Banner cycler

Luftfilter-dilemma

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

Luftfilter-dilemma

15. maj 2009, 02:06

Hej gutter

Har en 9-3 SS 1.8t T8 som jeg skal have sat en eller anden form for filter på, for at få lidt bedre lyd og så motoren kan ånde friere. Men jeg står i lidt i et dilemma om hvorvidt jeg skal smide 1.400 kr. efter et BSR OptiFlow kit, som består af et 3" JR keglefilter og et varmeskjold specielt formet efter motoren, eller om jeg skal ofre cirka det halve og bare købe et 3" K&N filter uden varmeafskærmning. Og bliver der problemer med LMM hvis jeg vælger sidstnævnte løsning? Til BSR-kittet tror jeg nemlig der følger en LMM adaptor med.

Hvad er Jeres erfaringer med disse to løsninger? Kan det virkelig betale sig at få den varmeafskærmning på?

Brugeravatar
Ydegaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

Luftfilter-dilemma

15. maj 2009, 07:28

Jeg har K&N og har bukket min egen varmekasse i rustfrit. Når man stikker nallerne derned kan man godt mærke at det virker, så det vil jeg helt bestemt anbefale at bruge uanset hvad du vælger. Min tog kun 3 minutter at flække sammen, men resultatet er så selvfølgelig også lidt derefter, dog lægger man ikke mærke til det i praksis.

Om du vil kunne mærke forskel på K&N og JR skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg har svært ved at tro det. Jeg satte oprindeligt mit på fordi jeg synes det er kønnere, men det endte med at betyde at man nu kan høre turboen spoole og BOV'en lufte ud og det er jeg fint tilfreds med. Motorlyden har det ikke ændret selvom alle siger at det gør, ved ikke om det kun er på sugemotore.
Brugeravatar
hmg

Luftfilter-dilemma

15. maj 2009, 09:32

Med BSR optiflow får du virkelig en fed lyd (har det ikke selv monteret, men har hørt det på andre), men endnu vigtigere er det, at du får varmeskjoldet og en LMM med. Det er vigtigt, at bilen får kold luft ind og ikke "varm motorluft", så ja, det er bedre at give lidt ekstra, og dermed få det 'rigtige' og det bedste første gang :-).
-------------------------------------------
SAAB - Born From Jets....
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

Luftfilter-dilemma

15. maj 2009, 11:54

Hældte også mest selv til BSR, da jeg ved det er kvalitet, og man vil jo det bedste for sin motor, så er det også bedst at give lidt ekstra ;)
LarsJ

Luftfilter-dilemma

15. maj 2009, 14:50

har bare købt sådan et JR der passer lige i den originale kasse på en 9-3 2.0.
kan sagtens høre turbo fyrer op og recikulerende bov der smider luft ud.

ved ikke om der kan løbe mere igennem et 3" end den originale kasse.

men din intercooler kommer nok til at lave mere, hvis din indsugning ligger tæt på turbo og udstødning, uden en skillevæg eller kasse.
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

Luftfilter-dilemma

15. maj 2009, 16:04

Hej.

Min holdning er, at de åbne filtre, med alt muligt tingel-tangel, er penge ud af vinduet! Brug et originalt filter, og skift det så ofte! Filtreringen er bedre, det er billigere, og så er tingene afstemt. Man skal tune temmelig meget, før det åbne filter får afgørende effekt!
Dertil kommer at det lidt er noget fis, den snak der er omkring varm motorluft. Så snart man er over 40 - 50 km/t, så har motorens temperaturafgivelse ikke en ski' indflydelse på filteret - med mindre det er placeret BAG motoren....vinden fjerner enhver rest af varme omkring motoren.

Hilsen

Tilbage til "Tun og trim Forum"