18. okt 2008, 12:32
Er det ikke 20% effektforhøjelse de tillader, ligesom de tillader 20% forøgelse af motorvolumen?
Altså må bilen have 222 HK.
Og så er der nogen som forarges over at jeg kører på veltunede veteranknallerter..

Fra 1 til 6 HK er mere end 20%.
Der findes da steder, hvor de syner biler med lidt konstruktive ændringer, for et beskedent merbeløb. De vil blot ikke syne biler som ikke kan bremse, styre ordentligt eller er strukturelt truet af rust.
Der var i øvrigt en som fortalte mig at man bør motorvaske før syn. Det har jeg aldrig gjort. I det hele taget har jeg aldrig motorvasket. Jeg skal ikke kramme en bilmotor. Og så ruster motordetaljerne heller ikke. Man tørrer lige motorens underside af for olie med en ternet klud før syn. Naboen har lige fået sin Volvo i nakken fra syn, med oliespild. 14 kg. koster det ham at få sin autogearkasse pakket om. En regning som kunne være sparet, vha. en gammel netundertrøje..
På bådmotorer bruger vi Nordisk Øjenglans: Petroleum med 20% gearolie indblandet. Sprøjt det på motoren og dens detaljer så den ikke ligger i det grimme korrosive miljø og ruster. Motoren bliver også flot og blank, deraf navnet.
Jeg har da set en del biler, specielt med tværliggende motorer, bla. Galf, med svært tærede udstødsskjold og varmerør. Her var Nordisk Øjenglans kommet ind handy.

En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262