Undertiden kommer tingene af sig selv. - Jeg har netop af gode venner i det finske fået tilbud om at overtage deres fine 99 fra 1982 med 210K på klokken og en fuld servicebog.
De synes, at de nu har fortjent en ny 9-5, som skal være deres sidste.
99´eren er bygget på fabrikken i Uusikaupunki (Nystad), som jeg selv for år tilbage havde fornøjelsen at besøge, og det hed sig dengang, at bilerne derfra var generelt bedre samlede end dem fra Trollhättan. Om det er sandt, aner jeg ikke.
Naturligvis er jeg fristet, men det koster altsammen. Jeg har søgt hos Skat, men kan ikke finde nogen værdifastsættelse af en 99. Er der her i forum nogen, der ved, hvad man ca skal regne med?? Umiddelbart ville jeg mene, at det må være meget begrænset, men jeg stoler ikke på Skat, når det handler om, at de skal have penge.
Hvis jeg så efter en tid finder ud af, at det bare er en bil for meget (det vil min kone mene med det samme), er der så et marked for en 99, eller er det en model, der ikke nyder den store interesse i dag?
Mvh
Georg
Tilbud - 99 årg 1982 - hvad gør man så?
Redaktør: Bestyrelsen
- Jensen
- Administrator
Hej Georg
En SAAB 99 må næsten betegnes som et liebhaveri, så derfor er der ikke mange købere til sådan en bil, hvilket afspejles i de salgspriser vi har set på det seneste. Grunden er nok at den ikke er "gammel" nok endnu. Derudover er den knap så praktisk som en gammel 900 til omtrent samme pris, da man må undvære servostyring og den store bagklap mm. samtidig med at den koster omtrent det samme at holde kørende. Så der går nok desværre et par år før den får "veteran" status som f.eks. SAAB 96, men det kommer helt sikkert indenfor de næste 5-10 år. Afgiften vi jeg skyde til at ligge på 5-8000. Så hvis det økonomisk skal kunne svare sig, skal den være meget pæn og velholdt.
MVH Mads
En SAAB 99 må næsten betegnes som et liebhaveri, så derfor er der ikke mange købere til sådan en bil, hvilket afspejles i de salgspriser vi har set på det seneste. Grunden er nok at den ikke er "gammel" nok endnu. Derudover er den knap så praktisk som en gammel 900 til omtrent samme pris, da man må undvære servostyring og den store bagklap mm. samtidig med at den koster omtrent det samme at holde kørende. Så der går nok desværre et par år før den får "veteran" status som f.eks. SAAB 96, men det kommer helt sikkert indenfor de næste 5-10 år. Afgiften vi jeg skyde til at ligge på 5-8000. Så hvis det økonomisk skal kunne svare sig, skal den være meget pæn og velholdt.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
- Måske det er overtro, men jeg synes at have bemærket at de finske SAABer er mere rustbestandige end de svenske?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- sailor99
- ULTRA SAAB FREAK
Georg
Re: Tilbud - 99 årg 1982 - hvad gør man så?
Tak Mads, det var det, jeg havde "frygtet" mht. populariteten, og jeg får ikke lov til at gemme den et par år, hvis jeg skal holde den kørende.Jensen skrev:Hej Georg
MVH Mads
Mvh
Georg
- sailor99
- ULTRA SAAB FREAK
Måske det kan være interessant for en og anden at vide, at man i Uusikaupunki i 80´erne byggede en hel "flåde" af 99´ere, som lokale bilister fik stillet til rådighed til en meget lav pris. Det var testbiler, hvis motorer var modificeret, så de kunne køre på kerosin. Saab sørgede også for, at der blev etableret standere til tankning i det sydfinske, i hvert fald i en radius af omkring 300 km fra Uusikaupunki. Eneste betingelse for at få en af disse biler var, at man accepterede at skulle undvære bilen en dag fra tid til anden, hvor den var på fabrikken til kontrol. De kørte helt normalt, og brændstoffet kostede en brøkdel af benzinprisen, men hvorfor det hele løb ud i sandet, aner jeg ikke.
Skulle man komme på de kanter, er der for øvrigt et fint lille Saab museum, man absolut SKAL besøge, men tag et par servietter med, for der produceres meget mundvand!
Mvh
Georg
De er i hvert fald mere "rustfrie". Om det så skyldes materialer eller klimaet, skal jeg lade være usagt, men i Finland saltes der jo heller ikke.Edwins skrev:- Måske det er overtro, men jeg synes at have bemærket at de finske SAABer er mere rustbestandige end de svenske?
Måske det kan være interessant for en og anden at vide, at man i Uusikaupunki i 80´erne byggede en hel "flåde" af 99´ere, som lokale bilister fik stillet til rådighed til en meget lav pris. Det var testbiler, hvis motorer var modificeret, så de kunne køre på kerosin. Saab sørgede også for, at der blev etableret standere til tankning i det sydfinske, i hvert fald i en radius af omkring 300 km fra Uusikaupunki. Eneste betingelse for at få en af disse biler var, at man accepterede at skulle undvære bilen en dag fra tid til anden, hvor den var på fabrikken til kontrol. De kørte helt normalt, og brændstoffet kostede en brøkdel af benzinprisen, men hvorfor det hele løb ud i sandet, aner jeg ikke.
Skulle man komme på de kanter, er der for øvrigt et fint lille Saab museum, man absolut SKAL besøge, men tag et par servietter med, for der produceres meget mundvand!
Mvh
Georg
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Før SAAB 99 kom frem, som serieproduceret færdig kundemodel, blev der lavet 1000 stk. til det svenskerne kalder "Bredprovning". Lidt som du nævner i Finland med kerosen-bilerne.
Folk lånte bilen i 3 måneder mod at minutiøst at tilbagerapportere hvad der var godt og hvad der var dårligt. SAAB-ansatte, motorjounalister, sågar Volvo-folk kørte i bilen og meldte tilbage hvad de ønskede forbedret.
I forvejen blev modellen kaldt "Ingeniørbilen", da der tilgik mere end 400.000 ingeniørtimer ved dens tilblivelse.
Sådan er det ikke idag med moderne biler. Kunderne er prøveklude i deres egne betalte nye biler, hvoraf nogle har det bedst på værksted.
Disse første bredprovningsbiler blev stelnummermæssigt talt med i produktionen af SAAB 99. Jeg har stelnummer *2943*, som så i virkeligheden er produktionsnummer 1943.
Glædeligt at høre at også finnerne hæver sig over de dumme danskere og deres sygelige, maniske, psykopatiske saltsvineri.
Folk lånte bilen i 3 måneder mod at minutiøst at tilbagerapportere hvad der var godt og hvad der var dårligt. SAAB-ansatte, motorjounalister, sågar Volvo-folk kørte i bilen og meldte tilbage hvad de ønskede forbedret.
I forvejen blev modellen kaldt "Ingeniørbilen", da der tilgik mere end 400.000 ingeniørtimer ved dens tilblivelse.
Sådan er det ikke idag med moderne biler. Kunderne er prøveklude i deres egne betalte nye biler, hvoraf nogle har det bedst på værksted.
Disse første bredprovningsbiler blev stelnummermæssigt talt med i produktionen af SAAB 99. Jeg har stelnummer *2943*, som så i virkeligheden er produktionsnummer 1943.
Glædeligt at høre at også finnerne hæver sig over de dumme danskere og deres sygelige, maniske, psykopatiske saltsvineri.
En rigtig bil har langsliggende motor.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Morten
- EXTREME SAAB FREAK
Hvis du evt. sætter et par billeder af vidunderet ind på siden, er jeg solgt!
MIN første SAAB var en 99GL fra Nystad kongeblå, kørt 11.000Km. da jeg købte den i 1982
første gang registreret i 12 mdr. 1981.
Min 99 endte sine dage d.01.10.86. da en bekendt overvurderede sine evner som chauffør.
Morten
Hvis du evt. sætter et par billeder af vidunderet ind på siden, er jeg solgt!
MIN første SAAB var en 99GL fra Nystad kongeblå, kørt 11.000Km. da jeg købte den i 1982
første gang registreret i 12 mdr. 1981.
Min 99 endte sine dage d.01.10.86. da en bekendt overvurderede sine evner som chauffør.
Morten
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Så absolut! Man kan også den den Saab V8-motor, som finnerne producerede i ét eksemplar...sailor99 skrev:Skulle man komme på de kanter, er der for øvrigt et fint lille Saab museum, man absolut SKAL besøge, men tag et par servietter med, for der produceres meget mundvand!
Mvh
Georg
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum