ide: to batterier?
Redaktør: Bestyrelsen
- 9000ymer
- SUPER SAAB FREAK
Jeg har som mange andre oplevet at løbe tør for strøm og derfor ikke kunne starte, og så kom jeg til at spørge mig selv, hvorfor biler ikke har to batterier, et til at starte med og et til alt det andet halløj, der jo som regel er skyld i at batteriet drænes. Hvorfor har Saab (om nogen) ikke opfundet/indbygget et sådant system?
- Asuka
- ULTRA SAAB FREAK
De system er da lavet på nogle biler
Jeg er igang sammen med min far med at lavet sådan et lidt hightech system på hans båd, men det kræver nogle stumper der ikke er helt bilige hvis det skal lavers ordenligt
Det der skal bruges er en omskifter box som automatisk bruger strømen fra start batteriet kun til start, og som automatisk åben op når der lades enter med den faste lader når man er i havn eller generatoren
Jeg er igang sammen med min far med at lavet sådan et lidt hightech system på hans båd, men det kræver nogle stumper der ikke er helt bilige hvis det skal lavers ordenligt
Det der skal bruges er en omskifter box som automatisk bruger strømen fra start batteriet kun til start, og som automatisk åben op når der lades enter med den faste lader når man er i havn eller generatoren
Bil history
1: Citroen Bx 1.6 92
2: Saab 900 2.0i 8v 79
3: Golf 2 1.6D 86
4: Golf 2 1.8 85 specil model
5: Saab 900 2.0i 8v 86
6: Saab 900I 2.0 16v 91
7: Saab 900 2.1 16v 93
8: Opel vectra b 1.6 99
9: Saab 9-3 1.8i 06
1: Citroen Bx 1.6 92
2: Saab 900 2.0i 8v 79
3: Golf 2 1.6D 86
4: Golf 2 1.8 85 specil model
5: Saab 900 2.0i 8v 86
6: Saab 900I 2.0 16v 91
7: Saab 900 2.1 16v 93
8: Opel vectra b 1.6 99
9: Saab 9-3 1.8i 06
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Hej
Et godt gæt er at en saab har riiiigeligt batteri og strøm, som dækker 99,9% af bilejernes behov med et standard batt ude foran. Et ekstra batteri fylder, vejer og er kun nødvendigt for dem, som har behov for meget strøm længe efter at bilen er slukket. Det er vist et fåtal af saab ejere, der har dette.
Hvis du løber tør for strøm uden at have anvendt strømslugende enheder længe efter tændingen er taget fra bilen er problemet ikke dit batteri men at du ikke får ladet på dit batteri som du burde. Så er generator, laderelæ og løse forbindelser eller strømsugende/stjælende enheder i søgelyset istedet.
Mvh. Anders
Et godt gæt er at en saab har riiiigeligt batteri og strøm, som dækker 99,9% af bilejernes behov med et standard batt ude foran. Et ekstra batteri fylder, vejer og er kun nødvendigt for dem, som har behov for meget strøm længe efter at bilen er slukket. Det er vist et fåtal af saab ejere, der har dette.
Hvis du løber tør for strøm uden at have anvendt strømslugende enheder længe efter tændingen er taget fra bilen er problemet ikke dit batteri men at du ikke får ladet på dit batteri som du burde. Så er generator, laderelæ og løse forbindelser eller strømsugende/stjælende enheder i søgelyset istedet.
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Amperemetrene tilbage i bilerne, eller jeg gør på gulvet.. 

Er mit batteri ladet helt op? Ja, det er det, når ladestrømmen falder stille og roligt og ammeteret ender med at stå på nul når bilen cruiser derudaf.
På billedet foregår en afladning på 17 ampere. Det bringer hurtigt et bilbatteri i knæ.
Et amperemeter af i dag har ekstern shunt. I min 99 med Smiths amperemeter har jeg måttet trække de fede belastningsledninger ind i bilen, da shunten sidder i instrumentet.

Er mit batteri ladet helt op? Ja, det er det, når ladestrømmen falder stille og roligt og ammeteret ender med at stå på nul når bilen cruiser derudaf.
På billedet foregår en afladning på 17 ampere. Det bringer hurtigt et bilbatteri i knæ.
Et amperemeter af i dag har ekstern shunt. I min 99 med Smiths amperemeter har jeg måttet trække de fede belastningsledninger ind i bilen, da shunten sidder i instrumentet.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- SGT
- SAAB-MANIAC
Har 2 batterier i bilen, de er begge koblet til bilens originale ledningsnet.
Tror måske at en større generator kunne være virksom her, er i tvivl om den originale 80A kan lade tilstrækkeligt, især mindre ture.
Tror måske at en større generator kunne være virksom her, er i tvivl om den originale 80A kan lade tilstrækkeligt, især mindre ture.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- Edwins

- Kontakt:
- Om bilen har 200 Amperetimers batterikapacitet, eller 60 er vel ét fedt for generatoren, hvis man går ud fra at batterierne er fuldt opladte når bilen startes?
Lad os nu antage at starten af motoren kostede 5 Ah: Dissse små amperebasser skal fyldes i batteriet igen. Det gør generatoren jo lisså godt, om disse 5 Ah skal fyldes i et 60 Ah batteri eller i et 200 Ah batteri.
Lad os nu antage at starten af motoren kostede 5 Ah: Dissse små amperebasser skal fyldes i batteriet igen. Det gør generatoren jo lisså godt, om disse 5 Ah skal fyldes i et 60 Ah batteri eller i et 200 Ah batteri.
En rigtig bil har langsliggende motor.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Nu skriver Søren jo også små ture. Hvis man har små 10 minutters kørsel på arbejde er det ikke sikkert at man kan nå at "påfylde" det strøm der bruges ifm. start afdugning sædevarme, måske benzinfyr mm. I dette tilfælde burde en væsentlig større generator være en fordel.
Hvis man har problemer kan man jo starte med et større spændingsrelæ, men så er der jo faren for at diverse glødlamper springer pga. den øgede spænding.
MVH Mads
Hvis man har problemer kan man jo starte med et større spændingsrelæ, men så er der jo faren for at diverse glødlamper springer pga. den øgede spænding.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Jeg har også tænkt tanken om 2 batterier. Det ene kunne evt være et mindre motorcykel-batteri til fyret. Det burde være ganske simpelt at montere med et relæ imellem de to batterier. Relæet skal så kun være sluttet når der er tænding på. Fyret kan så køre på det lille batteri, der også kan fungere som nødbatteri, hvis det store alligevel er blevet fladt (f.eks hvis man har glemt at slukke parkeringslyset).
Af nemheds-hensyn valgte jeg dog at montere et stort i stedet, men er ikke særligt imponeret over kraftoverskuddet her i kulden, selvom mdet er opladt til 14.4V.
M.h.t. generator, så tror jeg sjældent at ladestrømmen er begrænset af generatoren. Min ladede med omtrent 2-3A kort efter start. Dette var begrænset af laderelæet (13.8V). Jeg monterede laderelæ med højere spænding, så ladede den med 35A i pænt lang tid før at batteriet var fyldt helt. Lyset var tændt under seancen og jeg pøvede også at tænde el-bagruden og sætte kabineblæseren på max. Det betød ikke meget for ladestrømmen. Den faldt måske til små 30A. Jeg vil tro at den faldt pga. det øgede spændingsfald over kablet fra generator til batteri. Strømmen fra generatoren var knapt 50A. Der er altså langt til de 80A som den er specificeret til.
Jeg tror at kraftigere generatorer mest er relevant på biler med mere elektrisk udstyr end min OG900. Mon ikke fabrikanten har sat en passende størrelse i?
Af nemheds-hensyn valgte jeg dog at montere et stort i stedet, men er ikke særligt imponeret over kraftoverskuddet her i kulden, selvom mdet er opladt til 14.4V.
M.h.t. generator, så tror jeg sjældent at ladestrømmen er begrænset af generatoren. Min ladede med omtrent 2-3A kort efter start. Dette var begrænset af laderelæet (13.8V). Jeg monterede laderelæ med højere spænding, så ladede den med 35A i pænt lang tid før at batteriet var fyldt helt. Lyset var tændt under seancen og jeg pøvede også at tænde el-bagruden og sætte kabineblæseren på max. Det betød ikke meget for ladestrømmen. Den faldt måske til små 30A. Jeg vil tro at den faldt pga. det øgede spændingsfald over kablet fra generator til batteri. Strømmen fra generatoren var knapt 50A. Der er altså langt til de 80A som den er specificeret til.
Jeg tror at kraftigere generatorer mest er relevant på biler med mere elektrisk udstyr end min OG900. Mon ikke fabrikanten har sat en passende størrelse i?
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- viking

Det med flere batterier i en bil eller båd for den sags skyld er ikke lige det nemmeste….
Bl.a. Ford Transit diesel, havde to ens kraftige batterier til det nordiske marked.
Her er ”kodeordet” ens batterier.
Det med to eller flere batterier af uens kapacitet og alder er meget problematisk, det går helt i hårdknude hvis de ikke belastes ens.
Så bliver generator ladning af batterierne vaskelig, da reguleringen ikke kan finde ud af hvor meget hver batteri kan aftage, mv.
I en båd kan problemet løses med diode pak / batterisplitter
http://www.vetus.com/electricity-on-boa ... __store=da
Således at batterierne ikke kan nappe kapacitet fra hinanden.
Samtidig har man en batteri omskifter, det så kan lade på hver enkelt enhed individet.
Så som denne her:
http://www.biltema.dk/da/Bat/12-V/Konta ... -12-25877/
Ps. Er alt for klejn til en kraftig motor. Men princippet kan ses…
Bl.a. Ford Transit diesel, havde to ens kraftige batterier til det nordiske marked.
Her er ”kodeordet” ens batterier.
Det med to eller flere batterier af uens kapacitet og alder er meget problematisk, det går helt i hårdknude hvis de ikke belastes ens.
Så bliver generator ladning af batterierne vaskelig, da reguleringen ikke kan finde ud af hvor meget hver batteri kan aftage, mv.
I en båd kan problemet løses med diode pak / batterisplitter
http://www.vetus.com/electricity-on-boa ... __store=da
Således at batterierne ikke kan nappe kapacitet fra hinanden.
Samtidig har man en batteri omskifter, det så kan lade på hver enkelt enhed individet.
Så som denne her:
http://www.biltema.dk/da/Bat/12-V/Konta ... -12-25877/
Ps. Er alt for klejn til en kraftig motor. Men princippet kan ses…
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- T.Brun
- ULTRA SAAB FREAK
Jeg har tidligere kørt med to batterier, samme størrelse, men altid af forskellig alder, da nummer to er eftermonteret.
Behovet er opstået pga. eftermonteret fyr og anlæg, det er ikke fedt at stå med en varm bil, hvis den ikke kan starte pga. flad batteri
Jeg har altid bare brugt et skillrelæ mellem batterierne forbundet over ladelampen, så det først trækker når generatoren begynder at lade.
Så ved jeg, at jeg har et frisk batteri til at starte bilen, selvom jeg har brugt fyret eller holdt 3 timer i drivein-bio med fuld knald på stereoen.
Behovet er opstået pga. eftermonteret fyr og anlæg, det er ikke fedt at stå med en varm bil, hvis den ikke kan starte pga. flad batteri
Jeg har altid bare brugt et skillrelæ mellem batterierne forbundet over ladelampen, så det først trækker når generatoren begynder at lade.
Så ved jeg, at jeg har et frisk batteri til at starte bilen, selvom jeg har brugt fyret eller holdt 3 timer i drivein-bio med fuld knald på stereoen.
Venlig hilsen
Thomas Brun
9-5 Aero
Thomas Brun
9-5 Aero