Jeg kigger på chipning til en 9-3 "OG" (98-02) med T7 motorstyring, som har 150 HK standard.
BSR kan levere 241 HK/380 NM for 15.575 SEK. Dette kit indeholder PPC tuning, 3" forrør, et "Specialluftrör för turbon" (hvad end det så er?) og en 2,5" catback udstødning.
MapTun kan levere 245 HK/360 NM for 16.017 SEK. Dette kit indeholder MapTun software, 3" JT komplet udstødning med sportskatalysator, og et KN indlægstfilter.
Hvilket af kittene kan bedst betale sig? Jeg har hørt at BSR godt kan være rimelig optimistiske med deres effektopgivelser, og man skal kigge på "gennemsnitlig forøgelse" og ikke det der rent faktisk står deres forskellige Stages giver, men der findes dog ikke nogen gennemtsnitlig forøgelse for Stage 3 til den bil.
Kan i komme med argumenter for og imod? Jeg hælder umiddelbart mest til BSR fordi jeg kender dem og har handlet hos dem før, men MapTuns komplet 3" udstødning, endda med sportskat lyder jo også godt, men der får man ikke lige så meget moment (som jo også er en del af Saab-oplevelsen). Jeg ved godt at forskellige rullefelter giver forskellige resultater, specielt i moment-afdelingen, men som sagt, kom med jeres meninger!
Målet er en stabil "hverdagstuning" som ikke belaster motoren for meget, og som skal kunne holde i længden. I må også meget gerne komme med alternativer hvis i har nogle. Jeg har også kigget lidt på Nordic Uhr, men jeg synes de er urimeligt dyre i forhold til de to andre nævnte, for Nordic Uhr's priser er jo de samme som BSR og MapTun's, men de er skrevet uden moms.
Mange Saab-hilsener fra Magnus