Banner cycler

Bevar SAAB fordi...

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

Bevar SAAB fordi...

23. feb 2009, 14:33

Hej alle,

Lidt ligesom politikken, men også til glæde for os selv - klubmedlemmer iblandt.

Fortæl DIN historie, hvorfor mærket SAAB har vundet hjertet og er mere end bot metal på hjul.. fortæl hvorfor det vil være et katastrofalt tab at miste frabrikken og folkene deroppe.

Brug gerne billeder om muligt...

God fornøjelse

/Vels

Billede
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Bevar SAAB fordi...

23. feb 2009, 17:12

Selvom en bil bare er en bil når det kommer til stykket, gælder det ikke for Saab. Saab har altid gået egne veje, har været anderledes end alle andre bilfabrikanter.
Saab har altid været innoverende og har udviklet meget selv, hvor andre fabrikanter måske har luret det af. Ligesom Volvo har Saab altid haft sikkerheden højt prioriteret til glæde af os alle. Også miljøet er i Saab' s interesse, tror også mere end mange andre bilfabrikanter.

Saab har, ligesom Volvo og Citroën, designet og udviklet biler du ikke finder hos konkurrenterne. De ligner ikke engang konkurrenternes.
Og det er nogle af grundene jeg elsker Saab!!
Jeg tror ikke længere på at Saab overlever..... det VED jeg at den gør!!

tidligere: OG900i 1989
NG900 2.0 S, 1994, med benzinfyr
nuværende: Volvo V70 2.5 10v, '97
drømmen: 9-3 AeroX
Brugeravatar
Jensen
Administrator

Bevar SAAB fordi...

23. feb 2009, 17:24

I en anden tråd hentydes at SAAB ikke er kommet med noget banebrydende nytænkning i de seneste 20 år og ligesågodt kunne være lukket dengang.
Jeg er meget uenig:
Både sikkerhedsmæssigt, miljømæssigt og komfortmæssigt er der kommet flere nyskabelser. Jeg nævner i flæng:
  • Trionic motorstyring i 1993. Dengang og idag Intet mindre en verdens mest avancerede motorstyring.
    Aktive nakkestøtter i 1997 for at modvirke de meget udbredte piskesmældsskader.
    Og senest X-Wheel-drive hvor SAAB endnu engang slår alle de konkurrerende bilmærker af banen og introducerer et system som blandt andet BMW har talt om i årevis, men ikke har introduceret i nogle af deres modeller endnu.
Listen er lang, og hvis SAAB lukker og slukker er det endegyldigt slut. Jeg er sikker på at SAAB vil blive ved med at komme med banebrydende nyskabelser hvis bare de får lov.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
SOAP
SUPER SAAB FREAK

Bevar SAAB fordi...

23. feb 2009, 19:06

jag kunne inte sige det betre, om nogen har kommet med nye ting och saker til bilindustrien, som alle kopier i dag, er det SAAB.
jag skulle blive mye lessen om dom stænger av fabriken i trollhættan. det kommer kræve mye gravøl.
stian
Full Trothle-No Brakes
Brugeravatar
Ydegaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

Bevar SAAB fordi...

23. feb 2009, 20:08

Jensen:

Har Saab ikke også været med til, om ikke at opfinde så indføre sikkerhedsselerne eller er det en historie jeg er blevet bundet på ærmet?
Damgaard
SAAB FREAK

Bevar SAAB fordi...

23. feb 2009, 20:18

Jensen: Så vidt jeg husker, så er BMW faktisk allerede i dag på banen med et lignende firehjulstræk i deres trold af en X6 ... men SAAB kom først. Tyskerne kalder det Dynamic Performance Control.
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

Re: Bevar SAAB fordi...

23. feb 2009, 20:33

Ydegaard skrev:Jensen:

Har Saab ikke også været med til, om ikke at opfinde så indføre sikkerhedsselerne eller er det en historie jeg er blevet bundet på ærmet?
mener Volvo kom først med selen.

Jensen du glemte lige komfort delen der leder sved væk fra ryggen igennem huller i sædet, med en ultra slim ventilator. . :wink:

no matter what, skal der mange liter gravøl til Stian.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Gæst

Bevar SAAB fordi...

23. feb 2009, 20:34

Saab er en en arv/livestil for mig. En del af min identitet :-)

Min far har kørt Saab 53 år - aldrig kørt andre mærker. Hele min famile kører Saab. Selv har vi 5 stk på matriklen nu.

Naboer troede i lang tid at jeg var Saab mekaniker, men er faktisk musiker..
Brugeravatar
T-Slot
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

Bevar SAAB fordi...

23. feb 2009, 20:35

Og det var så lige mig der skrev :-)
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
Brugeravatar
JJ9000CSE
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

Bevar SAAB fordi...

23. feb 2009, 21:21

En af mine venner købte en Saab 9K fra '95, og første gang jeg sad i den mens han lige så stille (!!) overhalede to andre biler op af en stejl bakke uden at den overhovedet lød anstrengt har jeg bare vidst at jeg måtte eje en Saab - helst en der forenede denne følelse af at sidde godt og sikkert placeret i en tung og rolig bil, med følelsen af at have kræfterne til at lægge fra i en overhaling når det er nødvendigt.

Jeg gik i gang med at lede, og forsøgte at blive klog på forskellen mellem 99, 900, 9000, OG og NG, 9-3, 9-5 ltt, HTT, CSE, CDE, CC osv osv.. til sidst endte jeg bare med at købe min kammerats 9K'er.. ;)

Nu har jeg haft den i ca. 3 år, og jeg har kørt den fra 275KKM til 415KKM, og jeg er bare blevet mere og mere glad for den. Den har mistet 'ny bil' lugten for længst, den rasler lidt og har sine 'lyde', den er slidt og der er kosmetiske rustbobler hist og her, men i bund og grund er det en sund og sikker bil, med rimelig benzinøkonomi (alt taget i betragtning). Den starter ALTID, når jeg ikke lige selv glemmer kabinelyset.. og jeg har fundet den eneste mekaniker jeg stoler 100% efter at jeg er begyndt at køre Saab. At den har rundet 400.000 med samme motor, turbo og gearkasse, og stadigvæk kører bedre end mange nye biler jeg har prøvet er garanti nok for mig for at det er et unikt produkt jeg kører i.

Min tidligere Opel døde helt bogstaveligt rundt omkring mig, og de sidste kr. på billånet blev betalt af mens vi måtte kæmpe for at starte den, hvis der var en anelse mere fugt i luften end i sahara, eller hvis temperaturen faldt under 12 grader. Min mekaniker flåede mig for urimelige summer, og den tærede igennem på trods af regelmæssige undervognsbehandlinger.

Jeg har aldrig været i tvivl om at jeg foretrækker godt slidt kvalitetsarbejde frem for noget nyt skrammel, og min 9K'er er et bevis herpå. Selvfølgelig drømmer jeg om at eje en spritny lækker bil med læderstue og alle mulige moderne bekvemmeligheder, men hvis jeg ikke får den samme følelse af at 'sidde rigtigt' samtidig med at være i nærkontakt med motorrummet og vejen, så foretrækker jeg at holde liv i den gamle spand. Før min Saab vidste jeg ikke at man kan få et smørret grin i hele fjæset bare af at sætte sig ind i en bil, men det ved jeg i dag. Min Saab gør mig glad og tryg, og hamrende ligeglad med folks tåbelige kommentarer om en bil for gamle landmænd med blød hat og cigarstump... Giv mig min veltilkørte 9K'er med de grånende alufælge any day før en pimpet koreaner eller japaner med THansen alu og blåt discolys... Giv mig mit rolige stabile træk fra 220 turboheste og halvandet ton veldimensioneret stål før en hidsig overgearet hvinende metervaremotor.

En gang Saab - altid Saab. Nemlig...

- JJ
Brugeravatar
9-3carsten
SUPER SAAB FREAK

Bevar SAAB fordi...

23. feb 2009, 21:27

Saab har givet rigtig meget til bilverdenen. Ovenfor skrives lidt om sikkerhedsselen. Den var Saab ikke først med. Men de var tidligt ude. Jeg mener, at Volvo var først med trepunktsselen på forsæderne. Jeg er ikke helt sikker, men mon ikke Saab var først med tre seler på bagsædet. En ting er helt sikker: De kom først med tre trepunkts rulleseler på et fældbart bagsæde.

Men af andre ting, hvor de var først kan nævnes:
Selvreparerende stødfangere, bjælker i dørene, combicoupe med fældbart bagsæde og plant gulv, diagonalt opdelte tokredsbremser, forlygtevaskere, elopvarmede forsæder, aktive nakkestøtter, wastegate/turbo, APC, bankesensor, trevejskatalysator og lambdasonde (samtidigt med Volvo), Black Panel/Night Panel, Speedometer med differentieret skala, Trionic motorstyring, Formpresset sikkerhedsindertag, ergonomisk zoneopdelt cockpit.... Ja og så er det værd at bemærke, at de helt tilbage i 1984 kom frem med 16V motoren (i turboudgave).

Ja, det er ikke sikkert, det hele er med, men de her nævnte er begrundelse nok for at jeg kører Saab, og fortsat har et stærkt ønske om at gøre det.
Gad vide hvad der egentlig blev af den nye motor med variabel kompression, som de havde næsten klar for 5-6 år siden...?

Carsten
Senest rettet af 9-3carsten 23. feb 2009, 21:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

23. feb 2009, 21:28

JJ9000CSE skrev:En af mine venner købte en Saab 9K fra '95, og første gang jeg sad i den mens han lige så stille (!!) overhalede to andre biler op af en stejl bakke uden at den overhovedet lød anstrengt har jeg bare vidst at jeg måtte eje en Saab - helst en der forenede denne følelse af at sidde godt og sikkert placeret i en tung og rolig bil, med følelsen af at have kræfterne til at lægge fra i en overhaling når det er nødvendigt.

Jeg gik i gang med at lede, og forsøgte at blive klog på forskellen mellem 99, 900, 9000, OG og NG, 9-3, 9-5 ltt, HTT, CSE, CDE, CC osv osv.. til sidst endte jeg bare med at købe min kammerats 9K'er.. ;)

Nu har jeg haft den i ca. 3 år, og jeg har kørt den fra 275KKM til 415KKM, og jeg er bare blevet mere og mere glad for den. Den har mistet 'ny bil' lugten for længst, den rasler lidt og har sine 'lyde', den er slidt og der er kosmetiske rustbobler hist og her, men i bund og grund er det en sund og sikker bil, med rimelig benzinøkonomi (alt taget i betragtning). Den starter ALTID, når jeg ikke lige selv glemmer kabinelyset.. og jeg har fundet den eneste mekaniker jeg stoler 100% efter at jeg er begyndt at køre Saab. At den har rundet 400.000 med samme motor, turbo og gearkasse, og stadigvæk kører bedre end mange nye biler jeg har prøvet er garanti nok for mig for at det er et unikt produkt jeg kører i.

Min tidligere Opel døde helt bogstaveligt rundt omkring mig, og de sidste kr. på billånet blev betalt af mens vi måtte kæmpe for at starte den, hvis der var en anelse mere fugt i luften end i sahara, eller hvis temperaturen faldt under 12 grader. Min mekaniker flåede mig for urimelige summer, og den tærede igennem på trods af regelmæssige undervognsbehandlinger.

Jeg har aldrig været i tvivl om at jeg foretrækker godt slidt kvalitetsarbejde frem for noget nyt skrammel, og min 9K'er er et bevis herpå. Selvfølgelig drømmer jeg om at eje en spritny lækker bil med læderstue og alle mulige moderne bekvemmeligheder, men hvis jeg ikke får den samme følelse af at 'sidde rigtigt' samtidig med at være i nærkontakt med motorrummet og vejen, så foretrækker jeg at holde liv i den gamle spand. Før min Saab vidste jeg ikke at man kan få et smørret grin i hele fjæset bare af at sætte sig ind i en bil, men det ved jeg i dag. Min Saab gør mig glad og tryg, og hamrende ligeglad med folks tåbelige kommentarer om en bil for gamle landmænd med blød hat og cigarstump... Giv mig min veltilkørte 9K'er med de grånende alufælge any day før en pimpet koreaner eller japaner med THansen alu og blåt discolys... Giv mig mit rolige stabile træk fra 220 turboheste og halvandet ton veldimensioneret stål før en hidsig overgearet hvinende metervaremotor.

En gang Saab - altid Saab. Nemlig...

- JJ
mere COOL kan det vist ikke skrives.
jeg er 100% enig. og lidt rørt, du skriver som vi andre tænker. :wink:
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

23. feb 2009, 21:44

9-3carsten skrev:Men af andre ting, hvor de var først kan nævnes:
Selvreparerende stødfangere, bjælker i dørene, combicoupe med fældbart bagsæde og plant gulv, diagonalt opdelte tokredsbremser, forlygtevaskere, elopvarmede forsæder, aktive nakkestøtter, wastegate/turbo, APC, bankesensor, trevejskatalysator og lambdasonde (samtidigt med Volvo), Black Panel/Night Panel, Speedometer med differentieret skala, Trionic motorstyring, Formpresset sikkerhedsindertag, ergonomisk zoneopdelt cockpit.... Ja og så er det værd at bemærke, at de helt tilbage i 1984 kom frem med 16V motoren (i turboudgave).

Carsten
Og noglre ret væsentlige - selv den dag i dag:
Nøgel mellem sæderne - af trafiksikkerhedsgrunde (1971)
Sidekollisionbeskyttelse (1972)

Hilsen
Gæst

23. feb 2009, 21:54

Enig.
Sidekollisionsbeskyttelsen er bjælkerne i dørene. Disse havde dog også en gavnlig virkning i længderetningen - er faktisk også med til at holde kabinen hel ved frontalkollisioner.....

Carsten
Gæst

24. feb 2009, 09:56

svenT16 skrev: mere COOL kan det vist ikke skrives.
jeg er 100% enig. og lidt rørt, du skriver som vi andre tænker. :wink:
Hej Sven

Tak for det - sådan er det med os humanister - jeg kan ikke se forskel på en manifold og en magnetventil, men når inspirationen sætter ind, så kan jeg godt sætte et par ord sammen :o) Hvis jeg nu bare var lige så god til at sætte maskindele sammen som ord, så ville Gert ikke se mig helt så ofte som han gør :shock:

Borset fra det, så synes jeg det er fantastisk at alle vi på forumet her - med så forskellig baggrund vi nu har - alligevel kan finde sammen om en fælles kerne i vores Saab'er... og nu stopper jeg, inden jeg giver mig til at synge 'Give peace a chance' med grådkvalt stemme. Til barikaderne... ;)

- JJ
Brugeravatar
JJ9000CSE
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

24. feb 2009, 10:17

Hov... det var mig... kan man poste som gæst nu?
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

24. feb 2009, 10:52

Billede
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

hobcqqecm

11. mar 2009, 21:26

hmm jeg tror ikke at jeg vil trykke på ovenstående link......... ser lidt suspekt ud. :confused
eller rettere sagt det gjorde det lige før?????
der er vist lidt bøvl med nettet for tiden.
Senest rettet af svenT16 12. mar 2009, 20:11, rettet i alt 1 gang.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

11. mar 2009, 22:22

Sven, du skal sgu da ikke tøve, når Vels fyrer links af. :wink: Det er en genvej til SAAB kriseforum.

Billede :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

12. mar 2009, 20:13

hehe når det nu kommer fra VELS er jeg heller ikke så ræd Edwins, men igår da jeg læste det var det lagt ind af en gæst???? og linket var bare mange mærkelige tegn????????????? :?
jeg ved ikke lige hvad der gik galt.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..

Tilbage til "Saab-Spyker News"