Banner cycler

Victor Muller

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

31. jan 2010, 22:32

Hvor jeg glæder mig til at høre mere om visioner for det fremtidige samarbejde!
Daniel.

2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

1. feb 2010, 08:53

svenT16 skrev:hehe, jeg er en glad Mac hader, alle de smarte folk render rundt med noget der kaldes for en Iphone, og det den er dårligst er at tale i :?
plus at lortet koster dobbelt op ift. alt andet!!!!!!!!
Jamen sådan en Ipod er sååååå smart at man bare skal dreje på en skive, og trykke på en knap. De er baaaare så kloge hos Mac.... :evil:
den der med drejeskiven er opfundet af B&O for mange år siden, og da værdsatte danskerne den ikke????
og hvad angår en Ipat, så er jeg mest til "C"størrelser, synes måske at I størelsen er for vulgær.... :wink:
:roll: indtil for ganske nylig har jeg haft det på samme måde, men har nu fået stukket en IPhone i hånden. Den skal bruges til forretningsbrug selvfølgelig og grundet multimedieskatten kan/må jeg så også bruge den privat.

Hånden på hjertet, jeg har aldrig haft en telefon der bare spillede tuba på den måde. Den er hamrende let at betjene, den er hurtigt uden nogen form for tøven og lyden er fantastisk. Bevares, der mangler en del børnefunktioner og indbygget flash - jeg overlever, for det primære er at den bare virker, - på lars Tyndskids mark kan jeg lynhurtigt oprette VPN til firmaet og betjene serverne remote direkte på telefonen - jeg har i den grad hænderne oppe. Jeg har haft telefoner der kunne noget i den stil også, men slet slet slet ikke lige så flydende og let.
Eneste minus er Apple's monopolagtige tag i den, hvor man ikke blot kan gøre hvad man vil, men er tvunget til kun at bruge software Apple har godkendt og er tilgængeligt via app store. ( Ja, den kan jailbrakes "hirsch'es" - men min er med den nye bootrom der har lidt sørgelige konsekvenser ).

Sven for hulen, nu må du sgu se at komme ud af morfar søvnen og lige komme videre fra 1991 ;-)
IPad har ingen jo haft i hænderne endnu, så lad os nu se. Basalt set er det jo bare en tablet pc, - eller i Apples's verden en forvokset IPhone uden telefondelen. Den bliver nok ikke lige så stor som IPhone, men den bliver med garanti en af de bedst fungerende tablets på markedet.

Ja, en IPhone er dyr i Europa - men i USA er prisen jo en helt anden. Så SAAB må for min skyld gerne lave en "IPhone" bil, bare prisen herhjemme holdes rimelig - så må de sælge skandinavisk kvalitet til dobbelt pris i USA ;-)
Billede
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

1. feb 2010, 09:04

viking skrev: Back to basic: Saab er på vej den rigtige vej. :-)

Man kan ikke bygge B&O kvalitet og sælge det til Phillips priser...

Jeg ønsker alt held med NG SAAB :wink:
Selvfølgelig kan man bygge B&O kvalitet til LANGT mindre priser, og i øvrigt har det altid førhen bare været et Phillips billedrør.
At B&O så stadigvæk tror på at det er rentabelt at holde fast i at alt skal være dansk produceret ( hvem sagde alt?? Phillips billedrør f.eks. .. ) og vælger at få lavet den store aluramme til fjernsynet i danmark til en kostpris af 8K, når den kunne fåes fra kina til en brøkdel af den pris. Det var for 10 år siden, nu er det fladpanaler - der findes 2 store producenter af disse i verden... hvor mon B&O's kommer fra...
Så skal ting jo koste penge, men er nogen lykkeligere fordi alurammen er dansk produceret eller har de købt B&O fordi designet er pænt ...... eller har de købt det bare fordi der er en blærerøvsværdi i det?

Ærligt... jeg vil ikke give 20K ekstra for et produkt bare fordi man har en forældet holdning om et "rent dansk produkt", lige så vel som jeg heller ikke ville bløde 1.5 mill for en Saab selvom hver eneste del i den var svensk produceret. Velkommen til globaliseringen, ting kan godt laves til fornuftige penge og holde kvaliteten.. også uden at det hele skal sendes til kina.
Senest rettet af Vels 1. feb 2010, 09:12, rettet i alt 4 gange.
Billede
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

1. feb 2010, 09:04

hehe, Vels :wink:
Det jeg prøvede at sige var vist nærmere, at jeg skal have et system hvor alting falder naturligt, og det gør apple bare ikke for mig.
Så er jeg egentlig ligeglad med hvordan de strikker det ind i bilen. :wink:
og bare rolig Vels jeg er da mindst i 1995 med min 9k. som er den mest komfi wagon jeg nogensinde har haft.
var osse i Miamy i sommer i en Apple shop, da fruen sååå gerne ville bruge tre gange normalprisen for at få en dårlig mobil telefon....
Heldigvis var de osse pisse dyre der, og da hun er sdr. jyde ville hun ikke bruge så mange penge på det. :D
Jeg har de sidste par år haft Sony Ericsson og er ret vild med hvad den kan til prisen.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

1. feb 2010, 10:32

Ja B&O var med phillips billedrør. Nartuligvis. Det ville da være madness at bygge en billedrørfabrik i struer med B&O´s lave volumen.

Det B&O kunne som phillips ikke kunne, var at trylle med optimering af billed styring oma. (Har arbejdet sammen med B&O på projektet i deres visio afdeling. Der var en himmelvid forskel mellem de to)

Desuden bruger B&O jo også modstande og elec. komproneter fra hele verden..

Der hvor B&O virkelig kommer på banen er : Bruger interfaced/bruger venlighed. Det er der rigtig mange fabrikanter der glemmer. Mange er totalt forhippet på tekning og glemmer brugeren.... og fint for det, der er der en marked, det kan bare ikkefabrikeres i norden og sælges med profit .

B&O har fjernbetjeninger kan "nå" produkterne, du har kun en enhed, den er ikke fyldt med et hav af ugyldige kina knapper og desuden holder den 10-15 år uden problemer. Alle komponenter snakker sammen, de har link system og ting virker !!!

Sidst og ikke mindst: Så har de et design der kan tåle at stå fremme og se flot ud i mange år uden T-hansen bling bling...

Bare se B&O 7000 serien. Den er en af de mest eftertragtede Hifi anlæg der kan købes brugt !!!.. De kan bygge højtalerer der ser flotte ud og ikke bare er hæslige plastik kasser...

Kvalitet kan sælges for premium priser: Bare se Passat, BMW, Audi, Mercedes...

Så derfor skal Saab ikke være bange for at sætte prisen efter kvaliteten... og ikke bare sælge til opel priser og bekoste en formue på ombygning/tilpasning.

Premium marked segment = premium price...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

1. feb 2010, 10:48

Jeg er ved at være lidt træt af globalisering og at kineserne laver alt for en skål ris.

De nægtede at tale om bremsning af CO2-udslip, da en nedsættelse af deres CO2 emissioner vil bremse deres udvikling. Boycott dem i et halvt år og lad os så se hvor brede de så er.. :x

At B&O koster er jo bla. fordi at man ved at det er dansk arbejdskraft som ligger bag. Her findes der 3 stereoradioer, en transistorradio og en grammofon. Flimmeren i stuen er da også dansk. Telefönen er også Brum & Overstyring. Hvis jeg kan vende et B&O produkt om og der står Made in P.R.C. eller Made in Poland kan de sgu beholde det.

Man har da alle dage vidst at der var fremmede komponenter i et B&O. Goniometeret i min værksteds-B&O fra 1964 er japansk.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

1. feb 2010, 11:01

For min konfirmations penge ( showet foregik i 1980 ) købte jeg en B&O radio/forstærker og en B&O grammofon.

Radioen blev efter 10 hårde år stillet i værkstedet og bliver stadig brugt når der reppes bil...

Grammofonen bruges stadig et par gang hver uge !!!!

Det kalder jeg dælme kvalitet Det kostede mere men levetiden har forlængst spist det gab..

Sådan er det også med saab....
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

1. feb 2010, 11:21

Radioen i værkstedet er en Beomaster 900K fra 1964. Vi har haft den fra ny. Den har aldrig fejlet noget, udover afbrændte skalapærer. Jeg lod den montere med stereodekoder engang først i firserne.

Som knægt havde jeg på værelset en Beogram 1500. Det var den hæderkronede Beogram 1000 med indbygget forstærker. Farfar havde en B&O elektrisk barbermaskine.

Vi mangler bare at få lukket de sidste danske fabrikker, så er målet nået: At være en nation som lever af at klippe hinanden og servere kaffe for hverandre. :roll: Jeg forstår ikke nationens økonomi.. :oops:

Holland er vel på vej samme vej? Laver de biler og flyvemaskiner mere? 10 Spykers om året er ikke bilfabrikation, som kan støtte op om landets økonomi. :(

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

1. feb 2010, 11:24

Jeg håber da du køber nye biler oftere end du køber anlæg.

Ellers er det ligemeget med at nogen har forsøgt sig med at redde Saab.
Der skulle gerne sælges nogle produkter.

Jeg har også et B&O fjernsyn stående der skam stadig virker.
Jeg bruger det bare ikke fordi det ikke kan tage det antal kanaler jeg har i mit antennenet,

Og for øvrigt har jeg stadig mit Sansui anlæg årgang 1978 stående endnu.
Ikke fordi det er fancy og fjernbetjent, men fordi det virker.

Jeg har så også et spritnyt Denon anlæg stående, der dels er trimmet til den måde jeg opbevarer min musik, dels har en DAB-radio del..
Og jeg finder nyere B&O produkter aldeles grimme og nyttesløse.
Jeg napper til enhver tid et Japansk anlæg i samme prisklasse

Hvis jeg så skal være rigtigt nostalgisk SÅ finder jeg min franske rørforstærker frem, koblet sammen med min svenske pladespiller, ud over mine amerikanske højttalere.

Det er fløjtende ligegyldigt hvor komponenterne kommer fra, bare de virker.

P.S...Nej jeg kan heller ikke li' Apple..jeg er mest til Linux og Android :D
For øvrigt er alle Apples produkter "Made In China"
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
viking

1. feb 2010, 11:49

Jeg har set en udsendelse om "fine" indiske fabrikke der laver tøj/tekstiler til "Jysk"
Det ser da fint ud. De ansatte slipper for at blive ældre end 20 år... !!!

og de gode forhold på kinesiske fabrikker. Herre gud vi lever jo ikke på samme jord.....Det må de selv rode med.....

Vi ender som amerikanerne med mega overforbrug uden nogen industri / produktion der kan oppebærer velfærden....

(Så køb Kina halløj dine børn gider alligevel ikke at arbejde...)

Eller køb bl.a. Saab, B&O, Jacoform og mange andre. : Hansen, Jensen, Svenson og jönson vil jo så gerne....

Jeg kan god li en bil der kan ordnes. bruge, ordnes og bruge i mange mange år (Saab)..
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

1. feb 2010, 12:05

Hmmm....Jamen vi vil da gerne købe Dansk..Svensk..Europæisk...Men så skal jeg ikke betale overpris for design og FORDI det tilfældigvis er dansk..
Kvalitet koster ja..men ikke så meget mere som f.eks B&O vil ha for deres produkter..eller Apple..

Og jeg tilslutter mig ideen om en bil der kan bruges, ordnes, ordnes og bruges i mange år....Men jeg nægter at køre Ford T fordi nogen mener det er toppen af bilproduktion

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

1. feb 2010, 12:09

Khrisdk skrev:

Og jeg finder nyere B&O produkter aldeles grimme og nyttesløse.

Det kan jeg til dels give dig ret i. Fruen fik sin vilje. Så nu står min Marantz forstærker, Teac tapedeck, Arcam CD-spille og Rega grammofon ude i den lille garage. De gamle James B. Lansing L300 Studio Monitors står hos storebror.

Nu står der en B&O-ting i stuen, som jeg aldrig helt har kunnet forliges med. Hver knap har adskillige funktioner og man skal på 3-dages kursus for at betjene det. Væk er min volumenkontrol til at dreje på og source selector som man også drejede på. :(

Det gamle spillede bedre og fejlede ikke noget. Der blev brugt 25 på dette grej, en disposition som jeg ikke bifaldt:

Billede

Mht. til at købe anlæg: Hvorfor dog bytte den gamle radio i værkstedet når den ikke fejler noget? Jeg bytter jo heller ikke bil når den ikke fejler noget?

Når vi så snakker CO2 udledning og Hr. Jensens bytten af bil når den er 3 år gammel, fordi "han trænger til at prøve noget nyt": Hvergang der skal fremstilles et nyt produkt, vælter den fede røg op af skorstenen og sviner vores verden til. Den nye bil kom ikke til af behov, men fordi "man trængte til at prøve noget nyt".. :roll:

Folk er i deres fulde ret til at gøre hvad de vil, når de har pengene til det. Bare de så ikke står på Rådhuspladsen med et CO2 skilt i hænderne og demonstrerer. :?

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

1. feb 2010, 12:36

Hvis vi skal dø i vores eget møg. Så lad os da dø med stil.....

Lad mig blive begravet i min Saab CAB..... Så kan de koge genbruge på den om mange år...

Jeg kan desværre ikke monterer min tangentiale pladespiller i min. CAB , ellers var den "installed" :lol: ...

OG900cab og B&O tangential er fra da verden blev styret af teknikkere og ikke økonomer....

B&O 7000 serien er modellen hvor der overhoved ikke er knapper og andet gøjl på apparatet. Det er Niceeeeeeeeee

Skal jeg have fladskærm: NIX ikke før de matcher min B&O avant flimmer.... De flade jeg har set har været for ringe og med sære farver og kantet grafik....

Det skal nok komme, men det tager tid......
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

1. feb 2010, 13:02

Katodestrålerørscomputerskærmene røg på lossepladsen, til fordel for fladskærme, så man nu har plads på skrivebordet.

B&O MX 4000'eren på drejefod bliver ikke byttet ud med en fladskærm før den brækker sig. Derom er konen og jeg rørende enige. Vi skal ikke ha', bare for at ha'. Fladskærmene bliver bedre og bedre og billigere. Jeg er heller ikke den rette til at drøfte flimmer med. Jeg ser ca. en time om ugen.

De er jo de to langhårede som har magten, læs fjernbetjeningen. De trykker oftest på knapperne Crap og Audiovisual Garbage. Så skrider jeg ud i værkstedet eller kører til legekammeraterne i Dragør... :D

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

1. feb 2010, 13:37

Værktøj i hånden er sundere end en fjernbetjening i hånden....

Hvis man dør med værktøj i hånden dør man glad.....

B&O avant et et super TV. Super nice og nemt.... Det kan drejes så vi både kan se det i stuen og i køkkenet....
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Johannesen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

1. feb 2010, 15:41

Et Goniometer :) , man bliver trukket rundt ved næsen og igennem alskens tekniske anordninger når Edwins først ruller sig ud.

Ja ja, skal vi nu ikke lige spise brød til. B&O kan sku også gå i stykker. Jeg husker med alt tydelighed min fatters Bang og luffe pladespiller med fuldautomatisk tangentialarm (kan desvære ikke huske modelnummeret), den satte evig og altid ud. Håbefulde ingeniører som var rejst fra fabrikken i Struer i vrede, kiggede flere gange på denne maskine og alle med lovning om, at den kunne de snildt fikse. Men alle gav op før eller siden, uden undtagelse. Billedrøreret futtede fornylig også af i den gamles B&O TV, 8000 smæk måtte han betale, fabrikken forbarmede sig over ham og betalte det halve. Så bedre end så meget andet japaner jern er det vist heller ikke. Men designet er de da heldige med fra tid til anden.
Nuværende vogne i garagen:
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

1. feb 2010, 17:06

Jeg er enig med Edwins:

Dét at noget er fremstillet i Danmark er en kvalitet i sig selv. MEN: Designet skal være flot, og funktionen i top. Alle mine ejendele er købt efter dette princip. Har jeg ikke råd til nye kvalivarer (hvilket ofte er tilfældet), så køber jeg dem brugt. Alt andet er helt utænkeligt.

Det handler i virkeligheden om bevidste valg, og hvilket liv man foretrækker.

Fri mig fra f.eks. Skoda, KIA, BonBonland, IKEA, indkøbscentre, kommercielle radiostationer, TV3, bitreducerede medier (MP3, DAB-radio) osv. osv. (fortsæt selv, I der forstår hvad jeg mener).

Lad blot de der vil dyrke l*rtet, men lad mig blot beholde IRMA, Brugsen, DR P1/P2 i radioen, DR 1, 2, K og HD på TV, analog-lydens atmosfære og nogle SAAB'er i indkørslen, så er jeg glad.

/Peter

(Derfor har jeg bl.a.: Beomaster 6000, Beogram 3000 (den gamle), Beogram CDX, JBL 4412 studio monitors, Beocom 6000 telefon, SAAB 96 totaktere, og900 turbo 16 og 9000 Aero. Alle er 100% kvalitetsprodukter, og jeg glæder mig over dem hver gang jeg bruger dem.

Og ja, Edwins, jeg har også en Beomaster 900 med eftermonteret stereo-dekoder. Desværre udfases FM snart, og erstattes af DAB+, så efter omkring år 2016 duer den ikke til ret meget længere. Suk...)
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

1. feb 2010, 17:24

Der er visse fællestræk mellem SAAB&O. Hæderskronede skandinavisk kvalitetsprodukter, hvor design, innovation, funktion og kvalitet gik op i en højere enhed indtil luften gik af ballonen i slut 80'erne.

Jeg sidder tilbage og holder liv i det gamle MX4000 fjernsyn på hæderspladsen i stuen. Smukkere TV findes ikke. På Saabmandens loftværelse findes Beomoster 1900, mesterdesign m/fingertouch, Beogram TX, tangentialpladespiller samt alle LP'erne, klar til når jeg ikke gider høre mere vrøvl. 8) Til daglig ligger alt min musik på Ipod og computer.

Mit sidste B&O køb blev et skrummel af Beomaster 9000 T16 CD og kassette afspiller, som ikke har tilført nogen glæde. :roll:

Så min version af hvornår SAAB & B&O gik bag om dansen, var for begges vedkommende med lancering af model 9000 på nogenlunde samme tid. :?
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

1. feb 2010, 17:48

Joeh..

Jeg lider jo så af den antagelse at kvalitet ikke er udtryk for hvor tingene er lavet, men hvilke komponenter man omhyggeligt har udvalgt at sætte sammen.

Jeg lever af at lave et produkt der er "Made in Denmark", med et af vores B&O designikoner som designer.
Det kan godt være at vi udvælger og bearbejder materialerne i Danmark, men vores komponenter kommer fra Schweitz, Japan og Kina alt efter vores behov og hvor de nu kan leveres fra i den kvalitet vi ønsker

VI, aka firmaet, garanterer så kvaliteten og designet.

Hvad angår de bevidste valg, så er det også et valg at være orienteret mod nye muligheder og kvaliteter.
Det betyder ikke nødvendigvis at tingene er noget L*#t, det betyder at man søger noget nyt.
Det nye behøver ikke at være bedre, men det finder man aldrig ud af hvis ikke man kigger på det.

Hvis den gode Victor Muller tænkte på samme måde som nostalgikerne havde han aldrig købt SAAB...han havde underskrevet den konventionelle visdom om at Saab er en underskudsgivende forretning der aldrig kan komme til at give andet end underskud, og holdt snitterne langt væk.

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

1. feb 2010, 18:17

Tjaee, det lader til at nogle af de gamle kvaliteter og påskønnelsen af dem er gået tabt, det være sig SAAB, B&O, Danish Design-møbler osv.

Nu er det ikke interessant længere. Nu kan der stå Taiwan, R.O.C., R.P.C, Macau, osv i bunden, det er uden betydning. Jeg er som nævnt ved at få lidt kineserfnidder.

Vi bliver oversvømmede af Nürnbergkram og Resedavarer, det rager folk en høstblomst, bare det er billigt. :roll:

Jeg fik et lille fikst Canon lommekamera i føsdagsgave, selvom hjørneskabet er fuldt af kameraer. Canon og Nikon er japansk, så det huer mig ikke at se bunden af det nye kamera:

Billede

SAAB er en svensk bil, de ved de allerfleste. Mærket vil få et alvorligt imageproblem, hvis der på datapladen står: Designed in Sweden. Assembled in Macau. :roll:

Johannesen, et goniometer på en radio er en signalstyrkeindikator. Det er nemmere at stave til goniometer og sparer tastetryk, når man som jeg kun skriver med to fingre. :oops:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

1. feb 2010, 18:20

Jaehh-...............for 25 år siden var det et problem hvis der stod "Made in Japan".......

SAAB bliver et mærke designet og samlet i Sverige...af de bedste komponenter fra hele verden..

P.S. Bortset fra arvegodset fra GM, 9-4X der er bygget på en GM platform og pruduceres i Mexico, og sikkert vil sælge i ustyrlige mængder i USA i konkurrence med Subaru Forrester :D

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

1. feb 2010, 18:58

Khrisdk skrev:

SAAB bliver et mærke designet og samlet i Sverige...af de bedste komponenter fra hele verden..

Fedt, så er tingene ved det gamle. Blot de ikke hælder Valeo-komponenter i deres kommende produktion. Så er man næsten bedre stedt med FoMoCo..

Japanerne, som jo har været kendte for deres fremragende evne til at kopiere, har dog en noget længere industrihistorie end Kina. Som jeg ved det, har den gennemsnitlige japaner vistnok også et noget andet uddannelsesniveau end gennemsnitskineseren.

Jeg er godnok også blevet lidt farvet af deres totale ligeglæde med klimaforhold og miljøsvineri. Det er ingen undskyldning at deres svineri foregår langt væk.

De vil ikke noget "grønt punkt", da det vil hæmme deres udvikling. :evil: Kina skider på kloden, det gælder Kina, detteher. Indtil et slag i solar plexus, en ½ år lang boycott, bringer dem på bedre tanker. :evilsmilebig

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Johannesen

1. feb 2010, 21:46

Edwins, jeg slog Goniometer op på wiki og fik sådan en fyr her frem, så forvirringen var total :)

Billede
Nuværende vogne i garagen:
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

1. feb 2010, 21:54

Må nu nok sige vi kommer vidt omkring i denne tråd. og det er faktisk smadder hyggeligt med alt den blandede info

Johannesen prøv denne wiki side http://en.wikipedia.org/wiki/Goniometer_(audio)
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

1. feb 2010, 21:55

Den her er nok mere dækkende

http://en.wikipedia.org/wiki/Goniometer_%28audio%29

Hmmmm...Casper er nok hurtigere.........

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

1. feb 2010, 21:59

Tja Christian det var jeg men mit link virker ikke p.g.a. de der parenteser :help!!
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
slyngborg
Kontakt:

1. feb 2010, 22:04

Nahh den kan bruges i lyd sammenhæng - men et goniometer er et redskab til at måle vinklen mellem to akser.

Sidst jeg så sådan et goniometer, var på skolens laboratorie var det to linealer forbundet i et led med en vinkelskala i midten.

EDIT: Ved ikke lige hvad der sker.. Den gider ikke opdatere mit nye indlæg - mærkeligt.

Nogen der gider forklar yderlige hvad man bruger den til i lyd sammenhæng?
Senest rettet af slyngborg 1. feb 2010, 22:16, rettet i alt 2 gange.
1983 OG900 T8 Projekt!

2001 9-3 SE Cab
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

1. feb 2010, 22:13

Der anvendes adskillig andre udtryk i radio/hifi-verdenen som også anvendes i andre sammenhænge. "Azimuth" og "capstan" ifm. båndoptagere er ét eksempel.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

1. feb 2010, 22:22

Tja Christian det var jeg men mit link virker ikke p.g.a. de der parenteser
Det er bare et udslag af MS' hjælpsomhed..IE8 skriver ikke ASCII-koden, men viser tegnet..

%28 = (
%29 = )

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

2. feb 2010, 02:03

Slyngborg, meteret bruges til at fintune stationer med. :wink

Jeg kender godt det andet goniometer, men her er det en stereosignalstyrkeindikator. Arrghh, nu måtte jeg stave til det igen :roll: . Når signalet er stærkt nok tænder den pizzeflotte grønne stereolampe. :sunglasses

- Så kommer der B&O koncertsalsstereo. :mrcool

Nå, tilbage til virkeligheden: Victor Muller. Næste?..

Billede

Med lem nr. 262
Marty
SUPER SAAB FREAK

2. feb 2010, 09:20

For at komme tilbage til det væsentlige, så har jeg på DK teksttv læst, at Victor forventer overskud i 2012, og at forventningen er produktion af 4 modeller. 9-3.,9-4x, 9-5 og eventuelt 9-1. Samtidig skal der investeres ca. 1 milliard i fabrikken frem til 2012.
Så som jeg ser det, så er det en plan der dur.

Marty
Valgte SAAB da 99 blev vist frem i 1966 og købte da jeg blev gammel nok.
Har haft: 99 L, 99 turbo, OG 900Turbo automat, 9000 CC Turbo, NG900 Turbo, 9-5 2,3t SE Estate, 9-5 Aero Aut. 2006 BIO.
Roder med biler i Hvidovre
Strandberg
SAAB NET NYBEGYNDER

2. feb 2010, 16:01

Hej

Fra mit lille skyttehul har jeg svært ved at se hvad SAAB skal med en 9-4x. I min øjne er det en SUV, og jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor SAAB vil konkurrer på dette marked. Der er nok af SUV's i USA og i Europa tror jeg at SUV er på tilbagetog. Kina er nok de eneste marked som kunne have fremgang for denne biltype. Desuden har SAAB en 9-3x. 9-4x er et GM-levn, som efter min mening skal spares væk...

Hvis SAAB skal lave en 9-1 skal den koste mindre end en GOLF.

mvh

Thomas

mvh

Strandberg
Nu: SAAB 9-3, B204L - 2.0L turbo med intercooler, 1999 testet til -20 grader

Nu: SAAB 9-3 Cab, B204L - 2.0L turbo med intercooler, 1999 Testet til +50 grader
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

2. feb 2010, 16:30

Ja

9-4X er et GM levn

Men dels er den ved at være klar til produktion, dels er jeg ret sikker på at GM har ønsket at den blev produceret som en del af handlen.

Dernæst er der rigtigt, rigtigt mange amerikanske forhandlere og Saab-folk der ønsker sig den.
Den fylder stadig et hul på markedet i USA
Der er en grund til at Volvo XC'erne stadig er i produktion og at Subaru sælger en go bid Forester

Mvh

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
JJ9000CSE
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

2. feb 2010, 19:27

En 9-1 skal ikke nødvendigvis være billig - men den skal have noget som SAAB i dag mangler - nemligt udpræget kone-bils appeal (i den dyre ende). Den vil da skulle ind og konkurrere mod new beetle og den nye udgave af mini'en som alle min kærestes veninder synes er super sej....

Let's face it.. Saab har ikke så meget appel til kvinder som til mænd, så hvis man kunne erobre et så lukrativt marked som den seje, praktiske, sporty og sexede mini-bil, så vil der kunne åbne sig helt nye muligheder.

- JJ
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

2. feb 2010, 20:09

JJ9000CSE skrev:En 9-1 skal ikke nødvendigvis være billig - men den skal have noget som SAAB i dag mangler - nemligt udpræget kone-bils appeal (i den dyre ende). Den vil da skulle ind og konkurrere mod new beetle og den nye udgave af mini'en som alle min kærestes veninder synes er super sej....

Let's face it.. Saab har ikke så meget appel til kvinder som til mænd, så hvis man kunne erobre et så lukrativt marked som den seje, praktiske, sporty og sexede mini-bil, så vil der kunne åbne sig helt nye muligheder.

- JJ
Ja jeg er tilbøjelig til at give dig ret.
bare de ikke laver Volvo c30 finten.... bilen er rigtig pæn, men den sælger bare ikke???
selvom den ligner en scirocco, (læs sciroccoen ligner volvo c30)
ved ikke rigtig hvad der skal til, mit umiddelbare bud, er at lave den model der står lige indenfor døren i museet. Den er fed. :D
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Strandberg
SAAB NET NYBEGYNDER

2. feb 2010, 21:30

Senest rettet af Strandberg 2. feb 2010, 21:40, rettet i alt 1 gang.
Strandberg
SAAB NET NYBEGYNDER

2. feb 2010, 21:38

Der findes en SAAB med kone appeal, tag f.eks saab 9-3 cab :-). Har da set et par kører ......... i Tyskerland og i det store udland, med unge damer i. Den er bare for dyr til Danmark (læs 180% afgiften).

Måske skulle SAAB lave en 9-3 coupe igen ? :D eller en 9-5 coupe ?

Mht til 9-1 (hvis den ligger i den dyre ende) tror jeg ikke at den sælger i DK. Hvis det er små biler man ønsker i DK skal de desværre være ultra billige... :oops:
9-1 ville måske kunne sælge i Europa (Ikke DK) eller US.
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

2. feb 2010, 22:08

ahhh, MEGET uenig.
se bare den lille mini, den sælger da helt godt, og er svine dyr.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Strandberg
SAAB NET NYBEGYNDER

2. feb 2010, 23:31

mhhhh. måske har/får du ret SvenT16, men man skal huske at MINI er bygget efter en retobil lige som FIAT 500. Disse biler har en historie, det sælger.

Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg mener at den nye MINI er/var BMW's første forsøg med 4 cylinder i nyere tid, og forhjulstræk, samt skulle de lave en "lille" undervogn, så den har kostet kassen i udvikling, gætter jeg på. Jeg gad godt vide hvad BMW tjener pr. MINI. Det er jo ikke sikkert at det går godt selvom man bygger mange biler.

Man kunne selvfølgelig lave en "lille" reto udgave af en 96? Den kunne godt sælge... :P

mvh

Strandberg
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK

3. feb 2010, 04:15

HVIS der skal udvikles og produceres en 9-1, så er det vigtigt den bliver "sin egen". Se eksempelvis på Nissan Micra, der umiddelbart har alle de bløde former og den nuttede størrelse der burde gøre den til et hit. Den vil blot aldrig kunne sælges som et top-segment produkt. Den mangler ganske enkelt den historie og charme som giver de store salgstal for såvel Mini-en som Fiat 500 (selv om Miniens "historie" er lånte fjer).

Det nytter heller ikke at producere en retrobil der fremstår for upraktisk (New beetle udgår nu) eller som savner den fornødne kvalitet (PT-cruiser giver vist deres ejere mange problemer). :roll:

Så hvad Victor og Co. end finder på i småbils-afdelingen, skal de tænke sig rigtigt godt om, før de kaster en ny bil ind i et overfyldt segment, hvor konkurrencen er benhård.

Jeg ville elske at se en 9-1, og gerne en med alternativ motor (f.eks. en el-version). Se eksempelvis på, hvorledes Renault spytter spændende småbiler ud for tiden. Enkelte af dem endda meget spændende (i min øjne), uden at være retro-biler:
http://www.topspeed.com/cars/renault/20 ... 81201.html
http://www.topspeed.com/cars/renault/20 ... 31301.html
(dog forbehold for de ejendommelige hjul :wink: )

Men, med de seneste udmeldinger fra Hr. Muller tror jeg ikke vi vil se en 9-1 før tidligst engang om 6-8 år. Og meget kan nå at ændre sig inden da (mode/økonomi/teknik/miljøkrav).
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

3. feb 2010, 08:14

NEJ NEJ NEJ .... nu hænger aftalen måske alligevel i en meget tynd snor !!!

SPYKER mangler 170millioner her og nu, samt er der stasig russiske mafia penge indblandet ? VIL SAAB VIRKELIG OVERLEVE ?
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

3. feb 2010, 08:25

Ja da

Og GM, Den Svenske Stat, Deutsche Bank, Den Amerikanske stat, og EIB har sagt god for handlen.

Hvis den er så suspekt og underfinansieret som nogen gerne vil gøre den til er det godt nogle dårlige forretningsmænd og regeringer der har kontrolleret den.

Alle oplysninger er frigivet til de parter der er BERETTIGET til indsigt.
De svenske journalister der skriver de her historier MENER at de også er berettiget til indsigt.

Det er de ikke, og Victor vil ikke svare dem.

Så lukker de mistanker og antagelser ud i stedet.
Der er nul facts og nul hold i historierne fra DI.se + andre.

Den restfinanciering der mangler er minimal i forhold til handlen, og er skam på vej.

Mvh

P.s. Det er samme DI.se der IKKE interesserer sig for Swedbanks tab i de baltiske lande, samt salget af deres egen tabsgivende avis i de baltiske lande hvor der manglede financiering af XXX antal millioner, som pludselig dukkede op fra russiske købere....Siges det fra tilnærmelsesvis pålidelig kilde...

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
viking

3. feb 2010, 08:36

9-1 kommer .-)
Den skal ikke være billig !!!

Så køb en P107 C1 eller no go yogo nå nej Aygo..

Saab 9-1 skal følge med Audi A3 bmw 1xx serien eller de små mercedes modeller. De er bestem ikke billige men de slæger.

Pyt være med Danmark. DK er et bil u-land pga afgifter.

Se mini-en den er et totalt økonomisk hit...

Eller den lille BMW : De koster ikke gratis, hvis der skal noget spændend i komfuret. Så kvalitet og mærke sælger...
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK

3. feb 2010, 08:42

tono skrev:NEJ NEJ NEJ .... nu hænger o.s.v . . .
Ro på... Der er fortsat intet nyt i det der her refereres til. Der har hele tiden været en sum som skal finansieres af "XX", og det har GM været klar over da aftalen blev indgået.

Victor Muller er (som sædvanlig) knusende rolig og tillidsvækkende i sin optræden, og udtaler at investorerne ligefrem står i kø for at hoppe om bord i det stolte projekt Spyker-Saab. 8)

Hvis du vil vide lidt mere om, hvad der i realiteten foregår, så er der dels http://di.se/, og dels den efter hånden berømte blog http://www.saabsunited.com :wink:

Og så lille bøn til Tono og andre der bringer rygter til dette forum: Rygter er gode og ofte nyttige, men husk kildeangivelse! Uden den aner man jo ikke om det er guld eller galde der lukkes ud i den enkelte post :cry:
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

3. feb 2010, 09:28

Strandberg skrev:mhhhh. måske har/får du ret SvenT16, men man skal huske at MINI er bygget efter en retobil lige som FIAT 500. Disse biler har en historie, det sælger.

Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg mener at den nye MINI er/var BMW's første forsøg med 4 cylinder i nyere tid, og forhjulstræk, samt skulle de lave en "lille" undervogn, så den har kostet kassen i udvikling, gætter jeg på. Jeg gad godt vide hvad BMW tjener pr. MINI. Det er jo ikke sikkert at det går godt selvom man bygger mange biler.

Man kunne selvfølgelig lave en "lille" reto udgave af en 96? Den kunne godt sælge... :P

mvh

Strandberg
Den her ? :twisted:

Billede

Billede

Billede

Billede
Billede
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK

3. feb 2010, 09:34

khrisdk skrev:. . . Så lukker de mistanker og antagelser ud i stedet.
Der er nul facts og nul hold i historierne fra DI.se + andre.
HE-he. . . Ja, der er godt nok nogen journalister som føler sig aller mest i deres es, når de kan spille på dommedagsbasun :wink:

Men man behøver jo ikke tage alt for pålydende. Det kaldes vist kritisk læsning og matcher meget godt den (u)kritiske journalistik som vi ser alt for meget af. Der er desværre en tendens til, at "kritisk journalistik" er ensbetydende med "negativ journalistik".

Årsagen er meget enkel: Den kritiske journalist skriver for at skabe forandring, og hvis forholdene er i orden, skal de jo ikke ændres, og så er der ingen grund til at skrive om dem.

Nå, tilbage til DI.SE: Jeg opfordrer til at man ikke kun læser artiklerne, men også de mange kommentarer som knytter sig til disse. Mange som skriver gør det fordi de er på en mere eller mindre misforstået mission ("død over alle som er uenige med mig"), men af og til læser man da et indlæg der kan retfærdiggøre hele ørkenvandringen gennem de andre kommentarer. Her er et eksempel:
kommentarer til artiklen Investerarna står på kö på [url skrev:http://di.se[/url]]26. Vilken skiljedelare för svenskarna! 2010-02-03 08:19
Senast svenska folket var så här delade var väl i kärnkraftsomröstningen!

Å ena sidan finns en kår av förståsigpåare i form av journalister, politiker och ekonomer vars grundantagande är att framtiden finns i tjänstesektorn (som de själva råkar tillhöra) och att de flesta industrijobb flyttar till låglöneländer. Historiskt sett har denna grupp haft rätt. En mängd arbetstillfällen har verkligen flyttat ur Sverige.

Den andra gruppen verkar ha grundinställningen att det är produktion som är grunden för ett lands välfärd. Denna grupp är oroad av utvecklingen att fler och fler arbetstillfällen försvinner från Sverige. Gruppen ser inte motsvarande tillväxt av andra arbetstillfällen.

Den första gruppen gör därför lätt antagandet att SAAB är mer eller mindre dödsdömt som företag och givetvis färgar det antagandet hur Koenigsegg, Spyker med flera bedöms. Den som tror att denna typ av industrijobb inte har en framtid måste ju som en konsekvens därav tro att alla som satsar i detta område är mer eller mindre galna, skumma eller liknande.

Den andra gruppen kommer att se det som självklart att det allmänna måste gå in och stödja SAAB annars kommer Sverige att rasa i välstånd.

Vad är då rätt? Sanningen är att Sverige rasat rejät i välfärdsligan. Tyskland och Frankrike ligger kvar i topp. De tillverkar bilar och har livskraftiga industrier och högre välstånd än vi. Decennier av politik göra Sverige rikare genom att gynna tjänstesektorn har uppenbarligen varit en sämre politik än den som drivits på kontinenten.

Å andra sidan så visar historien att statligt stöd till företag också är en återvändsgränd som leder till sämre välstånd.

Det finns bara en väg som visat sig vara hållbar: att skapa en atmosfär för gott företagande. Där är vi alla skyldiga att bidra genom att vara positiva och stödja dem som vågar satsa. Det gäller alla från kungen och DI-anställda till vanligt folk.
The Puker
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
Brugeravatar
viking

3. feb 2010, 09:51

Meget fine tegninger. MEN skal vi ikke fremad i stedet for at se tilbage.....
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

3. feb 2010, 10:05

hmmm det forekommer mig at der er nogen herinde, der syntes alt netop var bedre i de gamle dage... :wink:
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

3. feb 2010, 10:18

Koldstart.... fik morgenbrødet galt i halsen, da det blev læst her til morgen, men kilden er:

Af Peter Suppli Benson (Berlingeren)
Tirsdag den 2. februar 2010, 07:54

Den hollandske køber af Saab, vil ikke afslører hvem, der finansierer købet. Ny tvivl, om køberen har penge klar til at betale for Saab.

Det var en 'done deal', men nye detaljer sår igen salget af den svenske bilfabrik Saab.

Det er ellers blot en uge siden, at de omkring 3.000 medarbejdere på fabrikken i Trollhättan jublede, da det kom frem, at den hollandske sportsvognsfabrik Spyker, ville overtage den lukningstruede bilfabrik.

Men nye oplysninger, eller rettere mangel på oplysninger, betyder, at der igen er tvivl om Spykers køb. Problemet er, at Spykers direktør, Victor Muller, som også er aktionær, ikke vil fortælle, hvem der reelt lægger købesummen for Saab.
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

3. feb 2010, 11:04

viking skrev:Meget fine tegninger. MEN skal vi ikke fremad i stedet for at se tilbage.....
Det er der jo delte meninger om.
Nogen mener at arven og sjælen skal findes igen - dette syntes jeg en ny retro 96'er klarer meget godt, og faktisk tror jeg den ville kunne sælges i stor stil hvis den så også bliver en hurtig øko racer.

Andre mener at Saab skal ombygges til en Audi eller Mercedes og koste en million eller mere...

Andre mener igen at der blot skal bygges en prisfornuftig, brugbar og praktisk familiebil men de gammelkendte dyder..

Jeg tror bare jeg holder op med at mene og venter i stedet på hvad Victor finder på de næste 5 - 10 år. I mellemtiden vil jeg så nyde de gamle biler der er eller kommer til adressen :wink: - og ikke mindst se frem til en masse klubhygge, som for mig faktisk vægter mindst lige så tungt som hvad der fremover skal laves på fabrikken. Uden klubben tror jeg nu nok der var temmelig mange andre spændende mærker og modeller jeg kunne finde på at kaste mig over.
Billede

Tilbage til "Saab-Spyker News"