Hvad skal GLT ( Grundlade tryk ) være når jeg køre med trim.
Jeg lader max 1,35 bar.
Orginalt skal GLT være 0.45 bar på min 9-5 fra 2000 170hk
En Tommelfinger regl siger at GLT skal være det halve af MAX tryk.
Spørsmål 1, skal jeg hæve GLT 0,45 til 0,675 alt så det halve af MAX tryk.
Spørsmål 2. Kan den org. aktuator klare det. GLT på(0,675 eller 0,6bar).
Spørsmål 3. Skal jeg købe en aktuator til 0,6 bar GLT hos MAPTUN
Håber i har nogle gode ideer.
MVH. Peter
GRUNDLADE TRYK 9-5
Redaktør: Bestyrelsen
- P.O
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Follow Me
Har nu
Saab 9-5 2,3 2004 Troll-R
Saab 9-5 2,3 2004 Aero
Saab 9-5 2,3 2003 Biopower
Åbne din SID
Tech 2 tester
Ring 28499477
Har nu
Saab 9-5 2,3 2004 Aero
Åbne din SID
Tech 2 tester
Ring 28499477
- LarsJ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
mener glt skal helst ligge på 0,4-0,5, ligemeget hvilket max tryk du kører med.
glt skal kun bruges til at skruge ned for max tryk og til fejlfinding, så vidt jeg har hørt.
der er nogle folk der har bøvl med for højt glt på mitsu turbo og andre turboer, mener det kun gav ekstra bøvl, når det blev højere end normalt.
jeg kender en gut som kender en gut, hans 9-5 kører konstant på glt på grund af en fejl, han har så været i T-hansen og købt en klemme til wastegate slangen og styrer så sit glt op til over 1,2bar med den.
det er ikke for smart og han rammer da også fuelcut en gang i mellem.
glt skal kun bruges til at skruge ned for max tryk og til fejlfinding, så vidt jeg har hørt.
der er nogle folk der har bøvl med for højt glt på mitsu turbo og andre turboer, mener det kun gav ekstra bøvl, når det blev højere end normalt.
jeg kender en gut som kender en gut, hans 9-5 kører konstant på glt på grund af en fejl, han har så været i T-hansen og købt en klemme til wastegate slangen og styrer så sit glt op til over 1,2bar med den.
det er ikke for smart og han rammer da også fuelcut en gang i mellem.
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
det er meget svært nærmest umuligt at lave et GLT på ca 0,5 bar når den skal lade 1,4 bar. Jeg har emdnu ikke hørt og nogen som kan holde det når bilen er trimmet. Så længe man kan komme ned på ca det halve af max tryk så er det ok.
Når bilen trimmes og turboen lader mere end orginalt så blæser den wastegaten op så den ikke kan holde det ønskede tryk. Eneste løsning er en strammere actuator og derved hølere GLT. Peter køb en actuator som kan klare det trim. Forhør dig ved racestoff. Ronni som har firmaet er utrolig flink og giver gerne råd. Jeg villle sige du skal have en actuator leveret med en 0,7 eller 0,8 bars fjeder.
Skal GLT være 100 % stabilt så skal der extern wastegate til.
Når bilen trimmes og turboen lader mere end orginalt så blæser den wastegaten op så den ikke kan holde det ønskede tryk. Eneste løsning er en strammere actuator og derved hølere GLT. Peter køb en actuator som kan klare det trim. Forhør dig ved racestoff. Ronni som har firmaet er utrolig flink og giver gerne råd. Jeg villle sige du skal have en actuator leveret med en 0,7 eller 0,8 bars fjeder.
Skal GLT være 100 % stabilt så skal der extern wastegate til.
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- K.Hansen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Hvis du køre med et alm. steg 1 - 3 skal du køre med 0.45 GLT på alle de trim jeg har set når vi taler om Trionic 7
Det er først når du når til steg 4 - X at man får problemer med det på en T7 bil også skal der nok en extern wastegate til som Casper skriver.
Det er først når du når til steg 4 - X at man får problemer med det på en T7 bil også skal der nok en extern wastegate til som Casper skriver.
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
9-5 2,0T 1999
9-3 2,0t SC 2009
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Jeg vil ikke på nogen måde "stjæle" tråden, men jeg brænder lidt inde med et spørgsmål, der er lidt i samme boldgade som overskriften:
Skal motorstyringen have besked om dette forhøjede GLT for at regulere ordentligt, såvel på en T5 som på en T7 maskine?
Jeg er nemlig selv én af de uheldige, der har besvær med at holde et stabilt GLT på min Steg4 trimmede 9000 2,0t fra MY96 (T5). Ladetrykslimit er også her sat til 1,35 bar, men et GLT på 0,4 bar i kombination med en Mitsu TD04-HL 15G lader er ikke særligt heldigt, da dette GLT "går amok" ved høje RPM tal!
Min aktuator er en nyligt indkøbt Forge og dermed med udskiftelig fjeder. Et nummer strammere end standard er inkøbt forlængst men bliver logisk nok IKKE monteret, før der er styr på det andet. Når det kommer dertil, at dette forhold er bragt iorden, og den strammere fjeder er stoppet i aktuatoren, skal man så foretage sig noget softwaremæssigt efterfølgende?
Det er lidt i relation til indgangsspørgsmålet og kan måske bidrage til at kaste lidt lys over sagen for P.O.
En sidste ting (mest til dig, K.Hansen): Passer et turbinehus fra en 9-5 over på en 9000, når det i begge tilfælde drejer sig om en Mitsu TD04? De ligner hinanden til forveksling, nemlig. Jeg har nemlig bemærket, at det fra 9-5´eren er mere "heldigt" konstrueret, eftersom WG kanalen for det første ikke er så dyb som på en 9000, og for det andet, at hullets diameter er større her (ser det ud til). HVIS det passer på, må mine GLT kvaler være løst, kan jeg tænke mig
På forhånd tak!
/Henrik
Skal motorstyringen have besked om dette forhøjede GLT for at regulere ordentligt, såvel på en T5 som på en T7 maskine?
Jeg er nemlig selv én af de uheldige, der har besvær med at holde et stabilt GLT på min Steg4 trimmede 9000 2,0t fra MY96 (T5). Ladetrykslimit er også her sat til 1,35 bar, men et GLT på 0,4 bar i kombination med en Mitsu TD04-HL 15G lader er ikke særligt heldigt, da dette GLT "går amok" ved høje RPM tal!
Min aktuator er en nyligt indkøbt Forge og dermed med udskiftelig fjeder. Et nummer strammere end standard er inkøbt forlængst men bliver logisk nok IKKE monteret, før der er styr på det andet. Når det kommer dertil, at dette forhold er bragt iorden, og den strammere fjeder er stoppet i aktuatoren, skal man så foretage sig noget softwaremæssigt efterfølgende?
Det er lidt i relation til indgangsspørgsmålet og kan måske bidrage til at kaste lidt lys over sagen for P.O.
En sidste ting (mest til dig, K.Hansen): Passer et turbinehus fra en 9-5 over på en 9000, når det i begge tilfælde drejer sig om en Mitsu TD04? De ligner hinanden til forveksling, nemlig. Jeg har nemlig bemærket, at det fra 9-5´eren er mere "heldigt" konstrueret, eftersom WG kanalen for det første ikke er så dyb som på en 9000, og for det andet, at hullets diameter er større her (ser det ud til). HVIS det passer på, må mine GLT kvaler være løst, kan jeg tænke mig
På forhånd tak!
/Henrik
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
Hej Henrik. Hvis du begynder at pille ved dit glt manuelt tror jeg du skal have pc`en igen. Jeg har lige idag mappet en bil (9k med gt3071r med intern wastgate) med stigende glt efter 5500 rpm helt op til 1,2 bar ca. Bilen havde min bror mappet en gang men der var glt noget højere så jeg har monteret en anden wastegate (forge) for at få det ned. Det lykkes også rimligt men den skulle mappet om for at få styr på max tryk samt overshoot. Signalet til magnetventilen skulle mappes meget. Så der sker en del når der pilles ved glt men hvid du får det til at blive lavere så sker der jo ikke noget andet end dit max tryk måske bliver mindre.
PS Jeg glemte at undersøge det med tubinehuset. Prøver lige i morgen
PS Jeg glemte at undersøge det med tubinehuset. Prøver lige i morgen
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- K.Hansen
Jeg har ikke roddet ret meget med T5 mest LH 2.2 - 2.4 og T7 .
Men med T7 skal der justeres i boksen hvis man skal køre med højre glt for at få det til at virke . Ellers " skruere " den bare ned for det samlede ladetryk fordi den eks. ser et forhøj luftmasse tidliger end hvad program er sat til og den kan tænde motorlampe .
Nogle bore det ene hul i magnetventil lidt op for at bedre kunne styre et højt ladetryk på en T7 bil. ( Kun biler hvor der er monteret en STOR turbo )
Om udstødningshus fra 9-5 passer på en 9000 er jeg ikke 100 % sikker på men jeg ved at der er en bruger her inde der har monteret en Gt17 turbo på sin 9000 og der var noget bøvl med det men det kom til at virke fint.
Jeg har ikke roddet ret meget med T5 mest LH 2.2 - 2.4 og T7 .
Men med T7 skal der justeres i boksen hvis man skal køre med højre glt for at få det til at virke . Ellers " skruere " den bare ned for det samlede ladetryk fordi den eks. ser et forhøj luftmasse tidliger end hvad program er sat til og den kan tænde motorlampe .
Nogle bore det ene hul i magnetventil lidt op for at bedre kunne styre et højt ladetryk på en T7 bil. ( Kun biler hvor der er monteret en STOR turbo )
Om udstødningshus fra 9-5 passer på en 9000 er jeg ikke 100 % sikker på men jeg ved at der er en bruger her inde der har monteret en Gt17 turbo på sin 9000 og der var noget bøvl med det men det kom til at virke fint.
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
9-3 2,0t SC 2009
9-5 2,0T 1999
9-3 2,0t SC 2009
- K.Hansen
De par T5 st. 1 jeg har haft fat i har da ladet med 1.25 ( Men ladetryk er jo ikke alt
)
Jeg syntes så at 1.35 bar virker ikke af meget på et STEG 4 ???hf-eco-power skrev:
Jeg er nemlig selv én af de uheldige, der har besvær med at holde et stabilt GLT på min Steg4 trimmede 9000 2,0t fra MY96 (T5). Ladetrykslimit er også her sat til 1,35 bar, men et GLT på 0,4 bar i kombination med en Mitsu TD04-HL 15G lader er ikke særligt heldigt, da dette GLT "går amok" ved høje RPM tal!![]()
/Henrik
De par T5 st. 1 jeg har haft fat i har da ladet med 1.25 ( Men ladetryk er jo ikke alt
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
9-3 2,0t SC 2009
9-5 2,0T 1999
9-3 2,0t SC 2009
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Takker for svar! Det er rigtigt, at 1,35 bar ikke lyder af så voldsomt meget, men forskellen fra Steg3 til 4 ligger også primært i det hardwaremæssige (læs: Større turbo). Da vognen er livemappet, er den korrekte betegnelse vel snarere: Steg3+ eftersom softwaren er...ja, Steg3
Nå, men ellers opfører min bil ellers nøjagtigt, som du beskriver, med at der "lukkes for festen", når GLT skaber sig. Forskellen er blot måden, hvorpå det sker. Hvor T7 beregner luftmasse/mængde, måler T5 på trykket via sin MAP-sensor (hvis jeg har forstået det korrekt?)
Casper - tak, det vil glæde mig, hvis du vil finde ud af det for mig med turbinehuset. At sætte en komplet lader på fra en 9-5 er ikke et tema her, da den sidder spejlvendt ifht. en 9000 med det bøvl, det kan medføre. Men turbinehuset i sig selv kan jeg lige overskue
Det er iøvrigt denne fjeder, jeg påtænker at montere senere:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3316
Skal der virkeligt pilles i parametrene pga. det???
/Henrik
Nå, men ellers opfører min bil ellers nøjagtigt, som du beskriver, med at der "lukkes for festen", når GLT skaber sig. Forskellen er blot måden, hvorpå det sker. Hvor T7 beregner luftmasse/mængde, måler T5 på trykket via sin MAP-sensor (hvis jeg har forstået det korrekt?)
Casper - tak, det vil glæde mig, hvis du vil finde ud af det for mig med turbinehuset. At sætte en komplet lader på fra en 9-5 er ikke et tema her, da den sidder spejlvendt ifht. en 9000 med det bøvl, det kan medføre. Men turbinehuset i sig selv kan jeg lige overskue
Det er iøvrigt denne fjeder, jeg påtænker at montere senere:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3316
Skal der virkeligt pilles i parametrene pga. det???
/Henrik
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
Henrik dit problem er det ikke stigende GLT og ustyrligt højt max tryk ? Vores turbo mand havde travl i dag så det bliver lige i morgen
- P.O
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
det jeg har gjort ved min td04 er at jeg har ported mit WG hold lidt større
også har jeg korted 3mm af min WG arm så den kan åbne mere op.
for at få et mere stabilt GLT
også har jeg korted 3mm af min WG arm så den kan åbne mere op.
for at få et mere stabilt GLT
Follow Me
Har nu
Saab 9-5 2,3 2004 Aero
Åbne din SID
Tech 2 tester
Ring 28499477
Har nu
Saab 9-5 2,3 2004 Aero
Åbne din SID
Tech 2 tester
Ring 28499477
- saabmads
- SUPER SAAB FREAK
Har du fundet fejlen, Ang. den slange ved APC-ventilen ?
ellers tror jeg sku det er den der laver problemer for dig
Hilsen mads
og vi fik monteret Alu-panel i mikke´s 9.5´er der ser sku godt ud
Hilsen mads
tidliger biler
saab 9-5 04´
Ng900 95´
Og 900 turbo 91´
Og 900 aero 84´
9000 turbo 87´
9000 jubi 97´
golf 4 GTI TDI
passat highline tdi
nu
saab ng900s
og saab og 900aero (006´er)
Saab sonett II TT
saab 9-5 04´
Ng900 95´
Og 900 turbo 91´
Og 900 aero 84´
9000 turbo 87´
9000 jubi 97´
golf 4 GTI TDI
passat highline tdi
nu
saab ng900s
og saab og 900aero (006´er)
Saab sonett II TT
- saabmads
- SUPER SAAB FREAK
Hilsen mads
Hilsen mads
tidliger biler
saab 9-5 04´
Ng900 95´
Og 900 turbo 91´
Og 900 aero 84´
9000 turbo 87´
9000 jubi 97´
golf 4 GTI TDI
passat highline tdi