Banner cycler

9-3 forvirring omkring chipning?

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

9-3 forvirring omkring chipning?

17. feb 2009, 00:52

Hej SKD.

Jeg kigger på chipning til en 9-3 "OG" (98-02) med T7 motorstyring, som har 150 HK standard.

BSR kan levere 241 HK/380 NM for 15.575 SEK. Dette kit indeholder PPC tuning, 3" forrør, et "Specialluftrör för turbon" (hvad end det så er?) og en 2,5" catback udstødning.

MapTun kan levere 245 HK/360 NM for 16.017 SEK. Dette kit indeholder MapTun software, 3" JT komplet udstødning med sportskatalysator, og et KN indlægstfilter.

Hvilket af kittene kan bedst betale sig? Jeg har hørt at BSR godt kan være rimelig optimistiske med deres effektopgivelser, og man skal kigge på "gennemsnitlig forøgelse" og ikke det der rent faktisk står deres forskellige Stages giver, men der findes dog ikke nogen gennemtsnitlig forøgelse for Stage 3 til den bil.

Kan i komme med argumenter for og imod? Jeg hælder umiddelbart mest til BSR fordi jeg kender dem og har handlet hos dem før, men MapTuns komplet 3" udstødning, endda med sportskat lyder jo også godt, men der får man ikke lige så meget moment (som jo også er en del af Saab-oplevelsen). Jeg ved godt at forskellige rullefelter giver forskellige resultater, specielt i moment-afdelingen, men som sagt, kom med jeres meninger!

Målet er en stabil "hverdagstuning" som ikke belaster motoren for meget, og som skal kunne holde i længden. I må også meget gerne komme med alternativer hvis i har nogle. Jeg har også kigget lidt på Nordic Uhr, men jeg synes de er urimeligt dyre i forhold til de to andre nævnte, for Nordic Uhr's priser er jo de samme som BSR og MapTun's, men de er skrevet uden moms.

Mange Saab-hilsener fra Magnus :D

Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

17. feb 2009, 08:27

Hej Magnus,

Special luftrøret foran turboen er et såkaldt cobra rør, altså en opgradering af "indsugningsrøret" til turboen.

Hardware mæssigt vil det ligge tæt i pris, hvor den primære forskel er at en sport katalysator flower bedre, her har BSR valgt at bebeholde den originale katalysator og blot opgradere på hver side af den.

Du går meget op i de sidste 20 NM moment, og snakker Saab oplevelse -OK, men husk nu lige hvilken bil du kører i. OG9-3 er blød snot snot i karossen og ved så kraftigt moment vil forvognen flekse og du mister vejgreb og styreevne ( her tales af erfarring ).

Eneste umiddelbare fordel jeg kan se ved BSR er PPC'en så man kan nedgradere igen, men omvendt vil bilen så køre en smule underligt grundet det større flow og intet fuelmap til at understøtte det.

Selv kører jeg i en 9-3 Viggen 230HK / 354 NM og uden TCS, det kræver sit at styre speederen til at køre optimalt. Havde jeg haft TCS ville dette uanset have ædt spidseffekten.
Undervognen er opgraderet med PowerFlex bøsninger hvilket har hjulet en del til at tøjle hestene lidt bedre, og som modvægt til karosse fleksen kan der købes et Viggen Rescue Kit ( VRK ), dette har jeg dog valgt endnu ikke at få på.
Sidst men ikke mindst skal du huske på din stakkels kobling, har den kørt de første 200.000 kommer den på hårdt arbejde og en opgradering her til Viggen typen ville nok ikke skade.

Personligt tror jeg at jeg ville vælge Maptun udgaven af den simple årsag at 380 NM i en OG9-3 ikke virker særlig attraktivt på mig.

Hvorfor ringer du ikke over til Jensen Racing og får lidt flere oplysninger om det trimsæt du har kig på fra Maptun, - han kan sikkert også skaffe en effektkurve så du kan sammenligne rpm / NM. Efterfølgende kan du jo så give BSR et kald og forhøre om de ting som vil adskille sig.

Du må i øvrigt ikke regne i Svenske med mindre du bor i Sverige, BSR Danmark har fået monopol på os danskere.

Håber det gav lidt opklaring eller måske lidt mere at tænke over.
Billede
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

17. feb 2009, 09:48

Hej Magnus.

Jeg har en 9-3OG MY 2001 med oprindelig 150 HK som har Nordic Steg 3 - 250 HK / 365 Nm målt på rullefeldt. Jeg er godt tilfreds med Nordic.
Som Vels nævner er karossen og undevognen til den bløde side. Der er dog råd herfor. Jeg har opgraderet forreste fjederben og bremsesystem til Viggen specifikationer. Mange kræfter kræver gode bremser!
Desuden er undervognen overalt monteret med Powerflex bøsningen som indgår i det monterede Viggen Rescue Kit, som yderligere indeholder den vigtige Stering Rack Clamp / Bulkhead Brace og en Subframe Brace. Desuden er der monteret kraftigere krængningsstabilisator til baghjulsophænget. VRK og krængningsstabilisator fra Abbott Racing:
www.abbottracing.com
Endelig er der suppleret med 4 orange støddæmpere fra Viggen.

Med disse ændringer kører bilen helt anderledesstabilt, harmoni mellem moment, effekt og undervogn og bremser. :D

Venlig hilsen Ole
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

17. feb 2009, 10:04

Hej

Ja det er det sjove ved OG9-3, specielt med T7:

Den er nem og relativt billig at tune i motoren. Plug'n'Play :bigsmile
Men skal den spille max koster det kassen i undervognsmodificeringer.

mvh
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

18. feb 2009, 15:24

Mej igen Magnus.

I mit tidligere indlæg glemte jeg, at min 9-3 også er eftermonteret med Eibach-sænkningsfjedre hele vejen rundt. Det sænker bilen ca. 3,5 cm. :)
Hvilke ar undevognsændringerne, som tæler mest for forbedrede køreigenskaber, er svært ai sige, da flere modifikationer er udførst samtidig..
Umidelbart tror jeg, at VRK incl Powerflex bøsninger er kærnemodifikationen. De kortere fjedre spiller bedre sammen med hårdere støddæmpere.
Til slut bør nævnes, at bilen absolut ikke er blevet ukonfortaben, blot langt mere skarp.
Citat fra en munter amerikaner: "The difference in steering feel is almost worth the effort. Turn-in and steering rersponce are much quicker, and sweeping turns feel more confident. The ride is a bit more "communicative" in that yuo have more feel of the road imperfections and vibration through the steering wheel, although the ride itself is no harsher".
Jeg ville videsende hele hans indlæg på 21 sider på nettet til dig med netsiden eksisterer ikke mede. Mit udskrift er fra jul 2006.

VH/ Ole.
SAAB 9-3 Cab 2,0T Hirsch+
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+ (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

18. feb 2009, 17:53

Ja og hej igen oss' her

Jeg ved ikke om jeg tør sige det, men hvis det er tuning med et budget, så tror jeg jeg ville nøjes med et steg 1, og få det individuelt mappe, så jeg var helt sikker på at de spillede.
Et eller andet sted er over 200 hypper og over 320 Nm vel nok hvis alle bryggerhestene er til stede
Og så ville jeg bruger resten af pengene på Powerflex, en sænkning, nogle nye dæmpere og evt. Rack Clamp

Så kan man jo opgradere kobling, bremser etc stille og roligt når den alligevel skal skiftes.

Så er bilen lidt bedre rustet til at håndtere de sidste 20-30 heste og de ekstra Nm.

Men jeg er nok oss' bare gammeldags

Mvh

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
delmooney
SAAB NET NYBEGYNDER

18. mar 2009, 20:57

jeg har selv en 9-3er fra 2002 som jeg chippet med bsr ppc......jeg har fortrydt......problemet er at power kommer lige med et hug og hvis man er lidt uopmærksom føles det som bilen kører fra en. Men dem som har nævnt undervogn har 100% ret, jeg har selv brugt en ikke så mindre formue hos eibach, koni, powerflex osv.Har hørt positiv ting om bla. Abbott og nordic
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. mar 2009, 16:29

har en 9-3 fra 2000, godtnok lige med t5, men har næsten lige fået monteret stage 3.

sættet er et speedparts med JT 3" udstødning og hvis jeg skal være erlig, så tror jeg godt jeg kunne leve uden det udstødning.
den trækker bedre og virker hurtigere om at bygge tryk op, men syntes de beslag der følger med udstødning, ruster sådan lige lovligt hurtigt.
sættet har været på i en måned nu og der er begyndt at komme lidt rust på og jeg bøvler lidt med at tætne det i samlingerne.

så med mindre du mangler et udstødning i forvejen, så ville jeg springe det over.
hvis du vil have udstødning på, så husk at male beslagene med et eller andet, istedet for kun at male udstødninget som jeg gjorde.
Brugeravatar
Gundestrup

19. mar 2009, 20:02

LarsJ skrev:har en 9-3 fra 2000, godtnok lige med t5, men har næsten lige fået monteret stage 3.

sættet er et speedparts med JT 3" udstødning og hvis jeg skal være erlig, så tror jeg godt jeg kunne leve uden det udstødning.
den trækker bedre og virker hurtigere om at bygge tryk op, men syntes de beslag der følger med udstødning, ruster sådan lige lovligt hurtigt.
sættet har været på i en måned nu og der er begyndt at komme lidt rust på og jeg bøvler lidt med at tætne det i samlingerne.

så med mindre du mangler et udstødning i forvejen, så ville jeg springe det over.
hvis du vil have udstødning på, så husk at male beslagene med et eller andet, istedet for kun at male udstødninget som jeg gjorde.
Der er et eller andet jeg slet ikke forstår her :? Hvad er det for en udstødning du har fået med hos speedparts??? Er den ikke rustfri eller hva' :?: Det skulle da ikke være nødvendigt at male den med noget som helst.
MB E220 CDi mit 186HK und 400Nm
Kawasaki ZX9R

Tidligere:
9K 2.3i
9K 2.3T CSE
NG900 2.0T SE
LarsJ

19. mar 2009, 22:09

udstødningen er rustfri til og med cat, resten er noget aluminiseret står der.
har malet det for en sikkerheds skyld også for at det ikke skulle se så voldsomt ud.

har set lidt for mange skræk sener fra scooter udstødninger, der se fine ud den første måned.

udstødning er JT og der står speedparts på cat.
købt ved elkparts.

er glad for jeg malede det nu hvor jeg kan se at 2 beslag begynder at ruste allerede, og så længe det kan holde til varmen er det vel heller ikke dårligt at gøre.
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

20. mar 2009, 09:38

Hej venner i SKD.

Det synes, at denne tråd nu omhandler rust / rustfrit udstødning.

Jeg har virkeligt gode erfaringer med Ferrita.

Mit første sæt var til en SAAB 99. Det holdt hele bilens levetid, 28 år!
På min nuværende SAAB 9-3 har det nu holdt i ca. 7 år, og synes stadig som nyt på nær klammen som samler forreste og bageste dele.

SAAB hilsen Ole
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

20. mar 2009, 20:27

Den udstødning f.eks. BSR sælger er ligeledes rustfri hele vejen...

Hilsen
mortenaa
SUPER SAAB FREAK

27. mar 2009, 09:01

citat : chippet med bsr ppc......jeg har fortrydt......problemet er at power kommer lige med et hug og hvis man er lidt uopmærksom føles det som bilen kører fra en.

Kunne du uddybe dette fænomen lidt, er det kun ved (2500 omdr. eller hvornår turboen slår til) eller er hver gang du træder på speederen ??

Overvejer selv PPC.

Der bliver talt meget om disse sidste 20 Nm er det virkelig noget der kan mærkes så meget.
Man regner vel hk /Nm i forhold til vægt for, at få virkningen på hjulene og uden, at regne på det virker de 20 Nm som et forhold svarende til om tanken er fyldt eller om den er næsten tom og det føler jeg ikke giver anledning til, at skifte undervogn.

vh Morten
Morten

Garage:
Tidl. 9k 2,0 turbo 2 stk 84`& 86`, 9k 2,3 turbo 92`
Nu 9-5 2,3 turbo med lidt krudt og 9-3 2,0 turbo stock
For mig er Saab ikke bare en bil den er mere en livsstil.
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

27. mar 2009, 09:28

Nej det er ikke de sidste heste og Nm der gør det nødvendigt at ændre undervogn.

OG9-3 er blød i karossen og er under alle omstændigheder værd at stramme op i undervognen.

Ja, den hopper sidelæns når turboen tar fat, og derfor kan det føles som om bilen kører fra en.
Det tror jeg nu nok er uafhængigt af trimproducent, så stor er forskellen ikke

Den store forskel er skiftet fra 150/154 Hk til 220+ med tilsvarende stigning i Nm.

For øvrigt vil jeg da også sige at jeg tydeligt kan mærke forskel på om jeg har fuld eller tom tank, både på trækket og på styreegenskaberne, men jeg er nok oss' en lille smule overfølsom :ugeek

Mvh

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
mortenaa
SUPER SAAB FREAK

27. mar 2009, 10:16

khrisdk

Er lidt i tvivl om hvad du selv køre med producent og steg.

Jeg kan da også mærke lidt forskel på om tanken er tom eller fuld men som jeg skriver ikke nok til om det skal strammere undervogn til denne forholdsvis lille forskel.

vh Morten
Morten

Garage:
Tidl. 9k 2,0 turbo 2 stk 84`& 86`, 9k 2,3 turbo 92`
Nu 9-5 2,3 turbo med lidt krudt og 9-3 2,0 turbo stock
For mig er Saab ikke bare en bil den er mere en livsstil.
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

27. mar 2009, 10:45

Det er en diskret Nordic steg1+, som jeg personligt syntes er det mest harmoniske af de 3 alternativer til Hirsch.

Og grunden til jeg syntes at der skal en strammere undervogn til er den ganske simple at bilen ikke er bygget til de over 200 hypper uden at være strammet op.

Jeg har kørt amerikanerbil med 400+ hypper en overgang. Den kom aldrig om hjørner.
Jeg har også haft en voldtrimmet Selvlysende Orange Lada med 2L Lancia motor og totalt ombygget undervogn.
Den kørte i cirkler om det meste og var som sådan meget sjovere, specielt når BMW drengene blev hængende

Saab'en er en cruiser fra fødslen, så den skal lige ha' lidt for at opføre sig ordentligt.

Og helt generelt er min holdning at ordentlig trimning starter med undervognen. En go' undervogn er vigtigere end hypper.
Det er ikke så tit jeg brænder dæk eller kører Autobahn.

Mvh

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
bolsen

27. mar 2009, 13:16

På min 9,3 årg.00 hvor der er monteret Nordic stig 1,har jeg også lige fået skiftet bøsninger komplet for og bag med Powerflex. Herudover blev der monteret Eibach pro-kit fjedre. Det blev bare Sååå godt, at det faktisk er tale om en hel ny vogn at køre i.
Der er ingen flappen i styrtøjet mere, og den ligger perfekt på vejen. Jeg frygtede lidt vognen blev for hård at køre i, men den frygt var helt unødvendigt, da vognen nu ligger fantastisk på vejen.
Den ligger utroligt godt i ret skarpe sving, og det er en stor forskel fra standart bøsninger og fjedre.Der er ligeledes sket en forbedring ved acceleration og ned bremsning, hvor vognen nu ligger mere fast. En sådan gang skift af bøsninger og fjedre kan varmt anbefales . Med hensyn til trim - er Nordic stig 1. nok for mig, da det har givet vognen en mere passende smidighed, og den er tilpas vaks til daglig brug.
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

27. mar 2009, 13:28

bolsen

Hvilke bøsninger har du skiftet?
bolsen

27. mar 2009, 13:42

Nåå ja - det blev skiftet til Powerflex, og der er for nylig skiftet nye standart støddæmpere og tårnleje. Vognen har kørt ca 150 000 km. og jeg kører stadig med standart 15´´ fælge.
Brugeravatar
Ydegaard
Kontakt:

27. mar 2009, 15:21

Hehe... Joo, men nu mente jeg mere hvilke bøsninger du havde valgt at skifte? Bærearmene eller hvordan?
bolsen

27. mar 2009, 15:55

Ok - 3.stk. ved bærearm + krængningsstabilisator og 1. bag (hver side naturligvis) :D
90002,0T
SAAB NET NYBEGYNDER

4. apr 2009, 07:47

Ellers kan jeg tilbyde chiptuning hos RH Motorsport, send PM for priser. Husk at opluyse hvad bil, årg, motor og gerne et nummer på styreboksen. Jeg vil osse gerne vide original effekten.
MVH 9000T
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

4. apr 2009, 08:52

Hej Boldsen.

Jeg er helt enig med dig. Powerflex især i forvognen giver en hel anden og meget fastere bil. :D
Lige så stor forbedreing giver Rack Clamt fra Abbott Racing. :twisted: Den erstattet fæstet og GM wienerbrøddet i passagersiden, som holder styretøjet til torpedoen, og stiver karossen af ved at montere sin anden ende til venstre hjulhus.
Overvej også Sub Frame Brace fra samme tuningsfirma.
Støddæmpere, som er lidt kraftigereen standard, giver bedre harmoni til Eibach fjedrene.
Jeg har også glæde ar kraftigere krængningsstabilisator bag.

SAAB hilsen Ole

Tilbage til "Tun og trim Forum"