22. dec 2009, 21:25
Hvad angår medierne: Det er ikke der man skal søge seriøs oplysning.
Jeg tilhører skam også jubeloptimisterne, men tingene er så uklare og diffuse for tiden at det nemmeste for Medierne er at erklære SAAB for død. Den udmelding er kommet officielt fra GM.
Og ellers lider medierne ikke ret meget af kildekritik og kobler gerne forskellige uafhængige historier sammen til en hurtig overskrift.
Den svenske presse er i særklasse slem, og vil i langt højere grad bruge energien på at udpensle de problemer der kunne være med mulige købere frem for at sætte fokus på hvorfor GM bevidst har valgt "svage" købere som man altid kunne afvise med begrundelse i deres behov for EIB-lån, eller kontakter til Kinesere eller Russere.
Stemningen har været at Saab er et underskudsgivende foretagende der har givet underskud i 20 år, og er håbløst fortabt, hvorfor den Svenske Stat ikke bør spilde gode skatteborgerpenge på tvivlsomme spekulanter der kun er ude efter EIB-pengene og derefter vil rippe Saab.
Den stemning er ved at vende fordi Spyker har kunnet sætte GM under pres ved at levere et bud der er renset for alle de problemer GM afviste handlen på.
Samtidig er der nogel af de "Stærke" budgivere der er vendt tilbage til bordet.
Spykers nye bud er en PR-mæssig genistreg, uanset hvad deres intentioner med Saab er.
Og med lidt held kan GM's bestyrelse overbevise sig selv om at de også har lavet en taktisk genistreg ved at presse evt. købere til at vende tilbage med bedre bud.
Til gengæld er den tanke efterhånden dukket op i flere journalisters hoved at GM måske aldrig har villet sælge, og derfor er nogle noget suspekte fætre.
Det sjove ved hele det forløb er at der OVERHOVEDET INGEN forandring er i fakta, kun i stemninger.
Spyker er stadig Spyker, med nøjagtigt den samme historie og ejere.
Men de er ved at udvikle sig til helte.
Og GM er ved at være skurkene.
Under alle omstændigheder sælger det. Sådan fungerer medierne.
Jeg så nu personligt helst det hemmelige Svenske Konsortium+Merbanco som de nye ejere, men indtil videre ruller Spyker med laurbærrene.
Og jeg kan godt forestille mig at det Svenske Konsortium netop er hemmeligt fordi medierne er nogle svinehunde hvis de kan slippe afsted med det.
Hvad angår de 10mil i baglommen: JOW..jeg ville nok strejfe lidt........
Jeg har en vis svaghed for DeTomaso Pantera og Chevy BelAir '57 (Jeps, et GM produkt)
Til gengæld er jeg personligt så meget fan(atiker) at hvis jeg havde de 600+KKr en ordentlig erstatning koster ville jeg nok vælge at købe en totalrenoveret og toptrimmet 99T eller Viggen medsamt reservedele til at holde den kørende i et pænt stykke tid. i.e. 'Till Rust Do Us Part
Mvh