Banner cycler

Victor Muller

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 08:27

FlorianAreiter
Vi skal have fat i en større målgruppe.

Hvorfor det?

Det kunne måske også handle om højere grad af penetrering (marketingsk for salgsandel) inden for en smallere målgruppe.
Har måske udtrykt det forkert, men det jeg mener at det er nok ikke nok med at sælge Saab til Saabfolk. Tror vi skal også fanger de folk som ville købe biler i den dyre side, såsom BMW, Mercedes, Audi, m.m. Saab skal blive Saab og ikke sportsmærke ligesom de biler Spyker selv laver.
Og ja, Saab skal hurtigst muligt af med Opelforbindelser!!

Jeg tror ikke længere på at Saab overlever..... det VED jeg at den gør!!

tidligere: OG900i 1989
NG900 2.0 S, 1994, med benzinfyr
nuværende: Volvo V70 2.5 10v, '97
drømmen: 9-3 AeroX
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 08:59

viking skrev:Man kan ikke bygge en Opel, ændre den med Saab ting og samtidig kun tage Opel priser.... Det hænger ikke sammen...
Jeg tror vi ser meget ens på ovenstående. Men det synspunkt har vel så nogen konsekvenser. Hvis den prismæssige tærskel til Saab bliver hævet, vil det være til skade for alle privatkunderne, som jo er repræsenteret i overmål på dette forum.

Og er der ikke en risiko for, at Saab bliver en bil der kun kører som direktions-og firmabil? Mig bekendt er det vist kun Mercedes der har haft succes med dén opskrift i Danmark.

Men har netop Mercedes ikke netop sænket deres priser væsentligt?

For mig er det danske bilmarkedet p.t. særdeles uigennemsigtigt (vi oplever en tid med voldsomme finasielle stramninger, kombineret med længere tids efterslæb i fornyelsen af den danske bilpark). Spørgsmålet er, om Spykers overtagelse af Saab betyder en redning af Saab som fabrik, men samtidig bliver dødsstødet til Saab som privatbil i Danmarkl :cry:

Personligt håber jeg, at Victor Muller har lyst til og får mulighed for at købe sig ind på en småbilsplatform (for min skyld gerne Corsaens) og så forfine og ombygge den til en Saab 9-1. 8)

- I øvrigt Viking: Hvis ikke du ønsker Saab på Opel-platform, betyder det så, at du siger "nej" til den ny 9-5? :wink:
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 09:04

Og er der ikke en risiko for, at Saab bliver en bil der kun kører som direktions-og firmabil?

En VW Passat er et godt eksempel på den mest populære firmabil i Danmark lige nu. Kig lige omkring hvor der køre rundt her i landet. Ville det ikke være fint hvis de kørte Saab i stedet før?? :-)

Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 09:20

FlorianAreiter skrev:Og ja, Saab skal hurtigst muligt af med Opelforbindelser!!
Jeg tror desværre nok, at Saab også mange år fremover vil hænge fast i GM's grundplatforme (læs: Opel).

Saab/spyker er vist stadig for lille til at udvikle en selvstændig masseproduceret platform. De økonomiske bindinger betyder, at de er tvunget til at købe sig ind på andre producenters platforme (som udviklingspartnere eller som kunde).

Med præferanceaktier 326 mio. dollar i Saab, har GM et langt kraftigere encitament til at sikre Saab's overlevelse end andre (konkurrerende) bilkoncerner. Derfor vil GM givetvis sælge Saab deres platform-elementer billigere end konkurrenterne.

Husk, at når Saab ikke er en del af GM-koncernen, så forsvinder begrundelsen for de kunstigt høje priser på varer der sælges fra GM til Saab. :wink:

Så Ja: Jeg så også gerne GM (og især GM's topledelse) hvor pebberet gror. Men tingene har ændret sig nu, og Saabs ledelse skal naturligvis agere økonomisk ansvarligt. Var det ikke Lenin som sagde (frit efter hukommelsen): "Jeg vil gå i seng med djævelen, hvis jeg mener det gavner vores sag."
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
Brugeravatar
Johannesen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 09:22

Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det, men hvis det passer så skulle fabrikken kunne løbe rundt ved et salg på 80-90.000 biler om året. Det er da trods alt mindre end 100.000.

Jeg har selv tænkt det samme som Viking, at prisen må og skal op på en SAAB, hvor meget den så skal op er vanskeligt. Skal den koste det samme som en Audi og BMW? Det har VM udtalt at den skal, men det er jo ikke noget man bare sådan uden videre kan gøre, for kvaliteten skal i såfald mindst være på højde med de omtalte mærker.

Jeg er nu ret sikker på, at det nok skal lykkes. SAAB har i den grad haft brug for et par friske øjne. Den almindelige svensker har med alt tydelighed bevist, under hele SAAB krisen, at de er bagstræberiske, reaktionære og uden tro på fremtiden. De så hellere end gerne at SAAB brændte op i helvede så deres tro kunne blive underbygget. SAAB har brug for en kraftig vestenvind som kan gi´ dem humoren og lysten tilbage og medierne har brug for en stiv kuling fra vest, som kan få justeret optikken korrekt ind når samtalen falder på SAAB. Selv her på SKD er vi tydeligt påvirket af medierne, se blot på hele snakken omkring antal Opel stumper. Det er da for mærkeligt, at det er det der er i fokus hver gang, når bilerne er svinsk gode, det burde være det man koncentrerede sig om.

Men efter min opfattelse, så er VM manden, mage til gejst og energi skal man lede længe efter. Han vil med sin uovertrufne entusiasme kunne fortælle hvilken fantastisk SAAB maskine der er tale om og det er der i den grad brug for.

Penge tror jeg ikke bliver et issue. Når man kan rejse den slags kapital i løbet af nogle få måneder, så kan man også rejse den nødvendige kapital til en fremadrettet modeludvikling, men dyrt det bliver det utvivlsomt.
Nuværende vogne i garagen:
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 09:44

FlorianAreiter skrev: En VW Passat er et godt eksempel på den mest populære firmabil i Danmark lige nu. Kig lige omkring hvor der køre rundt her i landet. Ville det ikke være fint hvis de kørte Saab i stedet før?? :-)
Jeg kører i en folkevogn Passat som firmabil. En god og kedelig bil. Men den passer perfekt til "segmentet", så Saab skal på banen og skrue den rigtige businessbil sammen. Med tilpassede udstyrs- og leasing ordninger er markedet stort. :P

Jeg sad i går og læste sveriges svar på Børsen - Dagens Industri. På bladets bilside havde de den store overskrift fremme: "Bilarna som skal rädde SAAB" og et fedt billede af den nye 9-5. Journalisten slutter artiken af med en meget vigtig pointe i hele SAAB sagen og de såkaldte loyale "kunder":

"Til slut vil jeg gerne sende en hilsen til alle dem som på blokker (på internettet) har krævet at Saab skal reddes, råbt højt i debatten om dette unikke varemærke og kørt i karavaner i protest mod den besluttede nedlægning: Kom nu igen og køb SAABs biler.
Og køb de nye modeller - ikke nogen nostalgisk gammel, sort turbo fra 1977
:shock:

AndersS
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
begynder93ss
SAAB NET NYBEGYNDER

29. jan 2010, 09:45

FlorianAreiter skrev:
men der har sgu altid været en lidt for høflig svensk tilbageholdenhed og tro på at skandinaviske kvalitets biler sælger sig selv. Den går ikke længere.
Det tror jeg faktisk du har ret i.
Har altid synes godt om Saab's reklamefilm og annoncer, men om man så fik fat i hele 'folkemængen', eller kun i en håndfuld Saabelsker, er jeg i tvivl.
.
men jeg kender rigtig mange som har set på andre biler når de skal ud at handle, Kia,Ford,Citroen,Peogeot,Audi etc...fylder mere i medier.
Saabfolk har i store træk altid været, og er det stadig forhåbentlig, loyale overfor mærket. Men som sagt er det ikke nok længere. Vi skal have fat i en større målgruppe.
Ja, en lidt mere fræk markedsførelse er tiltrængt, krydret med kontinuerlige 1/2 årlige versionsændringer af den samme bil lige som Audi har haft held med, vil udfordre de kræsne bilkøbere og så lige et drys produktion af en småbilsmodel til en fornuftig pris i vanlig Saab kvalitet.
MVH
Saab 9-3 1,8t ss Hirsch 2007
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 09:47

FlorianAreiterOg ja, Saab skal hurtigst muligt af med Opelforbindelser!!

Jeg tror desværre nok, at Saab også mange år fremover vil hænge fast i GM's grundplatforme (læs: Opel).
Det er jeg s'følli godt klar over, men det kan godt være et mål set over en længere periode. :)
Den almindelige svensker har med alt tydelighed bevist, under hele SAAB krisen, at de er bagstræberiske, reaktionære og uden tro på fremtiden. De så hellere end gerne at SAAB brændte op i helvede så deres tro kunne blive underbygget.
De har undret mig meget. En af de 1001 grunde at jeg brænder for Saab, er, at jeg opfatter Saab som en del af den svenske kultur, som viser resten af verden hvad Sverige er. På samme måde som Nokia(n) er for Finland, en afternoon-tea for England, en Daf for Holland, en Bordeaux-rødvin for Frankrig,o.s.v..
Når jeg skal til Oslo og står og venter ved færgen til Göteborg, så er det ren fornøjelsen for mig (og det er det ikke for min kone...) at se på alle de Volvoer og Saaber der kommer ud af færgen. :D Men det er ikke sikker at svenskerne deller min holdning??
Senest rettet af FlorianAreiter 29. jan 2010, 09:57, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

29. jan 2010, 09:52

Fint skrevet Johannesen.

Saab skal tilbage til det unikke. Flot enkelt skandinavisk design. Underspillet præstige. Der var et godt forsøg med Saab 9-1 CAB. Flot enkel og unik.

Man skal kunne se det er en Saab. Desuden skal Saab bredes sig. De to modeller i dag er alt for tæt på hinnanden i størrelse og marked.

Se hvad der blev gjort med minien.... lille og med mega mærke præstige...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
BAAS
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

29. jan 2010, 10:01

Ham der Victor har vist en svaghed for nips....

Billede
Billede
9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 10:03

Jeps, men det er en ren livstilbil.
Jeg er ikke sikker på at Saab på nuværende tidspunkt har råd til at lave en livstilsbil i samme stil som minien er blevet. Saab ser ud til at være reddet, men hvor mange liv har Saab egentlig? Det er ikke givet at vi får en ny chance.

Brugeravatar
BAAS
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

29. jan 2010, 10:06

Et billede sige mere end 100000000 ord 8)

Billede
FlorianAreiter skrev:
Jeps, men det er en ren livstilbil.
Jeg er ikke sikker på at Saab på nuværende tidspunkt har råd til at lave en livstilsbil i samme stil som minien er blevet. Saab ser ud til at være reddet, men hvor mange liv har Saab egentlig? Det er ikke givet at vi får en ny chance.
9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
begynder93ss
SAAB NET NYBEGYNDER

29. jan 2010, 10:16

Johannesen skrev:Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det, men hvis det passer så skulle fabrikken kunne løbe rundt ved et salg på 80-90.000 biler om året. Det er da trods alt mindre end 100.000.

Jeg har selv tænkt det samme som Viking, at prisen må og skal op på en SAAB, hvor meget den så skal op er vanskeligt. Skal den koste det samme som en Audi og BMW? Det har VM udtalt at den skal, men det er jo ikke noget man bare sådan uden videre kan gøre, for kvaliteten skal i såfald mindst være på højde med de omtalte mærker.

Jeg er nu ret sikker på, at det nok skal lykkes. SAAB har i den grad haft brug for et par friske øjne. Den almindelige svensker har med alt tydelighed bevist, under hele SAAB krisen, at de er bagstræberiske, reaktionære og uden tro på fremtiden. De så hellere end gerne at SAAB brændte op i helvede så deres tro kunne blive underbygget. SAAB har brug for en kraftig vestenvind som kan gi´ dem humoren og lysten tilbage og medierne har brug for en stiv kuling fra vest, som kan få justeret optikken korrekt ind når samtalen falder på SAAB. Selv her på SKD er vi tydeligt påvirket af medierne, se blot på hele snakken omkring antal Opel stumper. Det er da for mærkeligt, at det er det der er i fokus hver gang, når bilerne er svinsk gode, det burde være det man koncentrerede sig om.

Men efter min opfattelse, så er VM manden, mage til gejst og energi skal man lede længe efter. Han vil med sin uovertrufne entusiasme kunne fortælle hvilken fantastisk SAAB maskine der er tale om og det er der i den grad brug for.

Penge tror jeg ikke bliver et issue. Når man kan rejse den slags kapital i løbet af nogle få måneder, så kan man også rejse den nødvendige kapital til en fremadrettet modeludvikling, men dyrt det bliver det utvivlsomt.
Enig, bortset fra at priserne skal op.Hvis Saab skal have gang i bilsalget mener jeg, at den nuværende prisstrategi er god nok.Det må handle om at få køberne overbevist om, at de får lige så meget bil som eksempelvis køb af en audi.Det er her at Saab mangler PR innovation. Og bilhandlere skal have noget at handle med(kunne vise og fortælle kunder om kontinuerlige ændringer,nyudviklinger) Den almindelige køber kigger på hvad naboen har stående i garagen og mediernes omtale og endelig sælgerens muligheder for at sælge bilen. Og lige nu er alle omtalte parametre too low.
Mvh
Saab 9-3 1,8t ss Hirsch 2007
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

29. jan 2010, 10:59

BAAS skrev:Ham der Victor har vist en svaghed for nips....

Billede
Billede
Næ tror egentlig ikke kun at det er ham der har det, det hedder Branding...
eks. kig ind i parabolen på den nye scirocco, foran pæren, er der er afskærmer, hvori der lavet et VW mærke. SAAB har osse deres små symboler alle steder. Når bilen så koster 100 gange så meget, er det klart, at det ikke kun skal være bling, men osse stilet. som et Breitling ur. :D
og indrømmet, det er da mega nice
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
viking

29. jan 2010, 13:58

Kvaliteten SKAL op fra opel klassen. Dermed stiger også prisen. Ellers bliver en stor formue til en lille formue meget hurtigt....

Alt det der gøjl spiker har alle steder må de godt økse væk for min skyld. Desuden skal produktion mandetimer / bil ned. Saab har samme problem som porsche havde for et par år siden. Der bliver brugt for mange time / bil.

Kvaliteten bliver ikke dårligerer af at bilen laves hurtigerer ( Bare se porsche )..

Jeg kender ingen der siger : Føj hvor er den blevet ringe efter den er fabrikeret hurtigt....

Desuden SKAL saab have gang i moderne materialer: Magnesium/alu motorblok som BMW. Alu komponenter alle steder, (bremsekalib, arme mv.) samt kulfiber dele.

Ned med volumen, op med kvaliteten og op med prisen....
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Marty
SUPER SAAB FREAK

29. jan 2010, 14:31

Særlig til Viking som udtaler at SAAB medarbejdere skal til at lave noget mere, hvor artiklen her giver en forklaring på hvordan det reelt ser ud. /Marty

Saab fortfarande svensk mästare i produktion
Av: Hans Dahlquist
Publicerad 26 oktober 2009 16:15
Saab i Trollhättan vinner "Svenska Leanpriset" och är fortfarande en av Europas effektivaste fordonstillverkare. – Krisen i företaget har inte knäckt oss. Snarare har vi vässat produktiviteten, säger Saabs produktionsdirektör Gunnar Brunius.
När Saab Automobile i oktober tog emot det svenska leanpriset på Chalmers var det inte de gamla meriterna som fällde avgörandet.De två övriga finalisterna och de andra sex konkurrenterna blev utklassade.
– Det var inget att snacka om. Saab i Trollhättan är bäst i landet, säger Gert Frick, ordförande i Lean Forum, den organisation som instiftat och delar ut priset.
Förra året gjorde bilindustribibeln ”The Harbour Report” en omfattande undersökning av bilfabriker i hela Europa. Trollhättefabriken hamnande bland de absolut främsta totalt sett, och som nummer ett bland fabriker som tillverkar bilar i klassen ”low premium”.
Ny Teknik gjorde några veckor senare, för drygt ett år sedan, en jämförelse mellan Volvo Torslanda och Saab Trollhättan. Saab var bäst, och vi vågade ranka fabriken som effektivast i hela Sverige, alla kategorier.
Men det var innan krisen, försäljningsraset, uppsägningarna, nedläggningshotet och alla turerna omkring ägandeförhållandena.
Men den pressen har uppenbarligen inte knäckt dem som jobbar i produktionen i Trollhättan. Tvärtom nämner Lean Forum ”engagemanget” bland folket i produktionen som en av styrkorna.
– Krisen och de pressade förhållandena har svetsat oss samman och ökat vår beslutsamhet, säger produktionsdirektören Gunnar Brunius.
De utvecklingsprojekt som man förra året påbörjat har fortsatt, nyckeltalen, andelen nyproducerande bilar som är felfria ligger fortfarande på 94-95 procent – trots en avsevärd nedgång i volym, kostnaderna per producerat fordon har fortsatt minska och så vidare.
Antalet mantimmar har däremot ökat, en självklar följd av man tillverkar färre bilar.
En stor förändring jämfört med förra hösten är företaget inte längre år en del av General Motors. Saab hade tillgång till GMs expertis, man hade byggt upp produktionen tillsammans med koncernen, kunde ”benchmarka" och lära sig av GMs effektivaste enheter.
Det går inte längre.
Vi lägger nu ner mycket krut på att hitta att andra fabriker att hitta andra fabriker att benchmarka mot. Bland flera andra undersöker vi Nissan- och Toyotaenheter, säger Gunnar Brunius.
Liksom Gert Frick på Lean Forum anser han det vara helt avgörande för Saabs framtid att man lyckas sprida produktionens sätt att jobba till övriga delar av företag – till marknadsavdelningen, inköp, utveckling och konstruktion och andra ställen.
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

29. jan 2010, 14:44

Jae, nu ligger det sådan med Viking at han tænker som GM. med ambitioner om at skrue Saab ind i luksussegmentet sammen med BMW og Audi, samtidig med at han vil ha bilen til at opføre sig som en Lotus Elise, og være supersportsvogn hvor prisen er ligegyldig..samtidig med at folkene på fabrikken skal være hurtigere

Han får ikke job i min virksomhed som projektmanager eller marketingmand

Så vidt jeg husker er Saabs sjæl at være en familiebil som tilfældigvis også er rævehurtig og avanceret

Mvh
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
viking

29. jan 2010, 15:25

Saab VAR en familie bil. Det blev ændret med 9k. Dermed gik de til manager segmentet.....

I elsker alle dobbelt whisbone i OG900 og fine kører egenskaber. Så det pejer på sportsvognssegmentet..

De ansatte på fabrikken skal ikke arbejde hurtigerer, men komponenterne kan evt. komme mere sammenbygget fra underleverandører.

Jeg er da helt sikker på at de i SV ikke keder sig...

Men hvis bilen skal produkseres til Skandinaviske lønninger skal den også sælges til skandinaviske priser. Eller bliver der bare underskud igen igen igen...

Jeg udvikler store mia.projekter og bygger hele fabrikker og produktionslinier i udlandet og gæt selv : Det er med høj effektivitet og overskud. Eller blive de ikke bygget/ombygget.

Det er enhedsomkostning pr. produkseret enhed der tæller.

Så Saab SKAL en klasse op både i kvalitet og pris. Eller kan man lige så godt købe OPEL OPC ! (Saab tech. i saab platform !!! )

Mercedes 350 coupe koster stadig 900kkr så der er plads til stigninger hvis kvalitet, design og udvikling skal følge med andre konkurenter.
Senest rettet af viking 29. jan 2010, 15:31, rettet i alt 1 gang.
wittendorff
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 15:27

"Opel klassen?"

Som jeg har skrevet i et andet indlæg, har vi prøvet, næsten, alle andre mærker i klassen inden vi købte 9-3 SS. Der er ingen af de andre der kommer i nærheden når vi taler kabine og komfort og sjæl. Man føler sig jo straks hjemme, som Krisdk udtalte på Lorry.
Selv om den deler platform med vectra, synes jeg ikke de er sammenlignenlige.Selv min gamle 9k kører bedre end vectraen, som en af vores venner(vectra ejer) også har påpeget.

SAAB skal udvikle en prisrigtig familiebil og måske endda også en mini, som kan give dem smør på brødet, så har vi alle nemlig råd til en ny SAAB i ny og næ.

Da vi holdte på rådhuspladsen i lutter gamle øser, kunne man jo ikke lade være med at tænke på, at hvis vi kørte i nye biler, havde det slet ikke været nødvendigt at demonstrere.

/Jakob
Tidl. 2008 9-3 2.0t Linear Hirsch.
Tidl. 2001 9-3 SE 2.2 TiD
Tidl. 2006 9-3 SS 1.8t expression Hirsch
Tidl. 1995 9k 2.3t CDE
Brugeravatar
viking

29. jan 2010, 15:34

Saab er bilen for den "professionelle" i udlandet....
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Johannesen

29. jan 2010, 15:37

FlorianAreiter - Kan du oversætte noget af dette interview?. Jeg er specielt interesseret i hvad det er de taler om i tidsrummet ca. 19:30 og frem til slut. Det fede læs som sidder og skuler, blive tydeligt pillet ned, men hvad er det Viktor Møller prøver at banke ind i bøtten på ham?

http://www.saabsunited.com/2010/01/vict ... l#comments

På forhånd tak. :)
Senest rettet af Johannesen 29. jan 2010, 16:11, rettet i alt 1 gang.
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Brugeravatar
Johannesen

29. jan 2010, 16:08

Jeg vil mene at Viking har ret mht. prisen, prisen på en SAAB skal op og det tror jeg også den kommer. Herhjemme har den kørt op og ned mange gange, så diskussionen er vel egentlig lettere omsonst når jeg tænker efter. De første par årgange af 9-5 Aero kostede rundt 525.000 og senere hen kostede den over en mille med alt i udstyr (hvilket var for meget efter min mening). Hvis de placerer sig nogenlunde i røven af Audi og BMW, så skal det nok gå, så længe der altså er fornyelse i modelprogrammet så prisen kan forsvares. Men jeg tror ikke vi kommer til at se en SAAB som er dyre end de 2-3 førende tyske mærker. Udenfor lille DK, er prisforskellen imellem en Opel og en Audi knap 100.000 kr., herhjemme mærker vi den forskel meget voldsomt pga. registreringsafgiften. Men at der skal ske radikale ændringer i forhold til det nuværende modelprogram (ny 9-5 undtaget) er klart for enhver.

Jeg er ikke enig i synspunktet med Opel kvalitet. Det er steder hvor der er sparet i min 9-3 det er tydeligt. Men når det så er sagt, så vil jeg ikke under nogen omstændigheder bytte den lige over for en spritny Opel Insignia af samme kaliber, dertil er kvaliteten og helhedsindtrykket i Opelen for ringe.
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

29. jan 2010, 16:29

Allerede da 99 efterfulgte 96 var der folk som faldt fra og skiftede mærke. De havde ikke råd til næste skud på stammen Sådan var det også da 900 efterfulgte 99.

SAAB vidste at de måtte gå op i markedssegment, da fabrikken ikke havde kapacitet til masseproduktion. Så filosofien har været færre, men dyrere biler. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 16:57

Johannesen skrev:FlorianAreiter - Kan du oversætte noget af dette interview?. Jeg er specielt interesseret i hvad det er de taler om i tidsrummet ca. 19:30 og frem til slut. Det fede læs som sidder og skuler, blive tydeligt pillet ned, men hvad er det Viktor Møller prøver at banke ind i bøtten på ham?

http://www.saabsunited.com/2010/01/vict ... l#comments

På forhånd tak. :)
Der arbejdes på sagen!!! :)

Johannesen, du har pm!

Brugeravatar
Johannesen

29. jan 2010, 18:18

Det ser ud til at nogle journalister er lidt små sure over, at VM ikke vil fortælle hvor han har skaffet en lille milliard fra. Så nu skal VM forklare sig.

http://www.worldcarfans.com/11001292427 ... ans.com%29
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 18:47

adskillige... skrev:"Prisen skal op!"
"Der skal produceres dyrere biler!"
"Nej det skal være mindre biler som er til at betale!"
"om igen, du fatter ikke en skid!" :evil:
"jo jeg gør så!" :x
"I har alle uret" :roll:
og så videre og så videre...
Ovenstående er en voldfordrejet gengivelse af debatten i denne tråd, men essensen holder vist ;)

Mon ikke de fleste af os kan være enig om at vi kun har yderst ringe indflydelse på hvad Spyker-ledelsen beslutter.

Vi kan alle ønske og drømme, men i sidste ende handler det vel om, at Saab skal producere biler som kan sælges for mere end det koster at producere, markedsføre og garantere dem.

Mon ikke vi alle helst så en billig Saab til folket. Vel og mærke en Saab som indeholder alle de formidable Saab-kvaliteter vi jo elsker. Men før dét kan lade sig gøre skal lønninger og materialepriserne i Trollhättan vist barberes ganske gevaldigt. Hvor sandsynligt er dét lige? :roll:

Jeg må indrømme at jeg hepper på khrisdk og wittendorff, men kigger vi på den økonomiske realitet bliver det vist snarere Viking der får ret... desværre for alle os som gerne vil kører Saab i fremtiden :cry:

SÅ vil du køre Saab må bedste råd være, at passe særdeles godt på den du har nu, eller at handle snarest, inden de stiger i pris.
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

29. jan 2010, 20:07

om ikke andet, kan jeg da lige tilføje at den nye SAAB 9-5 bliver monteret med møtrikker istedet for bolte på hjulene. :D
jamen så er ikke et øje tørt igen... Alle de år som den gamle skole syntes at en rigtig SAAB havde møtrikker på hjulene istedet for bolte er ovre...
Så kan den nye 9-5 da nu vist kun kaldes for en RIGTIG SAAB. :lol:
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

29. jan 2010, 20:23

Om en SAAB skal være bilig eller dyr...

Hvis man vil have det produkt der er bedst til prisen, så får man aldrig noget der er super godt.
Hvis man vil have noget der er super godt må man desværre betale uforholds mæssigt meget extra penge for produktet.
Således vil SAAB og andre dejlige biler ligge sig i et meget højere prisleje end "Bedst til prisen" produkter.
Men hvis det ikke er det man vil have..så skal man nok ikke kigge efter en SAAB.

For svenskerne er SAAB som for os dansker B&O, nogle hader deres produkter andre elsker dem.
Men hvem vil have et B&O anlæg /TV med ren Samsung indmad til faktor 10 pris ?
Derfor skal SAAB eller B&O være eget produceret og udviklet..ellers holder konceptet ikke.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 23:19

Her kommer så en oversættelse af interviewet, altså fra ca. 19.00 til end af klippet.

Til stedet er Pauw og Witteman, TV- programmets værterne, Paul de Vries, Maarten van Rossem (en USA-expert) og selvfølgelig 'vores' Victor Muller. Hvem Paul de Vries er, er mig på nuværende tidspunkt ikke klar.

Vm taler om at planerne om en bl.a.9-1 er udmærkede, men at der ikke er plads til dem i den nuværende bussinessplan.
MvR: ... at I vende tilbage til Saab's rødderne.
VM: Absolut. Det er også noget jeg gerne vil. Det kræver vidergående finansiering.
MvR: en to-takts motor, det ville være rigtig fint.
VM: en to-takter tror jeg ikke er muligt med nuværende emissionskrav.
MvR: men ville være sjov.
VM: Jeg skal tænke over det. Men en ting er sikker; for at Saab kommer til at køre på skinnerne igen, skal der fokuseres på de 3 linier som der er nu. De har forbindelser i mange år til moderen, GM...
MvR: det ligger fast...?
VM: Det er kontraktuelt bundet i sådan en enorm stak dokumenter, såkaldte "encillary agreements" og med tiden skal Saab give moderen slip. Saab skal fravænnes. Og det er hvad der kommer til at ske. Hvis man gør det på en klog måde, så har Saab gode muligheder for at overleve. Og hvorfor har Saab, som folk siger, kørt med underskud i 20 år? Man skal ikke glemme at sådan en concern, som en del af GM, blev påtvunget enorme statslige omkostinger af GM Holdings. Der var et enormt apparat omkring Saab. Og det forsvinder.

Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 23:22

OBS! Som I kan se, prøver jeg at få oversat interviewet som Johannesen henviser til. Det går langsomt, men fremad.

Jeg døjer enormt med det problem at jeg ikke kan se/læse hvad det er jeg taster ind. Når jeg kommer nederst i min 'reply'feltet, forsvinder teksten. Den er der, men jeg kan ikke se den. :evil: :roll:

Så jeg fortsætter bare med et nyt indlæg..... :cry:

Brugeravatar
Jensen
Administrator

29. jan 2010, 23:31

Jeg døjer enormt med det problem at jeg ikke kan se/læse hvad det er jeg taster ind. Når jeg kommer nederst i min 'reply'feltet, forsvinder teksten. Den er der, men jeg kan ikke se den.
Det er et kompatibilitetsproblem i IE 8. Tryk på knappen kompatibilitetsvisning, for enden af adresselinjen (den der ligner et stykke parpir der er revet over) så burde problemet løses.

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator

29. jan 2010, 23:32

For øvrigt super fint at du gider oversætte.

MVH mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

29. jan 2010, 23:34

Aha, jeg har døjet med det samme problem for nyligt og også beklaget mig. Det er simpelthen smaskirriterende at se den aktuelle linie, der skrives i, forsvinde ud af bunden af skærmen. Nærmest som en fjeder...boing, boing... :(

Da min browser i mellemtiden er blevet opdateret til versionen "Explorer 8", fik jeg det givtige hint fra en sagkyndig herinde at aktivere den såkaldte "Kompatibilitetsvisning" (pyh, et langt ord!). Klik på ikonet med det iturevne papir øverst til højre for adresselinien eller find den evt. under "Funktioner". Det skulle gerne afhjælpe problemet (sagde manden, der ikke har en klap forstand på PC´ere) :oops:

/Henrik

EDIT: Pizz...du er altid hurtigere end mig, Jensen. Du skulle have været ved Færdselspolitiet, skulle du, og blive provisionsaflønnet under dæknavnet "SnuppeJensen", så havde du været en (endnu mere) holden mand idag:lol:
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. jan 2010, 23:52

MvR: Hvis man vil sælge en relativ lille produktion med overskud på det europæiske og amerikanske marked, så skal man have på en eller anden måde en 'great selling point'.
VM: Det har Saab.
MvR: Nåh ja, det er navnet som de engang havde, som alle ved, er de nu en slags Opel.
VM: Men det kan man forvente.
MvR: ...og der skal man først komme af med mens du laver Opel-biler i 3 år endnu, har du lige sagt...
VM: nej, nej, det siger jeg ikke. Det jeg siger, er, at undervogene, skal vi sige platforme, er i hvert fald fra GM i 3 år endnu. Men hvad man har gjort rigtig godt, og det har også været helt sikker grunden til at vi har købt Saab, er, at man for 3 år siden har besluttet at Saab skal ind i en hel ny designretning med introen af den nye Aero-X i 2006. Protoypen er særdeles godt gennemført, det er denne her (vises i baggrunden). De modeller der er på markedet nu, den første er 9-5. Den kommer nu. Den kommer nu i produktionen, og sidst på året kommer den nye 9-4 X. Og den nye 9-3, som kommer i 2012, er stadigvæk i 'lermodel'fasen. Og de bliver allesammen ægte Saab Saabmodeller. Og jeg tror, at hvis ikke det var tilfældet, hvis jeg nu så produkter som stadig er Opelbiler, bare for at sige det lige ud, da også Saabbiler fra idag er fantastiske biler, men de har måske lidt færre Saabgener end vi kunne ønske os, så ville vi ikke har købt det. (Saab)

Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

30. jan 2010, 00:14

MvR: (kan ikke høre hvad han siger i starten)...vil du noget gøre med hybridteknikken? Har du en ny dieselteknik om bord?
VM: Saab er fuld ud tonangivende(?, trendsetter)indenfor GM i hybridteknologier. Og de kommer allesammen på kort sigt......

Så kommer der en del humblemumble.....

Vært: el-biler og dieselbiler, ikke?
VM: Ja, biodiesel bliver højt prioriteret hos Saab.
PdV: Må jeg stille et forretningsmæssigt spørgsmål?
Vært: Det fratrækkes dinegen tid.
PdV: Ja, det gør ikke noget, fordi jeg gerne vil vide det. Før man har Saab så langt, så flyver der en del cash ud. Inden hvor mange år skal Saab giver overskud for at overleve dette (altså cashflowen). Eller vil du påny hente penge hos aktionærene for at fylde hullene?
VM: (kan ikke høre hvad han siger)..... og det ville ikke være fornuftig.
PdV: Du må gerne gøre det kort, da det går ud over min tid. Tre år? To år?
VM: indenfor overskuelig tid skal Saab give overskud. Den bussinessplan som vi har håndteret...
Senest rettet af FlorianAreiter 30. jan 2010, 00:26, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

30. jan 2010, 00:21

PdV: 3 år? 2 år?
VM: indenfor overskuelig tid.
Vært: Hvad er overskuelig tid?
VM: Det kan vi ikke sige.
PdV: Det kan man godt sige, men så skal der en pressemeddelelse ud
VM: Netop, og det vil jeg helst ikke.
Vært: det kan godt. Vil du fortælle os det den 12. januar?
VM: Nej, så vil jeg sige det samme at det er inden overskuelig tid at Saab skal give overskud.
....

slut.

Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

30. jan 2010, 00:23

Norj!!! Det lyder som sød musik i mit lille SAAB-øre. Tænk at udvise så megen respekt for så ædelt et mærke som SAAB ved at sige, at ambitionerne er en tilbagevenden til de gamle dyder. Victor Müller er vist en klog herre. Er det ikke nogenlunde korrekt opfattet?

/Henrik
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

30. jan 2010, 00:24

Jensen skrev:
Jeg døjer enormt med det problem at jeg ikke kan se/læse hvad det er jeg taster ind. Når jeg kommer nederst i min 'reply'feltet, forsvinder teksten. Den er der, men jeg kan ikke se den.
Det er et kompatibilitetsproblem i IE 8. Tryk på knappen kompatibilitetsvisning, for enden af adresselinjen (den der ligner et stykke parpir der er revet over) så burde problemet løses.

MVH Mads
Takker for forslaget. Har trykket på det, og hvad sker der så? Jeg får en næsten tom side med lidt tekst på. Men hvordan kommer man tilbage til SKD's side? Mit rpoblem var stadig der. :(
Og ja, jeg har godt nok IE 8.

Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

30. jan 2010, 00:26

Har set en del filmoptagelser med Victor Muller i hovedrollen. Generelt synes jeg at han virker tillidsfuld. Jeg får godt nok det indtryk at han er sikker på sin sag. At han udmærked ved hvad det er, han har gang i.

Jeg glæder mig til fremtiden!! :)

Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

30. jan 2010, 00:28

Norj!!! Det lyder som sød musik i mit lille SAAB-øre. Tænk at udvise så megen respekt for så ædelt et mærke som SAAB ved at sige, at ambitionerne er en tilbagevenden til de gamle dyder. Victor Müller er vist en klog herre. Er det ikke nogenlunde korrekt opfattet?

/Henrik
Det tror jeg at du har opfattet som det skal!! Lyder godt, ikke?

Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

30. jan 2010, 09:15

FlorianAreiter skrev:Har set en del filmoptagelser med Victor Muller i hovedrollen. Generelt synes jeg at han virker tillidsfuld. Jeg får godt nok det indtryk at han er sikker på sin sag. At han udmærked ved hvad det er, han har gang i.

Jeg glæder mig til fremtiden!! :)
Hej, ja jeg er fuldstændig enig.
Han virker som en mand der er Meget mål bevidst, og der er heller ingen slinger i valsen mht. hans køb af SAAB.
Uanset hvad, set i bakspejlet osv, tror jeg måske at det var til SAABs fordel, at Koenigsegg handelen gik i vasken. :wink: men det er jo osse bare for nemt at sige nu her bagefter...
men prøv at gå ind på youtube, der er masser af gode interviews med hr. muller.
prøv at søge på "spyker saab" og søg inden for den sidste måned, der er masser af drama, osv. vi kender alle historien, og heldigvis dens udfald. :D
Spielberg kunne ikke have skrevet det bedre.
Nå men absolut værd at se på de videoer derinde. :wink:
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Johannesen

30. jan 2010, 11:42

FlorianAreiter - Klasse arbejde, jeg takker og bukker for oversættelsen. :)

Om K-egg eller Spyker vil være den bedste ejer for SAAB finder vi aldrig ud af, men jeg tror VM er den bedste talsmand for SAAB på sigt og vel også den bedste vi kunne ha´ håbet på. Som en skrev på saabsunited lige umiddelbart efter offentliggørelsen af salget

" And in came jesus " - Det sproglige billede er meget godt, naturligvis udtalt af en amerikaner. Yderligere vandringer ud i kristendommens uransaglige veje, skal jeg skåne alle andre inkl. mig selv for.
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

30. jan 2010, 12:33

Johannesen skrev:FlorianAreiter - Klasse arbejde, jeg takker og bukker for oversættelsen. :)

Om K-egg eller Spyker vil være den bedste ejer for SAAB finder vi aldrig ud af, men jeg tror VM er den bedste talsmand for SAAB på sigt og vel også den bedste vi kunne ha´ håbet på. Som en skrev på saabsunited lige umiddelbart efter offentliggørelsen af salget

" And in came jesus " - Det sproglige billede er meget godt, naturligvis udtalt af en amerikaner. Yderligere vandringer ud i kristendommens uransaglige veje, skal jeg skåne alle andre inkl. mig selv for.

Victorious Müller 8)
Billede
Brugeravatar
FlorianAreiter
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

30. jan 2010, 12:44

FlorianAreiter - Klasse arbejde, jeg takker og bukker for oversættelsen.
Ingen årsag! Skulle det være en anden gang, så siger du/I bare til!
Altid rart at vide at man dur til noget, ikke?? :-)

Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

30. jan 2010, 12:51

Sikke fornøjelig læsning. :D

Med denne Hr. Muller & Co. tror jeg sgu at der er faldet en appelsin ned i SAABs turban.. :biglove
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

30. jan 2010, 15:32

Ja

Jeg tror oss der er røget et par appelsiner i turbanen.

*WARNING-- jeg har nu tænkt mig at henfalde til allegorier, generaliseringer og vilde spekulationer--)

Nu er sløret jo blevet løftet lidt for modeludviklingen hos Saab, så vi har lidt at forholde os til

Da jeg prøver at opretholde mit image som bil og mekanik ignorant vil jeg fluks springe ind på et område jeg kender lidt bedre, nemlig computere..(Allegori-sektionen :D )

Det mest karakteristiske ved computere er at platformen er ens. (godt nok med et par undtagelser, men dem ignorerer vi lige)

Så er der styresystemet der bestemmer oplevelsen og til en vis grad ydelsen.

De 3 mest udbredte er Windows, Apples OS, og Linux/Unix.

Windows er stort, populært og mest udbredt. Det er det system folk bruger og lever med de småfejl og mangler der er fordi det jo virker generelt og de kender det

Apple (Jeg bruger for nemheds skyld Apple som betegnelse for deres styresystem, det er jo alligevel bundet op på deres produkter) er aldeles glimragende i deres brugeroplevelse. Ting virker nemmere og lige til, og mange gange også hurtigere.

Linux (som massebetegnelse, der er et utal af distributioner ,med forskellige navne)
som nok ikke er så udbredt som det kunne være fordi det er lidt mærkeligt og nørdet..
Til gengæld er det nok 200% bedre end de 2 andre hvis man ved hvad man laver og kan trimme og skrue så det opfylder de opgaver man vil have det til.
Endda også brugerfladen som faktisk kan virke bedre end Apples.

Hvad var det så jeg ville sige?

Jo. de kører alle på samme hardware med højst forskellige resultater.

Og jeg har en fornemmelse af af Saab-Spyker har som målsætning at bevæge sig ind i Apple afdelingen. Victor minder en del om Steve jobs, så deeet...

At Saab-Spyker bliver en meget speciel bil der, selv om den i hvert fald i nærmeste fremtid kommer til at køre på en GM-platform, vil være noget ganske andet end det GM spytter ud på samme platform.
Jeg er (desværre) ikke i tvivl om at der bliver gået efter Audi/BMW-segmentet og at det her og nu er løsningen.
Jeg håber så på at de også laver en bil-pendant til iPhone :D

Men det korte af det lange er at jeg forventer at se en bil der leverer en del smukke løsninger, både visuelt og teknisk.

Og for en sidebemærkning er Apples Styresystem bygget på Nørd-systemet Unix der også er basis for Linux, så jeg forventer at Saab-teknikerne har været en god lang tur i nørd land for at kunne lave den fine, lette og teknisk bedste løsning

Jeg vil så tillade mig at sammenligne GM med Windows...udbredt, fylder meget, lidt bagefter og man skal hente en del ekstra programmer før det opfylder ens behov ordentligt

Linux er så alle dem der selv skruer og tuner. Det kræver viden og indsigt.
Men igen så bygger Apple på samme system, bare sat i ordentligt system.
Linux-folket er ofte noget for sig selv og hader både Apple og Windows fordi de er kommercielle og til en vis grad begrænser brugerens muligheder.

OG...Linux folk hader at betale for ting...der er altid en gammel maskine der kan sættes i drift og optimeres så den kører optimalt og kan løse de samme opgaver som de nye store monster-maskiner.

Det var så det. :D

Jeg håber i tilgiver mig for at gå ud af tangenterne........

Mvh
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
viking

30. jan 2010, 19:39

svenT16 skrev:om ikke andet, kan jeg da lige tilføje at den nye SAAB 9-5 bliver monteret med møtrikker istedet for bolte på hjulene. :D
Så kan den nye 9-5 da nu vist kun kaldes for en RIGTIG SAAB. :lol:
Back to basic: Saab er på vej den rigtige vej. :-)

Man kan ikke bygge B&O kvalitet og sælge det til Phillips priser...

Jeg ønsker alt held med NG SAAB :wink:

og hvem ved, hvis der kommer noget spændende så skal det kraftig overvejes...

Saab er ikke som de andre. Det skal kunne ses... :D
Brugeravatar
Johannesen

30. jan 2010, 20:15

khrisdk, nu er jeg selv IT-mand, så jeg forstår din sammenligning og skal undlade at bevæge mig ind i minefeltet af "religionskrige" her :) . Jeg håber i sandhed at det er "Iphone" vejen SAAB vælger og jeg er enig i din fine anskuelse.
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

31. jan 2010, 00:41

hehe, jeg er en glad Mac hader, alle de smarte folk render rundt med noget der kaldes for en Iphone, og det den er dårligst er at tale i :?
plus at lortet koster dobbelt op ift. alt andet!!!!!!!!
Jamen sådan en Ipod er sååååå smart at man bare skal dreje på en skive, og trykke på en knap. De er baaaare så kloge hos Mac.... :evil:
den der med drejeskiven er opfundet af B&O for mange år siden, og da værdsatte danskerne den ikke????
og hvad angår en Ipat, så er jeg mest til "C"størrelser, synes måske at I størelsen er for vulgær.... :wink:
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

31. jan 2010, 20:03

Her er video klippet fra hollandsk tv med Victor med engelske tekster http://vimeo.com/9103842
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model

Tilbage til "Saab-Spyker News"