jeg har en 9-3 t5 fra 2000.
det er et stage 3 på med 3" hele vejen og sport cat, fra speedparts.
tidligere lavtrykker.
oktan 99 vpower i tanken
havde bøvl med at slangen mellem trykrør og bov var utæt, men det skulle være iorden nu.
men nu har jeg opdaget at bilen med speeder i bund ved 3000-3800 omdr. lyder som om man sider og vipper med spederen med ca. 2 sek fra top til top igen.
nyindkøbt tryk ur viser at trykket står og hopper omkring 1 bar.
af hvad jeg har læst mig til her, skulle det være wastegate der måske er skidt.
et par enkelte gange kørte uret op mod 1,5 bar, men faldt ned igen, med et enkelt hak fra motoren.
trykket ligger normalt på 1 bar og falder lidt over 5000 omdr.
hva siger folket, er 1 bar normalt eller skal den op på 1,5bar, og hvis waste er dårlig, skal en ny så vælges efter glt eller max tryk eller måske noget helt andet?
2000 9-3 T5 svinger i ladetryk og hakker lidt.
Redaktør: Bestyrelsen
- Ydegaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Det lyder som om din actuatorarm muligvis er for slap? Jeg har nemlig ca samme problem på min, og det er formentlig derfor, men mon ikke der er nogen herinde der har et mere konkret bud.
- LarsJ
tak for svar.
kan man justere arm lidt længere ind eller skal der en ny tryk klokke på?
har læst nogle justerer armen, men det var mest fordi der kom for meget tryk på turboen, kan man justere den anden vej også?
kan man justere arm lidt længere ind eller skal der en ny tryk klokke på?
har læst nogle justerer armen, men det var mest fordi der kom for meget tryk på turboen, kan man justere den anden vej også?
- Ydegaard
- Kontakt:
Du kan justere den begge veje. strammer du den vil den lave mere tryk, og løsner du den vil den lave mindre. I dit tilfælde lyder det som om den skal strammes en anelse.
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Du skal tjekke dit grundladetryk - afmonter stikket på magnetventilen, kør en tur i bilen HELT ud til omdrejningsbegrænseren i tredje gear (gerne lidt op ad bakke hvis det kan lade sig gøre). Du skal gerne ligge på ca 0.5 til 0.6 bar, helst ikke højere og stabilt!
Hvor højt dit maks-tryk skal være afhænger af boksen, så det er et godt spørgsmål - mit umiddelbare bud er ca 1.3 bar...
Daniel.
Hvor højt dit maks-tryk skal være afhænger af boksen, så det er et godt spørgsmål - mit umiddelbare bud er ca 1.3 bar...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Nemmerlig
Som jeg forstår din beskrivelse, LarsJ, lider din turbo af det, jeg selv kalder for elastikeffekt...hamrende irriterende. Du skal ikke bare justere "i blinde", men lægge ud med den test, som Daniel foreslår; men hold fokus på din trykdåse, da den formentligt er træt af dage
Det var den i høj grad på min egen bil, en 9000 fra MY96, altså stort set samme konfiguration som din, med T5 styring og Garrett T25 lader. Std.trykdåserne på disse evner sjældent at holde et stabilt ladetryk på trimmede biler. Jeg fik en større - og væsentligt strammere - aktuator på fra en gammel 900, modificeret til formålet. Så var der ro...hvilken fornøjelse! Idag kører jeg så med en Mitsu-lader med et helt andet problem til følge, men det er så en anden historie (men den begynder med "G" som grundladetryk
)
/Henrik
Som jeg forstår din beskrivelse, LarsJ, lider din turbo af det, jeg selv kalder for elastikeffekt...hamrende irriterende. Du skal ikke bare justere "i blinde", men lægge ud med den test, som Daniel foreslår; men hold fokus på din trykdåse, da den formentligt er træt af dage
Det var den i høj grad på min egen bil, en 9000 fra MY96, altså stort set samme konfiguration som din, med T5 styring og Garrett T25 lader. Std.trykdåserne på disse evner sjældent at holde et stabilt ladetryk på trimmede biler. Jeg fik en større - og væsentligt strammere - aktuator på fra en gammel 900, modificeret til formålet. Så var der ro...hvilken fornøjelse! Idag kører jeg så med en Mitsu-lader med et helt andet problem til følge, men det er så en anden historie (men den begynder med "G" som grundladetryk
/Henrik
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Alt mht vakuum slanger skal være 100% i orden.
Hvilken BOV har du på bilen ?
Med stage 3, er std. plastik dimsen ikke tilstrækkelig.
Husk, alle svagheder i tryk og vakuum slanger og rør kommer rigtigt til syne med det høje tryk.
Til stage 3 er Mito laderen ligeledes kraftigt at anbefale...
Hvis der er tvivl om tryk dåsen, så få en frisk på og gen-indstillet GLT.
Hvilken BOV har du på bilen ?
Med stage 3, er std. plastik dimsen ikke tilstrækkelig.
Husk, alle svagheder i tryk og vakuum slanger og rør kommer rigtigt til syne med det høje tryk.
Til stage 3 er Mito laderen ligeledes kraftigt at anbefale...
Hvis der er tvivl om tryk dåsen, så få en frisk på og gen-indstillet GLT.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- LarsJ
Har lige været ude og prøve glt. den ligger som en sten på 0,4 bar fra 2500-6000omdr.
efter den tur holdt jeg ind til siden og satte stikket på igen.
nu ladede den med 1,3 bar gennem hele 3 gear, men da jeg skiftede gear begynde den at hoppe rundt igen.
lagde også mærke til at trykket nogle gange faldt til 0,6-7 bar over 4500 omdr.
bov er en turbosmart recirkulerende og begge slanger til den er skiftet, det samme er slangen til benzintryk regulator, for man anbefaler at smide trykur på der i brugsanvisningen.
bov er justerbar, men 3 gange rundt på skrugen, hjalp ikke en skid på trykket.
efter den tur holdt jeg ind til siden og satte stikket på igen.
nu ladede den med 1,3 bar gennem hele 3 gear, men da jeg skiftede gear begynde den at hoppe rundt igen.
lagde også mærke til at trykket nogle gange faldt til 0,6-7 bar over 4500 omdr.
bov er en turbosmart recirkulerende og begge slanger til den er skiftet, det samme er slangen til benzintryk regulator, for man anbefaler at smide trykur på der i brugsanvisningen.
bov er justerbar, men 3 gange rundt på skrugen, hjalp ikke en skid på trykket.
- LarsJ
kan en dårlig wastegate få bilen til at sætte ud en gang i mellem når der er over 1 bar på?
de 0,4 bar jeg har er det helt fint, da den ligger stabilt?
syntes jeg har voldspændt de fleste spændbånd på tryksiden.
der ligger en smule olie vand sovs på undersiden af bov, men slangen til bov er helt ny og spændbåndet er spændt med en topnøgle,
da jeg var ved at miste en finger, fordi jeg ikke kunne spænde hårdere med skrugetrækker.
de 0,4 bar jeg har er det helt fint, da den ligger stabilt?
syntes jeg har voldspændt de fleste spændbånd på tryksiden.
der ligger en smule olie vand sovs på undersiden af bov, men slangen til bov er helt ny og spændbåndet er spændt med en topnøgle,
da jeg var ved at miste en finger, fordi jeg ikke kunne spænde hårdere med skrugetrækker.
- Ydegaard
- Kontakt:
Din wastegate er intern, tror du tænker på din actuator? Det ville nok være fint hvis du kunne låne en actuator som virkede og køre en tur med den!