effekt problemer 9k cs 2,3 turbo 92er
Redaktør: Bestyrelsen
- haiman
- SAAB FREAK
Så fik jeg rullet min saab idag og den ydede 217 hk men jeg syns det er lidt for lidt, når den har 200 standard. og jeg har fået chippet ,rødedyser ,3 tum uden kat, luftfilter, hvad kan de være mit ladetryck ligger stabilt i starten af de røde feldt hele vejen
- Jensen
- Administrator
Har du fået justeret dit grundladetryk op? Hvis du monterer 3" forrør vil grundladetrykket falde 
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Jeps, pga, et ligeledes faldende modtryk
Ud over dette er der en lang række faktorer, der spiller ind her, ligefra det valgte oktantal til temperaturen på indsugningsluften...
/Henrik
/Henrik
- haiman
- SAAB FREAK
nej de har jeg ikke hvad ska de ligge på. for mine chipper sku yde 250-260 vis jeg fik lavet de ting jeg har laver. jeg ska nok ha grundladetryck op . men må turboen køre helt oppe i de røde uden de sker noget vid den,
- haiman
- SAAB FREAK
mit glt ligger i mitten af de gule feldt, men jeg ved ikke hvad de svarer til i bar, jeg kører alltid på v power
- turbo-søren
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Dit ladetryk skal op i det røde felt for at yde 250hk, ca. halvejs i det røde, men ind imellem vil du opleve at den skruer ned igen når den detektere banken fra motoren, dette er ikke noget du kan høre, men du kan se det på ladetrykket.
Glt skal du nok have undersøgt med et manometer, men halvt op i det gule lyder normalt.
Mvh. Søren
Dit ladetryk skal op i det røde felt for at yde 250hk, ca. halvejs i det røde, men ind imellem vil du opleve at den skruer ned igen når den detektere banken fra motoren, dette er ikke noget du kan høre, men du kan se det på ladetrykket.
Glt skal du nok have undersøgt med et manometer, men halvt op i det gule lyder normalt.
Mvh. Søren
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
din magnetventil kan godt være problemet en slidt ventil kan nogen gange kun levere måske max 1,2 bar har prøvet det 2 gange ellers er det sikkert din actuator. Er den standart nu så er det helt sikkert den
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- haiman
- SAAB FREAK
nu har jeg prøvet og pille slangen af på actuator også kører den med de ladetryck den ska halv oppe i de røde,jeg har skifted turbo for et stykke tid siden, og den har jeg taget fra en lavtrycks turbo,2,3 cse 95er.for når jeg hade min gamle turbo på og pillet slagen af actuator så kørt den ned i tankmåler og begynd og sætte ud, men jeg ville mene det er de samme turbo der sider i en lavtryck som i en højtrycks . så det er ligesom den nye turbo ikke lader som den gamle.
- Lanng
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Jeg erkender blankt min manglende viden omkring turbo, motor osv. og håber derfor en hurtigt og præcist kan forklare hvad grundladetrykket er? og måske hvad forskellen er på et helt almindeligt ladetryk?
Det er skam ikke for at "låne" tråden, blot for at blige klogere - og der er LANNG vej
/// Lanng
Det er skam ikke for at "låne" tråden, blot for at blige klogere - og der er LANNG vej
/// Lanng
"Mit mål i livet er, at blive halvt så god, som min hund tror jeg er"
- Jensen
- Administrator
Jamen det vil jeg da forsøge at påtage mig at forklare.
Grundladetrykket er det ladetryk du mekanisk justerer på wastegate actuatoren. Dvs. når slangen går direkte fra kompressorhuset og over på actuatoren, eller når APC-ventilen åbner så vil turboen køre på grundladetryk.
Grundladetrykket er vigtigt på biler med APC da dette er et slags referencepunkt for APC'en. Grundladetrykket skal per definition aldrig være højere end at bilen ikke tændingsbanker ved dette tryk, selv med oktan 92 i tanken.
Angående for lavt max ladetryk grundet for lavt grundladetryk, så skal vi ind på hvordan APC'en fungerer. Lad os sige at der er god højoktan benzin i tanken. Når APC boksen registrerer at ladetrykket er på max vil den åbne for magnetventilen i en brøkdel af et sekund for at justere ladetrykket lidt ned igen. Hvis grundladetrykket bliver for lavt vil det også påvirke max ladetrykket, da spillet fra grundladetryk til max vil blive for stort, og det derfor går langsommere med at nå fuldt ladetryk igen.
Montering af større downpipe giver lavere modtryk i udstødningen, hvilket påvirker ladetryk og spool-up på turboen.
Det modsatte problem er for højt grundladetryk. Her vil man kunne få tændingsbank selvom APC systemet fungerer som det skal, da styringen ikke kan regulere nok ned for trykket.
Dette kan opstå hvis wastegaten ikke åbner nok, eller der er for stort modtryk i udstødningen. Herved kan udstødningen ikke komme af med gasserne og der opbygges tryk i turbinehuset. Dette ses oftest ved høje omdrejninger.
Håber at det gav lidt mening. Andre er velkommen til at rette på teksten hvis der er noget jeg har misforstået. Casper Ankersen ved stort set alt om hvordan APC systemet virker, så han kan måske tilføje noget.
MVH Mads
Grundladetrykket er det ladetryk du mekanisk justerer på wastegate actuatoren. Dvs. når slangen går direkte fra kompressorhuset og over på actuatoren, eller når APC-ventilen åbner så vil turboen køre på grundladetryk.
Grundladetrykket er vigtigt på biler med APC da dette er et slags referencepunkt for APC'en. Grundladetrykket skal per definition aldrig være højere end at bilen ikke tændingsbanker ved dette tryk, selv med oktan 92 i tanken.
Angående for lavt max ladetryk grundet for lavt grundladetryk, så skal vi ind på hvordan APC'en fungerer. Lad os sige at der er god højoktan benzin i tanken. Når APC boksen registrerer at ladetrykket er på max vil den åbne for magnetventilen i en brøkdel af et sekund for at justere ladetrykket lidt ned igen. Hvis grundladetrykket bliver for lavt vil det også påvirke max ladetrykket, da spillet fra grundladetryk til max vil blive for stort, og det derfor går langsommere med at nå fuldt ladetryk igen.
Montering af større downpipe giver lavere modtryk i udstødningen, hvilket påvirker ladetryk og spool-up på turboen.
Det modsatte problem er for højt grundladetryk. Her vil man kunne få tændingsbank selvom APC systemet fungerer som det skal, da styringen ikke kan regulere nok ned for trykket.
Dette kan opstå hvis wastegaten ikke åbner nok, eller der er for stort modtryk i udstødningen. Herved kan udstødningen ikke komme af med gasserne og der opbygges tryk i turbinehuset. Dette ses oftest ved høje omdrejninger.
Håber at det gav lidt mening. Andre er velkommen til at rette på teksten hvis der er noget jeg har misforstået. Casper Ankersen ved stort set alt om hvordan APC systemet virker, så han kan måske tilføje noget.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)