Jeg har et par spørgsmål, jeg søger svar på, inden jeg kaster mig over renoveringen af en gammel b-motor med karburator jeg har stående.
Jeg har 2 adskildte B-turbomotorer liggende, og jeg tænkte om der var nogle af delene derfra jeg kunne bruge til at få den livet lidt op.
Så vidt jeg ved er vandpumpen vist ikke det stærkeste led på b-motoren, så den skal kikkes efter først.
Er der nogen fidus i at skifte topstykket ud til det fra turbo-motoren, (Er der forskel på ventiler, osv.)
Krumtap og plejlstænger (Er de forstærket i turbo-motoren).
Jeg havde tænkt mig at skære indsugningsmanifolden op, og tig-svejse en anden flange på, så den kan monteres med en dobbelt 45mm weber. Så vil jeg svejse en banan-manifold, Men er der nogen der har nogle billeder af tilsvarende, så jeg har noget at gå efter.
Endelig er der gearkassen. Jeg ved ikke hvad de nøjagtige specifikationer på den er, men det er en lav-gearet 4 trins. Jeg har en 5 trins gearkasse, igen fra Turbomotoren, men den er defekt. (jeg mener at 1. gear i den, er en saga blot). Der ville jeg flytte prima-gearet over således at den bliver højere gearet.
Er der noget jeg har overset, eller skal gøre anderledes. På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Jens
B-motor renovation.
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Ja noget kan gøres, jeg har set en 99 suge motor med 200 hk.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Jensen
- Administrator
Nogle påstår at en turbo motor af tidligere årgang har natrium fyldte ventiler, men om dette har noget på sig er jeg ikke klar over. Jeg har dog aldrig hørt om en SAAB der har brændt en ventil, så det betyder nok ikke det store.
Ang. manifolde, så findes de både indsugning og udstødning, men de er sjældne og dyre, så at lave dem selv er slet ikke nogen dårlig ide. Henrik Solgaard har måske nogle du kan få lov at kigge på.
MVH Mads
Ang. manifolde, så findes de både indsugning og udstødning, men de er sjældne og dyre, så at lave dem selv er slet ikke nogen dårlig ide. Henrik Solgaard har måske nogle du kan få lov at kigge på.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- svenT16
- SAAB-MANIAC
det med primær gearingen skulle nok kunne gøres, passer lortet over skal det nok virke.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- Jsa
- EXTREME SAAB FREAK
Jeg har haft kikket på manifolden, til weber. Jeg tror det var i sverige til 2200 kr, eller noget i den stil. det var ikke så farligt galt, men hvis jeg bibeholder den originale manifold, så meget som muligt, så skal der heller ikke tilpasses så meget med div. vacum-slanger hist og her.
Nu:
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
- Jensen
- Administrator
Ja det med indsugningsmanifolden skal sikkert nok kunne klares, det er straks sværere at juste de 4 sutteflasker ind bagefter 
Det var også udstødningsmanifolden jeg mente at Solgaard har en af, men som sagt: de er helt sikkert ikke til salg...
MVH Mads
Det var også udstødningsmanifolden jeg mente at Solgaard har en af, men som sagt: de er helt sikkert ikke til salg...
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
SAABs B201 motor har natriumfyldte udstødnings ventiler ,forekommer på indsprøjtnings motorene
- Jsa
- EXTREME SAAB FREAK
Jeg tror nu slet ikke den originale manifold er bred nok, til at der kan sidde 2x2-45mm på. Jeg havde nu tænkt mig, at der kun skulle være 1 stk. dobbelt 45mm på. Så er der også kun halvt så mange sutteflasker at justere 
Nu:
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
- kim96v4
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
hvis du skal igang med et manifold hvorfor så ikke lave den om til indsprøjtning evt fra en af de gamle modeller (er det ikke en k som på en golf gti mkI)
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende
project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
- Jsa
- EXTREME SAAB FREAK
Jo, i følge: Den store bog om klassiske biler, (dejlig bog) Er både Saab 99 turbo, og Golf Gti mk. 1 monteret med Bosch K-jetronic insprøjtning. Men Så skal tanken jo også skiftes om, til en fra enten en turbo eller ems, plus der blir en del ledning, der skal laves om, og det ville jeg helst undgå.
Nu:
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
- Jsa
- EXTREME SAAB FREAK
Jeg var oppe og kikke på motoren for leden dag, og i gang med at rode. Det var en hel befrielse at komme i gang.
Desværre startede det med lidt af et tilbageslag, da jeg fandt ud af at det turbo-topstykke jeg havde, var defekt. Det sad monteret på en blok, men da jeg fik det skruet af, så jeg at ventilerne i den ene cylinder var helt rustne, og ved nærmere undersøgelse, fanst jeg en revne i toppen, på begge sider af den ene ventil, så der var kommet vand ind.
ØV BØV. Men det er der ikke noget at gøre ved jo. Jeg fik også taget nogle billeder af alle de rare gamle sager, Så jeg skal have lagt dem ind også.
Spørgsmål? hvor stor forskel er der på knast-akslen, i turbomotoren, og karburatormotoren? og igen, er der nogen fidus i at bytte rundt på delene?
Jeg var oppe og kikke på motoren for leden dag, og i gang med at rode. Det var en hel befrielse at komme i gang.
Desværre startede det med lidt af et tilbageslag, da jeg fandt ud af at det turbo-topstykke jeg havde, var defekt. Det sad monteret på en blok, men da jeg fik det skruet af, så jeg at ventilerne i den ene cylinder var helt rustne, og ved nærmere undersøgelse, fanst jeg en revne i toppen, på begge sider af den ene ventil, så der var kommet vand ind.
ØV BØV. Men det er der ikke noget at gøre ved jo. Jeg fik også taget nogle billeder af alle de rare gamle sager, Så jeg skal have lagt dem ind også.
Spørgsmål? hvor stor forskel er der på knast-akslen, i turbomotoren, og karburatormotoren? og igen, er der nogen fidus i at bytte rundt på delene?
- dvj
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Hvis du vil lave den om til kaburator eller i model, så skal du have andre stempler i. En turbomotor har et kompressionsforhold på kun 7,2:1. Jeg vil tro, at du skal op på mindst 9,2:1, som en både karburatormotor og i motoren har, måske mere.
Hvorfor ikke ligge en H motor i i stedet for.
Hvor bor du henne?
Hilsen Dennis
Hvis du vil lave den om til kaburator eller i model, så skal du have andre stempler i. En turbomotor har et kompressionsforhold på kun 7,2:1. Jeg vil tro, at du skal op på mindst 9,2:1, som en både karburatormotor og i motoren har, måske mere.
Hvorfor ikke ligge en H motor i i stedet for.
Hvor bor du henne?
Hilsen Dennis
- Jsa
- EXTREME SAAB FREAK
´Det er nogle rigtigt flotte billeder, du har lagt ind. Det ser godt ud, det er noget i den retning jeg selv drømmer om, nok med en dobbelt karburator mindre, men eller noget i den stil . Men det er flot arbejde. Men ved lidt nærstudering, så mangler vacum-slangen over til tændingen. Hvordan bliver det så styret, når den mangler?
Nu:
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78
Citroen Saxo 1.4i '98
Saab 99 GL '81
Saab 99 GL '84
Saab 99 Turbo '79
Saab 99 GL '81
Saab 9-3 2,2 TiD SE '00
Pre:
Saab 99 Turbo '78