9. jun 2010, 12:10
Stop.... Jeg har købt en totalt renoveret MIT TE05-12B6 af Casper. Den ligger stadig hjemme på hylden og er IKKE monteret. !!!
Ved et tilfælde begynder jeg at kikke på vand forbindelser ude på maskinen, for jeg ville forbedrede montagen af den nye mølle og får øjne som tekopper
Der er monteret en turbolader med vand køl !!, den har samme mavebælte som MIT mølle ( det rustfrie spændebånd om huset )... 100% hvad model mølle hus mv. der er på, ved jeg ikke, men var ( dum som jeg ) helt sikker på at det var en ciGAR turbo, da den havde grumt turbotøven...
Dvs. den var snegle langsom indtil 2800-3000 rpm og så : Bang

alt for meget, alt for hurtigt, alt for kort....og slut
Tænding og alt tjekket. Stå som det skal !! men stadig ketchup...
Da gearkassen har drillet meget og egentlig skulle ud da skiftet og gangen var hæslig, ville jeg vente med montagen af mølle til motoren var monteret i motor stativet. Det er Super nemt at monterer en mølle når man kan gå rund om motoren!!!
MEN gearkassen skulle have nyt gummiled før der blev trukket ud. Så ville alt være indstillet, justeret og ok. Det fik jeg slettet grundet GDPR.... til. Efter nyt gummiled er det slut med gearkasse særheder og rusk.. ( pyha har sparet 10kkr på den konto)
Derefter kom DI på og det hele er blevt kraftigt forbedret...
Men Ford T tændingen på bilen har den drillet længe. Omkring medium i vakuum feltet dvs. omkring 70-80kmt og 1/4 pedal: Hump udsæt og 2 min senere hump udsæt... osv.osv Ved at give pedal, stoppede ”hærlighederne”.
Nye tændingsdele, det hjalp lidt, men problemet kommer snigende tilbage igen og igen...
Om det er vakuumdåsen, det mekaniske led fra dåsen, hall sensoren og dens ledninger, tændpulsrelæet, tændingsmodulet eller noget helt andet aner jeg ikke. Jeg KAN ikke finde problemet….. Men det er Satan#¤ irriterende. Med DI er det totalt væk….
Desuden kunne turboen blæse gnisten væk hvis der blev lagt lidt hårdt fra land. Resultat: start og bang, motoren gave et gevaldigt hop og så live igen. Så blev det: kom så, kom så kooooom så og bang: vildskab.
Da jeg er helt vild med måden de sene 9k leverer kræfterne på, er det jeg vil have, ikke bang og vildskab. De sene 9k modeller virker som en fuldfed V6 med enormt moment…
Det er løst med DI og den er blevet en kraftig perle….
Styring med ltt dvs. ingen APC, kan meget nemmere styres til jævn kurve, da der bare skal sættes en mølle på med hurtig spool up tid. Og så begynder waster gater at åbne ved 0,5 barg. Det giver jævn og ens levering af kræfterne. Der kommer bare ikke ret mange.
Når der skal foregå med en HTT er det noget mere komplekst og der skal skrues på flere knapper for at få jævn kraft leverance….
Til det er Ford T tænding ikke særlig god. Den er justeret til et kompromis, mens DI hele tiden optimerer efter motorens drift tilstand. Omdr. , forbrænding, tryk , temp. mv….
Så ja en ltt har nok ikke så meget gavn af DI , andet end forbedret økonomi og hurtig start.
Helt anderledes er det med en HTT
Hvis man er totalt nørd er næste skridt T5 og E85 Meen jeg stopper før det….
Nu skal der cruises