Banner cycler

NG900/OG9-3 Chassis-opgraderinger

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Ydegaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 953
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:39

NG900/OG9-3 Chassis-opgraderinger

24. okt 2009, 21:08

NG900 samt OG9-3 er begge meget bløde i chassiset. Med nogle få opgraderinger kan dette afhjælpes gevaldigt. Specielt i forbindelse med tuning af bilen er det vigtigt at opgradere undervogn for at få kræfterne til jorden. Her er en gennemgang af nogle af de mest populære opgraderinger:

Powerflex er et mærke som producerer gummibøsninger til undervogne. I bilens undervogn er mange ting (f.eks. bærearme) samlet i bøsninger af gummi som gør at alting ikke kan bevæge sig frit, men med tiden bliver gummiet slattent og dermed kommer bilen til at føles "slatten" at køre i. Powerflexbøsninger er hårdere end standardbøsningerne og derfor vil bilen føles bedre og mere præcis.

Her er et billed af de bøsninger Powerflex laver til NG900:

Billede

Steering rack brace & clamp sidder fast på din firewall (væggen imellem kabine og motorrum) på motorsiden og sørger for at ratstammen og tandstangen ikke kan bevæge sig. Pga de store kræfter og den lidt svage konstruktion kan tandstangen flytte sig noget mere end godt er og derfor er denne "tuningsdel" opfundet.

Billede

Rear Sway Bar eller anti-roll bar er ligesom en tårnstabilisator, den sidder bare under bilen imellem baghjulene. Bilen har en fra standard, men den er alt for svag og kan slet ikke klare de kræfter der er i spil når man drejer med sin bil. En for tyk ARB (anti-roll bar) vil forårsage overstyring, mens en for tynd vil forårsage understyring. Derfor vælger de fleste 22mm med mindre det er til banebrug.

6-point sub-frame brace er lidt ligesom ARB, her er der bare 6 stænger som er samlet i et kryds og som så stiver undervognen gevaldigt af.

Billede


Fjedre og støddæmpere ved jeg ikke nok om til at ville udtale mig, men disse gør også en stor forskel når man opgraderer sin undervogn. Måske nogen andre herinde ville være behjælpelige med at gennemgå hvad der er tilgængeligt på markedet.

Ris/ros samt tilføjelser og rettelser er velkomne!

-Ydegaard


Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 390
Tilmeldt: 8. jan 2009, 00:19

24. okt 2009, 21:15

Sindssygt lækkert indlæg min ven. Det svarer sikkert på en masse spørgsmål, blandt andet dem jeg tidligere har stillet! Det skulle næsten stickes. :shock:
Brugeravatar
Ydegaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 953
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:39

24. okt 2009, 21:24

Hvis moderatorne er med på den ville jeg også foreslå at "sticky" indlægget så man undgår at få de samme spørgsmål alt for mange gange. Tak for ros :) Der er også en tråd om tuning, men jeg tror vist du ved alt hvad der står i den.
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

24. okt 2009, 21:25

Hej
Jeg har lagt begge om som opslag.

Mvh
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Ydegaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 953
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:39

24. okt 2009, 21:26

Mange tak!
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 659
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

7. nov 2009, 19:39

Kære Ydegaard.

Hvor fornemt, du har forfattet dine 2 indlæg om tuning af motor og måske endnu vigtigere om opgradering undervogn på SAAB NG900/SAAB OG9-3. :D

Jeg har i dag Nordic steg 3+ på min motor, og total opdateret undervogn og bremser med dele fra SAAB, Abbott Racing og Hirsch. Det virker, men motorkraften er først overbevisende, når undervogn spiller med. :twisted:

Der er også god og seriøs information at hente på Abbot Racing's hjemmeside:

www.abbottracing.com

Tak for den lettilgængelige og seriøse information, du har givet. :D

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
anders.
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 180
Tilmeldt: 19. apr 2009, 11:14

29. maj 2015, 15:18

Også en tommel op herfra, selvom jeg ikke har ovennævnte biler. Måske der med et er en der kunne finde på at lave et tilsvarende opslag for OG900 og 9000?

Saabhilsen
Anders
9000 CSE 2,3T A50 Aut. Med aero stue sortmetal. ca. 240hk
900 T16 M90 3d projekt på græs. 175 hk Rosenkvarts.
Mercedes 230 coupé M80 blåmetal. 136 hk
Yamaha Maxim x Custom-sport 700 R4 vandkølet M86 90 hk.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12638
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

29. maj 2015, 16:01

Mht. opgarderinger så er OG900 velbygget fra starten, så de behøver ikke alle de opgarderinger på skroget som Opel 900 skal have.

OG900 med Aero undervogn, skal bare have poly bøsninger og ordentlige dæmpere og fjedre, så spiller de max.

mht. tuning så har "Den gamle" lavet et indlæg der grænser det himmelske:

http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... 630#239630
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

14. dec 2016, 18:35

Opsætning til daglig raceren ?
Indkøb foreløbigt ej monteret
Steering rack brace & clamp, og en 22 mm krængningsstabilisator bag, Understyring er ikke lige min kop the.
Sænkningssæt nej tak, skal stadig bruge trækket, leder efter et sæt aero, eller viggen fjedre.
Støddæmper, koni eller bilstein ?
Afstivning det bliver nok til en 4 punks hjemmelavet løsning til forbroen, og en klon af stiveren i bagagerummet, da bagsædet knirker
Bøsninger originale, eller poly, nogen der har prøvet at skift friske original bøsninger ud med poly ??
Og hvad var resultatet komfort vs, styrerespons ??
Hjul maks. 17 tommer med kvalitets dæk, mere mindet på vejgreb end levetid. hvad kan i anbefale, og selvfølgelig støjsvage.
Motor en lettere prikket B205r, maks 250 hk.
Bil brug en daglig racer, der skal kunne æde km. uden at miste for meget komfort, og skal køre ok på landevej, og være stabil på motorvejen ved tophastighed.
Umuligt ønske måske!

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

14. dec 2016, 20:43

Har skiftet fra poly til originale på grund af defekte bærekugler i begge sider.
Der var en lille smule mere hårdhed og styr på forhjulene med poly, bilder jeg mig ind, den kan godt hoppe lidt ved hjulspind med de originale.
Poly er langt nemmere at skifte end de originale, så derfor vil jeg da klart anbefale dem, hvis der skal skiftes.

Steering rack og krængningstabilisator bag er klart de bedste forbedringer og syntes bilen bliver mere forudsigelig hvis man presser den.

har ikke prøvet afstivningerne.

Alle fjedre er original størrelse og nye, men camping fjedre bag.
Højden er den samme, men de hårdere fjedre bag giver lidt samme effekt som krængningsstangen, kan dog kun sammenligne med trætte fjedre.
Beholdte den originale højde fordi jeg bor på små veje, som ikke er super velholdte og sneryddet om vinteren.

Har prøvet 225/40 18 og 225/45 17, vil anbefale max 17 som du også siger, tror 215/45 17 er en smule bedre og giver lidt mere plads i skærmen.

Husk at ofre en sporing på bilen bagefter.
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 659
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

15. dec 2016, 08:36

Hej :)

Kan klart anbefale Viggen Reskue Kit fra Abbott Racing. Steering Rack er en del af deres optimering af forvognen. 8)
Jeg monterede kittet samtidig med deres kraftigere krængningsstabilisator bag. :idea:

Sikke en forskel det gav. :D Rundkørsler en diciplin, som gav smil på læberne, i stedet for en lidt træls udfordring :!: :twisted:

På min OG9-3 fungerede 18" fælge med 225/40R18 ikke særligt vellykket, medens de originale Viggen 17" fælge fungerede fin; og så så de godt ud. :wink:

Lad os følge med i projektet

Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

15. dec 2016, 18:26

Hvad består det af ?
Viggen Reskue Kit fra Abbott Racing
da deres nuværende hjemmeside er ikke særligt klart på dette punkt.
En anden option der ikke er berørt er traction control, hvilket kan være en fordel, hvis den virker godt!!

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12638
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

15. dec 2016, 19:33

Her skrives der om emnet
VRK og LSD
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 659
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

15. dec 2016, 20:20

Hej Morten.

Jeg kan heller ikke længere finde "Viggen Resque Kit" på Abbott Racing's home page. :o
Mine egne optegnelser fulgte med min SAAB 9-3, da den blev solgt. :oops: Efter hukommelsen bestod kittet af: Rack Brace Kit, STAINLESS-STEEL SUBFRAME BRACE, div. poly-bøsninger og 2 stk. (højre og venstre) specielle racing bøsninger, som erstastter "bussning 45 45 711". Bøsningen samler "stötta 46 47 004/46 47 012" og "arm 45 43 450/45 43 486". :o De gamle bøsninger skulle saves i stykker inden, de kunne fjernes, og de nye krævede en hydraulisk presse for at monteres. Super kram.

Både firmaets sekretær Sonia og chef Giles Fairweather er yderst vhjælpsomme, hvis du kontakter dem. :idea: :D

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

16. dec 2016, 18:40

900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

17. dec 2016, 09:53

Fandt lidt interessant læsning på nettet.
http://trolltuner.com/?p=577

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

29. dec 2016, 18:44

Har lige monteret et Steering rack brace & clamp kit fra Abbot.
Før
Billede
Efter
Billede
Og hold da helt op hvilken forbedring.
Den er begyndt at styre når man drejer på rattet, og ikke noget med at korrigere midt i et sving.
Mindre sidevinds følsom.
Og dette er på 15" vinterhjul, og ukendte bøsninger samt sporing
80% af vibrationer i rattet er forsvundet. ulemper ganske lidt mere støj i kabinen.
Hvorfor Saab har valgt gummiløsningen, forstårjeg intet af ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Tun og trim Forum"