Hey..
Hvor kan man (billigst) købe et 3" forrør/downpipe til en 9-3 SS 1,8t? Det eneste sted jeg kan finde det pt. er hos BSR, men jeg synes 5000 kr. er lige i overkanten?
3" forrør til 9-3 SS 1,8t
Redaktør: Bestyrelsen
- Ydegaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Du kan evt kontakte Jakob Jensen og høre hvad han tager for sådan et
- Ydegaard
- Kontakt:
Men det vil jo altid være dyrt så længe der skal være en katalysator på!
- MacBaby
- EXTREME SAAB FREAK
Ja, jeg har ikke fattet hvorfor man ikke kan få et forrør uden katalysator.. hvem er Jakob Jensen iøvrigt?
- Ydegaard
- Kontakt:
Beklager:
http://jensen-racing.dk/
Fordi det er ulovligt vil jeg tro, men man kan da godt til den gamle 9-3, så man burde vel også kunne til den nye.
http://jensen-racing.dk/
Fordi det er ulovligt vil jeg tro, men man kan da godt til den gamle 9-3, så man burde vel også kunne til den nye.
- MacBaby
- EXTREME SAAB FREAK
Nice, Speedparts laver et 3" forrør med sportskat til 4130 danske kr. 
Men kan det betale sig at bruge de 700 kr. ekstra og få den med racerkat istedet?
Men kan det betale sig at bruge de 700 kr. ekstra og få den med racerkat istedet?
- Ydegaard
- Kontakt:
Det kommer an på flere ting.
Sportskatten kan synes (lovkravet er at den er en 400-celles katalysator og det mener jeg den overholder), men er dyrere.
Ingen kat betyder at du skal skifte forrør hver gang du skal til syn, men til gengæld giver det bedre flow i din udstødning, men også mere lyd. I teorien kan du få en bøde på 500 kroner for at køre uden, men i praksis har jeg aldrig hørt om at det skulle være sket. Politiet kan jo ikke se om du har kat på eller ej.
I sidste ende er det en temperamentssag.
Sportskatten kan synes (lovkravet er at den er en 400-celles katalysator og det mener jeg den overholder), men er dyrere.
Ingen kat betyder at du skal skifte forrør hver gang du skal til syn, men til gengæld giver det bedre flow i din udstødning, men også mere lyd. I teorien kan du få en bøde på 500 kroner for at køre uden, men i praksis har jeg aldrig hørt om at det skulle være sket. Politiet kan jo ikke se om du har kat på eller ej.
I sidste ende er det en temperamentssag.
- troels
- SAAB-PSYCHO
Ydegaard jeg tror at Macbaby forespurgt om det kunne betale sig med racekat i stedet for sportskat.
Jeg mener at du Macbaby har tunet bilen rimelig meget og så vil det bedst kunne betale sig med racekat, da den har bedre gennemgang, men kører du standard eller let tun, så tror jeg ikke det betyder så meget, men ved det ikke.
mvh
Troels
Jeg mener at du Macbaby har tunet bilen rimelig meget og så vil det bedst kunne betale sig med racekat, da den har bedre gennemgang, men kører du standard eller let tun, så tror jeg ikke det betyder så meget, men ved det ikke.
mvh
Troels
- MacBaby
- EXTREME SAAB FREAK
Netop Troels. Jeg er godt klar over at racerkat naturligvis yder mere, men jeg tænkte mere på om det er så meget, at man gider at skifte kat når den skal til syn, og om man kan leve med den ekstra larm (?) og prisforskellen naturligvis. Jeg vil bare have et godt fundament. Lige nu er der kun BSR PPC, OptiFlow og sports catback, men det er jo meget rart at have grundlaget for at lave mere effekt, hvis jeg en dag beslutter mig for at lave noget mere.
- Ydegaard
- Kontakt:
Min fejl - der var jeg lidt for hurtig!
Personligt kan jeg ikke helt se argumentet for racekat - enten skal det kunne synes, eller også skal man gå all-in på effekt og fjerne den helt, men det er jo nok bare mig.
Personligt kan jeg ikke helt se argumentet for racekat - enten skal det kunne synes, eller også skal man gå all-in på effekt og fjerne den helt, men det er jo nok bare mig.
- turbo-søren
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Et lille indspark.
En racekat har metalceller som indmad det giver bedre flow, det er antallet af celler der giver renseevnen, jeg vil tro at den BSR sælger, renser nok til at lambdasonden der sidder efter catten melder alt ok, og altså kan synes med denne.
Som sagt kan en racekat fåes med 100, 200, 300, 400 celler.
Da jeg undersøgte en org. katalysator fra en 9K årg. 95 viste det sig at der også sad en metalcelle katalysator på den, dog sidder der 2 inde i potten.
En racekat har metalceller som indmad det giver bedre flow, det er antallet af celler der giver renseevnen, jeg vil tro at den BSR sælger, renser nok til at lambdasonden der sidder efter catten melder alt ok, og altså kan synes med denne.
Som sagt kan en racekat fåes med 100, 200, 300, 400 celler.
Da jeg undersøgte en org. katalysator fra en 9K årg. 95 viste det sig at der også sad en metalcelle katalysator på den, dog sidder der 2 inde i potten.
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Jep, en racekat er ren metallisk, og i bund og grund er denne ikke nødvendig at have på "moderat" tunede biler - siges det. En sportkat kan gøre det.
Iøvrigt indeholder en ganske alm. katalysator som bekendt en keramisk kerne, men den ydre belægning består af ædelmetaller, ofte Rhodium eller Platin (Kilde: SAAB
). Det er præcis her, at selve den katalytiske rensning foregår.
Når vi nu er ved temaet sportkat><racekat og disses evne til at flowe og rense, og hvad har vi, er der også lige en anden bette detalje, man måske bør have i tankerne: MODTRYK!
Selv har jeg spenderet en racekat på min CS´er (skal der være fest, så la´ der være fest
). Bilen er en "sølle" 2 liter´s med live-mapped steg 3 trim fra Speedparts, bestykket med 3" forrør, 2½" full-flow avgas, frontmont. alu-IC, Optiflow indsug, dobbeltstemplet alu-BOV og sidst - men ikke midst - en nyligt monteret Mitsu TD04HL - 15G med eftermonteret FORGE aktuator (med den blødeste fjeder).
Som det er nu, står jeg nemlig med et ustyrligt GLT, der ganske enkelt stiger til op imod 0,8bar fra ca. 5.000 RPM. Dette indebærer en modregulering, hvor det tydeligt ses v/ max. power, at ladetrykket er konstant faldende, ned mod GLT
(i højere grad med 95 Oktan)
Jeg står med andre ord med et evakueringsproblem. En efterfølgende udfræsning af WG-hullet (portning) har dog afhjulpet en smule, men lur mig, om ikke førnævnte racekat gør sit, nemlig at flowe alt for godt, således modtrykket sænkes og påvirker det absolutte tryk. Igen ensbetydende med, at udstødningsluften vælger at "ta´ turen med rundt om møllehjulet" istedet for at gennes ud af WG-porten. Løsning (her og nu): Udskifte missen med en sports-, altså at "tvinge" luften ud af denne forholdsvis lille port.
Ups! Jeg håber ikke, at jeg nu har drejet tråden i forkert retning end sige at have stjålet den. I så fald...om forladelse
Jeg mener blot - som en hjælp - at det kunne være nok så relevant at have med i overvejelserne ifm. trimning.
Slutteligt: Er der nogen, der vil lave en "bytter" med en sådan sportskat, er jeg da interesseret. Skal altså kunne passe på en 9000 CS fra MY96!
/Henrik
Iøvrigt indeholder en ganske alm. katalysator som bekendt en keramisk kerne, men den ydre belægning består af ædelmetaller, ofte Rhodium eller Platin (Kilde: SAAB
Når vi nu er ved temaet sportkat><racekat og disses evne til at flowe og rense, og hvad har vi, er der også lige en anden bette detalje, man måske bør have i tankerne: MODTRYK!
Selv har jeg spenderet en racekat på min CS´er (skal der være fest, så la´ der være fest
Som det er nu, står jeg nemlig med et ustyrligt GLT, der ganske enkelt stiger til op imod 0,8bar fra ca. 5.000 RPM. Dette indebærer en modregulering, hvor det tydeligt ses v/ max. power, at ladetrykket er konstant faldende, ned mod GLT
Jeg står med andre ord med et evakueringsproblem. En efterfølgende udfræsning af WG-hullet (portning) har dog afhjulpet en smule, men lur mig, om ikke førnævnte racekat gør sit, nemlig at flowe alt for godt, således modtrykket sænkes og påvirker det absolutte tryk. Igen ensbetydende med, at udstødningsluften vælger at "ta´ turen med rundt om møllehjulet" istedet for at gennes ud af WG-porten. Løsning (her og nu): Udskifte missen med en sports-, altså at "tvinge" luften ud af denne forholdsvis lille port.
Ups! Jeg håber ikke, at jeg nu har drejet tråden i forkert retning end sige at have stjålet den. I så fald...om forladelse
Jeg mener blot - som en hjælp - at det kunne være nok så relevant at have med i overvejelserne ifm. trimning.
Slutteligt: Er der nogen, der vil lave en "bytter" med en sådan sportskat, er jeg da interesseret. Skal altså kunne passe på en 9000 CS fra MY96!
/Henrik
- Ydegaard
- Kontakt:
Vil det sige at man vil komme ud for et effekttab ved at fjerne katten på en saab med stage ca 1-4 stykker?
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Ja og nej! Det beror fuldstændigt på, i hvor høj grad du har kontrol over grundladetrykket (GLT)...som jeg har fattet det!
/Henrik
/Henrik
- T-Slot
- Kontakt:
Det skal vel også lige nævnes at det oftes er på mitsu turbo problemet med stigende glt forekommer. Jeg har ikke haft problemer med stigende glt på min 9000 2,3 Htt med racer mis på. Der sidder Garret lader på den.
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Ja, det hævdes jo. Problemet opstod også først efter skiftet til Mitsubishi´en. Så der er vel noget om snakken
/Henrik
/Henrik
- Ydegaard
- Kontakt:
Heldigt for mig. Er ved at bygge om til 3" forrør uden kat, men jeg kører med Garrett turbo...
- Steffen2352
- EXTREME SAAB FREAK
MacBaby.
Hvis du kører med BSR trim på bilem, ville jeg ikke tøve med at købe BSR's løsning. Så er du også sikker på at software'n (trimmet) er skrevet så den passer 100% til de ting som sidder på din bil.
Derudover - er det forrør fra Speedparts i rustfri? Det er det fra BSR nemlig. D.v.s. at du ikke mere, i bilens levetid, skal skifte udstødning.
Hilsen
Hvis du kører med BSR trim på bilem, ville jeg ikke tøve med at købe BSR's løsning. Så er du også sikker på at software'n (trimmet) er skrevet så den passer 100% til de ting som sidder på din bil.
Derudover - er det forrør fra Speedparts i rustfri? Det er det fra BSR nemlig. D.v.s. at du ikke mere, i bilens levetid, skal skifte udstødning.
Hilsen