11. jun 2008, 15:25
hmg skrev:
Forøgelsen starter på kurven først for alvor efter 2000 omdr./min. -
... da bilen først for alvor virkelig tager ved over 2000 omdr./min. med BSR's trimprgram til din bil, føles motoren tøvende ved lave omdrejninger og meget powerfyldt over 2000 omdr./min...
Enig.. Det med effektforskellen har en betydning.
Men, det forklarer dog ikke, hvorfor BSR's officielle effektkurve-afvigelse starter ved 1.600 rpm, når der udelukkende pilles ved parametre der er i effekt over 2.000 rpm.
Jeg kan se 3 mulige forklaringer:
1) BSR overdriver, for at få en smukkere graf.
2) Grafen stammer fra en motor med andre forandringer end kun PPC-opdatering (BSR sælger også bomuldsfilter til steg1-tuning).
3) Saab'en er originalt kraftigere end de officielle tal
Ad 1)
Det er nok ikke så sandsynligt, da det ville være useriøst, og BSR fremstår særdeles seriøse.
Ad 2)
Det kunne tænkes, at de har monteret en bomulds-luftfilter, som får motoren til at ånde friere ved lave omdrejninger (før-turbocharge)
Ad 3)
Det kan meget vel tænkes, at Saab's motorer er krafitigere end officielt opgivet (det er f.eks. langt de fleste af VW's dieselmotorer). Men... er det seriøst at sammenligne fabriksopgivelser med "rullede målinger"? Bør begge dele ikke være rulle-målinger hhv. før og efter tuning?
Alt i alt hælder jeg selv mest til forklaring nr 2. Hvis det er korrekt, bør det betyde, at man kan hente pænt mere power i det nedre område, blot med et bomuldsfilter (5-6% mere ved 2.000 rpm, anslår jeg ud fra grafen).