SAAB Automobile, men de 4 bogstaver står for det samme som det har gjort siden 1937.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab![]()
Det kan godt være wikipedia skriver som de gør. Men denne side har også en mening om det:
http://www.saabgroup.com/en/AboutSaab/T ... panies.htm
Automobilet Saab har intet med Saab Aeroplan at gøre idag. bortset fra at de to selskaber har en aktie i en fælledes fortid.
At der står SAAB på et automobil idag betyder ikke at bilen er fra Svenska Aktiebolaget (som i øvrigt er i ét ord og med lille b). SAAB på den 4-hjulede er et Brand/mærke der har rødder i en snart fjern fortid.
Lidt som at DAD har rødder i Disneyland After Dark
Men vi bliver nok aldrig helt enige om dette emne Edwins...
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
Kawasaki ZX9R
Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
DAD ville stadig have heddet DisneylandAfterDark, hvis ikke bandet fik forbud mod at anvende navnet - mon ikke?
Jeg har også gennem tiderne ramlet ind i betegnelsen Svenska Automobil Aktie Bolaget, men jeg vil dog holde mig (stædigt) fast til det oprindelige, altså "...Aeroplan..." istedet, da jeg er ret så overbevist om, at det er den korrekte og officielle betegnelse. Det andet betragter jeg mere som en slags uofficiel eller "hjemmelavet" ditto!
Hvorom alting er, så har GM i fuld respekt for brandet, SAAB, på tro og love tilkendegivet, at de IKKE piller ved "Den hellige Gral"!
Hvad der så videre sker længere ud i fremtiden, når vi alle herinde er overgået til jordvarme
, vides ikke af nogen som helst.
/Henrik
Jeg har også gennem tiderne ramlet ind i betegnelsen Svenska Automobil Aktie Bolaget, men jeg vil dog holde mig (stædigt) fast til det oprindelige, altså "...Aeroplan..." istedet, da jeg er ret så overbevist om, at det er den korrekte og officielle betegnelse. Det andet betragter jeg mere som en slags uofficiel eller "hjemmelavet" ditto!
Hvorom alting er, så har GM i fuld respekt for brandet, SAAB, på tro og love tilkendegivet, at de IKKE piller ved "Den hellige Gral"!
Hvad der så videre sker længere ud i fremtiden, når vi alle herinde er overgået til jordvarme
/Henrik
- Edwins

- Kontakt:
Fan, väl vet jag att aktiebolag är i ett ord, men jeg delte dette aktieselskab for vise hvad det stod og står for med de 4 bogstaver.
Bildivisionen kaldes så nu SAAB Automobile AB. Bilerne hedder vel så ikke SAABAAB?
Det ville jo så akustisk referere til totaktsæraen i kompagniet, når man udtaler bilnavnet.
Den mest vellydende SAAB er jo totakteren, når den får kniven.
Så de 4 bogstaver vil altid være synonymt med det svenske aeroplan aktieselskab.
Der kan så være 12 divisioner af selskabet, det ændrer ikke på definitionen.
Basta med 3-dobbelt Lutz og skrue, afsluttet med en koldpermanent. Tag den..
Bildivisionen kaldes så nu SAAB Automobile AB. Bilerne hedder vel så ikke SAABAAB?
Det ville jo så akustisk referere til totaktsæraen i kompagniet, når man udtaler bilnavnet.
Den mest vellydende SAAB er jo totakteren, når den får kniven.
Så de 4 bogstaver vil altid være synonymt med det svenske aeroplan aktieselskab.
Der kan så være 12 divisioner af selskabet, det ændrer ikke på definitionen.
Basta med 3-dobbelt Lutz og skrue, afsluttet med en koldpermanent. Tag den..
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262