Banner cycler

Katalysator

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

m-skjoldager
SUPER SAAB FREAK

Katalysator

10. apr 2008, 19:47

Hej med jer.

Her kommer et måske dumt spørgsmål fra en uteknisk Saab-bruger: Har min Saab 900 turbo fra 1983 en katalysator?

Jeg spørger, fordi jeg tilfældigvis kom til at læse på flasken med den blyerstatning, jeg bruger, at man IKKE må bruge den på biler med katalysator.

Vh Morten.

Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

Katalysator

10. apr 2008, 19:54

Det har den ikke - det skulle da lige være hvis den er importeret fra USA...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

10. apr 2008, 20:13

En kat bliver ødelagt af bly eller deres erstatninger.

Har selv en '83 T, som jeg giver tilskud. Diskussionen har været oppe før, om hvorvidt vores biler skal have bly eller det der ligner, til ventiler og sæder, eller ej.

Der kom aldrig et definitivt knivskarpt svar, således må tvivlen komme gryderne tilgode.

Konen købte en ret sjælden Yamaha XV 500 Virago '83, (Modellen kun lavet dette ene år) hvorefter jeg ragede de tekniske kastanjer ud af ilden for hende.

Hun spørger sælger hvilken valle den kører på. Bare Regular, siger han, hvilket idag er en grøn 95 slange, uden bly.

Da jeg trækker sidedækslet af raketten for at komme til at lade på batteriet, sidder en fin sticker på indersiden, fyldt med tændings- og karbureringsdata osv.

Fuel type: Regular, leaded.

Arrghh! Hvor længe har den såkørt blyfrit? :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:

11. apr 2008, 12:20

Edwins skrev:En kat bliver ødelagt af bly eller deres erstatninger.
Moderne bly-erstatninger (kalium) - såkaldt rød benzin - ødelægger ikke katalysatoren. Så er man kommet til at fylde det på, hvis man altså kan få pistolen i påfyldningshullet, så kan man roligt køre videre...

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
Brugeravatar
viking

15. apr 2008, 08:38

Hvis du har et topstykket med ventil sæder af ikke blyfri typen, skal du holde øje med om ventil tolerancen mindskes over tid. Dsv. Ventilen arbejder ned i sædet, ventil spillerummet mistes og ventilen strammes. Hvis det sker, så kan den bestem ikke tåle blyfri. Jeg har prøvet det på et par motorcykler fra de glade bly dage....

Alu. topstykkerne har normalt ret gode sæder og ventiler og giver sjældent problemer.

Hvis du kører "normalt" dvs. ikke race og turbo nålen i bund det meste af tiden så holder de gamle ventiler sagtens til blyfri benzin..

Benzin til de gamle Saab: (uden kat)

98 oktan. Da de er rimeligt høj komprimerede.

Jeg giver selv mine gamle motorcykler noget ventilsmøringsolie. Om det virker???? Jeg har pt. ikke haft problemer.

Olie er religion, men smøring er billigt, reparation er dyrt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

15. apr 2008, 08:58

min forhenværende 3d 900GL fra 1979 (med 99'er motor) kørte altid og i mange år uden blytilsæning..... og den kører stadig i det midtjyske.. no problems...

der er også et eller andet der siger mig at først-i-80'er modellerne også HAR panserventilsæder ??
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011

Tilbage til "Classic Forum"