Hejsa SKD
Nu har jeg så ændret haft en anden udstødning på min NG900 i noget tid, men jeg er stadig ikke tilfreds med lyden. På trods af en kæmpe udstødning er lyden ikke ændret meget, stort set kun i tomgang. Den lyder en anelse højere, men sjovt nok kan den høres på uendelig lang afstand når den står i tomgang, selvom den ikke lyder specielt højt når man står lige ved siden af. Det må hænge sammen med at det er en meget dyb bas.
Nå, men mit spørgsmål går egentlig på hvordan jeg får en bedre lyd ud af bilen? Når den får prygl lyder den bare overanstrengt og irriterende, ligesom når en standardbil får prygl, det lyder bare træls. Mit næste træk må være et 3" forrør, med sportskat eller uden kat, hvad kan i anbefale? Jeg har ikke så meget imod at skifte forrør når jeg skal til syn.
Hvad så hvis jeg stadig ikke er tilfreds? Jeg er bange for at forrøret ikke ændrer lyden, men bare giver den samme lyd endnu højere.
Jeg kunne godt tænke mig noget i stil med denne her:
http://bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=26884
Men jeg har jo ikke en fembener, så det får jeg jo nok ikke. Jeg er egentlig ikke interesseret i en højere lyd, næsten tvært imod, den skal helst ikke larme for meget for det er sgu lidt pinligt når man kører langsomt på en befolket parkeringsplads eller gågade eller lignende. Folk skal ikke tænke "åh nej, nu kommer brian forbi i sin golf igen" når de kan høre at der er nogen på vej rundt om hjørnet.
Hvad er næste trin på tuningsstigen hvis det kun er lyd man er ude efter? Knaster?
Saftigere lyd i NG900
Redaktør: Bestyrelsen
- Ydegaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
- denelias
Sportsluftfilter og 3" forrør, det lyder da sprødt på min 9K. Den lyder lidt hul, uden at brøøøøle..
Mvh denelias
Mvh denelias
- Ydegaard
- Kontakt:
Har allerede luftfilteret. Jeg syntes ikke det ændrede på motorlyden overhovedet. Til gengæld kan man høre turboen spoole nu, og man kan høre dumpventilen, så det er da altid noget.
- MacBaby
- EXTREME SAAB FREAK
Hvilken udstødning har du nu? Et komplet 3" JT udstødningssystem med sportscat og 3" forrør fås bla. hos Elkparts til 5611 DKK, det skulle gerne gøre jobbet, og du får også meget bedre flow og hurtigere spool. Af hvad dem jeg har hørt, så larmer den men bestemt ikke som en brian Civic eller lignende.
- Ydegaard
- Kontakt:
Jeg har et "hjemmelavet" (lavet af en smed) system med afgang i begge side, og 3 små lydpotter. En før den deler sig og en på hvert rør efter den deler sig. Det er 3" fra katten og bagud. Det er et billed af det nedefra på http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=146990
- MacBaby
- EXTREME SAAB FREAK
Okay, men med 3" forrør og sportskatalysator tror jeg du får det sidste med, samtidig med at din mortor har godt af det.
- Ydegaard
- Kontakt:
Så beder jeg en bekendt om at svejse det til mig i morgen da. Tror i første omgang det bliver uden kat af 3 grunde:
1. Den er dyr
2. Den stjæler muligvis en smule effekt
3. Gidder ikke gå og bekymre mig om hvorvidt den renser udstødningen tilstrækkeligt til syn, så jeg vil hellere have en original på til syn, og hvis jeg har en sportskat virker det dumt at skifte.
1. Den er dyr
2. Den stjæler muligvis en smule effekt
3. Gidder ikke gå og bekymre mig om hvorvidt den renser udstødningen tilstrækkeligt til syn, så jeg vil hellere have en original på til syn, og hvis jeg har en sportskat virker det dumt at skifte.
- LarsJ
har en 9-3 2.0T med 3" JT hele vejen og sport cat.
kan ikke lige sige om den lyder bedre end din, men det er ihvertfald ikke, som at slå en prut i en blik dåse, som de fleste honda.
og heller ikke som en klam T-hansen udstødning der larmer som vild, bare man kører ud af indkørslen.
den larmer lidt mere end std i tomgang og når man holder farten, men når den får gas kan man høre turbo og en dejlig brummen.
jeg kører ihvertfald med vinduerne nede når det kan lade sig gøre
kan ikke lige sige om den lyder bedre end din, men det er ihvertfald ikke, som at slå en prut i en blik dåse, som de fleste honda.
og heller ikke som en klam T-hansen udstødning der larmer som vild, bare man kører ud af indkørslen.
den larmer lidt mere end std i tomgang og når man holder farten, men når den får gas kan man høre turbo og en dejlig brummen.
jeg kører ihvertfald med vinduerne nede når det kan lade sig gøre
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Kunne man få sin forbrændingsmotor til at sige som en elmotor, har man gjort en bedrift som er Edison, Franklin og Marconi værdig..
Quiet is cool..

Kunne man få sin forbrændingsmotor til at sige som en elmotor, har man gjort en bedrift som er Edison, Franklin og Marconi værdig..
Quiet is cool..

En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Jeg tror det er de 3 små potter der fjerne din lyd... Kat'en sluger naturligvis også noget, det er klart...
Nåede du ikke at høre min da du var herude sidst?
Daniel.
Jeg tror det er de 3 små potter der fjerne din lyd... Kat'en sluger naturligvis også noget, det er klart...
Nåede du ikke at høre min da du var herude sidst?
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Vels
- SAAB-MANIAC
Biler med mølle kommer bare aldrig til at lyde som en go' suger med klokke, banan og åbent filter....
Det du søger tror jeg kun opnåes uden potter og 3" gennemgående, - min har alt det hardware du ævler om og den støjer ikke meget. Buldrer dybt i tomgang og kan da høres omme bagved når den får pedal. Men samme brutale buldren og snerren som på en suger er det nu godt nok ikke...
Det du søger tror jeg kun opnåes uden potter og 3" gennemgående, - min har alt det hardware du ævler om og den støjer ikke meget. Buldrer dybt i tomgang og kan da høres omme bagved når den får pedal. Men samme brutale buldren og snerren som på en suger er det nu godt nok ikke...

- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
En NG900 lyder altid som en almindelig småkedelig firecylindret turbomaskine, uanset hvilken udstødning der kommer på. Dvs. rigtig fedt bliver det aldrig. At få den til at LARME, det er til gengæld ikke svært.
Næ du, skal det være musik (sagde musikeren), så skal du ha' en og900 Turbo uden kat, eller en totakter med 2"-udstødning. Har haft førstnævnte, og har nu sidstnævnte. Dét er lyd.
Næ du, skal det være musik (sagde musikeren), så skal du ha' en og900 Turbo uden kat, eller en totakter med 2"-udstødning. Har haft førstnævnte, og har nu sidstnævnte. Dét er lyd.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Skal der være musik, der som Griegs kan få nakkehårene til rejse sig, skal det komme fra en totakter, som kan komme til at svinge harmonisk, så en tunet firetakts V8 kører ind til siden og standser motoren, pga. mindreværdskomplekser.
Jeg er jo også en mærkelig fætter, det har I jo nok fundet ud af. Som ung puttede jeg Rockwool i potten på knallerten og lavede labyrinter i indsugningen for at dæmpe støjen maksimalt. Quiet is cool. De andre, lemmingerne, tog fløjten ud af deres FolkevognsPuchers lydpotter og kørte uden luftfilter og syntes de var nogen fandens karle..
Jeg er jo også en mærkelig fætter, det har I jo nok fundet ud af. Som ung puttede jeg Rockwool i potten på knallerten og lavede labyrinter i indsugningen for at dæmpe støjen maksimalt. Quiet is cool. De andre, lemmingerne, tog fløjten ud af deres FolkevognsPuchers lydpotter og kørte uden luftfilter og syntes de var nogen fandens karle..
En rigtig bil har langsliggende motor.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Ydegaard
- Kontakt:
Nej, desværre, men jeg hørte den da du kom til vejle på vej til rullefeltstræf. Jeg synes helt generelt at 9K'erene med 2,3T lyder markant bedre end NG900'erne. Men jeg har ikke hørt en 2,3T 900.
Hvis jeg fjerner lydpotterne, får jeg så ikke den samme lyd, bare højere?
Jeg har sat min svejsemand på opgaven med at svejse mig en katløst 3" forrør, men det er ikke så ligetil. På de forrør man kan købe i 3" er der da en reduktion fra 2,5" til 3" helt inde ved turboen? Der er da ikke plads til et 3" rør på den flange?
Jeg har også det problem at han gerne vil låne mit forrør til at kopiere efter, men han skal bruge 4-5 dage til at lave det i (han laver det i efter arbejde på sin arbejdsplads) og så længe kan jeg ikke undvære mit forrør. Så hvis nogen har et NG900 turboforrør (gerne defekt) jeg kunne låne/købe/få kunne de være perfekt!
Nej, desværre, men jeg hørte den da du kom til vejle på vej til rullefeltstræf. Jeg synes helt generelt at 9K'erene med 2,3T lyder markant bedre end NG900'erne. Men jeg har ikke hørt en 2,3T 900.
Hvis jeg fjerner lydpotterne, får jeg så ikke den samme lyd, bare højere?
Jeg har sat min svejsemand på opgaven med at svejse mig en katløst 3" forrør, men det er ikke så ligetil. På de forrør man kan købe i 3" er der da en reduktion fra 2,5" til 3" helt inde ved turboen? Der er da ikke plads til et 3" rør på den flange?
Jeg har også det problem at han gerne vil låne mit forrør til at kopiere efter, men han skal bruge 4-5 dage til at lave det i (han laver det i efter arbejde på sin arbejdsplads) og så længe kan jeg ikke undvære mit forrør. Så hvis nogen har et NG900 turboforrør (gerne defekt) jeg kunne låne/købe/få kunne de være perfekt!
- Creed
Det er helt sikkert den ekstra cylender.. 5 ben er mere harmonisk end 4...
Af med potterne.. Bliv træt af det og monter en igen..
Det er min erfaring. Min CS'er kører med 3" hele vejen, det blær og lyder fedt. Men min CC'er skal ikke have 3"... Altså det fedt.. Men ikk SÅ fedt
Af med potterne.. Bliv træt af det og monter en igen..
Det er min erfaring. Min CS'er kører med 3" hele vejen, det blær og lyder fedt. Men min CC'er skal ikke have 3"... Altså det fedt.. Men ikk SÅ fedt
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Krede ~ (Kristian)