Banner cycler

Import - NG900 - måske denne gang?

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK

2. apr 2008, 00:48

Hej!
Den sidste, jeg kiggede på, var et godt eksempel på, at ord og billeder kan være taknemmelige = varm luft og tom snak!
Men hvis alt forløber godt, går turen i nær fremtid til Hamborg. Det kunne være den rigtige, ganske vist lidt ældre (den "famøse" 94), men færre km, masser af udstyr, fuld servicebog hos velrenommeret forhandler. Vi får se. Kommer der noget ud af den historie, skal I nok få den som "billedbog".
Min gode mekanikerven havde en flot trailer, som nu står et sted i Polen, så den kan jeg ikke låne. Inden jeg nu søger helt vildt, vil jeg lige spørge jer, om der findes en mulighed for at få et sæt prøveplader, der gælder i Tyskland for 1 dag til en fornuftig pris? I givet fald hvor? - Prøveplader fra grænsen er klaret.
Naturligvis vil jeg prøve at overtale forhandleren til at låne mig et sæt plader, som jeg returnerer med posten. Er der nogen, der har haft succes med det? Skal de så sendes "anbefalet"?
Er de blevet fornuftige hos SKAT, eller kører de som tidligere fortsat efter H.C.Andersens salgsprisliste? Kan man i givet fald få noget ud af at forelægge dem lidt dokumentation som firmaannoncer fra Bilbasen og lignende?
Ekstraudstyr som f.eks. klima, soltag, fartpilot osv. burde jo ifølge reglerne skulle sættes til kr.0, da bilen er mere end 8 år gammel, men retter SKAT sig efter det?
Tidligere kunne det være hensigtsmæssigt at have en stor pose tålmodighed og anmode om et toldsyn, inden man betalte afgift og indregistrerede bilen. Er det stadig sådan?

På forhånd 1000 tak for hjælpen!
Skulle der for øvrigt være nogen, der engang har brug for hjælp til det tyske, så sig til. Jeg hjælper gerne - jeg bruger sproget som en infødt, men er altså en vaskeægte alsing.
Med venlig hilsen,
Georg

Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

2. apr 2008, 09:08

syn og toldsyn foretages i en og samme arbejdsgang. toldsynet foretages i dagens danmark af synshallens medarbejder umiddelbart efter det normale importsyn. han udfylder et skema med oplysninger og ikke mindst standen af bilen, under middel, middel eller over middel. under og over middel giver henhv. afslag eller tillæg på 8% af regsitreringsafgiften. toldsynsblanketten fra synmanden danner grundlag for skats vurdering, og du kan altid køre til nærmeste skat og få en pris, så kan du vælge ikke at betale og vente i op til 1 år inden du betaler afgiften. du har også ret til at få en diskussion med vurderingschefen hos skat i odense, hvis du ikke er enig med den lokale vurderingsmedarbejder. (det tjente jeg 5000,- kr på da jeg skulle betale afgift af min svenske 9000). du kan hvis du er tilfreds med afgiftens størrelse, bede om at den bliver gjort til "endelig fastsættelse", så kan den ikke senere ændres, hverken den ene eller den anden vej. men synes du den er for høj og du betaler alligevel, så kan du senere anke afgørelsen.
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

2. apr 2008, 09:20

Du skal have tyske prøverplader - de koster 100 Euro og gælder 7 dage. Disse skiftes ud ved grænsen og smides væk efterfølgende.
Billede
Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK

Re: Import - NG900 - måske denne gang?

2. apr 2008, 10:16

dragedems skrev:syn og toldsyn foretages i en og samme arbejdsgang. toldsynet foretages i dagens danmark af synshallens medarbejder umiddelbart efter det normale importsyn. .
Vil det sige, at jeg selv kan bestemme, hvilken synshal? Altså f.eks. der, hvor jeg kommer med de andre biler? Det kunne jo være, at synsmanden er en "flink" fyr!

Ellers lader det til, at det er som i gamle dage, at man for alt i verden ikke skal pudse, polere, vaske og støvsuge, men helst komme med bilen fyldt med hønsemøg. Jo værre den ser ud, des bedre for pengepungen.

Men 1000 tak til Affenrå!
Mvh
Georg
Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK

2. apr 2008, 10:19

Vels skrev:Du skal have tyske prøverplader - de koster 100 Euro og gælder 7 dage. Disse skiftes ud ved grænsen og smides væk efterfølgende.
Tak! Og hvor fås de? - Jeg havde læst et sted, at man kunne få plader med 5 dages gyldighed, men uanset om det er 7 eller 5 dage, er det jo brandærgerligt at betale for noget, man ikke har behov for. 1 dag er nok til mig.

Men lad mig høre, hvis du ved, hvor jeg nemmest kan få dem, og evt. hvad proceduren er.

Mvh
Georg
Brugeravatar
dragedems

Re: Import - NG900 - måske denne gang?

2. apr 2008, 10:24

sailor99 skrev:
dragedems skrev:syn og toldsyn foretages i en og samme arbejdsgang. toldsynet foretages i dagens danmark af synshallens medarbejder umiddelbart efter det normale importsyn. .
Vil det sige, at jeg selv kan bestemme, hvilken synshal? Altså f.eks. der, hvor jeg kommer med de andre biler? Det kunne jo være, at synsmanden er en "flink" fyr!

Ellers lader det til, at det er som i gamle dage, at man for alt i verden ikke skal pudse, polere, vaske og støvsuge, men helst komme med bilen fyldt med hønsemøg. Jo værre den ser ud, des bedre for pengepungen.

Men 1000 tak til Affenrå!
Mvh
Georg
jaja, der er frit valg på alle hylder.. ;-)

fx ka du ta alsbilsyn, dennis er en flinker fyr.. http://www.alsbilsyn.dk/
SAAB 9000 CSi 1997
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

2. apr 2008, 15:01

sailor99 skrev:
Vels skrev:Du skal have tyske prøverplader - de koster 100 Euro og gælder 7 dage. Disse skiftes ud ved grænsen og smides væk efterfølgende.
Tak! Og hvor fås de? - Jeg havde læst et sted, at man kunne få plader med 5 dages gyldighed, men uanset om det er 7 eller 5 dage, er det jo brandærgerligt at betale for noget, man ikke har behov for. 1 dag er nok til mig.

Men lad mig høre, hvis du ved, hvor jeg nemmest kan få dem, og evt. hvad proceduren er.

Mvh
Georg
Nåeh ja, det kan da også godt ske det kun er 5 dage - har også altid kun skullet bruge dem i 1 dag.
Men de købes en i en butik (typisk ved siden af motorkontorer ) i Tyskland. Ham du køber bilen af ved sikkert hvor nærmeste er.
Billede
Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK

2. apr 2008, 15:46

Vels skrev:
sailor99 skrev:

Mvh
Georg
Nåeh ja, det kan da også godt ske det kun er 5 dage - har også altid kun skullet bruge dem i 1 dag.
Men de købes en i en butik (typisk ved siden af motorkontorer ) i Tyskland. Ham du køber bilen af ved sikkert hvor nærmeste er.
Hej igen!
Det bliver ikke aktuelt. Forhandleren ordner det til 90€ for 5 dage. Turen går til Hamborg i morgen sidst på eftermiddagen. Bilen skulle stå med plader på. Hvis det mod forventning ikke skal være den, er eneste udgift noget diesel, noget tid og 90€ til plader, jeg ikke får brug for. - Spændende er det i hvert fald. Teknisk skulle bilen være i top, optisk knap så pæn. Ny gearkasse og kobling isat i efteråret 2007.

Mvh
Georg
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

2. apr 2008, 15:51

Diesel... hva pokker skal du bruge sådan noget til - ved ikke hvor du høre hjemme, men der kører et virkeligt super tog fra Århus og til Hamburg - ooog det kører hvis på el.
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK

2. apr 2008, 21:47

tono skrev:Diesel... hva pokker skal du bruge sådan noget til - ved ikke hvor du høre hjemme, men der kører et virkeligt super tog fra Århus og til Hamburg - ooog det kører hvis på el.
Og????
tono

3. apr 2008, 08:12

... det var nu egentlig ment som en service, men, jeg ved stadig ikke hvorfra du agter at starte, men tog komforten og hastigheden er virkelig helt i top - og du slipper for en extra kører til fragten af din diesel bil. - du vil vel selv fører SAABen ?
Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK

3. apr 2008, 12:11

tono skrev:... det var nu egentlig ment som en service, men, jeg ved stadig ikke hvorfra du agter at starte, men tog komforten og hastigheden er virkelig helt i top - og du slipper for en extra kører til fragten af din diesel bil. - du vil vel selv fører SAABen ?
Kører fra Haderslev, som ligger langt fra pågældende togs stoppested. Da jeg ikke skal helt ind til HH, men en mindre by lidt nordfor, ville jeg også der have et problem, så vi kører 2 mand = mindre bøvl = mindre tid = mindre udgift = lidt mindre komfort, men der er servering i bilen til favorable priser samt musikalsk underholdning efter eget valg.

I aften er jeg enten klogere og fattigere eller klogere og en Saab rigere!

Mvh
Georg
tono

3. apr 2008, 14:38

.. nå du er fra Haaasle, vi ser frem til fotos af dyret, når du er landet RIGERE på SAAB feeling, toget klokker ellers de 200 km/t, men du må til Kolding eller Padborg
Brugeravatar
dragedems

3. apr 2008, 18:16

tono> ja eller Rødekro !!! ;-)
SAAB 9000 CSi 1997
Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK

4. apr 2008, 01:11

I aften er jeg enten klogere og fattigere eller klogere og en Saab rigere!

Mvh
Georg[/quote]

Hej!

Tilbage igen. Klogere og fattigere.
Teknisk var den i top, kørte som en drøm, men optisk en katastrofe.
Ufatteligt, at man kan ødelægge så meget på et fint køretøj. Den står altså stadig i HH - og jagten fortsætter.

Skulle en af jer gå med salgstanker, må I gerne sende mig en besked.
Krav/ønsker: velholdt/velplejet dog kan evt. mindre lakskader accepteres, helst 3-dørs (men ikke et krav), absolut ingen rust, IKKE rød, gerne sort eller mørkeblå, original stand - ikke noget med sænket osv. - rimeligt km tal med dokumentation, gerne veludstyret, 30-35K (men meget gerne mindre). :D

Jeg hører også gerne om en forhandler/mekaniker, der har en stående. Det skulle i så fald være en forhandler/mekaniker, man kender og kan sige god for.
Jeg har set de NG900, der er på Bilbasen, dba og G&G, men der findes jo masser af mindre forhandlere eller mekanikere, som kun annoncerer i de lokale ugeaviser. - Vi snakker om ren handel, ikke noget i bytte!
Finder jeg den rigtige med hjælp her fra forum, er der en kasse øl eller en flaske god rødvin til hjælperen som en beskeden tak. :!:

Tak for hjælpen indtil videre og alle gode tips og råd!
Georg
Brugeravatar
dragedems

4. apr 2008, 16:20

SAAB 9000 CSi 1997
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

4. apr 2008, 17:48

Billede

Tilbage til "Classic Forum"