Banner cycler

Turbo på 9-3SS

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

Turbo på 9-3SS

24. maj 2009, 21:52

Hej, jeg har et par spørgsmål :D

1. Hvad hedder den lader der sidder på en 9-3 SS 1,8t?

2. Hvilke bolt-on opdrageringsladere kan man få til den?

3. Hvis jeg nu har BSR PPC tuning på nu, kan jeg så beholde det hvis jeg skifter turboen ud, eller er de 5000 kr. spildt, og bilen skal remappes?

4. Er der andre ting der skal skiftes i forbindelse med at jeg skifter lader, fx. IC, trkrør, dyser eller lignende?

På forhånd tak :)

Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

Turbo på 9-3SS

24. maj 2009, 22:16

Hej!

ad 1) Det er en Garrett GT 2082 lader.

ad 2) SAAB´s egen Mitsu TD04-14T (eller er det 11T?), samme som på Aero´en. Kræver andre føderør til vand/olie.

ad 3) Ikke helt sikker, men hvorfor skulle du ikke kunne beholde det. Spildt mener jeg ikke, det er, uanset hvad. Er det steg1 PPC, du kører med?

ad4) Turboen skal have noget luft at arbejde med, men et sportsfilter har du sikkert allerede, formoder jeg? Andre dyser bruges vist først fra steg 3, og det skal den naturligvis mappes ind efter. Alt er selvfølgelig et spørgsmål om dine trim-ambitioner, så med mindre du ikke ligefrem vælger at gå voldsomt til værks, skulle du uden problemer kunne køre med den hardware, der er i bilen i forvejen :wink:

Håber, det kunne bruges :?

/Henrik
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

Re: Turbo på 9-3SS

24. maj 2009, 22:26

hf-eco-power skrev:Hej!

...........

Håber, det kunne bruges :?

/Henrik
Det kunne i hvert fald bruges :) Faktisk troede jeg at at det var en Mitsubishi turbo der sad på dem standard? Synes jeg har hørt noget med at den hed TDHL-16 eller noget i den dur.

Men ja, jeg har allerede BSR OptiFlow filtersystem på, og udstødningen får jeg også opgraderet. Det jeg mener er, at hvis jeg "bare" smækker den nye turbo på, og ellers beholder mit BSR trim, vil det så stadig spille?
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

24. maj 2009, 23:14

Ja, det skal du vist ikke have nogen bekymringer om. Arh...TDHL-16 er muligvis den, BSR tilbyder til deres Steg4, men ellers hedder den 14 (el. 11).

Har du allerede nu investeret i en ny mølle, eller er det kun i tankerne indtil videre? Jeg ville nok ikke selv gøre det lige med det samme, men måske senere som en slags opgradering. Du kan jo lige så godt la´ din org. turbo slide sig ihjel først :shock:

/Henrik
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

24. maj 2009, 23:29

hf-eco-power skrev:Ja, det skal du vist ikke have nogen bekymringer om...
/Henrik
Jeg havde en gammel kollega, som er mekaniker, på besøg igår der lige skulle se den nye bil, og han kiggede selvfølgelig hele bilen igennem, og han snakkede noget om at min turbo muligvis lækkede olie, og at jeg umiddelbart lænede mig op af et turboskift i den nærmeste fremtid, og det er derfor jeg nu undersøger hvad mulighederne er. Jeg synes dog det lyder mærkeligt, da Saab Gladsaxe har udtalt, at en standard turbo på en 1,8t holder mellem 150 og 200.000 km. før den skal udskiftes, og min bil har endda aldrig været tuned før nu, og den har "kun" gået 108.000 km. pt.

Jeg kunne godt tænke mig bare at få en Aero turbo på, så den er god for ~250 HK mere end det behøver det ikke være.
Steffen2352
EXTREME SAAB FREAK

25. maj 2009, 00:58

MacBaby.

Hvis ikke din opsætning med turbo, udstødning m.v. modsvarer BSR's 100%, så kan (læs: vil) de ikke hjælpe dig = hvis du render ind i problemer med at bilen ikke kører ordentligt/sætter "CE".

Hilsen
Brugeravatar
stump
SUPER SAAB FREAK

25. maj 2009, 14:44

Hmm...

jeg kar kørt bsr steg 3 ( 233hk ) sidst trin inden de skifter turbo til MIT TDHL-16, meningen var at jeg ville opgraderer til steg 4/5
men de kære BSR folk, sælger åbenbart ikke trin 4 og frem af, til gør det selv folket.... bilen skal til sverige ( Växjö ) i 2-3 dage og trimmes fik jeg og vide..... og der skulle betales ved kasse 1, trim dele (turbo) skulle købes ved dem og der ville løbe værkstedstimer på ab libitum for montering

Så det syntes lidt uoverskueligt....og enden blev der kom ny software i bilen fra MAPTUN, turboen blev opgradert til en MIT TDHL-16 og bilen kører nu med et steg 5

PPCén med BSR steg 3 ligger og samler støv på hylden...

Hvis det var mig, ville jeg nok beholde den orig turbo på, for tror ikke du får nogen gevinst ved og skifte den, sålænge softwaren ikke er tilpasset den.... snare tvært i mod

Og skulle din turbo stå af, har jeg jo en Garrett GT 2082 til fornuftige penge :tihi
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK

31. maj 2009, 16:12

Hehe, hvis turboen står af ryger der en større på, det er der ingen tvivl om. Ved nærmere eftertanke tror jeg også det er en god idé at vente til min nuværende står af, men der er bare så uoverskueligt lang tid til :(

Tilbage til "Tun og trim Forum"