Banner cycler

Øv, Nu skulle Cabben ud..

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Øv, Nu skulle Cabben ud..

18. apr 2009, 13:28

Men nej, ikke endnu.

Møgsvinene er derude endnu. Jeg har lovet mig selv og andre at min Italiener uden tjære i bunden aldrig skal smage salt, som jo har ødelagt alle mine andre SAABer.

Var just på DMI og fandt denne:

Billede

Se hvad der sker natten mellem søndag og mandag. Så kommanderer fjolserne saltbilerne ud igen, der skal jo saltes "præventivt". :evil:

Man blir sgu så træt. Det står mig klart at min tagløse bil ikke når at blive slidt op i min levetid.

Hvad skal der til for at stoppe denne nærmest sygelige saltningsmentalitet? En revolution? :roll:


En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 390
Tilmeldt: 8. jan 2009, 00:19

Øv, Nu skulle Cabben ud..

18. apr 2009, 13:38

Ja, det er sørgeligt. Jeg har hørt noget om at de bruger grus i Norge og Sverige istedet for salt, pga. salt ikke er effekttivt nok men de mængder sne og is der er på vejene, men om det passer ved jeg ikke..
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1659
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Øv, Nu skulle Cabben ud..

18. apr 2009, 14:05

Edwins:
Den du henviser til er landsdækkende.Prøv at gå ind under borger vejr , under din by.Det er ikke sikket at der giver frost i dit område.
Hernede ligger tempraturen på min +3 grader hele ugen.
Ellers er vintertrafik.dk mandag morgen en god hjælp til at vælge til :wink:
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13193
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Øv, Nu skulle Cabben ud..

18. apr 2009, 21:42

Har haft min cab på gaden lang tid. og ingen problemer. Den er lige kommet tilbage fra Dinetrol behandling. Selv om den kun bruges til forår sommer, er det meget fugtigt i DK og det kan også æde af de finske stål...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6968
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Øv, Nu skulle Cabben ud..

19. apr 2009, 11:29

MacBaby skrev:Ja, det er sørgeligt. Jeg har hørt noget om at de bruger grus i Norge og Sverige istedet for salt, pga. salt ikke er effekttivt nok men de mængder sne og is der er på vejene, men om det passer ved jeg ikke..
Det er korrekt. De har til gengæld også krav til deres billister, at der er monteret godkendte vinterdæk i vinterperioden, det er lovktrav deroppe.

En iøvrigt meget ideologisk måde at gøre det på. Kom igen Danmark :roll: Så slipper vi for de åndsvage danskere som kører igennem vinteren på store alu-krom sutter med påspændte elastikker af lavprofil som på ingen måde kan stå fast i vinterføre og udsætter os alle for en potentiel risiko for at blive påkørt.

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4504
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Øv, Nu skulle Cabben ud..

19. apr 2009, 12:25

HØRT!!!

/Henrik
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 777
Tilmeldt: 26. maj 2004, 22:41

19. apr 2009, 22:44

Ingen salt på vejen i Norge.

Hmm. Nu har jeg lige været deroppe før påske.
Min bil har aldrig været så sovset ind i salt, så det bruger de altså flittigt.

Mon ikke det er i de kolde egne, hvor temperaturen aldrig kommer over minus syv grader, at der ikke saltes.
Jer københavnere må da også opleve, at der saltes på den svenske side af sundet.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

19. apr 2009, 23:04

De salter også i Sydsverige, men ikke så slemt som herhjemme, hvor vejene er helt hvide og dette stads, som jeg ikke engang bruger på det blødkogte æg, spiller i hjulkasserne.

Jeg har et jernhelbred og det skal sgu ikke (også) begynde at ruste, derfor ingen salt.

Det bliver helt tørt i nat. Jeg skal på fabrik 0600. Så får vi se om de har været ude med deres forbandede svineri i nat, DMI har jo lovet lidt frost.. :evil:

Godt at vi ikke har øje for øje og tand for tand i dette land. De saltningsordreudstedende myndigheder salter foran min bil, så man kan høre rustens gnaven. Så kunne jeg hælde bremsevæske over deres biler, hvis det altså var øje for øje og tand for tand. :wink:

Jeg har jo fortalt om Dragørs vejmand Frandsen, som kommanderede saltbilerne ud, og mine søde drømme om at fylde hans flotte Astma 929 op med salt, gennem soltaget, og så stikke en vandslange i grøden og så skride fra kommunens plads for natten. :evilsmilebig Han var dengang ordreudstedende myndighed, da Dragør kommune, med dengang 10.000 indbyggere, brugte 100 tons salt på kommunens veje på en vinter. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

19. apr 2009, 23:15

Edwins min gode mand hvis du vil kører øje for øje og tand for tand politik er det vist brud på spille reglerne at lege med bremse væske når de andre leger med salt :wink:

Det er gas og jeg ved du kan tage det
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

20. apr 2009, 00:32

peterkj skrev:...
Mon ikke det er i de kolde egne, hvor temperaturen aldrig kommer over minus syv grader, at der ikke saltes.
...
Tjaa her i Nuuk (Grønland) der saltes der ikke og det uanset om temperaturen siger -20 grader eller -2 grader. Heroppe bruges små granitskærver som jo åbenlyst har den fordel at de er skarpslebne og dermed giver godt med fodfæste herudover kører over halvdelen af bilerne med pigdæk. Problemet er hhv. oprydning til foråret, men det har man dybest set også i Danmark for saltet forsvinder jo ikke af sig selv i dag. Pigdækkene slider også ekstra på asfalten, men om en gang asfalt eller 100 tons salt og året er dyrest, det ved jeg ikke.

Nu behøves danskerne jo ikke nødvendigvis kører med pigdæk, men gode vinterdæk og så ikke en nagelfast menneskerettighed om at kunne køre min. 130 km/t på motorvejen året rundt, det kunne nu nok være rigeligt til at man kunne slippe for noget af det salthelvede der findes i Danmark.

Personligt tror jeg dog ikke at flertallet af danskerne er klar til at køre efter forholdende om vinteren, men gad sgu godt at man lavede forsøget.

mvh
Troels
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13193
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

20. apr 2009, 09:44

Det ville være herligt hvis der ikke blev saltet MEN :

Da næsten ingen kører efter forholdende, er min lyst til at rulle rundt når det er isgladt uden salt minimal....
Da mange sparer og ikke vil købe vinterdæk, er min lyst til at rulle rundt når det er isgladt uden salt minimal....
Biler er lavet til at holde 5 år så om der er saltet eller ej betyder ikke så meget. Der er ingen gennemtæring efter 5 år.

Det er ikke kun salt der er problemet. Det er fugtigt ( RF > 60% ) det meste af året, så der er tæring selv forår/efterår.

Da vejret i DK er meget omslagsvejr når det er vinter ( frost / tø ) er pletvis frost en meget stort problem. Hvor godt grus er til det er nok tvivlsomt. Så salt er nok desværre løsningen for DK...

Eller varmekabler i alle veje :-) ( 500 watt / m2)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

20. apr 2009, 17:00

Viking, den med varme i vejene, er det noget du har fra en rummand? Vi ville ikke kunne se ud i horisonten for el-værker allevegne, hvis drømmen skulle realiseres, effektkravet er jo enormt! :shock:

Jeg kørte gerne 30-40 km/t. hele vinteren, hvis vi kunne slippe for saltsvineriet, men igen, så er jeg sgu nok ikke så fortravlet som gennemsnitsdanskeren. 30-40 km/t. var en sindssyg hastighed ved 1900 tallets begyndelse, men folk var nok lige så lykkelige som i dag. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
stump
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 101
Tilmeldt: 10. jan 2007, 20:02

20. apr 2009, 17:49

Edwins....Dit ultimative mareridt må grangiveligt være en Grum Diselhakker, med efter montert Saltspreder...der bare bliver større og større i dit bak spejl :evilsmilebig
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1659
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

20. apr 2009, 21:51

El opvarming i vejene :shock: ... vi har godtnok overproduktion om natten fra vindmøllerne meeen :wink:

Jern ruster mellem 21 og 9 i dette smukke forårsvejr :

Billede
Billede
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

20. apr 2009, 22:52

Det er ikke tilladt at lageropbevare flyreservedele i over 55% relativ luftfugtighed, da korrosions levebetingelser begynder ved rundt 55. Under 40 ønskes heller ikke, da gummidele, membraner osv. da tørrer ud. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13193
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

21. apr 2009, 08:56

30-40 km/t ved vinter kørsel, holder vist ikke helt. Så kommer jeg aldrig på arbejde. Konen og jeg kører sammen i den lille P107 hver dag. Det skal CAB-en ikke pines med. Det er ca. 65 km hver vej. det tager 50 min. MEN 2 timer hver vej ved vinter kørsel uden salt ahhhh den går vist ikke.

Den med varme i vejen var en spøg. Jeg har projekteret varmepumper til optøning af indkørsler og læsserampe anlæg. De blev monteret med PEX slanger og ”varmt” glykol til vinter optøning.

Rigtigt nemt: Tryk på en knap så is og sne er væk….

Giv cab-en noget tyndt ”sovs” så er der heller ikke problemer med sommer korrision.

Hvis vinter garagen ikke er affugftet og eller opvarmet ruster bilen også ved vinter opbevaring
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

21. apr 2009, 22:04

Jeg har 9 km til fabrikken, så det går (for mig) at køre i saltløse vintre.

Jeg ville have taget den til værket i morgen, men de truer med regn. Fint nok, så får vi skyllet mere salt væk.

Netop ude af fransk vask og strygning, klar til sommerens tant og fjas:

Billede :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Cabriolet Forum"