Hej Jeg går rundt og tygger lidt på et par produkter fra Abbott Racing et indsugningsrør og et trykrør i overstørrelse.
Mon det er de penge værd det koster ??(de er ikke billige).
Bilen en 9-5 2,3 Lpt Maptun stg. 4 så tingene er vel afstemt til, at passe sammen men der mangler altså noget krudt i den gamle svinger.
Er der nogen der ved om pengene er givet fornuftigt ud på denne modifiaktion eller om der skal en øget mængde modifikationer til for, at rør giver mening??
Er de rnogle der køre med noget fra Abbott Racing ???
Hilsen Morten
Sugerør og trykrør pengene værd ??
Redaktør: Bestyrelsen
- mortenaa
- SUPER SAAB FREAK
Morten
Garage:
Tidl. 9k 2,0 turbo 2 stk 84`& 86`, 9k 2,3 turbo 92`
Nu 9-5 2,3 turbo med lidt krudt og 9-3 2,0 turbo stock
For mig er Saab ikke bare en bil den er mere en livsstil.
Garage:
- troels
- SAAB-PSYCHO
Jeg kender ikke til tingene fra Abbott, men jeg mener før at have læst at man kan skifte "snorklen" ud med en fra en 9-5 diesel, da den ikke skulle være så restriktivt, men om det kan give nok luft eller om der skal flere ting på, det ved jeg ikke, da jeg ikke kender meget til 9-5. Snorklen må så være den du omtaler som trykrøret efter turboen.
mvh
Troels
mvh
Troels
- Jensen
- Administrator
Det er vel "Saxofonen" der er tale om. Kender dog ikke effekten ift. dine nuværende modifikationer. Generelt kan større tryk/suge-rør give flere heste men til gengæld lavere moment.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- troels
- SAAB-PSYCHO
Troels
Re: Sugerør og trykrør pengene værd ??
Det er muligt Mads, som sagt jeg kender ikke meget til 9-5, så jeg må hellere stoppe før jeg forvirrere Morten alt for meget.Jensen skrev:Det er vel "Saxofonen" der er tale om. Kender dog ikke effekten ift. dine nuværende modifikationer. Generelt kan større tryk/suge-rør give flere heste men til gengæld lavere moment.
MVH Mads
mvh
Troels
- stump
- SUPER SAAB FREAK
Har lige lavet modifikationer på min indsugning, samt 2,5" trykrør mangler bare og få dem syet sammen regner med det sker her først i ugen
flere steder er de orignale rør nede på ø 45 mm
indsugningen har gemmengået følgene: Snoklen er fjernet, og der er montert et 3" rør i stedet, det går ca 10 cm ud bag kofangeren, JR-filter i den orignale luftfilter kasse
Den orignale " cobra " har måtte vige pladsen for en lavet af 2,75" siliconebøjninger
Alene ændringen på indsugningen syntes og have effekt, føles mere arbejdsvillig i de øvere omdrejninger, er spændt på trykrørne
Har lige lavet modifikationer på min indsugning, samt 2,5" trykrør mangler bare og få dem syet sammen regner med det sker her først i ugen
indsugningen har gemmengået følgene: Snoklen er fjernet, og der er montert et 3" rør i stedet, det går ca 10 cm ud bag kofangeren, JR-filter i den orignale luftfilter kasse
Den orignale " cobra " har måtte vige pladsen for en lavet af 2,75" siliconebøjninger
Alene ændringen på indsugningen syntes og have effekt, føles mere arbejdsvillig i de øvere omdrejninger, er spændt på trykrørne
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Jeg har tidligere handlet med Abbott Racing - undervognsmodificeringer og Viggen Rescue Kit til SAAB 9-3 . Det er et seriøst firma med gode og gennemprøvede produkter. De yder en god service.
Varer leveres af DHL til rinelig pris.
Prøv evt:
Sonya Welham
SECRETARY/ACCOUNTS
Abbott Racing
Tel: 01255 870 636
Fax: 01255 870 057
E-mail: sonya@abbottracing.com
eller
Giles Fairweather
General Manager
Abbott Racing Motorsport
Tel: +44 (0)1255 870636
Fax +44 (0)1255 870057
Mobile +44 (0) 7836 297 636
e-mail, giles@abbottracing.com
SAAB hilsen Ole
Jeg har tidligere handlet med Abbott Racing - undervognsmodificeringer og Viggen Rescue Kit til SAAB 9-3 . Det er et seriøst firma med gode og gennemprøvede produkter. De yder en god service.
Prøv evt:
Sonya Welham
SECRETARY/ACCOUNTS
Abbott Racing
Tel: 01255 870 636
Fax: 01255 870 057
E-mail: sonya@abbottracing.com
eller
Giles Fairweather
General Manager
Abbott Racing Motorsport
Tel: +44 (0)1255 870636
Fax +44 (0)1255 870057
Mobile +44 (0) 7836 297 636
e-mail, giles@abbottracing.com
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Cab 2,0T Hirsch+
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+ (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- mortenaa
- SUPER SAAB FREAK
Kunne du lige forklare hvordan hk/Nm hænger sammen med størrelsen på indsugningsrøret altså hvorfor Nm falder ved et større rør, jeg kan ikke lige se det.
Stump: Kunne man evt. se et billed af dit projekt, ja det er noget dyrt legetøj.
Øhh Cobra hvad er det nu lige det er for en "dims"
Viggen: Tak for info
vh Morten
Kunne du lige forklare hvordan hk/Nm hænger sammen med størrelsen på indsugningsrøret altså hvorfor Nm falder ved et større rør, jeg kan ikke lige se det.
Stump: Kunne man evt. se et billed af dit projekt, ja det er noget dyrt legetøj.
vh Morten
Morten
Garage:
Garage:
- Jensen
- Administrator
Ligsom når man klemmer en haveslange, så stiger hastigheden på vandet der strømmer ud, men mængden er den samme.
Hvis du nogensinde har tunet en knallert ved du også at montering af en større karburator gør knallerten hurtigere, men til gengæld mister du bundtræk.
På racerbiler med karburator ser man også at der monteres tragte på hver karburator for at øge hastigheden på indsugningsluften.
Så hvis du ikke har problemer med at bilen får for lidt luft ved høje omdrejninger (feder ud), så er der ikke noget vundet i at montere større rørdiameter, da det er et "flaskehals-problem". I de flestes tilfælde kører bilen for magert ved høje omdrejninger.
Så hvis du vil have en sprinter der kan køre fra alt og alle, så skal rørføringen selvfølgelig optimeres. Men du giver køb på noget at bundtrækket og kørbarheden i vognen.
Ang Cobra røret eller saxofonen så står der lidt i denne tråd
MVH Mads
En vigtig faktor for bilens drejningsmoment er hastigheden på indsugningsluften. Hastigheden vil som regel være større med samme luftmængde i et mindre rør.mortenaa skrev:Hej Jensen
vh Morten
Ligsom når man klemmer en haveslange, så stiger hastigheden på vandet der strømmer ud, men mængden er den samme.
Hvis du nogensinde har tunet en knallert ved du også at montering af en større karburator gør knallerten hurtigere, men til gengæld mister du bundtræk.
På racerbiler med karburator ser man også at der monteres tragte på hver karburator for at øge hastigheden på indsugningsluften.
Så hvis du ikke har problemer med at bilen får for lidt luft ved høje omdrejninger (feder ud), så er der ikke noget vundet i at montere større rørdiameter, da det er et "flaskehals-problem". I de flestes tilfælde kører bilen for magert ved høje omdrejninger.
Så hvis du vil have en sprinter der kan køre fra alt og alle, så skal rørføringen selvfølgelig optimeres. Men du giver køb på noget at bundtrækket og kørbarheden i vognen.
Ang Cobra røret eller saxofonen så står der lidt i denne tråd
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Cobra røret sidder, som du sikkert ved, mellem luftfilter og turbo.
Cobra udgaver af røret er den nyere, og den kendes på, at første bøjning - nær luftfilteret - er strakt på tværs for at holde konstant rørdiametet gennem bøjningen
SAAB's nye reservedelsnummer: 30 58 42 97.
SAAB hilsen Ole
Cobra røret sidder, som du sikkert ved, mellem luftfilter og turbo.
Cobra udgaver af røret er den nyere, og den kendes på, at første bøjning - nær luftfilteret - er strakt på tværs for at holde konstant rørdiametet gennem bøjningen
SAAB's nye reservedelsnummer: 30 58 42 97.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Cab 2,0T Hirsch+
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
jeg vil så lige tilføje at jeg ikke syntes nm er blevet ringere. men som stump skriver lidt mere i toppen. kan huske en som rullede vognen før og efter montering af 3" rør mellem ic og spjæld 5 nm mistede han menre jeg så det betyder alså ikke noget. jeg har selv 3" fra turbo til spjæld og har 520 nm
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- mortenaa
- SUPER SAAB FREAK
Men nu har stump kun monteret røret på den ene side af turbo og ikke noget på den anden side og det der kommer ind skal ud => indsug = tryksiden med hensyn til volumen af luften altså. Dette er nok et dumt spørgsmål men hvis turbinehuset i turbo modtager en mængde luft (enten småt rør og høj hastighed eller stort rør og mindre hastighed altså samme mængde til den kanaldim. der nu er i turbinehuset vil turbo arbejdet så ikke give det samme = mængden er ens.
Og lille tillægsspørgsmål vil i tro der er forskel på hvilke side man skifter rør på ??
vh Morten
Men nu har stump kun monteret røret på den ene side af turbo og ikke noget på den anden side og det der kommer ind skal ud => indsug = tryksiden med hensyn til volumen af luften altså. Dette er nok et dumt spørgsmål men hvis turbinehuset i turbo modtager en mængde luft (enten småt rør og høj hastighed eller stort rør og mindre hastighed altså samme mængde til den kanaldim. der nu er i turbinehuset vil turbo arbejdet så ikke give det samme = mængden er ens.
Og lille tillægsspørgsmål vil i tro der er forskel på hvilke side man skifter rør på ??
vh Morten
Morten
Garage:
Garage:
- stump
- SUPER SAAB FREAK
Så har jeg fået montert rørene, og det er komplet fra turbo til spjæld hus, lavet i 2,5" alu rør........ Om der er forskel ???
Ja... Det må man sige :bigsmile har været hele besværet værd, den trækker helt anderledes og det føles ikke som den flader ud sidst i omdrejningerne
gad godt en tur på rullen igen

Snoklen er afstattet af et 3" rør

Den er skiftet til en i 2,75"

Ja... Det må man sige :bigsmile har været hele besværet værd, den trækker helt anderledes og det føles ikke som den flader ud sidst i omdrejningerne
gad godt en tur på rullen igen
Snoklen er afstattet af et 3" rør
Den er skiftet til en i 2,75"
- mortenaa
- SUPER SAAB FREAK
Hej Stump tak for update det projekt skal helt klart også laves på min (hvem har lavet alu.rør til bilen ??.
Skulle du få den rullet er det et must, at jeg høre herom da vores jo ligner hinanden på kitmærke og rullet effekt.
Undervejs kunne det tænkes jeg kontakter dig
vh Morten
Skulle du få den rullet er det et must, at jeg høre herom da vores jo ligner hinanden på kitmærke og rullet effekt.
Undervejs kunne det tænkes jeg kontakter dig
vh Morten
Morten
Garage:
Garage:
- stump
- SUPER SAAB FREAK
Ja, det ville have været super med en tur på rullen igen, men det skal vel nok helst være det samme.... for og kunne sammenligne, men mon ikke Natmekanikeren dukker op, et sted hen over sommeren
Jeg har selv passet det hele til, men haft en til og sy det sammen
Rørene har jeg købt på ebay.uk... et universal kit bestånede af div bøjninger, så er det ellers bare igang med og lege Jørn clevin

Siliconeslange har jeg købt hos www.do88.se
Samlet pris er omkring 2300.- og nogle hyggelige timer under bilen
Jeg har selv passet det hele til, men haft en til og sy det sammen
Rørene har jeg købt på ebay.uk... et universal kit bestånede af div bøjninger, så er det ellers bare igang med og lege Jørn clevin
Siliconeslange har jeg købt hos www.do88.se
Samlet pris er omkring 2300.- og nogle hyggelige timer under bilen
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
ser virkeligt godt ud stump. Og det med at ind og ud af turbo. Tja min turbo har ca 2" indløb men udvendig er den 4" og er ligesom en konus inde i turboen. Så tror ikke man skal tro at fordi der kun er 2" indgang i turbo at det så er omsonst at lave bedre flow og lidt større rør op til spjæld
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- mortenaa
- SUPER SAAB FREAK
jeg synes det er et sejt projekt og der er lagt finess i det synes jeg.
Ja det ville jo være oplagt, at bruge det samme felt til sammenligning skal du ikke prøve hva hva hva !!!!!
, ellers må jeg jo vente til lejlighed byder sig
vh Morten
jeg synes det er et sejt projekt og der er lagt finess i det synes jeg.
Ja det ville jo være oplagt, at bruge det samme felt til sammenligning skal du ikke prøve hva hva hva !!!!!
vh Morten
Morten
Garage:
Garage: