og9,3 ladetryk - hvordan er det nu det er ?
Redaktør: Bestyrelsen
- bolsen
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Ved hurtig acceleration sætter bilen ud i et brøkdel af et sekunt. Jeg mener fejlen kan ligge ved en defekt magnetventil, der således kotter af, for at skåne motoren hvis ladetrykket er for stort. Men hvad er et idielt ladetryk så ? - er det så højt som muligt, lige inden belastningsventilen kotter, eller kan et lavere ladetryk give en bedre ydelse - eller hvordan skal jeg forstå det. Er det magnetventilen der bestemmer ladetrykket eller er det westergaten.
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Magnetventilen cutter (!) som sådan ikke af, men har primært til opgave at overvåge og dermed (fin-)justere ladetrykket i fht. tændingsbankning, eller snarere risikoen herfor, da den tages i opløbet. Dette er en kontinuerlig proces og mærkes som sådan ikke af "piloten".
En defekt magnetventil kan ganske rigtigt medføre forskellige symptomer, herunder et upassende højt ladetryk. Rammer dette ladetryk "muren" for ECU´ens indbyggede max.grænse, sker der et såkaldt fuel-cut, der opleves som et kraftigt ryk i bilen, ganske kortvarigt og ganske ubehageligt, iøvrigt.
Hvis der her er tale om de tændingsudsættere, man bl.a. kender fra ældre biler, som en slags "huggen" eller "hakken", tror jeg mere på, at vi er ovre i noget tændkassette-fejl. Prøv at præcisere lidt nærmere!
Hvad det idéelle ladetryk er, beror så sandelig på flere ting, ikke mindst det aktuelle set-up, man kører med. Din er trimmet, ikke? Og ja, waste-gaten har en temmelig vigtig funktion for opretholdelse af et ordentligt ladetryk. Selve trykdåsen - eller fejl heri - medfører tillige mis-funktion, som typisk viser sig ved en slags "elastikeffekt" under hård belastning (svingende ladetryk)
Ladetryksventilen kan også hænge fast i turbinehuset, og sker dette i lukket tilstand, vil følgevirkningen ikke være til at tage fejl af: Ladetrykket stiger VOLDSOMT...og cut-off vil optræde for fuld udblæsning
/Henrik
En defekt magnetventil kan ganske rigtigt medføre forskellige symptomer, herunder et upassende højt ladetryk. Rammer dette ladetryk "muren" for ECU´ens indbyggede max.grænse, sker der et såkaldt fuel-cut, der opleves som et kraftigt ryk i bilen, ganske kortvarigt og ganske ubehageligt, iøvrigt.
Hvis der her er tale om de tændingsudsættere, man bl.a. kender fra ældre biler, som en slags "huggen" eller "hakken", tror jeg mere på, at vi er ovre i noget tændkassette-fejl. Prøv at præcisere lidt nærmere!
Hvad det idéelle ladetryk er, beror så sandelig på flere ting, ikke mindst det aktuelle set-up, man kører med. Din er trimmet, ikke? Og ja, waste-gaten har en temmelig vigtig funktion for opretholdelse af et ordentligt ladetryk. Selve trykdåsen - eller fejl heri - medfører tillige mis-funktion, som typisk viser sig ved en slags "elastikeffekt" under hård belastning (svingende ladetryk)
/Henrik
- Ydegaard
- Kontakt:
Hvad er løsningen på den "elastikeffekt" du beskriver? Er det strammere (kortere) actuator arm eller kan det være andre ting?
- bolsen
Hej hf-eco-power
Ja jeg kører med det lille trim fra Nordic, men jeg tror nu ikke på tændingsfejl, da tændkassetten er prøvet ombyttet uden ændring - herudover er der skifet tændrør. Jeg kan ikke svare dig på hvordan ladetrykket reagerer, da det instrument ikke er monteret i bilen, men jeg eftermonterer det snarest.
Ja jeg kører med det lille trim fra Nordic, men jeg tror nu ikke på tændingsfejl, da tændkassetten er prøvet ombyttet uden ændring - herudover er der skifet tændrør. Jeg kan ikke svare dig på hvordan ladetrykket reagerer, da det instrument ikke er monteret i bilen, men jeg eftermonterer det snarest.
- bolsen
Mit spørgsmål gik også mest i retningen af: Hvad er den bedste ladetryks indstilling ? Er det lige inden fuel-cut, - eller er en lavere indstilling bedre...... og kan motoren herved yde flere h.k./bedre moment ved et lavere ladetryk. Kan man stille på weste-gaten for at justere ladetrykket, eller er det forud programeret i styreboksen. Jeg håber ikke mit spørgsmåe er "triggi" - jeg forstår det bare ikke.