Banner cycler

Måske man burde købe Opel eller Ford istedet for SAAB?

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

SA22
ULTRA SAAB FREAK

Måske man burde købe Opel eller Ford istedet for SAAB?

16. jan 2010, 14:24

Berlingske Tidende offentliggør idag en analyse foretaget på baggrund af 500.000 syn foretaget i Danmark i 2009. Analysen påpeger, at tyske biler generelt har færre fejl end andre, at japanske ligger derefter og at franske og koreanske klarer sig dårligst.
I forhold til Opel, så ligger 6 af 8 modeller væsentligt under SAAB 9-3 for biler der er 4 år gamle (Ford har 5 af 7 væsentligt under SAAB 9-3). For 10 år gamle biler ligger Opel med 3 af 4 højere end SAAB 9-3 (Ford ligger under med 1 model). For 12 år gamle biler ligger SAAB 900 under både Ford og Opel's modeller. Måske Opel (og Ford) har været bedre til at produktudvikle end SAAB har og at, som det fremføres flere steder på forum, SAAB er sakket bagud? I det lys kan det vel ses som en fornuftig beslutning at indstille produktionen af biler der kommer dårligere ud af tests end ens andre mærker? Når så samtidig (en del) af de dedikerede SAAB entutiaster bekræfter Berlingskes analyseresultat, nemlig at der ikke er blevet lavet ordentlige SAAB'er siden 1993 og at de ikke vil eje en nyere SAAB - ja så indskrænkes markedet en hel del og overlevelsessandsynligheden minimeres.

MVH
SA22

PS Jeg ville nu gerne eje en 9-5 Aero :twisted:

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

16. jan 2010, 15:10

Skulle jeg tvinges til at købe ny bil idag, blev det en 9-5. :wink:

Men jeg er desværre besudlet af et ufravigeligt princip: Om jeg så var Karsten Ree ville jeg hellere kysse en gris i røven end at købe en fabriksny bil i Danmark. Køb én og betal for 3 og bliv høreskadet af latterbrølene fra vore omgivende EU-broderlande, som kan købe en 4-liters Mercedes for samme pris som vi giver for en af Ssongyangs billige modeller.

Og indrømmet: Ja, jeg savner at SAAB laver "mærkelige" biler, som de gjorde i gamle dage. :wink:

Jeg har total mangel på detaljekendskab til nyere SAAB'er, men det slår mig at folk har en del knas med dem, hvor man tænker: Herregud, bilen er jo kun 8 år gammel. Fjedre, bøsninger, tærede fjederben, varme/luftregulering, elektronik som begynder at leve sit eget liv og ting og sager.

Det er jo lidt synd, når en rationaliseringsafdeling overhaler en udviklingsafdeling udenom, så man tænker: Nå, hvad har de så sparet væk på den nye model? :(

Det er ikke udvikling når en 99 udvikler sig til en 900 og så ikke længere har thermostatstyret varmehane. Det er ikke udvikling når man hælder en kabelopereret kobling i en SAAB, når kablet ellers forsvandt i 1965. Det er ikke udvikling at fjerne gearkassens oliemålepind. Det er ikke udvikling at anbringe bremserør uden på bilen, når eneste logiske anbringelse er inde i bilen. Det er ikke udvikling at erstatte dobbelte triangler i fortøjet med ditto McPherson-ben. SAAB 99 havde varmluftdyser til bagruden. Det var ikke en modelforbedring at fjerne dem.

Min 27 år gamle hverdagsbil kører umanérligt for fedt og er svimlende pålidelig. Hvorfor så bytte den i et land hvor en bil er så urimeligt dyr at købe fra ny og oftest kropumulig at reparere på?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Måske man burde købe Opel eller Ford i stedet for SAAB.

16. jan 2010, 16:49

Hej Sa22.
Dit indlæg får mig til tasterne. Hvis du køber en SAAB nyere end 1993, så får du en halv Opel og en halv SAAB. Der er ikke bygget en rigtig SAAB siden 1993. I 1994 købte jeg en OG900 Aero fra Schweitz med 28.000 km på tælleren for 60.000 kr. Jeg betalte afgift 1½ år efter. Den blev solgt i 2003, og det har jeg fortrudt ( men den er stadigvæk i gode hænder, Speedy kører nemlig i den nu, og den optræder af og til i T.V.) Afløseren blev en 9-3 t fra 1999, som vi nu har kørt godt 100.000 km i. Den kører godt, men det er ikke en rigtig SAAB; men heldigvis har jeg 2 stk. OG 900 Cab fra 1987, så om sommeren køre jeg rigtig SAAB. Jeg er forøvrigt meget enig med Edwins i hans betragtninger.
Venlig hilsen.
Pensioneret Draken og F-16 mekaniker og SAAB fusker.
Kurt. :D
SA22
ULTRA SAAB FREAK

16. jan 2010, 18:06

Jeg har selv kørt SAAB i mange år, b.la. 99 fra 1968, 99gl fra '83, 9K fra '96, 9K fra '91, 9K fra '97 m.fl. Jeg har for det meste skiftet til nyere modeller og er blevet glædeligt overrasket hver gang - i min optik er de blevet bedre med årene. Jeg laver selv kun det man altid selv har kunnet lave - service, bremser og småreparationer, men kan samtidig konstatere, at der med mine nyere SAAB'er har været færre og mindre alvorlige problemer end med de ældre. Det mere tekniske lader jeg SAAB Anders om (. slettet grundet GDPR .), da det alligevel bliver for tidsrøvende og jeg vil kunne nettoomsætte mere ved at arbejde end ved at skrue bil. Dog prioriterer jeg fritid højt - jeg har også en veteranbil der skal passes og en familie der, forstå det eller lad være, gerne vil være sammen med mig (og vica versa).
i forhold til danske bilpriser, så er det ikke sådan at jeg synes det er fantastisk at skulle betale mere end i nærved liggende lande - jeg har selv hentet min sidste SAAB i Sverige - med fordel. Dog kan de fra nabolandene der er latter brølende af vores højerepriser jo sammenligne vores velfærdsstat med deres eget system, vores vægtafgift betalte veje uden betalingsafgifter, vores uddannelses system der, principielt, er gratis, vores hospitalssystem der, på trods af kritik i tide og utide, er berømmet og kopieres udenlands, samt vores generelt højere levestandard. Alt dette skal i sagens natur finansieres på en måde og når e ndel af finansieringen er lagt på et, objektivt set, luksusprodukt som biler, så tænker jeg at det nok opvejes af ærgelsen over at nabolandene har lavere bilafgifter.
I forhold til, at man ved at købe SAAB fra efter 1993 og argumentationen om, at man således får en halv Opel forstærker jo blot synspunktet om, at man, objektivt set, ville være om ikke bedre så dog ligeså godt tjent med en Opel og hvorfor så købe en SAAB der er dyrere fra en fabrik der i årevis har været lukningstruet og tilmed har sparet detaljer væk år for år og har ladet rationaliseringsafdelingen overrule innovationsafdelingen?
MVH
SA22
Brugeravatar
viking

16. jan 2010, 20:23

Opel og ford har produkt forbedre deres biler enormt. Fra noget hø i 80erne der krævede meget vedligehold til i dag at kræve mindre bøvl end en saab

Da saab er blevet sultet i 20 år har der kun været råd til hovsa løsninger og ave ting fra opel.
Der er en grund til at saab idag ikke kostere mere end en opel. De er ikke bedre kvalitet, de har bare andre former.

Til firma brug har vi altid kørt i Ford og jeg selv har kørt i Saab.

Hvem har brugt flest penge på indkøb og vedligehold ? Mig.

Har aldrig set gear-, turbo- eller elektronikproblemer i vore lange liste af ford biler. MEN det har jeg set i min saab.

Hvis saab skal overleve skal de bringes ind i det nye årtusinde med kvalitet og være langt mere velbygget end i dag.

Der skal ofres mia. af kr før fabrikken igen kan fabrikerer ægte saab kvalitetsbiler igen...

Kommer saab så nogenside til at kunne tjene penge. sikkert ikke.... De har jo aldrig rigtigt kunne løbe øknoomisk rundt.

Det KRÆVER en godt overskud for at der kan produktudvikles eller visner produktet....

Saab har en flot fortid. Fremtiden er ultra svær..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

18. jan 2010, 01:41

Ahhhh ikke helt korrekt viking.
Opel, og Ford har lavet lort til laaaaanngggt ind i 90èrne osse.. :wink:
hvad de nye angår, så ved jeg ikke hvor ringe det er, da de simpelthen ikke interesserer mig.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

18. jan 2010, 09:28

Jaja, man kan jo klemme hvad som helst ud af en statestik.....
Der mangler vel lidt information om hvor mange biler der så er tilbage etc etc. Det kan da godt ske at f.eks. OG900 efterhånden ser pæn ud i syns statestikken, men det er vel fordi de snart kun findes på entusiast hænder og resten er rådnet op i kardantunneler, kasseret pga. defekt gearkasse der var for dyr at skifte kontra bilens pris osv osv.

Misforstå mig nu endeligt ikke, OG00 har en stor plads i mit hjerte - men 7-9-13 så har der sgu været mere galt med de biler jeg har haft fra før 93'er end min nuværende fra 1999. Den har lige slugt 50.000 på klokken, ingen driftsstop ud over en DI kassette, ingen overraskelser og ingen rådne dørbunde eller hængerøv. jeg ville egentligt godt se en 11 år gammel OG900 brugt som brugsbil uden garage og med behov for over 30.000 km årligt, stå lige så pæn og nogenlunde iorden som min 1999'er 9-3.

Motormæssigt lavede Opel glimrende motorer før ECO modellerne. Har selv haft 8 eller 10 Opel'er og det er har været solide biler dog med hang til rust som OG900. Kabinemæssigt tror jeg forskellen er minimal på en Saab og Opel også i 80'erne - her er det vist Volvo der vinder.
Hvordan de nye biler er fra det nye årtusinde ved jeg ikke - har ikke prøvet at have én endnu.

Buttomline, så mener jeg ikke at den statestik kan bruges til en dyt uden at få alle detaljerne med - det er ikke for at beskytte de nyere Saab, men det er efterhånden trættende at høre OG900 forgudet på den måde for langt hen af vejen er den lige så meget en spand lort som alt muligt andet hvis man ikke passer den som den skal. Hvor mange af jer kører i cabben om vinteren ? ;-)

Ford er sikkert en bedre bil på mange punkter... men kors hvor er den kedelig :-)

PS: Er en Saab 99 med triumph motor en rigtig SAAB ? Er en SAAB 96 V4 med ford motor en rigtig SAAB ? Eller en Saab 9000 der deler dele med Alfa Romeo 164, Lancia Thema, and Fiat Croma :roll:
Senest rettet af Vels 18. jan 2010, 10:08, rettet i alt 2 gange.
Billede
Brugeravatar
JJ9000CSE
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

18. jan 2010, 09:54

Altså... min Astra fra '92 døde en kummerlig død af rust og dårlige stumper allerede i 2005 - 13 år gammel og med de sidste par år som en dårlig parodi på en bil. Konsekvent startproblemer når det var koldere end i køleskabet, og evindelige reperationer og små-svejsninger for at hutle den gennem syn.

Min 9K'er fra 1995 (og dermed ikke en 'ægte' saab jvf ovenstående) har også fået lidt særheder nu i en alder af 15 år, men den starter HVER gang, den trækker sublimt og jeg føler mig glad og tryg hver eneste km jeg kører i den modsat i Astraen som jeg aldrig var sikker på kunne få mig hjem igen.

JA.. .der er mange der har konstateret at det går ned af bakke med SAAB's kvalitet efter GM... og selvfølgelig er der en ensretning på vej inden for produktion af biler - det giver ikke mening hvis hver fabrik skal bygge sine egne motorer eller støbe sine egne møtrikker. Det vil i sidste ende kun fordyre produkterne yderligere. Det sagt, så skal man købe ind med en god portion omhu, og uden at være i et tvangsægteskab med Opel, så tror jeg på at SAAB kan få mere frihed til at købe gode stumper og så selv lige tilsætte den ekstra kvalitetssans og forståelse for køreglæde som bare ikke KAN designes i et CAD-system. Der ER nyskabende ånd i firmaet stadigvæk - se bare det nye X-wheel-drive, og med lidt mere frihed burde det kunne slå igennem i produkterne.

Jeg kan da også godt begræde at man ikke laver de optimale løsninger længere - men det er altsammen et trade-off. Det er da klart at jeg også synes at bremserørene ligger bedst beskyttet inde i bilen frem for nedenunder - men system 2000 og betamax var også bedre end VHS. Vi kan begræde at det 'forkerte' blev standard, men vi købte alligevel det som blev standarden.

Det man så kan håbe er, at SAAB kan få lov til igen at være med til at udvikle og skabe disse standarder for hvordan man bygger gode biler, med sjæl og køreglæde som også kan købes for almindelige menneskepenge.

Jeg må erkende at jeg de sidste par år flere gange har måttet høre ellers trofaste SAAB fans brokke sig over deres nye biler - f.eks. tre nyere 9-3'ere som bare ikke har været gode nok. Alt for mange fejl og besøg tilbage til forhandler/værksted er ikke befordrende for oplevelsen, men det ændrer ikke på at jeg vil give en ny SAAB en rigtig stor chance frem for noget som helst andet mærke i håbet om at finde bare en lille smule af det der i dag gør, at jeg bliver lidt blød i knæene af at sætte mig ud i min gode trofaste 9K'er... nemlig...

- JJ
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

18. jan 2010, 09:58

Det skal ikke tages personligt, men det står mig klart at Viking har haft flere problemer end hvad normalt er med Og900, hvor er hjulbolt jo bliver skiftet hvis der er en ridse i den.. :wink:

Forskellen på en 96 med en svenskbygget Fordmotor, en 99 med et flop af en Triumphmotor i og så en 9000, er at SAAB selv har valgt, uden utidig indblanding, at udstyre de to førstnævnte biler, hvorimod der har skullet indgåes kompromis'er med 9000, som der har med GM-SAAB'er.

Jeg har været forskånet for dårlige motorophæng, hængerøv, dårlige gummibøsninger, dårlige støddæmpere, gearkasseproblemer og alt muligt andet typefnadder med min Og900T Aut. fra '83, som jeg har haft i 10 år. Ligeledes har der sgu aldrig rigtigt været knas med min 99 fra '69, som er med en SAAB-motor fra '75, udskiftet i realisation af at den medfødte Triumph-motor var/er en pose l*rt.

Mit ubetinget største problem med SAAB-SAABer er at de ruster noget så forskrækkeligt. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

18. jan 2010, 13:41

Det er sjovt at folk åbentbart har så forskellige oplevelser.

Jeg købte netop en SAAB igen, fordi den forrige jeg havde var så pålidelig, og ikke var rusten og afdanket med hængerøv efter 11år som Vels skriver. Efter 25 års brug var den dog noget afdanket (ingen garage de sidste 11år), men ingen hængerøv. Men rusten? egentlig ikke særligt. Den fik sin første anmærkning vedr. tæring efter 24 år. Den var dog visuelt rusten omkring den ene bagskærm og et par andre steder. Så køn var den ikke længere.

Væsentligeste problemer med min forrige var:

Gearkasse døde efter 200kkm
Toppakning blev skiftet i 2005

Derudover var det sådan set kun almindelige sliddele, der blev skiftet. Men selvfølgelig løber det også op.

Da gearkassen gik kaput var bilen 15år, den var stadig så pæn at det virkede vanvittigt ikke at skifte kassen. Det viser sig jo altid at hvis bilen er velbygget og af gode materialer, så bliver folk ikke så hurtigt trætte af den og så vælger man at reparere en gearkasse i stedet for at skrotte bilen.

Jeg tænkte, at hvis jeg kan få samme byggekvalitet og en sjovere motor (Min forrige var den ultra skrabede model med karb. og 100Hk), så ville det ikke være så tosset. Så jeg købte en "ny" OG900.
.
Trods min store tilfredshed med bilens pålidelighed, så var der stort set altid en eller anden anmærkning i synsrapporten. I øvrigt kunne det være rart om fejlene i statistikken var klassificeret efter alvor. Få store fejl er jo værre end flere små.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

18. jan 2010, 15:50

Amen! :lol:

Så vil jeg da godt lige tilføje at jeg nu har bidraget positivt til statstikken. Med ca. 55.000 km, og kun skift af det mest nødvendige som pakninger ved drivaksler, bremser, olie, pløkker osv siden den blev toldsynet - står der nu en Opel 9-3 ude på vejen synet uden anmærkninger :wink:

"Ved synet konstaterede vi ingen fejl ved kørertøjet" - så nupper vi lige 50tkm og 2 år mere :wink:
Billede
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

18. jan 2010, 16:03

tjae og hvad er en fejl, til syn fik jeg konstateret defekt tågelys, da de ikke virkede??? det viste sig at han havde aktiveret den forkerte knap,,, hmmmm og synsmanden kørte selv en lyseblå og900.... :?
nå men jeg bad om at få det rettet, da arbejds kolleger o.a. sikkert ville sige at det bare var noget jeg havde fundet på, at der ingen fejl var, men dette kunne ikke lade sig gøre i systemet.
Er bilsynet overstået, kan man ikke gå ind i systemet og få en ny udskrift, så han måtte pænt skrive ok, med kryds og bolle, plus et fint stempel :D
men bilen var kun betinget godkendt inde i systemet....
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
viking

18. jan 2010, 21:36

Min har kan ikke få skiftet hjulbolte?. Det er jo kun uægte saab 900 der har hjulbolte. De ægte saab har naturligvis mørtikker. Ikke nogen med avet Fiat bolte....

Har jeg haft mange problemer med mine saab. ??

Næ. Lige pludselig er jeg den eneste der har skiftet turbo møllen og bøsninger på en 9k. der har rullet langt.. Lidt sært da der daglig læses om folk her på SKD der der jamre over turbo problemer og fløjte lyde... Min nogle holder jo evigt rigtigt fint for det.

og toppakninger holder evigt ?? næ bare ikke lige i Saab

og jeg er den eneste hvor der er slup i transmissioen i en OG900. Lidt sært for alle de OG900 jeg har prøvet, har der været meget slup i transmissionen.....

Gearkassen er verdenskendt for at være sløj i en OG900.. Den var sikkert fin til en 2,0i men et kraftigt turbo pust kunne de ikke holde til...

Saab er gode biler. MEN kvaliteten svarer IKKE til en ny pris på over 600.000 i 1987....

Pris og kvalitet hænger langt bedre sammen i dag. 400kkr for en ny der er mindst lige så godt bygget som de gamle...

Ville jeg selv vælge at købe en fabriksny saab i dag. NEJ Så skal de tage sig gevaldigt sammen...

De skal bygge i samme kvalitet som subaru. Så må de godt koster 500-600 kkr... Det gør folkevogn jo

Jeg kan kun blive lokket hvis kvaliteten højnes og opel plastik kabine forsvinder.....
Der er synd at se hovrdan det gik fra forbedringerne op gennem 900 til 9000 for så at stå stille....

WRX STI med saab 9 AERO kabine. Så er den hjemme

egentligt vil jeg vælge en ford, nemlig en V50 volvo, ford...
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

19. jan 2010, 00:03

hmmm, jeg tror at du måske skulle se lidt på prisskiltet når du siger at SAAB er for dårlig til prisen.
skal du have en pøbel vw der kan det samme som 9-5, og med samme udstyr havner du godt 200af de lange over hvad 9-5 koster :wink:
og tro mig, vw har ikke et alt for godt ry med deres nye modeller heller....
Og hvad subaru angår, så er bilen da mega nice, men sidst jeg så den, var kabinen bare så mega 80`corolla trals....
Den nye 9-5 var jeg meget heldig at få en tur i da vi var i sverige, og tro mig, den er oppe på A6 niveau eller måske bedre... WOW for en vogn.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
wittendorff
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. jan 2010, 07:26

Vi har lige været gennem hele møllen, da vi lige har skiftet bil.

Tøserne mente at vi godt kunne se på andet end SAAB, jeg stod en anelse mere stejlt.

Derfor tog vi ud og prøvekørte:

Vectra, mondeo, focus, mazda 6, avensis, og golf. Alle modeller fra 2006-07.

Hvergang vendte vi tilbage og prøvede 9-3 SS.

Jeg fik tøserne overbevist, faktisk så meget at jeg fik mega skældud i søndags, da jeg kom en halv time for sent til en 9-3 i Rødovre. Der er ingen af ovennævnte der når SAABen til knæerne. Mondeo og mazda snuser til den med hensyn til køreegenskaber, men kan slet slet ikke være med når vi taler kabine, indretning og ergonomi.

Det som springer mest i øjenene er at den kører sååååå meget bedre en vectraen som den er i famile med.

Derudover er 9-3 faldet voldsomt i pris, så der er rig mulighd for gode handler.

Så nej, vi skal ikke køre opel eller ford, har været der.

Så iøvrigt på en subaru legacy i går. Prøvede den ikke, men var meget overrasket over kvaliten i kabinen. Kun lækre bløde materialer og ingen hård japaner plast.

/Jakob
Tidl. 2008 9-3 2.0t Linear Hirsch.
Tidl. 2001 9-3 SE 2.2 TiD
Tidl. 2006 9-3 SS 1.8t expression Hirsch
Tidl. 1995 9k 2.3t CDE
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

19. jan 2010, 08:01

Honest, så giver jeg utrolig lidt for at måle og sammenligne bilernes kvalitet og holdbarhed udfra synsstatistikkerne.....synsfolk er ganske pålidelige men for at gribe i egen barm, så er bilejere det sgu ikke altid !! HVis vi kan få en bil igennem syn uden at nævne dens "småfejl" så gør vi det og som ansvarlige billister retter vi dem på bagkant.

Her kommer et (u)ansvarligt eksempel.....parantesen indikerer at nu kan I selv bedømme :wink:

Syn af min saab 96v4 i 2005, 1 år efter overtagelsen. Den står som et velpoleret bolche foran synshallen.... jeg kendte SÅ udemærket bilens fejl og mangler men den kom til syn TIL bestilt dato og så ville jeg lave evt. fejl på bagkant.

Af nævnte fejl kan nævnes: lidt skævbremsning og manglende effekt på håndbremse (det betegner jeg selv om en kritisk fejl!). Lygter fejljusteret. For lidt dækmønster og møre dæk (igen en kritisk IMO) samt et par småting, som var lige på grænsen.

Synsmanden kunne ik selv køre den på stand, ville ikke prøvekøre (næææææææ tak udtrykte han beklemt ved tanken) og eneste registrerede fejl på rapporten var "Højre forlygte fejljusteret" da den stod lidt vel højt (taget i betragtning af at det er glødetrådspærer i lukket parabol stjålet fra en VW).

Synsmandens udtalelse: bilen ligner en der bliver passet og plejet så grundigt at hvis "småtingene" blev udbedret var den top fjong ! Af samme årsag var hammer og metalpik til at undersøge råd med pænt gemt væk og rørte aldrig vognbunden....

Pointen fra mig: synsrapporter og statistikken bag kan ALDRIG bruges til en kvalitativ måling af et bilmærkes kvalitet.

Dette var således beretningen om bilens 38 års syn :) Til dens 40 års fødselsdag (og syn) var der ingen anmærkninger til køretøjet :wink:
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
viking

19. jan 2010, 10:26

Forholdet mellem pris og kvalitet er ret rimelig mht. til nye 9-3.
Med brugte er forholdet gunstigt.. især for 2,8T aero der er det rigtigt god.

Det er problematisk for Saab. De kan ikke tjene penge hvis deres specielle biler kun koster det samme som en opel. Så det er vel kunder der vinder lige pt...

Hvis de ikke kan tjene penge kan modellen ikke udvikles...

Ville jeg vælge en ny saab. Nej ikke lige pt.
Ville jeg vælge en brugt ? Priserne er ret tillokkende pt..

Er lidt forelsket en de billige 9-3 2,8T biler. Sådan mest til hygge brug. Så må vores P107 tage det dagligte. En drukkenbolt som 2,8T 4x4 er for dyr til pendler bil.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

19. jan 2010, 13:30

viking skrev:Forholdet mellem pris og kvalitet er ret rimelig mht. til nye 9-3.
Med brugte er forholdet gunstigt.. især for 2,8T aero der er det rigtigt god.

Det er problematisk for Saab. De kan ikke tjene penge hvis deres specielle biler kun koster det samme som en opel. Så det er vel kunder der vinder lige pt...

Hvis de ikke kan tjene penge kan modellen ikke udvikles...

Ville jeg vælge en ny saab. Nej ikke lige pt.
Ville jeg vælge en brugt ? Priserne er ret tillokkende pt..

Er lidt forelsket en de billige 9-3 2,8T biler. Sådan mest til hygge brug. Så må vores P107 tage det dagligte. En drukkenbolt som 2,8T 4x4 er for dyr til pendler bil.
Endnu engang nej Viking (sorry) :wink:
Det er efter min mening ALTID kunden der vinder når han køber en SAAB. :wink:
plus at du ikke kan stille dit regnestykke op som du gør. Jeg har ikke pt det store kørsels behov, og synes derfor at 2,8 T virker som en bil jeg bestemt vil tage med i overvejelse næste gang jeg køber. :twisted: og hvad øko kørsel angår, så kører jeg pt i en 9k aero med tomat kasse :oops: :oops: de to biler kører nok lige langt på literen.
Men gør jeg regnestykket op i komfort og sikkerhed, så vinder jeg igen stort, det kommer bare an på hvad man mener ens eget liv, og helbred er værd.
mvh. Sven uden D
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
DenHvideSvensker
SUPER SAAB FREAK

20. jan 2010, 12:13

Og ift. statistikker og synsrapporter (som vist var denne tråds udgangspunkt :) ), så skal vi vist også tage det med et gran salt ..

Jeg var til syn med vores cabriolet i juli '08, hvor en, tror jeg, imponeret synsmand på ca. min alder (26), synede den. Han var bl.a. meget imponeret over at en bil af den årgang havde el-kaleche (til hvilket min reaktion selvfølgelig var: "Selvfølgelig, det er jo en Saab!") Nå, men pointen er, at han godkendte svenskeren, og jeg kørte glad afsted. En uge senere røg den ene bremseklods af (!), da jeg bremsede hårdt op - det var ikke i nærheden af at blive opdaget til synet.

Så jeg tror vi må konstatere at statistikker kan være gode, men ikke nødvendigvis et uomtvisteligt sandhedsvidne.

I øvrigt kører jeg Saab nu og for altid, og jeg har dog ikke så meget erfaring endnu med Saab som mange af jer herinde, da jeg pt. kun er på min 3. længerevarende Saab, men jeg har kørt 30.000 km i min OG900i fra februar til oktober sidste år, og det eneste jeg har måtte skifte var det ene baghjulsleje, udrykkerlejet i koblingen og generatoren (de to sidstnævnte havde jeg siddende på en reservdelsbil), så det må siges at have været fantastisk bil til uhyggeligt små penge. Kosmetisk er den ikk epæn udvendig (ikke garage-bil), men indevendig er den faktisk fejlfri (ikke en gang himlen hænger).

Men havde jeg de godt 600k der skulle til, ville jeg da skynde mig op til Christian i Søborg og bestille den nye 9-5 Aero - ingen tvivl!

Mvh.
Anders

"Saab was founded by 16 aircraft engineers - their spirit lives on!"
Nuværende:

1989 OG900 T16 cab
1992 OG900i 16V coupé

Tidligere:

1994 9000 CS
1987 OG900i 8V Sedan
1987 OG900 T16 Aero
1971 96 V4 (projekt)
Brugeravatar
viking

20. jan 2010, 12:53

Havde jeg 500 kkr i lommen der lige skulle fyres af blev det en demo 9-3 Aero cab eller en demo turbo x.

Ingen andre biler i dk kommer i nærheden af dem til prisen...

Var det ca. 200 kkr ville en brugt 2,3Aero 2,8 ikke være dårlig..

MEN helst ville jeg køb en masse maskineri, da marked flyder med billige stål og træ bearbejdnings maskiner lige pt...
Dreje bænke, fræserer oma.
Brugeravatar
ih514
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

20. jan 2010, 23:12

Nu er der stor forskel på hvor mange problemer/ hvormeget forskellige personer må ofre for at holde sine biler kørende om det så er personerne eller det er mandagsbiler de har skal jeg ikke gøre mig klog på. Nu har jeg kørt SAAB siden Marts 79 og har stort set aldrig haft problemer, okay jeg var storforbruger af tomatgearkasser i min første SAAB en 99Le automatic men jeg havde jo ikke behøvet kick-dawn hvergang jeg skulle overhale, så jeg bar jo nok lidt af skylden selv.
I min og 900 var jeg storforbruger af turboladerer men igen det havde vel ikke været nødvendig at lade den højre træsko flyve helt ned mod bunden hvergang jeg skulle op i fart.
Min seneste 9ker har jeg haft lidt problemer med trækkraften/ udsættere, jeg har brugt 1300kr. på at udbedre fejlen de 1000kr. kunne jeg have sparet ved at lade være med at tro på sælger og bare kørt i Biltema og brugt 300 dask med det samme på en ny benzinpumpe og problemerne havde været løst, den har til gengæl den fordel der holder man den højre fod i god afstand fra bunden det meste af tiden for ellers forsvinder både fordæk og kørekort.
Men jeg har en bekendt han har kørt 99er,og900 og kører nu i en 9Ker fra 87 han har problemer og har altid haft det,hans 9Ker fra 87 står ham nok i mindst 50.000kr på nuværende tidspunkt, og hvergang han har skiftet til en anden bil så har han altid sagt (den gamle var meget bedre jeg skulle aldrig have solgt den) han skruer konstant i sine biler, og jeg har aldrig oplevet mange af de problemer han har så jeg har måske barer været heldig.
Men en ting er sikkert jeg skal aldrig have en Ford igen og slet ikke en Opel og så er jeg forøvrigt ligeglad med om min 9Ker er en halv Opel med lidt Alfa og Fiat i for jeg vil ikke bytte tilbage til en og900 eller en 99er desuden står der WV på multistikkene til sikringskassen på en og900 så den er nok heller ikke ren SAAB men det var stort set også det eneste der ikke virkede ordentlig på min.
Mvh Preben
Saab 9-5 Aero automatic 2001
mail: prebenjensen514@gmail.com
www.pj-technology.dk
Brugeravatar
viking

21. jan 2010, 21:35

Hvis det skal være en opel, så skal det være en Agila. Den laver de nemlig ikke selv. Det er suzuki med nyt badge. Det er nok den eneste opel der ikke bruger olie :lol:

Lige som P107 er den eneste peugeot der ikke bruger olie... :lol: ( det er nemlig en yotota )..

Tilbage til "Saab-Spyker News"