A/C OG900 "eftermontering"
Redaktør: Bestyrelsen
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Hej Alle
Da sommeren nærmer sig , og jeg har små børn der ikke kan tåle varmen i en mørk Saab med mørke sæder , her jeg købt et brugt A/C anlæg til min '89 OG900.
De fleste af delene er med, også frost sensoren som skal monteres på fordamperen.
Alle kabler er trukket i min model men hvor er kablerne henne til Frost sensoren ?
Hvordan får man nemmest adgang til dem :
Gennem højtaler hullet i højre side ?
Eller skal under panelet afmonteres ?
Hvordan er Frost føler sensoren fast spændt og hvor henne ?
Da sommeren nærmer sig , og jeg har små børn der ikke kan tåle varmen i en mørk Saab med mørke sæder , her jeg købt et brugt A/C anlæg til min '89 OG900.
De fleste af delene er med, også frost sensoren som skal monteres på fordamperen.
Alle kabler er trukket i min model men hvor er kablerne henne til Frost sensoren ?
Hvordan får man nemmest adgang til dem :
Gennem højtaler hullet i højre side ?
Eller skal under panelet afmonteres ?
Hvordan er Frost føler sensoren fast spændt og hvor henne ?
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
9-3 T SE 2002
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Hej!
Jeg kan da oplyse så meget, at denne frostsensor - eller termokontakt - sidder ovre i højre side oppe under knæpanelet lige under den sorte plasttragt, hvori fordamperen er mont. Du skal således have dette knæpanel afmonteret, da det letter adgangen betydeligt. Et sted i umiddelbar nærhed findes 2 ledninger til formålet. Så vidt, jeg mindes, er den ene af dem en grøn/hvid.
Jeg har selv eftermonteret et AC anlæg på en ´85 T16 Aero (Skovsted´s
), og i den var ikke alle ledninger formonteret, men dog en del af dem, bl.a. til de 2 kontakter, "AC" og recirk., termokontakt, AC-pumpe og til tomgangsmagnetventil!
Jeg mener, at der rundt om termokontakten sidder et beslag, hvori der iskrues 2 galopskruer direkte ind i førnævnte plastiktragt/balje!
Kontaktens kapillarrør går også igennem denne og skal stikkes så dybt ind i fordamperen, som det er muligt og helst isoleres med det specielle, sorte tyggegummilignende snask, som også findes omkring ekspansionsventilen m.v.
Håber, det var til at forstå
? Flere spørgsmål...bare fyr løs
/Henrik
Jeg kan da oplyse så meget, at denne frostsensor - eller termokontakt - sidder ovre i højre side oppe under knæpanelet lige under den sorte plasttragt, hvori fordamperen er mont. Du skal således have dette knæpanel afmonteret, da det letter adgangen betydeligt. Et sted i umiddelbar nærhed findes 2 ledninger til formålet. Så vidt, jeg mindes, er den ene af dem en grøn/hvid.
Jeg har selv eftermonteret et AC anlæg på en ´85 T16 Aero (Skovsted´s
Jeg mener, at der rundt om termokontakten sidder et beslag, hvori der iskrues 2 galopskruer direkte ind i førnævnte plastiktragt/balje!
Håber, det var til at forstå
/Henrik
- Peter
På min M90 900 T16 var samtlige ledninger formonterede. Rent plug and play...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
På min OG900i fra 1989 var der ikke ledninger mont.men det hele var i sættet også monteringsanvisning.Termokontakten eller frysetermostaten sidder i et hul man borer i indsugningstragten Ø10 mm.ledningerne blå/hvid den anden blå. Du skriver du har de fleste af delene er der ekstra ventilator et sæt til at forhøje tomgangen,overhedningstermostat til den øverste kølerslange,en klap til recirkulationluften.Min er en 8v Hvis det har interesse kan du låne monteringsvejledningen.det er det jeg husker fra monteringen i 1997
- Leifdalsgaard
- Deja-wuzzz
Nu har jeg da en ide om hvor jeg skal montere og finde ledningerne til Fryse kontakte , takker..
Jeg mangler nogle dele som :
- Det 9 polede tidsrelæ ( 95 13 219 )
- et sæt til at forhøje tomgangen ( kan AIC'en ikke selv regulere tomgangen når anlæget kører ? )
- Fuld last kontakten ( kan altid senere monteres )
- Kielrem ( Saab forlanger 400 !!! , kan man ikke finde en hos ketner billigere ,hvis man kender længden ?)
Jeg har sættet til recirkulation men regnede endeligt ikke at montere denne del , da de fleste alligevel ikke bruger det.
Jeg mangler nogle dele som :
- Det 9 polede tidsrelæ ( 95 13 219 )
- et sæt til at forhøje tomgangen ( kan AIC'en ikke selv regulere tomgangen når anlæget kører ? )
- Fuld last kontakten ( kan altid senere monteres )
- Kielrem ( Saab forlanger 400 !!! , kan man ikke finde en hos ketner billigere ,hvis man kender længden ?)
Jeg har sættet til recirkulation men regnede endeligt ikke at montere denne del , da de fleste alligevel ikke bruger det.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
9-3 T SE 2002
- Leifdalsgaard
En 8v kan ikke sætte tomgans omdr. op uden sættet.jeg mener en 16v. kan.I det sæt jeg monterede var der ikke fuldlast kontakt med,så jeg kører uden,kileremmen kan være en ikke saab bare den passer,men relæet skal du nok have en saab ny eller brugt
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Kommer helt an på tomgangs-styringen, er det med tomgangs-motor eller Bosch Auxillary valve er det afgørende. Er det det første, så går det fint uden, er det den sidste, så skal et sæt til at forhøje tomgangen på...
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Deja-wuzzz
Som jeg har læst mig til er det på 16v motoren , tidsrelæet der ca ½ sekundt før A/C kompressoren starter giver signal til styreboxen.
Denne når så at regulere op inden.
http://townsendimports.com/Web/electric ... rindex.htm
(under "Fault tracking hints" )
Som jeg har læst mig til er det på 16v motoren , tidsrelæet der ca ½ sekundt før A/C kompressoren starter giver signal til styreboxen.
Denne når så at regulere op inden.
http://townsendimports.com/Web/electric ... rindex.htm
(under "Fault tracking hints" )
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
9-3 T SE 2002
- Saab-daniel

- Kontakt:
Har du såden en her: http://www.discountvdubparts.com/VW_Aux ... _list.html så skal du have noget til at styre tomgangen...
Har du sådan en her: http://www.1motormart.com/saab~900~idle ... _year.html så behøver du ikke ændre noget, da tomgangen er styret via et bevægeligt spjæld.
Mvh,
Daniel
Har du sådan en her: http://www.1motormart.com/saab~900~idle ... _year.html så behøver du ikke ændre noget, da tomgangen er styret via et bevægeligt spjæld.
Mvh,
Daniel
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- Deja-wuzzz
Det er denne der er monteret:
http://www.1motormart.com/saab~900~idle ... _year.html
Så jeg skal vidst ikke ændre noget
Det er denne der er monteret:
http://www.1motormart.com/saab~900~idle ... _year.html
Så jeg skal vidst ikke ændre noget
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
9-3 T SE 2002
- Saab-daniel

- Kontakt:
Daniel.
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Husk at der "kun" kan påfyldes erstatnings kølemiddel på som RS24 (erstatning for R12) og at reciever tanken skal udskiftes, da der sidder et filter inde i beholderen der suger fugt. Hvis anlægget har været åbent længre end et par timer er filtrer mættet med fugt og skal skiftes. Hvis du ikke skifter filter får du evigt bøvl med tilfrysning af termoventil og start stop af anlægget.
Frisk olie på kompressoren er et must da olien også suger fugt, husk det skal være mineralsk kølemaskine olie. Selv om der monteres evt. konvaterings pakninger i samlinger kan der ikke påfyldes R134a da pakdåsen og samlingspakningerne i kompressoren ikke kan tåle Ester olie der er nødvendig for at bruge R134a kølemiddel..
Frisk olie på kompressoren er et must da olien også suger fugt, husk det skal være mineralsk kølemaskine olie. Selv om der monteres evt. konvaterings pakninger i samlinger kan der ikke påfyldes R134a da pakdåsen og samlingspakningerne i kompressoren ikke kan tåle Ester olie der er nødvendig for at bruge R134a kølemiddel..
- Leifdalsgaard
Jeg har købt et konverteringssæt ved Saab hvor der stod der slulle bruges R134a og en dunk med olie ,det har kørt nu i 10år.Der var også et tørfilter og de nye påfyldningsstudser med,og en mærkat hvor der står R134a og hvor meget der skal påfyldes jeg mener der står 900 gram
- viking

Jeg har desværre set rigtig mange A/C kompressorer der bliver utætt i pakdåsen bag magnetkoblingen. Inde i pakdåsen er en lille o-ring der svumlmer af POE olien der er nødvendig for at arbejde med R 134a.
Pakdåsen bliver ikke skiftet med Konveterings kittet.
Konveterings kittet er fint, men benyt RS 24 erstatningskølemiddel, det ødelægger ikke pakdåsen. Fabriksnye kompressorer til OG900 har helt sikkert pakningsmateriale der kan holde til Ester olien.
Så brug R134a kør kompressoren tør for olie og brænd den af og skift til en der kan arbejde med olien.
Hvis der er en del olie rester i det gamle system(mineralsk olie) kan den nye type Ester olie (POE) ikke arbejde sammen med den og der dannes voks klumper der sætter sig i filter og termoventil...
Pakdåsen bliver ikke skiftet med Konveterings kittet.
Konveterings kittet er fint, men benyt RS 24 erstatningskølemiddel, det ødelægger ikke pakdåsen. Fabriksnye kompressorer til OG900 har helt sikkert pakningsmateriale der kan holde til Ester olien.
Så brug R134a kør kompressoren tør for olie og brænd den af og skift til en der kan arbejde med olien.
Hvis der er en del olie rester i det gamle system(mineralsk olie) kan den nye type Ester olie (POE) ikke arbejde sammen med den og der dannes voks klumper der sætter sig i filter og termoventil...
- Edwins

- Kontakt:
Viking, man må lade dig, du har sgu godtnok styr på de rullende køleskabe..
Og900 Cab aircond: Rest in peace. Som en cykel med nedslidt dæk, som konstant punkterer.
Min gamle '83 T havde også aircond. Det er ribbet ud af forrige ejer. Han gad heller ikke at hænge en jakke op på knagen, når den alligevel falder ned hele tiden.
Og900 Cab aircond: Rest in peace. Som en cykel med nedslidt dæk, som konstant punkterer.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking

Da jeg skulle købe en OG 900 CAB var A/C absolut ikke på indkøbs/ønskelisten.
Hvis det havde været der havde jeg selv bygget de betragteligt om.
Jeg havde tidl. en Volvo 764 GLE med a/c der var konstant bøvj med det klima anlæg, så jeg gik igang med at ombygge :
Det eneste der blev tilbage var kompressor og kondensator, men med nye og professioneller flex slanger. Nye CU rør, ny håndbygget reciver tank , suge accumolator og Danfoss termoventil. Samt en håndbygget fordamper og med kapacitets kontrol mod frysning af element. Anlægget kunne arbejde vinter og sommer og uden tab af kølemiddel i 10 År !!! (indtil bilen blev skrottet)
Hvis det havde været der havde jeg selv bygget de betragteligt om.
Jeg havde tidl. en Volvo 764 GLE med a/c der var konstant bøvj med det klima anlæg, så jeg gik igang med at ombygge :
Det eneste der blev tilbage var kompressor og kondensator, men med nye og professioneller flex slanger. Nye CU rør, ny håndbygget reciver tank , suge accumolator og Danfoss termoventil. Samt en håndbygget fordamper og med kapacitets kontrol mod frysning af element. Anlægget kunne arbejde vinter og sommer og uden tab af kølemiddel i 10 År !!! (indtil bilen blev skrottet)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Peter
Det er ikke nød og elendighed alt sammen.En Saab-ven forærede mig sin gamle M87 900i med et fungerende AC-anlæg i. Bilen var så rusten at man nærmest kunne se lige igennem den, men anlægget blev pillet ud - i ët stykke - og monteret i min 900 T16, hvor det stadig sidder. Der blev ikke lavet noget ved det. Transplantationen fandt sted for halvandet år siden. Det kan da være skidtet brænder sammen i morgen, men det virker i dag, jubii...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Du har såre ret i dén udlægning, Peter! Det er langt hen ad vejen et spørgsmål om vedligeholdelse, vil jeg påstå. På min egen 9000 fra ´96 har jeg bemærket, at efter 2 års konstant brug af AC´en, har anlægget ikke mistet så meget som 10 gram kølemiddel!
Det skulle være lidt i modstrid med den gængse teori om kølemediets fordampningsevne...men et godt tegn er det vel
/Henrik
Det skulle være lidt i modstrid med den gængse teori om kølemediets fordampningsevne...men et godt tegn er det vel
/Henrik
- viking

[quote="hf-eco-power"! Det er langt hen ad vejen et spørgsmål om vedligeholdelse, vil jeg påstå.
På min egen 9000 fra ´96 har jeg bemærket, at efter 2 års konstant brug af AC´en, har anlægget ikke mistet så meget som 10 gram kølemiddel!
/Henrik[/quote]
Æh hvordan vil du lige vedligeholde et hermetisk kølesystem

OK du har ligefrem haft tappet kølemiddlet af for at veje fyldningen. Ellers bliver det svært at veje de 10 gram
Spøj til side.
Anlæggende er blevet bedre. En stor forbedring kom med lamel kompressoren i 1995 Seiko-Seiki, bedre slanger og samlinger.
På min egen 9000 fra ´96 har jeg bemærket, at efter 2 års konstant brug af AC´en, har anlægget ikke mistet så meget som 10 gram kølemiddel!
/Henrik[/quote]
Æh hvordan vil du lige vedligeholde et hermetisk kølesystem
OK du har ligefrem haft tappet kølemiddlet af for at veje fyldningen. Ellers bliver det svært at veje de 10 gram
Spøj til side.
Anlæggende er blevet bedre. En stor forbedring kom med lamel kompressoren i 1995 Seiko-Seiki, bedre slanger og samlinger.
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Med "vedligeholdelse" mener jeg naturligvis, som du ganske sikkert selv er bevidst om, at det skal bruges og ikke bare overlades til sig selv, som mange fejlagtigt gør ved deres nyindkøbte stykke tekniske legetøj (ikke nødvendigvis en SAAB
) Det er folk, der intet aner om, hvordan et sådant anlæg virker, da det måske er første gang i deres (lange?) liv oplever, at familiens nyanskaffelse sandelig har et lille køleskab ombord.
I den tro, at sådan et anlæg kun er beregnet til at sende kold luft til panden på én af de alt for sjældne højsommerdage i en 50gr. varm kabine, står det nærmest på "stand-by" i resten af tiden. Dette er en klar fejlagtig opfattelse af brugen af AC, og "straffen" kommer så den følgende sommer, når temperaturen atter er til kold luft en dag eller to: "OUT OF ORDER"!
Det ved du vist allerede, men er det ikke en del af vedligeholdelsen at lade det køre med jævne mellemrum for at holde systemet velsmurt og dermed TÆT?
De 10 gram, jeg nævner, skulle såmænd blot illustrere, at lige netop mit anlæg ikke taber det mindste kølemiddel imellem de fastlagte, 2-årige serviceringer. Sidste sommer under det forskriftsmæssige AC-service kunne jeg med stor glæde - efter tømning - konstatere, at den mængde kølemiddel, der blev aftappet, nøjagtigt svarede til den mængde, der 2 år forinden var blevet påfyldt. Atter et vedligeholdelsesaspekt!
Ellers enig i, at anlæg udstyret med vinge-/lamelkompressor er langt bedre end de gamle stempeldrevne ditto. Som i min egen bil, f.eks.
/Henrik
I den tro, at sådan et anlæg kun er beregnet til at sende kold luft til panden på én af de alt for sjældne højsommerdage i en 50gr. varm kabine, står det nærmest på "stand-by" i resten af tiden. Dette er en klar fejlagtig opfattelse af brugen af AC, og "straffen" kommer så den følgende sommer, når temperaturen atter er til kold luft en dag eller to: "OUT OF ORDER"!
Det ved du vist allerede, men er det ikke en del af vedligeholdelsen at lade det køre med jævne mellemrum for at holde systemet velsmurt og dermed TÆT?
De 10 gram, jeg nævner, skulle såmænd blot illustrere, at lige netop mit anlæg ikke taber det mindste kølemiddel imellem de fastlagte, 2-årige serviceringer. Sidste sommer under det forskriftsmæssige AC-service kunne jeg med stor glæde - efter tømning - konstatere, at den mængde kølemiddel, der blev aftappet, nøjagtigt svarede til den mængde, der 2 år forinden var blevet påfyldt. Atter et vedligeholdelsesaspekt!
Ellers enig i, at anlæg udstyret med vinge-/lamelkompressor er langt bedre end de gamle stempeldrevne ditto. Som i min egen bil, f.eks.
/Henrik
- viking

I pakdåsen på kompressoren sidder en bla. en lille o ring der tætner omkring akslen. Denne bliver smurt og holdt tæt af olie fra kompressoren. Hvis kompressoren ikke bliver benyttet jævntligt kan påkdåsen ikke holde tæt. Efter lant tids stilstand og uden olie på o-ringen, sker der rivning og pakdåsen bliver utæt.
Så ja brug A/C anlægget en gang i mellem. Mindst hver månede hvis ude temp tillader det.... Det giver færre chancer for pakdåse problemer.
Så ja brug A/C anlægget en gang i mellem. Mindst hver månede hvis ude temp tillader det.... Det giver færre chancer for pakdåse problemer.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Leifdalsgaard
Hvad sker der så når min OG900 står stille i vinterhi fra november og til i lørdags hvor den blev kørt ud, AC anlæget virkede som sadvanlig som det skulle,er pakdåsen så blevet utæt?den har stået stille hver vinter de sidste 10 år der er kun kommet R134a på engang i mellemtiden
- viking

Chancen for rivning stiger med stilstands perioden.
Efter en lang vinter er det vigtigt at A/C anlægget bruges et godt stykke tid for at den olie kompressoren slynger ud, suges tilbage til kompressoren igen. Gerne med høj fart for at få noget gashastighed i systemet.
Leif: Din vigtiske forsikring mod A/C problemer er at holde øje med at anlægget altid er fyldt helt op, så er chancen for kompressor afbrændinger langt mindre, da korrekt fyldning giver optimal olie retur flow i systemet.
Ang. pakdåsen:
De er blevet langt bedre i 134a systemerne ( i forhold til R12 typen), da gummie materielet til Ester olien er mere stabilt og hårdfør mod udtørring.
Efter en lang vinter er det vigtigt at A/C anlægget bruges et godt stykke tid for at den olie kompressoren slynger ud, suges tilbage til kompressoren igen. Gerne med høj fart for at få noget gashastighed i systemet.
Leif: Din vigtiske forsikring mod A/C problemer er at holde øje med at anlægget altid er fyldt helt op, så er chancen for kompressor afbrændinger langt mindre, da korrekt fyldning giver optimal olie retur flow i systemet.
Ang. pakdåsen:
De er blevet langt bedre i 134a systemerne ( i forhold til R12 typen), da gummie materielet til Ester olien er mere stabilt og hårdfør mod udtørring.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"