fin-tuning af bl.a. omprogramere boks på rullefelt
Redaktør: Bestyrelsen
- mortenaa
- SUPER SAAB FREAK
Hej
Jeg har fået et stege 4 Maptun på min 9-5 årgang 98 opr. 2,3 170 hk.og overvejer rullefeldt for, at få det hele 100 % i forhold til min bil.
Kan dem der ruller bilerne justere noget eller foregår det hele i boksen. Det kunne jo være meget sjovt, at se hvad den har men endnu bedre hvis de så kunne fin-tune de sidste.
Jeg kan ikke lige se om der tidligere har været en brugbar tråd.
Er der nogle der ved hvor i nærheden af Svendborg man kan få bilen rullet.
Jeg har fået et stege 4 Maptun på min 9-5 årgang 98 opr. 2,3 170 hk.og overvejer rullefeldt for, at få det hele 100 % i forhold til min bil.
Kan dem der ruller bilerne justere noget eller foregår det hele i boksen. Det kunne jo være meget sjovt, at se hvad den har men endnu bedre hvis de så kunne fin-tune de sidste.
Jeg kan ikke lige se om der tidligere har været en brugbar tråd.
Er der nogle der ved hvor i nærheden af Svendborg man kan få bilen rullet.
- Pjsh
- SAAB NET NYBEGYNDER
Hej
Du kan kører ud til Elektro på grønnemosevej 8 i Svendborg de har rullefelt.
Mvh Peter
Du kan kører ud til Elektro på grønnemosevej 8 i Svendborg de har rullefelt.
Mvh Peter
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
jeg tror ikke du skal regne med at finde en rullefelt indehaver her i landet der ligger med software til at pile i trionic 5, 7 og 8
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Desværre nej, det er jeg ret sikker på ingen rigtig kan herhjemme... Havde det været Trionic5 kunne Casper eller jeg hjælpe, men desværre ikke T7.
Mvh,
Daniel.
Mvh,
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- mortenaa
- SUPER SAAB FREAK
Jo da den køre da godt (lidt let hakken måske) det jeg ikke med sikkerhed ved er om den levere det lovede og hvis ikke om det var et justeringsspørgsmål.
For nu, at være ærlig ved jeg ikke så meget sammensætningen af komponenterne i motorrummet. Jeg er dog ved, at være klar over at stort set alt er elektronisk styret hvorfor justering naturligvis primært er i motorstyringen.
Nu fulgte aktuator jo med turboen men eller ville dette være et sted hvor jeg ville tro at en manuel mekanisk justering kunne hjælpe lidt (hvis ellers den ikke er styret af APC`en (har jeg overhoved det når min er født som lavtryksturbo )?? jeg gætter lidt det er jeg klar over men jeg troede bare der stadigvæk var ting som ikke kunne styres uden en manuel fin-tuning.
For nu, at være ærlig ved jeg ikke så meget sammensætningen af komponenterne i motorrummet. Jeg er dog ved, at være klar over at stort set alt er elektronisk styret hvorfor justering naturligvis primært er i motorstyringen.
Nu fulgte aktuator jo med turboen men eller ville dette være et sted hvor jeg ville tro at en manuel mekanisk justering kunne hjælpe lidt (hvis ellers den ikke er styret af APC`en (har jeg overhoved det når min er født som lavtryksturbo )?? jeg gætter lidt det er jeg klar over men jeg troede bare der stadigvæk var ting som ikke kunne styres uden en manuel fin-tuning.
Morten
Garage:
Tidl. 9k 2,0 turbo 2 stk 84`& 86`, 9k 2,3 turbo 92`
Nu 9-5 2,3 turbo med lidt krudt og 9-3 2,0 turbo stock
For mig er Saab ikke bare en bil den er mere en livsstil.
Garage:
Tidl. 9k 2,0 turbo 2 stk 84`& 86`, 9k 2,3 turbo 92`
Nu 9-5 2,3 turbo med lidt krudt og 9-3 2,0 turbo stock
For mig er Saab ikke bare en bil den er mere en livsstil.
- khs
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Morten: Du kan jo tager en tur til Nordic i Sverige og få den fin justeret... Man kan køre en enkelt rulning, eller en HEL dag på rullefelt
Jeg tror det bliver meget svært at finde nogen i Danmark der kan finjustere sådan en T7. På trods af dens alder er det absolut ikke simpelt udstyr. Jeg ville absolut kontakte Nordic. Jeg synes at have læst en beretning fra en herinde fra der tog sådan en hel dag på rullefelt med en Viggen....
Det os almindelige dødelige laver på T7 er at lægge nye komplette datasæt på bilerne og hygge os med at kunne udlæse en masse værdier om bensin og temperatur m.m.. Vi ændre ikke i de enkelte datasæt. Det skal der virkelig specialviden til...
http://www.nordicuhr.se/main.php?dynotest=d_prices
Jeg tror det bliver meget svært at finde nogen i Danmark der kan finjustere sådan en T7. På trods af dens alder er det absolut ikke simpelt udstyr. Jeg ville absolut kontakte Nordic. Jeg synes at have læst en beretning fra en herinde fra der tog sådan en hel dag på rullefelt med en Viggen....
Det os almindelige dødelige laver på T7 er at lægge nye komplette datasæt på bilerne og hygge os med at kunne udlæse en masse værdier om bensin og temperatur m.m.. Vi ændre ikke i de enkelte datasæt. Det skal der virkelig specialviden til...
http://www.nordicuhr.se/main.php?dynotest=d_prices
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Karsten
SKD medlem 222
- autoanders
- Kontakt:
Vi har været oppe med en Viggen. Det er et Maptun, så hvis den skal mappes ind, var det nok en ide at kantakte Maptun.
Vi har været oppe med en Viggen. Det er et Maptun, så hvis den skal mappes ind, var det nok en ide at kantakte Maptun.
- autoanders
- Kontakt:
- K.Hansen
Denne Viggen har også været der oppe i følge sælger : http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... ght=viggen
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
- autoanders
- Kontakt:
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Lyder mere og mere interessant, må jeg sige.
Er der nogen her til lands, der formår at forbedre/optimere et allerede eksisterende produkt fra ex.vis Speedparts, da jeg selv kører med "steg 3"??? Tænker også på en detalje som et optimalt AFR-tal ved hhv. kold og varm motor samt ved hhv. lav og høj belastning. Dette udelukkende for at forbedre virkningsgraden/stabiliteten og som en følge heraf tillige en bedre økonomi. Den måtte gerne gå en smule længere på literen, end den gør nu. Jeg bilder mig ind, at jeg kan iagttage dette på bilens indbyggede forbrugsmåler, da den har temmelig travlt med at kravle opad, selv ved yderst moderat - for ikke at sige blid - gasgivning. I opvarmningsfasen er det ikke unormalt under ganske normal acceleration, at måleren tangerer 20-25 l/100 km.
Den er næsten også altid sort i udstødningen...hvis man da kan bruge det til noget?
På trods af ovenstående præsterer den alligevel de 10 km/l +/- 0,5 i snit ved hver tankning. Dvs. stort set det samme som standard, hvilket jo ikke er helt dårligt. Her på det sidste har jeg trods tidligere skamrosning af trimmet, oplevet et faldende ladetryk ved fuldgas (= det punkt, hvor TRIONIC vil adaptere), ned til ca. 2/3 del af det gule felt...fandens irriterende
Jeg VIL være sikker på at have den ønskede effekt til hver en tid. Når den på 95 Oktan har kunnet yde +1,0 bar tidligere, nytter det ikke noget, at den nu pludseligt nægter at "kravle" ind i det røde felt. En optimering vil måske være på sin plads
Mvh.
Henrik
P.S.: Bilen er en M96 9000 CSt 2,0!
Er der nogen her til lands, der formår at forbedre/optimere et allerede eksisterende produkt fra ex.vis Speedparts, da jeg selv kører med "steg 3"??? Tænker også på en detalje som et optimalt AFR-tal ved hhv. kold og varm motor samt ved hhv. lav og høj belastning. Dette udelukkende for at forbedre virkningsgraden/stabiliteten og som en følge heraf tillige en bedre økonomi. Den måtte gerne gå en smule længere på literen, end den gør nu. Jeg bilder mig ind, at jeg kan iagttage dette på bilens indbyggede forbrugsmåler, da den har temmelig travlt med at kravle opad, selv ved yderst moderat - for ikke at sige blid - gasgivning. I opvarmningsfasen er det ikke unormalt under ganske normal acceleration, at måleren tangerer 20-25 l/100 km.
Den er næsten også altid sort i udstødningen...hvis man da kan bruge det til noget?
På trods af ovenstående præsterer den alligevel de 10 km/l +/- 0,5 i snit ved hver tankning. Dvs. stort set det samme som standard, hvilket jo ikke er helt dårligt. Her på det sidste har jeg trods tidligere skamrosning af trimmet, oplevet et faldende ladetryk ved fuldgas (= det punkt, hvor TRIONIC vil adaptere), ned til ca. 2/3 del af det gule felt...fandens irriterende
Mvh.
Henrik
P.S.: Bilen er en M96 9000 CSt 2,0!
- Saab-daniel

- Kontakt:
Mht økonomi er man en anelse begrænset på andet end tændingen, da trionic vil adaptere sig til 14,7 afr ved del-last og tomgang.
Men på tændings-siden er der noget at hente, også økonomi.
Henrik: Vi kan se i din boks hvad den oprindeligt skal lade med, og eventuelt hvad der forårsager at den skruer ned for trykket.
Også mht AFR er det muligt at rode lidt, har trods alt grejerne til det...
Mvh,
Daniel.
Mht økonomi er man en anelse begrænset på andet end tændingen, da trionic vil adaptere sig til 14,7 afr ved del-last og tomgang.
Men på tændings-siden er der noget at hente, også økonomi.
Henrik: Vi kan se i din boks hvad den oprindeligt skal lade med, og eventuelt hvad der forårsager at den skruer ned for trykket.
Også mht AFR er det muligt at rode lidt, har trods alt grejerne til det...
Mvh,
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
mån ikke henrik også skal have trimmet boksen til en anden turbo 
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Casper - jeg kører stadigt med den orig. Garrett T25´er. Har fået at vide af Jacob Jensen, at selv ved en "steg4" opgradering skulle softwaren være den samme. Det er blot møllen, der byttes ud med en større, ex.vis en T28.
Apropos mølle: Min gode SAAB-ven fra Nordals har jo i den forgangne weekend været på besøg hos dig, kan jeg forstå. Han har stolt vist sin nye "investering" frem! Hvilket flot stykke arbejde, i særdeleshed forrøret og adapteren...imponerende
På en 10-skala får du hermed 10 med en pil op
Skulle du få fat på noget tilsvarende engang, må du godt have mig i tankerne. En Mitsu TD04 15T/G ville være det optimale, tror jeg. Ikke mindst hvad angår tilpasningen. Jeg forespurgte som bekendt på den, du havde til salg herinde, men af en eller anden grund forestillede jeg mig, at der var tale om en MONSTER-turbo, der knapt kunne være der. Jeg tog i dén grad fejl
Rart at se, til gengæld, at den er kommet i de rette hænder. Som resten af hans bil, bliver dette projekt akkurat ligeså gennemført. Sidegevinsten er, at jeg også selv vil få lejlighed til for alvor at mærke på egen krop, hvad sådan en modificering er i stand til at føre med sig...det ser jeg frem til
Daniel - det lyder meget lovende! Du skal være velkommen til at præcisere, hvad "indgrebet" helt præcist går ud på, hvad det fører med sig, evt. en ca. pris på arbejdet, samt hvornår det i givet fald ville kunne effektueres!
Mvh.
Henrik
Det skal blive spændende
Apropos mølle: Min gode SAAB-ven fra Nordals har jo i den forgangne weekend været på besøg hos dig, kan jeg forstå. Han har stolt vist sin nye "investering" frem! Hvilket flot stykke arbejde, i særdeleshed forrøret og adapteren...imponerende
Skulle du få fat på noget tilsvarende engang, må du godt have mig i tankerne. En Mitsu TD04 15T/G ville være det optimale, tror jeg. Ikke mindst hvad angår tilpasningen. Jeg forespurgte som bekendt på den, du havde til salg herinde, men af en eller anden grund forestillede jeg mig, at der var tale om en MONSTER-turbo, der knapt kunne være der. Jeg tog i dén grad fejl
Rart at se, til gengæld, at den er kommet i de rette hænder. Som resten af hans bil, bliver dette projekt akkurat ligeså gennemført. Sidegevinsten er, at jeg også selv vil få lejlighed til for alvor at mærke på egen krop, hvad sådan en modificering er i stand til at føre med sig...det ser jeg frem til
Daniel - det lyder meget lovende! Du skal være velkommen til at præcisere, hvad "indgrebet" helt præcist går ud på, hvad det fører med sig, evt. en ca. pris på arbejdet, samt hvornår det i givet fald ville kunne effektueres!
Mvh.
Henrik
Det skal blive spændende
- Saab-daniel

- Kontakt:
Jeg var af den overbevisning at det var dig der havde købt Caspers turbo!
Men du må da sige til hvis din ven har brug for assistance med mapningen af hans bil når det kommer så vidt.
Mht mapning af din bil, så vender jeg lige tilbage på PM, der er flere muligheder at arbejde med...!
Daniel.
Jeg var af den overbevisning at det var dig der havde købt Caspers turbo!
Men du må da sige til hvis din ven har brug for assistance med mapningen af hans bil når det kommer så vidt.
Mht mapning af din bil, så vender jeg lige tilbage på PM, der er flere muligheder at arbejde med...!
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
I mellemtiden kan jeg lige oplyse det nuværende set-up:
* Speedparts steg3 trim.
* Dobbeltstemplet BOV.
* Std. Garrett T25 med X-tra stram trykdåse fra OG900.
* GLT = 0,4 bar (ca.)
* Gruppe A forrør med race-kat.
* 2½" full-flow sportsudstødning fra kat -->
* Frontmonteret alu-IC af typen "cross-flow".
Håber, det kan bruges som et relevant udgangspunkt
/Henrik
I mellemtiden kan jeg lige oplyse det nuværende set-up:
* Speedparts steg3 trim.
* Dobbeltstemplet BOV.
* Std. Garrett T25 med X-tra stram trykdåse fra OG900.
* GLT = 0,4 bar (ca.)
* Gruppe A forrør med race-kat.
* 2½" full-flow sportsudstødning fra kat -->
* Frontmonteret alu-IC af typen "cross-flow".
Håber, det kan bruges som et relevant udgangspunkt
/Henrik
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
tak for de pæne ord henrik . og ja sådan en 15 t lader er meget fin men en 15g er endnu bedre så måske sådan en fætter ville pasee dig. sådan en mitzu er lige til at monter i stedet for din t25. Den jeg kørte med som standat var en td04hl15g og er den største turbo saab har leveret standart. Den kører på sjælland pt på en 9000 fra 1995 og den passer direkte på.Jeg kan lave en pris på en hvis du vil have det . Skriv en pm 
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Det er lige præcist, hvad jeg tænkte! M93 9000 Aero skulle være ene om at have denne "15G" udgave. Pudsigt nok er ydelsen det samme som de senere udgaver? Nå, det har vel heller ikke noget med det at gøre. Den "flow´er" vel bare anderledes!?
Hæ...jeg er ganske godt bekendt med, hvem der er den stolte ejer af den Mitsu-lader, du nævner. Har haft besøg af ham for noget tid siden, med trailer og hele "pivtøjet", ifm. køb af en masse dele fra min donor-bil, som farve- og karosserimæssigt er helt identisk med hans egen...dog ikke en 2,3´er
Flink mand! Jeg fik en længere historie om denne turbo´s mangfoldigheder, og hvor han havde købt den. Jeg blev sgu´ helt "sulten"
Du er velkommen til at sende mig et tibud engang, når det passer ind i dine sager
Der er vist ingen grund til at være skeptisk over for at købe en turbo, som har været igennem dine hænder :aliensunglasses
/Henrik
Hæ...jeg er ganske godt bekendt med, hvem der er den stolte ejer af den Mitsu-lader, du nævner. Har haft besøg af ham for noget tid siden, med trailer og hele "pivtøjet", ifm. køb af en masse dele fra min donor-bil, som farve- og karosserimæssigt er helt identisk med hans egen...dog ikke en 2,3´er
Flink mand! Jeg fik en længere historie om denne turbo´s mangfoldigheder, og hvor han havde købt den. Jeg blev sgu´ helt "sulten"
Du er velkommen til at sende mig et tibud engang, når det passer ind i dine sager
Der er vist ingen grund til at være skeptisk over for at købe en turbo, som har været igennem dine hænder :aliensunglasses
/Henrik
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
. Peter Moos er jo så manden vi snakker om. En 15g har et andet kompresser hjuj og kan lige klare det lidt mere.Grunden tror jeg at saab har lavet en turbo til netop den 93 aero er nok at komp.forholdet er lavere 1:8,5 så de skal have noget mere luft for at lave de samme hk. Peter havde mange problemer med at får bilen til at lade være med at over skyde alså banke mod trykvagten og det blev løst ved at maptun lavede en chip netop til 15g laderen den boks han havde var til en 15t.
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Jep, lige præcis. Det med det lavere kompr.forhold giver da mening og er vel også forklaringen på disse 2 turbo´ers spec. Jeg ser dog, at den alm. fuldtryksturbo på 200 hp ligeledes har 8,5:1 - gældende for en M93
/Henrik
/Henrik
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Netop, men det har de senere årgange jo også - trods en forøgelse af kompr.forholdet. Kører de så med et reduceret max.ladetryk? Jeg mener tværtimod, at SAAB gradvist har øget såvel dette som kompr.forholdet i takt med, at motorstyringen bliver mere og mere avanceret med nedsat risiko for TB!
/Henrik
/Henrik
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
t5,2 er ikke så god som 5,5 men begge styrringer har et tb tændingsmap. jeg tror det er for at lave en mere økonomisk bil og en bil som køre bedre som sug, Min kører noget bedre efter jeg har hævet komp.til ca 1:9..