30. jan 2010, 15:32
Ja
Jeg tror oss der er røget et par appelsiner i turbanen.
*WARNING-- jeg har nu tænkt mig at henfalde til allegorier, generaliseringer og vilde spekulationer--)
Nu er sløret jo blevet løftet lidt for modeludviklingen hos Saab, så vi har lidt at forholde os til
Da jeg prøver at opretholde mit image som bil og mekanik ignorant vil jeg fluks springe ind på et område jeg kender lidt bedre, nemlig computere..(Allegori-sektionen

)
Det mest karakteristiske ved computere er at platformen er ens. (godt nok med et par undtagelser, men dem ignorerer vi lige)
Så er der styresystemet der bestemmer oplevelsen og til en vis grad ydelsen.
De 3 mest udbredte er Windows, Apples OS, og Linux/Unix.
Windows er stort, populært og mest udbredt. Det er det system folk bruger og lever med de småfejl og mangler der er fordi det jo virker generelt og de kender det
Apple (Jeg bruger for nemheds skyld Apple som betegnelse for deres styresystem, det er jo alligevel bundet op på deres produkter) er aldeles glimragende i deres brugeroplevelse. Ting virker nemmere og lige til, og mange gange også hurtigere.
Linux (som massebetegnelse, der er et utal af distributioner ,med forskellige navne)
som nok ikke er så udbredt som det kunne være fordi det er lidt mærkeligt og nørdet..
Til gengæld er det nok 200% bedre end de 2 andre hvis man ved hvad man laver og kan trimme og skrue så det opfylder de opgaver man vil have det til.
Endda også brugerfladen som faktisk kan virke bedre end Apples.
Hvad var det så jeg ville sige?
Jo. de kører alle på samme hardware med højst forskellige resultater.
Og jeg har en fornemmelse af af Saab-Spyker har som målsætning at bevæge sig ind i Apple afdelingen. Victor minder en del om Steve jobs, så deeet...
At Saab-Spyker bliver en meget speciel bil der, selv om den i hvert fald i nærmeste fremtid kommer til at køre på en GM-platform, vil være noget ganske andet end det GM spytter ud på samme platform.
Jeg er (desværre) ikke i tvivl om at der bliver gået efter Audi/BMW-segmentet og at det her og nu er løsningen.
Jeg håber så på at de også laver en bil-pendant til iPhone
Men det korte af det lange er at jeg forventer at se en bil der leverer en del smukke løsninger, både visuelt og teknisk.
Og for en sidebemærkning er Apples Styresystem bygget på Nørd-systemet Unix der også er basis for Linux, så jeg forventer at Saab-teknikerne har været en god lang tur i nørd land for at kunne lave den fine, lette og teknisk bedste løsning
Jeg vil så tillade mig at sammenligne GM med Windows...udbredt, fylder meget, lidt bagefter og man skal hente en del ekstra programmer før det opfylder ens behov ordentligt
Linux er så alle dem der selv skruer og tuner. Det kræver viden og indsigt.
Men igen så bygger Apple på samme system, bare sat i ordentligt system.
Linux-folket er ofte noget for sig selv og hader både Apple og Windows fordi de er kommercielle og til en vis grad begrænser brugerens muligheder.
OG...Linux folk hader at betale for ting...der er altid en gammel maskine der kan sættes i drift og optimeres så den kører optimalt og kan løse de samme opgaver som de nye store monster-maskiner.
Det var så det.
Jeg håber i tilgiver mig for at gå ud af tangenterne........
Mvh